اشتباه بزرگ کمیته انضباطی

در گفتگو با مهر عنوان شد:
اشتباه بزرگ کمیته انضباطی
ماده 151 کجای آیین‌نامه 146 ماده‌ای فیفاست!

معاون حقوقی اتحادیه فوتبال باشگاههای کشور گفت: آخرین آیین نامه انضباطی فیفا 146 ماده دارد حالا چطور کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به ماده 151 استناد کرده است جای سوال دارد.
احمدرضا براتی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که "آیا مجموع اقدامات صورت گرفته و تصمیمات اتخاذ شده در راستای تکرار مسابقه ذوب آهن و مس ، صحیح و منطبق با قانون بوده است؟" گفت: به هرحال مقررات در این خصوص مجمل و ساکت است و ظاهراً فدراسیون جهانی فوتبال هم موضوع را به تصمیم گیرندگان داخلی محول نموده است.
وی ادامه داد: بر اساس ماده 30 آیین نامه انضباطی کمیته انضباطی مکلف بوده است که از نظر هیئت کارشناسان و کمیته مسابقات اطاعت نموده و براساس آن انشاء رای نماید. خوشبختانه هیئت کارشناسی مذکور، متشکل از خبرگان و پیشکسوتان توانمندی نظیر آقایان عزیز الله محمدی، بهروان ، تاج و نبی بوده که هریک در عرصه مدیریت و داوری صاحب اعتبار هستند بنابراین با توجه به سکوت آیین نامه و تجویز فیفا، این هیئت تصمیم بر تکرار مسابقه گرفته که مطمئنا این تصمیم متکی به دلایل و مدارکی بوده که هیئت را برای اتخاذ چنین تصمیمی قانع نموده است. قدر مسلم اینکه تکرار این مسابقه منع قانونی نداشته است و هیئت کارشناسی عمل خلاف قانونی را مرتکب نشده است.
این مشاور حقوقی در ادامه خاطرنشان کرد: اما در این میان و بیش از آنکه اصل رای صادره جلب توجه نماید، نحوه صدور حکم توسط کمیته انضباطی و انتشار آن موجب شگفتی و تاسف است. در متن رای صادره توسط کمیته انضباطی اشاره شده است که رای مذکور مستنداً به ماده 151 آیین نامه انضباطی فیفا صادر شده است! حال آنکه آخرین آیین نامه انضباطی مصوب فیفا ( 2009 ) فقط 146 ماده دارد! حال سوال این است آیا کمیته انضباطی اشراف کامل و لازم بر مقررات داخلی و بین المللی و موازین قضایی و دادرسی را دارد؟
احمدرضا براتی در ادامه گفتگو با خبرنگار مهر خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با عنایت به بند 3 ماده 14 آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال مشاهده می کنیم که آراء این کمیته صرفاً بعد از سپری شدن مهلت تجدیدنظرخواهی و پس از قطعیت یافتن قابل انتشار هستند. حال چگونه است که کمیته انضباطی با نقض مقررات فدراسیون، قبل از قطعیت یافتن حکم مذکور مبادرت به انتشار و اعلان عمومی آن کرده است؟
وی ادامه داد: متاسفانه این رویه خلاف قانون کمیته انضباطی است که تعداد زیادی از احکام را قبل از قطعیت یافتن، از طریق رسانه های عمومی یا سایت فدراسیون، منتشر می کند و نقض صریح آیین نامه است و هیچ دفاع قانونی برای این اقدام خلاف قانون وجود ندارد الا اینکه برخی در این کمیته بیش از حد معمول به رسانه و مصاحبه علاقه مند هستند؟
برای خاطرنشان کرد: بدیهی است که این اوضاع کمیته انضباطی موجبات مخدوش به نظر رسیدن تصمیمات و اقدامات سایر ارکان فدراسیون فوتبال را فراهم می نماید. امیدوارم که مدیران محترم فدراسیون فوتبال در راستای اعتلای فوتبال کشور، فکری هم به حال این بخش بسیار مهم و حیاتی فدراسیون کنند چرا که در صورت بررسی بیشتر متوجه خواهند شد که مشکلات موجود در رکن قضایی فدراسیون فوتبال منحصر به این دو موارد نیست.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۰:۲۷ , ۱۳۸۹/۱۰/۱۱

در مراسم آغاز سال نو میلادی

انفجار در مقابل كليساي اسكندريه مصر 10

كشته و دهها زخمي برجاي گذاشت


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: آسيا - خاورميانهبراثر انفجارهاي مهيب در برابر كليسايي در شهر اسكندريه در شمال مصر ده‌ها تن كشته و زخمي شدند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مدير دفتر الجزيره در قاهره اعلام كرد: آمارهاي اوليه دال برآن است كه 10 تن كشته و دهها تن زخمي شده‌اند. برخي منابع تعداد زخمي‌ها را 24 تن اعلام كردند.
وي ادامه داد: نيروهاي امنيتي مكان حادثه را بسته‌اند تا مانع از وقوع هرگونه خشونت شوند.شاهدان عيني نيز گفتند: ما در ساعات اوليه صبح امروز صداي مهيب انفجاري را دربرابر كليساي " القديسين " درشهر ساحلي اسكندريه شنيديم و احتمال داديم اين انفجار ناشي از انفجار خودروي بمب گذاري شده باشد كه در مقابل كليسا پارك شده بود.
به گفته شاهدان آمبولانس‌ها ونيروهاي امداد درمكان حادثه حاضر شدند.
يك مسئول وزارت بهداشت مصر و يك نيروي امنيتي گفتند كه اين انفجار تلفاتي داشت، اما براي اطلاع از آمار دقيق تلفات بايد منتظر گزارش رسمي وزارت كشور باشيم .
عبد المجيد محمود، دادستان كل مصر اعلام كرد كه دراين خصوص تيمي از دادستاني به مكان انفجار رفته تا دراين خصوص تحقيق كند.
اين كليسا در سال 2006 نيز شاهد حمله بود؛ آن زمان يك تن وارد اين كليسا شد و با چاقو به افراد داخل كليسا حمله كرد كه در نتيجه چند تن كشته و زخمي شدند.
خبرگزاري فرانسه نيز به نقل از مقام وزارت كشور مصر گزارش داد:‌ اين انفجار ناشي از انفجار خوروي بمب گذاري شده بود كه در مقابل كليساي پارك شده بود؛ هنگام وقوع انفجا مسيحيان درحال برگزاري مراسم سال نو بودند.
بعد از اين حادثه صدها مسيحي به خيابان‌ها ريختند و دراعتراض به اين انفجار شعارهايي سر دادند و برخي نيز با سنگ به مسجد نزديك اين كليسا حمله كردند. پليس ناگزير به استفاده از گاز اشك آور براي متفرق كردن تظاهركنندگان شد. پليس همچنين با جوانان مسيحي درگيرشد.
اين درحالي است كه اخبار ضد و نقيضي در زمينه انفجار سه يا چهار خودروي بمبگذاري شده درمقابل اين كليسا مطرح است. دراين راستا مسئولان امنيتي مصر تدابيرامنيتي شديدي را در اطراف كليساهاي مصر اتخاذ كردند.

1389/10/11 01-01-2011 08:55:47 8910-06455: كد خبر

تولید در کارگاههای زیرزمینی
وقتی کاکل ذرت تبدیل به طلای سرخ می شود!


مشهد - خبرگزاری مهر: تولید زعفران در کارگاههای زیرزمینی و نبود استاندارد اجباری برای این محصول، بازار زعفران تقلبی را داغ کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر از مشهد، این موضوع بخشی از اظهارات دست اندرکاران تولید وعرضه طلای سرخ است که نشان می دهد بخشی از زعفران موجود در بازار تقلبی است.
آنان معتقدند تولید زعفران در کارگاههای زیر زمینی، این محصول پر آوازه کشور را تهدید می کند.
چنانچه جستجویی در اخبار منتشر شده طلای سرخ ایران داشته باشیم، متوجه خواهیم شد، سودجویان با ترفندهای مختلف تلاش می کنند تا با سو استفاده از خلا استاندارد اجباری، زعفران تقلبی تولیدی خود را روانه بازار مصرف کنند.
تولید زعفران تقلبی با کاکل ذرت، کشف مقادیری از زعفرانهای تقلبی رنگ شده، تولید زعفران با گوشت گاو از جمله اخباری است که این روزها شهروندان و تولیدکنندگان این محصول شاهد آن بوده اند.
این در حالیست که کشف بیش از هشت هزار بسته زعفران تقلبی توسط پلیس، کشف زعفران تقلبی در مشهد و ساری توسط بازرسان سازمان بازرگانی، کشف یک کیلو و 500 گرم زعفران تقلبی در شهر بوئین زهرا و رویدادهایی از این دست نشان از فعالیت عده ای از متقلبان برای سودجویی در بازاری دارد که چشم هزاران روستایی به آن دوخته شده است.
گشتی در بازار زعفران مشهد مقدس و برخی دیگر از شهرهای استانهای خراسان از جمله گناباد، کاشمر، قاین، بیرجند و تربت حیدریه نشان می دهد که همه تلاشهای بخش خصوصی و سرمایه گذاری های انجام شده برای فرآوری و بسته بندی زعفران، بخشی از محصولات کشاورزان همچنان فله ای به بازار عرضه می شود.
در این باره محمد خیابانی یکی از فروشندگان زعفران به خبرنگار مهر گفت: زعفران در حال حاضر به دوشکل فله ای و بسته بندی عرضه می شود.
وی افزود: محصول فله ای فاقد نام و نشان است و مشتریهای خاص خود را دارد، اما محصولات بسته بندی شده دارای مهر استاندارد، تاریخ تولید، نام شرکت تولید کننده و سایر اطلاعات مربوط به تولید است.
وی با بیان اینکه بیشترین تقلبات در حوزه زعفران فله ای صورت می گیرد، گفت: اغلب زعفرانهای فله ای موجود در بازار فاقد اطلاعات مربوط به تولید است و خریداران تنها به اطلاعات ارائه شده توسط فروشندگان اعتماد می کنند.
این فروشنده نظارت بر بازار زعفران را ضروری عنوان کرد و ادامه داد: زعفران علاوه بر اینکه یک محصول صادراتی مهم منطقه است، یکی از سوغات معروف استانهای خراسان نیز به شمار می آید.

وی گفت: بیشتر زعفرانهای تقلبی در کارگاهها مخفی و پنهان تولید شده و از نوع ریشه ای رنگ شده است.
وی تصریح کرد: معمولا متقلبان پس از بسته بندی نایلونی یا به صورت فله ای زعفرانهای تقلبی را روانه بازار می کنند.
به گفته وی وجود زعفرانهای تقلبی، محدود به چند شهر نبوده بلکه در بازار بسیاری از شهرهای دور و نزدیک کشورمان دیده شده است.
در این باره رضا عباسی یکی از عمده فروشان زعفران نیز با اشاره به شیوه تقلب در عرضه این محصول به خبرنگار مهر گفت: از آنجاییکه زعفران یک محصول با ارزش است، عده ای از فرصت طلبان که فقط به منافع خود فکر می کنند، اقدام به عرضه زعفران تقلبی می کنند.
وی افزود: این افراد اغلب زعفران خالص را با زعفران تقلبی مخلوط می کنند و در مواردی نیز زعفران مصنوعی خود را پس از بسته بندی و حتی جعل مارکهای معروف به بازار عرضه کرده اند.
وی گفت: مهمترین معضل زعفران، عرضه فله ای و بدون نام و نشان است. این در حالیست که حجم قابل توجهی از زعفرانهای موجود در بازار فاقد بسته بندی مناسب بوده و اغلب به صورت سنتی و در بسته بندیهای پلاستیکی عرضه می شود.
وی با بیان اینکه بخشی از زعفرانهای تقلبی موجود در بازار هم وارداتی است، ادامه داد: بیشتر زعفرانهای وارداتی از هند و عربستان و سایر کشورها به صورت قاچاق وارد ایران شده است.
وی یکی دیگر از تخلفات رایج را کم فروشی ذکر کرد و ادامه داد: در مواردی مشاهده شده که وزن زعفران عرضه شده در بازار کمتر از وزن اظهار شده روی بسته بندی بوده است.
غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران نیز با تایید وجود تقلبات در عرضه زعفران به خبرنگار مهر در مشهد گفت: علاوه بر داخل مشاهده شده بعضی از واسطه ها در امارات با استفاده از زعفرانهای فله ای صادر شده، اقدام به تولید زعفران تقلبی می کنند و آنرا به راحتی می فروشند.
وی با بیان اینکه حجم قابل توجهی از زعفران ایران به امارات صادر و از آنجا به سایر کشورها ارسال می شود، افزود: در این کشور چون بعضی از خریداران، اطلاعاتی در خصوص زعفران تقلبی ندارند، این محصول را بدون نگرانی تهیه می کنند.
وی گفت: به دلیل عرضه زعفران تقلبی در دوبی شاهد هستیم که فروشندگان در هنگام تقاضای مشتریان خود بحث خلوص را مطرح می کنند و اغلب مشاهده شده که به خریداران می گویند "زعفران با خلوص چند درصد می خواهید".
میری افزود: در داخل نیز عده ای با استفاده ار ترفندهای گوناگون دست به این اقدام می زنند و در مواردی مشاهد شده زعفرانهای فله ای تقلبی بوده است.
وی با بیان اینکه زعفران بسته بندی شده با نام و نشان شرکتهای ایرانی و مهر استاندارد کاملا مرغوب است، افزود: از آنجاییکه شرکتها اغلب دارای مهر استاندارد و تضمین کیفیت هستند و آزمایشات لازم را بر روی محصول انجام می دهند، تولیدات آنان کاملا قابل اعتماد است اما به محصولات بدون نام و نشان نمی توان اعتماد کرد.
وی با بیان اینکه نوسانات قیمتی زعفران در مواردی باعث تشدید تقلب شده است، ادامه داد: بررسی ها نشان داده است که با افزایش قیمت زعفران در برخی از موارد تخلف نیز زیاد شده است.
وی با تاکید بر ضرورت اجباری کردن استاندارد زعفران اظهار دشت: تولید زیرپله ای و عرضه زعفران تقلبی از جمله چالش های طلای سرخ ایران به شمار می رود.

