تقابل سنت و مدرنیته و فروپاشی یک خانواده

نقد "همه فرزندان خانم‌ آغا"

تقابل سنت و مدرنیته و فروپاشی یک خانواده

نمایش "همه فرزندان خانم‌آغا" به کارگردانی حسین کیانی اثری واقع‌گرا است که به تقابل سنت و مدرنیته می‌پردازد.
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش "همه فرزندان خانم ‌آغا" ساختاری کلاسیک، خطی و بر مبنای معیارهای خاص الگوی ارسطویی دارد. این نمایش درامی واقع‌گرا است که به رویارویی سنت و مدرنیته در یک شهر کوچک ایرانی می‌‌پردازد. وضعیت یک خانواده سنتی و مذهبی که به دلیل باورها و خرافه‌ها و توهمات یک مادر رو به ویرانی است و سماجتهای این مادر تا پایان سقوط و زوال تک‌ تک افراد این خانواده را باعث می‌شود.
در عین حال نمایش با اصلاح حشو و زوائد از سنت بر آن است تا سنت راستین را همچنان در برابر امور نوین پایدار و بادوام نشان دهد. یعنی از نگاه حسین کیانی سنت رد شده و مطرود نیست بلکه بر آن است تا سنت راستین و حقیقی را در پس سنت متحجر علم کند. مطمئنا اگر خانم آغا مومن حقیقی بود، در بذل و بخشش اولویت را با خانواده خود قرار می‌داد و موجبات اذیت و آزار اهل خانه اش را فراهم نمی‌کرد.
داستان یک خانواده و فرپاشی آن

داستان نمایش با آمدن آغا خانم (با بازی رویا تیموریان) به همراه پسرش خدارحم (با بازی حمیدرضا آذرنگ) و پسر برادرش یدالله (با بازی امیررضا دلاوری) از سفر آغاز می‌‌شود. پیش پایش پسر کوچکترخدمت‌علی (با بازی شهرام حقیقت دوست) یک گوسفند قربانی می‌‌کند و طاووس دخترش ( با بازی رویا میرعلمی) و سروناز خانم زن همسایه (با بازی آذر خوارزمی) از استقبال کنندگان هستند. او در این شب متوجه فروپاشی دیوارهای خانه‌اش می‌شود که به عنوان تکیه حسینی و کارگاه وسایل سازی تعزیه معروف است.
این خانه قدیمی سالها با باورهای این خانواده و مردم شهر عجین بوده است. خانواده‌ای متمول که حالا باید به کمک دیگران از فروپاشی نجات یابد اما خانم ‌آغا یکدنده و لجباز نمی‌‌خواهد در نجات این خانه و خانواده بکوشد. اصغرعاجز که روزگاری شاگرد کارگاه بکاء در این خانه بوده است و در جوانی عاشق خانم ‌‌آغا، امروز بساز و بفروش است و در کوچه‌های قدیمی با خریدن و تخریب خانه‌های قدیمی از آنها آپارتمانهای نقلی می‌‌سازد.
تمام این خرابکاریها هم به دستور او صورت گرفته است و البته او برای احیای غرور از دست رفته و ازدواج با خانم ‌‌آغا حاضر به انجام هر کار است. اصغر عاجز می‌‌خواهد این خانه را که به دلیل بدهی در گرو بانک است، در مزایده از چنگ خریداران بیرون بیاورد اما خانم‌آغا پول و سرمایه عاجز را حرام می‌داند و معتقد است که این خانه از چنگ مزایده‌بازان در امان است.
تا اینکه خدمت‌علی، خدارحم را تحریک می‌‌کند تا در مراسم مولودی از فرصت استفاده کند و در زمان بی‌‌حالی‌ مادرش مهر امضایش را از گردنش بیرون کند. او می‌‌تواند با این کار عاجز را تشویق کند که در مزایده شرکت و برنده نهایی شود. این نجات خانه مصادف می‌شود با مرگ خدارحم و سکته مادر. طاووس که تئاتر می‌‌خواند در تهران با پسر کارگردانی ازدواج می‌کند که این رابطه هشت ماه بیشتر به درازا نمی‌‌کشد.
پسر دایی هم بنابر نفی طاووس با سروناز خانم ازدواج کرده که حاصلش یک دو قلوست. طاووس آمده تا خانواده‌اش را ببیند و بعد به دیار غربت برود. اما ویرانی خدمت‌علی، مرگ خدارحم و سکته خانم‌آغا و ازدواج اجباری‌‌اش با اصغر عاجز بر اندوه و دردهایش می‌افزاید.
سنت و پدیده نو

در این خانه سنت‌ها در مقابل پدیده‌های نوین قرار گرفته‌اند. چنانچه تئاتر مقابل تعزیه قرار گرفته و خانه قدیمی و کلنگی مقابل آپارتمان واقع شده است. این ظاهر ماوقع است و در باطن نیز کشمکشهای بارز و دنباله‌دار بین آنها در جریان است. وقتی طاووس بریده‌ای از داستان نمایش "مرغ دریایی" را تعریف می‌کند خانم‌آغا برافروخته می‌شود که "تو را برای تعزیه و نسخه‌خوانی و اجرای تعزیه‌های زنانه به تهران فرستاده‌ام و حالا داری داستان یک دختر اهل فسق و فجور را برایمان واگویه می‌‌کنی و این هم در دستگاه تعزیه اجرا شده است."
از سوی دیگر مظاهر مدرن در این شهر کوچک عرصه را بر سنت‌باوران تنگ و تنگ‌تر می‌نماید مگر در پذیرفتن آن مقاومتی نکنند. یعنی به همین سادگی مردم دچار چالش و مقاومت می‌‌شوند و خواه ناخواه بُرد هم با پدیده‌های مدرن است چرا که از پذیرندگی بالاتری برخوردارند و یک راه مقاومت درست هم در تلفیق این دو با هم است که متاسفانه فعلا در شهر کوچک به این مرحله سازش مدرن و سنت نرسیده است.
این خود یک نمونه مطالعاتی برای بررسی مسائل خاص مدرنیته در جوامع بسته و سنتی است و البته ما در حال گذار از آن هستیم و در سطح کلان با مصائب و بیچارگی‌‌های فراوان دست به گریبان بوده‌ایم. بنابراین ساختار درام و نحوه ارائه مفاهیم در آن برایمان قابل تامل‌تر خواهد بود.
تراژدی و کمدی

نمایش "همه فرزندان خانم ‌آغا" در روال معمول خود روند تراژیکی را طی می‌‌کند. نقص تراژیک هم بر توهمات و خرافه‌های مادر خانواده برمی‌‌گردد که نه تنها خود بلکه سه فرزندش را در مسیر نابودی قرار می‌‌دهد. در این نمایش تراژدی با خودکشی خدمت‌علی معتاد و افسرده پایان می‌گیرد و در اینجا رفتن و کوچ طاووس هم حتمی‌‌تر خواهد شد که دیگر عزیزی در زندگی‌‌اش نمانده است که تداوم‌بخش حضورش در این خانه باشد.
کمدی نیز در لحظاتی از آن هست تا همه چیز در لفافه شادابی‌‌ها قابل تامل‌تر بشود. شاید همین نکته است که ما را از گزند تلخی‌های پایانی اجرا بازمی‌‌دارد وگرنه تحمل شنیدن و دیدن این همه مصیبت ناممکن است. حتی در متنی مانند "اودیپ شهریار" این همه تلخی موج نمی‌‌زند. شاید به این دلیل که این مصیبتهای اودیپ و خانواده‌اش با ورود به دو متن دیگر و ایجاد یک تریلوژی (سه گانه نمایشی) تلطیف شده است. اما در اینجا مرگ خدارحم، سکته مادر، خودکشی خدمت‌علی و مهاجرت و طلاق طاووس عرصه تلخی را پیش روی تماشاگر می‌‌گذارد که آیا زندگی واقعی هم این همه تلخی را یکجا در خود دارد؟
اگر پاسخ مثبت باشد این مساله پیش می‌آید که ما در دیدن تراژدی‌‌ها به دنبال آگاه شدن از نقصهای انسانی هستیم تا با غلبه بر پلیدی‌‌ها بتوانیم بر زیبایی‌های لازم در جریان زندگی بیفزاییم. در هر صورت تلخی پایانی "همه فرزندان خانم ‌آغا" با ایجاد تناسبی با گذشته‌ی این آدمها و ماجراهای خنده‌آور قبلی شاید تلطیف شده باشد. این همه بستگی به حال‌ وهوای تماشاگران دارد که با چه میزان حسی با نمایش ارتباط گرفته باشند.
در واقع همان‌طور که حسین کیانی در بروشور نمایش‌اش هم آورده است، از "آنتوان چخوف" تاثیر پذیرفته است و این خود یکی شدن تراژدی و کمدی را در این متن بر ما گوشزد می‌کند و در عین حال نسبتهای آدمها و وقوع لحظات برجسته نیز به نوعی امپرسیونیسم چخوف را در "همه فرزندان خانم‌آغا" یادآور خواهد شد.
آسیب جدی در بازیگری
گروه آذرنگ و کیانی در هم آمیخته شده‌اند و بازیگران مشترک تشابهات بازی و شخصیتی را در اجراها و متون‌شان رقم زده است. این خود یکی از آسیبهای وارد بر اجراهای این دو گروه است و همین خود عاملی برای تیپ جلوه کردن نقشها برای بازیگران است. در همین نمایش "همه فرزندان خانم ‌آغا" به جز رویا تیموریان و محمود جعفری که حضورشان تازه می‌‌نماید، جلوه بهتری برای ارائه نقش دارند؛ مابقی بازیگران با تمام توانمندی‌‌ها و نیروی خلاقه و ابتکارات جاری در بازی بازهم بازی‌‌شان تکراری و کلیشه شده و معرف تیپ جلوه می‌‌کند.
شهرام حقیقت دوست یک پسر منفی است که در اینجا معتاد می‌‌شود و خودکشی می‌‌کند. آذر خوارزمی زن بیچاره و کم شانس است که سه شوهر گرفته است. رویا میرعلمی دختر و زنی است که با مصائب بسیار و سنگین دست به گریبان است. حمیدرضا آذرنگ پیرپسر عقب افتاده‌ای است که با مریضی و مرگ همراه شده است.
همین افراد نقش‌هایشان تفاوت صوری چندانی با نقش‌هایشان در نمایش قبلی آذرنگ به نام " خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی" ندارد. حتی این گروه در ارائه بازی بر پایه تیپ‌سازی بیشتر عمل می‌‌کنند که کارکرد اصولی در کمدی و طنز دارد و در اینجا امیررضا دلاوری پسر دایی کارمند و معلم ادبیات را با تمام سادگی و بلاهت و با تکیه بر روش تیپ سازی ارائه می‌‌کند.
در صورتی که متن واقع‌گرا می‌‌طلبید که تمام بازیگران از جلوه‌های تیپ اجتناب کنند و با پرهیز از رفتارهای مد و کلیشه به بازی درونی و اصطلاحا زیرپوستی برای باور عمیق‌تر آدمها و ماجراها نظر می‌‌انداختند. بازی درونی با ورود به عرصه‌های ناشناخته و پرداختن به رفتارهای درست‌تر و دورشدن از نشانه‌های شناخته شده ممکن می‌شود. چنانچه خانم‌آغا با توجه به تشابه زیاد با نمونه‌های زنان متعصب و مذهبی توسط رویا تیموریان به باوری درست‌تر تبدیل می‌‌شود چراکه این نقش منطبق بر اصول شخصیت‌پردازانه جلوه‌گر شده است.
حتی اصغرعاجز هم با آن ‌که حضور کمرنگ‌تری نسبت به بقیه نقشها در صحنه دارد چون پیرو اصول شخصیت‌پردازانه است، جلوه بهتری در صحنه دارد و رفتارهای او غیرقابل پیش بینی خواهد بود. البته باز‌یها از اقتدار لازم برخوردار است و این اما دلیلی برغنا و دوام هنری آن نیست. چرا که تکراری شدن نقش‌ها و زبان اجرا در این دو گروه نامبرده ناخواسته روند تکراری را بر آنان تحمیل ساخته و این خود تبدیل به آسیبی جدی شده است.
در عین حال شهرام حقیقت دوست جلوه درستی از یک پسر عاصی و ویرانگر را در صحنه دارد. میرعلمی طاووس را با ریزه‌کاری و جزییات در‌می‌‌آورد و خوارزمی در پنهان شدن نقش سروناز کوشیده است. آذرنگ هم خدارحم را با نمک بازی می‌‌کند و اما تمام این نقش‌پردازی‌ها برای تماشاگرانی که آثار این دو گروه را دنبال می‌‌کنند، کاملا آشنا می‌‌نماید.
پس همان بهتر که در انتخاب نقش به سراغ تفاوت‌ها و پردازش‌های سخت‌تر بروند تا زیبایی شناسی لازم را در جریان بازیگری تزریق نمایند. به خصوص در اجرای متون واقع‌گرا که بازی عنصر موثری است و چشم‌پوشی از آن از اعتبار اجرا خواهد کاست.
صحنه و تغییرات جزیی

