درخواست شيرين عبادي از سازمان ملل


درخواست شيرين عبادي از سازمان ملل



خبرگزاري فارس: شيرين عبادي خواستار دخالت خارجي‌ها در مسائل داخلي ايران شد.


به گزارش خبرنگار "سرويس فضاي مجازي " خبرگزاري فارس، شيرين عبادي در گفت‌وگو با رسانه رسمي سازمان سيا گفت، «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل متحد بايد هيئت يا نماينده ويژه خود را به ايران اعزام كند تا از نزديك با وضعيت حقوق بشر در ايران آشنا شوند.
عبادي كه به دليل اين خوش خدمتي‌ها جايزه صلح نوبل را دريافت كرده، به راديو فردا گفت: اين درخواست را بارها تكرار كرده و در ادامه مدعي شد دخالت در امور داخلي كشورها جزء وظايف سازمان ملل متحد است.
برپايه اين خبر كيهان نيز نوشت در پي بي‌اعتنايي سازمان ملل به درخواست گماشته خود؛ عبادي به يكي از نزديكان خود گفته است، ما اصراري به تحقيق و بررسي درباره آشوب‌ها و مخصوصاً قتل‌هاي صورت گرفته نداريم!! اين اظهارنظر شيرين عبادي تاكيد ديگري بر انجام قتل‌ها از سوي افراد اجير شده توسط مدعيان اصلاحات است و تحقيق بي‌طرفانه و مستند مي‌تواند از دست‌هاي آلوده به جنايت آنان پرده بردارد.


راهكارهاي هوايي گرانقيمت


روزنامهء جام جم- رضا رفيع: خدا بيشتر رحمت كند ارشميدس مخ را كه از نخبگان روزگار خود بود و حتي در حمام و سونا و جكوزي و زير دوش نيز دست از اختراع و اكتشاف لازم برنمي‌داشت. نه اين كه بر اثر نم حمام، كشفياتش آبكي بوده باشد؛ نخير، از قضا خيلي هم اسطقس‌دار و مستحكم بوده است.
مو نيز لاي درزش نمي‌رفته، تا چه رسد به آب. او در همين راستا بود كه يك روز در خزينه حمام عمومي پي به كشف بزرگي در رابطه با چگالي وزن اجسام برد و بلافاصله بي‌تابانه از حمام بيرون زد البته در چارچوب موازين اخلاقي لازم و فرياد برآورد كه: يافتم... يافتم...كارشكني مولانا:


گفتيم يافت مي‌نشود، جسته‌ايم ماگفت آن كه يافت مي‌نشود، آنم آرزوست


كشفيات هميشه زميني نيست؛ گاهي هوايي هم هست. مثل اختراع هواپيما كه منجر به پرواز انسان شد و نيز كشف «تاخير پرواز» كه مخترع آن نخواست نامش فاش شود و ما اجر او را به خدا حواله مي‌دهيم. يكي از تازه‌ترين كشفيات علمي در همين خصوص، چند روز پيش به وقوع پيوست.
ما تا به حال همچين مي‌پنداشتيم كه علت پاره‌اي سوانح هوايي (همچون سقوط هواپيماي توپولف تهران ايروان و از باند خارج شدن هواپيماي ايلوشين تهران مشهد در فرودگاه مقصد) چيزهاي ديگري است؛ اما به لطف برادران زحمتكش وزارت راه و ترابري و ايضا عزيزان سازمان هواپيمايي كشوري، پي به اشتباه فاحش خود برديم و همينجا از تصورات غلط خود شديدا توبه مي‌كنيم. ما كه سرمان از صنعت هواپيمايي درنمي‌آيد، بهتر مي‌فهميم يا مسوولان وزارت راه و ترابري كه در تازه‌ترين واكنش‌ها به حوادث اخير، افزايش قيمت سوخت و بليت هواپيما را راهكار افزايش ايمني پروازها اعلام كردند؟...
سرپرست هواپيمايي كشوري: تمامي مديران شركت‌هاي هواپيمايي خواستار افزايش قيمت بليت هواپيما هستند و ظاهرا قرار است موضوع بيشتر بررسي شود.
بنا به گفته ايشان، افزايش قيمت سوخت و بليت هواپيما باعث كاهش تعداد شركت‌هاي هواپيمايي خواهد شد و منجر به آن مي‌شود كه شركت‌هاي هوايي نتوانند هواپيماهاي فرسوده را كه داراي فناوري پايين و مصرف سوخت بالا هستند، به كشور وارد كنند و به نظر ما نيز اين راهكار باعث تقويت بيش از حد بخش خصوصي خواهد شد. حالا بعدا به‌صورت خصوصي، جزئياتش را عرض خواهيم كرد. چند راهكار پيشنهادي ديگر: از آنجا كه افزايش ضريب ايمني پروازها و حفظ شديداللحن جان مسافران پادرهوا، از اهم واجبات و ضروريات هواپيمايي است؛ فلذا به نظر ما علاوه بر گران كردن قيمت سوخت هواپيما و بليت آن، كارهاي ديگري هم مي‌شود كرد كه ذيلا به چند نمونه قابل‌آزمايش آن اشاره مي‌نماييم:
1- گران كردن تاكسي فرودگاه: اگر نرخ كرايه تاكسي‌هاي مخصوص فرودگاه بشدت افزايش پيدا كند؛ ايمني پروازها بشدت بالا خواهد رفت؛ چرا كه مسافران كمتري دست‌به‌پرواز خواهند زد.
2- حذف خوراكي: براساس تحقيقات انجام گرفته، عده زيادي از مسافران پروازي، قصدشان رسيدن به مقصد نيست؛ بلكه فقط به خاطر بسته پيشنهادي خوراكي داخل هواپيما سوار آن مي‌شوند. اگر اين بسته، تحديد يا تحريم شود، اين عده ديگر دست به پرواز نخواهند زد و جانشان محفوظ خواهد ماند.
3- افزايش تاخير پرواز: اگرچه وجود نقص فني و تاخير پرواز، دو عبارت آشنا و هميشگي براي تمام مسافران خطوط هواپيمايي است؛ اما اگر بنابه تشخيص مصلحت خود مسافران عزيز لازم باشد اين تاخيرها افزايش يابد، بدون كمترين ترديدي بايد افزايش پيدا كند. گاهي مسافر خودش براي پرواز عجله دارد، حواسش به اين چيزها نيست


ايران 15 فروند هواپيماي توپولوف 154 از روسيه مي‌خرد


جمعه 20 ارديبهشت 1387 - ساعت 17:55شماره خبر



جام جم آنلاين: رئيس هيات مديره ايران ايرتور با اشاره به خريد 15 فروند هواپيماي توپولوف 154 گفت: تاكنون 3 فروند آن وارد كشور شده و تا پايان ماه ميلادي جاري نيز 6 فروند ديگر آن تحويل مي‌شود.

عباس پورمحمدي در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در سال‌جاري به دليل افزايش شديد بهاي اجاره‌ هواپيما، اقدام به خريد 15 فروند هواپيماي توپولوف 154 از روسيه كرديم. وي افزود: تحويل اين هواپيماها از يك ماه قبل آغاز شده و تاكنون 3 فروند آن تحويل شركت شده است.
به گفته وي، تا پايان ماه ميلادي جاري نيز 6 فروند ديگر آن تحويل و مابقي طي 3 الي 4 ماه آينده به خطوط هوايي كشور افزوده خواهد شد.
پورمحمدي گفت: خريد اين 15 فروند هواپيما بدون تجهيزات جانبي آن كه بعداً افزوده خواهد شد، حدود 60 ميليون دلار هزينه داشته است.
وي يادآور شد: اين 15 فروند هواپيما براي شركت ايران ايرتور خريداري شده است.
:


دادسراي تهران اظهارات قائم‌مقام دادگستري استان تهران را كذب خواند


خبرگزاري فارس: روابط عمومي دادسراي تهران با صدور اطلاعيه‌اي و همچنين انتشار صورتجلسه بازديد رئيس‌كل دادگستري استان تهران از بازداشتگاه كهريزك در سال 86، اظهارات اخير حميد درخشان‌نيا در خصوص اين بازداشتگاه را كذب خواند
به گزارش خبرگزاري فارس، روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب تهران اظهارات حميد درخشان‌نيا قائم مقام دادگستري استان تهران در خصوص اينكه آوايي رئيس كل دادگستري استان تهران دو سال پيش پيشنهاد تعطيلي بازداشتگاه كهريزك را داده است را كذب و عاري از حقيقت اعلام كرد و با ارسال صورت‌تجلسه بازديد رئيس كل دادگستري استان تهران در دو سال قبل كه اين بازداشتگاه را رو به بهبود دانسته است و نامه رسمي مدير كل سازمان‌ها زندان‌ها كه اعلام كرده اين بازداشتگاه تحت نظر و نظارت سازمان زندان‌هاي تهران است، ادعاي درخشان‌نيا مبني بر موضوع غيرقانوني و غيررسمي بودن آن بازداشتگاه را كذب و خلاف واقع دانست و اعلام كرد كه اخيرا با ابلاغ دبير شوراي عالي امنيت ملي اين بازداشتگاه تعطيل و زندانيان مستقر در آن به ساير زندان‌ها تهران منتقل شده‌اند.
اين روابط عمومي از اظهارات كذب و اشتباه درخشان‌نيا كه موجب سوء استفاده برخي رسانه‌هاي معاند خارجي شده است اظهار تاسف كرد و اعلام داشت آقاي آوايي در دو سال قبل پس از بازديد از اين بازداشتگاه طي صورتجلسه‌اي كه به خط ايشان مرقوم شده نه تنها درخواست تعطيلي اين محل را ننمودند، بلكه آن را رو به بهبود و محل تنبه و اصلاح مجرمين اعلام داشتند و در خصوص وقايع اخير هيأتي از سوي شوراي عالي امنيت ملي و دادسراي جنايي تهران مامور بررسي علت فوت 3 نفر از دستگير شدگان اغتشاشات 18 تير كه چند روز در اين بازداشتگاه بوده‌اند گرديد، تا چنانچه فرد يا افرادي در اين رابطه قصور و تقصيري داشته باشند، شناسايي و مطابق مقررات با آنان برخورد گردد و ليكن اين اتفاق تاسف بار نبايد موجب آن شود كه برخي بدون بررسي و تحقيقات مطالب كذبي عنوان نمايند كه عاري از حقيقت و فاقد دليل و مدرك است اين جوابيه مطابق ماده 23 قانون مطبوعات ارسال مي‌گردد.
به گزارش خبرگزاري فارس، متن صورت‌تجلسه بازديد رئيس كل دادگستري استان تهران در دو سال قبل از بازداشتگاه كهريزك كه به اطلاعيه روابط عمومي دادسراي تهران پيوست شده، به شرح ذيل است:
در تاريخ 27/9/86 از بازداشتگاه كهريزك بازديد بعمل آمد كه اهم مواردي كه مشاهد گرديد بشرح ذيل است:
1 - محل نگهداري متهمين داراي موكت بود و محل مذكور از حداقل هاي لازم براي نگهداري نوع متهميني كه در اين بازداشتگاه نگهداري مي‌شوند، برخوردار بود. 2
- برخي از متهمين اظهار تنبه نموده و اعلام مي‌داشتند محيط بازداشتگاه در اصلاح و توبه آنان موثر بوده است.
3- شخص يا اشخاصي از نحوه رفتار مامورين شكايتي به اينجانب اعلام و اظهار نداشتند.
4 - بازداشتگاه داراي داروخانه‌اي بود كه با كمك پزشك حاضر در محل در جهت رفع مشكلات بيماري زندانيان اقدام مي‌نمود.
5- مجموعه قرائت و شواهد حاكي از آن است كه محل مذكور از جهات عديده رو به بهبود است و هزينه‌هاي جديدي در حال انجام است.
6 - تعداد قابل توجهي از بازداشت شدگان نسبت به عدم انجام ملاقات نگران و گله‌مند بودند.
7 - برخي اقدامات فرهنگي در محل بازداشتگاه شروع شده كه اميد است استمرار يابد.
8
-تعداد قابل توجهي از افراد داراي اتهامات مربوط به نگهداري مواد مخدر بودند و برخي از آنان نيز اتهامشان شرارت بود و‌ليكن برخي كه تعدادشان فراوان نبود مدعي بودند كه فاقد سابقه مي‌باشند و اتهاماشان چشمگير نيست كه بديهي است اين ادعا هم نياز به بررسي دارد.
در پايان اميد است با نظارت مستمر قضات ناظر بر زندان و اداره امور زندان‌ها و بذل همت برادران عزيز زحمتكش نيروي انتظامي نحوه اعمال مديريت در بازداشتگاه به نحوي پيش برود كه ضمن ايجاد تنبه در افراد متجري و سابقه‌دار هيچ نكته ضعفي كه بتواند موجب تضعيف نظام باشد مطرح نشده و اين اقدام (نگهداري افراد سابقه‌دار و مجرمين خاص در محل خاص و متناسب) موجب ارتقاء امنيت و تنبه مجرمين شود.
* همچنين در نامه رسمي سهراب سليماني مديركل زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي استان تهران به مظفري معاون قضايي رييس كل دادگستري و مسوول دفتر امور زندانيان دادگستري استان تهران كه به اين اطلاعيه دادسراي عمومي و انقلاب تهران پيوست شده،‌ آمده است:
احتراماً پيرو نامه شماره ‌205/20621 مورخ ‌28/7/86 در خصوص نظارت بر بازداشتگاه كهريزك به استحضار مي‌رساند: با توجه به اينكه در تاريخ ‌23/1/85 صورت‌جلسه‌اي با حضور معاون امنيتي اين اداره كل، نماينده دادسرا و تعدادي از مسئولان نيروي انتظامي مبني بر رفع نواقص و ايرادات تنظيم گرديده، لذا با عنايت به اين‌كه در حال حاضر اين نواقص رفع و يا بعضا در حال رفع مي‌باشد، اين اداره كل نيز مانند ديگر بازداشتگاه‌هايي كه در اختيار نيروهاي مسلح مي‌باشد بر بازداشتگاه‌هاي مذكور نيز نظارت خواهد نمود، لذا مراتب جهت استحضار به حضورتان ايفاد مي‌گردد. به گزارش فارس، پيش از اين حميد درخشان‌نيا قائم مقام رئيس دادگستري تهران با اشاره به اينكه تعطيلي بازداشتگاه غيرقانوني كهريزك را از دو سال پيش درخواست كرده بودند و اين بازداشتگاه زيرنظر سازمان زندان‌ها نبوده است از بي‌تفاوتي دوساله نسبت به تذكر رئيس دادگستري تهران درباره تعطيلي اين بازداشتگاه انتقاد كرده و از دادسراي انتظامي قضات خواسته بود تا با قضاتي كه متهمان را به كهريزك معرفي كرده‌اند، برخورد كند.


