بانك‌ها پيش پاي كشاورزان سنگ‌اندازي مي‌كنند!

بانك‌ها پيش پاي كشاورزان

سنگ‌اندازي مي‌كنند!



خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز سرويس: شهرستان‌ها رييس انجمن نظام صنفي كشاورزي و منابع طبيعي اهواز گفت: بانك‌هاي عامل براي ارايه تسهيلات خشكسالي به كشاورزان كه از سوي سازمان جهاد كشاورزي به آنها معرفي شده‌اند، شروط غير قابل انجام تعيين مي‌كنند.
مسعود اسدي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه خوزستان ـ با بيان اين مطلب اظهار داشت: بانك‌هاي سپه، صادرات و ملي بانك‌هاي عامل طرح ارايه تسهيلات براي جبران خسارت‌هاي ناشي از خشكسالي به كشاورزان محسوب مي‌شوند.
وي افزود: دولت بر اساس سياست‌هاي حمايتي خود از جامعه كشاورزي، اقدام به واريز مبالغي به بانك‌هاي عامل براي اعطا به كشاورزان كرده است.
اسدي تصريح كرد: بر اين اساس تسهيلاتي به مبلغ پنج ميليون تومان به كشاورزان اعطا مي‌شود اما شروطي كه از سوي بانك‌هاي عامل براي كشاورزان در نظر گرفته شده است، خارج از چهار چوب قانوني است.
رييس انجمن نظام صنفي كشاورزي و منابع طبيعي اهواز گفت: اين پول متعلق به منابع داخلي نيست و از منابعي است كه دولت در اختيار بانك‌ها قرار داده است و به نظر مي‌آيد كه اين بانك‌ها به صورت علني با سياست‌هاي دولت مقابله مي‌كنند.
اسدي با بيان اين‌كه اقدام بانك‌هاي شهرستان اهواز به هيچ‌وجه از ديد خدمت‌گذاران نظام و جامعه دور نمي‌ماند و ما اين موضوع را منعكس مي‌كنيم، تصريح كرد: كشاورزان معتقد هستند كه بانك‌ها مي‌خواهند از ارايه تسهيلات به آنها خودداري كنند؛ آنها اعتراض‌هاي گسترده و مكاتبات و مراجعات متعددي به فرمانداري‌ها داشته‌اند.
وي عنوان كرد: درخواست ما از مسوولان و بانك‌ها اين است كه پيش پاي كشاورزان سنگ‌اندازي نكنند. كشاورزان در اين زمينه اعتقاد دارند كه بانك‌ها مي‌خواهند منابع مالي دولت را در بانك‌ها نگه دارند و به اين ترتيب مانده حساب خود را افزايش دهند.
اسدي اظهار كرد: متاسفانه اقدامات بانك‌ها، اثرات خدماتي دولت در بخش كشاورزي را خنثي مي‌كند و قطعا و در صورت حل نشدن اين مشكل، موضوع را به سازمان بازسي كشور اعلام مي‌كنيم تا با آنها برخورد شود.
وي ادامه داد: داشتن سه ضامن حقوق بگير و صاحب حساب در بانك‌هاي ملي، سپه و صادرات و برخورداري از گواهي كسر حقوق از شروطي است كه بانك‌ها براي ارايه تسهيلات تعيين مي‌كنند. اين در حالي است كه هيچ اداره‌اي گواهي كسر حقوق را براي كارمندان خود صادر نمي‌كنند.
اسدي در ادامه بر لزوم اجراي ماده 10 قانون افزايش بهره‌وري كشاورزي تاكيد كرد و گفت: در متن اين قانون آمده است كه بانك‌ها و موسسات مالي و اعتباري مكلف هستند در اعطاي تسهيلات بانكي به طرح‌هاي كشاورزي و منابع طبيعي اسناد مالكيت و زراعي را به عنوان وثيقه ملكي قبول كنند.
وي افزود: اين در حالي است كه هم‌اكنون بانك‌ها معتقد هستند اجراي اين قانون براي آنها دردسر ساز است و بنابراين آن را اجرا نمي‌كنند؛ اما اين قانون مصوبه مجلس است و بايد اجرا شود. اما بانك‌ها در اجراي آن سليقه‌اي عمل مي‌كنند و از اجراي آن خودداري مي‌كنند.
اسدي گفت: به استناد ماده 10 قانون بهره‌برداري كشاورزي مصوب مجلس شوراي اسلامي كه توسط رييس جمهور ابلاغ و در كل كشور به مرحله اجرا رسيده است، از كليه بانك‌ها مي‌خواهيم تا نسبت به اجرا اين قانون يعني قبول اسناد اراضي كشاورزان به عنوان وثيقه ملكي اقدام كنند و از هر گونه خواسته و شروط غير ضرور و غير ممكن جدا خودداري كنند؛ خواستار اجراي دقيق اين قانون هستيم.