صحنه از آغاز تا پایان یکی است. حیاط قدیمی با موازییک، حوض آبی، گلدان‌های شمعدانی و بساط سماور و چای و علم‌های چوبی چسبیده بر دیوار که در صحنه‌ی پایانی با توجه به گذشت دو سال از ماوقع و تغییرات عمده در ساختار خانواده نیاز به تغیراتی ولو جزئی دارد. مثلا برداشتن بساط چای با توجه به سکته مادر و مرگ خدارحم و رفتن طاووس به تهران می‌توانست منطقی‌‌تر از بودنش باشد. به هر تقدیر این خانواده از تکاپو افتاده و از آن کیا و بیای گذشته در آن خبری نیست. این مشخصه‌ بزرگی است تا تغیراتی در صحنه لحاظ شود.
حتی در روند روز و شب هم عنصر نور و نورپردازی می‌توانست مشارکت دقیق‌تری داشته باشد تا از تکراری شدن نمای عمومی پیش‌گیری شود. در این نمایش لباس به تغییرات لحظه‌ای و زمان‌بر کمک زیادی می‌‌کند و در عین حال بر چشم‌نوازی اثر نیز کمک می‌‌کند. حتی نقش طنز نیز تا حدی با همین لباسها صورت می‌گیرد چنانچه چادر بر سر خدارحم همه را می‌‌خنداند. یا لباس رزم و تعزیه بر سر طاووس بر او جلوه‌ای شاد می‌‌دهد.
لباس‌های رنگین و روشن بر تن خانم‌آغا بر توهمات مقدس‌گونه این نقش می‌‌افزاید. لباس بر تن حقیقت دوست دو جلوه متفاوت را نمایان می‌‌سازد. اول او پسری انرژیک و اهل زندگی است و لباس‌هایش شاد و روشن است و در پایان با تیره شدن رنگ لباس‌ها بر چرک بودن درون خدمت‌علی تاکید می‌‌شود.
پیژامه پسر دایی باز جلوه خنده‌داری به این نقش می‌دهد و بر سادگی و بلاهتش می‌‌افزاید و در مقابل کت و شلوار خردلی بر رسمی شدن و جدیت این نقش تاکید می‌کند. همین انتخاب‌هاست که از بیرون بر تنوع حضور بازیگران و جلوه‌های دیداری اثر می‌‌افزاید.
رضا آشفته
تاریخ انتشار، تهران: ۱۰:۰۷ , ۱۳۸۹/۰۶/۱۰

مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در گفت‌وگو با ايلنا:

خودكفايي بنزين تا پايان سال آينده محقق مي‌شود

قيمت تمام شده هر ليتر بنزين حدود 700 تومان است

6 ميليون ليتر از 64 ميليون ليتر بنزين مصرفي در هر روز طي سال گذشته را بنزين نيمه يارانه‌اي يا چهارصد توماني تشكيل مي‌داده و بقيه اين حجم بنزين يارانه‌اي يا 100 توماني بوده است.
ایلنا:- قيمت تمام شده هر ليتر بنزين در ايران در حدود 700 تومان است. مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ضمن اعلام مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا گفت: قيمت هر تن بنزين در خليج فارس در حدود 700 تا 800 دلار است و قيمت تمام شده هر ليتر بنزين براي كشور حدود 700 تومان است. عليرضا ضيغمي متوسط مصرف بنزين در سال گذشته را حدود 64ميليون ليتر در روز اعلام كرد و افزود: 6 ميليون ليتر از اين حجم را بنزين نيمه يارانه‌اي يا چهار صد توماني تشكيل مي‌داده و بقيه اين حجم بنزين يارانه‌اي يا 100 توماني بوده است. او گفت: ميزان مصرف بنزين در سه ماه اول سال جاري به 63ميليون ليتر محدود شده است. او درباره تركيب مصرف كنندگان فرآورده‌هاي نفتي گفت: 56 درصد از كل فرآورده‌هاي نفتي مصرفي در كشور در بخش حمل و نقل مصرف مي‌شوند. سهم بخش خانگي، تجاري و خدماتي در اين بخش معادل 19 درصد و سهم بخش كشاورزي معادل 6 درصد است. 15 درصد از مصارف نيز شامل مصارف صنعتي است كه ارقام فوق بيان‌گر سهم بسيار بالاي حمل و نقل در مصرف فرآورده‌هاي نفتي در كشور است. او در بخش ديگري از سخنانش به برنامه‌هاي پيش‌بيني شده براي حفظ و توسعه ظرفيت‌هاي تصفيه نفت‌خام در كشور اشاره كرد و گفت: مجموع طرح‌هاي پيش‌بيني شده در اين حوزه داراي ارزشي معادل 46ميليارد دلار است. ضيغمي ادامه داد: تنها با بهره‌برداري از 2طرح بنزين سازي در كشور طي يك- دوسال آينده رقمي معادل 25 ميليون ليتر به صورت ضربتي به ظرفيت توليد بنزين كشور افزوده خواهد شد، بنابراين واردات بنزين ديگر موضوعيتي نخواهد داشت. به گفته وي6.3ميليارد دلار از اين رقم نيز صرف حفظ و نگهداشت توان توليد خواهد شد كه 2.1 ميليارد دلار آن تا كنون هزينه شده و 4.2ميليارد دلار آن نيز تا پايان برنامه پنجم هزينه خواهد شد. در پروژه‌هاي بنزين‌سازي هم سرمايه‌گذاري معادل 2ميليارد دلار پيش‌بيني شده است كه از اين رقم 1.3ميليارد دلار آن سرمايه‌گذاري شده و حدود 700 ميليون دلار باقي مانده است كه تامين آن نيز محدوديت خاصي ندارد و منابع آن پيش‌بيني شده است و با تزريق رقم مزبور حداكثر تا پايان سال آينده در توليد بنزين به خودكفائي خواهيم رسيد.

1389/6/8 - 10:43 کد خبر : 144849

در جمع خبرنگاران اعلام شد:

شی بیرونی عامل آتش سوزی
قدیمی ترین مرکز حوزوی کشور
ساری - خبرگزاری مهر: مدیرعامل آتش نشانی آمل گفت: به نظر کارشناسان شی بیرونی و خود به خود سازی از دلایل مهم آتش سوزی روز یکشنبه در حوزه علمیه امام حسن عسگری ( ع ) در منطقه پایین بازار آمل بوده است.
به گزارش خبرنگار مهر درآمل، آتشیار سوم مهرداد کربلایی زاده عصر سه شنبه درجمع خبرنگاران در آمل افزود: با پیگیری های کارشناسان این سازمان مواردی مبنی بر اینکه سیم های فرسوده برق عامل این آتش سوزی باشد یافت نشد و زیرا معلوم شد که در زمان آتش سوزی برق این مرکز برای مدت طولانی قطع بوده است.
وی تصریح کرد: بر اثر این آتش سوزی که عصر یکشنبه هفته جاری رخ داد قسمتهای سقف این حوزه و مدرسه علمیه قدیمی که از جنس چوب و ایزوگام بود به طور کامل در آتش سوخت. مدیرعامل آتش نشانی آمل با بیان اینکه این مرکز در دوطبقه بنا شده بود و دراین آتش سوزی به غیر از سقف به قسمتهای دیگر آن آسیبی نرسیده است، گفت: این آتش سوزی در کمتر از یک ساعت با حضور ماموران آتش نشانی و نیروهای مردمی مهار شد. آتشیار سوم کربلایی زاده ادامه داد: دراین آتش سوزی خوشبختانه هیچ گونه خسارتی به مسجد ومناره قدیمی امام حسن عسگری ( ع ) که مجاور این حوزه و مربوط به سدهای سوم و چهارم هجری است، وارد نشده است. وی با اشاره به اینکه این مکان به لحاظ سابقه تاریخی و علمی دارای ارزش زیادی است اما به لحاظ ساختار قدیمی و فرسوده است، اضافه کرد: برآورد میزان خسارات دقیق این آتش سوزی را به میراث فرهنگی واگذار کردیم. بنای اولیه مسجد امام حسن عسگری ( ع ) که در منطقه پایین بازار شهر آمل واقع شده به قرن های سوم وچهارم برمی گردد که در دوره قاجاریه به شکل کنونی که بود بازسازی شد. این اثر تاریخی به عنوان در دهه 70 درفهرست آثارملی کشور ثبت شده است. تاریخ انتشار، تهران: ۱۷:۳۰ , ۱۳۸۹/۰۶/۰۹

پوتین:
روسیه را من اداره نمی کنم ،
مدودف کارش را بلد است
نخست وزیر روسیه در گفتگویی اعلام کرد: صحبت از اینکه من به اداره امور کشور ادامه می دهم مهملات محض است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از argumenti.ru، ولادیمیر پوتین که در حال سفر در امتداد جاده فدرال "آمور" در نزدیکی چیتا (در مرز چین) بود در جمع خبرنگاران گفت: "صحبت از اینکه من به اداره امور کشور ادامه می دهم مهملات محض است".
وی گفت : از پرداختن به سیاست خارجی خسته شده ام و در ضمن باید درک شود که سیاست خارجی به اندازه سیاست داخلی مهم است. دیمیتری مدودف کار خود را با کیفیت انجام می دهد. چرا باید وارد این زمینه شد؟ این که یک سرگرمی نیست.
نخست وزیر روسیه در ادامه افزود: من مشکلی مشاهده نمی کنم که مایه نگرانی و ناراحتی باشد. رئیس جمهوری کار خود را خوب و موزون انجام می دهد.
پوتین با اعلام اینکه اغلب با مدودف تلفنی صحبت می کند و آنها می توانند مشورت کنند اضافه می کند: "ما اغلب با هم ملاقات می کنیم، بحث می کنیم، مسائل را در شورای امنیت تنظیم می کنیم، ولی تصمیم نهایی همیشه با رئیس جمهور است".
تاریخ انتشار، تهران: ۱۶:۵۴ , ۱۳۸۹/۰۶/۰۹

رئيس‌جمهور
سخنران پيش از خطبه‌ها روز جهاني قدس

نمازجمعه اين هفته تهران به امامت آيت‌الله سيداحمد خاتمي اقامه خواهد شد و رئيس‌جمهور نيز به مناسبت روز جهاني قدس پيش از خطبه‌ها سخنراني مي‌كند.
ایلنا: ايلنا : نمازجمعه اين هفته تهران به امامت آيت‌الله سيداحمد خاتمي اقامه خواهد شد. به گزارش ايلنا، نمازجمعه اين هفته تهران به امامت آيت‌الله سيداحمد خاتمي اقامه خواهد شد و رئيس‌جمهور نيز به مناسبت روز جهاني قدس پيش از خطبه‌ها سخنراني مي‌كند. اين مراسم از ساعت11.30 در دانشگاه تهران آغاز مي‌شود .

Azeri forces attempt diversion attack on Karabakhi
military posts
17:53 • 31.08.10
Azerbaijani armed forces have made an attempted diversion attack on military posts of Karabakh's defense army.
According to a release issued by the Defense Ministry of the Republic of Nagorno Karabakh, the incident took place at 6:30 am on August 31 in the vicinities of Chailu village in the north-eastern region of Nagorno Karabakh.
The Karabakhi forces have noticed the special Azerbaijani forces' advance and opened fire on them. The Azerbaijani forces suffered injuries and gave way.
Short-distance cross-firing have caused damages also to Karabakhi forces. Rudik Manaseryan, a temporary serviceman of Karabakh's Defense Army born in 1991, was wounded.
An investigation is underway with the details of the incident to be clarified.
Tert.am

پشت پرده اختلاف فردوسي پور با مديران ورزش شبكه 3

چه كسي نگذاشت 90 مصاحبه
علي كريمي را پخش كند ؟

در پايان برنامه ديشب ، فردوسي پور بار ديگر ناراحتي اش از مديران شبكه 3 را با مخاطبان برنامه 90 درميان
گذاشت.او گفت جازه نداده اند حرفهاي كريمي را پخش كند ‏و با اضافه كردن 10 دقيقه به زمان برنامه اش هم
مخالفت شده است
ايلنا - : برخلاف بيشتر برنامه هاي ورزشي شبكه هاي مختلف صدا و سيما ، برنامه تلويزيوني 90 كه دوشنبه شب ها از شبكه 3 پخش مي شود از پخش گفت و گوي انتقادي علي كريمي در پايان بازي استيل آذين مقابل تراكتورسازي ، منع شد. عادل فردوسي پور ، تهيه كننده و مجري برنامه 90 در هنگام پخش اين برنامه توضيح داد كه آيتم گفت و گوي كريمي آماده شده اما به دلايلي كه او هم از آنها بي خبر است نبايد در شبكه 3 پخش شود. فردوسي پور اشاره اي به دلايل نكرد با اين حال او هوشمندانه تلاش كرد نشان دهد كه مشكل به سياستهاي كلي سازمان صدا و سيما بر نمي گردد و تنها مختص شبكه 3 است. گفته مي شود مصطفي آجورلو ‏، مديرعامل باشگاه استيل آذين كه كريمي بعد از بازي با تراكتورسازي غير مستقيم او را مسبب مشكلات تيم معرفي كرد ، رابطه صميمانه اي با غلامحسين آقازماني ، مدير ورزش شبكه 3 و حسين زكايي ‏، دبير شوراي هماهنگي ورزش صدا و سيما دارد.زكايي يكي از معدود نفرات بانفوذ در شبكه 3 است كه در كنار مهدي هاشمي ‏، تهيه كنندگي بيشتر برنامه هاي ورزشي اين شبكه را به عهده مي گيرد.او و آقازماني از دوستان نزديك سعيد آجورلو ، برادرزاده و مشاور عالي مديرعامل استيل آذين هستند. در پايان برنامه ديشب 90 ، فردوسي پور بار ديگر ناراحتي اش را از مديران شبكه 3 با مخاطبان برنامه 90 درميان گذاشت.او گفت نه تنها اجازه نداده اند گفت و گوي كريمي را پخش كند ‏،كه با اضافه كردن 10 دقيقه به زمان برنامه اش هم مخالفت شده است.به همين دليل و در حالي كه هنوز دو بازي از بازيهاي هفته هفتم ليگ و نيز گفت وگو با مهدي تاج نايب رئيس ‏، فدراسيون فوتبال پخش نشده بود ، فردوسي پور 7 دقيقه پيش از پايان برنامه ، خداحافظي كرد. پيش از خداحافظي اما او كار خودش را كرد.تقريبا همه حرفهاي كريمي را كه انتقاد غيرمستقيم از مديريت استيل آذين بود ، تكرار كرد . حالا ديگر اختلاف فردوسي پور با برخي مديران شبكه 3 آشكار شده است اختلافي كه البته هميشه با حمايت علي اصغر پورمحمدي ، مديرشبكه 3 پاياني خوش براي تهيه كنده 90 داشته است.