توكلي در گفتگو با فارس:


سرپرست وزارت اطلاعات بايد در حد مجتهد باشد


خبرگزاري فارس: نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي به نقش ويژه وزارت اطلاعات در تامين امنيت كشور اشاره كرد و گفت: سرپرست وزارت اطلاعات بايد در حد مجتهد باشد.
احمد توكلي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، به نقش ويژه وزارت اطلاعات در تامين امنيت كشور اشاره كرد و گفت: ‌وزارت اطلاعات يك وزارتخانه استثنايي است كه قانون براي وزير آن شرايطي گذاشته است.
وي با بيان اينكه مصوبه سال 62 مجلس شوراي اسلامي وزير اطلاعات را داراي شرايطي مي‌داند كه مهمترين آن سوابق ديني وزير اطلاعات در حد اجتهاد و عدم عضويت وي در هيچ حزب و گروهي است، اظهار داشت: از آنجايي كه اگر وزارت اطلاعات وزير نداشته باشد، رئيس‌جمهور مي‌تواند سرپرست تعيين يا خود وي سرپرستي آن را بر عهده گيرد؛ بنابراين اختيارات سرپرست عينا مثل اختيارات وزير مي‌باشد و در نتيجه به طور منطقي سرپرست وزارت اطلاعات بايد هم در حد اجتهاد باشد و هم عضو هيچ حزب و گروهي نباشد.
نماينده مردم تهران در مجلس ادامه داد: هم اكنون كه وزير اطلاعات بركنار شده‌ است طبق همين قانون علي‌القاعده رئيس جمهور بايد سرپرستي وزارتخانه را به دست كسي بسپارد كه مجتهد باشد. توكلي خاطرنشان كرد: اگر گفته شود كه دوره فترت است و چند روزي بيشتر نيست، مي‌شود پاسخ داد كه چه خوب بود كه رئيس‌جمهور اين چند روز دوره فترت را صبر مي‌كرد تا مجبور نباشد كاري خلاف قانون را انجام دهد.
وي با اشاره به اينكه اگر رئيس‌جمهور فردي را به عنوان سرپرست وزارت اطلاعات منصوب كند و اين فرد در دوره فترت دست به تغيير و تحول زند مشخص است كه هيچ كس آن را قبول نمي‌كند، بيان داشت: اگر غير مجتهد هم در اين سمت نصب شود قابل قبول نيست چراكه حداقل در دوره فترت نبايد عزل و نصب جديدي صورت گيرد.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در خصوص عملكرد وزارت اطلاعات در وقايع و اغتشاشات اخير تاكيد كرد: طبق قانون مصوبه وزارت اطلاعات به عنوان ضابط دادگستري است و از نظر شرايط امنيتي كشور اگر سپاه و نيروي انتظامي هم در امور امنيتي دخالت كنند ضابط دادگستري هستند از همين رو در وضعيت فعلي از آنجايي كه اطلاعات دقيقي از نحوه تقسيم كار در بين اين نهادها، منتشر نشده است بنابر‌اين نمي‌شود قضاوت دقيقي در اين خصوص كرد.

بازخواني بخشي از تبعات قانوني براي مسببين حوادث اخير؛

ميزان مجازات اخلالگران و اغتشاشگران در قانون مجازات اسلامي

خبرگزاري فارس: قانون مجازات اسلامي ميزان مجازات اقدام‌كنندگان عليه امنيت كشور، اخلالگران آرامش و آسايش عمومي و همچنين تخريب‌كنندگان اموال عمومي را تعيين كرده است.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، در بخشي از قوانين "قانون مجازات اسلامي " ميزان مجازات‌ افرادي كه همسو با اهداف بيگانگان اقدام به برهم زدن نظم و امنيت عمومي مي‌كنند، تصريح و همچنين درباره تخلفات كاركنان و ماموران زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها قوانيني تعيين شده است.
به منظور آگاهي افكارعمومي با اين قوانين متن كامل آن‌هابه شرح زير دسته‌بندي شده است:
*برهم زنندگان امنيت كشور ماده 498 ـ هركس با هر مرامي‌، دسته‌، جمعيت يا شعبه جمعيتي ‌بيش از دو نفر در داخل يا خارج از كشور تحت هر اسم يا عنواني ‌تشكيل دهد يا اداره نمايد كه هدف آن برهم زدن امنيت كشور باشد و محارب شناخته نشود به حبس از دو تا ده سال محكوم مي‌شود.
ماده 499 ـ هركس در يكي از دسته‌ها يا جمعيت‌ها يا شعب‌جمعيت‌هاي مذكور در ماده (498) عضويت يابد، به سه ماه تا پنج‌سال حبس محكوم مي‌گردد مگر اينكه ثابت شود از اهداف آن ‌بي‌اطلاع بوده است‌. ماده 500 ـ هركس عليه نظام جمهوري اسلامي ايران يا به نفع ‌گروه‌ها و سازمان‌هاي مخالف نظام به هر نحو فعاليت تبليغي نمايد به حبس از سه ماه تا يكسال محكوم خواهد شد.
ماده 507 ـ هركس داخل دستجات مفسدين يا اشخاصي كه عليه ‌امنيت داخلي يا خارجي كشور اقدام مي‌كنند بوده و رياست يا مركزيتي نداشته باشد و قبل از تعقيب‌، قصد جنايت و اسامي ‌اشخاصي را كه در فتنه و فساد دخيل هستند، به مامورين دولتي‌اطلاع دهد و يا پس از شروع به تعقيب با مامورين دولتي همكاري ‌موثري به عمل آورد از مجازات معاف و در صورتي كه شخصا مرتكب جرم ديگري شده باشد فقط به مجازات آن جرم محكوم‌خواهد شد.
ماده 610 ـ هرگاه دو نفر يا بيشتر اجتماع و تباني نمايند كه جرايمي ‌برضد امنيت داخلي يا خارج كشور مرتكب شوند يا وسايل ارتكاب ‌آن را فراهم نمايند در صورتي كه عنوان محارب بر آنان صادق نباشد به دو تا پنج سال حبس محكوم خواهند شد.
*همكاري با دول متخاصم عليه نظام جمهوري اسلامي ماده 508 ـ هركس يا گروهي با دول خارجي متخاصم به هر نحو عليه جمهوري اسلامي ايران همكاري نمايد، در صورتي كه محارب ‌شناخته نشود به يك تا ده سال حبس محكوم مي‌گردد.
*تحريك مردم به منظور برهم زدن امنيت كشور ماده 512 ـ هركس مردم را به قصد بر هم زدن امنيت كشور به جنگ‌ و كشتار با يكديگر اغوا يا تحريك كند صرفنظر از اينكه موجب قتل ‌و غارت بشود يا نشود به يك تا پنج سال حبس محكوم مي‌گردد.
*اقدام عليه حكومت جمهوري اسلامي اسلامي ماده 186 - هرگروه يا جمعيت متشكل كه در برابر حكومت اسلامي قيام مسلحانه كند مادام كه مركزيت آنها باقي است تمام اعضاء و هواداران آن، كه موضع آن گروه يا جمعيت يا سازمان را مي‌دانند و به نحوي در پيشبرد اهداف آن فعالت و تلاش موثر دارند محاربند اگرچه در شاخه نظامي شركت نداشته باشند. تبصره - جبهه متحدي كه از گروها و اشخاص مختلف تشكيل شود، در حكم يك واحد است.
ماده 187 - هر فرد يا گروه كه طرح براندازي حكومت اسلامي را بريزد و براي اين منظور اسلحه و مواد منفجره تهيه كند و نيز كسانيكه با آگاهي و اختيار امكانات مالي موثر و يا وسايل و اسباب كار و سلاح دراختيار آنها بگذارند محارب و مفسد في الارض مي‌باشند. ماده 188 - هركس در طرح براندازي حكومت اسلامي خود را نامزد يكي ازپست‌هاي حساس حكومت كودتا نمايد و نامزدي او در تحقق كودتا بنحوي موثر باشد، محارب و مفسدفي الارض است.
*توهين به مقامات ماده 609 ـ هركس با توجه به سمت‌، يكي از روساي سه قوه يا معاونان رييس جمهور يا وزرا يا يكي از نمايندگان مجلس شوراي‌اسلامي يا نمايندگان مجلس خبرگان يا اعضاي شوراي نگهبان يا قضات يا اعضاي ديوان محاسبات يا كاركنان وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شركت‌هاي دولتي و شهرداري‌ها در حال انجام وظيفه يا به‌ سبب آن توهين نمايد به سه تا شش ماه حبس و يا تا (74) ضربه ‌شلاق و يا پنجاه ‌هزار تا يك ‌ميليون‌ ريال جزاي نقدي محكوم مي‌شود.
*برهم زدن آسايش و آرامش عمومي و ايجاد رعب و وحشت ماده 618 ـ هركس با هياهو و جنجال يا حركات غير متعارف يا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسايش و آرامش عمومي گردد يا مردم را از كسب و كار باز دارد به حبس از سه ماه تا يك سال و تا (74) ضربه شلاق محكوم خواهد شد.
ماده 183 - هر كسي كه براي ايجاد رعب و هراس و سلب آزادي و امنيت مردم دست به اسلحه ببرد محارب و مفسد في الارض مي‌باشد.
تبصره 1 - كسي كه به روي مردم سلاح بكشد ولي در اثر ناتواني موجب هراس هيچ فردي نشود محارب نيست.
تبصره 2 - اگر كسي سلاح خود را با انگيزه عدوات شخصي به سوي يك يا چند نفر مخصوص بكشد و عمل او جنبه عمومي نداشته باشد محارب محسوب نمي شود.
تبصره 3 - ميان سلاح سرد وگرم فرقي نيست.
ماده 184 - هر فرد يا گروهي كه براي مبارزه با محاربان و از بين‌بردن فساد در زمين دست به اسلحه برند محارب نيستند. ماده 185 - سارق مسلح و قطاع الطريق هرگاه با اسلحه امنيت مردم يا جاده را بر هم بزند و رعب و وحشت ايجاد كند محارب است.
*تخريب اموال عمومي ماده 675 ـ هر كس عمدا عمارت يا بنا يا كشتي يا هواپيما يا كارخانه يا انبار و به طور كلي هر محل مسكوني يا معد براي سكني ‌يا جنگل يا خرمن يا هر نوع محصول زراعي يا اشجار يا مزارع يا باغ‌هاي متعلق به ديگري را آتش بزند به حبس از دو تا پنج سال‌ محكوم مي‌شود.
تبصره‌1 ـ اعمال فوق در اين فصل در صورتي كه به قصد مقابله با حكومت اسلامي باشد مجازات محارب را خواهد داشت‌.
*تخلفات مقامات و ماموران دولتي ماده 570 ـ هريك از مقامات و مامورين دولتي كه برخلاف قانون‌، آزادي شخصي افراد ملت را سلب كند يا آنان را از حقوق مقرر در قانون اساسي محروم نمايد علاوه برانفصال از خدمت و محروميت ‌سه تا پنج سال از مشاغل دولتي به حبس از شش ماه تا سه سال ‌محكوم خواهد شد.
ماده 572 ـ هرگاه شخصي برخلاف قانون حبس شده باشد و درخصوص حبس غير قانوني خود شكايت به ضابطين دادگستري يا مامورين انتظامي نموده و آنان شكايت او را استماع نكرده باشند و ثابت ننمايند كه تظلم او را به مقامات ذيصلاح اعلام و اقدامات لازم ‌را معمول داشته‌اند به انفصال دائم از همان سمت و محروميت از مشاغل دولتي به مدت سه تا پنج سال محكوم خواهند شد. ماده 573 - اگر مسئولين و مامورين بازداشتگاه‌ها و ندامتگاه‌ها بدون اخذ برگ بازداشت صادره از طرف مراجع و مقامات صلاحيت‌دار شخصي را به نام زنداني بپذيرند به دو ماه تا دو سال حبس محكوم خواهند شد.
ماده 574 - اگر مسئولين و مامورين بازداشتگاه‌ها و ندامتگاه‌ها از ارائه دادن يا تسليم كردن زنداني به مقامات صالح قضائي يا از ارائه‌دادن دفاتر خود به اشخاص مزبور امتناع كنند يا از رسانيدن تظلمات محبوسين به مقدمات صالح ممانعت يا خودداري نمايند مشمول ماده قبل خواهند بود مگر اينكه ثابت نمايند كه به موجب امر كتبي رسمي از طرف رئيس مستقيم خود مامور به آن بوده‌اند كه دراين صورت مجازات مزبور درباره آمر مقرر خواهد شد.
ماده 575 - هرگاه مقامات قضائي يا ديگر مامورين ذيصلاح برخلاف قانون توقيف يا دستور بازداشت يا تعقيب جزائي يا قرار مجرميت كسي را صادر نمايند به انفصال دائم از سمت قضائي و محروميت از مشاغل دولتي به مدت پنج سال محكوم خواهند شد. ماده 578 - هر يك از مستخدمين و مامورين قضائي يا غير قضائي دولتي براي آنكه متهمي را مجبور به اقرار كند او را اذيت و آزار بدني نمايد علاوه بر قصاص يا پرداخت ديه حسب مورد به حبس از شش ماه تا سه سال محكوم مي‌گردد و چنانچه كسي دراين خصوص دستور داده باشد فقط دستور دهنده به مجازات حبس مذكور محكوم خواهد شد و اگر متهم به‌ واسطه اذيت و آزار فوت كند مباشر مجازات قاتل و آمر مجازات قتل را خواهد داشت.
ماده 579 - چنانچه هريك از مامورين دولتي محكومي را سخت‌تر از مجازاتي كه مورد حكم است مجازات كند يا مجازاتي كند كه مورد حكم نبوده است به حبس از شش ماه تا سه سال محكوم خواهد شد و چنانچه اين عمل به دستور فرد ديگري انجام شود فقط آمر به مجازات مذكور محكوم مي شود و چنانچه اين عمل موجب قصاص يا ديه باشد مباشر به مجازات آن نيز محكوم مي‌گردد و اگر اقدام مزبور متضمن جرم ديگري نيز باشد مجازات همان جرم حسب مورد نسبت به مباشر يا آمر اجرا خواهد شد.
ماده 583 - هركس از مقامات يا مامورين دولتي يا نيروهاي مسلح يا غير آنها بدون حكمي از مقامات صلاحيت‌دار در غير مواردي كه در قانون جلب يا توقيف اشخاص را تجويز نموده، شخصي را توقيف يا حبس كند يا عنفا در محلي مخفي نمايد به يك تا سه سال حبس يا جزاي نقد يا از شش تا هجده ميليون ريال محكوم خواهد شد.
ماده 587 - چنانچه مرتكب جرايم مواد قبل توقيف شده يا محبوس شده يا مخفي شده را تهديد به قتل نموده يا شكنجه و آزار بدني وارد آورده باشد علاوه بر قصاص يا پرداخت ديه حسب مورد به يك تاپنج سال حبس و محروميت از خدمات دولتي محكوم خواهد شد.


