آاظهارات آیت الله خزعلی در مورد انتخابات


اظهارات آیت الله خزعلی در مورد انتخابات



حامي دکتر احمدي‌نژاد در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: قصد ميرحسين موسوي و طرفداران آنها ابطال انتخابات نيست، بلكه مي‌خواهند اين كار بزرگ و حضور 85 درصدي مردم كه در دنيا بي‌سابقه است را زير سؤال ببرند.
به گزارش خبرگزاری فارس، آیت الله ابوالقاسم خزعلي در مورد اغتشاشات اخير تهران با بيان اينكه به اعتقاد من مير‌حسين موسوي را از نو بايد شناخت، گفت: ما پيش از اين فكر مي‌كرديم ايشان مردي والاست، اما پس از اغتشاشات اخير، بايد انديشه‌هاي او را از نو بررسي كنيم.
وي در ادامه خطاب به موسوي تصريح كرد: انسان نبايد در انتخابات شركت كند، اما وقتي وارد شد بايد تحمل شكست را داشته باشد. به چه دليل عقلي مي‌گوييد حتما آرا بايد باطل شود.
عضو مجلس خبرگان رهبري در ادامه با اعتراض به حركت دادن بدون مجوز مردم در خيابان تصريح كرد: مگر اين مملكت قانون ندارد؟ وقتي مجوز نمي‌دهند چرا مثل قلدر‌ها و دوران استبداد عمل مي‌كنيد؟
خزعلي با بيان اينكه شوراي نگهبان كه هيچ وقت صندوق‌ها را باز شماري نمي‌كرد، اين بار حاضر شد 10 آیت الله خزعلی درصد از صندوق‌ها را باز كند، خاطرنشان كرد: اما اگر شما واقعاً معترض هستيد، چرا نمي‌رويد شوراي نگهبان صحبت كنيد. حتماً دستتان خالي است و دليل نداريد.
ایشان با انتقاد از مير‌حسين موسوي كه گوش به حرف برخي از آدم‌هاي به ظاهر دوست از جمله سعيد حجاريان، بهزاد نبوي و عطريان‌فر داده است، اظهار داشت: شما به اين افراد به ظاهر دوست تكيه كرده‌ايد كه گرداننده اين اغتشاشات هستند.

وي تصريح كرد: اگر كسي مي‌خواهد پيرو حركت امام پيش برود، نوع تبليغاتش با رقص همراه نيست. تبليغات شما زننده و حركتتان هم نامناسب بود.
آیت الله خزعلي در پايان با بيان اينكه قصد موسوي و طرفداران آنها ابطال انتخابات نيست، بلكه مي‌خواهند اين كار بزرگ و حضور 85 درصدي مردم كه در دنيا بي‌سابقه است را زير سئوال ببرند، خاطرنشان كرد: اين آشوب‌ها نشان از قدرت خداست كه مي‌خواهد بگويد من مي‌خواهم ماهيت انسان‌ها را به شما نشان دهم و به زودي آرامش به كشور عزيزمان برمي‌گردد.


شوراي نگهبان: در چهارمين روز مهلت مجدد هم هيچ نامزدي مراجعه نکرد

خبرگزاري آريا- درچهارمين روز از مهلت مجدد پنج روزه شوراي نگهبان به نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري ، هيچ يک از نامزدها براي شکايت و ارائه مدارک ومستندات خود به شورا ي نگهبان مراجعه نکرد. به گزارش سرويس ورزشي آريا،‌مهلت شکايت نامزدهاي انتخابات و رسيدگي به اين شکايات روز چهارشنبه گذشته (سوم تير ماه) پايان يافت ولي شوراي نگهبان با موافقت رهبر معظم انقلاب فرصت شکايت نامزدها را پنج روز تمديد کرد تا نامزدهاي معترض اگر مدرکي دارند ارائه کنند . در چهارروز گذشته تاکنون نامزدي براي شکايت وارائه مدارک و مستندات به شوراي نگهبان مراجعه نکرده است .



نامه کروبی به شورای نگهبان



مشروطه نیوز : شب گذشته دو تن از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در نامه‌ای به شورای نگهبان به تخلفات صورت‌گرفته اشاره و مواردی را بیان کردند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی نامه‌های خود را جداگانه خطاب به اعضای شورای نگهبان ارسال کردند.

همزمان برخی فعالان سیاسی نیز به کمیته‌ای که شورای نگهبان برای بازشماری آرا تشکیل داده است، انتقاد و برخی اعضای آن را کسانی می‌دانند که نسبت به نامزدها یا نتیجه انتخابات ازپیش اعلام‌نظر کرده و بی‌طرفی خود را زیرسوال برده‌اند.

شورای نگهبان جمعه شب خبر از تشکیل کمیته‌ای داد که غلامعلی حدادعادل، علی‌اکبر ولایتی، محمدحسن ابوترابی، گودرز افتخار جهرمی، محمدحسن رحیمیان و قربانعلی دری نجف‌آبادی اعضای آن بودند. در این جمع به نظر می‌رسد محمدحسن ابوترابی نایب‌رئیس مجلس هشتم به نمایندگی از قوه مقننه، دری نجف‌آبادی دادستان کل کشور به نمایندگی از قوه قضائیه، گودرز افتخار جهرمی به‌عنوان حقوقدان مستقل شرکت دارند.اما برخی از اعضای این کمیته یا نسبت به کاندیداها از پیش اعلام‌نظر داشته و برخی اعتراضات را قانونی نمی‌دانند.

از جمله آنها غلامعلی حداد عادل است. او در یک برنامه تلویزیونی، نه‌تنها از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرد، بلکه اعتراضات به وجود آمده را قانونی ندانست و گفت از پیش مشخص بودکه احمدی‌نژاد پیروز انتخابات است.حداد عادل البته از مجلس هفتم، حامی احمدی‌نژاد شد. او در مجلس هفتم که ریاستش را برعهده داشت، در حمایت از احمدی‌نژاد تا آنجا پیش رفت که صدای نمایندگان اصولگرای مجلس مانند عماد افروغ، محمد خوش‌چهره و … درآمد. به همین دلیل در مجلس هشتم او دیگر نتوانست نمایندگان ملت را قانع کند که ریاستش را بپذیرند. به همین دلیل نیز مجلس هشتم تصمیم گرفت از علی لاریجانی که نماینده‌ای اصولگرا با گرایش منتقد دولت بود، برای ریاست مجلس دعوت به عمل آورد و آرای خود را به سبد او بریزند.حداد عادل پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در یک برنامه تلویزیونی که دو بار از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، اعتراضات نامزدها و مردم حامی آنها را به نتیجه انتخابات وارد ندانست.

او اکنون با این گرایش، یکی از اعضای کمیته‌ای است که قرار است شمارش آرا را برعهده داشته باشند. همچنین علت حضور حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان، رئیس بنیاد شهید نیز در این جمع نامعلوم است و مشخص نیست او چرا باید در این جمع حاضر شود. مهدی کروبی، نامزد این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری معتقد است دو نفر از اعضای این کمیته باید تغییر کنند. چون مواضع آنها از قبل مشخص است و بی‌طرف نیستند. در حالی که اعضای هیات بررسی‌کننده مسائل انتخابات باید بی‌طرف باشند.متن نامه کروبی به شورای نگهبان عطف به نامه مورخ ۵/۴/۸۸ آن شورا، ضمن استقبال از اینکه تصمیم بر تعیین هیاتی مستقل برای رسیدگی به شمارش ۱۰ درصد از صندوق‌ها گرفته و نماینده‌ای را نیز از سوی اینجانب دعوت کرده‌اید، نکات زیر جهت تکمیل این تصمیم پیشنهاد می‌گردد:

۱ -برخی از آقایان هیات، پیش از این مواضع شدید و جانبدارانه‌ای داشته‌اند و طبعا از هم‌اکنون موضع آنان و نقشی که در هیات ایفا خواهند کرد، روشن است. از این رو پیشنهاد می‌شود موضوع به حکمیتی مستقل و مرضی‌الطرفین و با عضویت افرادی معتدل‌تر واگذار شود.۲

ـ تعیین شمارش آرا به عنوان تنها وظیفه این هیات کافی نیست، زیرا اعتراض بنده به چهار عنوان ذیل که قبلا هم طی نامه مورخ ۲۵/۳/۸۸ به‌طور مشروح اعلام کرده‌ام مربوط است که هر یک از آنها به تنهایی برای [...] کافی است:الف- بررسی صلاحیت فردی و انطباق آن با اصل ۱۱۵ قانون اساسی ب- تخلفات پیش از برگزاری انتخابات ج- تخلفات روز انتخاباتد- تخلفات در نحوه اعلان نتایج انتخابات ملاحظه می‌کنید که هرگز شمارش ۱۰ درصد صندوق‌ها مشکلی را حل نمی‌کند. مخصوصا اینکه معلوم نیست در این دو هفته چه تغییراتی درون صندوق‌ها برای توجیه آرا اعلان شده به‌عمل آمده باشد.

لازم به‌ذکر است که دو روز پس از برگزاری انتخابات و به‌دنبال مصاحبه وزیر محترم کشور دال بر اینکه اطلاعات مربوط به صندوق‌ها را در اختیار نامزد‌ها می‌گذاریم و طی نامه شماره ۴۸۷۲ مورخ۲۴/۳/۸۸خواستار ارسال CD حاوی اطلاعات صندوق‌ها شدیم؛ اما متاسفانه این اطلاعات که از روز بعد از رای‌گیری در اختیار وزارت کشور بود به نامزد‌ها داده نشد و پس از تاخیر ۱۰ روزه بتدریج آن‌هم به‌طور ناقص در سایت وزارت کشور قرار گرفته است.وزارت کشور باید به این سوال بزرگ پاسخ دهد که چرا اطلاعات صندوق‌ها را در اختیار نامزد‌ها قرار نداد. آیا این بدان مفهوم نیست که مجریان انتخابات درصدد [...] در چنین شرایطی چگونه می‌توان با بازشماری چند صندوق ابهامات را برطرف نمود.۳

- مساله اصلی اصالت آرا موجود در صندوق‌هاست که این کار با رسیدگی اسامی رای‌دهنگان وتطبیق با سایت سازمان ثبت‌احوال و نیز رسیدگی کارشناسی به تکراری بودن خط در برگه‌های رای امکان‌پذیر است. به‌علاوه بالاتر بودن آرای بسیاری از حوزه‌ها از ۹۰ درصد مشارکت موضوع بسیار شبهه‌برانگیزی است که معرف خیلی از مسائل است و قبلا هم شورای نگهبان با همین استدلال در مواردی انتخابات را باطل کرده است. و در نهایت مطالعات آماری متعدد و علمی که موید تخلف گسترده در [...] انتخابات و عددسازی است هم باید مورد توجه قرار گیرد. با همه اینها چنانچه هیات مستقلی از جانب آن شورا مسوولیت حکمیت کامل در امر بررسی همه جانبه انتخابات را به عهده بگیرد اینجانب از آن استقبال کرده و متعاقبا نماینده خود را معرفی خواهم کرد.
برخی اعضای کمیته‌ای که شورای نگهبان برای بازشماری ۱۰ درصد آرا درنظر گرفته، عموما افرادی هستند که گرایش آنها به اصولگرایان آشکار است. اغلب آنها درباره انتخابات و نتایج پس از آن ابراز نظر کرده‌اند. ضمن آنکه، این کمیته در حالی تشکیل شد که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان برگزاری انتخابات را «سالم» توصیف کرده و گفته «هیچ‌گونه تخلف عمده‌ای مشاهده نشده است و ما انحرافی در انتخابات ندیده‌ایم.»

این سخن در حالی بیان شد که هنوز زمان شورای نگهبان برای اعلام نظر درباره انتخابات به اتمام نرسیده است و این نوع گفتار، نگرانی‌های پیشین نامزدها و اصلاح‌طلبان را که برعدم بی‌طرفی شورای نگهبان و حمایت برخی اعضای آن از احمدی‌نژاد داشتند، دامن می‌زند. بدین ترتیب این «پیام» مخابره می‌شود که هیچ تغییر چشمگیری که امیدی به بهبود نتایج داشته باشد، مشاهده نخواهد شد.

پیش از این سخنگوی شورای نگهبان که آخرین روز هفته گذشته با اطمینان از عدم تقلب در عرصه انتخابات دهم خبر داده بود جمعه شب در بخش خبری شبکه اول صدا‌و‌سیما به بیان تصمیم تازه شورای نگهبان پرداخت. او اعلام کرد که این شورا تصمیم گرفته تا با توجه به تمدید مهلت رسیدگی به شکایات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری دهم هیات ویژه‌ای را برای رسیدگی به شکایات معترضان انتخابات دهم تشکیل دهد. به گفته وی ابوترابی فرد، دری نجف‌آبادی، حداد عادل، ولایتی و رحیمیان از اعضای این هیات ویژه هستند. این پیشنهاد به دنبال آن ارائه شد که جلسات مشترک کاندیداها و نمایندگانشان برای رسیدگی به شکایات کاندیداها به نتیجه‌ای نرسید و حتی محسن رضایی که تنها کاندیدای شرکت کننده در آخرین جلسه این نشست‌های مشترک بود دیگر نماینده اش را برای بازشماری صندوق‌ها نفرستاد و به علت عدم همکاری شورای نگهبان از ادامه پیگیری شکایتش منصرف شد تا همچنان ابهام‌ها باقی بماند. اما شورای نگبهان تسلیم این شرایط نشده است و دوباره پیشنهادی ارائه کرده تا شاید در سایه آن باز هم کاندیداهایی که معترض به نتیجه انتخابات بودند را دور یک میز بنشاند و اعتماد آنها را نسبت به اینکه هیچ گونه تخلف عمده‌ای در انتخابات صورت نگرفته است جلب کند.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی که با صدور بیانیه‌ای مشترک به این دعوت شورای نگهبان پاسخ دادند. ولی باز این محسن رضایی بود که به‌رغم انصراف از پیگیری شکایتش از این پیشنهاد استقبال کرد. او مطابق روال هفته‌های گذشته نگارنده یک نامه بود، نامه‌ای که مخاطبش احمد جنتی دبیر شورای نگهبان شد. وی تاکید کرده که نمایندگانش را برای شرکت در این هیات ویژه معرفی می‌کند هرچند او از لفظ «مشروط» ‌استفاده کرده است و خطاب به دبیر شورای نگهبان نوشته:

‌«اظهارات سخنگوی شورای محترم نگهبان در بخش خبری ساعت ‌٢١ سیما در مورخ جمعه ‌۵ / ‌۴ / ‌٨٨ مبنی بر تصمیم آن شورای محترم در تشکیل هیات ویژه رسیدگی به شکایات نامزدهای انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری، هرچند اعلام آن دیرهنگام بود، ولی اقدامی پسندیده است، که این جانب از آن استقبال کرده و نماینده خود را مشروط به حضور دیگران در آن شرکت می‌دهم.»رضایی از شروطی که قصد دارد مبنی بر آن نمایندگانش را به این شورا معرفی کند سخنی به میان نیاورده است ولی ابراز امیدواری کرده که کروبی و موسوی با مشارکت و معرفی نماینده خود به هیات ویژه در جهت رفع ابهامات و شبهات انتخابات و ایفای حقوق ملت، فرصت به وجود آمده را مغتنم شمارند.

رضایی تاکید کرده که پیگیری فردی شکایات به نتیجه‌ای نمی‌رسد و عدم همراهی دیگر کاندیداها برای پیگیری شکایات را از علل انصراف خود اعلام کرده بود اما این تنها خود کاندیداها نبودند که به این پیشنهاد واکنش نشان دادند بلکه همراهان کاندیداها نیز اظهار‌نظرات متفاوتی درباره تشکیل این هیات داشتند. برخی به ترکیب هیات تعیین شده معترض بودند و بیش از هر چیز به حضور حداد عادل که انتقادات صریحی را از تریبون رسانه ملی نسبت به میرحسین موسوی وارد کرده بود اعتراض کردند.

برخی دیگر تشکیل این هیات از سوی شورای نگهبان را اتمام حجت با کاندیداها و معترضان انتخابات عنوان کرده‌اند و از همه درخواست کرده‌اند که قضاوت نهایی این هیات را بپذیرند.انتقاد اصلاح‌طلبانبه ترکیب هیات ویژهسید‌رضا نوروز‌زاده قائم‌مقام ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات، گام برداشتن شورای نگهبان در جهت تشکیل این هیات را قدمی مثبت دانست اما او در جرگه منتقدان به ترکیب این هیات قرار دارد. وی چنین گفت: «در مورد ترکیب این هیات باید گفت عمدتا اعضای وابسته به همین جریان فعلی هستند؛ گر چه دو سه حقوقدان نیز در بین آنها حضور دارد. آن چه انتظار می‌رود این است که اگر قرار است انتخابات را بررسی کنند باید در مورد کلیات انتخابات و تخلفاتی که مد نظر نامزدهای مختلف است نیز بحث شود.» وی افزود: «کسانی که قدرت در اختیارشان است باید اعتماد مردم را به‌دست بیاورند و به‌دست آوردن اعتماد هم ابزار خودش را می‌خواهد. باید مردم را بپذیریم، وجودشان را قبول کنیم، با آنها مذاکره کنیم و پیشنهاد منطقی بدهیم. در این تیم هم همه‌افراد و جریان‌ها باید حضور داشته باشند تا مردم آن را بپذیرند.»

اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز با استقبال از تشکیل این هیات گفت: «ما از اینکه هیات حکمیتی از سلایق مختلف برای رسیدگی به تخلفات انتخابات تشکیل شود حمایت و استقبال می‌کنیم.» البته وی با اشاره به ترکیب آن گفت: «تشکیل هیات ویژه رسیدگی به شکایات معترضان انتخابات شورای نگهبان از اعضایی با سلایق مشخص و یکطرفه هستند و ما خواهان اصلاح و تغییر این هیات با سلایق مختلف هستیم.»محمدرضا تابش دبیر کل فراکسیون خط امام(ره) از ترکیب یکسویه هیات ویژه بررسی شکایات گله مند است.

وی معتقد است که با توجه به موضع‌گیری‌های این آقایان در ایام انتخابات کفه این هیات به سوی رئیس‌جمهور سنگین‌تر است. وی در این باره تصریح کرد: «محدود کردن فعالیت هیات ویژه شورای نگهبان به بازشماری تنها ۱۰ درصد از صندوق‌ها چندان به جلب نظر کاندیداهای مرتبط نمی‌انجامد و افکار عمومی را قانع نمی‌کند.» سید‌حسین موسوی‌تبریزی دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم انتقادات صریح تری را نسبت به ترکیب این هیات دارد. او چنین گفت:‌«معتقدم در این هیات باید افراد بی‌طرف و آشنا با مباحث حقوقی و قانونی حضور داشته باشند، در حالی که برخی از افراد معین شده برای این هیات، دارای این خصوصیات نیستند.

برخی افراد معرفی شده جهت حضور در این شورا مناسب هستند، اما بعضی دیگر مانند حداد عادل که در تلویزیون به نفع یکی از نامزدان سخنان ناعادلانه‌ای گفت، دارای مشخصه بی‌طرفی نیستند، این افراد می‌خواهند داوری کنند، در حالی که یک قاضی نباید قبلا طرف کسی را گرفته باشد.»

وی با انتقاد از سخنان دیروز خطیب جمعه تهران تصریح کرد: «ممکن است رسیدگی شکایات به نتایجی چون برگزاری مرحله دوم بکشد و چنین قضاوت‌هایی قبل از رسیدگی، موجب ایجاد شک و تردید در جامعه می‌شود.»حمایت اصولگرایان از تشکیل هیات ویژهاما طیف‌های اصولگرا واکنش‌های متفاوتی داشتند. آنها بر این باورند که نتیجه این هیات اتمام حجت با تمام معترضان به نتیجه انتخابات دهم است.در این راستا حجت‌الاسلام سالک یک عضو جامعه روحانیت مبارز برای اصلاح‌‌طلبانی که به ترکیب این هیات انتقاداتی را داشتند یک پاسخ داشت. وی با حمایت از عملکرد شورای نگهبان چنین گفت: «شورای نگهبان در انتخاب اعضای هیات ویژه، کاری به حمایت آنها از کاندیدای خاصی نداشته است.

این افراد، انسان‌هایی بافضیلت هستند و در مجموع نظر جمع مهم است، نه فرد.» وی گفت: «در این هیات افرادی هم هستند که ممکن است نظرات دیگری داشته باشند و مساله اصلی این است که مسائل در حضور یک هیات بررسی و جمع‌بندی می‌شود.» وی این اقدام را یک اتمام حجت دیگر با کاندیداهای معترض دانست و افزود: «شورای نگهبان برای حل مشکلات انتخاباتی ماموریت قانونی دارد و در این دوره برای پاسخگویی به معترضان، اقدامات ویژه‌ای انجام شد.» امیر محبیان عضو موسس حزب نواندیشان ایران اسلامی نیز معتقد است همه باید قضاوت نهایی این گروه را بپذیرند.

وی گفت: ‌«به گمان من شورای نگهبان با تشکیل چنین هیاتی ـ گرچه در چارچوب قانون نیست ولی کار عرفی و ارزشمندی است ـ می‌تواند براساس فرمول کدخدا‌منشی که همواره در ایران وجود داشته است، تا حدودی از مشکلات بکاهد و وقتی نماینده کاندیداها در این گروه حضور داشته باشند و در عین حال افرادی که در این گروه شرکت کردند افرادی مورد اعتماد برای آنها باشند، به نتیجه نهایی و قضاوت نهایی این افراد و حکم‌ها باید تمکین کنیم.»