1389/6/9 - 12:57 کد خبر : 145385

خروج قطار باری از خط موجب شد ؛

تاخیر حداقل 7 ساعته قطارهای مسافری در محور جنوب

در پی خروج 7 واگن باری از خط و مسدود شدن محور ریلی جنوب کشور، راه آهن جمهوری اسلامی ایران از تاخیر حداقل 7 ساعته برای کلیه قطارهای مسافری که قصد تردد در این محور را دارند، خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد: در پی مسدود شدن محور ریلی جنوب کشور، کلیه قطارهای مسافری نسبت به برنامه، به طور متوسط حداقل با 7 ساعت تاخیر حرکت خواهند کرد.
ساعت 9 و 50 دقیقه صبح امروز سه شنبه خط آهن محور جنوب حد فاصل درود- اندیمشک به علت خروج 7 واگن باری حامل پودر سنگ و تخریب 50 متر خط این محور، مسدود شد.
در حال حاضر مامورین فنی در محل سانحه حضور داشته و عملیات بازسازی و بازگشایی خط مذکور، بعد از سانحه آغاز شده است، ضمن اینکه قطارهایی که در حرکت بوده اند، در ایستگاه های تشکیلاتی متوقف و امکانات لازم نیز برای مسافران پیش بینی شده است. همچنین مردم می توانند برای اطلاعات تکمیلی با سامانه گویای 139 تماس بگیرند.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۶:۴۴ , ۱۳۸۹/۰۶/۰۹

Azeri soldier in safety in Nagorno-Karabakh, NKR
defense office states
August 31, 2010 12:44
The Ministry of Defense of the Nagorno-Karabakh Republic (NKR) commented on the reaction Azeri mass media and experts’ reaction to the act by the Azeri soldier Novruz oghlu Ghuseinov, who gave himself up to the Armenian side.
“In commenting on the act by junior sergeant Roman Novruz oghlu Ghuseinov, who served in Infantry Brigade 191 of the Azeri army and gave himself up to Armenian sentries in the northern section of the contact line between the NKR and Azeri armed forces, Baku mass media made a number of contradictory reports. In their turn, some of the so-called ‘military experts’ misrepresented the situation.
“‘We know for certain that Ghuseinov was taken prisoner rather than gave himself up,’ wrote the Azeri ‘military expert’ Uzeir Jafarov. Moreover, taking the traditional ‘attitude’ to prisoners and hostages in his own country, Azerbaijan, as a basis, he does not rule out that ‘using violence, Armenians will make him say on TV that he has allegedly gave himself up to the Armenian forces, as well as tell about ‘neglected condition’ of the Azeri army’,” the NKR Ministry of Defense states.
“By putting the ‘taken prisoner’ version into circulation, the Baku propaganda creates a basis for not only challenging the praises to the Azeri army, but also supposing that the front line of the Azeri army is not properly defended. Otherwise, how was it possible to overcome the defenses of the Azeri army and take commander of the detachment on duty Roman Ghuseinov prisoner without any shot or losses?
“As to the claims that the Armenian side will make junior sergeant discredit his own army, we would like to remind the Azeri propagandists that this method has always been applied by Baku.
“You can be sure that any Azeri solder - including Roman Ghuseinov - that gave himself up to the Nagorno-Karabakh army will feel more secure that in the unit he served, enjoying all the rights under international law, including the right to public expression,” says the statement.
The NKR Ministry of Defense also reports that on August 28, 2010, a bloody incident in the artillery division of infantry brigade 191, army corps #3, claimed six lives, leaving two soldiers injured. The privates Elhan Azizov and Sadygh Mammedov opened fire. “This is the unit contract junior sergeant Roman Novruz oghlu Ghuseinov served in – he preferred leaving his post and giving himself up to the NKR Defense Army,” says the statement.

News from Armenia - NEWS.am

وزير تجارت خارجي تركيه:

به رغم درخواست آمريكا

روابط اقتصادي تهران آنكارا به قوت خود باقي مي‌ماند

خبرگزاري فارس: وزير تجارت خارجي تركيه بر مخالفت كشورش با تحريم‌هاي يك جانبه آمريكا عليه ايران تاكيد كرد و گفت: روابط اقتصادي ايران و تركيه به قوت خود باقي مي‌ماند و حتي توسعه و سرعت بيشتري پيدا خواهد كرد.
به گزارش گروه اقتصاد بين الملل فارس وزير تجارت خارجي تركيه بر ثبات سياست كشورش در قبال ايران تاكيد كرد. ظفر كاگلايان كه در مصاحبه با سي ان ان ترك سخن مي گفت با اشاره به سفر هيئتي آمريكايي به اين كشور براي متقاعد كردن تركيه به اجراي تحريم هاي يك جانبه آمريكا عليه ايران افزود: موضع آنكارا در قبال ايران تغيير نكرده است. وي افزود: روابط تجاري و اقتصادي ميان ايران و تركيه به قوت خود باقي خواهد ماند و حتي توسعه و سرعت بيشتري پيدا خواهد كرد. كاگلايان همچنين از نشست دولت تركيه در روز جمعه گذشته براي بررسي راه هاي گسترش همكاري ها با ايران خبر داد. وي گفت: ايران همسايه ما است و توسعه روابط با اين كشور موضوعي داراي اهميت براي ما است. وزير تجارت خارجي تركيه پيش بيني كرد حجم تجارت بين دو كشور طي سال جاري ميلادي با افزايش 80 درصدي مواجه شود.

میزان مرگ و میر در کرمان افزایش یافته است

کرمان - خبرگزاری مهر: مدیرعامل بهشت زهرای کرمان از افزایش میزان
مرگ و میر طی ماه گذشته در استان خبر داد.
محمد محمدی فر در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت: تعداد مرگ و میر شهروندان کرمان در مرداد ماه سال جاری در مقایسه با همین مدت طی سال گذشته افزایش یافته است.
وی ادامه داد: سال گذشته طی مردادماه 208 نفر فوت کرده اند اما این رقم در سال جاری به 12 نفر افزایش یافته و به 220 نفر رسیده است.
مدیرعامل بهشت زهرای کرمان خاطرنشان کرد: بیش از 40 درصد مرگ و میر در کرمان به علت بیماریهای داخلی بوده است.
وی اضافه کرد: در مرداد ماه گذشته روزانه هفت نفر فوت کرده اند که از این تعداد 43.5 درصد مرد، 34 درصد زن و بقیه کودک بوده اند.
وی بعد از بیماری داخلی مهمترین عامل مرگ و میر در کرمان را بیماریهای قلبی با 25 درصد و تصادفات با 11 درصد دانست.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۳:۵۸ , ۱۳۸۹/۰۶/۰۹

پس از 3 دقیقه پرواز ؛
توپولف کیش ایر فرود اضطراری کرد

در پی مشاهده دود سیاه از لاستیک هواپیمای توپولف شرکت هواپیمایی کیش ایر، این هواپیما پس از سه دقیقه پرواز مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد شد.
به گزارش خبرنگار مهر، ساعت 16 و 30 دقیقه روز دوشنبه 8 شهریورماه یک فروند هواپیمای توپولف متعلق به شرکت هواپیمایی کیش ایر مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد مقدس شد.
هواپیمای توپولف که در مسیر مشهد به تهران در حال حرکت بود، به دلیل هشدار برج مراقبت مبنی بر مشاهده دود سیاه از لاستیک این هواپیما، پس از سه دقیقه مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه مشهد شد.
یکی از مسئولان شرکت هواپیمایی کیش ایر در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: پرواز شماره 7468 مشهد- تهران حامل 126 نفر مسافر بود که ظرف مدت دو ساعت پس از فرود، مسافران آن با دیگر شرکتهای هواپیمایی به تهران منتقل شدند، ضمن اینکه در پی فرود اضطراری هواپیما، هیچگونه آسیبی به مسافران این پرواز وارد نشد.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۳:۴۶ , ۱۳۸۹/۰۶/۰۹

با اقدام به‌ موقع وزارت اطلاعات؛

گروگان‌هاي يك شركت هرمي آزاد شدند

خبرگزاري فارس: مأموران امنيتي موفق شدند علاوه بر دستگيري 10 نفر از اعضاي اين شركت هرمي، 10 نفر از گروگان‌ها را آزاد كنند. اعضاي اين شركت هرمي ابتدا مدارك تحصيلي و شناسايي را گرو مي‌گرفتند.
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس،‌ اين دفتر از بقاياي شركت‌ هرمي كوئست است و اعضاي آن از نيز افراد شاخه ح - غ تاپ ليدر كوئستي‌ها است.
اين دفتر كه در تهرانپارس قرار داشت، ظهر ديروز با اقدام به موقع مأموران وزارت اطلاعات شناسايي و منهدم شد، اين دفتر كه به صورت يك يگان نظامي اداره مي‌شده و در واقع يك بازداشتگاه براي نگهداري گروگان‌ها بوده است.
اعضاي اين شركت افراد جوياي كار شهرستاني را به بهانه استخدام در وزارت نفت و پتروشيمي از شهرستان به تهران دعوت مي‌كردند، ابتدا مدارك تحصيلي و شناسايي متقاضيان را دريافت كرده و سپس آنان را گروگان مي‌گرفتند.
افراد گروگان گرفته شده مجبور بودند تا به اين وسيله، در شركت هرمي عضو شوند، اين گروگانگيران اقتصادي پس از به گروگان گرفتن افراد آنان را مجبور به همكاري كرده و از خانواده‌هاي اين افراد مي‌خواستند تا براي آزادي و حل مشكل فرزندشان مبالغ هنگفتي را پرداخت كنند.
شهروندان در صورت اطلاع از فعاليت شركت‌هاي هرمي به وزارت اطلاعات اطلاع دهند تا اقدامات لازم براي برخورد با شركت‌هاي هرمي انجام شود.