بعد از ظهر جمعه و به دنبال گرد و غبار شديد؛

شعاع ديد افقي در بندر دير به 600 متر رسيد



خبرگزاري فارس: بر اساس اعلام سازمان هواشناسي، به دنبال گرد و غبار شديد، بعد از ظهر امروز‌ شعاع ديد افقي در بندر دير به 600 متر رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از سازمان هواشناسي‌، با توجه به جوي كه به علت حضور ذرات گرد و غبار در بندر دير ايجاد شده است، ديد افقي در اين بندر در ظهر و بعد از ظهر جمعه به 600 متر رسيده است و احتمال كاهش اين ميزان ديد نيز پيش‌بيني مي‌شود.
‌سرعت باد نيز در ساعات ياد شده كمتر از دو كيلومتر بوده كه اين عامل نيز موجب تشديد جو موجود شده و به گفته پزشكان، وجود اين وضعيت جوي براي سالخوردگان، كودكان و بيماران ريوي و قلبي بسيار خطرناك است. بر اساس گزارش‌هاي رسيده اين جو تا روز يكشنبه در بندر دير حكمفرماست.
بر اساس توصيه مسئولان بهداشتي استان بوشهر، با راه‌اندازي سيستم هاي تهويه مطبوع، توزيع ماسك استاندارد بين مردم و آگاهي بخشي از مخاطرات حضور در چنين شرايط هوايي، مي‌توان از زيان گرد و غبار بر سلامت عمومي جامعه جلوگيري كرد.
در حال حاضر يك ايستگاه ثابت سنجش آلودگي هوا در مركز استان بوشهر نصب شده و به صورت شبانه‌روزي وضعيت جوي را ثبت مي‌كند.
در دو روز گذشته و به دنبال گرد و غبار غليظ در استان بوشهر، بسياري از پروازهاي فرودگاه‌هاي استان لغو شده و رفت و آمد در جاده‌هاي استان نيز به كندي انجام مي‌شود.

نخستین گزارش گروه بررسی سانحهء هواپیمای توپولوف

سخنگوي سازمان هواپيمايي:
نخستين گزارش گروه بررسي سانحه هواپيماي توپولف ارائه شد

خبرگزاري فارس: سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري گفت‌: در دومين جلسه گروه بررسي سانحه هواپيماي توپولف 154 كاسپين‌، با ارائه گزارش اوليه، كارشناسان اين سازمان و كارشناسان روسي بر ادامه بررسي‌ها تا
دستيابي به نتيجه قطعي تأكيد كردند

‌رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، اظهار داشت: دومين گروه كارشناسان كارخانه سازنده توپولف نيز براي بررسي موتور هواپيماهاي توپولف وارد كشور شدند و با گروه سازمان هواپيمايي كشوري درحال بررسي اين سانحه هستند
وي خاطرنشان كرد: ديشب نخستين گزارش جامع اوليه گروه‌هاي كارشناسي بررسي سانحه سازمان هواپيمايي كشوري و گروه كارشناسي روسي در سازمان هواپيمايي كشوري، ارائه و بحث و بررسي شد‌. جعفرزاده تصريح كرد: در اين جلسه كه تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌، كارگروه ويژه وزارت راه و ترابري‌، سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري‌، مدير عامل و رئيس هيئت مديره شركت فرودگاههاي كشور و گروههاي يازده‌گانه بررسي سانحه شامل مراقبت پرواز‌، گروه شاهدان عيني‌، هواشناسي‌، موتور‌، سيستم‌ها‌، سوابق فني‌، كادر پرواز، ثبت و ضبط اطلاعات‌، عمليات‌، عوامل انساني‌، سازه هواپيما و كارشناسان روسي حضور داشتند، نمايندگان هر گروه نتايج بررسيهاي اوليه خود مبتني بر اطلاعات بدست آمده از مدارك و منابع در دسترس را ارائه كردند‌.
‌سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري افزود‌: اگر چه بسياري از احتمالات در خصوص وضعيت هواپيما در بروز سانحه‌ و قابليت هواپيما‌، اعم از قابليت پرواز هواپيما، سيستم ارتباطي‌، عوامل انساني‌، عمليات‌، درست بودن وضعيت پرواز را تا ثانيه‌هاي آخر پيش از بروز سانحه در ارتفاع بيست و هشت هزار پا تأييد مي كند اما از نگاه همه كارشناسان ادامه بازخواني متغيرهاي فني موتور (FDR‌) و بازسازي و بازخواني نوار مكالمات خلبان (‌CVR‌) و بررسي ساير پارامترها براي دريافت پاسخي قطعي براي سؤال "چگونگي بروز سانحه " از الزامات گروه بررسي سانحه هواپيمايي كشوري است‌. ‌
جعفرزاده با بيان اينكه گروه كارشناسي روسي نيز در اين جلسه‌، نتايج ارائه شده را قطعي و نهايي ندانستند، گفت‌: هم اكنون دومين گروه كارشناسان كارخانه سازنده هواپيما‌هاي توپولف در ايران در حال بررسي موتورهاي اين نوع هواپيماها هستند

.‌سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري افزود‌: در اين جلسه كارشناسان روسي از اعلام نتيجه نهايي خودداري كردند و ابراز داشتند تا مطالعه و تطبيق جزء به جزء عوامل، اظهار نظر نخواهند كرد‌.