نائب رئیس شورای ملی زعفران ایران با اشاره به رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت فرآوری و بسته بندی زعفران تصریح کرد: خوشبختانه با تشکیل شرکتهای بزرگ و کوچک تا حد قابل توجهی عرضه و صادرات فله ای طلای سرخ در سالهای اخیر محدود شده است.
وی گفت: در حال حاضر در استانهای خراسان رضوی و جنوبی 39 تولید کننده و صادر‌کننده با برندهای ثبت شده وجود دارد که از این تعداد 32 شرکت همزمان با تولید و صادرات بر روی کیفیت زعفران نیز کار می‌کنند.
وی در ادامه درباره طرح جامع زعفران گفت: این طرح به تصویب کمیسیون کشاورزی مجلس رسیده و ما امیدواریم با تصویب نهایی آن بسیاری از مشکلات موجود رفع شود.
وی همچنین با تاکید بر تثبیت قیمت زعفران گفت: شواهد نشان داده است که بیشترین سود را از نوسان قیمتها کسانی می برند که هیچ نقشی در تولید زعفران ندارند، از اینرو باید ترتیبی اتخاذ شود که دست واسطه ها کوتاه شود.
وی افزود: این اقدام بیش از هرچیز دیگر نیاز به کوتاه کردن دست واسطه ها، برند سازی و تجاری سازی صنعت زعفران دارد.
بر اساس آمارهای سازمان خواروبار جهانی، تولید زعفران در جهان حدود 210 تن است که ایران با تولید سالانه 200 تن، حدود 81 درصد زعفران جهان را به خود اختصاص داده است و اسپانیا با 12 درصد تولید جهانی پس از ایران در رتبه دوم قرار دارد، بعد از ایران، چهار کشور هند، یونان، اسپانیا و مراکش قرار دارند.
اضافه می شود سال گذشته 215 تن زعفران در سطحی معادل 61 هزار و 500 هکتار تولید شد و بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی این رقم تا پایان برنامه پنجم توسعه به 240 تن افزایش می یابد.
گزارش خبرنگار مهر حاکی است دو استان خراسان رضوی و جنوبی حدود 90 درصد زعفران ایران را تولید می کنند و در حال حاضر هر کیلوگرم زعفران مرغوب در بازار بین 15 تا 18 میلیون ریال خرید و فروش می شود.



تاریخ انتشار، تهران: ۰۹:۳۱ , ۱۳۸۹/۱۰/۱۱

تحولات امنیتی عراق

خشونت علیه اقلیت مسیحی

دستگیری 4 عضو القاعده و کشف کارگاه تولید سلاح

حملات تروریستها امسال نیز مسیحیان را در آستانه سال نو میلادی رها نکرد و بر اساس گزارش پلیس عراق، تا کنون در این حملات دو مسیحی کشته و 12 نفر دیگر زخمی شدند.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های عراق و الجزیره، پلیس عراق اعلام کرد رشته حملات علیه مسیحیان از ساعت 30 و 17 پنجشنبه به وقت محلی در شش منطقه بغداد آغاز شد و به مدت دو ساعت ادامه یافت.
شدیدترین حمله در کوی الغدیر بغداد در جنوب شرقی بغداد رخ داد که یک بمب دست ساز در محل تجمع مسیحیان منفجر شد و بر اثر آن دو نفر کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.
اما پنج حمله دیگر نیز با بمب دست ساز رخ دهد، اما هیچ کشته ای به جا نگذاشت و فقط به زخمی شدن 9 مسیحی منجر شد.
از زمانی که مردان مسلح به کلیسای النجاه در بغداد در 31 اکتبر حمله کردند و 52 مسیحی را به قتل رساندند، این اقلیت با تهدید فزاینده روبرو است و به همین سبب پس از حملات روز پنجشنبه، دولت عراق تدابیرامنیتی را برای حمایت از اقلیت مسیحیان عراق تشدید کرد.
اقلیت مسیحی در پی کشتار 52 مسیحی در حملات تروریستها تصمیم به کاهش جشنهای ویژه سال نو و میلاد حضرت مسیح(ع) گرفته بود.
تحولات دیگر
پلیس عراق از کشته و زخمی شدن سه نفر و بازداشت 13 نفر از جمله دو عضو القاعده و حمله موشکی به مرکز بغداد خبر داد.
به گفته یک منبع در وزارت کشور عراق، انفجار یک بمب کارگذاشته شده در نزدیک یک رستوران در کوی الکراده در مرکز بغداد سه زخمی به جا گذاشت.
همچنین بر اثر اصابت یک موشک کاتیوشا به پارک الزوراء در بخش غربی بغداد و دو موشک به اطراف این پارک، سه نفر زخمی شدند.
منابع پلیس و ارتش در موصل هم اعلام کردند نیروهای امنیتی عراق یک فرد مظنون به عضویت در القاعده را دستگیر کردند که این فرد به دست داشتن در حمله انتحاری چهارشنبه به یک مرکز پلیس در موصل اعتراف کرد.
از کرکوک نیز خبر می رسد مردان مسلح، مردی را در باغ منزلش در این شهر به قتل رساندند.
منابع امنیتی عراق همچنین از زخمی شدن یک غیر نظامی بر اثر انفجار بمب در شرق بغداد، دستگیری دو عضو القاعده در استان واسط که در حال برنامه ریزی برای حملات تروریستی به هیئتهای عزاداری سالار شهیدان در آستانه اربعین حسینی بودند، آتش سوزی در یکی از ساختمانهای وزارت نفت در مرکز بغداد و کشته شدن یک عضو شورای بیداری در حمله مسلحانه در جنوب پایتخت خبر دادند.
کشف یک کارگاه ساخت سلاح خفه کن در بغداد واعلام دستگیری بیش از 280 نفر به سبب دست داشتن در خشونتهای استان الانبار طی سال 2010 از دیگر تحولات امنیتی عراق بود.

تاریخ انتشار، تهران: ۱۷:۰۱ , ۱۳۸۹/۱۰/۱۰

دادستان تهران در نماز جمعه امروز تهران:

محاكمه سران فتنه قطعي است


خبرگزاري فارس: دادستان تهران گفت: گوشه و كنار از ما پرسيده مي‌شود چرا با سران فتنه برخورد نمي‌كنيد؟ اما بايد بگويم ما در مواضع مختلف اعلام كرده‌ايم اينها مجرم هستند و قطعاً به اتهاماتشان رسيدگي خواهد شد.