مریم بهروزی دبیرکل جامعه زینب با استقبال از تشکیل هیات ویژه شورای نگهبان برای رسیدگی به شکایات کاندیداهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، گفت: «پیشنهاد تشکیل هیات ویژه مانند بحث تشکیل شورای حکمیت در مجمع تشخیص نظام از قبل مطرح بود و این دو پیشنهاد در مقابل همدیگر نیستند.» وی درباره اینکه با توجه به مصاحبه و موضع‌گیری صریح برخی اعضای هیات ویژه مانند حدادعادل علیه موسوی و حمایت ولایتی از احمدی‌نژاد، ترکیب این هیات بی‌‌‌طرف نیست و در مجموع یک‌طرفه انتخاب شده‌اند، اظهار داشت: «قبول ندارم. آقای ولایتی کسی نیست که حق را ضایع کند. برخی از این افراد عضو مجمع تشخیص مصلحت هستند و ترکیب در مجموع بسیار خوب است.»
اعضای هیات ویژه پی‌گیری شورای نگهبان
علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس گودرز افتخارجهرمی حقوقدان و عضو سابق شورای نگهبان قربانعلی دری‌نجف‌آبادیدادستان کل کشورمحمدحسن رحیمیان، رئیس سابق بنیاد شهید
کروبی: مساله اصلی اصالت آرا موجود در صندوق‌هاست که این کار با رسیدگی اسامی رای‌دهندگان وتطبیق با سایت سازمان ثبت‌احوال و نیز رسیدگی کارشناسی به تکراری بودن خط در برگه‌های رای امکان‌پذیر استموسوی خطاب به شورای نگهبان: پیشنهاد می‌کنم موضوع به حکمیت شرعی، قانونی و مستقل که مورد اتفاق نامزدها و حمایت حضرات آیات و مراجع باشد واگذار شود
.

جوابیه آیت الله العظمی صانعی به نامهء میر حسین موسوی

جوابيه حضرت آيت الله العظمي صانعي در پاسخ به آقاي مهندس مير
حسين موسوي در باره مسائل پيش آمده در انتخابات اخير رياست جمهوري
بسمه تعالي

دوست مکرّم و يار و فرزند امام خميني (سلام الله عليه)جناب آقاي مهندس ميرحسين موسوي (دام عزه) بعدالتحيه والسلام
نامه دردمندانه، انساني، اسلامي و ايماني جنابعالي را دريافت کردم، اميد آن داشتم که انتخاب شما با کوله باري ازتجربه و تعهد و دعاي امام امت (سلام الله عليه) وياران با وفايش، شادي مردم فهيم وآگاه ايران اسلامي را دوچندان کند. اما صد افسوس که چنين نشد، يقين بدانيد که احقاق حقوق و احترام به راي مردم و صيانت از انتخاب آگاهانه ملت که درمتن نامه شما به خوبي نمايان است تنها از طريق آگاه نمودن همه انسانها و ادامه آن امکان پذير است.
و اگر مي پنداشتم که با تذکّر اينجانب گره اي ازمشکلات فعلي رفع مي شد حتما به چنين امرمقدس و لازمي اقدام ميکردم، تا شک و شبهه به وجود آمده درانتخابات و آراي مردم مرتفع گردد.
لکن با همه مشکلات و شرايط موجود چون باب دعا و توجه به خداوند بدون حجاب و مانع است و درهر زمان بشر مي تواند با او ارتباط برقرارنمايد برخود لازم مي دانم که براي شما وهمه مردان و زنان اين مرز و بوم و استمرار اهداف مقدس نهضت و جمهوري اسلامي امام خميني (سلام الله عليه)- که همان اسلام ناب طرفدار کرامت وحقوق انسانهاست – دعا نمايم، برماست دعا و بر اوست اجابت.
در خاتمه همه ملت را به آرامش و حفظ نظم دعوت مي نمايم تا بتوانند حقوق و مطالبات خود را که از اعظم آنها راي و انتخابشان مي باشد از مجاري قانوني و آگاهي دهنده عينيت بخشند .و اميدوارم در اين موقعيت حساس و بهت زدگي جمعيت ها و توده هايي از مردم بتوانيد با توکل به ذات باري تعالي و حمايت توده هاي مردم و دانشگاهها و روحانيون معظم از جمله مجمع روحانيون مبارز تهران و مجمع محققين و مدرسين قم ـ که همه آنها ازبزرگان علم و تحقيق ميباشندـ و صدها و هزاران بزرگ ديگر از حوزه هاي قم و سايرحوزه هاي علميه (حفظها الله عن الحدثان) با حفظ طمأنينه هميشگي، همبستگي و وحدت ملت و حقوق آنها را تامين نماييد که تنها عامل سعادت، اتحاد و وحدت کلمه وکلمه توحيدلااله الاالله است
. دوشنبه 25/3/ 1388هجري شمسي
مطابق با 21جمادي الثاني 1430هجري قمري
قم المقدسه - يوسف صانعي
به نقل از سایت معظم الیه

کدخدايی: شورای نگهبان هيئت ويژه بررسی انتخابات تشکيل می دهد


کدخدايی: شورای نگهبان هيئت ويژه بررسی انتخابات تشکيل می دهد



عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان روز جمعه گفت: برای جلب اعتماد بيش‌تر دو نامزد معترض هيئت ويژه ای برای بررسی روند برگزاری انتخابات تشکيل می شود و همچنين ۱۰ درصد از آراء بازشماری خواهد شد.
آقای کدخدايی درگفت وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، افزوده است:«شورای نگهبان هيئت ويژه‌ای را از شخصيت‌های سياسی و اجتماعی کشور شامل دکتر ولايتی، دکتر حدادعادل، گودرز افتخارجهرمی و حجج اسلام، آقايان دری نجف‌آبادی، ابوترابی و رحيميان در نظر گرفته که با حضور نمايندگان دو داوطلب معترض گزارشی را از روند برگزاری انتخابات تهيه کنند و ۱۰ درصد از صندوق‌ها نيز با حضور همين هيئت بازشماری شود و گزارش آن را برای افکار عمومی منتشر کنند.»
سخنگوی شورای نگهبان از مير حسين موسوی و مهدی کروبی خواست ظرف ۲۴ ساعت آينده نماينده‌ خود را برای حضور در اين بررسی‌ها معرفی کنند.
هنوز ميرحسين موسوی و مهدی کروبی اعلام نکرده اند که آيا در چنين هيئتی مشارکت خواهند کرد يا نه .هئيت حقيقت ياب پيشنهادی ستاد مير حسين موسوی متشکل از سه نماينده از طرف مراجع تقليد، چهار نماينده نامزدهای انتخاباتی، يک نفر از وزارت کشور و يک نفر از شورای نگهبان که به سود نامزدی موضع رسمی نگرفته باشد، يک حقوقدان دانشگاهی و قاضی بی طرف به معرفی کانون وکلا، دادستان کل کشور، رئيس قوه قضائيه و رئيس سازمان بازرسی کل کشور بود.
در ترکيب هئيت پيشنهادی شورای نگهبان، علی اکبر ولايتی، غلامعلی حداد عادل، محمد حسين ابوترابی و محمد حسن رحيميان در قبال انتخابات رياست جمهوری موضع گرفته و صمن دفاع از نتايج، سلامت آن را تاييد کرده اند.
آقای کدخدايی در حالی روز جمعه از تشکيل هيئت ويژه برای بررسی تخلفات احتمالی در انتخابات خبر داده است که در همين روز به «پرس. تی. وی»، شبکه انگليسی زبان دولت ايران گفته است: « به ضرس قاطع می توان گفت که هيچگونه تقلبی در اين انتخابات شکل نگرفته است.»
آقای کدخدايی با اشاره به «با اشاره به نظارت دقيق شورای نگهبان بر روند انتخابات» گفته است: «انتخابات اخير که از جمله سالم‌ترين انتخابات در طول دوران گذشته بوده است».
در همين زمينه، حضرت آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نيز هرگونه تقلب در انتخابات را رد کرده است.
تحليلگران مسايل سياسی ايران می گويند با توجه به اين که سلامت انتخابات توسط رهبر جمهوری اسلامی تاييد شده است، به نظر می رسد تغيير نتيجه انتخابات بسيار مشکل باشد.
وزارت کشور روز شنبه ۲۳ خرداد اعلام کرد محمود احمدی نژاد با کسب بيش از ۲۴ ميليون رای در انتخابات رياست جمهوری به پيروزی رسيده است.
ميرحسين موسوی و مهدی کروبی با اعتراض به نتايج اين انتخابات می گويند به دليل تقلب گسترده در انتخابات، بايد انتخابات تازه ای برگزار شود.
در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری، تاکنون دست کم هفده نفر کشته شده اند.
ديدار اعضای کميسيون امنيت ملی با نامزدهای معترض
اسماعیل کوثری، نماينده مجلس، از ديدار اعضای کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی با ميرحسين موسوی و مهدی کروبی برای بررسی اعتراضات آنها خبر داده است.
اين عضو کميسيون امنيت ملی درباره ديدار با ميرحسين موسوی گفت:« ايشان همچنان خواستار ابطال انتخابات هستند اما ما به وی گفتيم که اينگونه که شما فکر می‌کنيد نيست و بايد از راه‌حل‌های قانونی به بررسی مطالبات خود بپردازيد. اما متاسفانه بر اساس اخباری که به ايشان ارائه شده است تصوری غير از اين دارد».
اسماعیل کوثری به نقل از ميرحسين موسوی گفته است که اين نامزد اصلاح طلب انتخابات رياست جمهوری می گويد :لازمه رفع اين مسائل صحبت‌ با مردم است که درخواست آن را نيز مطرح کرده و بايد شورای عالی امنيت ملی در اين باره تصميم‌گيری کند.
آقای کوثری همچنين به نقل از آقای کروبی گفته است که وی تا « حدی پاسخ سوالات خود را گرفته‌اند و تصميم نهايی خود را به زودی اخذ خواهند کرد
».

زهرا رهنورد: دستگیر نشده ام

زهرا رهنورد : دستگیر نشده ام


دكتر زهرا رهنورد در گفت‌وگو با قلم‌نيوزدستگیر نشده‌ام/به وظایف علمی‌ام در دانشگاه ادامه می‌دهم/درکنار مردم،ملتزم به قانون ودرعین حال معترضم
- دکتر زهرا رهنورد با بیان اینکه "دستگیر نشده‌ام و به وظایف علمی‌ام در دانشگاه ادامه می‌دهم و درکنار مردم،ملتزم به قانون و درعین حال معترض هستم"، از اینکه عده زیادی از نخبگان سیاسی و مردم دستگیر شده‌اند، اظهار تاسف کرد و آزادی فوری آنها را خواستار شد.
دکتر زهرا رهنورد، استاد دانشگاه و همسر میرحسین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار قلم‌نیوز، در سخنانی با رد شایعات اخیر درخصوص دستگیری وی و ممانعت دانشگاه تهران از ورود وی اظهار کرد: کماکان به ایفای وظایف علمی و آموزشی خود در دانشگاه ادامه می‌دهم و تاکنون با ممانعتی در این خصوص مواجه نشده‌ام ولی از اینکه عده زیادی از نخبگان سیاسی و مردم فعال در این عرصه دستگیر شده‌اند، بسیار متاسفم و خواهان آزادی فوری آنها هستم.
وی با بیان اینکه هرگونه اعمال خشونت و ارتکاب رفتارهای قانون‌شکنانه، تحدید حقوق مردم، ایجاد خلل در امور جاری جامعه و رفتارهایی که منجر به گسست سرمایه‌های اجتماعی و تقابل حکومت با مردم و طرفداران کاندیداهای مختلف با هم یا تقابل مردم با مردم می‌شود، پذیرفتنی نیست.
رهنورد اظهار کرد: نباید طوری رفتار شود که گویی در خیابان‌ها حکومت نظامی حاکم شده است.
وی در ادامه گفت: با تمام وجود می‌گویم حاضر نیستم قطره‌ای خون از شهروندی چکیده شود و حاضرم هزاران بار تیرباران می‌شدم اما خشونت و اغتشاش، کام ملت را تلخ نمی‌کرد و مصیبت و ناخرسندی خانواده‌ها و ملت را داغدار و متاثر نمی‌ساخت.
رهنورد بیان کرد: دغدغه ملی و عواطف میهنی و تعهدی که به سرنوشت ملت و آینده کشور و خون‌بهای شهیدان دارم، ایجاب می‌کند که همچنان مصمم و هدفمند در صحنه حاضر باشم و ضمن اعتراض به نتیجه انتخابات، ‌در کنار مردم و از طرق قانونی و روش‌های مسالمت‌آمیز مدنی برای استیفای حقوق مردم انجام وظیفه کنم.
وی در پایان گفت: وفق اصل 27 قانون اساسی، اعتراض به عنوان یک حق پذیرفته شده است و اجتماعات و گردهمایی اعتراض‌آمیز مردم نیاز به اخذ مجوز ندارد "مگر آنکه مخل به مبانی اسلام باشد" لذا حاکمیت باید به حق اعتراض مردم احترام بگذارد، مجاری اعتراض را به رسمیت بشناسد و از حقوق مردم در این زمینه صیانت ورزیده و از هرگونه اعمال خشونت خودداری کند.

- دکتر زهرا رهنورد با بیان اینکه "دستگیر نشده‌ام و به وظایف علمی‌ام در دانشگاه ادامه می‌دهم و درکنار مردم،ملتزم به قانون و درعین حال معترض هستم"، از اینکه عده زیادی از نخبگان سیاسی و مردم دستگیر شده‌اند، اظهار تاسف کرد و آزادی فوری آنها را خواستار شد.
دکتر زهرا رهنورد، استاد دانشگاه و همسر میرحسین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار قلم‌نیوز، در سخنانی با رد شایعات اخیر درخصوص دستگیری وی و ممانعت دانشگاه تهران از ورود وی اظهار کرد: کماکان به ایفای وظایف علمی و آموزشی خود در دانشگاه ادامه می‌دهم و تاکنون با ممانعتی در این خصوص مواجه نشده‌ام ولی از اینکه عده زیادی از نخبگان سیاسی و مردم فعال در این عرصه دستگیر شده‌اند، بسیار متاسفم و خواهان آزادی فوری آنها هستم.
وی با بیان اینکه هرگونه اعمال خشونت و ارتکاب رفتارهای قانون‌شکنانه، تحدید حقوق مردم، ایجاد خلل در امور جاری جامعه و رفتارهایی که منجر به گسست سرمایه‌های اجتماعی و تقابل حکومت با مردم و طرفداران کاندیداهای مختلف با هم یا تقابل مردم با مردم می‌شود، پذیرفتنی نیست.
رهنورد اظهار کرد: نباید طوری رفتار شود که گویی در خیابان‌ها حکومت نظامی حاکم شده است.
وی در ادامه گفت: با تمام وجود می‌گویم حاضر نیستم قطره‌ای خون از شهروندی چکیده شود و حاضرم هزاران بار تیرباران می‌شدم اما خشونت و اغتشاش، کام ملت را تلخ نمی‌کرد و مصیبت و ناخرسندی خانواده‌ها و ملت را داغدار و متاثر نمی‌ساخت.
رهنورد بیان کرد: دغدغه ملی و عواطف میهنی و تعهدی که به سرنوشت ملت و آینده کشور و خون‌بهای شهیدان دارم، ایجاب می‌کند که همچنان مصمم و هدفمند در صحنه حاضر باشم و ضمن اعتراض به نتیجه انتخابات، ‌در کنار مردم و از طرق قانونی و روش‌های مسالمت‌آمیز مدنی برای استیفای حقوق مردم انجام وظیفه کنم.
وی در پایان گفت: وفق اصل 27 قانون اساسی، اعتراض به عنوان یک حق پذیرفته شده است و اجتماعات و گردهمایی اعتراض‌آمیز مردم نیاز به اخذ مجوز ندارد "مگر آنکه مخل به مبانی اسلام باشد" لذا حاکمیت باید به حق اعتراض مردم احترام بگذارد، مجاری اعتراض را به رسمیت بشناسد و از حقوق مردم در این زمینه صیانت ورزیده و از هرگونه اعمال خشونت خودداری کند.

غیبت سران مجلس در دیدار با احمدی‏نژاد
سحام نیوز:علي لاريجاني،‌محمدرضا باهنر و احمد توكلي به ديدار رئيس‌جمهور نرفتند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، شب گذشته محمود احمدي‌نژاد از نمايندگان مجلس دعوت كرده بود تا براي تقدير از آنها به منظور حمايت از وي در انتخابات رياست جمهوري دهم در ساختمان رياست جمهوري حضور يابند.
به گفته يكي از نمايندگان، اين ديدار با استقبال محدودي از نمايندگان مواجه شد و بار ديگر جاي سران مجلس از جمله علي لاريجاني،‌محمدرضا باهنر، احمد توكلي و غلامعلي حداد عادل خالي بود. اين چهره‌ها در ديدارهاي نوروزي رئيس‌جمهور و همچنين در ديدار نمايندگان اصولگرا با احمدي‌نژاد نيز به ديدار رئيس‌جمهور نرفته بودند از اين رو اين سومين غيبت آنها در اين ديدارهاي مشترك محسوب مي‌شود.
محمدرضا تابش دبيركل فراكسيون خط امام (ره) نيز به خبرنگار ايلنا، گفت: نمايندگان عضو اين فراكسيون در اين ديدار حضور نداشتند. البته اين يك تصميم فراكسيوني نبوده است

آيت الله جوادي آملي تمامي اقشار جامعه را به قانون‌مداري توصيه كرد.




آيت الله جوادي آملي
تمامي اقشار جامعه را به
قانون‌مداري توصيه كرد



به گزارش ايسنا، اين استاد حوزه ضمن برشمردن اقسام اختلاف اظهار كرد: اختلاف بر سه قسم است، قسم اول اختلاف قبل از علم؛ که نظريه پردازها آراء و نظرات خود را طرح مي‌کنند تا آنچه حق است روشن شود .اين اختلاف ممدوح و مقدس است مانند اختلاف دو کفه ترازو براي حفظ عدالت.
وي ادامه داد: قسم دوم اختلاف در اطلاع رساني‌هاي ناصواب و برداشت‌هاي ناصواب يا مقدمات و موخرات و نتايج نا صواب؛ که اين با گفتگو، گفتمان و جلسه و تفاهم کاملا قابل حل است و قسم سوم اختلاف به عنوان عذاب الهي است که آن با تفاهم حل نمي‌شود.
جوادي آملي خاطرنشان كرد: اختلافات علمي را بايد از مجاري علمي حل کرد و اختلافات اجتماعي را بايد از راه عاطفه حل کرد و اين اختلاف تقدير را با ناله و ضجه و اصلاح بين خود و خدا حل کرد.
اين استاد حوزه در ادامه درباره بعضي از آشوب‌ها و حملات به کوي دانشگاه گفت: هيچ مسلماني هرگز حاضر نيست خانه و زندگي کسي را آتش بزند و اينها حتما بيگانه هستند.
وي ضمن دعوت همگان به رعايت قانون عنوان كرد: با توجه به خطراتي که از شرق و غرب ايران را تهديد مي‌کند، بهترين راه حفظ آرامش است.
جوادي آملي ادامه داد: اگر تخلفي شده و مدرکي هست، بايد ارائه شود، اما بايد از مجاري قانوني عمل شود که در اين زمينه نشست‌هاي نمايندگان کانديداها با شوراي نگهبان نيز انجام شده است، چرا که اگر به خيابان‌ها بريزند، کنترل آن از دست همگان خارج خواهد شد و معلوم نيست که چه کسي زد، و چرا زد و به چه کسي زد؟
اين استاد حوزه در پايان ضمن محکوم کردن آشوب‌ها و اغتشاشگري‌ها گفت: کاري نکنيم که حضور مردم و اين نظام آسيب ببيند، دشمن آماده است که آشوبي بشود تا او استفاده بکند.