وي افزود: دومين جلسه گروه بررسي سانحه هواپيماي توپولف متعلق به شركت هواپيمايي كاسپين، دوشنبه هفته آينده برگزار مي شود‌. /

رئيس ستادكل نيروهاي مسلح:


رئيس ستادكل نيروهاي مسلح:


دولت دهم با قوت و اقتدار از ميان نيروهاي ارزشي
شكل بگيرد

خبرگزاري موج - سرلشكر فيروزآبادي گفت: همه بايد كمك كنيم تا دولت دهم با قوت و اقتدار از بين نيروهاي متعهد و متخصص و ارزشي شكل بگيرد.
به گزارش موج به نقل از معاونت فرهنگي ستادكل نيروهاي مسلح، سردار سرلشكر سيدحسن فيروزآبادي در جلسه راهبردي جمعي از فرماندهان نيروهاي مسلح گفت: خوشبختانه قانون اساسي مترقي جمهوري اسلامي ايران، اركان مستحكم و كارآمدي را براي اداره‌ كشور فراهم نموده است و اين اركان، باتجربيات دوره 30 ساله انقلاب، بسيار مجرب و آبديده شده‌اند.
وي افزود: امروز همه بايد كمك كنيم تا دولت دهم با قوت و اقتدار از بين نيروهاي متعهد و متخصص و ارزشي شكل بگيرد و انشاءالله دولت دهم قوي‌تر از دوره قبل به ملت ايران و به ويژه محرومان خدمت كند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام پيرامون عمل به سياست‌هاي مقام معظم رهبري اظهار داشت: اعضاي دولت جديد، بايستي همه به سياست‌هاي رهبري در چشم‌انداز 20 ساله و سياست‌هاي كلي ابلاغي معظم له براي برنامه پنجم متعهد باشند و انتخاب رئيس محترم جمهور و راي اعتماد مجلس شوراي اسلامي نيز بر اين مواضع استوار است.
وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه كشور با تلاش همگان و مدد از خداي متعال در مسير تحقق اسلام ناب محمدي (ص) به سوي عدالت و پيشرفت، ارتقا خواهد يافت.


خون‌فروشی در ‌میدان ولی‌عصر ‌تهران


چند روز دیگر 9 مردادماه روز انتقال خون فرا می‌رسد. در چنین شرایطی، شاید طبیعی باشد که چند دختر و پسر جوان در میدان ولی‌عصر تهران رهگذران را به فروش پلاسمای خون تشویق کنند. لحظه‌ای برای شنیدن سخنان آنها درنگ می‌کنم. یکی از آنها برگ تبلیغات را به دستم می‌دهد و می‌گوید: «اگر پلاسمای خود‌تان را هدیه کنید، ما آزمایش‌های متعددی روی خون شما به صورت رایگان انجام می‌دهیم. برای شما یک پرونده پزشکی تشکیل می‌دهیم. هر بار هم که برای اهدای پلاسما تشریف بیاورید، بار اول 5 هزار تومان و دفعات بعدی 12 هزار تومان هزینه ایاب و ذهاب تقدیم‌تان خواهد شد.

هنگام مراجعه کارت شناسایی معتبر همراه داشته باشید این کارت ویزیت هم خدمت شما باشد. حتماً بگویید که من شما را معرفی کرده‌ام.» این روزها تاجران فرآورده‌های خونی، آشکارا در پایتخت ایران به فعالیت می‌پردازند. آنها برای توسعه کار خود، از تبلیغات خیابانی و پرداخت پورسانت به بازاریاب‌ها نیز بهره‌گیری می‌کنند.
تجارت جهانیاز سال‌ها پیش ایالات متحده آمریکا سهم اصلی تولید پلاسمای خام جهان را در اختیار دارد. بخش عمده این فرآورده خونی از مکزیک وارد می‌شود و پس از گذراندن فرآیندهای پالایش اولیه به مقاصدی همچون اروپا و ژاپن صادر می‌شود. هر سال نزدیک به یک و نیم میلیون لیتر خون و پلاسما صادر می‌شود. مکزیکی‌های فقیر، هفته‌ای چند بار از مرز می‌گذرند تا خون خود را به بانک‌های خون آمریکا بفروشند.
در روزنامه‌های محلی آگهی می‌دهند که فقرای مکزیک می‌توانند بدون مشکل در تردد از مرز، به آمریکا بیایند و خون خود را به بهای 40 دلار بفروشند. در نزدیکی تگزاس مکزیک 17 کلینیک پلاسما وجود دارد که از خرید خون مردم فقیر و فروش آن به شرکت‌های بزرگ دارویی مانند پارک دیوس و لیدر گوتر، سالیانه 300 میلیون دلار سود می‌برند.
بانک‌های خون در ماتاما روس، نیم‌لیتر خون را از مکزیکی‌ها به بهای 400 سپوس می‌خرند و آن را بین 1200 تا 1500 سپوس به شرکت‌های دارویی می‌فروشند.
وضع مردم فقیر هائیتی و دیگر شهرهای برزیل از مکزیکی‌ها هم بدتر است خون آنها را فقط لیتری 3 دلار می‌خرند. اکثر سازمان‌های خیریه در این کشور پوششی برای تولید خون از کودکان یتیم و خانواده‌های بی‌بضاعت هستند. این سازمان های خیریه در واقع مزرعه خون هستند.
رونق مزارع خون برزیل و کلمبیا، مدیون انقلاب مردم نیکاراگوئه است. ساندنیست‌ها با آتش کشیدن مراکز فعالیت شرکت پلاسما فرسیس، تجارت خون در این کشور را غیرقانونی اعلام کردند.
قیمت‌ها در عراق خیلی بالاتر است. به گزارش تلویزیون الجزیره قیمت 350 میلی‌لیتر خون در عراق بین 20 تا 30 دلار است. دلال‌ها و فروشندگان خون در کنار بیمارستان‌ها گشت می‌زنند تا مشتریان خود را از میان خانواده‌ بیماران و مجروحان نیازمند خون، پیدا کنند. فرزندان با گروه خونی o منفی می‌توانند یک فرصت اقتصادی برای خانواده باشند.
صادرات پلاسمای ایران به آلمانشرکت بیودارو یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایرانی فعال در تجارت پلاسماست. این شرکت که دفتر آن در حوالی بیمارستان مصطفی خمینی قرار دارد از روش پلاسما فرزیس برای دریافت پلاسما از بدن فروشندگان آن بهره‌ می‌گیرد. در این روش، پلاسما (مایع خون) از خون جدا شده و بقیه عناصر خونی در همان زمان به بدن فرد بازگردانده می‌شود.
محمد شاه‌بختی مدیرتولید شرکت بیودارو در مورد فعالیت‌های این شرکت می‌گوید: میزان تولید پلاسمای سازمان انتقال خون سالیانه حدود 100 هزار لیتر است در حالی که نیاز کشور 700 هزار لیتر است.
شرکت بیودارو سالیانه حدود 40 تا 50 هزار لیتر از این نیاز را تأمین می‌کند که او اظهار می‌دارد: پلاسمای ایران به علت رعایت اصول مذهبی در کشورمان، از سالم‌ترین پلاسماها در دنیاست و به همین‌دلیل، بسیاری از کشورهای دنیا خواهان پلاسمای ایران هستند. شاه‌بختی فعالیت‌های این شرکت را فاقد سوددهی دانسته و می‌گوید: هر لیتر پلاسما در دنیا 100 تا 120 دلار ارزش دارد. در حالی که قیمت تمام شده آن در شرکت بیودارو سال گذشته 187 هزار تومان و در سال جاری با افزایش اهداکنندگان به 158 هزار تومان می‌رسد.
وی در مورد انگیزه‌های تبلیغاتی این شرکت می‌گوید: برای 14 مرکز پلاسما‌گیری در کشور به 5 تا 6هزار اهداکننده دائم نیاز است. در حالی که تاکنون از 10 هزار مراجعه‌کننده به مرکز بیودارو، فقط 3 هزار نفر از آنها صلاحیت اهدا را داشتند.
سفر طولانی پلاسماهاشرکت بیودارو پلاسماهای خریداری شده از ساکنان استان تهران را به آزمایشگاه‌های شرکت بیوتست در آلمان ارسال می‌کند تا در ساخت داروهایی همچون فاکتورهای هشت و نه انعقادی، ایمونو گلوبولین‌های پلی والان و هایپرایمون (ضد کزاز و هاری)، آنتی‌دی و آلبومین مورد استفاده قرار گیرد.
مطابق برگه‌های تبلیغات خرید پلاسمای خون شرکت بیودارو، برخی فرآورده‌های پلاسما برای ادامه حیات بیماران هموفیلی هم ضروری است.
استانداردهای پزشکیدر بسیاری از کشورهای توسعه یافته، فروش خون غیرقانونی است. این در حالی است که بازار خون و فرآورده‌های آن، اغلب دچار کمبود خون است. ولی فقط برخی کشورها، آزادسازی بازار خون را راه‌حل رسیدن به توازن می‌دانند.
در سال 2001، مؤسسه تحقیقاتی استراوس مقاله‌ای چاپ کرد که حاوی داده‌های تجربی 30 سال بود.
استراوس نشان داد که احتمال انتقال بیماری در افرادی که خونشان را در ازای پول می‌فروشند، 60درصد بیشتر از افرادی است که خونشان را داوطلبانه اهدا می‌کنند. یک تحقیق جدیدتر در کشور لیتوانی نیز این نتیجه را تأیید می‌کند.
کسانی که با هدف دریافت پول خون می‌دهند ممکن است بیماریشان را مخفی کنند. اما اهداکنندگان خون که انگیزه‌های اخلاقی‌تری دارند، چنین کاری را نمی‌کنند
.
ابوالقاسمی رئیس سازمان انتقال خون در این مورد اقدامات سازمان انتقال خون را مفید دانسته و می‌گوید: مهم‌ترین رکن تضمین سلامت خون، اهداکننده سالم است. یعنی کسی که از نظر عفونت‌های منتقل شونده و همچنین رفتارهای پرخطر، فرد سالمی باشد و در گروه آسیب‌های اجتماعی نیز نباشد.
خرید و فروش قانونی خونچند سال پیش وی از سه استراتژی برای کنترل بحران مخفی کمبود خون سخن گفت. استراتژی نخست، تکیه بر بازارهای خارجی بود. روش دوم، رفع هرگونه مانع برای مشارکت بخش غیردولتی در صنعت پلاسما بود و استراتژی سوم که این روش آخر مورد تأیید مسئولان سازمان قرار گرفت ساخت پالایشگاه خون در داخل بود. اما به‌تدریج آن‌ها روش دوم را نیز پذیرفتند و خرید و فروش قانونی خون از سه سال پیش آزاد شد.
البته وزارت بهداشت قوانین نظارتی لازم را تدوین کرد. یکی از این استانداردها، سقف 24 بار اهدا در سال است که فعالان بخش خصوصی بازار خون قصد دارند آن را به استاندارد مکزیک یعنی 52 بار در سال تغییر دهند. به هر حال نباید فراموش کرد که به قول محمد شاه‌بختی از فعالان غیردولتی بازار خون، «اهدای پلاسما هر هفته هم می‌تواند اتفاق بیفتد و... بسیاری از کشورهای دنیا خواهان پلاسمای ایران هستند.»


مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري 12مرداد برگزار مي‌شود


خبرگزاري فارس: مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري احمدي نژاد روز دوشنبه 12 مرداد ماه انجام مي‌شود.
به گزارش فارس مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري احمدي نژاد روز دوشنبه 12 مرداد ماه انجام مي‌شود. اين مراسم روز دوشنبه 12 مرداد ماه با حضور رهبر معظم انقلاب و مسوولان عالي رتبه نظام برگزار خواهد شد.

مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري احمدي نژاد 12مرداد برگزار مي‌شود :

خبرگزاري آريا-مراسم تنفيذ حکم رياست جمهوري دکتر " محمود احمدي نژاد" صبح روز دوشنبه 12 مرداد ماه برگزار مي‌شود. به گزارش خبرگزاري آريا، اين مراسم صبح روز دوشنبه با حضور آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، مقامات عاليرتبه و شخصيت‌هاي کشوري و لشکري و جمعي از ميهمانان خارجي در حسينيه حضرت امام خميني(ره) برگزار مي‌شود. مراسم تحليف رييس جمهوري نيز چهاردهم مردادماه در محل مجلس شوراي اسلامي برگزار خواهد شد.