34 درصد جوانان توان مالی استفاده از برنامه های اوقات فراغت را ندارند

در گفتگو با مهر اعلام شد:

34 درصد جوانان توان مالی استفاده از برنامه های
اوقات فراغت را ندارند

مدیر سابق سازمان ملی جوانان استان تهران گفت: نتایج آخرین پیمایش ارزشها و نگرشهای جوانان در حوزه اوقات فراغت نشان می دهد 34 درصد جوانان 15 تا 19 ساله امکان مالی انجام فعالیت مورد علاقه خود در اوقات فراغت را ندارند.
محسن زنگنه درگفتگو با خبرنگار مهر افزود: همچنین در این پیمایش حدود 60 درصد از پاسخگویان عنوان کردند که برنامه خاصی برای اوقات فراغت ندارند. 20 درصد نیز در دسترس نبودن امکانات را مانع اصلی نپرداختن به فعالیتهای اوقات فراغت اعلام کرده اند.
وی اظهار داشت: 54 درصد از پاسخگویان 14 تا 19 ساله این پیمایش عنوان کردند که اوقات فراغت خود را اغلب با خانواده، 29 درصد با دوستان و 10 درصد به تنهایی می گذارنند.
مدیرسابق سازمان ملی جوانان استان تهران تصریح کرد: این پیمایش نشان می دهد که باید در مورد فرهنگ سازی و معرفی نقش و جایگاه اوقات فراغت در شکل گیری هویت نوجوان و جوان و تاثیر آن در رشد و شکوفایی استعدادها و خلاقیتها در بین جوانان، نوجوانان و به ویژه خانواده ها بیشتر کار کرد.
وی تاکید کرد: با وجود توجه دولت به افزایش فضاها و امکانات لازم فراغتی اما به دلیل خلاهای فراوان موجود و توزیع نادرست این امکانات در سطح کشور در کنار هزینه های بالای برخی فعالیتهای فراغتی ورزشی و یا مهارت آموزی، بسیاری از جوانان قادر به پرداختن به فعالیت مورد علاقه خود در اوقات فراغت نیستند.
زنگنه گفت: سازمان ملی جوانان با توجه به خلاها و کاستی های موجود در حوزه مدیریت اوقات فراغت کشور، چهار برنامه ملی را مورد تصویب قرار داد که شامل برنامه اصلاح نگرش و فرهنگ سازی، برنامه تقویت نقش خانواده، معرفی نهادها و بخش خصوصی فعال در برنامه های فراغتی و برنامه بهینه سازی زیرساختهای فراغتی و توسعه کمی و کیفی برنامه های فراغتی کشور است.
وی تصریح کرد: در برنامه اصلاح نگرش و فرهنگ سازی، سازمان ملی جوانان موظف شده است هر سال نسبت به ارزیابی و کنترل کیفی برنامه های اجرا شده در زمینه اوقات فراغت توسط دستگاههای دولتی و بخش خصوصی اقدام کند.
وی، اقداماتی مانند برگزاری نمایشگاه توانمندیها و خدمات دستگاههای دولتی، ارزیابی نظرات و پیشنهادهای جوانان و نوجوانان و راه اندازی سامانه جامع اوقات فراغت جوانان کشور از برنامه های سازمان ملی جوانان در حوزه اوقات فراغت اعلام کرد.
مدیر سازمان ملی جوانان استان تهران ادامه داد: از دیگر اقدامات سازمان انجام پژوهشهای مختلف در حوزه برنامه های اوقات فراغت در بین جوانان و نوجوانان و تحلیل اطلاعات به دست آمده و ارائه نتایج آن به دستگاههای متولی برای لحاظ کردن در برنامه ریزیهای آینده است.
وی تاکید کرد: همسو نبودن و نبود برنامه ریزی یکپارچه و هدفمند توسط سازمانهای متولی، تناسب نداشتن برنامه ها با نیازها و علایق و سلایق جوان امروز و تکراری بودن و یکنواخت بودن برنامه ها، نبود آمار دقیق و اطلاعات شفاف از برنامه های فراغتی و میزان رضایتمندی مخاطبان و کیفیت برنامه ها، هزینه های بالای برنامه های فراغتی و توجه نکردن خانواده ها به موضوع اوقات فراغت و تغییر کارکرد اوقات فراغت در بین خانواده ها و جوانان ایرانی از مهمترین مشکلات در حوزه اوقات فراغت است.
تاریخ انتشار، تهران: ۰۹:۲۶ , ۱۳۸۹/۰۶/۰۹

عضو مجمع نمايندگان خراسان ‌رضوي:

نمايندگان خراسان خواستار انتقال وزارت ارشاد
به مشهد هستند


خبرگزاري فارس: عضو مجمع نمايندگان خراسان ‌رضوي از درخواست نمايندگان اين استان مبني بر انتقال وزارت ارشاد از پايتخت به مشهد خبر داد.
حجت‌الاسلام محمد‌‌علي رضايي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: با توجه به اينكه در كشور و در مجلس شوراي اسلامي بحث خارج‌ كردن وزارتخانه‌ها از پايتخت به ساير استان‌هاي كشور مطرح است نمايندگان خراسان‌رضوي خواستار انتقال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به مشهد مقدس هستند. عضو مجمع نمايندگان خراسان‌رضوي با بيان اينكه مشهد به عنوان پايتخت معنوي ايران نام گرفته است، تاكيد كرد: به لحاظ جايگاه معنوي و مذهبي كه مشهد در بين ساير استان‌هاي كشور دارد، از اين رو بهترين گزينه نمايندگان خراسان براي انتقال وزارتخانه‌ها به پايتخت معنوي ايران وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام شده است. رضايي در خصوص چگونگي بحث انتقال وزارتخانه‌ها از پايتخت به استان‌هاي كشور افزود: اين طرح به منظور خلوت كردن تهران است كه اگر به نحو عالي اجرا شود نتيجه مثبت در پي‌ دارد. نماينده مردم تربت حيدريه در مجلس شوراي اسلامي در خصوص پيشنهاد نمايندگان خراسان‌رضوي مبني بر انتقال ديگر وزارتخانه‌ها به پايتخت معنوي ايران نيز گفت: وزارت صنايع و وزارت راه البته قسمت هواپيمايي آن از ديگر درخواست‌هاي نمايندگان بود كه در اين بين وزارت فرهنگ رنگ و بويي پررنگ تر به خود گرفته است. عضو كميسيون عمران مجلس با مثبت ارزيابي‌كردن انتقال وزارتخانه‌ها از پايتخت به استان‌ها خاطر نشان كرد: انتقال وزارتخانه‌ها به مكاني ديگر نمود مناسبي را به دنبال دارد اما بحث انتقال آن‌ها بايد با برنامه‌ريزي منسجم و درست صورت بگيرد. رضايي ادامه داد: بحث خالي‌كردن پايتخت نبايد مساوي باتعطيل كردن كار ديگران يا ايجاد مشكلاتي براي هموطنان شود. نماينده مردم تربت حيدريه در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه اين اقدام بايد با يك برنامه‌ريزي صحيح صورت بگيرد، تصريح كرد: نفس كار مبني بر انتقال وزارتخانه‌ها به مكاني ديگر مناسب است، اما براي انتقال قسمتي از وزارتخانه‌اي كه براي هماهنگي بيشتر كارها بايد در تهران باشد، منتفي است و نمي‌توان آن را انتقال داد. عضو مجمع نمايندگان خراسان رضوي گفت: نمي‌شود يك كاري را با عجله انجام داد بلكه انجام يك امري همچون انتقال وزارتخانه‌ها نياز به برنامه‌ريزي دارد.

در مجلس اعلام شد:

تذکر کتبی 13 نماینده به رئیس جمهور درباره فوتبال و مترو

13 نماینده مجلس به رئیس جمهور در خصوص اجرای قانون پرداخت تسهیلات به متروی تهران و نیز رسیدگی به وضعیت مبلغ قراردادهای منعقد در فوتبال تذکر کتبی دادند.
به گزارش خبرنگار مهر، تذکرات نمایندگان مجلس به مسئولان دولتی در پایان جلسه امروز دوشنبه مجلس به این شرح قرائت شد :
تذکر موسوی نماینده سرچشمه، در خصوص تسریع انجام عملیات کانال های ساختمانی سهبان به وزیر نیرو و تسریع در احداث پالایشگاه گاز شهر کارزی به وزیر نفت
تذکر کائیدی نماینده پلدختر درخصوص تسریع در ایجاد شهرک صنعتی پلدختر باتوجه به مصوبه دور اول سفر هیات دولت به وزیر صنایع و معادن و تذکر نسبت عدم تحقق وعده وزیر بهداشت و درمان در افزایش ظرفیت 30 درصدی دانشجوی بومی رشته پزشکی لرستان به وزیر بهداشت و درمان
تذکر قاضی پور نماینده ارومیه درخصوص تسریع در پرداخت خسارات وارده ناشی از سیل و سرمازدگی به کشاورزان شهرستان ارومیه و اختصاص دستگاه های خنثی کننده مین های کنترل از راه دور به پاسگاه های مرزی استان آذربایجان غربی به وزیر کشور تذکر قاضی پور، ذاکر، خالقی، جهانگیرزاده، حسن وند، رحمانی، خدادای، فرهنگی، نجفی، جعفری، پزشکیان، پرتوی، نمایندگان ارومیه، ملکان- تبریز- مراغه- سردشت، خلخال و پیراشهر، اندیمشک در صدور دستور رسیدگی به وضعیت مبلغ قراردادهای منعقد در فوتبال به رئیس جمهور
تذکر میرخلیلی نماینده میناب، رودان و جاسک درخصوص اجرای مصوبه دور سوم سفر هیئت وزیران درباره بدهکاری کشاورزان استان به وزیر اقتصاد و دارایی تذکر نجفی نماینده مراغه و عجب شیر درخصوص تسریع در بهسازی و رفع موانع فرودگاه سهند به وزیر راه و ترابری
تذکر کواکبیان نماینده سمنان و مهدی شهر درخصوص رسیدگی به وضعیت معلمان خرید به خدمت به وزیر آموزش وپرورش و تذکر درخصوص لزوم اعتراض به دلیل موافقت دولت مصر با ساخت فیلمی علیه امام به وزیر امور خارجه و همچنین
تذکر درخصوص جلوگیری از شکار غیرقانونی در منطقه سنار سمنان به وزیر کشور و تذکر درخصوص بیان علت وقوع انفجار در خط لوله نفت و ترکیه به وزرای نفت و اطلاعات
تذکر ذاکر نماینده ارومیه درخصوص تعریض و توسعه راه کشتیبان ارومیه به وزیر راه و ترابری تذکر سیدعماد حسینی نماینده قروه در خصوص توجه جدی به تغییرات مدیریتی در وزارت نفت باتوجه به تخصصی بودن وزارت نفت
تذکر لاهوتی نماینده لنگرود درخصوص اجرای قانون برداشت از حساب ذخیره ارزی درخصوص مترو به رئیس جمهوری تذکر جلالی نماینده دیر و کنگان و جم درخصوص تسریع در شبانه روزی کردن مرکز بهداشتی درمانی، ریسک به وزیر بهداشت و درمان
قنبری نماینده ایلام درخصوص تامین برق مورد نیاز شهرک های صنعت ایلام و ایوان به وزیر نیرو تذکر نریمان نماینده بابل درخصوص ضرورت تکمیل کنارگذر جنوبی بابل به وزیر راه و ترابری
تاریخ انتشار، تهران: ۱۹:۱۷ , ۱۳۸۹/۰۶/۰۸

Turkey admits participation
of its soldiers in Karabakh war
August 30, 2010 13:42
Representatives of the Turkish armed forces and a group of businessmen visited monument to Alley of Martyrs in Baku on the occasion of Victory Day marked on August 30.
Defense attaché, Major General Ozhan Ayac laid a wreath at the monument to the Turkish warriors who “laid down their lives for Azerbaijan’s independence”, APA reported.
“Many Turkish soldiers fighting for liberation of Azerbaijan together with the Azerbaijani soldiers are buried at the Alley of Martyrs alongside with the Azerbaijani martyrs,” said Ozhan Ayac, thus openly admitting participation of the Turkish armed forces in the Karabakh war.
Organizers and participants of the January 1990 pogroms against peaceful Armenian population of Baku, as well as militants participating in the operations against Nagorno-Karabakh people struggling for implementation of their right to self-determination are buried at the Alley of Martyrs.

News from Armenia - NEWS.am

حادثه هولناك در ايلام؛
فردي برادرش را 15 سال در خانه حبس كرد
خبرگزاري فارس: فردي در ايلام با هماهنگي مادرش، يكي از برادران خود را 15 سال در خانه حبس كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از ايلام به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني پليس، 15 سال قبل اين فرد كه جواني 26 ساله بود توسط برادرش در اتاقي شش متري محبوس و در اتاق با دستگاه جوشكاري به هم متصل و غير قابل باز كردن شده بود. عدم ارتباط با بيرون و نداشتن همدم و هم صحبت و از طرفي عدم دسترسي به امكانات بهداشتي سبب شده كه اين فرد از نظر جسمي و روحي بسيار رنجور و حالتي ديوانه‌وار داشته باشد. برادر اين فرد در تحقيقات انجام شده انگيزه خود را براي دست زدن به چنين اقدامي نزاع و درگيري برادرش در كوچه و بازار عنوان كرد. اين فرد در اظهارتش به پليس گفته است: " با توجه به اينكه برادرم از لحاظ روحي و رواني مشكل داشت به ناچار با هماهنگي مادرم و براي اينكه به كسي صدمه نزند او را در اتاق زنداني كردم ". فرد محبوس شده پس از آزادي در بيمارستان بستري و تحت مداوا قرار دارد.

نشست فراکسیون دانشگاهیان مجلس
با وزیر علوم و رئیس صدا و سیما
اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس هفته آینده در نشست های جداگانه با وزیر علوم و رئیس سازمان صدا و سیما جلساتی خواهند داشت. به گزارش خبرنگار مهر ، پانزدهمین نشست اعضای فراکسیون دانشگاهیان با وزیر علوم دوشنبه 15 شهریور به همراه ضیافت افطار در وزارت علوم برگزار می شود.
بر اساس این گزارش همچنین شانزدهمین نشست اعضای فراکسیون دانشگاهیان با ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما همزمان با ضیافت افطار سه شنبه 16 شهریور در صدا و سیما برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۷:۳۸ , ۱۳۸۹/۰۶/۰۸

عسگراولادي در گفت‌وگو با فارس:

به رئيس جمهور گفتم اطرافيان شما امتحان خوبي پس نداده‌اند

خبرگزاري فارس: دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري درباره جلسه خود با رئيس جمهور گفت: يكي از مسايل تولي به ولايت است كه برخي همراهان شما در تولي به ولايت امتحان خوبي پس نمي‌دهند؛ شما مراعات مي‌كنيد اما آنها مراعات نمي‌كنند.