به گزارش خبرنگار قضايي فارس، عباس جعفري دولت آبادي پيش از ظهر امروز به عنوان سخنران پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه اين هفته تهران در جمع نمازگزاران با اشاره به آيه 60 سوره احزاب گفت: قرآن در اين آيه اشاره كرده كه اگر منافقان دست از كارهايشان برندارند هر كجا پيدا شوند بايد دستگير شده و به سخت‌ترين حالت مجازات شوند.
وي ادامه داد: انقلاب اسلامي براي ايجاد يك جامعه نمونه اسلامي تأسيس شد. جمهوري اسلامي بر اين بنا بود كه يك جامعه نمونه برپا كند و يكي از مظاهر جامعه اسلامي نمونه مبارزه بي‌وقفه با مظاهر فساد و تباهي در همه عرصه‌هاست يكي از اين مظاهر فساد شيطان بزرگ آمريكاست.
دادستان تهران افزود: آمريكا قبل از انقلاب با نگه‌داشتن رژيم پهلوي بر سر كار، سعي كرد نگذارد انقلاب پيروز شود اما وقتي كه با رهبري الهي امام (ره) و كوشش مردم، رژيم شاه سكوت كرد و انقلاب به پيروزي رسيد اقدامات آمريكا در جهت براندازي نظام از همان روز شروع شد.
وي تصريح كرد: معاندين انقلاب اسلامي طرح براندازي را از همان آغاز در دستور كار خود قرار دادند، بعد از ناكامي نگهداري رژيم شاهنشاهي، تحريك قوميت‌ها را در دستور كار خود قرار دادند و پس از آن به تحريك افسران فاسد براي كودتاها دست زدند.
دادستان در ادامه افزود: اين در حاليست كه همزمان طراحي جنگ به تصور اينكه ظرف چند روز نظام را ساقط مي‌كنند را كليد زدند كه خوشبختانه با توجه به اينكه 8 سال منابع ما صرف مقابله با اين جنگ شد، نتيجه نگرفتند.
جعفري دولت‌آبادي با اشاره به اقدامات گروهك منافقين و فرقان در سال 60 و شهيد كردن صدها نفر از عزيزان انقلاب به اين تصور كه آنها مي‌توانند با خط ترور نظام را ساقط كنند، گفت: پس از آنكه در اين زمينه هم منفعتي عايد آنها نشد موضوع ملي‌گرايي و جريان بني‌صدر را راه انداختند و در پي آن بودند كه اين عناصر فاسد را در حاكميت جاي دهند كه خوشبختانه بينش عميق امام باعث شد كه اين دسيسه‌ها هم نقش برآب شود.
وي خاطر نشان كرد: مخالفين و آمريكايي‌ها اميدشان را به دوران پس از رحلت امام بسته و فكر مي‌كردند با فوت ايشان، تشتت در بين مردم ايجاد مي‌شود اما با تصميم عاقلانه مجلس خبرگان رهبري در آن زمان و انتخاب رهبر انقلاب اين نقشه آنها نيز برباد رفت.
دادستان تهران با اشاره به اين مطلب كه مخالفين در دوران حكومت دو دولت سازندگي و اصلاحات با تشكيل حلقه كيان سعي داشتند ارزش‌هاي ديني و ارزش‌هاي ابتداي انقلاب را كمرنگ كنند و به جاي آن ارزش‌هاي مبتني بر رفاه و ثروت‌مداري را رونق ببخشند، گفت: خوشبختانه اين سال‌هاي سخت و پرمشقت كه در آن سخن از گفتمان آزادي مي‌شد سپري شد و به اين ترتيب در سال 84 دولت اصولگرا بر سر كار آمد.
وي افزود: طرحي كه اينها در سال 88 اجرا كردند همان سال 84 هم در دست اجرا داشتند اما خوشبختانه با درايت رهبري انقلاب در نطفه خفه شد. سال 88 يكسال استثنايي در تاريخ انقلاب بود و بايد تاريخ‌نگاران اين سال را به عنوان مهم‌ترين سال انقلاب اسلامي يادداشت كنند.
جعفري دولت آبادي افزود: فتنه‌گران همه تجربيات 30 ساله خود را به كار بستند تا در لواي تقلب انتخاباتي كه با شركت بيش از 40 ميليون نفر به بزرگترين مشاركت مردمي تبديل شده بود را از بين ببرند ولي خوشبختانه مردم با رهبري انقلاب اسلامي به ميدان آمدند و طرح‌هاي آنها را خراب كردند.
وي با اشاره به اين مطلب كه در ابتدا و با مطرح شدن موضوع تقلب بسياري مردم به واقع فكر مي‌كردند كه تقلبي صورت گرفته و با آنها هم‌مسير شده بودند، اظهار داشت: با حضور رهبر انقلاب در نمازجمعه 29 خرداد سال 88 و افشاگري‌هاي ايشان ريزش‌هاي آنها آغاز شد و در اين نقطه بود كه آنها احساس كردند بايد به لشكر‌كشي‌هاي خياباني روي بياورند.
عالي‌ترين مقام دادستاني تهران تصريح كرد: فتنه‌گران قصد داشتند تمام روزهاي انقلاب را از ما بگيرند و ما را در خيابان سرگرم كنند تا اسطوره عدالت شكسته شود زيرا آنها فهميدند بعد از نمازجمعه 29 خرداد كار سختي در پيش دارند. بسياري از نيروهايشان دچار ترديد شدند در اين شرايط بود كه تظاهرات خياباني عليرغم اعلام مسئولان كشور مبني بر مجرمانه بودن آن ادامه پيدا كرد.
وي افزود: بازشدن دانشگاه‌ها آن‌ها را به اين فكر انداخت كه مي‌توانند در روزهاي 13 آبان و 16 آذر نظام را خسته كنند و كار خود را به پيش ببرند اما به عنوان كسي كه در تمام مسائل به صورت ريز حضور داشتم به شما مي‌گويم كه هر روز از اقدامات آنها آنقدر سنگين بود كه براي يك نظام كافي بود اما خوشبختانه نظام ما از پاي در نيامد و محكم ايستاد.
جعفري دولت آبادي با اشاره به اين مطلب كه اوج اين فتنه‌ها در عاشورا نهفته شده بود، افزود: هنوز از خاطرم نرفته كه كمي قبل‌تر از عاشورا خبرنگاران از من مي‌پرسيدند كه آيا در روز عاشورا خبري خواهد شد يا خير و من به آنها گفتم مردم شجاع ما آنقدر هوشيارند كه نمي‌گذارند يك سري فتنه‌گر به مقاصد شوم خود برسند.
وي اظهار داشت: فتنه‌گران در شامگاه تاسوعا اقدامات خود را در شمال شهر تهران آغاز كردند تا اينكه در روز عاشورا همه هجمه خود را به ميدان آوردند. اقداماتي كه آنها در روز عاشورا انجام دادند جنگ احزاب بود دستگيري‌هايي كه در آن روز انجام شد نشان مي‌داد كه همه گروه‌ها از بهائيت گرفته تا ملي‌ مذهبي‌ها به خيابان‌ها آمده بودند زيرا دشمن تمام نيروهايش را بسيج كرده بود تا اين بار پس از شكست در مورد هدف قرار دادن جمهوريت نظام، اسلاميت نظام را زمين بزنند.
دادستان تهران گفت: اما پس از آنكه آنها دست خدا را نديدند و 6 دي را درست كردند مردم به كمك خداوند متعال 9 دي را آفريدند و همه حساب‌هايشان را به هم ريختند بايد گفت در 9 دي فتنه تمام عوامل خود را در زندان ديد. شدت برخورد به قدري جدي بود كه هنوز هم بسياري از عوامل آنها در زندان هستند كساني كه فكر مي‌كردند مي‌توانند انتقام تاريخي از نظام بگيرند با كساني مواجه شدند كه با ايمان خود آنها را به عقب راندند.
وي با اشاره به اين كه برخورد با عوامل فتنه بعد از حادثه عاشورا بيشتر شد، زيرا آنها نظام و اركان اصلي نظام را مورد هدف قرار گرفته بودند اظهار داشت: با چنين كساني مجادله نخواهد شد و مي‌بينيد كه اكنون بسياري از آنها در زندان هستند.
* محاكمه سران فتنه قطعي است
دولت آبادي تصريح كرد: گوشه و كنار از ما پرسيده مي‌شود چرا با سران فتنه برخورد نمي‌كنيد؟ اما بايد بگويم ما در مواضع مختلف اعلام كرده‌ايم اينها مجرم هستند و قطعاً به اتهاماتشان رسيدگي خواهد شد. محاكمه سران فتنه قطعي است اما ذكر اين نكته ضرورت دارد كه با توجه به اينكه دست‌هاي پليد آمريكا در عقبه فتنه ديده مي‌شود نياز است با دقت بيشتري كارمان را به پيش ببريم.
وي افزود: بايد طوري عمل كنيم كه نه تنها مجالي براي رشد فتنه بوجود نيايد بلكه محاكمه آنها تيرخلاصي به سوي آمريكا و مخالفان ما باشد و جالب است كه عده‌اي در اين دوره مي‌نشينند و مي‌گويند "مگر ما چه كار كرده‌ايم و چه گناهي داريم كه به ما مي‌گويند فتنه‌گر و مي‌خواهند ما را محاكمه كنند ".
دادستان تهران خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري گفتند كه اينها بزرگترين ظلم را به انقلاب كردند زيرا اينها اعتماد مردم را خدشه‌دار كردند اما اگر قرار باشد از منظر حقوقي به اين موضوع نگاه كنيم بايد بگوييم كه آنها جنبش سبز را درست كردند، امنيت كشور را بر هم زدند و مردم را به كف خيابان ريختند. در قانون مجازات اسلامي براي كساني كه امنيت نظام را برهم بزنند مجازات سنگيني در نظر گرفته شده است اتهامات سران فتنه بيشتر از آن است كه آنها فكر آن را مي‌كنند.
جعفري دولت آبادي بار ديگر به آيه 60 سوره احزاب اشاره كرد و گفت: در اين آيه قرآن است كه براي فتنه‌گران شرط مي‌گذارد و اجازه مي‌دهد اگر آنها كارهايشان را خاتمه ندهند با آنها برخورد شود حالا جالب است كه سران فتنه اين بار براي ما شرط مي‌گذارند و خود را محق مي‌دانند من به آنها مي‌گويم از خواب بيدار شوند برگردند به اول خط و ببينند كه نظام قرار است براي آنها شرط تعيين كند و شرط اولمان هم محاكمه آنهاست.
وي افزود: آنها امروز طلبكار نظام شده‌اند و براي نظام شرط مي‌گذارند اما بدانند كه ما با آنها اتمام حجت مي‌كنيم كه بايد ابتدا دست از كارهايشان بردارند و سپس محاكمه شوند زيرا آنها در يكسال گذشته فرصت تاريخي داشتند تا از كارهايشان توبه كنند. در نظام ما اين فرصت وجود ندارد كه هر كسي هر كاري دلش خواست انجام دهد و باز هم آزادانه بگردد قطعا با آنها با شدت و حدت برخورد مي‌شود.
دادستان تهران افزود: خوشبختانه امروز سياست‌هاي جديدي در قوه قضائيه اعلام شده كه قرار است براساس آن با شرارت‌ها برخورد قاطعي شود.
وي با اشاره به 30 سال فعاليت قضايي خود گفت: در تمام اين سال‌ها سياست به گونه‌اي بود كه قضات از لايه‌هاي پايين‌تر به لايه‌هاي بالاتر فشار مي‌آوردند تا برخوردي جدي با جرايم خشن انجام شود اما خوشبختانه در دوره جديد رياست قوه قضائيه خودش وارد شده تا با نمايش اقتدار خودش بتواند دست مجرمان حرفه‌اي، متجاوزان و سارقان مسلح را از جان و مال مردم كوتاه كند.
دادستان تهران با اشاره به اين مطلب كه در روزنامه‌ها مي‌خوانيم كه مردم گله‌مند هستند و از دستگاه قضايي مي‌خواهند تا با اين جرايم برخوردي قاطع داشته باشند گفت: در اين سياست‌هاي جديد به اين مطالبه فراگير مردم پاسخ داده خواهد شد.
وي افزود: جلسات خوبي تشكيل شده و به مردم قول مي‌دهيم آثار آن را خواهند ديد. نمونه بارز اين جلسات و پيگيري مجدانه قوه قضائيه موضوع پرونده ميدان كاج است كه ديديد تنها ظرف دو ماه حكم تأييد شد و اگر مشكلي پيش نيايد در هفته پيش رو قطعا اجرا خواهد شد.
وي ادامه داد: اميدواريم اين سياست در همه سطوح عملي شود و مجرميني كه دست به اعمال مجرمانه مي‌زنند سر جايشان بنشينند به اينها اعلام مي‌كنيم كه بدانيد كه پيغام عدالت سنگين است و آنها را قطعا در بر خواهد گرفت.
جعفري دولت آبادي در بخش ديگري از سخنان خود به مسئله حقوق بشر اشاره كرد و گفت: حقوق بشر امروز به موضوعي تبديل شده كه غربي‌ها كه خودشان بزرگترين ناقضان حقوق بشر هستند آن را براي ما يك موضع فشار تبديل كرده‌اند.
وي تصريح كرد: آمريكايي‌ها هر روز به نام مبارزه با تروريسم در عراق و افغانستان بزرگترين فجايع را رقم مي‌زنند اما متأسفانه قصد دارند با اتكا به مسئله حقوق بشر ما را به چالش بكشانند و بايد گفت: امروز چهره خارجي فتنه هم موضوع حقوق بشر است.
دادستان تهران گفت: فتنه‌گران حالا كه ديدند فتنه‌هايشان نقش برآب شده آمده‌اند و از مجراي سازمان ملل موضوع حقوق بشر را به راه انداختند در حاليكه خودشان مي‌دانند كسانيكه در ايران دستگير شده‌اند بر هم زنندگان نظم عمومي بوده‌اند اما در بوق و كرنا مي‌كنند كه اينها خلاف حقوق بشر دستگير شدند.
وي خاطرنشان كرد: نظام جمهوري اسلامي آنقدر قدرتمند هست كه دچار بازي‌هاي پوچ آمريكايي‌ها كه همگي آنها در راستاي طرح براندازي است نخواهد شد و بدانند آنها هيچ كاري نمي‌توانند از پيش ببرند و اين توطئه هم نقش برآب خواهد شد.
جعفري دولت آبادي در آخرين بخش از سخنان خود با اشاره به اينكه در طول 30 سال سابقه تولد نظام جمهوري اسلامي هر جا مردم ورود پيدا كرده‌اند پيروزي‌هاي بزرگ نصيب انقلاب شده است گفت: در جريان جنگ و مبارزه با توطئه‌هاي بيگانگان ديديم كه حضور مردم بيشترين پيروزي را عايد كشورمان كرد.
وي به موضوع طرح اجراي هدفمندي يارانه‌ها اشاره كرد و گفت: خوشبختانه در اين طرح هم حضور مردم و نقش آنها كارساز بود و اميدواريم در مبارزه با شرارت‌ها و متهمان جرايم خشن نيز حضور مردم و كمك مردم به دستگاه قضايي باعث پيروزمندانه بودن اجراي اين طرح شود.


ايلنا از كمبودها و چالش‌هاي نبود آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد گزارش مي‌دهد

تيغ اعتياد روي گونه مدارس

آموزش و پرورش به عنوان مرجع اصلي آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد د نه وجود اعتياد در مدارس را تاييد مي‌‍كند و نه كاري براي آموزش دانش آموزان انجام مي‌دهد/ گزارش‌ها مي گويند پایین‌ترین سن آغاز به اعتیاد مربوط به ايران است.