پيام مهم رئيس‌جمهور خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامي



پيام مهم رئيس‌جمهور خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامي



خبرگزاري فارس: رئيس‌جمهور در پيامي با قدرداني از بيانات راهگشا و مقتدرانه رهبر معظم انقلاب در صحنه عظيم و حماسي نماز جمعه بر پيگيري قاطعانه مواضع ايشان از سوي توسط دولت تأكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از دفتر امور رسانه‌هاي رياست‌‌جمهوري، متن كامل پيام محمود احمدي‌نژاد بدين شرح است: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي مدظله العالي با عرض سلام و تحيت، به عنوان فرزند كوچك و خادم برگزيده ملت بزرگ ايران بر خود لازم مي‌دانم كه از حسن تصميم و حضور تاريخي آن رهبر فرزانه در صحنه عظيم و حماسي نماز جمعه تهران و ايراد بيانات راهگشا و اعلام مقتدرانه مواضع بر حق مردم در موضوعات مهم روز صميمانه تقدير و تشكر نمايم. بدون ترديد پرچم عزت و هوشياري ملت ايران كه حضرتعالي با اقتدار آن را در برابر مستكبران برافراشتيد و خط روشن همدلي، وحدت و عزت ملي، ترجيح منافع ملي برخواسته‌هاي شخصي و گروهي، برخورد قانوني، مستمر و ريشه‌اي با زياده‌خواهي‌ها و امتيازجويي‌ها و مفاسد اقتصادي، اجراي بي‌ملاحظه و قاطع عدالت، اعتماد متقابل و عميق و بي‌نظير مردم و دولت، سازماندهي اراده جمعي براي رفع مشكلات و تعالي و پيشرفت تمام كشور و پافشاري بر اخلاق و ارزش‌هاي ايماني در مناسبات اجتماعي، همه و همه خواست عموم مردم عزيز بود كه در كلام قاطع جنابعالي در فضاي تشنه جامعه جاري شد. اين چشم‌انداز درخشان فرداي ميهن اسلامي است كه به فضل الهي با قاطعيت و تدبير از ناحيه دولت پيگيري خواهد شد. اينجانب ضمن تقدير مجدد از جنابعالي، همگان را به رهروي در اين مسير نوراني كه راه خدشه ناپذير ملت انقلابي و آرماني است دعوت مي‌نمايم. دولت دست همه خدمتگزاران و علاقمندان به عزت ايران را به گرمي مي‌فشارد. از خداوند منان
سلامتي و طول عمر حضرتعالي و سربلندي، رفاه و آسايش هر چه بيشتر ملت خداجوي ايران را مسألت دارم
محمود احمدي‌نژاد

ستاد كل نيروهاي مسلح با صدور بيانيه‌اي تاكيد كرد:تبعيت كامل همگان نسبت
ستاد كل نيروهاي مسلح با صدور بيانيه‌اي با فصل‌الخطاب خواندن رهبري معظم انقلاب اسلامي، تبعيت كامل همگان نسبت به فرمايشات مقام عظماي ولايت و رهبر عزيز را، اصلي‌ترين آموزه دين و اصل مترقي ولايت فقيه در اسلام ناب محمدي (ص) ‌دانست. به گزارش ايسنا، در اين بيانيه آمده است: پيروزي بزرگ ملت ايران در كسب حد نصاب انتخابات دهم رياست جمهوري، برگ زريني است كه بايستي امنيت ملي كشور را در مرتبه‌اي اعلا حفظ و صيانت نمايد. تلاش براي تلخ كردن حلاوت و شيريني موفقيت حاصله از نتايج انتخابات رياست جمهوري كه با برخي اقدامات هنجارشكنانه و تحركات غيرقانوني در كنار فعاليت‌هاي سياسي و امنيتي و اجتماعي، قبل و بعد از انجام راي‌گيري ظهور و بروز يافت، گوياي اين واقعيت است كه هوشياري هميشگي مردم و تقويت سامانه‌هاي لازم مديريتي و آماده باش هميشگي براي مقابله با حملات و تهاجمات نرم دشمن در عرصه‌هاي فرهنگي،‌ سياسي، اجتماعي و امنيتي از وظايف مهم دستگاه‌ها براي دفاع از آرامش و امنيت مردم و كشور به حساب مي‌آيد. بت به فرمايشات مقام عظماي ولايت

حمايت مراجع و مجلس خبرگان از بيانات رهبر انقلاب

جمعي از مراجع عظام تقليد، ‌مجلس خبرگان رهبري و رئيس‌جمهور كشورمان، ‌با صدور اطلاعيه‌هاي جداگانه‌اي ضمن حمايت از سخنان مقام معظم رهبري در نماز جمعه تهران، ‌وقايع اخير روي داده در برخي از شهرهاي كشور را تقبيح كردند.
به‌گزارش ايرنا، ‌آيت الله عبدالله جوادي‌آملي با محكوم كردن آشوب‌ها و اغتشاشگري‌ها ‌گفت: ‌كاري نكنيم كه حضور مردم و اين نظام آسيب ببيند. ‌دشمن آماده است كه آشوبي بشود تا او استفاده بكند. ‌وي با تأكيد‌ بر اينكه اگر تخلفي شده و مدركي هست، ‌بايد ارائه شود، ‌اما بايد از مجاري قانوني عمل شود، ‌اظهار داشت: ‌در اين زمينه نشست‌هاي نمايندگان كانديداها با شوراي نگهبان نيز انجام شده است و راه درست هم همين است. ‌ وي افزود: ‌اگر عده‌اي به خيابان‌ها بريزند، ‌فضا ملتهب مي‌شود و كنترل آن از دست همگان خارج خواهد شد و معلوم نيست كه چه كسي زد، ‌چرا زد و به چه كسي زد؟ امام جمعه قم در ادامه درباره بعضي از آشوب‌ها و حملات به كوي دانشگاه تهران، ‌تصريح كرد: ‌هيچ مسلماني هرگز حاضر نيست خانه و زندگي كسي را آتش بزند و اين افراد حتماً بيگانه هستند. ‌ وي ضمن دعوت همگان به رعايت قانون خاطرنشان كرد: ‌با توجه به خطراتي كه از شرق و غرب ايران را تهديد مي‌كند، ‌بهترين راه حفظ آرامش است. ‌ اين استاد فقه و تفسير حوزه‌هاي علميه، ‌اقسام اختلاف را سه قسم عنوان كرد و گفت: ‌اختلاف قبل از علم يكي از انواع اختلاف است كه در اين نوع اختلافات، ‌نظريه پردازها آرا و نظرات خود را طرح مي‌كنند تا آنچه حق است روشن شود؟ اين اختلاف ممدوح و مقدس است، ‌مانند اختلاف دو كفه ترازو براي حفظ عدالت. ‌ وي قسم دوم اختلاف را در اطلاع رساني‌هاي ناصواب و برداشت‌هاي ناصواب يا مقدمات و موخرات و نتايج ناصواب دانست و گفت: ‌اين اختلاف با گفت‌وگو، ‌گفتمان و جلسه و تفاهم كاملا قابل حل است. ‌ آيت الله جوادي‌آملي قسم سوم را اختلاف به عنوان عذاب الهي دانست كه با تفاهم حل نمي‌شود. ‌ اين مفسر قرآن ادامه داد: ‌اختلافات علمي را بايد از مجاري علمي حل كرد و اختلافات اجتماعي را بايد از راه عاطفه حل كرد و اين اختلاف تقدير را با ناله و ضجه و اصلاح بين خود و خدا حل كرد. ‌
آيت‌الله صافي‌ گلپايگاني: ‌ولايت فقيه مورد اتفاق همه علما است
آيت‌الله صافي‌ گلپايگاني گفت: ‌امروز صداي اسلام در همه جا بلند است و اشخاص عالم، ‌دانشمند و با اطلاع بايد حقيقتاً اسلام را براي مردم بيان کنند. ‌ اين مرجع تقليد به مساله ولايت فقيه اشاره و تصريح کرد: ‌ولايت فقيه مورد اتفاق همه علما است و کساني که در آن ترديد دارند در حدود و اختيارات آن است نه در اصل ولايت فقيه. ‌ اين مرجع تقليد تأکيد‌‌ کرد: ‌نظام امامت يک نظام الهي است که از ابتدا بوده و تا آخر خواهد بود و هيچ وقت منقطع نخواهد شد.
فرمايش‌های رهبري نقش ارزنده ولايت فقيه را به همگان نشان داد
يكي از مراجع عظام تقليد قم با ارسال نامه‌اي به رهبر معظم انقلاب اسلامي، ‌ اعلام كرد: ‌ فرمايش‌ها و بيانات ارزشمند مقام معظم رهبري نقش ولايت فقيه را به همگان نشان داد. به گزارش فارس، ‌ در نامه آيت‌الله‌العظمي حسين نوري همداني آمده است: ‌ بيانات روشنگرانه جنابعالي كه توأم با تذكر و ياد خدا و سكينه الهي و معنويت بود مبشر وحدت و صفا در جامعه اسلامي بود. اين بيانات بار ديگر نقش ارزنده ولايت فقيه را بر همگان نشان داد و ثابت كرد كه تأكيد‌ امام راحل عظيم الشأن كه پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا كشور آسيب نبيند يك واقعيت ترديد ناپذير است‌. اين نامه تصريح مي‌كند: ‌ اين بيانات محورهاي فراواني داشت كه هر يك شايسته تحليل فراوان است، ولي عمده‌ترين محورهاي آن عبارت بود از تشكر از حضور افتخار آميز مردم عزيز ايران در انتخابات و تأكيد‌ بر هوشياري مردم به‌ويژه نخبگان در برابر بيگانگان و تأكيد‌ بر سلامت انتخابات و لزوم پيگيري اعتراضات از مجراي قانوني و اينكه آشوب‌هاي خياباني توسط استكبار مديريت مي‌شود. اين نامه مي‌افزايد: ‌ اميد كه ان‌شاءالله همگان با اطاعت از اين همه رهنمودهاي حكيمانه در اين مقطع حساس پاسدار انقلاب بزرگ اسلامي كه خونبهاي شهيدان عزيز است باشند. به ويژه ختام خطبه شما كه توجه و توسل به حضرت بقیهًْ‌الله الاعظم ارواحنا فداه را در برداشت ختامه مسك شد. در پايان اين نامه آمده است: ‌ ما اطمينان داريم اين توجهات و توسلات آنچنان كه تاكنون كشور را ازخطر حفظ كرده است از اين پس نيز حفظ خواهد كرد.
مجلس خبرگان حمايت قاطع خود را از بيانات رهبر معظم انقلاب اعلام كرد
مجلس خبرگان رهبري با صدور بيانيه‌اي حمايت قاطع خود را از بيانات مقام معظم رهبري در نماز جمعه تهران اعلام كرد. به گزارش فارس، در اين پيام آمده است: ‌
مجلس خبرگان رهبري ضمن تشكر از حضور شكوهمند و حماسه‌ساز مردم در انتخابات رياست جمهوري، ‌ حمايت قاطع خود را از بيانات روشنگرانه، ‌ وحدت‌بخش و داهيانه‌ مقام معظم رهبري در نماز جمعه تهران اعلام مي‌دارد و با شكرگزاري به درگاه الهي نسبت به نعمت عظما و بي‌بديل ولايت فقيه، ‌ اين ركن ركين حدوث و تداوم انقلاب؛ همگان را به تبعيت از دستورات و رهنمودهاي معظم‌‌له فرا مي‌خواند. اميد است آحاد ملت ايران با درك شرايط فعلي و نصب‌العين قرار دادن اين سخنان حكيمانه، ‌ بار ديگر آرامش، ‌ يكپارچگي و همدلي امت اسلامي را به نمايش گذاشته و دشمنان قسم خورده‌ اين مرز و بوم را مثل هميشه مأيوس نمايند. از خداوند بزرگ طول عمر مقام معظم‌رهبري و عزت و سربلندي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را مسئلت داريم.
پيگيري چشم انداز درخشان كشور از سوي دولت
محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور كشورمان نيز در پيامي با قدرداني از بيانات راهگشا و مقتدرانه رهبر معظم انقلاب در صحنه عظيم و حماسي نماز جمعه بر پيگيري قاطعانه مواضع ايشان از سوي دولت تأكيد‌ كرد. وي در پيام خود آورده است: ‌به عنوان فرزند كوچك و خادم برگزيده ملت بزرگ ايران بر خود لازم مي‌دانم كه از حسن تصميم و حضور تاريخي آن رهبر فرزانه در صحنه عظيم و حماسي نماز جمعه تهران و ايراد بيانات راهگشا و اعلام مقتدرانه مواضع بر حق مردم در موضوعات مهم روز صميمانه تقدير و تشكر نمايم. ‌ رئيس‌جمهور در پيام خود ادامه داده است: ‌بدون ترديد پرچم عزت و هوشياري ملت ايران كه حضرتعالي با اقتدار آن را در برابر مستكبران برافراشتيد و خط روشن همدلي، ‌وحدت و عزت ملي، ‌ترجيح منافع ملي برخواسته‌هاي شخصي و گروهي، ‌برخورد قانوني، ‌مستمر و ريشه‌اي با زياده‌خواهي‌ها و امتيازجويي‌ها و مفاسد اقتصادي، ‌اجراي بي‌ملاحظه و قاطع عدالت، ‌اعتماد متقابل و عميق و بي‌نظير مردم و دولت، ‌سازماندهي اراده جمعي براي رفع مشكلات و تعالي و پيشرفت تمام كشور و پافشاري بر اخلاق و ارزش‌هاي ايماني در مناسبات اجتماعي، ‌همه و همه خواست عموم مردم عزيز بود كه در كلام قاطع جنابعالي در فضاي تشنه جامعه جاري شد. ‌ احمدي‌ن‍ژاد افزود: ‌اين چشم‌انداز درخشان فرداي ميهن اسلامي است كه به فضل الهي با قاطعيت و تدبير از ناحيه دولت پيگيري خواهد شد. ‌ وي در پايان ضمن تقدير مجدد از رهبر انقلاب، ‌همگان را به رهروي در اين مسير نوراني كه راه خدشه ناپذير ملت انقلابي و آرماني است دعوت كرده و افزود: ‌دولت دست همه خدمتگزاران و علاقمندان به عزت ايران را به گرمي مي‌فشارد. ‌از خداوند منان سلامتي و طول عمر حضرتعالي و سربلندي، ‌رفاه و آسايش هر چه بيشتر ملت خداجوي ايران را مسألت دارم

مقام معظم رهبري در ديدار نمايندگان ستادهاي چهار نامزد انتخابات رياست‌جمهوري:


مقام معظم رهبري در ديدار نمايندگان ستادهاي چهار نامزد انتخابات
رياست‌جمهوري
همه بايد در مقابل تشنج آفريني و اغتشاش صريح موضع گيري كنند



خبرگزاري فارس: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه عده اي امنيت و آرامش كشور را هدف گرفته اند، تصريح كردند: هيچكس نبايد كاري را انجام دهد كه تشنج آفرين باشد و همه بايد صراحتا
بگويند كه تشنج و اغتشاش خواسته آنان نيست.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، نمايندگان ستادهاي چهار نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري عصر امروز در نشستي دوستانه ، در حضور حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، ديدگاههاي خود را در باره انتخابات و مسايل مربوط به آن بطور صريح و شفاف بيان و مسئولان ذيربط نيز توضيحاتي را ارائه كردند. در اين نشست كه نمايندگان شوراي نگهبان قانون اساسي، وزارت كشور، سازمان بازرسي كل كشور و كميسيون تبليغات انتخابات حضور داشتند، رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه همواره انتخابات در كشور مظهر وحدت و عزت ملي بوده است، خاطرنشان كردند: حضور نزديك به 40 ميليوني مردم در پاي صندوقهاي راي يك افتخار براي نظام اسلامي است كه همه راي دهندگان با سلايق مختلف در اين حماسه بزرگ سهيم هستند و وظيفه همه ، پاسداري از اين اتحاد ملي است . حضرت آيت الله خامنه اي حضور مردم در پاي صندوقهاي راي را در واقع راي به نظام جمهوري اسلامي دانستند و افزودند: در همه انتخاباتها همواره تاكيد بر حضور بيشتر و گسترده مردم در انتخابات بوده است زيرا اين حضور به معناي آگاهي مردم و راي آنها به نظام اسلامي و تجلي وحدت و عزت ملي است . ايشان با تاكيد بر اينكه انتخابات نبايد وسيله انشقاق و اختلاف در ميان مردم شود، خاطرنشان كردند: اينكه تصور شود در يك طرف 24 ميليون نفر و در طرف ديگر 14 ميليون نفر قرار دارند خطاي بزرگي است زيرا آن كساني كه به رييس جمهور منتخب و همچنين كانديداهاي ديگر راي دادند ، همه به يك اندازه دلبسته و معتقد به نظام اسلامي هستند . رهبر انقلاب اسلامي افزودند: در انتخابات ، راي دهندگان در گزينش افراد داراي اختلاف سليقه هستند اما در اعتقاد به نظام و پشتيباني از جمهوري اسلامي، همه داراي يك نظر و ديدگاه هستند . حضرت آيت الله خامنه اي مهمترين مسئله در انتخابات اخير را تجلي اتحاد ملي با راي نزديك به 40 ميليوني مردم دانستند و تاكيد كردند: در ايام تبليغات انتخابات، مردم در فضايي با نشاط و فعالانه در خيابانها حضور داشتند و از نامزدهاي مورد علاقه خود بدون هيچگونه درگيري و نزاعي حمايت مي كردند كه اين مساله نشان دهنده وجود مردم سالاري واقعي در نظام اسلامي است. ايشان خاطرنشان كردند: اين فضاي دوستانه نبايد بعد از انتخابات به فضاي تقابل و خصومت تبديل شود زيرا هر دو گروه از راي دهندگان از ملت ايران و معتقد به نظام اسلامي هستند. رهبر انقلاب اسلامي افزودند: البته، قاعده مردم سالاري اين است كه اكثريت بر اقليت تقدم پيدا مي كند ولي اين به معناي ايجاد تعارض و دشمني نيست و همه وظيفه دارند مانع از شكل گيري فضاي كدورت و تعارض شوند. حضرت آيت الله خامنه اي با تاكيد بر اينكه اشكالات به انتخابات بايد از مجاري قانوني پيگيري شود، خاطرنشان كردند: اين اشكالات حتما بايد رسيدگي شود و من از شوراي محترم نگهبان و وزارت كشور مي خواهم اشكالات مطرح شده دقيقا بررسي شود تا شبهه اي باقي نماند. ايشان افزودند: اگر بررسي اشكالات مستلزم شمارش مجدد برخي صندوقها بود، اين كار نيز حتما با حضور نمايندگان ستادها انجام شود تا براي همه اطمينان بوجود آيد. رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه همواره در انتخابات گذشته، به مسئولان كشور اعتماد شده است، خاطرنشان كردند: با وجود آنكه مسئولان برگزاري انتخابات در دوره هاي متعدد گذشته از سلايق مختلف بوده اند، من به آنها اعتماد كرده ام ولي اين اعتماد نبايد مانع از بررسي شبهه ها و اشكالات و روشن شدن حقايق شود.
حضرت آيت الله خامنه اي ، حضور نزديك به 40 ميليوني مردم را در پاي صندوقهاي راي، بالاترين نصاب حضور در انتخابات بعد از گذشت سي سال دانستند و افزودند: اين افتخار بزرگ را كه حتي رسانه هاي بيگانه آن را فوق العاده خواندند بايد حفظ شود زيرا اين افتخار متعلق به مردم و همه راي دهندگان است. ايشان، دو طرف پيروز و غير پيروز انتخابات را به رعايت ملاحظاتي، توصيه و تاكيد كردند: هم، آن كساني كه اكثريت را بدست آورده اند و هم آن كساني كه موفق به كسب اكثريت نشده اند، بايد با صبر و بردباري و حفظ ظرفيت لازم، در رفتار و حركات خود مراقبت كنند. رهبر انقلاب اسلامي افزودند: ظرفيت و تحمل پيروزي و عدم پيروزي كار آساني نيست ، زيرا اين موضوع يكي از فضايل انساني است كه بايد فرهنگ آن در ميان نخبگان و آحاد مردم ترويج شود. حضرت آيت الله خامنه اي با تاكيد بر اينكه عده اي با وحدت ملت ايران و تحكيم نظام اسلامي موافق نيستند خاطر نشان كردند: اين عده همان كساني هستند كه حرف هاي خلاف واقع را به افراد مختلف منتقل مي كنند و حتي خرابكاري نيز انجام مي دهند. ايشان افزودند: اين تخريب ها و كارهاي زشت و بعضي جناياتي كه اتفاق افتاد مربوط به مردم و حاميان نامزدها نيست، بلكه مربوط به اخلالگران است و همه بايد در مقابل آن بايستند و صريحا اعلام موضع كنند. رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: مبادا كسي توهم كند اين افراد طرفداران فلان نامزد هستند، اين افراد با اصل نظام و آرامش كشور مخالف هستند. حضرت آيت الله خامنه ا‌ي افزودند: اين افراد طرفدار اغتشاش و تشنج هستند و اگر نتايج انتخابات غير از اين هم مي شد، قطعا چنين حوادثي پيش مي آمد. ايشان با تاكيد بر اينكه عده اي امنيت و آرامش كشور را هدف گرفته اند، تصريح كردند: هيچكس نبايد كاري را انجام دهد كه تشنج آفرين باشد و همه بايد صراحتا بگويند كه تشنج و اغتشاش خواسته آنان نيست. رهبر انقلاب اسلامي همه مردم بويژه دو طرف انتخابات را به پرهيز از اقدامات تحريك كننده توصيه و تاكيد كردند: دو جناح و دو گروه يكديگر را عصباني نكنند چه آن كساني كه نامزد مورد علاقه آنها پيروز شده و چه آن كساني كه نامزد آنها پيروز نشده است. همه بايد بر محور اصلي كه حضور در صحنه انتخابات و دفاع از نظام است متمركز شوند. حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: امروز همه تكليف داريم تا از هويت جمعي كشور و نظام دفاع كنيم و نگذاريم مردم در مقابل يكديگر قرار گيرند و اين اقدام موجب خشنودي حضرت ولي عصر(عج) و جريان رحمت الهي در كشور خواهد شد.

پیام تبریک رئیس جمهور ارمنستان

پیام تبریک رئیس جمهور ارمنستان


آقای سرژ سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان، دیروز طی پیامی انتخاب مجدد آقای احمدی نژاد را در مقام ریاست جمهوری تبریک گفت.بر اساس گزارش خبرگزاری آرمن پرس، دفتر مطبوعاتی نهاد ریاست جمهوری ارمنستان اعلام کرد که رئیس جمهور ارمنستان طی پیامی از جانب خود و مردم کشورش ضمن آرزوی موفقیت، انتخاب مجدد ابشان را به آقای احمدی نژاد تبریک گفته و خواستار تحکیم و گسترش روند رو به رشد روابط همه جانبهء دو کشور دوست و همجوار گردید.

ناظران موسوی در 52% صندق های استان تهران حضور نداشتند
سیاست > انتخابات - خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) اعتراف کرد که مهندس میرحسین موسوی فقط در تهران بالای سر حداقل 52 درصد از صندوق‌های رای هیچ ناظری نداشته است.
به گزارش شهاب‌نیوز؛ خبرگزاری رسمی دولت روز دوشنبه گزارشی را منتشر کرد با این هدف که اثبات کند انتخابات بسیار سالم بوده و نامزدها بر روند اخذ رای و شمارش آرا نظارت داشته‌اند.

اما جالب این است که ایرنا در این گزارش اعتراف کرده است که از مجموع 6053 صندوق اخذ رأی در 13 شهر استان تهران؛ مهندس میرحسین موسوی فقط توانسته است برای 2923 صندوق ناظر معرفی کند.