حبيب الله عسگر اولادي در گفت‎وگو با خبرنگار سياسي باشگاه خبري فارس «توانا» در خصوص ملاقات اخيرش با رئيس جمهوري گفت: خواست بنده از ايشان اين بود كه مجموعه‌ جبهه پيروان خط امام و رهبري با ايشان ديداري داشته باشند و درباره مسائل روز بحث‌هاي طلبگي صورت گيرد و آقاي احمدي نژاد نيز قبول كرد و گفت كه: آقاي عسگراولادي هر فردي را تاييد كند من با آنها ملاقات مي‌كنم؛ لذا من از ايشان درخواست ملاقات شخصي نكردم.
عسگراولادي با بيان اينكه در اين جلسه به رئيس جمهور گفتم كه دو مسئله براي ما مطرح است، گفت: موضوع اول تولي به ولايت است كه همراهان شما و همفكران شما در تولي به ولايت امتحان خوبي پس نمي‌دهند؛ شما مراعات مي‌كنيد اما همراهان شما مراعات نمي‌كنند و مجموعه ما نگران اين هستند كه تولي به ولايت از درون دولت و يا كنار دولت سست شود.
وي موضوع دوم صحبت با رئيس جمهور را وحدت اصولگرايان عنوان كرد و افزود: به ايشان گفتم خودماني صحبت كنيم، پاسخي براي نوآوري و كشمكش‌هاي شما (سه رئيس قوه) كه هر سه اصولگرا هستيد، نداريم، چراكه ما مدافع شما هستيم.
دبير كل جبهه پيروان خط امام و رهبري بيان‌كرد: آقاي حبيبي (دبير كل حزب موتلفه) هم در اين نشست حضور داشت و خيلي صريح اين انتقادات را كه به اطرافيان ايشان از جمله به آقاي مشايي مربوط مي‌شد، مودبانه و متين بيان كرد و رئيس جمهور هم با يك تلقي بسيار خوب پاسخ دادند.
عسگراولادي به سخن آقاي حبيبي اشاره كرد كه به رئيس جمهوري گفت: شما در انتخابات مجلس هشتم از اصولگرايان دعوت كرديد تا با يكديگر نشست داشته باشيم كه اين كار بسيار مثبتي بود و بنده صحبت آقاي حبيبي را قطع كردم و گفتم: كار بسيار شجاعانه‌اي بود چرا كه شخص رئيس جمهور نمي‌بايست اين كار را انجام دهد ولي شما شجاعانه اين كار را كرديد و اصولگرايان را دعوت كرديد و در شرايط كنوني نيز براي اينكه مردم گمراه نشوند، نياز است كه شما يك شرايط جديدي را پديد آوريد.
دبير كل جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: رئيس جمهور پاسخ داد كه بايد اصولگرايي را باز تعريف كنيم.
عسگراولادي ادامه داد: به رئيس جمهور گفتم كه اصولگرايي‌اي كه يك طرف آن آقاي هاشمي رفسنجاني و طرف ديگر آن آقاي احمدي‌نژاد باشد، مطلوب نيست و با مزاح به ايشان گفتم كه: احمدي‌نژاد مي‌گويد تعداد اندكي اصولگرا هستند و هاشمي مي‌گويد كه همه اصول‌گرا هستند و سپس رئيس جمهور گفت كه اصولگرايي چيست و چه كسي بايد تعريف كند كه به ايشان گفتم: « مقام معظم رهبري»؛ چراكه شما و آقاي هاشمي تعريف خاص خود را از اصولگرايي داريد و تعريف رهبري از اصولگرايي، فوق‌ همه جناح‌ها است.
* اصلاً موضوعات سه قوه نگران كننده نيست
وي در ادامه اين گفت‏وگو با تاكيد بر ضرورت اتحاد در جامعه و با اشاره به فرمايش رهبر معظم انقلاب درخصوص فريضه بودن وحدت، اظهارداشت: هيچ مسئله مبهمي امروز باقي نمي‌ماند مگر اينكه از ولي‌فقيه فاصله بگيريم و در حال حاضر به جهت وجود ولي فقيه، مسلمين و اهل ايمان در ايران و جهان در بهترين مواضع هستند.
دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري افزود: ما از صدر انقلاب چند نمونه از اختلاف سليقه خواص را شاهد بوده‌ايم و اين مسئله جديدي نيست، اما آنچه مردم را نگران مي‌كند، رسانه‌اي كردن اختلاف‌سلايق در ميان خواص است و موجب شادشدن دشمن مي‌شود.
عسگراولادي ادامه داد: طبيعي است كه رئيس‌جمهور سليقه‌اي در اجرا داشته باشد و رئيس مجلس نيز در تقنين و قانون‌گذاري سليقه‌اي مخصوص به خود را اعمال كند و حتي اين دو قوه سليقه‌اي غير از رئيس قوه قضائيه داشته باشند، اما اين اختلافات را بايد خصوصي حل كنند و نبايد به رسانه‌ها منتقل كنند.
وي ادامه داد: در مقابل نيز رسانه‌ها نبايد به اين اختلافات دامن بزنند؛ چراكه هر جرقه‌اي از اين اختلاف‌ها در رسانه‌ها به وجود آيد، قبل از آنكه دوستان آن را بشنوند، دشمنان متوجه آن مي‌شوند.
دبير كل جبهه پيروان خط امام و رهبري به ديدارهاي اخير خود با رئيس‌جمهور، رئيس‌مجلس و رئيس قوه قضائيه اشاره كرد و گفت: اصلاً موضوعات سه قوه نگران كننده نيست و هركدام از آنها استدلال‌هاي خود را دارند.
عسگراولادي در همين زمينه افزود: به عنوان مثال رئيس‌جمهور مي‌گويد مجلس بدون نظرخواهي از دولت قوانين را تصويب مي‌كند و رئيس مجلس و اعضاي هيئت رئيسه نيز اعلام مي‌كنند كه دولت قبل از اينكه لايحه‌اي را بفرستد از مجلس نظرخواهي نمي‌كند و رئيس قوه قضائيه چون ناظر بر اجرا است، به هر دوي آنها اشكال دارد.
وي با بيان اينكه با شنيدن استدلال‌هاي رؤساي قوا جاي نگراني وجود ندارد، تصريح كرد: هيچ يك از سه قوه حرف بي‌ربطي نمي‌زنند، اما وقتي رسانه‌اي مي‌شود رسانه‌ها روي آن بافت جديدي مي‌گذارند كه اين بافت جديد فاصله بين آنها را نشان مي‌دهد.
اين فعال سياسي با اشاره به اينكه همان اختلاف سليقه از سوي رسانه‌ها نشان داده نمي‌شود، بلكه آن بافت جديد فاصله ايجاد مي‌كند، افزود: اين موضع رسانه‌ها بعضي وزرا را به موضع‌گيري وادار مي‌كند و برخي نمايندگان مجلس و حتي رؤساي قوا را به موضع‌گيري مي‌اندازد.
عسگراولادي در پاسخ به سؤالي درخصوص فرمايش رهبر معظم انقلاب مبني بر اينكه رسانه‌هاي مغرض مثل جنگ احزاب جمع شده‌اند و با هم متحد هستند تا دولت را بكوبند، گفت: تندروي توسط بعضي از رسانه‌هاي منسوب به رئيس‌جمهور، قوه قضائيه و مجلس صورت مي‌گيرد كه آنها خود نيز راضي نيستند.
وي افزود: برخي روزنامه‌ها را نمي‌توان گفت كه وحي منتشر مي‌كنند بلكه آنها بافتي روي اين مسائل مي‌گذارند و اين مثال‌ها غير از آن است كه فقط بگويم اصلاح‌طلب‌ها و زنجيره‌اي‌ها در مطبوعات اين كار را مي‌كنند.
عسگر اولادي در همين خصوص به مواضع اصلاح‌طلب‌ها و روزنامه هاي زنجيره‌اي‌ اشاره كرد و ادامه داد: آنها تنها نيستند بلكه شريك افراطي دارند و شريك افراطيشان در مجموعه اصولگرايان است كه بايد خودشان را كنترل كنند.
اين فعال سياسي اصولگرا افزود: اگر به فرمايشات مقام معظم رهبري دقت كنيم همين مسئله را فرمودند كه «اين برادراني كه با ما بودند و الآن نيستند و نگفتند فتنه‌گراني كه فتنه كردند» لذا من معتقدم برخي اصلاح‌طلبان قابل اصلاح هستند.
عسگراولادي در خصوص جدايي طيف‌ اصلاح‌طلبان معتقد به اسلام، نظام و قانون اساسي، با سران فتنه، به فرمايش مقام معظم رهبري اشاره كرد و اظهارداشت: تعدادي از جوان‌هاي ما به سوابق اشخاص نگاه مي‌كردند اما ديدند كه آنها سوابق خود را مراعات نمي‌كنند.
وي اضافه‌كرد: كسي كه دبير شهرستان يك حزب يا يك مجموعه انتخاباتي بوده و يا حرف‌هاي نادرست بسياري زده است و اكنون اعلام مي‌كند كه من اصول را قبول دارم، ما نبايد بگوييم كه تو اصول را قبول نداري.
دبير جبهه پيروان خط امام و رهبري اضافه كرد: اگر كساني در زندان مي‌گويند كه ما اشتباه كرديم و تقلبي نشده، نبايد به آنها بگوييد كه ديروز چه غلط‌هايي كرده‌ايد چراكه اين حرف را هم قبلا رهبر معظم انقلاب چراغش را روشن كرده است.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر تاكتيك بودن اين اقدامات فتنه‌گران بعد ازطردشدن از ميان مردم براي بازيابي چهره خود بيان‌داشت: همان‌گونه كه خداوند در قرآن مي‌فرمايند «اينها چون در تنگنا قرار گرفته‌اند‌، مي‌گويند ما ايمان آورديم» در حالي‌ كه نبايد گفت مومن نيستيد، لذا بايد اجازه داد از اين حالت بيرون آيند.
عسگر اولادي با بيان اينكه دشمن اميد زيادي به جريان فتنه بسته بود، عنوان‌كرد: دشمن در حال حاضر اميد سابق را ندارد؛ چراكه بسياري از افرادي كه در مجموعه فتنه‌گران قرار داشتند راه خود را جدا كردند و اين اشخاص خطاكار به خطاي خود اذعان دارند.
دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري با اشاره به موضوع « توّابين»، يادآور شد: شهيد لاجوردي آنها را به نمازجمعه مي‌آورد و به «درياچه تار» مي‌برد و خودش نيز همراه آنها مي‌رفت، شهيد لاجوردي از من خواست يك شب از سال به اوين بروم و براي توّابين صحبت كنم كه در آن سخنراني برق رفت و پس از روشن شدن فضا ديدم كه لاجوردي مثل نگين انگشتر وسط توّابين نشسته است.
وي ادامه داد: بنده گفتم شما به چه اعتمادي بين آنها نشسته‌ايد چرا كه ممكن است تعدادي از آنها متعرض شوند و در تاريكي شما را خفه كنند و ايشان در جواب گفت كه: شما اين جوان‌ها را نمي‌شناسيد و آنها فريب خورده بودند و در حال حاضر نيز بعضي‌ از همان توابين اكنون در مسئوليت‌هاي خود ساليان درازي است كه در كشور خدمت مي‌كنند.
*اساسنامه جبهه پيروان نيز در مرحله مطالعه و پيگيري است
عسگر اولادي همچنين در خصوص اوضاع اين جبهه، تصريح‌كرد: جبهه پيروان خط امام و رهبري از 14 تشكل، تشكيل شده كه 10 زيرمجموعه آن كاملا با يكديگر منسجم هستند، دو تا از چهار تشكل مهمان هستند و دو عضو ديگر نيز، نظرات خاص خود را دارند؛ اما هرگاه جمع به يك توافق كلي برسد، همه آنها به آن عمل مي‌كنند.
وي به عنوان دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري از اين تشكل‌ها ابراز رضايت كرد و گفت: اعضا زيرمجموعه جبهه نيز با انتخاب مجدد بنده در ماه گذشته، رضايت خود را نشان دادند.
عسگراولادي اضافه كرد: اساسنامه جبهه پيروان نيز در مرحله مطالعه و پيگيري است و به علت اينكه تعدادي تشكل جديد (دانشگاهي، حقوقي و قضايي و دو مجموعه خواهران) خواستار عضويت در جبهه هستند، در حال مذاكره و سپس تكميل آن هستيم.