ايلنا-: داستان اظهارنظرهاي اكثر وزاري آموزش و پرورش به ويژه حميدرضا حاجي‌بابايي درباره پاک بودن محیط مدارس و این‌که امکان معتاد شدن بچه‌ها در مدرسه وجود ندارد، به شكل عجيبي درگير تکذیب و سکوت شده است؛ در حالی که بیشتر کارشناسان متفق‌القول‌اند که سن اعتیاد در کشور پایین آمده و جوان‌ها و به‌ويژه دانش‌آموزان به خاطر سادگی و خوش‌باوری و صدالبته کنجکاوی، خیلی زودتر می‌توانند گرفتار معضلی به اسم اعتیاد شوند. اما اين تنها يك روي سكه است، چرا كه پرده اول اين داستان تكراري اعتياد در مدارس اين است، وزارت آموزش و پرورش و نهاد‌هاي مرتبط تا چه حدي توانسته‌اند كه در بحث‌هاي مربوط به پيشگيري موفق باشند.
در حال حاضر همچنان آموزش و پرورش نمی‌خواهد زیر بار وجود اعتياد در مدارس برود و حتی تمام راه‌ها را برای انجام تحقیقات بیشتر بسته است و حقیقت این است که هیچ آمار درست و درمان و قابل استنادی از تعداد دانش‌آموزان معتاد در ایران وجود ندارد یا هنوز به بیرون درز نکرده و برای همین هم مسئولان آموزش و پرورش می‌توانند به راحتی ادعا کنند که محیط مدارس کاملا امن است. اما مسئله‌اي كه در اينجا مطرح است اين است كه با فرض عدم وجود اعتياد در مدارس كه فرض نادرستي است، بايد پرسيد كه تاكنون چه اقداماتي براي آموزش مهارت‌هاي پيشگيري از اعتياد در مدارس انجام شده است؟! حميدرضا حاجي‌بابايي كه اين روزها وجود مسائلي از قبيل تنبيه دانش آموزان و اعتياد در مدارس را تكذيب مي‌كند در رابطه با آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد در مدارس رويكرد خاص خود را دارد.
او در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، توسعه ورزش دانش‌آموزی و گسترش نمازخانه‌ها و کتابخانه‌ها در مدارس را از جمله اقدامات وزارت آموزش و پرورش در زمینه مبارزه با انحرافات و اعتياد در مدارس عنوان مي كند، و همچون قبل، وجود اعتياد در مدارس را تكذيب مي كند و معتقد است:آموزش و پرورش نهادی پاک و مقدس است و به اندازه‌ای که در آموزش و پرورش پاکی و صداقت هست به همان اندازه باید مراقبت‌‌ها افزایش یابد، اصلا مگر مي‌توان تصور كرد كه دانش‌آموزي معتاد باشد؟!
شايد پاسخ به اين سوال وزير را مي‌توان از مصطفي اقليما پرسيد، چرا كه در مقابل كارشناسان اظهارنظر متفاوتي را دارند. بيش از 70 درصد سهم دستگاه‌هاي دولتي در بحث پيشگيري از اعتياد متوجه وزارت آموزش و پرورش است مصطفي اقليما رئيس انجمن‌ علمي مددكاران اجتماعي ايران و عضو شوراي راهبردي آسيب‌هاي اجتماعي شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به اينكه بيش از 70 درصد سهم دستگاه‌هاي دولتي در بحث پيشگيري از اعتياد متوجه وزارت آموزش و پرورش است، معتقد است: در جامعه‌اي زندگي مي‌كنيم كه با نگاهي به وضعيت خانواده‌ها مي‌توان دريافت كه عمده آنها به دليل مشكلات اقتصادي كه با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند، توانايي پاسخگويي به نيازها و سوالات كودكان خود را ندارند و به همين دليل با سپردن دانش‌آموزان خود به مدارس به شكلي برخي وظايف خود را به آموزش و پرورش واگذار مي‌كنند .
اين مددكار اجتماعي با تاكيد بر اينكه دانش‌آموزان در روز بيش از 7 تا 8 ساعت از زمان خود را در مدرسه صرف مي‌كنند اظهار مي‌دارد: بر اين اساس نقش خانواده‌ها را در آموزش مهارت‌هاي پيشگيري از اعتياد را مي‌توان 5 تا 10 درصد عنوان كرد چرا كه در روز آنها كمتر از 2 ساعت با دانش‌آموزان خود برخورد دارند و اين تعداد براي آموزش وپرورش بين 7 تا 8 ساعت در روز است. معلم، كتب درسي و آموزش مداوم در بحث آسيب‌هاي اجتماعي در مدارس وجود ندارد
وي افزود: در اين ميان فاكتور ديگري به اسم معلم وجود دارد كه متاسفانه آنها هم با توجه به درگيري‌هاي اقتصادي خود و عدم پرداخت حقوق مكفي درگير مسائل اقتصادي خود هستند و نقش واقعي خود را نمي‌توانند ايفا كنند. معلم در كلاس درس بايد با مداومت درپي آسيب‌هاي اجتماعي بتواند دانش‌آموزان را با حد بسياري زيادي آگاه كند، اما متاسفانه اين مسئله در مدارس ديده نمي‌شود و آموزش‌ و پروش بعضاً استادهايي را از خارج از مدارس مي‌آورد تا با برگزاري كارگاه‌هايي بتواند آموزش‌هايي را به معلمان بدهد. اقليما با تاكيد بر اينكه معلمان در كلاس‌هاي درس به دليل مشكلات خود حتي كم‌تر مي‌توانند به ارائه درس‌هاي خود بپردازند، گفت: به عقيده من آموزش و پرورش بيش‌ترين سهم را در اين زمينه دارد كه در حال حاضر فاكتورهايي نظير معلم، كتب درسي و آموزش مداوم در بحث آسيب‌هاي اجتماعي در مدارس وجود ندارد. براي پيشگيري كارگاه آموزشي برگزار مي‌كنيم حسن ضياالديني مديركل پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي وزارت آموزش و پرورش از جمله مسئولاني در آموزش و پرورش است كه به صورت مستقيم با اين معضل روبرو است.
در گفت‌و‌گو با ايلنا با اشاره به اقدامات صورت گرفته در رابطه با آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد در مدارس گفت: ما همه ساله برنامه‌هاي خود را به ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام مي‌كنيم كه اين برنامه در سه مقطع دبستان، راهنمايي و دبيرستان همه ساله اجرا مي‌شود كه امسال در مقطع راهنمايي آموزش مهارت‌هاي زندگي نيز اضافه شده است. او با بيان اينكه ميزان بودجه‌‌اي كه از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر به وزارت آموزش و پرورش اختصاص داده مي شود، 3 و نيم ميليارد تومان است، اظهار داشت: بر اين اساس عمده فعاليت‌ ما در بحث پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي به برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي، توزيع كتابچه‌هاي مرتبط با بحث پيشگيري از اعتياد، نمايش فيلم‌هاي آموزشي در مدارس و توزيع ماهنامه تخصصي اين موضوع است مدارس است، كه البته برخي از اين فعاليت‌ها با همكاري انجمن اوليا و مربيان برگزار مي‌شود.
آموزش و پرورش در آموزش هاي پيشگيري از اعتياد دل به بروشور و كارگاه بسته است اقليما در ادامه با انتقاد از برنامه هاي وزارت آموزش و پرورش مي‌گويد: برنامه‌هاي وزارت آموزش و پرورش درحال حاضر محدود مي‌شود به برگزاري چند كارگاه و چند بروشور آموزشي، چرا كه معلم به عنوان كسي كه الگوي عملي و اخلاقي دانش‌آموزان است اكنون نتوانسته است ايفاي نقش كند، اما اين تقصير معلم نيست، شايد مقصر آموزش و پرورش و ساير نهادهاي اجرايي باشند كه تاكنون نتوانسته‌اند فشارهاي موجود را حل كنند.
وي با بيان اينكه با اين وضعيت اگر قرار باشد مهد كودك‌ها به آموزش و پروش واگذار شود فاجعه بزرگي بوجود مي‌آيد گفت: آموزش و پرورش در حدودي مي‌تواند مسئوليت مهد كودك‌ها را بر عهده بگيرد كه سابقه‌ درخشاني را از مديريت مدارس كشور نشان داده است. آموزش و پرورش به عنوان مرجع اصلي آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد در مدارس نه وجود اعتياد در مدارس را تاييد مي‌‍كند و نه كاري براي آموزش دانش آموزان انجام مي‌دهد. اين در حالي است كه گزارش 2008 سازمان ملل می‌گوید که ایران بیشترین مصرف سرانه مواد مخدر در جهان را دارد. گزارش‌های دیگری وجود دارد که پایین‌ترین سن آغاز اعتیاد را نیز ویژه ایران می‌داند. نتایج یک تحقیق علمی در زمینه مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد که مدارس راهنمایی و دبیرستان، یکی از محیط‌های اصلی برای شروع استفاده از مواد مخدر است.
در حال حاضر آن‌طور که مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر اذعان دارند، رواج مواد مخدر در میان دانش‌آموزان مدارس به ویژه در حاشیه شهر، به وضعیت نگران‌کننده‌ای رسیده است و پاسخ به اين سوال كه وضعيت موجود در آينده به كجا مي‌رسد را بايد مسئولان آموزش و پرورش و شخص وزير پاسخ دهد. گزارش: محمدحسين نجاتي

1389/10/10 - 11:46 کد خبر : 170491

نگاهي به قيمت خودروهاي خارجي سواري در ايران

در آذرماه محصولات آسان موتور در بازار بين 20 تا 81 ميليون تومان به فروش رسيدند.


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: خودرو- در آذرماه محصولات آسان موتور در بازار بين 20 تا 81 ميليون تومان به فروش رسيدند. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آزرا مدل 2011 در اين ماه به قيمت 54 ميليون در بازار تهران فروخته شد؛ در حالي كه سوناتا مدل 2010 به قيمت 45 ميليون تومان معامله شد. سانتافه مدل 2011 نيز به قيمت 58 ميليون و 900 هزار تومان معامله شد.
جنيسيس كه مدل 2011 آن 81 ميليون تومان بود، در مدل كوپه با اختلاف حدود 20 ميليون توماني 59 ميليون و 900 هزار تومان فروخته شد.
AX55 مدل 2011 به قيمت 69 ميليون تومان و AC مدل 2011 به قيمت 39 ميليون فروخته شدند. ون HE مدل 2010 به قيمت 48 ميليون و 900 هزار تومان معامله شد و توسان 2011 ديگر محصول آسان موتور تقريبا در بازار ناياب بود.
تويوتا كمري كه جزو محبوب‎ترين خودروهاي خارجي در بازار ايران است، 53 ميليون تومان قيمت داشت و تويوتا كرولا 47 ميليون تومان فروخته شد.
در آذرماه، هيونداي ورنا اتوماتيك در بازار 23 ميليون و هيونداي آوانته اتوماتيك 27 ميليون تومان خريد و فروش شد.
اما قيمت محصولات كيا در آذرماه كه برخي از آن‎ها به سمت ناياب شدن در بازار مي‎روند هم بين 40 تا 74 ميليون تومان بود.
در اين ماه سراتو با قيمتي نزديك به 40 ميليون تومان ارزان‎ترين محصول كيا موتورز در ايران بوده است. بعد از آن كارنز كه به دليل توقف توليد آن در شركت كيا تقريبا ناياب شده است، با قيمت 42 ميليون و300 هزار تومان فروخته شده است.
اپتيما ديگر محصول كيا موتورز، اين ماه در بازار تهران بين 44 ميليون و700 هزار تومان تا 46 ميليون تومان معامله شده است.
ديگر خودرو كم ياب كيا در ايران در اين ماه موهاوي بود كه قيمت آن به حدود 74 ميليون تومان رسيده است.
1389/10/10 12-31-2010 10:32:11 8910-04908: كد خبر

شيوه‌هاي جديد شركت‌هاي هرمي براي كلاهبرداري

مديركل بخش مبارزه با شركت‌هاي هرمي وزارت اطلاعات
در گفت‌وگو با فارس تشريح كرد

شيوه‌هاي جديد شركت‌هاي هرمي براي كلاهبرداري

خبرگزاري فارس: مدير كل بخش مبارزه با شركت‌هاي هرمي وزارت اطلاعات شيوه‌هاي جديد كلاهبرداري توسط شركت‌هاي هرمي را تشريح كرد.