سانحه هوايي كاسپين با حضور وزير راه در كميسيون عمران بررسي شد


خبرگزاري فارس: عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جلسه روز گذشته اين كميسيون گفت: سانحه هوايي كاسپين با حضور حميد بهبهاني وزير راه و ترابري در كميسيون بررسي شد.
محمدرضا حسين نژاد نماينده مردم شيروان و عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار امور مجلس خبرگزاري فارس با اشاره به جلسه روز گذشته اين كميسيون اظهار داشت: در جلسه روز گذشته مقرر شد تا مسئولان ناوگان هوايي كشور و وزارت راه و ترابري در خصوص دو حادثه اخير مربوط به سانحه سقوط هواپيما كه در مشهد و قزوين رخ داد گزارشي را به صورت مكتوب به كميسيون ارائه دهند تا مشخص شود كه به هر حال علت حادثه چه بوده است و تا حدودي از كلي‌گويي خارج شوند و به صورت كاملاً روشن موضوع را مطرح كنند.
وي ادامه داد: مقرر شد ناوگان هوايي كشور اطلاعات را به طور دقيق در اختيار مردم قرار دهد تا مردم در جريان همه مسائل قرار گيرند و اينكه اگر مشكلاتي در ناوگان هوايي كشور وجود دارد مانند نوسازي ناوگان و يا موانعي كه ممكن است وجود داشته باشد اين موانع را به طور شفاف در اختيار اعضاي كميسيون عمران قرار دهند تا مجلس بتواند از آنها دفاع كند با توجه به اينكه كميسيون عمران نيز يك كميسيون تخصصي در خصوص اين مسئله است.
عضو كميسيون عمران مجلس با بيان اينكه حميد بهبهاني وزير راه در جلسه روز گذشته حاضر شد، ابراز داشت: به دليل كمبود وقت و طولاني شدن جلسه كميسيون عمران با وزير راه دستور كار بعدي كميسيون كه حضور فتاح وزير نيرو در كميسيون و پاسخ وي به سؤالات تعدادي از نمايندگان بود به جلسه بعدي كميسيون موكول شد.
وي با بيان اينكه اطلاعات نوار CDR به طور كامل بازخواني نشده است، تصريح كرد: تنها 9 متر از 30 متر اين نوار را مسئولان بازخواني كرده‌اند كه مقرر شد يكشنبه آينده حميد بهبهاني وزير راه و ترابري با حضور در كميسيون عمران اطلاعات دقيق‌تري را در اختيار اعضاي كميسيون قرار دهد. حسين نژاد در پايان عنوان كرد: تأكيد اعضاي كميسيون عمران بر اين بود كه براي جلوگيري از اين حوادث راهكارهايي ارائه شود تا در آينده شاهد اتفاقات اين چنيني نباشيم. ا

دعوا در كابين خلبان عامل سقوط بود!

روزنامهء حزب الله- رئيس سازمان هواپيمايي کشوري با اعلام نتايج بررسيهاي فني و کارشناسي در باره وقوع سانحه براي يک فروند هواپيماي مسافري ايليوشن که روز جمعه هنگام فرود 16 کشته و 30 مجروح در مشهد به جا گذاشت، “سرعت زياد” ناشي از دعوا در كابين خلبان هوپيما را علت خروج آن از باند فرودگاه اعلام کرد.
به گزارش ايرنا، “محمدعلي ايلخاني” شنبه شب در بخش گفت وگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما توضيح داد: با بررسيهاي انجام شده از اطلاعات رادار فرودگاه مشهد، تحقيقات همکاران اعزامي ما در آن فرودگاه و نيز بازخواني سي وي آر (جعبه سياه) هواپيما که به تهران منتقل شده است، مشخص شد هواپيما به علت سرعت بيش از حد مجاز، هنگام نشستن روي باند از مسير خارج شده و بيش از 1100 متر هم از انتهاي باند عبور کرده است که اين امر بروز سانحه را به همراه آورد.
وي گفت: با بررسيهاي انجام شده متوجه شديم که يک نوع بي نظمي در کابين خلبان وجود داشته و خلبان مذکور تمرکز لازم را براي فرماندهي کامل اين هواپيما نداشته است.ايلخاني افزود: با توجه به اينکه رئيس هيات مديره شرکت آريا قشم که هواپيما را اجاره داشت نيز در هواپيما بوده، به نظر مي‌رسد کابين خلبان، فضاي آرامي براي هدايت هواپيما نبوده است .
معاون وزير راه درباره دليل دستيابي سريع کارشناسان به علت بروز سانحه هوايي مشهد اظهار‌كرد: هر هواپيمايي کتاب عملکرد مخصوص به خود را دارد و به همين علت، ما توانستيم سريعا در مورد علت اين حادثه اظهار نظر کنيم.وي افزود: با بررسي کتاب راهنماي هواپيما دريافتيم که اين کتاب به خلبان‌مي‌گويد هنگام نشستن روي باند بايد حداقل 145 مايل و حداکثر 165 مايل سرعت داشته باشد، حال آنکه بررسي همکاران ما از رادار فرودگاه بين‌المللي شهيد هاشمي نژاد مشهد مقدس و ديگر تجهيزات و شرايط محل مويد آن است که سرعت اين هواپيما موقع نشستن روي باند 197 مايل بوده است.
رئيس سازمان هواپيمايي کشوري تصريح کرد: اين نتيجه براي ما هيچ شبهه‌اي باقي نمي‌گذارد که خلبان هنگام نشستن هواپيما از سرعت زيادي برخوردار بوده و مسير تهران تا مشهد را که معمولا يک ساعت و 10دقيقه به طول‌مي‌انجامد پنج دقيقه زودتر پيموده است.
به گفته ايلخاني، آف دي آر هواپيما هم سالم است و کار بازخواني آن انجام خواهد شد اگرچه از نظر ما کاملا شفاف و روشن است که علت سانحه چه بوده است

سخنگوي هواپيمايي كشور: بي نظمي بود، دعوايي در كابين خلبان نبود!

داخلی- سخنگوي هواپيمايي كشور ماجراي دعوا در كابين خلبان هواپيماي ايلوشن كه هنگام فرود در فرودگاه مشهد دچار سانحه شد را تكذيب كرد

رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با ايسنا گفت: كنترل نوارهاي مكالمه خلبان نشان از بي‌نظمي در كابين پرواز داشته است كه بعضي‌ها، واژه بي‌نظمي كه رئيس سازمان هواپيمايي كشور در صحبت‌هاي خود مطرح كرده بود را دعوا معني كرده‌اند.
وي با بيان اينكه بررسي‌هاي اوليه حادثه سقوط ايلوشن نشان‌دهنده اين بود كه هواپيما از يك سرعت غيرمجاز برخوردار بوده است، افزود: اين هواپيما در هنگام رسيدن به فرودگاه سرعت بيش از حدي داشته و اين باعث شده است كه كنترل از دست خلبان خارج شود و اين عامل، علت اصلي اين سانحه بوده است.
جعفرزاده با اشاره به حضور مديرعامل هواپيمايي آريا در داخل كابين خلبان در هنگام حادثه خاطرنشان كرد: بررسي‌هاي اوليه نشان‎دهنده اين است كه نوعي بي‌نظمي از سوي اين شخص به‌علت سرعت بالاي هواپيما در كابين خلبان به‌وجود آمده بود نظير اينكه وي به خلبان گفته است كه اين كار را بكند يا اين كار را نكند.
سخنگوي هواپيمايي كشور درخصوص اينكه حضور اين شخص در كابين خلبان قانوني يا غيرقانوني بوده است؟ تصريح كرد: هر حضوري كه باعث افزايش استرس خلبان شود و كادر پروازي را براي انجام وظايفشان دچار مشكل كند، خلاف مقررات است.
جعفرزاده با رد اين شايعه كه 5 نفر بيش از ظرفيت هواپيما، در هواپيما بوده‌اند، ابراز داشت: در ادامه اين حادثه رسانه‌ها به حدس و گمان‌هايي دامن زدند، نظير اينكه 7 رديف اول هواپيما كشته شده‌اند ولي من اين موضوع را تكذيب مي‌كنم و مي‌گويم در اين حادثه تنها 16 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
وي درخصوص تجربه خلبانان اين پرواز گفت: اين كادر پرواز كادر مجربي بوده‌اند و مطلبي كه گفته مي‌شود كه 2 هفته بيشتر تجربه پرواز نداشته‌اند كذب محض است.
جعفر‌زاده در ادامه رد شايعات افزود: تركيدن چرخ‌هاي هواپيما كه يكي ديگر از اين شايعات مطرح شده درخصوص علت سانحه هوايي مشهد بود را نيز تاييد نمي‌كنم.
سخنگوي هواپيمايي كشور ايجاد بي‌نظمي در كابين خلبان را عارضه‌اي براي سرعت غيرمجاز آن دانست و اظهار داشت: اگر قبل از بررسي تمام پارامترهاي دخيل در سانحه به پيشگويي بپردازيم، بررسي‌مان كارشناسانه نيست و فقط نوعي حدس و گمان است.
وي ادامه داد: براي نتيجه نهايي، بايد تمام پارامترها بررسي شود كه در همين راستا (CVR جعبه سياه) هواپيما در حال چك شدن و بازخواني است.
اين گزارش حاكي است، دوم مرداد امسال هواپيماي مسافربري ايلوشن كه با 152 مسافر از تهران عازم مشهد بود هنگام فرود در فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد دچار سانحه شد كه در اين حادثه 16 نفر از سرنشينان هواپيما جان خود را از دست دادند.

.

جلالي: بازداشتگاه کهريزک تعطيل شده است
کاظم جلالى در جمع خبرنگاران پارلمانى با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط کميته ويژه بررسى وضعيت بازداشت‌شدگان، تصريح کرد: کميته‌ ويژه را با زندانيان زندان اوين ديدار کرد.
به گزارش ايسنا، سخنگوى کميته ويژه بررسى وضعيت بازداشت‌شدگان، افزود: به گفته مرتضوى کسانى که هم‌اکنون در زندان به‌سر مى‌برند، کسانى هستند که در آشوب‌ها دست داشتند و يا از عوامل تحريک‌کننده و يا به عنوان اتاق فکر بودند. البته کسانى هم هستند که در وسط ميدان بوده و با سلاح‌هاى گرم و سرد به اموال عمومى مردم تعرض کردند.
جلالى با بيان اينکه از دادستان عمومى و انقلاب تهران خواسته شده تا با کسانى که اتهامات سنگينى ندارند، با رأفت اسلامى برخورد شود، خاطرنشان کرد: ما تاکيد داريم که با باقى افراد بايد طبق ضوابط قانونى برخورد شود. البته طبق قانون بايد ظرف 24 ساعت به اين افراد تفهيم اتهام شود تا از امکان داشتن وکيل برخوردار بوده و به دادگاه‌هاى مربوطه معرفى شوند تا هر چه سريع‌تر مراحل کار آنها براساس ضوابط قانونى طى شود.
سخنگوى کميته ويژه، با اشاره به کشته شدن کامرانى و روح‌الاميني، يادآور شد: در جلسه ديروز با سعيد مرتضوى مقرر شد تا پرونده اين دو نفر در اختيار دو تن از اعضاى کميسيون امنيت ملى قرار گيرد. البته به گفته دادستان عمومى و انقلاب تهران، اين دو نفر مننژيت داشته‌اند و از طرف دادستانى هم يک قاضى مامور شده است تا پيگير موضوع شود.
وى با تاکيد بر اينکه اميدواريم تا با مجموعه اقداماتى که توسط مجلس و دستگاه قضايى صورت مى‌گيرد، از اين مرحله عبور کنيم، يادآور شد: کميته ويژه آمادگى دارد تا شکايات مردم را شنيده و اقدامات لازم را انجام دهد.
جلالى با اشاره به اينکه کميته ويژه از زندان رجايى‌شهر ديدار داشته است، گفت: در اين ديدار به صورت ويدئوکنفرانس با ساير روساى زندان‌ها نيز بحث و گفت‌وگو صورت گرفت. وى همچنين با اشاره به بازد‌اشتگاه کهريزک که به علت نبود امکانات و نداشتن استاندارد لازم تعطيل شده است، تصريح کرد: قصد ما از بازديد زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها، ديدار با زندانيان و کسب اطلاعات دقيق و
صحيح از آنهاست، چرا که متاسفانه عده‌اى در داخل و خارج از کشور با نيت ضربه به نظام، مطالبى بيان مى‌کنند که صحت ندارد. مخبر کميته ويژه بررسى وضعيت بازداشت‌شدگان، در خصوص تعداد فوت‌شدگان و دستگيرشدگان نيز، گفت: در حال بررسى تعداد بازداشت‌شدگان و فوت‌شدگان هستيم. اما تاکيد مى‌کنيم که؛ آنچه رسانه‌هاى خارجى عنوان کرده‌اند کاملا غلط است و آمار دقيقى ندارند.