این اعتراف سیاسی در حالی است که تازه همین به اصطلاح 2923 ناظر ستاد مهندس موسوی نیز در ورود به شعبات خود دچار مشکل شده؛ برخی از این ناظران اساساً به شعبه پذیرفته نشدند، برای تعداد قابل توجهی از آن‌ها کارت صادر نشد و برخی از آن‌ها نیز اخراج شدند.

این آمار خبرگزاری رسمی دولت هنگامی جالب‌تر می‌شود که بدانید حامیان دولت نهم طی سه روز گذشته صدها بار ادعا کرده‌اند که ستاد موسوی بالای سر تمام صندوق‌ها ناظر داشته است.

تعداد صندوق‌های بدون ناظر (نماینده ستاد موسوی) در کل کشور چندین برابر تعداد صندوق‌های بدون ناظر در استان تهران است. ضمن آن که یکی از شبهات اصلی سه نامزد منتقد احمدی‌نژاد نحوه تجمیع آراست و هر سه کاندیدا از دولت نهم خواسته‌اند مانند سه دهه گذشته، نتایج تفکیکی و ریز آرای هر صندوق را اعلام کند که البته دولت در اقدامی بی‌سابقه از این امر تاکنون امتناع کرده است.ان موسوی در 52% صندق های استان تهران حضور نداشتند

تجمع حامیان احمدی نژاد در میدان ولیعصر، ساعت 15 روز سه شنبه
سیاست > انتخابات - خبرگزاری دولت اعلام کرد تجمع بزرگ مردم در اعتراض به اغتشاشات و ایراد خسارت به اموال عمومی ساعت 15 روز سه شنبه 26 خرداد در میدان ولیعصر (عج) تهران برگزار می شود.
این خبرگزاری بدون اشاره به اینکه آیا مجوز عصر سه شنبه مجوزقانونی دارد یا خیر افزود:درپی تحریکات سیاسی بعضی جریانها و فرصت طلبی اراذل و اوباش که طی روزهای گذشته منجر به وقوع برخی ناآرامی های خسارت بار درچند نقطه تهران شده، مردم تهران عصر روز سه شنبه با تجمع در میدان ولیعصر (عج) ، ضمن اعتراض به این اقدامات ، تشدید برخورد با آمران و عاملان ناامنی ها را خواستار خواهند شد .
گفتنی است در تجمع عصر دوشنبه حامیان موسوی در خیابان آزادی برخی افراد اعلام می کردند عصر سه شنبه در میدان ولی عصر حضور خواهند یافت.


پذیرش درج پیامهای تبریک شما به مناسبتهای
ازدواج، تولد، موفقیتها، سالگردها و

0912.543.44.53

پيام مهم رهبر معظم انقلاب اسلامي

پيام مهم رهبر معظم انقلاب اسلامي
بسم الله الرحمن الرحيم
ملت عزيز ايران!مردان و زنان آگاه و شجاع و زمان‌شناس!سلام خدا بر شما كه شايستگي خود را براي دريافت سلام و رحمت الهي به اثبات رسانديد. جمعه‌ي حماسي شما،‌ حادثه‌ئي خيره‌كننده و بي‌همتا بود كه در آن، رشد سياسي و چهره‌ي مصمم انقلابي و توان و ظرفيت مدني ملت ايران، در نمائي زيبا و پرشكوه در برابر چشم جهانيان به نمايش درآمد.اقتدار و عزتي كه شما با آرامش و متانت و كمالِ خود در تاريخ كشور به ثبت رسانديد، و اراده‌ي خلل‌ناپذيري كه در ميان آتشبار جنگ‌رواني دشمنان، با حضور در اين عرصه‌ي تعيين‌كننده نشان داديد، از چنان اهميتي برخوردار است كه با هيچ بيان معمولي و متعارفي نمي توان آن را توصيف كرد. تنها مي توان گفت كه ملت ايران توانسته است همچنان موجبات رحمت الهي را در خود حفظ كند و دست قدرت خداوند را در حمايت از پيشرفت و تعالي اين كشور، بالاي سر خود نگاه دارد.انتخابات 22خرداد، با هنرنمائي ملت ايران، نصاب تازه‌ئي در سلسله‌ي طولاني انتخابهاي ملي پديد آورد. مشاركت بيش‌از هشتاد درصدي مردم در پاي صندوقها و رأي بيست‌وچهار ميليوني به رئيس جمهور منتخب، يك جشن واقعي است كه به حول و قوه‌ي الهي، خواهد توانست پيشرفت و اعتلاي كشور و امنيت ملي و شور و نشاط پايدار را تضمين كند. ديروز شما توانستيد ثابت كنيد كه ايران به بركت شعارها و ارزشهاي انقلاب اسلامي، در برابر تهاجم سياسي و رواني از چنان مصونيت و صلابتي برخوردار است كه با گذشت سي‌سال از آغاز مردمسالاري ديني در اين كشور،‌ از هميشه تازه نفس‌تر و سرزِنده‌تر در صحنه حاضر گشته و دوستان و دشمنان را به ادامه‌ي راه روشن خود مطمئن ميسازد.اينجانب با فروتني در برابر عزم و ايمان شما مردم عزيز، اين موفقيت بزرگ را به حضرت ولي‌الله‌الاعظم روحي‌فداه و به روح امام بزرگوار و به يكايك آحاد ملت تبريك عرض ميكنم و همگان را به قدرداني از اين لطف الهي و شكرگزاري در برابر پروردگار حكيم و عليم توصيه مينمايم. گمان بر اين است كه دشمنان بخواهند با گونه‌هائي از تحريكات بدخواهانه، شيريني اين رويداد را از كام ملت بزدايند. به همه‌ آحاد مردم و بويژه جوانان عزيز كه سرزنده‌ترين نقش‌آفرينان اين حادثه‌ي شورانگيز بودند، توصيه ميكنم كه كاملاً هشيار باشند. همواره بايد شنبه‌ي پس‌از انتخابات، روز مهرباني و بردباري باشد. چه طرفداران نامزد منتخب و چه هواداران ديگر نامزدهاي محترم،‌ از هرگونه رفتار و گفتار تحريك‌آميز و بدگمانانه پرهيز كنند. رئيس جمهور منتخب و محترم، رئيس جمهور همه‌ي ملت ايران است و همه و از جمله رقيبان ديروز بايد يكپارچه از او حمايت و به او كمك كنند. بي شك اين نيز امتحاني الهي است كه موفقيت در آن خواهد توانست رحمت خداوند متعال را جلب كند.وظيفه‌ي خود ميدانم از همه‌ي كساني كه در خلق اين حادثه‌ي بزرگ نقش آفريدند صميمانه سپاسگزاري كنم: از نامزدهاي محترم كه با مطرح ساختن نقطه‌نظرهاي سياسي و اقتصادي و با سخن و رفتار خود، دارندگان سلايق گوناگون اجتماعي و سياسي را به صحنه آوردند، از نخبگان و برگزيدگاني كه مخاطبان خود را به حضور در اين آزمون بزرگ دعوت كردند؛ از مراجع عظام و علماي اعلام و فرزانگان دانشگاهي و شخصيت‌هاي فرهنگي و سياسي؛ از رسانه‌ي ملي و مديران و طراحان و مجريان و هنرمندان صداوسيما كه نو‌آ‌وري‌هاي تحسين‌برانگيز آنان نقش تعيين‌كننده‌ئي در اين حادثه‌ي فراموش‌نشدني داشت؛ از وزارت كشور و شوراي محترم نگهبان كه با اخلاص و امانتداري كامل به وظيفه‌ي خطير خود صادقانه و سخت‌كوشانه عمل كردند؛ از نيروي انتظامي و ديگر دستگاههاي حافظ امنيت، كه فضاي سالم و باز و آرام را براي مردم تأمين نمودند، و سرانجام و بيش‌از همه، از يكايك رأي‌دهندگان كه براي خود و كشورشان آبرو و ثبات و امنيت فراهم آوردند..بار ديگر با تضرع و ابتهال، خداي عزيز و قدير را از اعماق جان، سپاس گفته هدايت و رحمتش را براي اين ملت و اين بنده‌ي ناتوان مسألت ميكنم و با سلام به حضرت ولي‌الله‌الاعظم‌ روحي‌فداه به دعا و رعايت و حمايت آن صاحب اصلي اين كشور دل مي‌بندم و به روح امام
راحل و ارواح طيبه‌ي شهيدان عزيز درود ميفرستم.

والسلام عليكم و رحمةالله
سيدعلي خامنه‌اي23/خرداد/1388

جامعه ارمنی و اقلیتهای دینی ایران

جامعه ارمنی و اقلیتهای دینی ایران
استفاه از واژهء اقلیت، گرچه بار سیاسی داشته و در همهء جهان به عنون اصطلاح پارلمانی متداول و مورد استفاده قرار میگیرد، اما انتساب گروه های عمدهء انسانی با گرایش های متفاوت دینی، مذهبی، فرهنگی، قومی و.... به این گونه جوامع، چندان
شایسته به نظر نمی رسد
درهمهء جوامع بشری گروهی با وجوه تمایز مشخص (ازلحاظ کمی) کمتر از دیگران و گروهی دیگر نیز با همان مشخصات بیشتر از دیگرانند. به معنائی گروهی در اقلیت و گروهی نیز در اکثریت اند.
اما اینگونه تقسیم بندی ها، طبیعتا" فقط مفهوم ریاضی یا شمارش دارند و در قیاس یا قوانین و بهره مندی از امکانات عمومی، قاعدتا" نمی تواند ملاک چگونگی توزیع برابر امکانات و عدالت بین اکثریت و اقلیت باشد.به کار گیری این واژه، گذشته از زیبنده نبودن آن برای جامعهء ما، موجب فراهم نمودن زمینه های پیدائی درک نادرست ازمفهوم این لغت و در نتیجه ذهنیت و رفتار و منش نادرست هم معنا با فهم لفظ، از سوی عوام و گاه برخی افراد شده است.
اما در هر صورت واقعیت این است که این واژه در قانون اساسی کشورمان وجود دارد و گاه جوامع غیر مسلمان کشوربا تمسک به آن خواستار امتیازاتی می شوند. اندیشمند و فعال اجتماعی ارامنهء ایران مرحوم هرایر خالاتیان که در ترکیب خبرگان قانون اساسی نقش عمده ای در تدوین آن داشته اند، در همان زمان سعی فراوانی در جایگزین کردن واژه جامعه به جای اقلیت دینی در متن قانون مادر کشور داشتند، اما به هر حال استدلالات اکثریت خبرگان بر یک یا چند اندیشه (اقلیت) چیره شد
.ناگفته نماند که در این بند، وازه های اقلیت و اکثریت چهرهء قانونی و موجه دارند و بر همین اساس هم طرح مرحوم خالاتیان نتوانست ملبس به جامهء قانون گردد.
به هیچ عنوان خرده گیری از قانون مادر مد نظر نمی باشد، اما در کشوری که نص صریح قانون اساسی بر برابری عموم مردم ( اعم از اکثریت و اقلیت) در برابر قانون صحه می گذارد، متداول شدن این اصطلاح در مفهوم و در عمل نمی تواند چندان شایسته باشد. بی تردید مصلحت اندیشی بزرگان نظام در این مورد می تواند چاره ساز باشد.
در جامعه ای که خرد جمعی، و در بطن آنان نمایندگانی که اقلیت نامیده می شوند، در چارچوب مجلس شورای اسلامی ناظر بر تصمیم سازی های فردی است، برخوردهای کمیتی مبتنی بر محاسبات ریاضی نه خواست مسئولین نظام و نه مصلحت اندیشان آن است.
ملت بزرگ ایران که ویترین بسیار زیبائی از واریتهء قومیتها، زبانها، لهجه ها، فرهنگها و مولفه های ویژه خود آنان را در برابر جهانیان به نمایش گذارده است، به هر حال یکپارچه و یک دست است و بر اساس مصادیق تاریخی در مقاطع حساس زمانی با کنار زدن نقاط افتراق احتمالی و مقطعی، اتحاد و اتفاق، بر مشکلات داخلی و تجاوزات خارجی فائق آمده و جلوهء با شکوه یک دلی عملی را به نمایش گذاشته است.
نیازی به ذکر حماسه سازی های اسطوره های ارمنی و مسلمان در جبهه های دفع تجاوز دشمن و حفظ استقلال، تمامیت ارضی و کیان کشورمان نمی بینم. همچنین خدمات ارزنده و ارزشمند ارامنهء زحمتکش را در شکوفائی صنعت و اقتصاد کشور و همچنین
سازندگی نیز نیاز به یاد آوری ندارد
. در واقع شهدائی که خون خود را با خون هم رزمان مسلمان خود در خاکریزهای جنوب کشورمان در هم امیختند، نخستین نطفهء میثاق بزرگ ملی ایرانیان مسلمان و مسیحی را در سنگرها بستند... و امروز ما، وظیفهء سنگین حفظ این میثاق تاریخی و مفاد نا نوشته، اما حاضر و ملموس آن را بر عهده داریم.مفاد و موادی در این میثاق ضبط شده اند، که نه در قانون مادر و نه در هیچ یک از قوانین جاری کشور ذکر نشده اند
. میثاقی که ما ایرانیان به اتفاق همهء جوامع و فرهنگهای مذکور در بالا در قالب یک جامعهء واحد با اهداف و دورنمای واحد موظف به حفظ و به قوهء فعل در آوردن آن می باشیم.خونی که از کالبد شهید ارمنی در جبهه ها جاری شد، همرنگ همهء خونهای پاکی است که از تن همهء شهدای معظم فوران کرد وبا انان میثاق وحدت و گفتگوی تمدنها و فرهنگها را در شرایطی بسیار سخت منعقد کردند.
با توجه به همهء موارد فوق، و در شرایطی که ملت بزرگ ایران در استانهء انتخابی بزرگ قرار دارد، به نامزدی رای خواهیم داد که منافع طولی و نقاط اشتراک همهء ملت ایران را در سر لوحهء برنامه های خود قرار داده باشد، و جوامع گوناگون موجود را به عنوان ایرانیان غیر مسلمان به رسمیت بشناسد
من فردا رای خواهم داذ، مانند همهء مردم و اقوام ایران، در بطن و همگام با اکثریت، پس در اقلیت نیستم. همچنین انتظار دارم که پس از انتخابات نیز مرا به عموان عضوی از جامعه بزرگ و شریف ایران بشناسند، زیرا اعتقاد دارم که شهروندان درجه بندی شده در کشورمان نداریم
.

ملتمس دعا

وارتان
vartandav@yahoo.com

استقبال اصولگرايان از دكتر رضايي و شكست راي احمدي نژاد

استقبال اصولگرايان از دكتر رضايي و شكست راي احمدي نژاد


بر اساس يك نظر سنجي علمي انجام شده تا ظهر امروز 19/3/88 اكنون رقابت بين مهندس ميرحسين موسوي و دكتر محسن رضايي است. ادب ، متانت، اخلاق و تخصص رضايي در مناظره ديشب توانست به احمدي نژاد تفهيم نمايد كه وضع موجود فلاكت بار است. كاري كه هيچكدام از دو كانديداي ديگر نتوانستند بكنند او انجام داد. احمدي نژاد كه نتوانست آمار و ارقام دكتر رضايي را بي اساس و آن را رد نمايد در پايان سخن رضايي را قطع و گفت اين آمار سازي از دولت قبل انجام مي‌شده تا شايد اينگونه كمي از عصبايت خود در مقابل دكتر رضايي بكاهد. مناظره ديشب دكتر رضايي در ميان جامعه علمي و فرهنگي، ورزشي، تخصصي، نخبگان و علما بازتاب بسيار خوبي داشته است. او را به نفر دوم رقابت‌هاي انتخاباتي و به پيروزي نزديك ساخته به گونه‌اي كه اين امر سبب شد تا آرا قابل توجهي از اصولگرايان را به خود جلب نمايد. همچنين برخي از هواداران احمدي نژاد و ميرحسين موسوي نيز آمادگي خود را براي حمايت از او و برنامه‌هايش اعلام داشته‌اند. هم اكنون دكتر رضايي نفر دوم و ميرحسين موسوي نفر اول اين
دوره از انتخابات قراردارند و شانس احمدي نژاد براي ماندن بر كرسي رياست جمهوري بسيار كمتر شده است

به نقل از سایت خبری اراده ملت


رييس جمهور به تهمتها و شبهات پاسخ مي گويد؛



فردا شب ، طنين "الله اكبر" پس از سخنان تلويزيوني دكتر احمدي نژاد در سراسر كشور جناب آقاي دكتر احمدي

نژاد فردا شب ، در سخنان تلويزيوني خود ، به پاسخگويي تهمتها و شبهات مطرح شده در غياب خويش در مناظرات تلويزيوني كانديداهاي رياست جمهوري خواهند پرداخت. از اين رو در جهت حمايت از گفتمان امام و انقلاب و نظام مقدس جمهوري اسلامي و مواضع ايشان ، پس از پايان نطق تلويزيوني ، ملت عزيز ايران در سراسر كشور و در هر كجا كه هستند ، طنين "الله اكبر" سرخواهند داد. جناب آقاي دكتر احمدي نژاد فردا شب ، در سخنان تلويزيوني خود ، به پاسخگويي تهمتها و شبهات مطرح شده در غياب خويش در مناظرات تلويزيوني كانديداهاي رياست جمهوري خواهند پرداخت. از اين رو در جهت حمايت از گفتمان امام و انقلاب و نظام مقدس جمهوري اسلامي و مواضع ايشان ، پس از پايان نطق تلويزيوني ، ملت عزيز ايران در سراسر كشور و در هر كجا كه هستند ، طنين "الله اكبر" سرخواهند داد.