علي تقوي در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامي فارس گفت: شركت‌هاي هرمي هر روز لباس تازه‌ايي مي‌پوشند. از روش تازه براي كلاهبرداري استفاده مي‌كنند.
وي اظهار داشت: اخيراً يكي از شركت‌هاي هرمي تحت پوشش فروش دستبندهاي انرژي‌زا اقدام به عضو گيري و فروش اين دستبندها مي‌كند، اعضا بايد اين دستبندها را به دو نفر ديگر فروخته و پورسانت دريافت كنند و نفرات جديد نيز به شكل هرمي مسير را ادامه مي‌دهند.
تقوي افزود: برخي هرمي‌ها تحت عنوان بيمه عمر و خودرو اقدام به عضو گيري و پرداخت پورسانت مي‌كردند، از اين شركت بيمه موضوع استعلام شد كه توسط اين شركت موضوع تكذيب شد. افراد سودجو، از اعضاي خود مي‌خواستند تا اقدام به فروش بيمه‌نامه كنند و اين بدون هماهنگي با شركت بيمه مذكور بود.
اين مدير وزارت اطلاعات تصريح كرد: اين شركت‌ها حق عضويت هم دريافت مي‌كردند، هر چند شركت‌هاي هرمي عضوگيري صرف را كنار گذاشته و همه به دنبال فروش محصول در كنار عضوگيري هستند.
وي اظهار داشت: شركت‌هاي هرمي تحت پوشش فروش لوازم آرايش، كتاب، لوازم خانگي و ... اقدام به عضوگيري مي‌كنند.
مديركل بخش مبارزه با شركت‌هاي هرمي وزارت اطلاعات گفت: «فاركس» كه تحت عنوان خريد و فروش سهام اقدام مي‌كند، نوع ديگري از فعاليت شركت‌هاي هرمي است. استفاده از نام فاركس به عنوان يك تجارت اينترنتي در بورس‌هاي جهاني مطرح است.
تقوي افزود: فاركس شركت‌هايي هستند كه ثبت هم نشده‌اند اما دفتر به راه مي‌اندازند و مي‌گويند بياييد شما را عضو بورس‌هاي بين‌المللي كنيم و آنجا به اسم خريد و فروش شروع مي‌كنند اما اينها دروغ است.
وي در ادامه افزود: در واقع پشت صحنه هيچ چيز نيست و اينها پول مردم را مي‌گيرند و بعد در معاملات سهام به گونه‌اي وانمود مي‌كنند كه سهام شما سودآور شده و چند هزاردلار سود كرده‌ايد ولي همه اينها در حساب‌هاي مجازي افراد است اما در عمل زماني‌كه فرد مي‌خواهد سودش را دريافت كند در اولين معامله زيان كلاني به فرد وارد مي‌شود و كل پولش را از دست مي‌دهد.
اين مدير وزارت اطلاعات گفت: شركت‌هاي هرمي آدرس خود را مدام تغيير مي‌دهند و سعي مي‌كنند ردي از خود بر جاي نگذارند. رسانه‌ها بايد در زمينه فعاليت شركت‌هاي هرمي و شيوه‌هاي به كارگرفته شده توسط آنان اطلاعات لازم را به شهروندان ارائه دهند.
مدير كل بخش مبارزه با شركت‌هاي هرمي وزارت اطلاعات اعلام كرد:‌ عمده دفاتر شركت‌هاي هرمي در تهران مستقر هستند و ليدرهاي اين شركت‌ها بسته به اينكه اصالتاً به كدام شهر نسبت دارند سعي مي‌‌كنند همشهريان خود را با وعده‌هاي دروغ و عناوين مختلف جذب كنند.
وي در ادامه افزود: اين افراد به همشهريان خود مي‌گويند كه در شركت‌هايي كه مثل شركت‌هاي خودروسازي، بيمه و ادارات مختلف استخدام شده‌اند اما براي اينكه به مشكل برنخورند بايد دوره‌هاي آموزشي را تحت نظر اين شركت بگذارند.
تقوي گفت: مديران اين شركت‌ها ارتباط اعضا را با دنياي بيرون قطع مي‌كنند و هرگونه فعاليت هرمي خود را تكذيب مي‌كنند.
اين مقام وزارت اطلاعات خواستار استفاده از شيوه‌هاي جديد براي شناسايي و معرفي روش‌هاي شركت‌هاي هرمي در قالب فيلم، سريال و مستندهاي آموزشي شد و تصريح كرد: بسياري از هموطنانمان در مناطق دور افتاده و روستاهاي كشور ارتباط زيادي با رسانه‌هاي مكتوب و برنامه‌هاي تخصصي ندارند و شركت‌هاي هرمي از اين مسئله سوء استفاده مي‌كنند.
تقوي گفت: با برخوردهاي انجام شده با شركت‌هاي هرمي فعاليت اين شركت‌ها به شدت كاهش يافته و كار برايشان سخت شده است.برخورد با شركت‌هاي هرمي توسط نيروهاي انتظامي، اطلاعاتي و امنيتي همچنان ادامه دارد.

نرخ جديد سرويس دهي آژانس و تاكسي
در سطح تهران اعلام شد

تمدن: كرايه تاكسي‌ها و آژانس‌هاي درون شهري 15
و برون شهري 20 درصد افزايش يافت
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - شهري استاندار تهران اصلاح قيمت سرويس دهي خدمات آژانس و تاكسي در سطح استان را اعلام كرد گفت: ‌اين اصلاح قيمت از امروز اجرايي مي شود.
به گزارش سرويس «شهري» ايسنا، مرتضي تمدن گفت: ‌بر اين اساس قيمت سرويس دهي تاكسي ها و آژانس هاي درون شهري در شهر تهران حداكثر 15 و در شهرهاي غير از تهران حداكثر 20درصد افزايش خواهد يافت .
استاندار تهران افزود: ‌همانگونه كه تا امروز ناوگان حمل و نقل عمومي بخصوص حمل و نقل درون شهري حداكثر همكاري را در امر سرويس دهي به مردم بعمل آورده اند ، انتظار مي رود در اين مرحله و با اصلاح قيمتها ضمن رعايت سقف اعلام شده اجازه سوء استفاده و اجحاف به شهروندان را نداده و خود بهترين ناظر و مراقب در اين زمينه باشند.
استاندار تهران گفت: ‌با همكاري اتحاديه ها و دستگاههاي نظارتي نيز روند كنترل قيمتها صورت خواهد پذيرفت.
وي از شهروندان نيز كه از ناوگان حمل و نقل عمومي درون شهري از جمله تاكسي و آژانس استفاده مي نمايند خواست تا در صورت مشاهده هرگونه افزايش بيش از قيمتهاي اعلام شده مراتب را در شهر تهران به شماره 1888 و در شهرستانهاي استان به شماره 124 اعلام نمايند.
همچنين فرمانداريهاي تمامي شهرستانهاي استان تهران نيز آماده دريافت هرگونه نظر ، پيشنهاد و هرگونه تخلف ناوگان حمل و نقل عمومي از سوي شهروندان مي باشد.
1389/10/09 12-30-2010 14:49:23 8910-05933: كد خبر

اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري

24 و 25 اسفند ماه برگزار مي‌شود



در جلسه هيات رئيسه ‏، مقرر گرديد قبل از اجلاس رسمي ، جلسه مشتركي بين هيأت رئيسه، پنج تن از منتخبين خبرگان و رؤساي كميسيون‌هاي اجلاس خبرگان رهبري در دي ماه سال جاري، در ساختمان دبيرخانه خبرگان تهران تشكيل گردد.
ایلنا: اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري 24 و 25 اسفند ماه سال جاري برگزار مي‌شود. به گزارش ايلنا ، در جلسه بعدازظهر امروز 8/10/1389، هيأت رئيسه مجلس خبرگان رهبري پيشنهادهاي كميسيون‌هاي مجلس خبرگان رهبري مورد بحث و بررسي قرار گرفت و مقرر گرديد قبل از اجلاس رسمي، جلسه مشتركي بين هيأت رئيسه، پنج تن از منتخبين خبرگان و رؤساي كميسيون‌هاي اجلاس خبرگان رهبري در دي ماه سال جاري، در ساختمان دبيرخانه خبرگان تهران تشكيل گردد. در اين جلسه كه در دفتر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجلس خبرگان رهبري تشكيل گرديد، حضرات آيات شاهرودي، محمد يزدي، صادق آملي لاريجاني و ابراهيم رئيسي به بيان ديدگاه‌هاي خويش در خصوص مسائل مطرح شده پرداختند و تاريخ و دستور اجلاس آينده مجلس خبرگان مشخص شد و مقرر گرديد، اجلاس رسمي اين مجلس در تاريخ 24 و 25/12/1389 در تهران برگزار شود.

1389/10/8 - 18:28:36 کد خبر : 170833

آيا صادرات غير نفتي ما واقعا بوي نفت نمي‌دهد؟

بالش تاريخي نفت زير سر اقتصاد ايران

ایران از دیرباز صادركننده کالاهای سنتی و کشاورزی کشور محسوب می‌شد. از دست دادن این بازارها می‌تواند خبر بدی برای تجار ایرانی باشد که نامشان با فرش و چرم و زعفران و بسیاری از محصولات مختص ایران گره خورده است.


(بازرگانی را شنیدم که صد و پنجاه شتر بار داشت و چهل بنده خدمتکار. شبی در جزیره کیش مرا به حجره خویش در‌آورد. همه شب نیارمید از سخن‌های پریشان گفتن که فلان انبازم به ترکستان و فلان بضاعت به هندوستان است واین قباله فلان زمین است و فلان چیز را فلان ضمین. گاه گفتی خاطر اسکندریه دارم که هوایی خوشست.

باز گفتی نه که دریای مغرب مشوش است؛ سعدیا، سفری دیگرم در پیش است، اگر آن کرده شود بقیت عمر خویش به گوشه بنشینم. گفتم: آن کدام سفرست؟ گفت: گوگرد پارسی خواهم بردن به چین که شنیدم قیمتی عظیم دارد و از آنجا کاسه چینی به روم آرم و دیبای رومی به هند و فولاد هندی به حلب و آبگینه حلبی به یمن و برد یمانی به پارس و زان پس ترک تجارت کنم و به دکانی بنشینم. انصاف ازین ماخولیا چندان فرو گفت که بیش طاقت گفتنش نماند. گفت: ای سعدی، تو هم سخنی بگوی از آنها که دیده‌ای و شنیده.) سعدي عليه ارحمه از آن تاريخ تا به حال شنيده‌هاي فراواني است.

يكي اين كه ترك تجارت كن و دل به فروش نفت خوش دارد كه نيكوتر است. اين حكايت، حكايت صد سالي است كه گذشت و شايد سال‌هايي كه مي‌آيد. تا پيش از آن كه چشم اقتصاد ايران به نفت روشن شود، ‌ايران بازارهاي جهاني را مي‌شناخت و بدان راه داشت. هر چند از سال‌ها قبل مصنوعات غربي و روسي در بازارهاي ايراني جا خوش كرده بودند اما از لابه‌لاي سطور تاريخ مي‌توان دريافت كه تاجران ايراني نيز كالايي براي عرضه به بازارهاي جهاني داشتند. مهمترين كالاهاي پرطرفدار ايراني در بازارهاي جهاني، تا قبل از دوران طلوع نفت را مي‌توان فرش و انواع پارچه، ابريشم و نمد و كرباس و چرم و شال و ... دانست.

ترياك و حنا نيز از محصولات صادراتي عمده ايران محسوب مي‌شدند. ايراني‌ها تجربه‌اي طولاني در بافتن انواع پارچه داشتند. شايد از اين رو بود كه انواع پارچه‌هاي ايراني از لطيف‌ترين نوع تا خشن‌ترين‌شان كه به كار نصب چادر و ... مي‌آمد در بازارهاي آن سوي آب طرفدار داشت. ايران صنعت چنداني نداشت. اينها را مي‌فروخت و بلور و آبگينه و صندوقچه و ... وارد مي‌كرد. كالاهاي مصرفي از ديرباز در بازار ايران طرفداراني عمده داشت. از صنايع چيزي كه دندان‌گير باشد براي عرضه به بازارهاي آن سوي مرز نبود اما معادن پر و پيمان به صورت خام كم به فروش نمي‌رسيد. بالاخره دوران اكتشاف نفت از راه رسيد و نفت ايران از دل زمين‌هاي تف‌ديده و خورشيدخورده مسجد سليمان فوران كرد تا برخي آرزوها در دل‌ها بزرگ و بزرگ‌تر شود. نفت كم‌كم به مهمترين منبع تامين مالي اقتصادي ايران بدل شد و سياست و اجتماع و اقتصاد را در خود حل كرد.