برادر احمدی‌نژاد: دکتر را در کمیل و ندبه دعا کنید
پایگاه خبـری انصارنیوز - برادر رئیس جمهوری از آحاد مردم به ویژه حامیان دولت و دوست داران رئیس جمهوری دعوت کرد تا برای دفع تمام فتنه ها و رسوایی کامل دشمنان داخلی و خارجی نظام ، مراسم دعا و نیایش برگزار کنند.
"امیر احمدی‏نژاد" در گفتگو با شبکه ایران افزود: بدخواهان و دشمنان قسم خورده این دولت ولایی ،‌ پس از حماسه 40 میلیونی 22 خرداد، با پیچیده ترین روش ها درصدد انتقام گیری از این دولت برآمدند.
وی از تمامی امت حزب الله دعوت کرد پنج شنبه شب با قرائت دعای کمیل و صبح جمعه با دعای ندبه به ائمه اطهار متوسل شوند و از آنها سلامت و موفقیت رئیس جمهوری محبوب و نیز دولت ولایتمدار و خدمتگزار و همچنین ادامه پیروزی های این دولت مکتبی را تحت توجهات حضرت ولیعصر (عج) و زعامت نایب برحق آن حضرت ، آیت الله خامنه ای ، طلب نمایند
.
امیر احمدی نژاد ابراز اطمینان کرد که با هوشیاری دولت و شخص رئیس جمهوری و نیز دعای خیر مردم ،‌ شیطنت های داخلی و خارجی اخیر خنثی شده و دشمنان به ظاهر دوست و برخی عناصر نفوذی در دایره خودی رسوا خواهند شد.

ديدار اعضاي كميسيون قضايي با آيت‌الله صادق لاريجاني

خبرگزاري فارس: مخبر كميسيون حقوقي و قضايي مجلس گفت: اعضاي اين كميسيون امروز با آيت‌الله صادق لاريجاني ديدار و گفت‌و‌گو كردند.
امين‌حسين رحيمي نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار امور مجلس خبرگزاري فارس، با اعلام اين خبر اظهار داشت: كميسيون قضايي مجلس به لحاظ ارتباط كاري خود با قوه قضائيه، در طول يكسال گذشته شده از مجلس هشتم بار‌ها با آيت‌الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه ديدار و گفت‌و‌گو كرده‌اند. وي افزود: اعضاي اين كميسيون امروز نيز در ديداري با آيت‌الله صادق لاريجاني در خصوص نحوه تصويب قوانيني كه مورد نياز قوه قضاييه است، همچنين مسائل قضايي و حقوقي، قانونگذاري و مقررات مربوط به اين قوه، ديدار و گفت‌و‌گو كردند.

نتظار مردم از رئیس جمهور انتخاب وزرای کارآمد تر است- - نماینده ارامنه اصفهان


نماينده ارامنه اصفهان و جنوب كشور در گفتگو با فارس:انتظار مردم از رئيس جمهور

انتخاب وزراي كارآمدتر است


خبرگزاري فارس: نماينده ارامنه اصفهان و جنوب كشور گفت: مجلس و مردم انتظار دارند رئيس جمهور در تعيين وزرا به چهره‌ها و كارآمدي‌ها توجه بيشتري داشته باشد.
روبرت بيگلريان امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در اصفهان افزود: ما انتظار داريم وزرا نسبت به كابينه نهم و با توجه به تجربه 4 ساله رئيس جمهور كارآمدتر باشند. وي اظهار داشت: اين مسائلي كه در تعويض وزرا و تغيير ساختار‌هاي اداري و دولتي صورت گرفت از حيث سياسي و اداري مشكل آفرين بود ‌و اين در حاليست كه مجلس و مردم انتظار دارند رئيس جمهور در تعيين وزرا به چهره‌ها و كارآمدي‌ها توجه بيشتري داشته باشد كه ديگر اين مشكلات به وجود نيايد و مردم يك نوع تثبيت،‌ استمرار و آرامش در فضاي اداري و دولتي احساس كنند.
نماينده ارامنه اصفهان و جنوب كشور با اشاره به ويژگي‌هاي كليدي كه يك وزير بايد داشته باشد، تصريح كرد: گذشته از ويژگي‌هاي كلي نسبت به هر شخص دولتي يك وزير بايد داراي شايستگي‌هاي سياسي، ‌اخلاقي اجتماعي و ويژگي‌هايي كه جمهوري اسلامي آنان را مي‌پذيرد، باشد.
وي افزود: تخصص، توانايي، مديريت قوي، سازماندهي و اجراي برنامه‌ها از جمله مسائلي در خصوص وزراست كه مجلس و تمام مردم به آن اهميت مي‌دهند و بر روي آن حساس هستند. نماينده ارامنه اصفهان و جنوب كشور با تاكيد بر اينكه انتظار داريم تحولات و قول‌هايي كه دولت و وزرا اعلام مي‌كنند به آنها رسيدگي شود،‌ اظهار داشت: اين قول‌ها بايد عملياتي و با توجه به واقعيت‌ها و توانايي‌هاي جامعه تبيين شوند.
وي افزود: بايد دولت دهم در كنار اين قول‌ها بتواند تيم مديريتي لازم را داشته باشد و ما در يك فضاي آرام و مستمر شاهد اجرايي شدن آنها باشيم. بيگلريان با اشاره به اينكه گذشته از مسائل سياسي ما انتظار يك سري ثبات‌پذيري و آرامش را در سطح كشور نيز داريم، تصريح كرد: آن چيزي كه مهم است اينست كه در حوزه اقتصادي مردم مي‌خواهند شاهد باشند كه امكان فعاليت‌هاي اقتصادي براي بنگاه‌ها و آنان به طور سالم مدنظر باشد.
وي خاطرنشان كرد: بايد يك فضاي اطمينان بخش از حيث سرمايه‌گذاري و اشتغالزايي در سطح كشور فراهم شود. نماينده ارامنه اصفهان و جنوب كشور با تاكيد بر اينكه مردم، اقتصاد و جامعه بخش زيادي از مسئوليت‌هايي خود را مي توانند انجام دهند، تصريح كرد: وظيفه دولت اينست كه بايد بتواند فضاي لازم را براي اينگونه فعاليت‌ها ايجاد كند.
بيگلريان با اشاره به اينكه دولت دهم بايد عملياتي‌تر به مسائل نگاه كند، اظهار داشت: دولت به جز در برنامه‌هاي محوري و راهبردهاي اصلي بايد فضا را به دست مردم بدهد و اين عمل مي‌تواند يك حس مشاركت بين مردم و دولت ايجاد كند. وي به اقدامات دولت نهم در خصوص ارامنه اشاره كرد و افزود: در بدو امر اقدامات و فعاليت‌هاي دولت نهم براي ارامنه جاي تشكر دارد و اين به ديد رئيس جمهور و برخي از مسئولين برمي‌گردد و اين در حاليست كه بحث اصلي اين مسئله به ديدگاه مثبت كلي نظام به ارامنه و اقليت‌هاي مذهبي باز مي‌گردد.
وي خاطرنشان كرد: دولت نهم در بسياري از مسائل بسيار مثبت برخورد كرد و اگر مشكلات و مسائلي نيز وجود داشت و ما رجوع مي‌كرديم به خصوص در مباحث اداري مسئولان دولت نهم با دلسوزي و دقت نظر به حل اين مسائل اهتمام مي‌‌ورزيدند. نماينده ارامنه اصفهان و جنوب كشور با اشاره به اينكه اين نگاه مثبت بايد دولت دهم نيز استمرار پيدا كند، تصريح كرد: ما در بخش‌هايي از حوزه هاي آموزش و پرورش و حوزه‌هاي اداري مشكلاتي داريم كه نگاه قوه مجريه حل اين مشكلات كمك شاياني مي‌كند. وي اضافه كرد: ما انظتار داريم در حوزه‌هاي اداري و اجتماعي مانند استخدام معلمين در آموزش و پرورش و اينچنين مواردي شايد تسريع و روال‌مندتر شدن امور باشيم و اين امور با دقت نظر و به طور اداري و فارق از فشارهاي جنبي انجام شود.


دفتر رییس جمهور گمانه زنی برخی رسانه ها درباره جلسه
اخیر هیات دولت را تکذیب کرد


تهران - خبرگزاری ایسکانیوز: معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری در اطلاعیه ای، گمانه زنی برخی رسانه ها درخصوص جلسه هیات دولت روز چهارشنبه گذشته را تکذیب کرد و آن را غیر اخلاقی و غیرقانونی خواند.
به گزارش روز سه شنبه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران " ایسکانیوز" به نقل ااز پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در این اطلاعیه آمده است: گمانه زنی برخی رسانه ها و جراید در خصوص جلسه هیات دولت روز چهارشنبه مورخ 88.4.31 که براساس اطلاعات نادرست تنظیم شده به لحاظ آن که از مصادیق تشویش افکار عمومی و مشوه کردن فضای سیاسی کشور تلقی می شود، اقدامی غیراخلاقی و البته غیرقانونی است. این اطلاعیه می افزاید: متاسفانه برخی رسانه های رسمی از جمله رسانه ملی نیز با تمسک به برخی شنیده ها و اخبار غیر مستند اقدام به تهیه گزارش هایی در این زمینه نمودند.
لذا ضمن تکذیب اخبار منتشر شده توجه به نکات ذیل را جهت استحضار ملت شریف ایران ضروری می داند:
1- اصولاً مجادله ، بحث ، اعتراض و یا مناقشه ای در جلسه رسمی هیات دولت به ویژه در ارتباط با موضوع مطرح شده صورت نپذیرفته و آنچه در خصوص جلسه این روز دولت عنوان شده صحت ندارد.
2- ریاست جلسه مذکور تا پایان بر عهده رییس جمهور محترم بوده است، فلذا در زمان حضور ایشان واگذاری اداره جلسه، به معاون اول نمی تواند صحت داشته باشد به همین دلیل ، داستان پردازی در خصوص تعطیلی جلسه هیات دولت و اتفاقات بعدی بی پایه است.
3- گفته شده است چهار وزیر از جمله آقای دکتر لنکرانی وزیر محترم بهداشت به دلیل اعتراض، جلسه دولت را ترک نموده اند! جالب آنکه جناب آقای دکتر لنکرانی در جلسه مذکور حضور نداشته و در ماموریت خارج از کشور بوده اند، البته در سناریوی خیالی نویسندگان ایشان نیز در فهرست وزرای برکنار شده قرار گرفته است!
4- در ادامه این التهاب آفرینی نام تعدادی دیگر از وزرای محترم در فهرست وزرای برکنار شده قرار داده شد، در حالی که هرگز از سوی هیچ مقام رسمی در دولت به ویژه دفتر رییس جمهور این اخبار مورد تایید قرار نگرفته بود .
5- موکداً یادآوری می شود دفتر رییس جمهور و به طور مشخص معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی تنها منبع رسمی انتشار اخبار مربوط به رییس جمهور محترم است، لذا انعکاس اخبار کذب از منابع ناآگاه ، غیررسمی و یا شنیده های ناصحیح از افراد غیرمسوول نادرست و بلکه غیرقانونی است.
6- بدیهی است رعایت آرامش روانی جامعه ، پرهیز از تشویش فضای کشور ، انتشار اخبار مستند از منابع رسمی و پرهیز از گمانه زنی های باطل از الزامات هر رسانه است، لذا ضمن تکذیب مجدد اخبار منتشر شده در خصوص جلسه روز چهارشنبه مورخ هیات دولت ، لزوم پاسخگویی رسانه¬هایی که مبادرت به درج اخبار کذب نموده اند در برابر قانون را یادآور می شود