مشروح مناظره آقایان احمدی نژاد ورضائی



احمدي نژاد در آخرين مناظره انتخاباتي كه با محسن رضايي برگزار شد، گفت: ميليون‌ها سي‌دي منتشر كرده‌اند كه در آنها با بريدن حرف‌ها در اول و آخر و با يك بازي رسانه‌اي عليه بنده راه انداختند كه همه اينها برخلاف قانون و اخلاق است و كساني كه مي‌خواهند درس اخلاق و ادب به مردم بدهند نبايد از اين كارها انجام دهند * احمدي نژاد: با توزيع ميليون‌ها سي‌دي بازي رسانه‌اي عليه من راه انداخته‌اند
محمود احمدي‌نژاد به عنوان آغاز كننده مناظره با تقدير از حضور گسترده چند صد هزار نفري حاميان خود كه در مصلي تهران، ‌اظهار داشت:‌ از اين عزيزان عذر مي‌خواهم كه نتوانستم در خدمت‌شان باشم و ما به خواست خدا در چهارشنبه صبح در اجتماع آنها در مسجد دانشگاه شريف حاضر خواهم شد. وي ادامه داد: درباره بحث‌هايي كه در مناظره ديشب مطرح شد، البته وقت من محفوظ است و چند بار در مناظره‌ها تكرار شد و من فقط دو جمله خدمت ملت شريف ايران عرض مي‌كنم، آماري كه ما اعلام مي‌كنيم از ماخذ بانك مركزي، مركز آمار ارائه مي‌شود و اينها نهادهايي هستند كه بيش از 40 تا 50 سال است در حال انتشار آمار هستند. كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري عنوان كرد: اينكه در برنامه تلويزيوني برخلاف همه قوانين به طور مكرر يك كانديدا،‌ كسي كه هنوز مسئول است، متهم به دروغ‌گويي مي‌شود و توهين‌هاي فراواني به وي داده مي‌شود اين جاي بحث دارد و من انشاءالله در وقتي كه حق قانوني من است، ‌پاسخ خواهم داد و يك جمله را در اين جا عرض مي‌كنم كه دروغ‌گو خائن است و خائن ترسو است، چه كسي تا امروز از اين دولت ترس سراغ دارد و من فكر مي‌كنم همين كافي باشد اما در اين باره كه چرا اينگونه هجوم مي‌‌كنند و بدون اينكه برنامه‌اي ارائه بدهند عليه بنده به هر حرفي كه دلشان مي‌خواهد متوسل مي‌شوند انشاءالله توضيح خواهم داد. احمدي‌نژاد افزود: ميليون‌ها سي‌دي منتشر كرده‌اند كه در آنها با بريدن حرف‌ها در اول و آخر و با يك بازي رسانه‌اي عليه بنده راه انداختند كه همه اينها برخلاف قانون و اخلاق است و كساني كه مي‌خواهند درس اخلاق و ادب به مردم بدهند نبايد از اين كارها انجام دهند و من جزئيات اين موضوع را در آن وقت قانوني خودم اعلام خواهم كرد. اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به سفرهاي خود در روزهاي آتي اشاره كرد و گفت: ما فردا ميهمان مردم مازندران در ساري خواهيم بود و عصر را نيز در اهواز خواهيم بود و از همين جا به آنها سلام عرض مي‌كنم. وي در خصوص مسائل اقتصادي اظهار داشت: در خصوص مدل اقتصادي بحث‌هاي مختلفي وجود دارد و وقتي ما چشم‌انداز و سياست‌هاي كلان و قانون برنامه و سياست‌هاي چشم‌انداز را داريم در واقع اينها تئوري اقتصادي ما است، تئوري اقتصادي پيشرفت و عدالت است، در تئوري پيشرفت و عدالت يعني مردم كشور را اداره مي‌كنند و فرصت‌ها نيز عادلانه توزيع مي‌شود، كشور بايد ثروتمندباشد و هر چه ثروتمندتر، بهتر اما توزيع ثروت بر اساس عدالت و فرصت‌ها و استعدادها بر اساس عدالت بايد فرصت ظهور و بروز پيدا كنند. محمود احمدي‌نژاد به سراغ سوالي از محسن رضايي رفت و گفت: در ميان كانديداها تنها كسي كه ايده‌هاي جديدي در بخش‌هاي مختلف مطرح كرده است، غير از آن دو نفر رضايي است كه اين ايده‌ها قابل توجه است و مي‌خواهم اين ايده‌ها بيشتر باز شود تا بتوانيم در قالب آن به يك نقطه عملياتي برسيم، يك بحثي كه شما مطرح كرديد، موضوع فدراليسم اقتصادي است و اين يك ايده نو است اما ارتباط آن با تقسيمات كشوري و مديريت‌هاي سياسي و منطقه‌اي چگونه گره مي‌خورد؟ شما وضعيت تقسيمات كشوري را به خوبي مي‌دانيد،‌ چه طور مي شود اينها را به گونه‌اي به هم گره زد كه آن هدف اساسي محقق شود و لابد اين به عنوان يك روشي كه در واقع كمك به توسعه اقتصادي است؟ يعني مي‌خواهيم توسعه اقتصادي سريع‌تر اتفاق بيافتد، يعني تمركز به 9 نقطه بدهيم كه در اين ميان بايد پرسيد كه بقيه استان‌ها با يكديگر چگونه ارتباط برقرار مي‌كنند و رابطه مديريت سياسي و اجتماعي و امنيتي با اين مديريت اقتصادي چگونه مي‌شود و چه طور مي‌شود اينها را با هم هماهنگ كرد.
* رضايي: 9نفر را در حد معاون رئيس‌جمهور مسئول فدرال‌هاي اقتصادي مي‌كنم
محسن رضايي با بيان اينكه من با رمز يا زهرا(س) وارد صحنه انتخابات شدم، گفت: از هوادارانم نيز مي‌خواهم تا در روز انتخابات با همين رمز پاي صندوق‌هاي رأي بيايند. وي همچنين در مناظره زنده تلويزيوني از مردم ايران خواست تا براي شادي روح شهدا، امام و علماي راحل سه صلوات بفرستند. رضايي در خصوص برگزاري مناظره‌هاي تلويزيوني گفت: انتظار مي‌رفت اين مناظره ها از دوره قبل شروع شود اما الحمد‌الله اين كار يك ابتكار خوبي است كه موجب شفافيت و اطلاع‌رساني براي مردم در تصميم‌گيري مي‌شود ولي معتقدم مناظره ها بايد در رابطه با خود موضوع مناظره يعني تشكيل دولت آينده باشد و ما بياييم از توانائي‌ها و برنامه‌هاي خود بگوييم و به سئوالاتي كه در صورت پيروز شدن از ما مي‌پرسند، جواب دهيم. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: البته لازمه اين كار نقد گذشته نيز هست ولي روش مناظره بايد توام با ايجاد اميد، نشاط، شادابي و برداشتن يك گام تاريخي به جلو براي ملت همراه شود. ولي اگر بياييم بازي را عوض كنيم و موضوع را به جايي ديگر ببريم، اين يعني اينكه نمي‌خواهيم حقايق را به مردم بگوييم. رضايي خاطر نشان كرد: جا دارد از آقاي احمدي‌نژاد تشكر كنم كه بحث را به موضوع برنامه‌ها برد و لازم است براي پاسخ‌دادن نگاهي به وضعيت اقتصادي كنوني و پيش‌بيني از آينده داشته باشيم. وي با بيان اينكه امروز هم با تورم و هم با ركود در كشور روبرو هستيم، خاطر نشان كرد: تورم هماني‌ است كه بانك مركزي گفته و آقاي احمدي‌نژاد هم در 50 مرتبه‌اي كه از آن سخن گفته 48 بار متوسط تورم سالانه را اعلام كرده است. اين كانديداي دهمين انتخابات رياست‌جمهوري با بيان اينكه شاهد تورم امروز 25 درصدي و بيكاري 12 و نيم درصدي هستيم اينها نشان‌دهنده آن است كه در اقتصاد وضع خوبي نداريم. رضايي اضافه كرد: از طرف ديگر در دو بازار اصلي كشور يعني بازار پول و سرمايه دچار مشكل هستيم در حالي كه بازار پول با 35 هزار ميليارد تومان معوقه بانك‌ها مواجه است كه اين موضوع گردش پول را كند مي‌كند. وي خاطر نشان كرد: بازار بورس از 11 هزار به 8 هزار رسيده و كشش و توانايي لازم براي جذب پس‌انداز مردم و ايجاد اشتغال و توليد را ندارد. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: متوسط رشد سرمايه‌گذاري در چهار‌سال گذشته حدود 4 و 7 درصد و متوسط رشد اقتصادي نيز 2 و 6 درصد بوده است و با اين وضع متوجه مي‌شويم كه وضع اقتصادي نامطلوب است اما اگر آينده را نگاه كنيم، نهادهاي بين‌المللي اين روند را مثبت ارزيابي نمي‌كنند و با اين روند پيش‌بيني مي‌شود رشد اقتصادي امسال كمتر و سال آينده باز هم كمتر شود و در طي دو سال آينده ممكن است به زير 4 درصد برسد. رضايي خاطر نشان كرد: البته مشكل كاهش قيمت نفت را هم داشته‌ايم و به همين خاطر درآمد فراوان سال‌هاي گذشته را در اختيار نخواهيم داشت اما طراز تجاري‌امان مثبت 18 است ولي در سال آينده صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني كرده است كه به منفي 13 خواهد شد. وي افزود: در سال 86 كل ذخاير ارزي ما 20 درصد كاهش داشته در حالي كه امروز عربستان 400 ميليارد دلار و الجزاير ليبي 100 ميليارد دلار ذخاير ارزي دارند و اگر وضع امروز را با آنچه كه بايد طبق سند چشم‌‌انداز مي‌بود، مقايسه كنيم رشد بايد 8 درصد مي‌شد، نرخ سرمايه‌گذاري بيشتر مي‌شد، تورم و بيكاري هم يك رقمي شده و ضريب جيني نيز وضعيت بهتري را مي‌داشت. اين كانديداي دهمين انتخابات رياست‌جمهوري از احمدي‌نژاد پرسيد شما در صورت پيروزي در انتخابات چه راهكاري براي خروج از اين وضعيت داريد و اين وضع را چطور علاج مي‌كنيد آيا با همان شيوه چهارسال قبل عمل مي‌كنيد كه بنابراين بايد بگوييد چه موانعي بر سر راهتان بود و يا وضعيت جديدي را اتخاذ مي‌كنيد. رضايي ادامه داد: من هيچ رئيس‌جمهوري را كاملا سياه يا سفيد نمي‌دانم و آقاي احمدي‌نژاد هم كارهاي مثبتي هم داشته‌اند ولي كاستي‌هاي نيز وجود دارد و اگر فكر جديدي نكنند اين مجموعه ما را از برداشتن گام‌هاي بلند در سند چشم‌انداز باز مي‌دارد. وي با بيان اينكه ما فدراليسم اقتصادي اعلام كرديم و نه فدراليسم كامل، گفت: اين يعني اقتصاد به صورت منطقه‌اي و بقيه مسائل به صورت سياسي و امنيتي به صورت متمركز از تهران اداره مي‌شود. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه در صورت پيروزي در انتخابات تعداد استان‌هاي كشور را افزايش مي‌دهم اظهار داشت: احتمالا تعداد استانها به 40 يا 45 استان خواهد رسيد كه به اين ترتيب استان‌ها از نظر سياسي، دفاعي و امنيتي كوچكتر و از نظر افتصادي اداره كشور بزرگ‌تر مي‌شود و همچنين 9 نفر با اطلاعات كامل در حد معاون رئيس‌جمهور، مسئول اين مناطق خواهم كرد. رضايي اظهار داشت: رابطه آنها با مديريت‌هاي سياسي كشور روشن است چون تقسيم كار كاملي صورت مي‌گيرد و در هر منطقه‌اي 5 استان خواهد بود كه جلسات آنها مانند شوراي امنيت برگزار مي‌شود اما در مسائل اصلي و استراتژيك را به صورت متمركز و از تهران اداره خواهيم كرد.
* احمدي‌نژاد: رشد حبابي كه سال 82 و 83 در بورس وارد كردند تقلب بود
احمدي‌نژاد در پاسخ محسن رضايي به سئوال وي در خصوص فدراليسم اقتصادي، گفت: اين تقسيم‌بندي‌هايي كه شما گفتيد ظاهرا همان تقسيم‌بندي‌هايي 9گانه‌اي است كه در سپاه بود منتها شما مي‌دانيد كه يك مديريت اقتصادي بدون مديريت سياسي و اجتماعي معنا پيدا نمي‌كند. وي افزود: اين موضوع تداخل پيدا مي‌كند اگر معاون رئيس جمهوري، يعني همه مي‌آيند تحت امر وي؛ استانداران، فرمانداران و بخشداران؛ به طور مثال اگر در شيراز مستقر مي‌شود بقيه استان‌ها چه مي‌شوند اين هم تحت امر آنجا است. كانديداي انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: رقم جابجايي يك دهستان از يك شهرستان و به يك شهرستان ديگر مشكل دارد استان‌ها دارند از يكديگر جدا مي‌شوند اين موضوع مقداري توضيحات دارد كه بايد به آن توجه كرد. احمدي‌نژاد درخصوص اظهارات رضايي مبني بر اينكه درحال حاضر ما تورم همراه با ركود داريم، تاكيد كرد: به نظر بنده اين اشتباه است، تورم به دو شكل محاسبه مي‌شود كه شما هم مي‌دانيد البته شكل‌هاي ديگر هم دارد ولي اصل آن اين دو شكل است؛ يك متوسط سالانه نسبت به سال قبلي كه نقطه به نقطه است، بله متوسط سال 87 به 86 تورم 25 درصد شد كه بنده اين موضوع را اعلام كردم و بانك مركزي هم آن را اعلام كرد اما نقطه به نقطه الان چند است. وي ادامه داد: يعني امروز 18 خرداد نسبت به 18 خرداد سال قبل كه الان تورم زير 15 درصد است و اين به معني رو به كاهش بودن تورم مي‌باشد، اما علت تورم چه بود، شما مي‌دانيد علت تورم بخش مهمي از آن تورم جهاني است بالاخره افزايش قيمت نفت را مي‌برد بالا، برخي كالاهاي وارداتي به كشورمان 400 درصد و يا 300 درصد، فولاد در بازارهاي جهاني 1300 تومان شد درحالي كه قبل از سال 86 قيمت آن 400 تومان بود. اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري اضافه كرد: ما هم كه به قانون برنامه نمي‌توانيم صادرات فولاد يا هر كالاي ديگري را كنترل كنيم،‌ اين اثر مي‌گذارد كه بخش مهمي از تورم مربوط به آن مي‌شود اما اين موضوع بر رشد اقتصادي ما اثر نگذاشته است. شما مي‌دانيد كه در قانون برنامه چهارم عددها را دست بالا گرفته‌اند و متوسط برنامه سوم ما رشد اقتصادي آن 4 و نيم است و در برنامه چهارم اين دفعه گفتند 8 و 2 و نيم گذاشتند براي بهره‌وري، بهره‌وري‌اي كه 4 دهم درصد بود يعني از اين 8 درصد كمتر از نيم درصد آن بايد برسد به 2 و نيم، ما فكر مي‌كنيم با اين شرايط جهاني رشد 6 و 2 دهم متوسط در 4 سال برنامه رشد بسيار خوبي است. اين رشد از برنامه‌هاي قبلي بيشتر است بخصوص در برنامه قبل از اين دولت بيشتر مي‌باشد، نقطه به نقطه ما هم كه رو به كاهش است ضمن اينكه دريافت كاركنان و حقوق‌بگيران ثابت جبران شد بنابراين از نظر دريافتي طبقاتي و حقوق ثابت ما مشكل چنداني نداشتيم به غير از يك گروه از كارگراني كه كار معين داشتند. احمدي‌نژاد ادامه داد: اين كه شما گفتيد بازار بورس غير فعال است اين اشتباه است اتفاقا بازار بورس ما بسيار هم فعال است اما باز هم شما خبر داريد حبابي كه سال 82 و 83 در بورس وارد كردند آن يك تقلب بود يعني حباب درست كردند و قيمت را به صورت كاذب بالا بردند، در اين دولت اين حباب تخليه شده و بورس يك رشد منطقي پيدا كرده است. وي افزود: بيشترين واگذاري‌هاي در بورس و حجم معاملات بورسي در همين دو سه سال اخير انجام شده و درحال حاضر هم بورس ما فعال است و مراكز جهاني هم كه اندازه‌گيري مي‌كند اين موضوع را تاييد كرده‌‌اند. كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم اظهار داشت:‌ عددي را شما گفتيد در خصوص رشد سرمايه‌گذاري، بله، عدد رشد سرمايه‌گذاري ما الان كمتر از 4 سال قبل است، علت آن چيست؟ علت اين موضوع اين است كه ما آمديم و اين اعداد و ارقام را اصلاح كرديم؛ ماشين‌آلات دسته دوم وارد كشور شده و با نرخ بالا فاكتور مي‌شد و وام ارزي هم گرفته مي‌شد. لذا ما آمديم قيمت‌ها را واقعي كرديم و قيمت واقعي شده عدد هم آمده پائين، اما بيائيد اين طرف، حجم سرمايه‌گذاري صنعتي 4 سال قبل از اين دولت 10 هزار و اندي ميليارد تومان بوده، اما در اين دولت 50 هزار و اندي ميليارد شده و يعني قريب به 5 برابر سرمايه‌گذاري صنعتي شده است و معناي آن اين است كه فعاليت صنعتي و رشد سرمايه‌گذاري وجود دارد اما به دليل اينكه يكي از عوامل اصلي آن ماشين‌آلاتي بود كه وارد مي‌كردند و با قيمت ديگري ثبت مي‌شد اين عدد كوچك نشان مي‌دهد و بخشي از آن هم رفته در انبارداري بخاطر مسائلي كه ما داريم. احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: سئوال اول بنده هنوز سرجاي خودش است به دليل اينكه مي‌خواهم اين موضوع روشن بشود به دليل اينكه بنده مدير بوده و شما هم مدير بوده‌‌ايد، ما مي‌خواهيم يك حلقه مديريت جديدي در كشور درست كنيم حالا معاون رئيس جمهور اين ارتباطش با استانداران و اين استانداران با هم و با آن مركز چطور مي‌شود، يعني يك بنگاه اقتصادي مي‌خواهد درست بشود فرض كنيد در كهگيلويه و بويراحمد، حالا با اين تئوري ممكن است از اين نظر برود زير نظر استان فارس از اين رو بايد يك عده‌اي بيايند در آنجا متمركز شوند لذا اين ارتباطات سياسي اينها چطور با هم برقرار مي‌شود به دليل اينكه ما حلقه‌هايي كه داريم هماهنگي بين آنها خيلي سخت است. وي اضافه كرد: حلقه‌هاي مديريتي هر چقدر كه اضافه‌تر مي‌شود به توان پيچيدگي ارتباطشان هم اضافه مي‌شود لذا بنده فكر مي‌كنم شرايط اقتصادي ما به نسبت وضعيتي كه در جهان است، درحال حاضر در سال 2008 كه ما رشد تورم داشته‌ايم همه قاره‌ها رشد داشته‌اند و يعني نسبت رشد آنها بيش از ما بوده است و اين به معناي اعمال مديريت خوب در ايران است، ضمن اينكه ما مجموعه برنامه‌هاي اقتصاديمان روشن است، طرح هدفمند كردن و تحولات اقتصادي در 7 سرفصل مهم آماده كرده‌ايم كه در واقع زيرساخت‌ها مي‌باشد، اصلاح يارانه‌ها و بانك‌ها، اصلاح ماليات و بيمه، نظام بهره‌وري، نظام توزيع و ارزش پول ملي لذا اين اقدامات كارهايي است كه بايد در اقتصاد ما انجام شود كه در ادامه توضيح خواهم داد. كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: اينكه شما مي‌گوئيد خوب نبوده بالاخره بايد شاخص‌هاي عمل كردي را ما بياوريم، در همه بخش‌ها، عملكردها نسبت به گذشته رشد قابل توجه و جدي دارد كه در ادامه بحث برخي از آنها را مطرح خواهم كرد. احمدي‌نژاد خطاب به رضايي گفت: شما يك صندوق توسعه ملي هم مطرح كرديد مي‌خواهم ببينم اين صندوق هماني است كه در سياست‌هاي كلي برنامه پنجم است يا چيز ديگري مي‌باشد و بطور مثال 200 ميليارد دلاري كه مي‌خواهد در آن بيايد از اين به بعد است يعني از درآمدهاي نفتي است و چقدر طول مي‌كشد تامين شود يا قرار است آن را قرض بگيريم، آيا قرار است اين را تبديل به ريال بكنيم و به بانك‌ها بدهيم و بعد هم سود گرفته و آن را توزيع كنيم؛ شما گفتيد كه به هر نفر 100 هزار تومان خواهيم داد، از اين رو ضرب و تقسيمي بكنيد تا ببينيد چقدر مي‌شود و 20 ميليارد دلاري كه منبع آن معلوم نيست چقدر حاصل مي‌شود ما ماهي 100 هزار تومان مي‌خواهيم به مردم بپردازيم.
* رضايي: دست به عزل و نصب‌ پست‌هاي تخصصي نمي‌زنم