We should take advantage of Azerbaijan's rough
mistake: Serzh Sargsyan
12:45 • 30.08.10
There are reports that the UN General Assembly will on its September 9 session discuss a resolution on Nagorno Karabakh initiated by Azerbaijan. But whether or not that resolution is adopted will not have significant impact neither on the politics, nor economy and nor on security issues of Artsakh and Armenia, Armenian President Serzh Sargsyan said at a conversation with a teacher in Artsakh's school #11 during his working visit to the Republic of Nagorno Karabakh.
"Several dozens of countries will probably vote in favor of that resolution. Perhaps, those countries that are always in reconciliation with Azerbaijan: first of all they will be the members of the Organization of the Islamic Conference. But I am sure that all those countries willing this conflict to be resolved peacefully and through negotiations, will vote against this resolution or at least will abstain as they are well aware that the adoption of these kind of resolutions cannot have any positive effect on the negotiation process," said Mr Sargsyan.
Further he said that Azerbaijan is making the next rough mistake which should be used by Armenia to reach its aims.
"Secondly, I think that it is clear for many that once again Azerbaijan is making a rough mistake, and we should use that mistake to reach our aims. It is obvious that we will take steps too, and those steps will bring us closer to our aim … Our activities should be aimed at making sure that not only Azerbaijan, but also other countries are convinced that there is no way back, and that any inclusion of Karabakh in Azerbaijan is excluded: Artsakh is already an established state, maybe it is small, full of problems, but it is a state, and this state will strengthen, will develop" said Serzh Sargsyan.
Tert.am

بدلیل نقص فنی فوکر 100؛

پرواز کرمان به کرمانشاه 10 ساعت به تاخیر افتاد

کرمان - خبرگزاری مهر: نقص فنی هواپیمای فوکر 100 در کرمان مسافران پرواز کرمان - کرمانشاه را در شب قدر 10 ساعت در فرودگاه کرمان سرگردان کرد.
به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، مسافران پرواز ساعت 2.5 صبح دوشنبه هواپیمایی آسمان از کرمان به مقصد کرمانشاه ساعتها در فرودگاه کرمان به دلیل تاخیر در پرواز سرگردان شدند.
پیگیریهای مسافران در خصوص علت تاخیر در پرواز مشخص کرد که عامل اصلی تاخیر این پرواز نقص فنی در موتور هواپیمایی فوکر 100 بوده است و درنهایت پس از گذشت 10 ساعت، 12 ظهر دوشنبه مسافران موفق به پرواز شدند.
هرچند طی ماههای اخیر تاخیر در پروازهای مختلف به امری عادی در فرودگاههای کشور تبدیل شده است و علیرغم حوادث مختلف پروازی طی سال گذشته و قول مسئولان، استفاده از هواپیماهای فوکر و توپولف در خطوط پروازی ادامه دارد و تاخیر 10 ساعته صبح امروز نیز موجب نارضایتی مسافران این پرواز شد.
مسافران شب قدر را در فرودگاه احیاء گرفتند
یکی از مسافران پرواز کرمان - کرمانشاه در گفتگو با مهر اظهار داشت: این پرواز طبق ساعت اعلام شده روی بلیط هواپیما باید ساعت 2.5 صبح دوشنبه انجام می شد اما در ابتدا اعلام شد پرواز دقایقی تاخیر دارد و این تاخیر چند دقیقه ای به گذشت 10 ساعت از زمان قانونی پرواز منجر شد.
وی گفت: تعداد زیادی از مسافران، شب را تا صبح در فرودگاه بودند درحالیکه شب گذشته شب "قدر" بود و مسافران از برنامه های مذهبی خود محروم شدند.
اگر با اتوبوس حرکت می کردیم زودتر به مقصد می رسیدیم
یکی دیگر از مسافران گفت: شب قدر را در فرودگاه کرمان احیاء نگه داشتیم، این درحالی بود که بسیاری از مسافران این هواپیما زائران عتبات عالیات بودند که برای سفر به کربلا و برای آسایش بیشتر طی مسیر تا مرز را از تور هوایی استفاده کردند اما عملا اگر با اتوبوس به طرف کرمانشاه حرکت می کردند زودتر می رسیدند.
وی گفت: مسئولان باید برای جلوگیری از بروز چنین تاخیرهایی در راستای بهبود کیفیت هواپیماهای خطوط پروازی تلاش کنند.
یک تاجر کرمانشاهی نیز گفت: استفاده از این خط پروازی برای بسیاری از مسافران به دلیل رسیدن به ساعت اداری ادارت و انجام امور بانکی اهمیت دارد، درحالیکه عملا تاخیر در این پرواز موجب شد تنها چند دقیقه مانده به پایان ساعت کاری ادارات در کرمانشاه هواپیما از کرمان حرکت کند.
توپولوف اگر ظاهر ندارد مرام دارد یکی از همراهان مسافران این پرواز نیز با انتقاد از ادامه استفاده گسترده از هواپیماهای مانند فوکر 100 و توپولوف در خطوط پروازی گفت: چندی پیش در خطوط پروازی تهران - تبریز علیرغم تهیه بلیط ایرلاین برای استفاده از هواپیمای با کیفیت مطلوب، مجبور به پرواز با یک هواپیمای توپولوف شدم و وقتی نسبت به استفاده از این هواپیما اعتراض کردم خدمه پرواز گفتند این هواپیما اگر ظاهر ندارد اما مرام دارد. در طول پرواز حتی این هواپیما از وجود سیستم تهویه مانند کولر نیز بی بهره بود و ردیف صندلیها آنقدر به هم نزدیک بود که یک فرد عادی به زحمت می توانست برای قرارگرفتن روی صندلی از بین صندلیها عبور کند. وی با اشاره به بروز سوانح مختلف هوایی به دلیل استفاده از این هواپیماهای فرسوده گفت: مسئولان هواپیمایی کشور باید تدابیری اتخاذ کنند که حداقل قولهای خودشان در راستای عدم استفاده از هواپیماهای توپولوف و فرسوده اجرا شود. کرمان در بن بست خطوط پروازی کشور استان کرمان با داشتن پنج فرودگاه در کشور به عنوان یکی از شاخصترین استانها در بحث کمیتی فرودگاهها است اما عدم تعدد خطوط پروازی از کرمان به سایر فرودگاههای کشور منجر شده است این استان در بن بست خطوط پروازی قرار گیرد. با این وجود طی سال گذشته و با همت تعدادی از آژانسهای مسافرتی کرمان خطوط پروازی کرمان - شیراز و کرمان - کرمانشاه راه اندازی شد که خط پروازی کرمان به شیراز، کرمان را به خطوط هواپیمایی متعدد فرودگاه شیراز و چندین خط پروازی بین المللی متصل کرد و خط پروازی کرمان به کرمانشاه نیز با محوریت انجام تورهای هوایی زیارتی و انتقال زائران عتبات عالیات به کرمانشاه ایجاد شد با این وجود تعداد پروازهای صورت گرفته از فرودگاه کرمان به فرودگاه های مختلف کشور بسیار محدود است و مسافران در اکثر مواقع برای رسیدن به مقصد مجبور به استفاده از یک فرودگاه ثالث هستند.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۴:۳۱ , ۱۳۸۹/۰۶/۰۸

معتادان خطرساز محدود می شوند
مشهد - خبرگزاری مهر: دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: اکنون پیگیر آماده سازی مرکز نگهداری معتادان جهت تحویل به نیروی انتظامی و محدود کردن معتادان خطر ساز هستیم. محمود ذوقی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: با توجه به اهمیت موضوع معتادان خطر ساز این مسئله در چندین جلسه مطرح و تصمیم برآن شد تا مکانی برای معتادان که افراد خطر سازی هستند ایجاد شود.
وی تصریح کرد: جهت نگهداری معتادان مرکزی با 200 نفر ظرفیت ایجاد شده که قابلیت پذیرش تا 1000 نفر را نیز دارد .
دادستان مشهد گفت: بسیاری از جرایم رابطه مستقیمی با جرم اعتیاد و معتادان دارند و در سرقتهای مقرون به آزار نیز درصد بالایی از سارقان معتاد هستند.
مرکز جدید نگهداری معتادان پر خطر در منطقه سنگ بست واقع در 40 کیلومتری جنوب شرقی مشهد - جاده مشهد فریمان قرار دارد.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۳:۰۸ , ۱۳۸۹/۰۶/۰۸

گزارش خبری مهر

مسئول واردات محصولات کشاورزی کیست
این بار توپ در زمین تشکلها

در حالی مجوز واردات هزاران تن گوشت و مرغ به کشور صادر شده است که هیچ کدام از نهادهای متولی، مسئولیت واردات و دلایل آن را برعهده نمی‌گیرند و این بار توپ را در زمین تشکل‌ها انداخته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، درشرایطی که اغلب کشورها با پرداخت یارانه به تولید کننده شرایط کاهش قیمت محصولات تولیدی و دامپینگ در دیگر کشورها را برای تولید کنندگان خود بوجود می آورند، در کشور ما با اختصاص منابع مالی برای واردات، شرایط تولید بیش از پیش بر تولیدکنندگان تنگ شده است.
از اصنافی که به شدت تحت تاثیر واردات قرار گرفتند می توان به تولید کنندگان گوشت قرمز و مرغ اشاره کرد. این تشکلها و اتحادیه ها در چند سال اخیر و با واردات اقلام خوراکی در انواع مختلف دچار مشکلات متعددی شدند که نبود حمایت داخلی و خشکسالی هم برمشکلات آنها افزود.
با سرازیری سیل واردات به کشور در سالهای گذشته ، انواع بیماری ها نیز به صنعت دام و طیو منتقل شد که با این وجود بازهم سیاست حمایت از تولید کننده تغییری نکرد و امروزه با تحلیل قوای تشکلها شاهد افزایش مشکلات آنها در تامین نقدینگی وعرضه محصولاتشان به بازار هستیم.
با وجود این نابسامانی ها متولیان تولید و واردات یکدیگر را متهم به بروز این مشکلات می کنند که تنها متضرران این تناقض گویی ها تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هستند. یکی از دلایلی که برای واردات عنوان می شود، کمبود تولید نسبت به تقاضا است که با نگاهی به آمار تولید در این بخش به نظر می رسد اگر میزان تولید کمتر از واردات هم باشد بازهم این حجم از واردات به نظر نمی رسد مورد نیاز کشور باشد.
بر اساس اعلام سعادت الله معاون وزیر جهاد کشاورزی کشور در زمینه به خود کفایی رسیدن تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در کشور، در سال گذشته بیش از 120 هزار تن تولید مازاد مرغداری ها برای عرضه در زمانهای پرمصرف به بازار خریداری شد.
وی همچنین تولید گوشت قرمزدر سال 1388 را 900 هزار راس عنوان کرده، این در حالی است که رئیس سازمان دامپزشکی در گفتگو با مهر از صدور مجوز واردات 40 هزار راس دام زنده خبر داده که 10 هزار راس دام زنده تنها در یک ماهه گذشته وارد کشور شده است.
اتحادیه‌ها در اولویت نیستند

اما این بار نوک پیکان متولیان تولید هم به سمت اتحادیه ها و تشکل ها نشانه رفت ، عباسی با بیان اینکه تولید به اندازه کافی در کشور وجود دارد ناهماهنگی و عدم توانمندی اتحادیه ها را دلیل بروز مشکلات و واردات دانسته است.
اگرچه نمی توان مشکلاتی که تولید کنندگان خود در آن دخیل هستند را نادیده گرفت اما اینکه دلیل واردات بی رویه در زمانی که به گفته مسئولان تولید گوشت و مرغ به حد نیاز در کشور وجود دارد بر عهده تشکلها است، کمی غیر واقعی جلوه می کند زیرا در کشوری که 80 درصد اقتصاد دولتی است و تنظیم بازار با حضور دستوری دولت تعیین می شود نمی توان تشکلهای خصوصی را مسئول تنظیم بازار و تامین آن دانست.
دراین باره مدیر عامل اتحادیه دامداران در گفتگو با مهر با بیان اینکه اتحادیه با سرمایه اندک تشکیل شده است، اظهار داشت: اتحادیه از همان ابتدای فعالیت به امید حمایت دولت، در اختیار گذاشتن امکانات دولتی و با هدف افزایش توانمندیهای دامداران تشکیل شد که این امکانات تا کنون به اندازه کافی نبوده است.
سعید سلطانی افزود: اگر توانمندی یا خودکفایی هم حاصل شده است بخش زیادی از آن به توانمندی اتحادیه ها بازمی گردد که توانستند مشکلات را حل و فصل کنند.
وی به واگذاری امکانات این بخش اشاره کرد و گفت: اولویتی برای اتحادیه ها و بخش خصوصی در واگذاری ها در نظر گرفته نمی شود و شرکتی مانند پشتیبانی امور دام با کنار گذاشته شدن اتحادیه ها در معرض واگذاری به صنایع دیگر قرار می گیرد که به طور حتم پس از واگذاری به اشخاصی غیر از تولیدکنندگان تغییر کاربری خواهد داد. مدیرعامل اتحادیه دامداران بیان داشت: بدون امکانات نباید از اتحادیه ها و تشکل ها انتظار معجزه داشت.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۱:۳۹ , ۱۳۸۹/۰۶/۰۸

از سرگیری صادرات گاز ایران به ترکیه تا 7 روز آینده

در گفتگو با مهر عنوان شد:

از سرگیری صادرات گاز ایران به ترکیه
تا 7 روز آینده
یک مقام مسئول در شرکت گاز با اشاره به آمادگی ایران برای تحویل گاز به ترکیه، گفت: براساس اعلام شرکت بوتاش، صادرات گاز به ترکیه تا 7 روز آینده از سر گرفته می‌شود.
ولی الله دینی در گفتگو با مهر با اشاره به آمادگی شرکت ملی گاز ایران برای تحویل گاز به ترکیه، گفت: هم اکنون تعمیرات خطوط لوله گاز ترکیه در 174 کیلومتری مرز بازرگان در حال انجام است.
مدیر منطقه 8 شرکت انتقال گاز ایران با بیان اینکه مذاکرات انجام شده با بوتاش برای از سرگیری صادرات گاز طبیعی انجام شده است، تصریح کرد: بر اساس اعلام این شرکت ترکیه ای، امکان برقراری صادرات گاز به این همسایه شمال غربی کشور تا هفت روز آینده فراهم می شود. در همین حال جواد اوجی معاون وزیر نفت با بیان اینکه شرکت ملی گاز برای اعزام متخصصان و انجام تعمیرات خطوط لوله گاز ترکیه اعلام آمادگی کرده است به خبرنگار مهر گفت: پیش بینی می کنیم تا 7 روز آینده امکان صادرات مجدد گاز طبیعی به ترکیه فراهم شود.
به گزارش مهر، صادرات گاز ایران از ساعات اولیه بامداد سه شهریور ماه امسال به دلیل انفجار در خطوط لوله گاز بوتاش متوقف شد. از ابتدای سالجاری تاکنون 3.4 میلیارد متر مکعب گاز از ایران به کشورهای همسایه صادر شده که سهم ترکیه از این حجم گاز به طور متوسط 23 میلیون متر مکعب در روز بوده است. در همین حال، مقامات تهران – آنکارا آگوست 1996 میلادی قراردادی 25 ساله امضا کردند که بر اساس این توافق، مقرر شد سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز ایران به ترکیه صادر شود. سال گذشته در مجموع بالغ بر 6 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر شد که پیش بینی می شود ظرفیت صدور گاز به این همسایه شمال غربی کشور تا سقف 10 میلیارد متر مکعب افزایش یابد.
در حال حاضر تاسیسات تقویت فشار و شبکه انتقال گاز ایران از ظرفیت انتقال روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه را برخوردارند که امکان افزایش ظرفیت گاز صادراتی از خطوط و تاسیسات موجود تا سقف روزانه 40 میلیون متر مکعب معادل 15 میلیارد متر مکعب ماهانه وجود دارد. پیش بینی می شود با ساخت قطعات سوم و چهارم خط لوله ششم سراسری گاز، امکان انتقال روزانه 90 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه و سایر کشورهای متقاضی در پایانه مرزی بازرگان فراهم شود. در حال حاضر بخش عمده گاز تحویلی به ترکیه از مسیر خط لوله 365 کیلومتری تکاب- شاهین دژ- میاندوآب با ظرفیت انتقال روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز تا مرز بازرگان منتقل می شود.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۱:۱۰ , ۱۳۸۹/۰۶/۰۸

گزارش ایلنا از شاخص اشتغال در بخش‌های اقتصادی کشور
خدمات هم جوابگوي رشد جمعیت جویای کار نبود

شاغلان بخش خدمات با وجود افزایش 605هزار و 162نفر در این بخش، و با توجه به اینکه طی همین سال‌ها جمعیت بالاتر از 10سال ایران حدود 5میلیون و 250هزار نفر افزوده شده است، عقب‌افتادگی حدودا 2.7 درصدی را به تصویر می‌کشد.

ايلنا- : بررسی گزارش‌های مرکز آمار درباره نیروی کار کشور طی سال‌های 1384تا پایان بهار سال‌جاری نشان می‌دهد که بخش خدمات تنها بخش از فعالیت‌های اقتصادی کشور در حوزه اشتغالزایی است که سهم آن از نیروی کار کشور در سال‌های مورد اشاره بیشتر شده است.

به گزارش ایلنا، مرور آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در سال 1384 حدود 9میلیون و 257 هزار و 612 نفر در بخش خدمات کشور مشغول به کار بودند که این جمعیت معادل 44.9 درصد از کل نیروی شغلی، 39.74درصد از کل جمعیت فعال و حدود 16.29درصد از جمعیت 56 میلیون و 813 هزار نفری بالاتر از 10سال کشور را به خود اختصاص داده بود. در سال 1385رشد اشتغالزایی در بخش خدمات ادامه داشت که البته بخشی از آن مرهون طرح بنگاه‌های زودبازده بود که کلید آن در نیمه دوم سال 1384خورد و در این سال عملیاتی شده بود. در این سال شاغلان بخش خدمات با افزایش 146هزار و 554نفری به 9میلیون و 404هزار و 166نفر رسید که 45.1درصد از کل شاغلان کشور، 40.04 درصد از جمعیت فعال و حدود 16.18 درصد از جمعیت بالاتر از 10 سال ایران رسید.

نکته قابل توجه در آمار این سال این بود که هر چند آمار شاغلان کشور در بخش خدمات به نسبت جمعیت فعال و تعداد شاغلان – کسانی که در هفته بیش از یک ساعت کار می‌کردند- افزایش نشان می‌داد، اما در صورت احتساب این آمار با جمعیت بالاتر از 10 سال کشور، بخش خدمات نیز نتوانسته بود سهم خود از اشتغال کشور را همپای سایر بخش‌های اقتصادی –صنعت و کشاورزی- حفظ کند. در سال 1386و همزمان با دومین سال از اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده به عنوان بزرگترین طرح اشتغالزایی دولت، باز هم بخش خدمات به لحاظ تعداد نیروهای شاغل در این بخش افزایش یافت. در این سال شاغلان بخش خدمات با افزایش 115 هزار و 665 نفری به 9 میلیون و 519 هزار و 831 نفر رسید که 45.1درصد از کل نیروی شغلی، 40.37درصد از جمعیت فعال و حدود 16.07درصد از جمعیت 59 میلیون و 243 هزار نفری بالای 10سال ایران را تشکیل می‌دادند.

گزارش‌ها بیانگر این بود که با وجود افزایش سهم خدمات در اشتغالزایی بخش‌های اقتصادی از جمعیت فعال کشور – از 40.04 درصد در سال 1385 به 40.37 درصد در سال 1386- همچنان سهم بخش خدمات از نسبت فعالان به جمعیت بالاتر از 10 سال کشور – از 16.18 درصد سال 1385 به 16.07 درصد در سال 1386- رو به کاهش بود. سال 1387سالی بود که ترمز اشتغالزایی بخش خدمات کشیده شد؛ چرا که در این سال آمار فعالان این رشته حکایت از افزایش نازل 8هزار و 374نفری داشت که معادل افزایش 0.09 درصدی نیروی کار این بخش بود. در این سال جمعیت شاغلان بخش خدمات به 9 میلیون و 528 هزار و 208 نفر رسید تا سهم شاغلان بخش خدمات از کل نیروی شغلی کشور به 46.5 درصد، از جمعیت فعال به 41.62 درصد و از کل جمعیت بالاتر از 10 سال کشور به 15.82 درصد برسد.

آمار نشان می‌دهد که مطابق روند سال‌های گذشته سهم اشتغال نیروی کار در بخش خدمات در این سال به نسبت کل شاغلان و نیز جمعیت فعال افزایش ولی در برابر شاخصی به نام کل جمعیت بالای 10 سال کشور کاهش داشته است. سال 1388؛ فعالیت‌های غیرتولیدی چاق می‌شود سال 1388را شاید بتوان نقطه بیشینه‌ای در روند اشتغال بخش خدمات در 5 سال گذشته دید؛ چرا که در این سال رشد بالایی در این بخش در زمینه اشتغالزایی صورت گرفت. در این سال جمعیت فعالان بخش خدمات به 9 میلیون و 945 هزار و 549 نفر رسید که نشانگر افزوده شدن 417 هزار و 341 نفر به جرگه شاغلان این بخش بود. با وجود افزایش نرخ جمعیت فعال کشور در محاسبات مرکز آمار، سهم بخش خدمات از تعداد شاغلان به 47.4 درصد، از کل جمعیت فعال به 41.72 و از جمعیت بالای 10 سال ایران به 16.23 درصد رسید.

این روند اما با تغییراتی در فصل بهار 1389 روبرو شد و برای اولین بار روند ریزش نیروی کار در بخش خدمات به چشم خورد، به گونه‌ای که تعداد نیروی کار بخش خدمات در پایان 3 ماه نخست سال 1389 با 82 هزار و 775 نفر کاهش به 9 میلیون و 862 هزار و 774 نفر رسید که 47.7 درصد از شاغلان کشور، 40.75 درصد از جمعیت فعال و 15.89 درصد از جمعیت آماده به کار ایران رسید. خدمات هم از قافله افزایش جمعیت جا مانده است بخش خدمات جزو بخش‌های مولد کشور شناخته نمی‌شود و از همین رو نباید رشدهای بالا در اشتغال این بخش را چندان خوش‌بینانه نگریست، با این وجود این بخش نیز نتوانسته است تا همپای رشد جمعیت کشور، تولید شغل کند؛ به‌گونه‌ای که از پایان سال 1384تا روزهای آغازین تابستان 1389، شاغلان بخش خدمات با وجود افزایش 605 هزار و 162 نفر در این بخش و با توجه به این‌که طی همین سال‌ها جمعیت بالاتر از 10 سال ایران حدود 5 میلیون و 250 هزار نفر افزوده شده است – جمعیت بالاتر از 10 سال ایران در پایان سال 1384 تقریبا 56 میلیون و 813 هزار و 280 نفر و در پایان بهار سال 1389 حدود 62 میلیون و 62 هزار و 53 نفر بوده که رشدی حدودا 9.24 درصدی را نشان می‌دهد- حدود 6.54 درصد رشد داشته است که عقب‌افتادگی حدودا 2.7 درصدی را تصویر می‌کند.

البته اگر ملاک عمل در این باره جمعیت فعال کشور در نظر گرفته شود با توجه به رشد 3.9 درصدی جمعیت فعال کشور، بخش خدمات تنها بخش اقتصادی کشور بوده است که نه فقط قادر به حفظ تعداد فرصت‌های شغلی خود بوده است، بلکه بیشتر از افزایش جمعیت فعال کشور، شغل ایجاد کرده است، امری که متاسفانه باید در بخش‌های کشاورزی و صنعتی اتفاق می‌افتاد.

1389/6/7 - 09:57 کد خبر : 144683


Turkish FM proud of Azerbaijan
The withdrawal of Armenian troops from Azerbaijani lands is a key prerequisite to achieve order in the Caucasus, Turkish FM Ahmet Davutoglu said in an interview with private Azerbaijani ANS TV station.
He also noted that in the course of recent diplomatic contacts Russia and Turkey discussed situation in the Caucasus, in particular “occupied territories of Azerbaijan.”
According to him, Turkey wants to restore relations with Armenia and between Armenia and Azerbaijan, Today’s Zaman reported.
“We want a solution through peaceful, diplomatic means, not military,” the Turkish daily quotes Davutoglu. The Turkish FM stressed that the occupied territories do not bring wealth to Armenia, adding that citizens are leaving the country. Unlike Azerbaijan, Armenia is going poorer day-by-day. “I am proud of Azerbaijan. There is a rapid growth in Azerbaijan, it is getting richer,” he stated.
He also touched upon Azerbaijani-Turkish strategic partnership agreement, stressing that it “is not directed against any country.”
As to possible opening of the Armenian-Turkish border, Davutoglu reassured Azerbaijan that there is no ground for concern. The opening is not on the agenda, he concluded.

News from Armenia - NEWS.am

رئيس ‌مجمع تشخيص مصلحت نظام :

ورود كميته امداد به جريانات سياسي
به خدمات ارزنده آن آسيب مي‌رساند

افرادي از خانواده امداد كه مدارج بالاي علم و دانش و مديريت را طي كنند چون طعم تلخ فقر را چشيده‌اند انسان‌هاي خودساخته‌اي خواهند بود كه ريشه‌هاي فقر را با ساختن و آباداني كشور از بين خواهند برد.
ايلنا :- رئيس‌مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار جمعي از دانش‌آموزان برگزيده خانواده‌هاي تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره)، ايجاد جريان امدادي را براي رضاي خدا و انسان‌هاي نيازمند دانست و با اشاره به اهميت حفظ استقلال كميته امداد گفت: خدمات كنوني اين نهاد عظيم به خاطر حفظ استقلال آن است و اگر استقلال آن مخدوش و در جريانات سياسي و باندي قرار گيرد آسيب جدي مي‌بيند. به گزارش ايلنا، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني اقدامات و خدمات كميته امداد خميني(ره) را در طول سال‌هاي پس از انقلاب شايان تقدير و تشكر خواند و تأكيد كرد: برنامه‌هاي آموزشي، فرهنگي، تربيتي اين كميته مي‌تواند زمينه‌ساز تربيت مديران و انسان‌هاي شايسته‌اي باشد كه در كنار ساير اقشار جامعه مديريت و سازندگي كشور را به دست گيرند. رئيس مجلس خبرگان رهبري با تأكيد بر اينكه شايسته‌ترين كار كميته امداد اين مي‌تواند باشد كه انسان‌هاي مستعد را در چرخه مديريت قرار دهد، افزود: افرادي از خانواده امداد كه مدارج بالاي علم و دانش و مديريت را طي كنند چون طعم تلخ فقر را چشيده‌اند انسان‌هاي خودساخته‌اي خواهند بود كه ريشه‌هاي فقر را با ساختن و آباداني كشور از بين خواهند برد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تشكيل كميته امداد امام خميني(ره) تنها 12 روز پس از پيروزي انقلاب را نشانه جايگاه والا و اهميت بسيار فقرزدايي نزد حضرت امام و مبارزان انقلاب اسلامي خواند و تصريح كرد: نهادي كه 30 سال پيش به دست مبارك حضرت امام(ره) غرس شد ، اكنون به شجره طيبه و تنومندي تبديل شده است كه دايره خدماتش از مرزهاي جمهوري اسلامي فراتر رفته و مستضعفان ساير كشورهاي مسلمان را نيز دربرگرفته است. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني كميته امداد را نمونه موفقي در تاريخ امداد جهان خواند و گفت: اكنون بسياري از كشورها تشويق شده‌اند كه از تجربه اين نهاد براي فقرزدايي و امدادرساني در كشورهاي خود استفاده كنند. رئيس مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: يكي از خدمات ماندگاري كه كميته امداد انجام داده است، اين است كه زمينه تحصيل ميليون‌ها دانش‌آموز و دانشجو را فراهم كرده كه اگر اين كميته نبود اين خدمات و رشد علمي امكان‌پذير نبود. در ابتداي اين ديدار انواري رئيس كميته امداد امام خميني(ره) خدمات گسترده فرهنگي، آموزشي، هنري و تربيتي جانبي اين نهاد را برشمرد و گفت: امداد فكري و فرهنگي از توصيه‌هاي دائمي حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري بوده است كه مسئولان كميته امداد نيز نهايت جهد و كوشش خود را در اين راه بكار برده و خواهند برد.