مراسم گرامی داشت قربانیان سانحه هواپیمائی توپولوف کاسپین
در سیدنی استرالیا



SPECIAL REQUIEM SERVICE FOR
VICTIMS OF FLIGHT 7908 IN SYDNEY


WEDNESDAY 22 JULY 2009




Sydney, Australia - The tragedy of the air disaster of Caspian Air Flight 7908 last Wednesday has gripped the Armenian Community of Sydney having lost two of its promising and finest youth in the tragedy.
A number of local families too lost loved ones among the 168 people killed on the flight bound from Tehran to Yerevan which soon after take-off reportedly crashed in north-western Iran .
The death of siblings, Arin and Ani Abcarian from Sydney has devastated family and friends as well as the Armenian Community at large that is mourning their loss along with the reported 40 Armenians on board this fatal flight, 5 of which have been reported to be citizens of the Republic of Armenia.
This evening, a special requiem service presided by His Eminence Archbishop Aghan Baliozian, Primate of the Diocese of the Armenian Church of Australiaand New Zealand was held at the Armenian Apostolic Church of Holy Resurrection in Sydney for the community tounite in prayer, share their sorrow and console their grief.
Present at the service were members of the Abcarian family withclose relatives and friends as well as those families who lost relatives that were citizens of Iran . At the invitation of the Primate, Mr Gholamali Rajabi Yazdi, Deputy Ambassador of the Islamic Republic of Iran to Australia representing the Ambassador, His Excellency Mahmoud Movahhedi was in attendance as were representatives of community organisations and members of the community who wished to pay their respects to the victims of the air crash tragedy.
The requiem service began with prayers for the repose of the souls of those killed after which the names of the 168 victims were announced in respect to their memory.
The message of condolence of His Holiness Karekin II Supreme Patriarch and Catholicos of All Armenians was read and in honour of the Iranian dignitary, Mr Gholamali Rajabi Yazdi, a communiqué extending the sympathy of the Armenian Community to the Republic of Iran was presented in Farsi by a local community member.
Archbishop Baliozian delivered his sermon in which he spoke so fondly of the two Armenian-Australian youth whom he has warmly embraced and regrettably got to know more closely as aconsequence of this tragedy.
He articulated the quiet achievements of both Arin and Ani as outstanding young members not only of the Armenian community but broader, particularly with Arin's high standing as a medical researcher and PhD student at Sydney University . Ani, university student herself, was greatly admired for her active ontribution to community life. He also conveyed his deep condolences to the families who lost relatives in the tragedy.
Following the service, the congregation gathered in the church hall for requiem coffee service which provided an opportunity for community members to share their grief and comfort each other.
The Deputy Ambassador of the Islamic Republic of Iran to Australia met personally with families directly affected by this tragedy and collaborated with other community members with expressions of sympathy.



عباس‌زاده مشكيني در گفتگو با فارس


:براي هيچ فرد و گروهي مجوز تجمع صادر نشده است


خبرگزاري فارس: مدير كل سياسي وزارت كشور تاكيد كرد: در اين ايام براي هيچ فرد و گروهي از جريانات مختلف سياسي كشور مجوز برگزاري تجمع و راهپيمايي صادر نشده است.
عباس‌زاده مشكيني مدير كل سياسي وزارت كشور در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، با اشاره به ارائه درخواستي براي برگزاري تجمعي در مصلي تهران گفت: همانطور كه در يك ماه گذشته مكررا طي مصاحبه‌هاي متعدد اعلام شده است طبق قانون برگزاري راهپيمايي و اجتماعات از حقوق گروه‌هاي قانوني‌ داراي مجوز از كميسيون ماده 10 احزاب است و طبق تصريح ماده 30 الي 34 آئين نامه اجرايي قانوني مصوب 1361 ابلاغ شده توسط نخست‌وزير وقت، تقاضاي برگزاري راهپيمايي و اجتماعات بايد يك هفته قبل از انجام آن هم به صورت كتبي و هم به صورت حضوري توسط نماينده رسمي حزب به وزارت كشور تسليم و تعهدات لازم از جمله تعهد عدم حمل سلاح و عدم اخلال در امنيت و همچنين طرح و شيوه انتظامات داخلي تجمع ارائه شود.

وي افزود: در ايام گذشته يادداشتي -نه با امضاء نماينده گروه سياسي- بلكه با امضاي 2 نفر از كانديداهاي رياست جمهوري دهم كه با اقبال اكثريت راي‌دهندگان مردم ايران مواجه نشده‌اند، از جايگاه شخصيت حقيقي به وزارت كشور ارسال شده است كه طي اين يادداشت متقاضيان درخواست مجوز برگزاري "مراسم يادبود " براي جان باختگان حوادث بعد از انتخابات داشتند كه در اين خصوص طبق عرف ملت ايران مجلس ترحيم توسط بستگان متوفي در مساجد محل و منطقه برگزار مي‌شود و برگزاركنندگان مراسم يادبود پس از هماهنگي با هيئت امناي مساجد به اين امر اقدام مي‌كنند.
مدير كل سياسي وزارت كشور در ادامه اظهار داشت: تاكنون سابقه نداشته كه فردي براي برگزاري مجلس ترحيم از وزارت كشور مجوز تقاضا كند، مگر اينكه متقاضي مقاصد خاص سياسي ديگر بجز ترحيم و ياد بود را دنبال كند!
‌البته با توجه به مكاتبات و شكايات تسليمي به نهادهاي قانوني توسط اولياي محترم جان باختگان حوادث اخير و مطالبات شكل گرفته در افكار عمومي كه لازمه آن پاسخگويي محركان و دعوت‌كنندگان به رفتارها و تجمعات غيرقانوني، قانون‌شكنان و تجهيزكنندگان اغتشاشگران و متعرضين به جان و مال مردم و اموال عمومي در برابر ملت و قانون است، مقاصد و انگيزه برخي از فرافكني‌ها و رفتارهاي پيش دستانه براي مردم ايران قابل درك است.
مشكيني با تاكيد بر اينكه مردم خواستار آرامش و ثبات در كشور هستند گفت: با توجه به حقوق مردم و نياز كشور به آرامش و آسايش شهروندان، ضمن توصيه همه به رعايت قانون و حقوق مردم اعلام مي‌كنيم، گروه‌هايي كه در روزهاي گذشته متقابلا -براي اعتراض به شيطنت‌هاي رسانه‌هاي وابسته به سازمان‌هاي جاسوسي نظام سلطه و دشمنان ملت ايران كه بعد از انتخابات حماسي 22 خرداد به دنبال ايجاد ترديد و خدشه در سرمايه اعتماد ملي بوده و تلاش مي‌كردند شيريني حماسه مشاركت 40 ميليوني را در كام ملت ايران تلخ كنند و همچنين در اعتراض به قانون‌گريزي برخي از جريانات و كساني كه اخلاق شكست را رعايت نكرده و در مقابل راي اكثريت تمكين نمي‌كنند- متقاضي مجوز براي برگزاري تجمع بودند براي هيچ گروهي مجوزي صادر نشده است.
وي در پايان اظهار داشت: بطور روشن اعلام مي‌شود كه در اين ايام براي هيچ فرد و گروهي از جريانات مختلف سياسي كشور مجوزي صادر نشده است.


معاون وزير راه و ترابري در گفت‌وگو با فارس:


مجلس خواستار عدم ورود هواپيماهاي فرسوده روسي به ايران شد


خبرگزاري فارس: معاون وزير راه و ترابري گفت: پس از فراخوانده شدن وزارت راه و ترابري به مجلس شوراي اسلامي و درخواست ارائه گزارش درباره سوانح هوايي اخير، مجلس خواستار عدم ورود هواپيماهاي روسي فرسوده به ايران شد
احمد مجيدي معاون كارآفريني و مديريت بحران وزارت راه و ترابري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس "توانا "، اظهار داشت: پس از فراخواندن وزارت راه و ترابري به مجلس شوراي اسلامي جهت پاسخ‌گويي درباره سوانح هوايي اخير‌، وزير راه و جمعي از مسئولان سازمان هواپيمايي كشور در مجلس حضور يافتند و به ارائه گزارشي در خصوص حوادث هواپيماهاي توپولوف154 و ايليوشين62 پرداختند.
وي افزود: در جلسه مذكور، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و تني چند از اعضاي كميسيون عمران متشكل از رئيس، نائب رئيس و ديگر اعضاي اين كميسيون حضور داشتند. مجيدي با بيان اينكه در اين جلسه مسائل و مشكلاتي كه در مقوله حمل و نقل هوايي وجود داشت، به رئيس مجلس ارائه شد، ادامه داد: همچنين تصميمات اتخاذ شده در اين جلسه شامل تأكيد بر رعايت شديد استانداردهاي هواپيمايي، به كارگيري بهترين متخصصان در اين سازمان و جلوگيري از ورود هواپيماهاي كار كرده روسي به كشور، بود.
وي ادامه داد: نمايندگان مجلس در اين نشست اعلام كردند كه اگر هواپيماهاي روسي از لحاظ ايمني و استاندارد در سطح بالايي قرار داشته باشند، دولت مي‌تواند مدل‌هاي جديد آن را به كشور وارد كند. معاون وزير راه و ترابري گفت: مجلس تأكيد كرد كه جلسات مشترك وزارت راه و ترابري و كميسيون عمران به طور مستمر ادامه پيدا كند و مجموعه حمل و نقل هوايي كشور و ابعاد مختلف مشكلات آن، در سطحي گسترده طي جلسات مذكور، بررسي شود.
معاون وزير راه و ترابري با بيان اينكه مجلس اعلام كرد در حد توانايي خود به ارتقاء ايمني پرواز كمك خواهد كرد، افزود: در اين جلسه، كميسيون بررسي سوانح سازمان هواپيمايي نيز گزارشات خود را مبني بر سوانح اخير به مجلس ارايه كرد و تمامي اقدامات اين كميسيون را پس از وقوع حوادث هواپيماهاي شركت كاسپين و آرياقشم، براي مجلس تشريح كرد
.

*موافقت مجلس با افزايش اعتبار وزارت راه و نوسازي ناوگان هوايي

مجيدي با تكذيب استيضاح وزير راه و ترابري از سوي نمايندگان كميسيون عمران، خاطرنشان كرد: در جلسه مذكور شش نفر از اعضاي كميسيون عمران و رئيس اين كميسيون حضور داشتند اما هيچ صحبتي مبني بر استيضاح وزير راه و ترابري، مطرح نشد.
مجيدي تأكيد كرد: كميسيون عمران با نگرش "حل مسأله " سوانح اخير را مورد بررسي قرار داد و صحبتي پيرامون تغيير مديريت مطرح نكرد. وي افزود: كميسيون عمران مجلس از وزارت راه و ترابري خواست تا راه‌حل‌هاي پيشنهادي جهت كاهش سوانح هوايي بعدي، افزايش استانداردها و ايمني پرواز را به مجلس جهت بررسي گسترده ارايه دهد.
مجيدي خاطرنشان كرد: وزارت راه و ترابري از مجلس خواست تا با موافقت افزايش تخصيص اعتبار به اين وزارت‌خانه، گامي بلند
در جهت ورود هواپيماهاي نوين به كشور و نوسازي ناوگان، برداشته شود كه مجلس نيز با اين افزايش اعتبار موافقت كرد

.
*تبادل نظر هيات روسي با كارشناسان ايكائو درباره سوانح توپولوف

مجيدي درباره روند پيشرفت عمليات بازخواني جعبه‌هاي سياه توپولوف 154 تصريح كرد: نوار پارامترهاي موتور (FDR) اين هواپيما تاكنون 10 الي 15 بار بازخواني شده‌اند و كارشناسان ديروز به اين نتيجه رسيدند كه لازم است بررسي گسترده‌تري روي FDRها انجام شود.