محسن رضايي با بيان اينكه آمار بايد دقيق‌تر گفته شود، اظهار داشت: من در اين خصوص بحث دروغ ‌گفتن را قبول ندارم اما آمار امكان ندارد مباني متغيري داشته باشد مثلا فرض كنيم كه تورم جهاني سال 2009 را حذف كنيم و اگر مي‌خواهيم آمار بدهيم بايد با يك مبناي مشترك باشد. وي افزود:‌ آماري كه بانك مركزي اعلام كرده است اين است كه در سال 1384 كه دولت آقاي احمدي‌نژاد روي كار آمد تورم 10.4 و در سال 85 تورم به 11.9 و در سال 86 تورم به 18.4 و در سال 87 تورم به 25.4 رسيده است و آن روش نقطه به نقطه براي بررسي تورم موضوع بحث ما نيست چرا كه ما مي‌خواهيم ببينيم بر قدرت خريد مردم چه تاثيري گذاشته است مثلا فرض كنيم پنيري كه ما در سال 84 مي‌خريديم در انتهاي سال 87 به چه قيمتي رسيده است و خود مردم كه اهل محاسبه هستند. اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ادامه اظهار داشت: در حقيقت از ابتداي 84 تا 87 پي در پي اين تورم در كشور افزايش يافته است و آيا در اين 4 سال همه دنيا تورمي بوده اما اين گونه نبوده است. مثلا اگر قيمت تخم مرغ را در فروردين 84 حساب كنيم يك شانه دو كيلويي 1450 تومان بوده اما در سال 88 به 2870 تومان رسيده است و يا ديگر محصولات را كه مقايسه مي‌كنيد مي‌بينيد كه با اين حرف كه تورم 25 درصد است كاملا منطبق است. رضايي ادامه داد: آقاي احمدي‌نژاد در پنج ماه اخير دستمزد بازنشستگان را افزايش دادند كه كار بسيار خوبي بود و برخي از قوانيني كه قبلا تصويب شده بود، و خود ايشان در آن زمان عمل به آن قانون را مصلحت نمي‌دانست اخيراً ايشان آن قوانين را اجرايي كرده اما بحث اين است كه قدرت خريد مردم در 4 سال كاهش پيدا كرده و ايشان در اين 6 الي 7 ماه اخير زحمت كشيدند و مقداري از اين قدرت خريد را با افزايش دستمزدها جبران كردند. وي در خصوص شاخصه فلاكت در دنيا گفت: اين شاخص جمع تورم و ركود را نشان مي‌دهد و كاملاً مشخص است كه در سال 84 فصل اول و دوم اين شاخص كاهش يافته يعني فشار زندگي بر روي مردم يا همان شاخص فلاكت كم شده و به حدود 18 الي 19 درصد در فصل اول سال 85 رسيده است و از فصل دوم سال 85 تا فصل سوم سال 87 بايد ملاحظه كنيم كه با چه شيبي فشار بر مردم افزايش پيدا كرده و در اين خصوص منبع محاسباتي بانك مركزي است. اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد:‌ اينكه من مي‌گويم وضع مردم خوب نيست تصورم اين است كه نبايد اين موضوع را كتمان كنيم و آن روشي كه آقاي احمدي‌نژاد در خصوص محاسبه تورم به صورت نقطه به نقطه دردي را دوا نمي‌كند چرا كه بحث ما زندگي مردم است و ما مي‌خواهيم ببينيم فشارهايي كه بر مردم وارد مي‌شود چقدر است و اگر از خودشان سوال كنيم خودشان واضح پاسخ خواهند داد. رضايي در پاسخ به سوال محمود احمدي‌نژاد در خصوص فدراليزم اقتصادي گفت: ايشان مي‌دانند كه فدراليزم اقتصادي طرح بسيار خوبي است و مي‌دانند كه ما در مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص آن بحث كرده‌ايم چراكه ما كشوري پهناوري مانند ايران داريم و نمي‌شود كه رئيس‌جمهور با هيئت دولت صبح تا شب در استان‌ها و شهرستان‌ها بروند اما خود مديريت آنجا يك مديريت قوي و توانمند و با اختيارات لازم نباشد تا بتواند مسائل را حل كند و مثلاً اگر مي‌خواهند يك جوي آب بكشند، ما با هيئت دولت آنجا برويم و آن را تصويب كنيم كه اين امر جزء پروژه‌ها باشد و اين در شان دولت نيست و ما يك خلاء‌ مديريتي در كشور داريم. وي افزود: در تمام دنيا سه الي چهار كشور هستند كه سيستم اداري ايران را دارند و فاقد فدرال هستند اما ما آمده‌ايم و به خاطر مسائل امنيت ملي مسائل سياسي را از مسائل اقتصادي كاملا تفكيك كرده‌ايم و نمونه آن مانند كيش است و بخش سياسي با بخش منطقه آزاد آن كاملا تفاوت دارد و 2 حوزه كاملا تفكيك شده هستند و با هم تداخل آنچناني ندارند. اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در خصوص مسئله مديريت در كشور گفت: من اصولا موافقم كه هر چقدر انتقادات رو در رو باشد، بهتر است و شايد من يكي از دلايلي كه انتقاداتم را براي چنين جلسه‌اي گذاشتم همين مسئله است و اينكه ما در غياب فردي كه در جلسه حضور ندارند حرفهايي را بيان كنيم نمي‌پسندم،‌ چرا كه نمي‌توانيم همه آدم‌ها را روبروي هم قرار دهيم و اگر من وارد مسائل نقد مي‌شوم به خاطر اين است كه برنامه‌ خود را در جلسات مختلف گفته‌ام و امروز فرصتي پيدا شده كه چون آقاي احمدي‌نژاد حضور دارند بحث‌هاي من محوريت نقدي بيشتري داشته باشد و دليل آن اين است كه من برنامه‌هاي خود را به اندازه كافي ارائه كرده‌ام. رضايي با اشاره به يكي از اشكالات مديريت دولت گفت: مسئله بي‌ثباتي يكي از اشكالات مديريتي است كه من نسبت به آقاي احمدي‌نژاد دارم و مثلا ايشان 15 عضو كابينه كه 8 نفر آنها وزير بودند را در يك سال عوض كرده و مثلث اقتصادي ايشان نياز به ثبات دارد چرا كه ما در چشم‌انداز و سياست‌هاي اصل 44 به اين نتيجه رسيده‌ايم كه ثبات اقتصادي مهم است اما اين مثلث بارها تغيير يافت و مثلاً رئيس بانك مركزي و وزير اقتصاد و برنامه و بودجه مرتباً عوض شدند و ما سه رئيس بانك مركزي در زمان احمدي‌نژاد داشته‌ايم و به دليل اقتصادي تغيير در بانك مركزي پايه‌هاي پولي يك كشور را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد و يا حدوداً 24 استاندار عوض شده و حتي به باشگاه‌ها هم كشيده شده و مديريت باشگاه استقلال و پيروزي در مجموع 7 بار عوض شده است. وي تعويض مديران را جزء‌ اختيارات رئيس‌جمهور دانست و گفت: پيشنهاد من اين است كه اگر ما دولت را به دست گرفتيم اولين كاري كه مي‌كنيم اين است كه خود رئيس‌جمهور كه خود من باشم خود را محدود مي‌كنم كه دست به عزل ونصب‌هاي تخصصي نزنم و ما مصوبه‌اي را در مجلس تصويب مي‌كنيم كه پست‌هاي تخصصي از پست‌هاي سياسي جدا شود و اين نه تنها به نفع من بلكه به نفع كشور و مردم است. اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با اشاره به بحث تعرفه‌ها گفت: تصور من اين است كه زماني كه تورم در كشور بالا رفت دوستان ما تا حدودي دستپاچه شدند و تعرفه‌ها را بدون حساب و كتابي دست زدند و يا در خصوص گاز تركمنستان كه ما آن را 4 سنت مي‌خريديم آنها پيشنهاد 14 سنت به ما دادند اما ما توجه نكرديم و ناچار شديم كه بعداً به خاطر آن زمستان 35 سنت آن گاز را بخريم. رضايي در خصوص مسائل امنيتي گفت: ما در دولت‌هاي قبل نيز مانند اين دولت چنين مشكلاتي داشتيم و يا در مسائل شرق كشور مانند خوزستان و ‌اهواز انفجارهايي كه داشته ايم و بحث‌هايي كه به خاطر يك اهانت به برادران ترك‌زبان ما صورت گرفت و تشنجاتي كه به وجود آورد و من سوالم از احمدي‌نژاد اين است كه ايشان چه الگوي مديريتي را اگر رئيس‌جمهور شوند مي‌خواهندداشته باشند كه ما از اين فرصت‌هاي تاريخي بيشتر استفاده كنيم چرا كه ما براي اين انقلاب خون‌هاي بسياري داده‌ايم و زحمات بسياري كشيده‌ايم و مادر اين شرايط تاريخي كه هستيم نمي‌توانيم از آن بهره‌برداري كنيم و سوال من مشخصاً اين است كه ايشان در اين خصوص چه فعاليت‌هايي مي‌خواهند انجام بدهند.
* احمدي‌نژاد: اداره فدرالي اقتصاد كشور يك اشتباه بزرگ و ناشدني است
محمود احمدي‌نژاد با بيان اينكه آقاي محسن رضايي در مناظرات قبلي نيز از وقت استفاده كرده و عليه اين دولت صحبت كرده‌اند، اظهار داشت: اين طور نيست كه آقاي رضايي در مناظرات قبلي راجع ‌به اين دولت صحبت نكرده باشد، ضمن اينكه بعضي‌جاها صحبت‌هاي ايشان حالت تمسخر داشته است ولي من وارد آنها نمي‌شوم. وي با بيان اينكه محسن رضايي عدد بيكاري را با تورم جمع مي‌كند، افزود: تورم 25 درصد شده است كه ما راجع‌به آن توضيح داديم اما بيكاري كه براساس همان آمار بانك مركزي كه آقاي رضايي فرمودند، حداقل 2 درصد كاهش پيدا كرده، پس اين دو هم هم‌جهت يا يكديگر حركت نكرده است. ضمن اينكه ما در اين چهار سال طبق قانون برنامه حقوق كاركنان را معادل تورم افزايش داديم، حال ممكن است 3 يا 4 درصد بالا و پايين داشته باشيم. بنابر آن مطلبي شما مي‌گوييد صحت ندارد ضمن اين كه فلاكت را هم به آن افزوديد، يعني اينكه حالا يك جوري مردم به وضعيت فلاكت رسيده‌اند. اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با بيان اينكه اين نكاتي كه من مي‌گويم به معناي اين نيست كه در وضعيت ايده‌ال قرار داريم افزود: هميشه شرايط را بايستي به شكل مقايسه‌اي ارزيابي كنيم و الا همين‌كه اينگونه بگوئيم وضعيت اينطوري است صحيح نيست چرا كه دولت قبل و ميزان تورم دولت آقاي خاتمي نيز هست و بايد متوسط تورم در دور اول دولت‌ها را با يكديگر مقايسه كنيم. احمدي‌نژاد با بيان اينكه كه هر بار كه دولتي روي كار مي‌آيد شرايط كشور تغيير مي‌كند، افزود: متوسط تورم چهارساله اول دولت نهم از متوسط تورم‌هاي چهارساله همه دولت‌هايي كه آمده‌اند، كم‌تر است و اين آمار را بانك مركزي ارائه كرده است. ولي اگر شما نوسان آن را مطرح مي‌كنيد، بايد بگوييم كه در دولت‌هاي قبل نيز همين گونه بوده يعني بعضي‌ها سال اول تورمشان كم بوده و سال‌هاي دوم و سوم اضافه شده است. ضمن اينكه بخش مهمي از تورم سال دوم و سوم در دولت نهم خارجي و يا معلول سهميه‌بندي‌ كردن قيمت بنزين بوده است. وي ادامه داد: كساني كه واضع سهيمه‌بندي بنزين بودند، پيش‌بيني‌شان 15 واحد درصد تورم بود و گزارش مكتوب آن موجود است، اما ما با اين روش موافق نبوديم و با شيوه بهتري مي‌خواستيم كنترل كنيم كه اين تورم را نداشته باشد. اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با بيان اينكه بيكاري طبق آمار بانك مركزي دو درصد كاهش يافته است، خطاب به محسن رضايي گفت: بايد در جواب اين گفته شما كه وضع مردم خيلي خراب است، بايد گفت بلي مردم گراني را حس مي‌كنند اما كاهش آن را نيز همه حس مي‌كنيم. احمدي‌نژاد با اشاره به قرائت قيمت برخي از كالاها توسط محسن رضايي، خطاب به وي اظهار داشت: اي كاش شما فهرست همه كالاها را مي‌خوانديد و با هم مقايسه مي‌كرديد، نه اينكه چند كالاي خاص را بخوانيد. وي در ادامه با بيان اينكه تورم اضافه شده اما قدرت خريد مردم نيز افزايش يافته است افزود: توليد ناخالص داخلي و درآمد سرانه نيز اضافه شده كه همه اينها قابل بحث است. احمدي‌نژاد در خصوص صحبت‌هاي محسن رضايي مبني بر تغيير 15 عضو كابينه دولت نهم گفت: اين تعهدي بوده است كه من به مردم داده‌ام و الان نيز همين تعهد را مي‌دهم؛ چرا كه بالاخره ما در انتخاب‌هايمان كه معصوم نيستيم ما يك برنامه داريم و طبق آن پيش مي‌رويم و تلاشمان را مي‌كنيم كه بهترين انتخاب را داشته باشيم ولي ما در حال يك مسابقه با جهان هستيم و برنامه‌اي داريم كه بايد آن را اجرا كنيم. مربي بازيكنان را عوض مي‌كند و مهم برنامه است كه جهت آن بايستي حفظ شود. و بايد كارهايي كه در برنامه پيش بيني شده است را پيگيري كنيم. وي خطاب به محسن رضايي با بيان اينكه شما گفتيد ما بي‌حساب و كتاب تعرفه‌ها را عوض كرديم، اظهار داشت: براي اولين بار در كشور دفترچه ثابت گذاشتيم. بله ممكن است در كالاهاي معدودي به خاطر نوسانات تند بازار جهاني تغيير ايجاد شده باشد اما دفترچه تعرفه‌اي براي محصولات كشاورزي و ... گذاشته‌ايم كه چه وقتي از سال تعرفه آنها پايين رفته و چه وقتي از سال بالا مي‌آيد كه اين براي اولين بار است كه اتفاق افتاده. دو سال است كه اين كار را انجام مي‌دهيم. اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري خطاب به رضايي با بيان اينكه جالب است جنابعالي بدانيد كه متوسط تعرفه در دولت قبلي 22 درصد بوده اما در اين دولت 33 درصد شده است، ادامه داد: اينهايي كه مدام مي‌گويند دولت با كاهش تعرفه‌ها بازار را پر از واردات كرده حرف خلافي مي‌گويند چرا كه متوسط تعرفه ما 33 درصد است ولي متوسط تعرفه دولت قبل 22 درصد بوده است كه معناي آن اين است كه ما تعرفه‌هاي بيشتري گرفته‌ايم. احمدي‌نژاد با بيان اينكه بيش از 80 درصد كالاهاي وارداتي كشور سرمايه‌اي و واسطه‌اي هستند اظهار داشت: اينها معاف از بخش مهمي از تعرفه هستند و چهار درصد به آنها تعلق مي‌گيرد، لذا اينكه گفته مي‌شود تعرفه‌ها بدون حساب و كتاب بوده، چنين چيزي نيست و اين يك اتهام است. وي با بيان اينكه نسبت صادرات غيرنفتي به واردات در دولت نهم رشد داشته استف اظهار داشت: معناي آن اين است كه مديريت خوبي روي صادرات و واردات انجام گرفته است. ما الان متوسط 18 ميليارد دلار صادرات داشته‌ايم ولي 57 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي بدون احتساب ميعانات گازي داشته‌ايم كه بيش از سه برنامه گذشته و بيش از عدد كل برنامه چهارم توسعه است. كه معنايش اين است كه خوب مديريت شده است. اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با اشاره به اينكه توليد داخل هم نيز رشد داشته و ما به نرخ رشد توليد 2/6 درصد رسيده‌ايم، اظهار داشت: يعني با توجه به وضعيت جهاني و شرايطي كه تحويل گرفتيم اقتصاد خوب مديريت شده است. احمدي‌نژاد خطاب به رضايي با بيان اينكه شما سوال من را در مورد صندوق توسعه ملي پاسخ نداديد و اميدوارم به آن پاسخ بدهيم، اظهار داشت: شما گفته‌ايد ماليات‌ها را كم مي‌كنيد، حقوق كارمندان را نيز اضافه مي‌كنيد و بودجه را بدون نفت مي‌بنديد. احمدي‌نژاد در خصوص طرح رضايي مبني بر اداره فدرالي اقتصادي كشور، اظهار داشت: فدرال اقتصادي با شرايط اداري كشور ما بسيار و به شدت ناسازگار است. وي با طرح اين پرسش كه اصلا براي چه استانها از يكديگر جدا مي‌شوند، ادامه داد: الان تقاضاي چند استان جديد داريم و معناي آن اين است كه تقسيمات جديد بايد ايجاد شود و اينكه شما مي‌خواهيد چند استان را بياوريد زير يك پرچم و در آن هم بخش اقتصادي را از بخش‌هاي سياسي جدا كنيد، به نظرم يك اشتباه بزرگي است كه محقق هم نخواهد شد. ضمن اينكه شما اگر تصور كنيد مي‌توان بعضي پست‌ها را ثابت كرد و بعضي‌ها را متغيير، بايد گفت اينها از هم جدا نيست و پست سياسي و كارشناسي و پست اقتصادي با هم كار مي‌كنند و از يكديگر جدا نيستند و اينگونه نيست كه يك جزاير جدا از هم باشند كه براي خود كار كنند تا ما يك مديري را جايي بگذاريم تا آنها را اداره كنند. البته ممكن است ما در بيست سال آينده بتوانيم با يك تمهيداتي به آنجا برسيم. اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري تأكيد كرد: ضمناً آنجاهايي كه به صورت فدرالي اداره مي‌شود، در واقع چند كشور هستند و نه يك كشور؛ يعني يك هويت ملي واحدي آنجا شكل نگرفته و اينها اقوامي مستقل بوده‌اند كه به يكديگر چسبيده و حالا يك فدرال تشكيل داده‌اند والا در يك كشوري كه هويت ملي واحدي دارد و حكومت متمركز بايد در آنجا باشد تا همه كشور را اداره كند، اجراي سيستم فدرالي در آن بسيار سخت است. وي خطاب به محسن رضايي با بيان اينكه شما يك اشاره‌اي كرديد كه من نمي‌خواهم بگويم تعريض بود، اظهار داشت: شما گفتيد دولت براي كشيدن يك جوب در يك استان، نمي‌رود و در آن استان تصميم‌ نمي‌گيرد، كه بايد در جواب بگويم اگر شما ساختار‌هاي اداري كشور را مي‌شناختيد اين گونه حرف نمي‌زديد و من اين حرف را مي‌گذارم پاي اينكه ساختار بروكراسي كشور را نمي‌شناسيد. يعني در سيستم اداري كشور نبوديد. بالاخره سپاه بوديد و از آنجا به مجمع تشخيص مصلحت نظام رفته‌ايد و بيشتر در كارهاي نظري هستيد و هيچ وقت يك مديريت اجرايي در كشور نداشتيد تا اين ساختارها را بشناسيد و بدانيد اينكه دولت وقتي به يك استاني مي‌رود چه مفهومي دارد و چه اثري مي‌گذارد. اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در ادامه با بيان اينكه هر قانوني را زماني مي‌توانيم اجرا كنيد كه مجلس بودجه‌اش را به ما بدهد، اظهار داشت: لايحه مديرتي خدمات كشوري از امثال در بودجه پيش‌بيني شد و براي بازنشستگان نيز از پارسال اين اتفاق افتاد و ما نيز قانون را اجرا كرديم.
* رضايي: دولت را در دوران جنگ عملاً ما اداره مي‌كرديم