هدايت‌خواه در گفت‌وگو با فارس خبر داد:

تصويب افزايش تعطيلات عيد فطر به 3 روز
در كميسيون فرهنگي مجلس

خبرگزاري فارس: سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس از تصويب افزايش تعطيلات عيد سعيد فطر به 3 روز در اين كميسيون خبر داد و گفت كه در اين جلسه مقرر شد 12 فروردين و 29 اسفند، غيرتعطيل اعلام شوند و در عوض تعطيلات عيد فطر افزايش يابد.
خبرگزاري فارس: سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس از تصويب افزايش تعطيلات عيد سعيد فطر به 3 روز در اين كميسيون خبر داد و گفت كه در اين جلسه مقرر شد 12 فروردين و 29 اسفند، غيرتعطيل اعلام شوند و در عوض تعطيلات عيد فطر افزايش يابد.
ستار هدايت‌خواه نماينده مردم كهگيلويه و بويراحمد و سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، به جلسه عصر امروز اعضاي كميسيون متبوعش اشاره كرد و بررسي طرح يك‌فوريتي اختيار دولت براي تعيين ساعت كار در ماه مبارك رمضان و افزايش تعطيلي عيد سعيد فطر را دستور كار اين جلسه عنوان كرد. وي افزود: اين طرح داراي دو بخش بود؛ يكي كاهش ساعات كاري ادارات در ماه مبارك رمضان كه در طرح اوليه تعدادي از نمايندگان سقف آن را حداكثر 15 ساعت در هفته پيش‌بيني كرده بودند اما در كميسيون مصوب شد، اين سقف برداشته و در اختيار دولت گذاشته شود تا دولت متناسب با فصل، شرايط اقليمي و ساير شرايط اين سقف را تعيين كند. سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس در ادامه يادآور شد: در ارتباط با تعطيلات عيد سعيد فطر نيز كميسيون فرهنگي مصوب كرد كه تعطيلات عيد سعيد فطر به 3 روز افزايش يابد و در عوض روزهاي 12 فروردين و 29 اسفند غيرتعطيل اعلام شود اما در طرح اوليه نمايندگان 15 خرداد و 29 اسفند را مطرح كرده بودند كه كميسيون با اين نظر موافقت نكرد و 12 فروردين را به جاي 15 خرداد پيشنهاد داد. هدايت‌خواه در خاتمه گفت كه كليات و جزئيات اين طرح در جلسه امروز كميسيون به تصويب رسيد.

لاوروف:

تمدید قرارداد نظامی روسیه با ارمنستان
تعادل قوای منطقه را به هم نمی زند

وزیر امور خارجه روسیه ضمن دفاع از قرارداد تمدید حضور نظامی روسیه در
ارمنستان، آن را برهم زننده تعادل نظامی در منطقه ندانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، "سرگئی لاوروف" با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: در پروتکل جدید امضا شده بین مقامهای روسی و ارمنستانی، فعالیتهای روسیه در پایگاه نظامی گیومری هیچ تغییری نکرده است.
وی تاکید کرد: این اشتباه است که بگوییم این قرارداد تعادل قوا در منطقه را به هم می زند و یا اینکه توافقهای بین کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد. به گفته وزیر خارجه روسیه، تغییرهای صورت گرفته در قرارداد جدید، بنیادین نبوده و هیچ اشاره ای در آن به افزایش تعداد نیروها و یا تجهیزات نظامی نشده است. مسکو و ایروان در سال 1995 توافقنامه ای را امضا کردند که به روسیه اجازه دایر کردن پایگاهی را در شهر "گیومری" در نزدیکی مرزهای غربی ارمنستان با ترکیه برای عملیات این نیروها به مدت 25 سال می دهد. با این حال در قرارداد جدید این میزان از 25 سال به 49 سال افزایش یافته است. گفتنی است در این پایگاه که مجهز به سیستم پدافند موشکی اس-300 و جنگنده های میگ 29 است، 5 هزار نیرو مستقر هستند و در چارچوب سیستم واحد دفاع ضد هوایی کشورهای مشترک المنافع انجام وظیفه کرده و زیر نظر منطقه نظامی قفقاز شمالی روسیه فعالیت می کنند.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۸:۳۶ , ۱۳۸۹/۰۶/۰۷

وزیر علوم مطرح کرد:

دانشگاه مخالف فرهنگ بسیجی با خاک یکسان می‌شود

چالشهای دانشگاه نامطلوب

وزیر علوم با اشاره به چالشهایی که درباره دانشگاهی که تحت عنوان "اگر چنین دانشگاهی وجود داشته باشد...." مطرح می کرد، گفت: اگر این دانشگاه وجود داشته باشد مردم ایران، دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه آن را با خاک یکسان می‌کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، کامران دانشجو امروز یکشنبه در مراسم افتتاح طرحهای عمرانی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه تربیت شدگان دانشگاه باید کرامت را حفظ کنند، گفت: باید نیروسازی در دانشگاه به ترتیبی صورت گیرد تا افرادی که در دانشگاه تربیت می‌شوند بتوانند کرامت را حفظ کنند. ساختمان سازی، تجهیز کردن دانشگاه و ... همگی خوب است البته منوط بر اینکه دانشگاه اصلاح شود و آدم سازی در آن اتفاق بیافتد چون به دنبال تعالی بشریت هستیم. اگر این اتفاق نیافتد چنانکه همه بودجه ایران را نیز در دانشگاهها هزینه کنیم هیچ ارزشی ندارد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که دانشگاهها باید برای نظام کادرسازی کنند، افزود: در صورتی که فضای دانشگاه در اختیار چپاولگران شرق و غرب قرار گیرد آنها فضای اسلامی دانشگاه را به فضای لیبرال دموکراسی مد نظر خود تبدیل می‌کنند و شاخص‌ها و ارزشهای دانشگاه و تعریف توسعه و پیشرفت را بر اساس همان چیزی که خود می‌خواهند قرار می‌دهند.
دانشجو با اشاره به پاره‌ای از چالش‌هایی که با عبارت "اگر دانشگاهی وجود داشته که ..." بیان می‌کرد، گفت: اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که در آن متدینین، فرهنگ انتظار و فرهنگ بسیج مورد تمسخر قرار گیرد، اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که صدای اذان ظهر در آن بلند نشود به بهانه اینکه به کلاسهای درس آسیبی نرساند، اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که روحانی نتواند در آن وارد شود، اگر دانشگاهی باشد که نه تنها مسجد بلکه یک نمازخانه نیز نداشته باشد که بتوان نماز جماعت را اقامه کرد و ... . اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که نه تنها در تمام ماه محرم و صفر بلکه در تمام طول سال کوچکترین مراسم مذهبی نیز در آن برگزار نشود و به جایش در چهارشنبه آخر سال گفته شود که اشکال ندارد برقصید و پایکوبی کنید ... اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که در یک اردوی دانشجویی ماشین را نگه می ‌دارند و به دانشجویان می‌گویند "حالا می‌توانید بروید پایین و شروع کنید" و سپس آهنگ مبتذل می‌گذارند و مراسم آنچنانی برگزار می‌کنند، در یک کلام می گویم خوب است چنین دانشگاهی اصلا وجود نداشته باشد چون اگر این دانشگاه وجود داشته باشد مردم ایران، دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه آن را با خاک یکسان می‌کنند. مردم بدانند که خدایی ناکرده اگر چنین دانشگاهی وجود داشته باشد و بخواهد در آن مسیرها گام بردارد و عده‌ای نیز خود را پشت تصویری پنهان کنند نمی توان در چنین دانشگاهی آدم پرورش داد.
وی با اشاره به فرمایشات اخیر رهبری معظم انقلاب مبنی بر اینکه "دشمن دانشجویان را در دایره قرمز قرار داده و مشخص کرده اند" گفت: مقام معظم رهبری فرمودند دانشگاه آماج توطئه‌های دشمن است. نباید این واقعیت را دست کم بگیریم. لذا معلمان نسبت به هشدارهای رهبری معظم انقلاب وظیفه‌ای دارند یعنی نمی توانند وظیفه خود را به حضور صرف در کلاس درس دادن بسنده کنند. مگر می‌شود ماه محرم برسد و استادی بدون گفتن یا اباعبدالله سر کلاس حاضر شود. وقتی می گوییم دغدغه دین داریم نمی‌توانیم علم و دین را از هم جدا بدانیم.
وی در اشاره به چالشهایی که درباره دانشگاهی که تحت عنوان "اگر چنین دانشگاهی وجود داشته باشد...." مطرح می کرد، گفت: اگر چنین دانشگاهی وجود داشته باشد و خدای ناکرده خیلی از این برنامه‌ها که مخالف فضای دینی و دانشگاهی ماست اتفاق بیافتد مطمئناً برای لغزاندن و منحرف کردن دانشگاه است. برای بی‌خیال کردن دانشجو است. آن وقت آیا اساتید ما می‌توانند بنشینند و مشاهده کنند که دانشجوی ما نسبت به سرنوشت انقلاب و مصالح کشور بی‌خیال شود؟ آنان که ولایتمدار هستند باید در این مسیر حرکت کنند. ولایتمداری فقط به نظر و زبان نیست بلکه باید در مسیرش حرکت کرد. خیلی ها در صحنه نظر و به زبان ولایتمدار بودند اما وقتی حضرت آقا فرمودند دیگر بس است، حقیقت دیگری را شاهد بودیم.
وزیر علوم با بیان اینکه معلمان دانشگاهها قائل به تعلیم توام با تربیت و علم توام با دین هستند، گفت: اساتید دانشگاهها در یکسال گذشته نشان دادند که علیرغم نقشه های زیاد دشمنان اما پوزه دشمن را به خاک مالیدند و در کنار مردم هوشیاری خود را نشان دادند. ما عهد بسته ایم در دانشگاههایمان در مسیر ولایت حرکت کنیم یعنی وقتی حضرت آقا فرمایشی را مطرح کردند و صددرصد مخالف نظرمان بود سمعاً و طاعتاً در عمل بپذیریم.
دانشجو با انتقاد از افرادی که تصمیمات وزیر علوم برای تغییر روسای دانشگاهها را سیاسی می دانند گفت: این چه بازی است درآورده اند. 150 موسسه وابسته به وزارت علوم فعال است. در طول یکسالی که در وزارت علوم آمده ام، 23 تغییر در روسای دانشگاهها صورت گرفته است اما می گویند این تغییرات فقط در دو ماه اخیر انجام شده است، با انصافها مگر قرار بود تغییرات را وسط سال انجام دهم.
وزیر علوم با اشاره به وضعیت تغییر روسای دانشگاهها در دوران وزرای پیشین علوم گفت: همه وزرای گذشته زحمت کشیده اند اما نام وزیری را نمی خواهم ببرم که وقتی آمد ظرف کمتر از 6 ماه 90 درصد روسای دانشگاه ها از جمله رئیس دانشگاه علم و صنعت که فقط 25 روز از حکم ریاستش می گذشت، تغییر داد. چرا آن زمان کسی نمی گفت این تغییرات بر اساس کار کارشناسی صورت نگرفته است.
وی تغییرات صورت گرفته در روسای دانشگاهها را حاصل 1500 نفر ساعت کارکارشناسی دانست و گفت: چگونه ادعا می کنند این تغییرات سیاسی است. دولت که همان دولت است. اصلاً تغییر روسای دانشگاهها که جار و جنجال ندارد ضمن اینکه این تغییرات با استفاده از اختیارات وزیر صورت گرفته است. یادآور می شوم که از این حق خود برای تغییر روسای دانشگاهها نسبت به بقیه وزرا کمتر استفاده کردم.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۴:۳۵ , ۱۳۸۹/۰۶/۰۷