وي با بيان اينكه حدود 105 الي 120 حركت هواپيما روي FDRها ضبط مي‌شود، خاطرنشان كرد: كارشناسان بررسي كميسيون سوانح و هيئت روسي هر ثانيه حركت ضبط شده روي نوار FDR را به 100 قسمت تقسيم كرده‌اند و در واقع با دقت يك صدم ثانيه در حال بررسي جزئيات پارامترهاي موتور هستند‌. مجيدي خاطرنشان كرد: هيئت بررسي ايران در رابطه با جعبه‌هاي سياه توپولوف 154 با كارشناسان سازمان بين‌المللي هوانوردي (ايكائو) نيز، در حال تبادل‌نظر هستند.
*عمليات بازخواني CVR ايلوشن به اتمام رسيده است
مجيدي راجع به بازخواني FDR و CVR ايليوشين 62 تصريح كرد: عمليات بازخواني CVR (نوار مكالمات خلبان) ايلوشن به اتمام رسيده است و كارشناسان بررسي سوانح در حال بازخواني نوار FDR (پارامترهاي موتور) اين هواپيما هستند، اما دليل اصلي وقوع اين سانحه، همان سرعت بالاي خلبان هنگام فرود است.
* همسويي اروپا با سياست‌هاي آمريكا
مجيدي در پاسخ به اين سؤال خبرنگار فارس كه پرسيد آيا مسائل تحريم در وقوع سوانح اخير مؤثر بوده است، خاطرنشان كرد: لازم است اين موضوع توسط وزير راه و ترابري در كميسيون عمران مطرح شود تا اين كميسيون و كميسيون امنيت ملي به بررسي شرايط ويژه تحريم بپردازند.
معاون وزير راه و ترابري با اشاره به اينكه برقراري امنيت و ايمني پرواز پرهزينه است، اظهار داشت: ناوگان هوايي كشور در حال حاضر فرسوده است و سن بالاي ناوگان موجب تحميل هزينه به سيستم حمل و نقل هوايي مي‌شود. مجيدي خاطرنشان كرد: لازم است با نوسازي ناوگان و كاهش متوسط عمر آن، گامي بلند به سمت افزايش ايمني پروز برداشته شود.
وي در پاسخ به اين سوال خبرنگار فارس كه در شرايط كنوني تحريم توسط كشور آمريكا چرا هواپيماهاي اروپايي، خريداري نمي‌شوند، اظهار داشت: موضع‌گيري سياسي كشورهاي اروپايي نيز با آمريكا همسو است. وي اظهار داشت: چندي پيش سازمان هواپيمايي كشور اقدام به وارد كردن يك هواپيماي ايرباس از اروپا كرد، اما آمريكا مدعي شد كه 10درصد از سهام اين هواپيما، مربوط به اين كشور است و وزارت راه و ترابري پس از گرفتن يك وكيل فرانسوي و انجام رايزني‌هاي گسترده توانست بالأخره اين هواپيما را به كشور وارد كند. ا


پس از يك دوره بيماري طولاني‌مدت؛«سيف‌الله داد»‌ سازنده فيلم ماندگار بازمانده درگذشت



خبرگزاري فارس: «سيف‌الله داد»‌ كارگردان فيلم ضد صهيونيستي «بازمانده» و معاون اسبق سينمايي كشور پس از تحمل يك دوره بيماري طولاني‌مدت، دارفاني را وداع گفت.
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، «سيف‌الله داد» بامداد امروز در سن 54 سالگي در بيمارستان مهر دارفاني را وداع گفت.
وي كه سالها به سرطان مبتلا بود، چندين بار نيز در بخش مراقبت‌هاي وي‍ژه بستري شد. داد قصد داشت اپيزود سوم فيلم سينمايي تهران در جستجوي زيبايي با عنوان «تهران از ماوراء» را در كنار داريوش مهرجويي و مهدي كرم‌پور، كارگرداني كند.
آخرين فعاليت سيف‌الله داد، تدوين فيلم «فرزند صبح» ساخته بهروز افخمي بود كه درباره زندگي امام خميني (ره) است. فيلم‌هاي «زير باران»، «كاني‌مانگا» و «بازمانده» از آثار او در سينماي ايران به شمار مي‌آيند.
سيف‌الله داد متولد 1334 خرمشهر، فارغ‌التحصيل جامعه شناسي از دانشگاه شيراز بود. وي فعاليت هنري را سال 1357 به عنوان سرپرست توليد راديو و تلويزيون مركز شيراز آغاز كرد و از فعاليت‌هاي جنبي او مي‌توان به عضويت شوراي بررسي فيلمنامه و بازبيني فيلم، عضو شوراي فرهنگي بنياد سينمايي فارابي، مسئول واحد تهيه طرح بنياد سينمايي فارابي، مديريت دفتر سينمايي «سينا فيلم» و معاونت اسبق سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اشاره كرد


. پيكر «سيف‌الله داد» فردا از مقابل خانه‌سينماي2 تشييع مي‌شود


خبرگزاري فارس: پيكر «سيف الله داد» صبح فردا چهارشنبه از مقابل ساختمان شماره دو خانه سينما تشييع مي‌شود
علي اكبر ثقفي تهيه‌كننده سينما و از دوستان سيف الله داد در گفتگو با خبرنگار سينمايي فارس در مورد مراسم تشييع پيكر اين كارگردان گفت:‌ مراسم تشييع پيكر سيف الله داد فردا ساعت 9 صبح از مقابل ساختمان شماره دو خانه سينما به سوي قطعه هنرمندان بهشت زهرا انجام خواهد شد.
آخرين فعاليت سيف‌الله داد، تدوين فيلم «فرزند صبح» ساخته بهروز افخمي بود كه درباره زندگي امام خميني (ره) است. فيلم‌هاي «زير باران»، «كاني‌مانگا» و «بازمانده» از آثار او در سينماي ايران به شمار مي‌آيند. سيف‌الله داد متولد 1334 خرمشهر، فارغ‌التحصيل جامعه شناسي از دانشگاه شيراز بود.
وي فعاليت هنري را سال 1357 به عنوان سرپرست توليد راديو و تلويزيون مركز شيراز آغاز كرد و از فعاليت‌هاي جنبي او مي‌توان به عضويت شوراي بررسي فيلمنامه و بازبيني فيلم، عضو شوراي فرهنگي بنياد سينمايي فارابي، مسئول واحد تهيه طرح بنياد سينمايي فارابي، مديريت دفتر سينمايي «سينا فيلم» و معاونت اسبق سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اشاره كرد.

جان مردم چقدر ارزش دارد؟

جان مردم چقدر ارزش دارد؟

وزير راه و ترابري حتي بابت بروز اين سانحه از مردم عذرخواهي هم نکرد و پيام تسليتي هم براي مصيبت ديدگان صادر نکرد.




وزير راه و ترابري که در زمان انتصاب، بي خبر و ناگهاني به بازديد از فرودگاه امام (ره) يا پروژه آزاد راه تهران شمال مي رفت - البته با حضور خبرنگاران -
پس از سقوط هواپيماي کاسپين حتي زحمت رفتن به قزوين و بازديد از محل سقوط هواپيما را که فقط يک ساعت و نيم ...طي ده روز، دو هواپيماي مسافربري در کشور ما دچار سانحه شدند و بيش از 180 نفر از هموطنان ما بر اثر اين حوادث کشته يا زخمي شدند.
درباره فرسودگي هواپيماهاي روسي که عامل اصلي وقوع سوانح هوايي در کشور ماست يا ضعف ساختاري صنعت هوايي در ايران که موجب شده ايران در صف اول کشورهاي مواجه با سوانح هوايي قرار گيرد، که اين ده روز- و البته در زمان وقوع رخدادهاي مشابه در سالهاي اخير که تعداد آن کم نبوده- مطالب متعددي در رسانه ها منتشر شده است
.

اما صرف نظر از دلايل افزايش وقوع سوانح هوايي در ايران، يک نکته ديگر قابل ذکر به نظر مي رسد و آن اينکه جان مردم چقدر ارزش دارد؟ در اين نکته ترديدي نيست که عدم توجه به ضعف هاي صنعت هوايي کشور و عدم تلاش براي رفع معايب آن، خود مصداق بارزي از اين ادعا است.
طرح اين ادعا هم که تعداد کشته شدگان تصادفات رانندگي بسيار بيشتر از سوانح هوايي است و نبايد سوانح هوايي را بزرگنمايي کرد عذر بدتر از گناه است. چرا که اولا وقوع تصادفات رانندگي هم، خود معضلي است که بايد براي رفع آن چاره اي انديشيد و ثانيا اثرات رواني وقوع سوانح هوايي بسيار بيشتر از تصادفات رانندگي است و به طور گسترده اي مورد توجه قرار مي گيرد. چرا که مثلا تصادفات رانندگي موجب نمي شود شما از مسافرت زميني صرف نظر کنيد اما وقوع سوانح هوايي، نوعي وحشت عمومي از سفربا هواپيما ايجاد مي کند.
اما نکته ديگري که در اين زمينه بايد مورد توجه قرار گيرد، نوع برخورد رسانه ها با اين موضوع است. چندي پيش يکي از دوستانم که به يکي از کشورهاي نه چندان نزديک سفر کرده بود برايم تعريف مي کرد که يک روز با تعجب ديده تمامي شبکه هاي تلويزيوني در حال پخش تصاوير زنده اي از يک سانحه بوده اند و عصر همان روز هم روزنامه ها، اين حادثه را تيتر اول خود کرده و به تشريح واکاوي زواياي مختلف آن پرداخته اند.
کنجکاو شده که چه حادثه مهم و عجيبي رخ داده و بعد فهميده که فقط يک اتومبيل با يک کودک تصادف کرده است!
آنها اين حادثه را که براي ما کوچک به نظر مي رسد به طور گسترده اي بازتاب مي دهند اما وقوع سانحه هوايي در کشور ما وقتي براي دومين بار طي 10 روز تکرار مي شود،گويا در اولويت اول و دوم خبرهاي راديو و تلويزيون هم قرار نمي گيرد
وزير راه و ترابري که در زمان انتصاب، بي خبر و ناگهاني به بازديد از فرودگاه امام (ره) يا پروژه آزاد راه تهران شمال مي رفت - البته با حضور خبرنگاران - پس از سقوط هواپيماي کاسپين حتي زحمت رفتن به قزوين و بازديد از محل سقوط هواپيما را که فقط يک ساعت و نيم با محل کار وزير محترم فاصله داشت به خود نداد و طبيعتا پس از سانحه در مشهد نيز که هواپيماي ايران نبود و تعداد کشته شدگان آن به مراتب کمتر از حادثه قزوين بود و فاصله محل وقوع آن با تهران بيشتر، چنين انتظاري از وزير راه نداشتيم. اما وزير راه و ترابري حتي بابت بروز اين سانحه از مردم عذرخواهي هم نکرد و پيام تسليتي هم براي مصيبت ديدگان صادر نکرد. اين حداقل کارهايي بود که وزير راه و ترابري مي توانست انجام دهد. البته انتظاري براي استعفاي وزير راه هم نداريم، چرا که اين در کشورهاي ديگر است که مسوولان پس از وقوع حوادثي به مراتب کوچکتر از اين، به نشانه عذرخواهي استعفا مي دهند; نه در کشور ما. اميد است همه دست اندرکاران ارزش بيشتري براي جان مردم قائل باشند
.نويسنده:حميدرضا شکوهي


همصدا

مجوز فعالیت روزنامه صدای عدالت لغو شد



تهران - خبرگزاری ایسکانیوز: دبیرخانه هیئت نظارت بر مطبوعات مجوز روزنامه صدای عدالت را به خاطر اهانت به ساحت مقدس امام خمینی(ره) لغو کرد.

به گزارش روز دوشنبه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران " ایسکانیوز" در اطلاعیه دبیرخانه هیئت نظارت بر مطبوعات آمده است:مطالب مندرج در صفحه 9 روزنامه شماره 2229 صدای عدالت مورخ 4 مرداد 88، اهانت آشکار به ساحت مقدس امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و زیر سؤال بردن اساس نظام جمهوری اسلامی و مصداق ماده 27 قانون مطبوعات و همچنین بندهای(1)و (7) ماده 6 این قانون است.
هیئت نظارت بر مطبوعات با توجه به سوابق این نشریه و بی توجهی، به تذکرات قبلی و به منظور دفاع از ساحت مرجعیت و ولایت فقیه به استناد ماده 27قانون مطبوعات و تبصره ماده 11 این قانون پروانه انتشار روزنامه صدای عدالت را لغو کرد