محسن رضايي در پاسخ به اظهارات احمدي‌نژاد گفت:‌ اينكه مسائل سياسي و تخصصي را نمي‌شود از هم جدا كرد چطور در كل دنيا اين كار را كرده‌اند؟ چطور ما نمي‌توانيم. صندوق توسعه ملي كه من گفتم همان صندوق ملي است كه ما در مجمع تشخيص مصلحت نظام با توجه به مطالعاتي كه داشتيم به تصويب رسانيدم و بحث من هم اين بود كه اگر از اول انقلاب ما چنين صندوقي داشتيم تا امروز 200 ميليارد دلار در آن بود هر ماهه 100 هزار تومان مي‌داديم و ارزش سهام آن صندوق هم بالاي 400 تا 500 هزار تومان براي هر فرد بود يعني اگر مي‌خواست آن را بفروشد اين مقدار مي‌توانست داشته باشد. وي افزود: اينكه ما ماليات‌ها را كم مي‌كنيم بله حتماً در شرايط ركود ماليات‌ را كم مي‌‌كنم چون من دنبال اين نيستم كه از بنگاهها انتقام‌كشي بشود چيزي كه الآن دارند مي‌كشند. الان دولت بنگاهها را رها كرده است و بنگاهها در ركود دست‌وپا مي‌زنند. به بنده گفتند در اين شرايط دولت يك پس‌گردني هم به ما مي‌زند نه تنها كمك‌مان نمي‌كند، واقعاً وضعيت اسف‌باري است. كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه اتاق بازرگاني اعلام كرده 50 درصد وضعيت بنگاه‌هاي كشور و كارخانجات كشور با نصف ظرفيت كار مي‌كنند و 60 درصد كارخانجات كشور و بنگاه‌ها و مؤسسات اقتصادي طي 8 تا 9 ماهه اخير تعديل نيرو تا حد يك سوم داشتند، اظهار داشت: اين نشان‌دهنده بحران است دولت وقتي مي‌گويد خير هيچ بحران و خبري نيست؛ اصلاً مسئله‌اي نيست. اين معلوم است كه بنگاهها به حال خود رها شده‌اند كه اين مسئله است. رضايي ادامه داد: اينكه بنده مي‌‌گويم ماليات را كم مي‌‌كنيم معلوم است كه يكي از سياست‌هاي كمك به خروج بنگاهها از ركود است كه در همه دنيا شناخته شده است. اگر آقاي احمدي‌نژاد تجربه اين كار را ندارند يا اطلاع ندارند مي‌توانند از تيم‌هاي كارشناس اقتصادي بپرسند كه وقتي ركود پيدا مي‌شود شما يك بسته سياستي را به من پيشنهاد كنيد ما چكار بايد بكنيم و راهكار بخواهند از ديگران. وي تصريح كرد: اينكه مي‌فرمايند من مسائل اداري را نمي‌دانم خوب خودشان قضاوت كنند ايشان كه هم سابقه من را مي‌دانند و هم سابقه‌ خودشان را. ما در كل دوران جنگ عملاً كل دولت را اداره مي‌كرديم. اوايل انقلاب تا 3 سال تمام از ائمه جمعه و فرمانداران گرفته پيش ما بودند ما كشور را اداره مي‌كرديم و بعدش هم همين‌طور بود و در رابطه با دوران 12 سال اخيري كه بنده آمدم اطلاعات من در رابطه با داخل وزارتخانه‌ها چند برابر آقاي احمدي‌نژاد است. كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري عنوان داشت: حتي مخالفيني كه در ادارات هستند و به ايشان نمي‌توانند حرف بزنند مي‌آيند و به ما مي‌گويند دوستان نزديك ايشان هم مي‌آيند به ما مي‌‌گويند و دوستان مشترك هم دو نفرمان زياد داريم و مي‌آيند به من ‌مي‌گويند. بنابراين بنده دقيقاً در جريانات ريز مسائل هستم خود ايشان هم توانايي من را در سازماندهي مي‌دانند يعني من مسائل مديريتي و سازماندهي را اگر بيشتر از ايشان ندانم كه خود ايشان هم اعتراف دارند حتماً كمتر از ايشان نيست. رضايي براي باز كردن مسائل اقتصادي به تعرفه شكر و چاي اشاره كرد و يادآور شد: يك مثالي مي‌زنم؛ ببينيم چه بر سر شكر كشور آمده و در اثر تعرفه تا ببنيم نظر جناب احمدي‌نژاد كه مي‌گويد نه ما براساس يك قواعدي اين تعرفه‌ها را درست كرديم ببينيد ما 3 تا محصول در ايران داريم از جمله شكر، دانه‌هاي روغني و چاي كه اينها در حقيقت كشت و صنعت كشور هستند. آقايان آمده‌اند در نيمه دوم سال 1384 تعرفه شكر خام را از 120 درصد به 4 درصد، تعرفه شكر سفيد از 150 درصد به 10 درصد رساندند كه نتيجه آن اين شده است كه به جاي 500 هزار تن واردات 2 ميليون و 481 هزار تن در سال 85 شكر وارد كشور شده كه در نتيجه از 32 كارخانه شكر چغندر قند كه داريم 8 كارخانه تعطيل شده است بعد بقيه به جاي اينكه 5 ماه كار كنند الان فقط 40 روز كار مي‌كنند. وي اضافه كرد: كشت چغندر ما به كلي از بين رفته است و به جاي آن رفته‌اند و سيب‌زميني كاشته‌اند و آنقدر سيب‌زميني در كشور زياد شده كه خود سيب‌زميني‌‌‌‌كاران قبلي دچار مشكل شده‌‌اند به طوري كه خود احمدي‌نژاد ناچار شدند يك مقدار زيادي از اينها را بخرند كه ورشكستگي زياد نشود. كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: 85 هزار نفر در حقيقت بيكار شده است و به جاي 12.5 ميليون تن تفاله‌ها و مواد خامي كه در اثر چغندر قند بوده يك كاهش بسيار زيادي است و 2500 ميليارد تومان عدم‌النفع به كشاورزان حاصل شده‌است. وقتي ما همه اينها را حساب مي‌كنيم مي‌بينيم يك تصيميم‌گيري كه ما بيايم تعرفه شكر را پايين بياوريم يك دامنه وسيعي از زيان‌هاي اقتصادي هم را به كارخانجات شكر و قند وارد مي‌كند كه از آنجا بحران در مسئله كارگران و اشتغال رفته و از طرف ديگر در مسئله سيب‌زميني و مسائل زيادي هم بوجود آورده است. رضايي در خصوص مسئله مسكن مهر و ساير كارهاي دولت در اين زمينه گفت: اينها بيانگر اين است كه تصميمات به صورت پخته صورت نمي‌گيرد و شايد هم دليلش اين باشد كه در دولت آقاي احمدي‌نژاد اصلاً نخبگان خيلي محلي از اعراب ندارند. وي به 2 جلسه احمدي‌نژاد با اقتصاددانان اشاره و آن را مثبت ارزيابي كرد و عنوان داشت: اما اين ديگر ادامه پيدا نكرد بالاخره ما توسعه را از كجا مي‌خواهيم شروع كنيم. چيني‌ها به من گفتند كه ما نقطه آغاز توسعه را مالكيت گذاشتيم و ما با مطالعاتي كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام و دبيرخانه آن انجام داديم، نقطه عزيمت توسعه ملي ما نخبگان كشور هستند يعني ما بايد نخبگان را درگير كنيم بعد به تفاهم و اجماع برسانيم تا اينكه بتوانيم يك حادثه بزرگ كه همان توسعه است را تحقق بخشيم. كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پايان خطاب به احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد:‌ اگر آقاي احمدي‌نژاد دوباره بخواهند رئيس جمهور شوند يك فكري براي درگيري كردن و به اجماع رساندن نخبگان در اداره كشور نكنند اين مشكلاتي براي من درست مي‌‌كند. طرحي داشتم كه اعلام كردم و اگر لازم باشد دوباره در اينجا خواهم گفت همان اتاق‌هاي فكري كه بايد در كنار هر وزارتخانه‌اي بوجود بيايد البته من چون مخالفين خودم از صاحب‌نظران را مي‌خواهيم در اين اتاق فكر شركت بدهم بعضي‌ها گفتند اين را دولت در سايه شما بگوييد ولي حالا مي‌شود آن دولت در سايه هم ما نگوييم اما هر وزارتخانه‌اي در حقيقت يك اتاق فكري داشته باشد كه منتقدين خود من هم بيايد در آنجا شركت كنند و حضور داشته باشند به هر حال سؤال من از آقاي احمدي‌نژاد اين است كه با توجه به توانايي‌هاي عظيم نخبگان كشور اگر ايشان دوباره رئيس جمهور شوند نخبگان را چطور درگير توسعه ملي مي‌كند و به اجماع مي‌رساند.
* احمدي‌نژاد: تقريباً از همه ظرفيت كارشناسي كشور استفاده كرده‌ايم
محمود احمدي‌نژاد در ادامه مناظره گفت: آقاي محسن رضايي چند مورد را مطرح كردند و قبلا هم مطرح شده بود و در بعضي از روزنامه‌هاي مخالف دولت هم بارها و بارها مطرح شده بود؛ ايشان بحث‌هاي داخل كشور را مي‌گويد و خارج از كشور را رها مي‌كنند. وي افزود: ايشان حتما مي‌دانند در سال گذشته و همين الان بسياي از صنايع در دنيا در حال ركود است و كاهش توليد دارند، از جمله صنعت فولاد و بسياري از كشورهاي دنيا 40 يا 50 يا 39 درصد كاهش توليد دارند و فقط دو كشور رشد دارند، يكي ايران و يكي چين؛ ايران 20 درصد و چين 2.4 درصد. و انجمن فولاد جهاني گزارشي رسمي را منتشر كرد كه من در اين جا دارم. احمدي‌نژاد تصريح كرد: اينكه مي‌گويند بنگاه‌ها را رها كردند، من نمي‌دانم رها كردن يعني چه؟. آيا دولت‌ها را بايد بنگاه‌ها اداره كند يا بنگاه‌ها روي پاي خود بايستند؟ بيشترين مراقبت در اين دولت انجام شد، وقتي ما دولت را تحويل گرفتيم، 50 هزار بنگاه صنعتي داشتيم و از اين 50 هزار بنگاه، 280 هزار بنگاه در مرز بحران بود؛ الان تعداد بنگاه‌ها به 80 هزار رسيده است آقاي موسوي. محسن رضايي در ميان سخنان احمدي‌نژاد گفت: موسوي نه، رضايي. احمدي‌نژاد اظهار داشت: عذر مي‌خواهم آقاي رضايي، بالاخره شما هم در نقطه‌اي به سيادت وصل هستيد؛ رضايي اظهار داشت: من مادرم سيده بوده، اما هيچ وقت اظهار سيادت نكردم. احمدي‌نژاد در ادامه بحث خود گفت:‌ ما 200 بنگاه داريم كه براي آن ساز و كار تعيين كرديم و كارگروه براي تك تك آنها تشكيل شده و رئيس كل بانك مركزي، وزير صنايع و وزير كار و برخي ديگر از مسئولان در آن حضور دارند و بيشترين رسيدگي را ما انجام داديم، من تعجب مي‌كنم كه شما مي‌گوييد يك سوم كارگران از دست رفته‌اند؛ تعداد كارگراني كه بيكار شده و به اداره كار مراجعه كرده‌اند، هر سال معلوم است؛ در اين 5 -6 سال اخير هر سال به طور متوسط 340 هزار كارگر از كار منفك مي‌شوند و تغيير جدي نداشته‌ايم. اما اينكه اتاق بازرگاني گفته بنگاه‌ها با 50 درصد كار مي‌كنند، درست است؛ اولا بيش از 50 درصد است و در اين دولت 50 درصد شده، جهت اطلاع حضرت عالي، در بخش صنعت ما هميشه 40 درصد ظرفيت پر بوده، يعني ظرفيت هميشه خالي بوده و صنعت ما هيچ وقت از همه ظرفيت خود استفاده نكرده و علت آن نيز ساختارهاي غلط اقتصادي بوده است. وي افزود: آنها از راكد كردن پول و راكد كردن كالا سود مي‌بردند و شما درست گفتيد كه پول در كشور احتكار مي‌شود واينكه تبديل به معوقه مي‌شود، در واقع احتكار پول است ونرخش در بازار بالا مي‌رود، اما اينكه چه بايد كرد، بايد ساختار بانكي را اصلاح كنيم و ما هم همين كار را كرده‌ايم، سه سال با حضور كارشناسان مطالعه كرديم كه بعدا عرض خواهم كرد و طرح آن را كاملا تهيه كرديم و به زودي لايحه اصلاحيه آن را نيز به مجلس خواهيم داد. رئيس‌جمهور تصريح كرد: در طرح‌هاي اقتصادي كه ما تهيه كرديم،‌ تقريبا از همه ظرفيت كارشناسي كشور استفاده كرديم، ‌الا معدود كه نخواستند همكاري كنند؛ بيش از هزار ساعت خود بنده در جلسه كارشناسان شركت كردم، همان كساني كه به قول حضرت عالي نامه نوشتند، ما با آنها جلسه گذاشتيم؛ آنها 13 بند را مطرح كردند كه 3 بند آن را خود رئيس ستاد جنابعالي (دانش جعفري وزير سابق اقتصاد) جواب داد و وقتي به بند سوم رسيد، همه گفتند كفايت مي‌كند و ما اصلا بحث‌مان چيز ديگري است؛ ما گفتيم بحث‌هاي شما سياسي است نه بحث‌هاي اقتصادي و الا رديف كردن ايرادات اقتصادي كشور كه كاري ندارد؛ 10 هزار ايراد در كشور هست اما بايد ببينيم كه دولت‌ها چه روندي را طي كرده‌اند، آنهم با شاخص‌هاي كلان. وي اظهار داشت: شما به يك مورد خاص شكر اشاره كرديد، بله، در سال 84 كه بحث تحريم شد، وزارت بازرگاني موظف شد كه اجازه دهد يك مقداري كالاهاي اساسي بيشتر وارد شود كه اگر تحريم شد، ما دچار مشكل نشويم، از جمله شكر. اتفاقا در شكر هم تعرفه شكر خام را پايين آورديم تا شكر خام در كارخانه‌هاي ما تسويه شود و كارخانجاتي كه قبلا سه ماه كار مي‌كردند، هشت ماه كار كنند؛ بله بعضي از كارخانجات تعطيل شد، بالاخره كارخانه فرسوده 60 ساله يا 40 ساله كه قيمت را دو برابر در مي‌آ‌ورد، شكر آرژانتيني و يا برزيلي دم مرز ما 330 هزار تومان است اما از اين كارخانه‌ها وقتي 500 تومان مي‌خواهيم بخريم، نمي‌فروشند و مي‌گويند 560 تومان بايد بخريد، خوب تا كي مي‌توان اين را ادامه داد. درست است كه 10 كارخانه تعطيل مي شود يا يك كشت تغيير مي‌كند اما بعدش كمك كرديم كه كارخانجات نوسازي شود و در چند نقطه كشور به كارخانجات كمك كرديم كه نوسازي شوند و بهره‌وري بالايي داشته باشند تا بتوانند رقابت كنند و الا از كجا مي‌توان آورد كه شكر 330 توماني را 560 تومان بخريم و 100 تومان هم هزينه كنيم تا تحويل مردم بدهيم. اين فاصله را از كجاي بودجه يا برنامه مي‌توان تامين كرد. احمدي‌نژاد تصريح كرد: شما گفتيد ما از نخبگان استفاده نمي‌كنيم، به نظر من اين يك توهين به دولت است؛ آقاي رضايي شما سطح تخصص دولت را ببينيد، قريب به اتفاق آنان دكتراي تخصصي جدي‌ دارند، يعني جدي جدي دكترا گرفته‌اند يعني رفته‌اند كنكور داده‌اند و به دانشگاه وارد شده‌اند و در كلاس درس خوانده‌اند و پاي درس استاد نشسته‌اند و از آن دكتراهايي كه مد شد و يك عده‌اي همه ريختند تا دكترا بگيرند، ‌نيست و دكتراي تخصصي گرفته‌اند؛ شما هر اقتصادداني كه مي‌خواهيد بياوريد تا با وزير اقتصاد ما و وزير بازرگاني ما بحث كنند؛ براي اولين بار در تاريخ كشور كل اصناف در كنار وزارت بازرگاني با هم در حال كنترل بازار هستند و ما كمترين تنش را داريم و خودشان شب عيد را كنترل كردند و اين يك مديريت بسيار خوب است كه بازار كنترل شده. در حالي كه تورم جهاني با افزايش قيمت نفت چند درصد بوده، اينجا چند درصد شده است، من خواهش مي‌كنم شما فقط به يك عده خاص نخبه نگوييد. شما چه طور وزير بهداشت ما را نخبه تلقي نمي‌كنيد، وزير بازرگاني و وزير راه ما را نخبه تلقي نمي‌كنيد؟ اينها همه حلقه‌هاي مشورتي دارند؛ شما مي‌گوييد ما اسم آن را دولت سايه مي‌گذاريم، بله اين يك اسم است. اما مهم مشورت خواستن و نظر خواستن است و به همين دليل خود بنده كه مسئول دولت هستم، به طور مستمر با كارشناسان اقتصادي از گروه‌هاي مختلف جلسه داريم كه منتهي خبر همه آنها منتشر نمي‌شود و اين جلسات حداقل 5 ساعت است و من سوال مي‌كنم، مي‌شنوم و آنها هم سوال مي‌كنند. وي ادامه داد: نبايد اين طور باشد كه شما فقط خودتان يا از دوستانتان را نخبه بدانيد و مخالفان دولت فقط نخبه باشند و آنها كه موافق دولت هستند نخبه نيستند، اين واژه هم از آن واژه‌هاي مظلومي است كه بايد بالاخره يك روزي به آن برسيم. احمدي‌نژاد با اشاره به محسن رضايي اظهار داشت: شما بحث امنيت را مطرح كرديد، و امنيت هم مقايسه‌اي است آقا محسن؛ آقاي رضايي عذر مي‌خواهم كه به خاطر احساس رفاقت، آقا محسن مي‌گويم. وي افزود: امنيت يك بحث مقايسه‌اي است و شما مي‌توانيد گزارش آن را سال به سال از نيروي انتظامي بخواهيد، تعداد بزه‌ها و جرم‌هايي كه در كشور اتفاق مي‌افتد روند كاهشي دارد، به جز جرم‌هاي ريز و جرم‌هاي ريز در بعضي از مناطق سال به سال رو به كاهش يا افزايش دارد و نمي‌توان گفت كه كل روند آن كاهشي بوده است اما جرم‌هاي اساسي نوعاً كاهشي بوده و اين هم به خاطر فضاي امنيت بالايي است كه به لطف خدا در كشور حاكم است و يك امنيت مردمي و عالمانه است كه امروز در كشور ما برقرار است. اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري خطاب به رضايي تصريح كرد: در مورد ماليات، ممكن است در جايي مامور مالياتي اشتباهي كند و مراجعه كند. ارتباط ما با مردم بسيار صميمي و دقيق است و رسيدگي مي‌كنيم و براي اصناف كه مي‌دانيم سال گذشته مشكل داشتند ويژه تصميم گرفتيم و براي صنعت هم تصميمات ويژه‌ گرفتيم كه مراعات حال آنها را بكنند؛ اما اقتصاد و اداره كشور را نمي‌توان با حرف‌هاي كلي مطرح كرد؛ بالاخره شما فرموديد كه تجربه شما خيلي بيشتر از من است و سن‌تان هم بالاتر از من است اما شما بوروكراسي كشور را نمي شناسيد. بله با مخالفين ما هم در تماس هستيد و مي‌آيند حرفهايي را به شما مي‌زنند و چه بسا، بسياري از اين اطلاعات را آنها به شما داده باشند اما بوروكراسي اداري كه در كشورهايي مثل ما وجود دارد، ايرادات اساسي دارد.‌ آقاي رضايي و اين طور نيست كه شما يك حلقه به آن اضافه كنيد و يك دفعه شكوفا شود. وي تصريح كرد: اين را هم كنار بگذاريد اما در اقتصاد ما نمي‌خواهيم شكل را عوض كنيم، و بخواهيم يك صندوق درست كنيم اما نگفتيد كه آن 200 ميليارد دلار از كجا مي‌تواند سالي 70 يا 80 ميليارد دلار سود داشته باشد؟ اگر از خارج از كشور باشد كه چنين سودي ندارد، و اگر بخواهيد به داخل بياوريد و تبديل به ريال كنيد، در كجا مي‌خواهيد تبديل به ريال بكنيد؟ چون چنين كششي در كشور وجود ندارد؛ فرض كنيد 200 ميليارد دلار قرض كرديد و اين را به ريال تبديل كرديد، اما در كجا مي‌خواهيد بگذاريد كه سود آن را بگيريد؟ اينها سوالات اساسي است كه همان صندوق توسعه ملي هم يعني بايد آرام آرام از كنار نفت آنجا بگذاريم و بعد آن را وام بدهيم تا سرمايه‌گذاري كنند و خود اين وامي كه مي‌دهيم تا سرمايه‌گذاري كنند سود چنداني ندارد؛ اگر بخواهيم سود را بالا بگيريم كه سرمايه‌گذاري توجيه‌ناپذير مي شود، مثل همين ذخيره ارزي است كه بايد 3 درصد، 2 درصد، 4 درصد بدهيم كه بصرفد و بيايند كارخانه بسازند، در واقع هدف صندوق توسعه ملي رشد توليد است. مجري در اين قسمت از مناظره پايان 10 دقيقه مناظره اين قسمت از سخنان احمدي‌نژاد را اعلام كرد و از وي پرسيد كه آيا باز مي‌خواهيد صحبت‌هايتان را ادامه دهيد كه وي پاسخ داد: نه، بفرماييد.
* رضايي: كارهاي خوب دولت احمدي‌نژاد را ادامه مي‌دهم
محسن رضايي با اشاره به مديريت امنيتي گفت: بنده در اين زمينه قبلا هم گفته‌ام كه ما قوي‌ترين سازمان اطلاعاتي منطقه و قوي‌ترين پليس را داريم و قوي‌ترين نيروهاي مسلح را ما داريم،منتهي مديريت امنيتي ضعيف است، يعني شوراي امنيت كشور و شوراي امنيت ملي به نظر من بايد خيلي قوي تر عمل كنند چون مصلحت نيست كه در چنين ايران مقتدري در منطقه ما شاهد چنين حوادثي باشيم و اين يك مسئله است. وي افزود: بحث نخبگان نيز براي من بسيار جدي است، آقاي احمدي‌نژاد از سوال من در رفتند، من ميگويم نخبگان عظيمي كه در كشور هستند، تعداد اساتيد كشورمان را خود شما و مردم مي‌دانيد، ايران امروز يكي از پرنخبه‌ترين كشورهاي جهان است، من سوالم اين است كه ما چگونه مي‌خواهيم اين امر را درگير امر توسعه كنيم نه درگير اجرائيات دولت و مسائل اداري كشور؛ يكي از پاسخ‌ها همين است كه بايد به سياست‌هاي اصل 44 را عمل كرد و بايد كار را به آنها واگذار كرد، من در طرح‌هايم گفتم كه بايد 50 درصد از مدارس را به خود فرهنگيان بدهيم. من فكر مي‌كنم ايشان پاسخ من را ندادند. رضايي تصريح كرد: بله، بعضي از دوستاني كه با ايشان هستند دوستان بسيار ارزشمندي هستند و من اگر رئيس‌جمهور شوم حتما از بسياري از آنها استفاده مي‌كنم، مثل وزير اقتصاد كه من هم تائيد مي‌كنم و خودمن هم در مجلس تائيد مي‌كنم كه ايشان بعد از آقاي دانش‌جعفري در مجلس راي بياورند و ايشان از دوستان آقاي دانش جعفري هستند؛ منظور من اين نيست كه هر كار خوبي كه در گذشته شده را بيرون بريزيم و من حتما اين كار را نخواهم كرد؛ مثل اين 12 سال گذشته كه اتوبوسي آمدند و رفتند، من حتما اين گونه عمل نمي‌كنم؛ كارهاي خوبي كه آقاي احمدي‌نژاد كرده را من حتما ادامه مي‌دهم اما حتما جلوي كارهاي اشتباه و كاستي‌ها را مي‌گيرم؛ من منظورم اينها نيست، من مي‌گويم اين جمع عظيم نخبگان كشور را ما چه طور مي توانيم درگير امر توسعه بكنيم كه با سرعت بتوانيم به آن مقامي كه مي‌خواهيم درسطح جهان دسترسي پيدا كنيم ومن سوالم اين بود. رضايي خاطرنشان كرد: فكر مي‌كنم همين مقدار در زمان من كافي باشد تا آقاي احمدي‌نژاد بحث‌شان را بيان كنند و بنده سخنانم را به پايان ببرم.
* احمدي‌نژاد: چطور مدعي اداره دولت در زمان بازرگان هستيد؟