اقتصاد نفتي طبيعتا سياست نفتي را بنيان‌گذاري كرد و از دل اين سياست نفت و تصميم‌گيري‌هاي آغشته به نفت اجتماع نفتي سر بيرون آورد. از پس سال‌هاي دور افزايش صادرات غيرنفتي ايران و كاهش وابستگي به نفت به رويايي بزرگ، اما دست نيافتني بدل شده است. دولت‌ها از پس هم مي‌روند و مي‌آيند و همواره براي نشان دادن كارهایي كه كرده‌اند و تاثيراتي كه گذاشته‌اند آمار صادرات غيرنفتي و سياست‌گذاري‌ها براي تسهيل اين امر را مبناي تحليل‌ها و تفسيرهاي خود قرار مي‌دهند. اما جالب اینجاست که بخش مهمی از صادرات غیرنفتی نیز در چنبره نفت گرفتار آمده است و اگر نفت ارزان و انرژی فراوان و قیمت‌های ترجیحی نبود، صادرات غیرنفتی معنایی چندان نمی‌یافت. از اینها بگذریم. از کالاهای صنعتی که به واسطه انرژی ارزان و قیمت‌های غیررقابتی مجال تولید می‌یابند. باید به وضعیت کالاهای صادراتی ایران که در فهرست کالاهای غیرنفتی جای دارند نگاهی بیندازیم تا عمق وابستگی به نفت بیش از آنچه عیان شده، عیان شود. ارزش افزوده نفتی یا کالای غیرنفتی؟ خام‌فروشی سال‌هاست که روح و جان ایرانی را آزرده است. هر که بر مسند دولت تکیه زده در سر سودای دوری از خام‌فروشی را داشته و کم یا بیش اقداماتی را برای رسیدن به مقصود به اجرا درآورده است.

شاید بتوان بی‌ثمری سیاست‌ها را در تغییر مداوم آنها و نبود تعریفی واحد و شخص و پیش برنده از مفهوم توسعه یافت. چیزی که بحث در باب آن در مجال این مقاله نیست. صنعت پتروشیمی از جمله صنایعی است که می‌تواند فاصله کالاهای صادراتی را با خام‌فروشی افزایش دهد. این که نفت خام و بدون فراوری راهی بازارهای بین‌المللی شود یا محصولات و فراورده‌های نفتی و یا جلوتر از اینها محصولات پتروشیمی که از ارزش افزوده فراوانی برخوردارند طبیعتا تفاوت‌هایی را در ارقام و آمار صادراتی کشور ایجاد می‌کند. صنعت پتروشیمی نیز با هدف دوری از خام‌فروشی نفت شکل گرفت و سر پا ایستاد تا بتواند ارزش افزوده‌ای که خریداران نفت تا پیش از این متعلق به خود می‌ساختند، نصیب کشور كند. با این توصیف کالاهایی که تحت عنوان محصولات پتروشیمی از ایران صادر می‌شود نه نام کالای نفتی با ارزش افزوده بالا، بلکه عنوان کالای صادراتی غیرنفتی را از آن خود می‌کنند و این همان خشتی است که کج نهاده شده است.

کالاهای سنتی، بازارهایی که تحلیل می‌رود ایران از دیرباز بازار صادرات کالاهایی را به صورت سنتی در اختیار داشته است. میوه تازه و سبزیجات و زعفران و پوست و روده خرما و پسته جایگاهی ویژه در سبد صادرات غیرنفتی ایران داشته است. این دسته از کالاها در فهرست کالاهای سنتی و کشاورزی طبقه‌بندی می‌شوند. اما ایران در سال‌های اخیر با استفاده از درآمدهای نفتی، صنعتی برای خود دست و پا کرده است و کالاهایی نظیر شمش مس و سنگ و مصالح ساختمانی و ورق و مفتول و چدن و آهن و فولاد را در فهرست کالاهای صنعتی طبقه‌بندی کرده است. مواد شیمیایی و پتروشیمی، ملبوس آماده، تریکو، پودر لباسشویی و صابون و ... نیز در این دسته جای دارند. آمار و ارقام نشان می‌دهد در سال 1383- 38 درصد از صادرلات غیرنفتی ایران در اختیار کالاهای سنتی و کشاورزی بوده است که این سهم، رقمی در حدود یک میلیارد و 600 میلیون دلار را تشکیل می‌داد. از سوی دیگر در همین سال 1.8 درصد از صادرات غیرنفتی کشور در اختیار کلوخه‌های کانی و فلزی بوده و کالاهای صنعتی نیز چیزی در حدود 40 درصد از کل صادرات را در اختیار داشته‌اند. سهم مواد شیمیایی و پتروشیمیایی نیز از این 40 درصد چیزی در حدود 3.3 درصد برآورد شده است. در این سال کل صادرات غیرنفتی کمی از 4 میلیارد دلار فراتر رفته بود و کل صادرات صنعتی ایران چیزی حدود 2 میلیارد و 540 میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته است.

این ارقام در سال 1384 تغییرات معناداری را تجربه کرده است. صادرات محصولات سنتی و کشاورزی ایران به 2 میلیارد و 148 میلیون دلار رسیده و صادرات محصولات صنعتی نیز در این سال به 8 میلیارد دلار نزدیک شد. 75 درصد از صادرات غیرنفتی ایران در فهرست کالاهای صنعتی قرار گرفت و 20 درصد در فهرست کالاهای سنتی. از این رقم 3.8 درصد نیز در اختیار کلوخه‌های کانی فلزی است. کل صادرات غیرنفتی ایران به حدود 10 میلیارد دلار افزایش یافت. آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال 1387 حجم صادراتی که کالاهای سنتی و کشاورزی را در خود جای می‌داد، به 3 میلیارد دلار و صادرات کالاهای صنعتی به 14 میلیارد و 700 میلیون دلار افزایش یافت. در این سال 81.5 درصد از کل صادرات ایران را کالاهایی تشکیل می‌داد که صنعتی تلقی می‌شوند. 1.6 درصد از حجم صادرات نیز به کلوخه‌های کانی و فلزی اختصاص دارد. روند کند رشد صادرات محصولات سنتی و کشاورزی در این میان قابل بررسی است.

طی سال‌های اخیر بازار بسیاری از محصولات سنتی و کشاورزی ایران در اختیار کشورهایی نظیر چین و اسپانیا و امارات قرار گرفته است. چین و اسپانیا و امارات سال‌هاست برای در اختیار گرفتن بازار زعفران دورخیز کرده‌اند و از سوی دیگر کمتر میوه خارجی است که در فصل و غیرفصل در دورافتاده‌ترین میوه‌فروشی‌هاي ایران نتوان یافت. کار به جایی رسیده بود که امسال چشم مصرف‌کنندگان ایرانی به میوه‌های تايوانی و مالزیایی و ... نیز روشن شد. بررسی جدول ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد برخی کالاهای سنتی که پیش از این اهمیت فوق‌العاده‌اي داشت و خود سرفصلی جداگانه را دریافت می‌کرد طی سال‌های اخیر به سرفصل سایر کوچ کرده است. از جمله این کالاها می‌توان از خاویار ایرانی نام برد. زیره و پنبه و کتیرا نیز از آن جمله‌اند. میزان صادرات خاویار در سال 1384 بیش از13 میلیون دلار بوده است.

هر چند این رقم در مقایسه با سال 1383 کاهشی 40 درصدی را نشان می‌داد اما هنوز می‌توانست سرفصلی جداگانه را به خود اختصاص دهد. صادرات کتیرا نیز در سال 1384 با کاهشی 93 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود 300 هزار دلار رسید. پنبه نیز در این سال کاهشی 70 درصدی را نسبت به سال قبل از ان تجربه کرد و به 200 هزار دلار رسید. زیره نیز وضعیتی این چنین داشت. روند کاهشی صادرات این کالاها بدان جا رسید که سرفصل‌های جداگانه برای آنها حفظ نشد و اگر صادراتی برای این قبیل کالاها باشد در سرفصل "سایر" محاسبه خواهد شد. کالاهای صنعتی، بازارهایی وابسته به نفت آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد میزان درآمد حاصل از صادرات فرآورده‌های حاصل از نفت و گاز از 1056 میلیون دلار به 3787 میلیون دلار افزایش یافته است. بیش از 20درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران به همین سرفصل یعنی فرآورده‌های حاصل از صادرات نفت و گاز اختصاص دارد. گازهای نفتی و سایر هیدروکربورهای نفتی نیز سهمی 15.6درصدی از کل صادرات غیرنفتی را شامل می‌شود. محصولات شیمیایی آلی نیز 17.1 درصد از این رقم را به خود اختصاص داده است و هیدروکربورهای حلقوی مانند بنزین، واکسیلن‌ها و تولوئن و ... نیز 5.4 درصد و متانول و اتیلن گلیکول نیز 5.6 درصد از این رقم را در اختیار خود دارند.

جمع ریز آمار و ارقام ارائه شده حکایت از آن دارد که سهم 3.3 درصدی محصولات پتروشیمی و شیمیایی از صادرات غیرنفتی در سال 1380 به 80 درصد در سال 1387 افزایش یافته است. این روند در سال گذشته نیز تداوم یافت. دراین سال صادرات غيرنفتي با احتساب ميعانات گازي و تجارت چمداني به 25 ميليارد و 596 ميليون دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 10.01 درصد رشد نشان مي‌‌دهد. همچنين وزن صادرات غيرنفتي با احتساب ميعانات گازي و تجارت چمداني به 54 ميليون و 577 هزار تن رسيد كه در مقايسه با سال قبل 35.13 درصد رشد داشته است. در سال گذشته "سایرگازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي" عمده‌ترين كالاي صادراتي ایران بوده است. سهم اين كالا از صادرات غيرنفتي در مدت ياد شده يك ميليارد و 17 ميليون دلار بود و 4.77 درصد از كل صادرات غيرنفتي به اين كالا اختصاص داشت.

نتیجه‌گیری رشد درآمدهای ارزی ایران از محلی جز فروش نفت خام اتفاقی مبارک و میمون است، اما باید در نظر داشت که افزایش درآمدها در یک بخش نباید به کاهش درآمدها در بخش دیگر منجر شود. ایران از دیرباز صادرات کالاهایی را در اختیار خود داشته است که صادرات سنتی و کشاورزی کشور محسوب می‌شد. از دست دادن این بازارها می‌تواند خبر بدی برای تجار ایرانی باشد که نامشان با فرش و چرم و زعفران و بسیاری از محصولات مختص ایران گره خورده است. رشد صادرات غیرنفتی در امروز ثمره سرمایه‌گذاری‌ها دولت‌های پیشین در بخش‌های اقتصادی مانند صنعت پتروشیمی و ... است. وجود ظرفیت ایجاد ارزش افزوده در بخش نفت و تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر، اتفاقی مبارک است که نه از پس یک روز و یک ماه و یک سال، بلکه در سال‌های برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری و ... حاصل شده است. هر چند صادرات غیرنفتی ایران؛ یعنی همان صادراتی که محصولات ساخته شده از نفت و گاز را نیز در خود جای می‌دهد، به 25 میلیارد دلار رسیده است و نسبت به ده سال پیش رشدی قابل ملاحظه را تجربه کرده است اما باید توجه داشت که همچنان میزان صادرات ایران در مقایسه با رقبای دیروز و امروز خود بسیار اندک است و سهم ایران از بازار غیرنفتی جهان اندک است. روزگاری ترکیه و مالزی و کره‌جنوبی و ... رقبای ایران در بازارهای جهانی بودند. امروز چنان گوی سبقت را ربوده‌اند که رسیدن به جایگاهشان آرزویی دست‌نیافتنی است.

گزارش از زهرا علي اكبري
1389/10/8 - 9:25 کد خبر : 170655

اسامي 23 بازيكن نهايي تيم ملي فوتبال ايران

اعلام شد

حقيقي، منتظري، کياني و هادي نوروزي

خط خوردند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: ورزشي - فوتبال با خط خوردن چهار بازيكن، اسامي 23 نفر نهايي تيم ملي فوتبال ايران براي حضور در جام ملت‌هاي آسيا اعلام شد. به گزارش ايسنا، كنفدراسيون فوتبال آسيا اسامي 23 بازيكن نهايي تيم هاي حاضر در جام ملت‌هاي آسيا را اعلام كرد كه عليرضا حقيقي، پژمان منتظري، مهدي کياني و هادي نوروزي چهار بازيكني هستند كه از فهرست 27 نفره قبلي تيم ملي ايران خط خوردند و جام ملت‌هاي آسيا را از دست دادند.
اسامي 23 بازيكن پاياني تيم ايران به ترتيب زير است:
(اعداد داخل پرانتزف شماره پيراهن بازيكنان است.)
دروازه بان‌ها: سيد مهدي رحمتي(1) - ابراهيم ميرزاپور(12) - شهاب الدين گردان(22)مدافعين: خسرو حيدري(2) - فرشيد طالبي(3) - سيد جلال حسيني(4)- سيد هادي عقيلي(5)- احسان حاج صفي(11)- ابوذر رحيمي(13)- محمد نصرتي(20)
هافبك‌ها: جواد نكونام(6)- آندرانيك تيموريان(14)- قاسم حدادي فر(15)- محمد نوري(17)- پژمان نوري(18)- ايمان مبعلي(23)
مهاجمين: غلامرضا رضايي(7)- مسعود شجاعي(8)- محمد رضا خلعتبري(9)- كريم انصاري‌فرد(10)- رضا نوروزي(16) - محمد غلامي(19)- آرش افشين(21)
1389/10/09 12-30-2010 11:36:58 8910-05826: كد خبر


وحيد هاشميان به پرسپوليس پيوست


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: ورزشي - فوتبال وحيد هاشميان به تيم فوتبال پرسپوليس پيوست. به گزارش ايسنا، وحيد هاشميان بازيكن سابق تيم ملي كه 12 سال‌ در بوندسليگاي آلمان بازي مي‌كرد صبح امروز نشستي نسبتا طولاني با حبيب كاشاني داشت كه پس از دو ساعت مذاكره، در نهايت توافق شد كه در ادامه فصل با پيراهن پرسپوليس به ميدان برود.
هاشميان پس از توافق با سرپرست پرسپوليس راهي هيات فوتبال تهران شد تا قراردادش را ثبت كند.
هاشميان از چهار باشگاه ليگ برتري پيشنهاد داشت اما نهايتا به پرسپوليس پيوست.