محمود احمدي‌نژاد در ادامه مناظره، از محسن رضايي پرسيد: شما گفتيد دولت را در زمان جنگ شما اداره مي‌كرديد؟ اين جمله عين جمله‌اي بود كه شما گفتيد و ضبط هم شده الان. رضايي گفت: نوبت شما است و به صحبت‌هاي خود ادامه بدهيد. احمدي‌نژاد اظهار داشت: نوبت من است و از شما سوال كردم. رضايي اظهار داشت: بله من منظورم همين بود كه در دوران جنگ در بسياري از شهرستان‌ها و استان‌ها، اصلا بار اصلي بار دولت بر دوش ما بود و در خود 5 استان جنگي، ما پاسدارهاي خود را مي‌فرستاديم و فرماندار و استاندار مي‌شدند و صبح تا شب ما با اينها ارتباط داشتيم و جلسه مي‌گذاشتيم؛ منظورم از اداره دولت اين بود و بيشتر تاكيد كردم كه در سه سال اول انقلاب كه دولت مستقر نشده بود، عملا اداره دولت در اختيار ما بود، دوران جنگ هم تا مدتي اينگونه بود. احمدي‌نژاد گفت: دقيقا منظورتان از سه سال اول چه زماني است؟ رضايي پاسخ داد: از همان اوايل سال 58 كه سپاه تشكيل شد. احمدي‌نژاد اظهار داشت: يعني در سال 58 سپاه فرمانداران را نصب مي‌كرد؟ در آن زمان كه جنگ نبود. رضايي گفت: جنگ نبود اما سپاه بود . احمدي‌نژاد گفت: شما گفتيد در مناطق پنج‌گانه. رضايي گفت: دليل اينكه آقاي بازرگان مرتب مي گفت اينها در كار ما دخالت مي‌كنند، مربوط به همين بود ديگر. احمدي‌نژاد پرسيد: يعني استانداران آقاي بازرگان فرمانداران شما را مي‌پذيرفتند؟ رضايي گفت: استانداران بازرگان نه اما فرمانداران عمدتا بر عهده ما بود و كسي غير از اين نمي‌توانست باشد. احمدي‌نژاد گفت: يعني آقاي صباغيان كه وزير كشور بود از شما فرماندار مي‌پذيرفت؟ رضايي اظهار داشت: خوب شما تاريخ از يادتان رفته. احمدي‌نژاد پاسخ داد: ‌من يادم نرفته. رضايي اظهار داشت: چرا يادتان رفته . احمدي‌نژاد اظهار داشت: يعني آقاي مدني در خوزستان از سپاه فرماندارانش را گرفته بود؟ رضايي گفت: فرمانداران و بخشداران اكثر شهرستان‌ها با ما بود. شما به تاريخ مراجعه كنيد. احمدي‌نژاد گفت: من كه بالاخره نمي‌گويم به اندازه شما، چون چيزهايي كه شما در مورد خودتان گفتيد، من هيچ وقت جرات نمي كنم اين حرفها را در مورد خودم بزنم. اما به هر حال با ساختار اداري كشور آشنا هستم؛ شما فرموديد دولت را اداره مي‌كرديد، اينكه چند فرماندار بگذاريد تا اينكه دولت را اداره كنيد خيلي با هم فرق دارد، اداره دولت يعني سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي دولت. اگر واقعا اينها هم بوده، خوب من سوالاتم را از آنجا از شما بپرسم. كه بالاخره اقتصاد و مديريت زمان جنگ چه بود؟ رضايي در ميان سخنان احمدي‌نژاد اظهار داشت: آقاي احمدي‌نژاد، ما به دنبال چيز نيستيم كه. احمدي‌نژاد گفت: خوب شما چيزهايي فرموديد و من هم سوالم را دارم مي‌پرسم. رضايي گفت: ما وقتي در مقابل 40 ميليون جمعيت مي‌خواهيم صحبت كنيم، هنرنمايي يا تبليغات كه نمي‌خواهيم بكنيم، شما فرموديد كه من از مسائل اداري اطلاع ندارم. احمدي‌نژاد گفت: من گفتم شما ساختار بوروكراسي كشور را نمي‌شناسيد. رضايي گفت: شما فرموديد بنده از ساختارهاي بوروكراسي اطلاع ندارم و من هم گفتم كه بالعكس است و ما از اولي كه در انقلاب شركت كرديم، بسياري از جاهاي دولت را ما اداره مي‌كرديم و بحث ما ساختار سياست‌هاي اقتصادي نبوده. شما الان سوال‌تان اين است كه من گفتم‌ كه سياست‌هاي اقتصادي و اداره كلان دولت را ما بر عهده داشتيم، نخير من چنين حرفي نزدم. بلكه منظور من اين بود كه اينكه شما مي‌گوييد با ساختارهاي اداري آشنا نيستيد، اين طور نيست و من آشنا بودم و دليلش اين بود كه آن اوايل انقلاب فعاليت داشتيم. احمدي‌نژاد اظهار داشت: وقتي ما مي‌خواهيم اقتصاد را اصلاح كنيم، بايد بنيان‌ها را درست كنيم و با شكل‌ها مشكلي حل نمي‌شود؛ اينكه ما بياييم 9 فدرال درست كنيم، اين يك شكل و روش كار است و يا بياييم يك صندوق درست كنيم، اين هم يك روش كار است. اما در اقتصاد ما سوالاتي اساسي مطرح است كه بايد به آنها پاسخ داده شود كه يك نمونه آن همين مصرف انرژي است. معادل 4 ميليون و 200 هزار بشكه معادل مصرف داخلي و شما هم قبول داريد كه اين اسراف است، از يارانه جدي هم استفاده مي‌كند، ‌يارانه‌اش هم ناعادلانه توزيع مي‌شود چون هر كس بيشتر مصرف مي‌كند بيشتر مي برد؛ پايه بسياري از بهره‌وري‌ها همين است چون بسياري از صنايع ما با انرژي سر و كار دارد و اصلا مديريت منابع در روند تجربه‌آموزي، ‌آموزش داده نمي‌شود يعني همه ياد مي‌گيريم اسراف كنيم و مصرف بيش از حد داشته باشيم، شما اين را مي‌خواهيد چه كار كنيد؟ يعني طرح شما براي حل اين مسئله چيست؟ وي تصريح كرد: بحث ديگر، بحث تسهيلات بانكي است، شما مي‌دانيد كه تسهيلات بانكي مثل خون در رگ است، شما آن را چه طور توزيع مي‌كنيد كه همه بخش‌هاي اقتصاد كشور را پاسخ دهد؟ احمدي‌نژاد در حالي كه منتظر پاسخ محسن رضايي بود، مجري از وي خواست كه سخنانش را ادامه دهد چون پايان بردن مناظره با محسن رضايي است اما احمدي‌نژاد خطاب به مجري گفت: شما زمانبندي نكنيد، ما مي‌خواهيم بحث كنيم، چرا شما مي‌خواهيد مدام بحث را قطع كنيد؟ مجري گفت: من مي‌خواهم توافق هر دو طرف باشد و زمان به نحوي كه تقسيم شده مصرف شود. احمدي‌نژاد گفت: من سوال مي‌كنم و ايشان هم مي‌تواند جواب دهد. رضايي گفت: خوب شما از وقت خودتان استفاده كنيد من هم بحث خودم را مطرح كنم. احمدي‌نژاد اظهار داشت: من سوال كردم اگر نمي‌خواهيد پاسخ دهيد، من ... رضايي گفت: من كه پاسخ مي‌دهم، چقدر وقت باقي مانده؟ مجري گفت:‌ آقاي احمدي‌نژاد تا كنون 35 دقيقه صحبت كرده‌اند و شما 33 دقيقه. احمدي‌نژاد اظهار داشت: ما مي‌خواهيم از تجربيات شما استفاده كنيم. رضايي اظهار داشت: من برنامه‌هاي مفصلي دارم كه آن را مي‌توانيد به سايت من مراجعه كنيد و پاسخ سوالات‌تان را پيدا كنيد، چون من مفصل عرض كردم كه مي‌خواهيم يك انقلاب اقتصادي بكنيم و اگر اين انقلاب اقتصادي اتفاقا فرم و شكل نداشته باشد، تبديل به حرفهاي شعاري مي‌شود كه ما مي‌گوييم مي‌خواهيم تحول اقتصادي درست كنيم. خب با چه شكلي؟ با چه مكانيزمي؟ با چه برنامه‌اي؟ اتفاقا اينكه من شكل را هم ارائه مي‌كنم بيانگر اين است كه هم تئوري وجود دارد و هم راهكارهاي عملي. اما در مورد بحث يارانه‌ها انتقاد اصلي بنده به جنابعالي همين است كه شما يارانه‌ها را بيشتر به سمت مصرف مي‌بريد؛‌يكي از ابعاد انقلاب اقتصادي ما اين است كه مي‌خواهيم يارانه‌ها را به سمت توليد و اشتغال ببريم كه توضيحات آن روشن است به جاي اينكه ما بخواهيم ميوه به مردم بدهيم، مي‌خواهيم درخت ميوه به مردم بدهيم و يا به جاي آنكه ماهي بدهيم،‌مي‌خواهيم ماهيگيري و قلاب ماهيگيري بدهيم. احمدي‌نژاد در ميان حرفهاي رضايي وارد شد و گفت: يعني شما مي‌خواهيد تغيير قيمت‌ها را براي مردم جبران نكنيد و به آنها كار ياد بدهيد . رضايي اظهار داشت:‌نه، ما بين هزينه و قيمت تفاوت قائل هستيم، يعني ما اول هزينه‌ها را كاهش مي‌دهيم اين خودروهاي بنجولي كه درست مي‌شود و اين آبگرمكن‌ها و كالاهايي كه كارخانجات دولتي به مردم تحميل مي‌كنند و هزينه‌ها را بالا مي‌برند، ما اول از اينجا شروع مي‌كنيم،‌نه اينكه قيمت‌ها را بالا بياوريم. وي خطاب به احمدي‌نژاد تصريح كرد:‌اگر مجلس واقعا طرح جنابعالي را تصويب كرده بود و تورم 60-70 درصد مي شد، معلوم نبود چه اتفاقي مي‌افتاد. احمد‌ي‌نژاد گفت:‌ كارخانجات را با كدام منابع اصلاح مي كنيد چون بالاخره اينها بايدنوسازي شود. چه كسي علاقمند است اينها را نوسازي كند؟ وقتي انرژي ارزان دارد؛‌كدام كارخانه حاضر است بيايد و نوسازي كند؟ رضايي پاسخ داد: اين هم يك اشكال ديگر دولت شما است. احمدي‌نژاد گفت: ‌اين اشكال دولت ما نيست، اشكال طرح شما است. رضايي پاسخ داد: شما امنيت سرمايه‌گذاري را نمي‌توانيد تامين كنيد، من امنيت سرمايه‌گذاري را تامين مي‌كنم و كارآفريني را حمايت مي‌كنم و از سرمايه‌گذاري خارجي استفاده مي‌كنم. احمدي‌نژاد گفت: ‌شما در مورد كارخانه‌اي كه هم اكنون موجود است و كارآيي آن پايين است چه طور مي‌توانيد بازدهي‌اش را بالا ببريد وقتي كه انرژي ارزان در اختيارش است. رضايي تاكيد كرد: شما اگر امنيت مي‌داديد در اين 4 سال، مطمئن باشيد انگيزه پيدا مي‌كردند؛ الان ببينيد كه كارآفرينان خود را متعلق به دولت نمي‌دانند و ناامن هستند و شكافي احساس مي‌كنند، امروز مثلا خصوصي‌سازي مي‌شود و فردا مثلا طرف را داخل هيئت مديره راه نمي‌دهند.
* احمدي نژاد: 8درصد كل تسهيلات بانكها به بنگاههاي زودبازده اختصاص يافت
محمود احمدي‌نژاد در بخش پاياني سخنان خود در مناظره امشب، خطاب به محسن رضايي كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري گفت: تحليلي كه شما به كار برده‌ايد يك سلسله ادعاست و من با تمام احترامي كه براي شما قائل هستم، مي‌گويم دولت را زماني كه تحويل گرفته‌ايم 50 هزار بنگاه اقتصادي پروانه بهره‌برداري داشت كه الان اين ميزان به 80 هزار رسيده است و اين معنايش اين است كه امنيت اقتصادي بهتر از قبل است و ما يك واژه كلي مي‌گوييم و درون آن معلوم نيست كه چه چيزي است و به نظرم ديگر براي من و شما خوب نيست كه با هم اينگونه صحبت كنيم. ما بايد واقعي صحبت كنيم. وي اضافه كرد: قبل از اين دولت 50 هزار بنگاه بوده و الان به 80 هزار بنگاه رسيده است و اينها پروانه بهره‌برداري گرفته‌اند، رشد توليد و رشد اقتصادي ما كه بيشتر از دولت گذشته است، چطور بيان مي‌كنيد كه اين دولت امنيت اقتصادي برقرار نكرده است و يا بلد نيست؟ سئوال من از شما يك سئوال فني بسيار روشن است، من مي‌گويم كه بنگاه‌هايي داريم به تعداد 80 هزار و اكنون در حال توليد هستند و اينها قيمتشان بالاست و انرژي ارزان استفاده مي‌كند، شما اگر بخواهيد قيمت آن را پايين بياوريد چگونه عمل مي‌كنيد؟ يعني چه انگيزه‌اي ايجاد مي‌كنيد كه صاحب كارخانه نسبت به آوردن ماشين‌آلات جديد و براساس آن مصرف انرژي را پايين آورده و مديريتش را بهتر كند تا قيمت آن پايين بيايد و اين سئوال بسيار ساده‌اي است كه ما بتوانيم با يك رئيس‌ كارخانه نيز حرف بزنيم. رضايي در پاسخ گفت: من اولين كاري كه مي‌كنم اين است كه در سيستم بانكي دخالت نمي‌كنم، شما دخالت‌هايي كه در سيستم بانكي كرده‌ايد، اساسا سيستم پول را به سمت ديگري برده‌ايد و ببينيد كه اين چه آثاري داشت. احمدي‌نژاد پرسيد كه ما چه دخالتي كرده‌ايم؟ و رضايي پاسخ داد: اين را بايد كارآفرينان بگويند، شما سيستم بانكي را و شوراي پول و اعتبار را منحل كرديد و خود جناب‌عالي رئيس كل سيستم پولي كشور شده‌ايد. مگر مي‌شود در دنيا سيستم پولي كشور بدون متولي باشد؟ شما اين را برداشتيد و يكي از نا‌امني‌هاي‌ است كه من مي‌گويم. احمدي‌نژاد در پاسخ به رضايي گفت: جهت اطلاع جنابعالي شوراي پول و اعتبار هست و در كميسيون اقتصاد دولت با هم تشكيل مي‌شود و در آن نمايندگان ناظر مجلس در آن شركت مي‌كنند، دخالت در بانك‌ها اين نيست كه شما مي‌گوييد. من اين را مي‌گويم چون قبل از شما هم گفته‌اند، همه بدانند تا قبل از اين دولت همه دولت‌ها از بانك مركزي قرض گرفته‌اند به جز اين دولت، پس ما دخالت نكرده‌ايم. همينطور در تسهيلاتي كه شده است 8 درصد كل تسهيلات به بنگاه‌هاي كوچك اختصاص يافته است و اين هم آيين‌نامه مصوب دولت را دارد كه طبق قانون دولت فوق شوراي پول و اعتبار است و اين مصوبه را شوراي پول و اعتبار نيز تصويب كرده و 8 درصد پرداخت شده است و 900 هزار شغل ايجاد كرده و اگر اين به ميزان 20 درصد مي‌رسيد حتما بيكاري كنوني ما زير 4 يا 5 درصد بود. رئيس‌جمهور اضافه كرد: من متاسفم كه بعضي‌ها از 92 درصد كه بدون هيچ كنترل و نظارتي است دفاع مي‌كند ولي با اين 8 درصد مي‌گويد كه دخالت است اگر شما آيين‌نامه را خوانده باشيد دولت هيچ دخالتي در اين امر نيز نكرده است و در آن نوشته بانك‌ها خودشان مسئولند و خودشان نيز ارزيابند و خودشان نيز بايد كنترل‌ها را انجام دهند، چه دخالتي كرده‌ايم، دولت‌هاي قبل از ما، آخرين دولت 14 درصد از منابع بانكي را شركت‌هاي دولتي گرفته‌اند اما در اين دولت اين ميزان به 8 درصد رسيده و آن 8 درصد نيز از سپرده‌هاي قانوني كم كرده و 100 درصد آن را به بخش خصوصي داده‌ايم. " مجري برنامه در اين لحظه به احمدي‌نژاد متذكر شد كه تنها دو دقيقه وقت دارد " احمدي‌نژاد گفت: بگذاريد آقاي رضايي صحبت كند. "مجري از احمدي‌نژاد خواست با توجه به اينكه رضايي 4دقيقه وقت دارد احمدي‌نژاد صحبت‌هاي پاياني را بيان كند " احمدي‌نژاد بيان كرد: البته من نمي‌‌خواستم كه واقعا اين طوري بشود كه ايراد بگيريم از دوستان خودمان ولي بالاخره بعضي از مسائل را بايد اينجا مطرح بكنيم. آقاي محسن رضايي شما فرموديد كه از نخبگان استفاده مي‌كنيد و من نمي‌گويم كه نمي‌كنيد و دولت هم استفاده مي‌كند ولي هيچ دولتي و هيچ كسي نمي‌تواند همه نخبگان كشور را به كار بگيرد براي اينكه خيلي‌ها از آن‌ها علاقه‌مند نيستند و يا امكان آن برايشان وجود ندارد. ضمن اينكه شما مي‌توانيد جمع‌بندي كنيد كه در بهترين حالت اين است كه شما بيشتري نخبگان را درگير كنيد، شما دو سال قبل آمديد و در تلويزيون يك نظري داديد و گفتيد كه يك ماه ديگر جنگ مي‌شود آيا اين حاصل نظر نخبگان بود؟ بعدا گفتيد من چون اين موضوع را گفتم حمله برطرف شد و دشمن حمله نكرد. مي‌دانيد كه آمريكا هر جا كه بخواهد حمله كند شش ماه قبلش خبر مي‌دهد. شما به عنوان يك سياستمدار اگر هم مي‌دانستيد آيا بايد مي‌گفتيد؟ يعني پشت جبهه مردم خودتان را خالي مي‌كرديد؟ در اين لحظه مجري برنامه به احمدي‌نژاد در خصوص پايان وقتش تذكر داد و به وي گفت: تنها 30 ثانيه وقت داريد كه خداحافظي كنيد كه احمدي‌نژاد با تقدير از محسن رضايي و مجري برنامه و نيز تحمل مردم، بيان كرد: تهمت‌هايي كه در اين مناظراتي كه غير از جلساتي كه من در آنها وجود داشتم به بنده زده شد و متأسفانه در حضور من استدلالي نداشته‌اند و پشت‌سر حرف زدند. وقت من محفوظ است كه بايد بيايم و انشاء‌الله به آنها پاسخ بدهم. رضايي نيز در مدت زمان 4دقيقه‌اي باقي‌مانده از زمان مناظره‌اش با محمود احمدي‌نژاد گفت:‌ من اتفاقا يكي از اشكالات جديم به آقاي احمدي‌نژاد اين است كه ايشان خودشان را فوق تخصص همه مسائل مي‌دانند، در بحث‌هاي نظير امنيت ملي فكر مي‌كنند كه تنها ايشان خيلي مي‌فهمند، در اقتصاد نيز شرايط به همين صورت است و همين باعث شده كه يك نوع تنهايي در اطراف ايشان به وجود بيايد و هيچ‌كس نيز در اطراف وي امنيت ندارد و مرتب نيز اينها را جابه‌جا مي‌كند. وي ادامه داد: آقاي احمدي‌نژاد به جاي اينكه مي‌آمد از آن اطلاعيه سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا به عنوان يك كار بزرگ دفاع مي‌كرد بايد از نيروهاي مسلح ايران، از رهبري و روشن‌فكران ايران كه با اقدام بازدارنده از حمله به آمريكا جلوگيري كرده‌اند، تقدير مي‌كرد، سه بار آقاي بوش تصميم گرفت به ايران حمله كند اما اين اقدام خنثي شده، ده‌ها مانور از سوي نيروهاي مسلح ما برگزار شد، مقام معظم رهبري بارها به نيروهاي مسلح گفت شما جنگ را صد در صد بگيريد و شما هركس كه در دولتتان و در استانداريها گفت كه بايد آماده باشيم تا اگر جنگي شد آماده باشيم از دولتتان بيرون كرديد. بنابر اين نشان مي‌‌دهد به نظر من يكي از اشكالات جدي آقاي احمدي‌نژاد اين است كه اگر بخواهند دوباره رئيس‌جمهور شوند و امنيت ملي را بخواهند اينگونه اداره كنند حتما ما در معرض خطرات جبران ناپذيري در كشور قرار مي‌گيريم و من به ايشان به عنوان يك برادر كه خودش نيز مي‌داند دلسوزش هستم توصيه مي‌‌كنم اصلا اينگونه فكر نكنند، جنگ آمريكا با ايران قطعي بود اما هوشياري مقام معظم رهبري و مانورهاي نيروهاي مسلح باعث شد كه موضوع مهار شود. " احمدي‌نژاد در ميان صحبت‌هاي رضايي گفت: البته پيشنهادهاي شما " دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: اتفاقا يكي از كارهاي كه باعث شد آقاي بوش به ايران حمله نكند افشا‌گري‌هاي وسيع و گسترده‌اي بود كه در سطح تحليل‌گران نظامي شروع شد و آقاي بوش را در انفعال قرار داد و مرتب اين تحليل‌ها را جو‌سازي عنوان مي‌كرد و مي‌گفت: من اصلا نمي‌خواهم به ايران حمله كنم در حالي كه قصد حمله قطعي بود و خنثي شد و اين كار در حقيقت خنثي شد. وي با اشاره به مسئله بيكاري كه از سوي احمدي‌نژاد مطرح شد افزود: آقايان آماده‌اند و معيار بيكاري را عوض كرده‌اند و هفته‌اي دو ساعت كار را شغل به حساب مي‌آورد و اين در حالي بود كه در گذشته اين معيار هفته‌اي دو روز بوده و لذا بيكاري به طور واقعي در كشور ما بيست درصد است و اين را خود مردم ايران مي‌توانند قضاوت كنند. رضايي خطاب به مردم ايران گفت: به خانواده‌تان نگاه كنيد ببينيد چند بيكار داريد با اين درصدي كه آقاي احمدي‌نژاد مي‌گويد واقعا اين تطبيق پيدا مي‌كند و شما مردم قضاوت كنيد لذا من به نظرم مي‌آيد ما نبايد با اعداد واقعيت‌ها را كتمان كنيم و البته من نمي‌گويم خداي ناكرده ايشان دروغ مي‌گويد و اصلا چنين ادبياتي را قبول ندارم. ولي اين نوع عدد‌سازيها هم يك نوع راست‌نمايي است كه اين هم درست نيست كه سرمان را زير برف كنيم و حقايق را ندانيم و پيش‌بيني نكنيم و بعد وقتي در بحران مي‌افتيم احساس خطر كنيم، ايشان مي‌گفتند مگر ممكن است نفت از 100 دلار پايين‌تر بيايد ولي يك ماه بعد اينطور شد يا صحبت‌هاي زيادي كه ايشان كرده‌اند در قالب پيش‌بيني و خيلي‌ از آنها اشتباه از آب درآمد و من فكر مي‌كنم كه ما بايد به همان بحث نخبگان اشاره كنيم. وي در پايان بيان كرد: اگر شما واقعا از نخبگان استفاده مي‌كرديد امكان نداشت اين اتفاقات بيافتد و البته استفاده از نخبگان سخت است و نخبگان انسان را به چالش مي‌كشانند و برده آدم كه نيستند، ما در جنگ وقتي مي‌‌خواستيم يك عمليات انجام دهيم به من مي‌گفتند كه شما برادر محسن چطور مي‌خواهيد اين كار را بكنيد و من عصباني نمي‌شدم و بيايم به اينها بگويم احمق و يا اينكه نمي‌فهميد و يا اين كار را نمي‌كنيد و با آنها كار مي‌كردم و به نظر من آقاي احمدي‌نژاد بايد روحيات و رفتارش را عوض كند. تا بتواند انشا‌ء‌الله به پيش رود. احمدي‌نژاد كه فرصتش براي بيان مطالب به پايان رسيده بود به ناگاه‌ اظهار داشت: نرخ رشد را دولت قبل عوض كرد و اين را مردم بدانند. مجري برنامه در خصوص عدم رعايت وقت به وي تذكر داد و به رضايي نيز به واسطه صحبت‌هاي خارج از وقت احمدي‌نژاد نيز اجازه داد كه سخنان پاياني خود را مطرح كند كه رضايي گفت: من معتقدم كه عدد سازي در كشور صورت مي‌گيرد و من اگر رئيس‌ دولت شوم به اين مسائل پايان خواهم داد.

کلیه‌ی حقوق سایت محفوظ است. ذکر اطلاعات با ذکر منبع مانعی ندارد