1389/10/09 12-30-2010 12:22:32 8910-05859: كد خبر

هوا دربرخي نقاط تهران از مرز «اضطرار» گذشت

براي نخستين باردرزمستان امسال؛

هوا دربرخي نقاط تهران

از مرز «اضطرار» گذشت

ميانگين غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 2/5 ميكرون فراتر از حد مجاز و شاخص كيفيت هواي تهران هم‌اكنون در شرايط هشدار است/ ايستگاه‌هاي شهرداري منطقه 16 و منطقه 19 در شرايط اضطرار قرار دارند.


ایلنا:– تنها 8 روز زمستان از آغاز زمستان امسال مي‌گذرد اما نه تنها از شدت آﻻينده‌ها در هواي تهران كاسته نشده است، بلكه هواي پايتخت به براي نخستين باردرزمستان امسال به مرز هشدار رسيد، همچنين هوا در برخي نقاط از مرز هشدارعبور كرده و به اضطرار رسيده است. به گزارش خبرگزاري ايلنا بنا بر اعلام مركز هماهنگي و اطلاع‌رساني آلودگي هوا براساس اطلاعات رسيده از ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هواي تهران بر ميزان غلظت‌ آلاينده‌هاي ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون افزوده و از ميزان غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 2/5 ميكرون نسبت به روز گذشته در همين ساعت كاسته شده است. همچنين در ميزان غلظت آلاينده مونواكسيد كربن تغييري مشاهده نمي‌گردد بنابراين ميانگين غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 2/5 ميكرون فراتر از حد مجاز و شاخص كيفيت هواي تهران هم‌اكنون در شرايط هشدار است. بنا بر اين گزارش ايستگاه‌هاي شهرداري منطقه 16 و منطقه 19 به لحاظ آلاينده‌ها ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون در شرايط اضطرار قرار دارند. مهار توصيه مي‌كند بيماران قلبي و ريوي، سالمندان و كودكان از فعاليت‌هاي طولاني مدت و سنگين در فضاي باز اجتناب نموده و بقيه افراد فعاليت‌هاي طولاني و سنگين خود را در فضاي باز كاهش دهند.
1389/10/8 - 13:13:50 کد خبر : 170772

در گفتگو با مهر عنوان شد:

آغاز طرح ضربتی جمع آوری متکدیان پایتخت


معاون سازمان خدمات اجتماعی شهر تهران از آغاز طرح ضربتی جمع آوری متکدیان پایتخت خبر داد و افزود: پیش بینی می شود در این طرح 500 متکدی حرفه ای ساماندهی شوند.


رضا جاگیری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه سازمان رفاه و خدمات اجتماعی مناطق 22 گانه شهرداری تهران و کلانتریهای پایتخت از روز هشتم دیماه طرح ضربتی جمع آوری متکدیان را آغاز کرده اند گفت: این طرح تا 18 دی ماه اجرا خواهد شد و پیش بینی می شود بیش از 400 متکدی از سطح پایتخت جمع آوری شوند.
وی افزود: تمامی مراکز نگهداری از متکدیان آماده پذیرش بیش از 500 متکدی است.
معاون سازمان خدمات رفاه و اجتماعی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چرا مراکز نگهداری از متکدیان بر اساس مصوبه شورای عالی اداری تهران افزایش نمی یابد گفت: بر اساس همین مصوبه ایجاد و مدیریت مراکز نگهداری از متکدیان پایتخت بر عهده فرمانداری تهران است ولی شهرداری بار این مسئولیت را به دوش می کشد.

تاریخ انتشار، تهران: ۱۰:۱۷ , ۱۳۸۹/۱۰/۰۹

تصاویر حیات وحش

وقتی فیلها برف را کشف می کنند!

تصاویر خوشحالی یک فیل از برف بازی


یک فیل باغ وحش برلین در روزهایی که برف بخش وسیعی از مرکز و شمال اروپا را پوشانده است این پودرهای سفید و خنک را کشف می کند و از یک برف بازی طولانی لذت می برد. به گزارش خبرگزاری مهر، خاستگاه فیلها سرزمینهای گرمسیری آفریقا و جنوب آسیا است. بنابراین بزرگترین پستانداران روی خشکی در خاستگاه طبیعی خود هرگز روی برف را نمی بیند و تصوری از این دانه های سفید رنگی که از آسمان فرو می ریزند ندارد.
فیلهایی که در سرزمینهای مادری خود زندگی می کنند عادت دارند با خرطوم خود خاک و یا آب را روی سر و بدن خود بریزند و با این کار خود را خنک کرده و حتی با همنوعان خود بازی کنند. این درحالی است که فیلهای مهاجر که زندگی در اسارت را تجربه می کنند می توانند برف را کشف کنند و از این کشف خود بسیار خرسند شوند.
در این راستا، مجله "نشنال جغرافی" تصاویری از یک فیل ساکن باغ وحش برلین به نام "کو رایا" را منتشر کرده است که از دیدن برف بسیار هیجان زده شده و با خرطوم خود گلوله برفی درست کرده و با پرتاب آنها به طرف فیل هم قفسی خود بازی می کند. سپس، این برفها را می خورد و آنها را به سر و بدن خود پرتاب می کند.
هر چند این رفتار از بسیاری جهات بسیار عجیب به نظر می رسد اما کسانی که بزرگترین پستاندار روی زمین را در محیط زیست طبیعی خود دیده اند می دانند که این حیوان به اندازه کافی برای شناختن پویایی و لذت حاصل از بازی با همنوعان خود به تکامل رسیده است و بنابراین چندان غیر طبیعی نیست که از یک برف بازی کامل لذت ببرد.
در تصاویر لذت و خنده حاصل از برف بازی در چهره این فیل باغ وحش برلین به وضوح نمایان است.


سردار وحيدي:

موضوع ‌شهادت ‌عسگري آزمون ديگري

‌براي مجامع بين‌المللي است


خبرگزاري فارس: وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در واكنش به خبر منتشره مبني بر شهادت عليرضا عسگري معاون وزير اسبق دفاع كشورمان، گفت: در صورت صحت اين خبر، اين اقدام غيرانساني آزمون ديگري براي مجامع بين‌المللي خواهد بود كه داعيه حقوق بشر و حقوق شهروندي را دارند.



به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در خصوص خبر منتشره مبني بر شهادت "عليرضا عسگري " معاون وزير اسبق دفاع كشورمان، اظهار داشت: در صورت صحت اين خبر، پرونده سنگين رژيم غاصب صهيونيستي در آدم‌ربائي، ترور و آدم‌كشي سنگين‌تر مي‌شود و اين اقدام غير‌انساني آزمون ديگري ‌براي مجامع بين‌المللي خواهد بود كه داعيه حقوق بشر و حقوق شهروندي را دارند.
وي با بيان اينكه ربايش عليرضا عسگري توسط سازمان تروريستي موساد قطعي است، گفت: آنان پس از ربايش اين فرد تلاش كردند با القاء خبر پناهندگي، ضمن ايجاد جنگ رواني عليه جمهوري اسلامي ايران بر اين اقدام غير انساني خود سرپوش گذارند.
وزير دفاع با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از همه امكانات و ظرفيت‌هاي خود براي روشن شدن سرنوشت عليرضا عسگري استفاده خواهد كرد، تصريح كرد: اسرائيل بعنوان مظهر تروريزم دولتي با اينگونه اقدامات، نه تنها چهره منفور خود را منفورتر مي‌كند، بلكه زمينه‌هاي نفرت عمومي را نيز عليه حاميان اين رژيم يعني آمريكا و انگليس فراهم مي‌كند.
وحيدي همچنين با اشاره به ربايش 4 ديپلمات ايراني توسط رژيم صهيونيستي در دهه 60، اظهار داشت: بي‌ترديد مسئوليت و عواقب اينگونه جنايات شرم‌آور علاوه بر رژيم صهيونيستي بر عهده حاميان آنها نيز است و آنان بايد در آينده نزديك پاسخگوي اقدامات جنايتكارانه خود باشند.

ANCA denies hacker attack on its website



21:32 • 29.12.10
The Armenian National Assembly of America (ANCA) has denied reports by Turkish media press about an alleged hacker attack on ANCA's website.
In a statement relased late on Wednesday, the ACNA said its website has not been subjected to any attack and can be reached normally.
Earlier Turkish news agency Cihan reported that ANCA's website had been attacked by a group of hackers called "Code the arts" headed by a famous hacker nicknamed as Jeopardy.
The group is said to have members from Turkey, Chile and Argentine.
Cihan had also explained that the attack came as a response to ANCA's efforts for the international recognition of the Armenian Genocide, as well as for the campaign it launched against US NBA superstar Kobe Brayant for advertizing the Turkish Airlines.
It also said that the hackers took control of the website for a couple of hours and placed a picture of the Turkish flag and comments in support of Bryant on the front page of ANCA's website.
The materials placed by the hackers were removed by the website's administration a few hours following the attack.
In a statement issued in mid December ANCA's Executive Director Aram Hamparian had said that Kobe's cooperation with the Turkish company supports Turkey's denialist policy.
"For Armenian Americans, Kobe's contract with Turkish Airlines is like jet fuel on the fire of Turkey's genocide denial," Hamparian had said.
"As 'global ambassador' for Turkey's state airline, he will represent a government that denies the Armenian Genocide and a company that directly supports groups like the American Turkish Council that lobby against American recognition of this crime."

Tert.am

يادگارهای معماران ارمنی در تهران


تهران بهترين بناهای خود بويژه در ناحيه مرکزی شهر را که هنوز ديدنی ترين ناحيه شهر است، وامدار ايرانيان ارمنی است.در اين ناحيه به غير از ميدان حسن آباد که با آن معماری دلپذير هنوز از شکيل ترين ميدان های شهر است، چند عمارت زيبای ديگر نيز وجود دارد که عبارتند از ساختمان پست، کاخ دادگستری، کاخ گلستان، بنای وزارت خارجه، بانک سپه، بانک ملی شعبه مرکز، باشگاه افسران، موزه ايران باستان، کاخ مرمر و شايد چند عمارت ديگر.
همه اين عمارت ها به استثنای کاخ گلستان (از کارهای دوره قاجاريه) و موزه ايران باستان که طراح آن آندره گدار بوده است، کار ايرانيان ارمنی است. اگر اين مجموعه را از وسط شهر تهران برداريم چيزی جز کوچه پسکوچه های کم ارزش باقی نخواهد ماند.
ساختمان وزارت خارجه در زمانی که تازه ساخته شده. مهندس معمار: مارکار گالستانيانس
ميدان حسن آباد که بعدها يک ضلعش را بانک ملی خراب کرد، ولی با همان سه ضلع باقی مانده اش، يادآور معماری اروپايی است، کار قليچ باقليان است (که عمارت شهربانی را هم ساخته است) اما مهندس محاسب آن، معمار برجسته ايران لئون تادوسيان بوده است. کسی که کاخ مرمر را هم به پايان برد. داستان کاخ مرمر از اين قرار است که نقشه کاخ را آنطور که استاد حسين لرزاده برای مسعود نوربخش نويسنده کتاب "تهران، به روايت تاريخ" تعريف کرده است، (و ما اينجا از قول آقای نوربخش نقل می کنيم) خود رضاشاه داده بود اما معمارانی که دست اندرکار ساخت آن بودند خيلی زود از کار اخراج شدند و ادامه کار به دست لئون تادوسيان داده شد و به سرانجام رسيد. تادوسيان زاده تهران بود. عمارت عالی پستخانه را الگال گالستيانس، زاده جلفای اصفهان، ساخته است؛ بنای اين عمارت در سال ۱۳۰۷ شمسی به مناقصه گذاشته شد و نيکلای مارکف، معمار گرجی، برنده آن شد، اما ساخت آن به دست گالستيانس انجام گرفت. عباس مسعودی که در سال ۱۳۱۳ شمسی گزارشی از عمارت پستخانه در روزنامه اطلاعات نوشته، الگال گالستيانس را سازنده آن معرفی کرده است.
استاد لرزاده نيز روايت کرده است که عمارت پست، کار الگال گالستيانس است. ساختمان وزارت خارجه در ميدان مشق نيز کار دو تن از معماران ارمنی است. طرح آن را گابريل گوريکيان داد. کسی که در استانبول زاده شد و همان سال (۱۹۰۰ م) خانواده اش از بيم سخت گيری هايی که بر ارامنه در آن ديار شروع شده بود و به آوريل ۱۹۱۵ ختم شد، به ايران آمدند و او را به ايران آوردند. تا ده سالگی در ايران ماند. چند سال ابتدايی را در تهران خواند، تابعيت ايرانی گرفت و آنگاه راهی اروپا شد و زمانی که به دعوت رضاشاه به ايران بازگشت، معماری با شهرت جهانی بود.
ساختمان تکميل شده شهرداری تبريز، نمای شمالی. مهندس معمار: آوديس اوهانجانيان
گوريکيان در بازگشت تنها چهار سال در ايران ماند (۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶) و باز راهی اروپا و آمريکا شد اما در آن چهار سال يادگارهايی از خود بجا گذاشت که تا قرن ها نام او را به عنوان يک ايرانی – چنانکه خود می خواست – برقرار نگه می دارد. طرح ساختمان وزارت خارجه را او داد، و هم ميهن ديگرش، الگال گالستيانس ساختش را به عهده گرفت. آن دو به اتفاق بنايی پی نهادند که هنوز از بهترين و کارآمدترين بناهای ناحيه مرکزی شهر تهران است. طرح کاخ دادگستری را نيز که از مهمترين بناهای دوره رضاشاه است، گابريل گوريکيان داد. علاوه براين از او طرح ساختمان وزارت صنايع را در کنار کاخ گلستان و چند ويلا را که همان اول ورودش به تهران، به او سفارش شده بود داريم اگرچه نمی دانيم امروزه وجود دارند يا در تخريب های مدام شهر تهران از دست رفته اند؛ ويلاهای پناهی، خسروانی، نظام مافی، ملک اصلانی و فيروز. گابريل گوريکيان به همراه دو معمار ديگر از برجسته ترين ها در دوره خود بوده اند. آن دو تن ديگر پل آبکار و وارطان هوانسيان نام دارند.
پستخانه مرکزی. مهندس معمار: مارکار گالستانيانس (الگال)
ساختمان مرکزی بانک سپه در ميدان توپخانه و مهمانخانه دربند و طرح هتل فردوسی و هنرستان دختران در خيابان سوم اسفند (سرگرد سخايی) و کاخ اختصاصی (شهناز پهلوی) کار وارطان هوانسيان (زاده تبريز) است و ايستگاه راديو (بی سيم پهلوی) و مدرسه ناشنوايان باغچه بان و بسياری از ادارات دارايی شهرستانها کار پل آبکار (زاده تهران). اينان هريک حدود نيم قرن به ايران خدمت کرده اند، و بناهای ساخت آنان تنها به همين تعداد که نام برديم محدود نمی شود.
در کنار اينان بايد از يک ارمنی نامدار ديگر ياد کنيم؛ اوژن آفتانديليانس، زاده تبريز به سال ۱۲۹۲ خورشيدی، که تالار فرهنگ و دبستان فردوسی (اداره آموزش و پرورش کنونی استان تهران) و وزارت فرهنگ و هنر (اکنون وزارت ارشاد اسلامی)، و ساختمان اوليه فرودگاه مهرآباد و کليسای سرکيس مقدس (کريم خان نبش ويلا) و دبيرستان نوربخش (رضاشاه کبير) همه از يادگارهای اوست. در بين ساختمان های مدرن امروز تهران نيز، بنای تالار رودکی، سينما متروپل، سينما گلدن سيتی، سينما نياگارا، سينما ديانا و سينما کريستال را ارامنه ساخته اند. تالار رودکی از بهترين و امروزی ترين بناهای شهر، کار همان اوژن آفتاندليانس است. سينما گلدن سيتی را هم که امروز سينما فلسطين نام دارد، او ساخته است. سينماهای متروپل، کريستال، ديانا از ساخته های وارطان هوانسيان است اما سينما نياگارا ساخته پل آبکار است.
سينما سپيده (ديانا). مهندس معمار: وارطان هوانسيان
معماران ارمنی نه تنها بناهای مهم شهر تهران که بسياری از بناهای مهم شهرهای ديگر را هم طراحی کرده و ساخته اند. تبريز يک خيابان اصلی دارد که قبلا پهلوی نام داشت و امروز نامش امام خمينی است. اين خيابان را اوديس اوهانجانيان طراحی کرد؛ معماری زاده ايروان که پس از الحاق ارمنستان به شوروی به ايران آمد. ذکر يادگارهای ارامنه در تمام شهرها اين گزارش را دراز خواهد کرد. همين نمونه ها کافی است اما قلم برای دادن يک نمونه ديگر بی طاقتی می کند و آن شهر قم است. شعبه مرکزی بانک ملی، مصلای شهر و پايانه اتوبوس ها، دانشکده پزشکی و شايد بناهای ديگر هم حاصل فکر و نقشه مهندس گورگين است که نام اصلی اش گورگن پيچيکيان است؛ معماری متولد ولگاگراد که از هفده سالگی به ايران آمد و تا پايان در ايران زيست و در ايران به مهندس گرگين شهرت داشت. ژانت لازاريان که اطلاعات مربوط به بناهای قم از کتاب او "دانشنامه ايرانيان ارمنی" استخراج شده می نويسد "در سده اخير بيش از يکصد و پنجاه معمار ارمنی در ايران مشغول کار بوده اند يا از اين کشور برخاسته اند و در خارج از آن به فعاليت پرداخته اند". در همان کتاب می خوانيم که مهمانخانه رامسر و همچنين کاخ رامسر کار مهندس معمار هوانس غريبيان است. کليساهای ايران نيز که از آن سوی آذربايجان تا اصفهان پراکنده اند و از آثار مهم تاريخی و مذهبی ايران به شمار می روند طبعا کار دست ارامنه ايران است.
ژانت لازاريان می نويسد: "در هيچ کدام از کشورهای جهان (به غير از ارمنستان) معماری ارمنی همچون ايران رشد نکرده است و تنها در جلفای اصفهان در حال حاضر سيزده کليسا داير می باشد. کليساهای ديگری نيز در شهرهای تهران، قزوين و غيره ساخته شده اند که از نظر معماری – مهندسی دارای ارزش شايسته ای می باشند. در هر نقطه از کشور ايران که ارامنه سکونت دارند حد اقل يک بنای تاريخی ارزنده بنا شده است و ناگفته نبايد گذاشت که امروز تمامی اين بناها توسط ميراث فرهنگی و با همکاری مهندسان ارمنی در حال مرمت هستند و از حمايت بی دريغ دولت ايران برخوردار می باشند."

Rite of the Armenian New Year:

The past and the present



December 29, 2010 14:11
In ancient times, Armenian New Year began on Navasard 1 (August) and lasted for one week. In all Armenian families Navasard was honored very solemnly, they prepared special dishes. They would celebrate the New Year with groaning boards in the family circle.
In the 18th century, when Simeon Yerevanian was Catholicos, January 1 was set as a date for New Year celebrations. However, it was not until the early 20th century that January 1 was accepted as a date for New Year celebrations throughout the world.
How was the New Year celebrated at that time?
New Year celebrations began on December 30-31, with pastries baked. The most important thing in the whole range of Christmas pastry was the sweet bread ‘Year’, which used to have a coin in it. The lucky one who would get it, would be blessed with happiness in the New Year. On New Year’s night Armenian boys and girls walked house to house with socks on their shoulders and sang glorious songs, congratulating the members of the household. The hostess was required to fill their socks with fruit, raisins and Gata (Armenian pastry).
The next day, January 1, adults visited and congratulated one another, bringing apples, oranges and nuts.
How do people prefer to celebrate the New Year today?
Many families prefer to celebrate the New Year abroad. Travel agencies report higher number of family tour packages during the New Year period. Armenians mostly prefer to go to Egypt, UAE, Thailand. In recent years Europe, especially Italy, has also been a popular destination.
New Year is a family holiday.
Despite the fact that today there are many places of entertainment, clubs and restaurants, our young people prefer to see the New Year with their families first, and then with their friends.
In this regard, NEWS.am interviewed some fellow citizens to find out how they prefer to spend the New Year holiday.
Naira Harutyunyan, economist:
Everyone should celebrate the New Year in the family circle first, and join their friends later. I believe that the New Year is a family holiday.
Nora Papazian, psychologist:
I will greet the New Year in with my family at home, it is a real pleasure. It will also be interesting to go somewhere with some of your friends – perhaps, to the countryside.
Vahagn Davidavyan, humorist:
I generally prefer to spend the New Year with my family, but, on one occasion, I want to spend it with friends and abroad.

News from Armenia - NEWS.am

Turkish singer refuted media reports,

she did not condemn Armenians



December 27, 2010 16:16
Turkish singer Sinem Saniye residing in U.S. refuted information spread by Turkish media outlets according to which she allegedly said her concert during NBA match was canceled due to efforts made by the Armenian Diaspora.
Sinem Saniye stated that her words were misinterpreted, Haberx reported. “I did not mention Armenians were involved. I have not condemned them. I just said that the concert was canceled by LA Clippers,” she said.
Turkish singer Sinem Saniye performed only the national anthem of the United States during LA Clippers-Phoenix Sans basketball match in U.S. Her and other singers’ concert program was cancelled for safety reasons.

News from Armenia - NEWS.am

مدير عامل شركت كنترل كيفيت هوا شهر تهران در گفت‌وگو با فارس:

شاخص آلودگي هوا همچنان در وضعيت

"ناسالم " است

خبرگزاري فارس: مدير عامل شركت كنترل كيفيت هوا شهر تهران گفت: شاخص آلودگي ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون 147 است و همچنان در وضعيت "ناسالم " قرار داريم.


يوسف رشيدي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس با بيان اينكه بر ميزان غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون افزوده شده است، گفت: از ميزان غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 2.5 ميكرون نسبت به روز گذشته كاسته شده است.
مدير عامل شركت كنترل كيفيت هوا شهر تهران ادامه داد: غلظت آلاينده معلق كمتر از 2.5 ميكرون بالاتر از حد استاندارد است و شاخص كيفيت هوا هم اكنون در شرايط ناسالم است.
رشيدي بيان كرد: غلظت آلاينده منواكسيدكربن تغييري نسبت به روز قبل نداشته است.
وي با بيان اينكه بر اساس گزارش سازمان هواشناسي آسماني صاف همراه با غبار محلي است، گفت: انتظار مي‌رود شاخص كيفيت تا ساعات ظهر در شرايط ناسالم باقي بماند.
به گفته رشيدي، ايستگاه‌هاي شهرداري منطقه 16 و 19 به لحاظ آلاينده ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون در شرايط اضطرار قرار دارد.
وي با بيان اينكه از 14 آبان آلودگي هواي كلانشهر تهران را داشته‌ايم، گفت: از 14 آبان تاكنون 54 روز در شرايط ناسالم بوده‌ايم.
مدير عامل شركت كنترل كيفيت هوا شهر تهران با بيان اينكه متولي آلودگي هوا محيط زيست است، گفت: بايد اقدامات مناسب در جهت كاهش آلودگي هوا صورت گيرد.
رشيدي به بيماران قلبي، ريوي،سالمندان و كودكان توصيه كرد از فعاليت‌هاي طولاني‌مدت و سنگين در فضاي باز دوري كنند.