1389/11/06 01-26-2011 13:32:44 8911-03749: كد خبر

رئيس پليس راهنمايي رانندگي تهران بزرگ:‌


مردم مي‌توانند با يك پيامك از محل خودروي

توقيفي خود مطلع شوند



مردم مي‌توانند با ارسال پيامك به شماره 30005353 از محل خودروي خود باخبر شوند/هيچ جرثقيلي اجازه ندارد بدون حضور افسر پليس خودرويي را حركت دهد.



ايلنا- : رئيس پليس راهنمايي رانندگي تهران بزرگ با بيان اينكه از اين پس مردم مي‌توانند با ارسال پيامك از محل خودروي خود مطلع شوند، گفت: پيش ازاين شكايتي داشتيم مبني بر اينكه وقتي خودرو را پليس با جرثقيل حمل مي‌كند، صاحبان خودرو از محل خودرو مطلع نمي‌شوند به همين دليل سامانه‌اي پيش‌بيني شد كه مالكان مي‌توانند با ارسال مشخصات عددي خودرو به آن از محل خودرو مطلع شوند يعني پس از اينكه مشخصات عددي خودرو را به شماره 30005353 ارسال كردند يا براي آنها پيامكي مي‌آيد با عنوان اينكه خودروي آنها در پاركينگ است و يا يك شماره تلفن به آنها ارسال مي‌شود كه بتوانند مفقود شدن خودروي خود را از آن پيگيري كنند.
به گزاري خبرنگار ايلنا، سردار حسين رحيمي، صبح امروز در يك نشست خبري درباره محدوده جديد طرح زوج و فرد گفت: با توجه به مشكلات جدي ترافيكي شهر تهران و با توجه به تجربه خوب 24 روزه شرايط اضطرار آلودگي هوا تصميم به اجراي طرح زوج و فرد در محدوده‌اي جديد گرفته شد. به گونه‌اي كه پوشش لازم را در محل‌هايي كه ترافيك سنگين دارد ايجاد كند و براي مردم نيز مشكلي به وجود نياورد. او با اشاره به اينكه مدت زيادي روي گزينه‌هاي مختلف مطالعه شد، گفت: در نهايت از شمال غرب بزرگراه شهيد چمران و شهيد همت، شمال شرق بزرگراه شهيد زين‌الدين و شهيد باقري، جنوب غرب بزرگراه بعثت، بزرگراه شهيد تندگويان، بزرگراه شهيد نواب و در جنوب شرق از بزرگراه دوران بزرگراه بسيج در نظر گرفته شده است.
او افزود: در واقع رانندگان مي‌توانند در اين بزرگراه‌ها تردد كنند اما اگر بخواهند از اين بزرگراه‌ها وارد شريان‌هاي اصلي شوند بايد با رعايت قوانين طرح زوج و فرد وارد شوند. او با اشاره به اينكه كساني كه داراي طرح ترافيك، خودروهاي امدادي و سرويس مدارس هستند، مجازند كه در محدوده تردد كنند، گفت: ساعات محدوده جديد طرح زوج و فرد مانند محدوده قديم از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 صبح تا 19 و در پنجشنبه از ساعت 6:30 صبح تا 13 است. او در ادامه با اشاره به اينكه اگر وضعيت دوباره به حالت اضطرار در بيايد و تهران دچار آلودگي شود، ممكن است طرح سراسري زوج و فرد در برخي از روزها اجرا شود، گفت: در بحث اعمال قانون به جريمه كردن تاكيد داريم و هدف پليس ارشاد است و اينكه با آرامش شهر را به آرامش برسانيم. او با اشاره به اينكه تاكنون در اجراي طرح زوج و فرد مردم همكاري بي‌نظري داشته‌اند، گفت: جريمه ورود به طرح فعلاً 13 هزار تومان است اما با تصويب قانون جديد راهنمايي رانندگي اين جريمه تغيير مي‌كند كه ما منتظر ابلاغ آن هستيم.
او با تاكيد بر اينكه محدوده جديد طرح زوج و فرد به تصويب رسيده است اما زمان آغاز طرح هنوز مشخص نيست، گفت: براي كنترل اين محدوده 2 روش در نظر گرفته شده است يكي در مبادي ورودي و دوم گشت‌هايي در محدوده تردد خواهد كرد. او افزود: تاكيد ما بر خيابان‌هاي شرياني يك و دو است و در مورد دسترسي‌هاي محلي و در خيابان‌هاي فرعي دستور داده شده، مردم اذيت نشوند. او در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: بيش از 4 ميليون خودرو در تهران وجود دارد و با خودروهايي كه صاحبان آن تهراني نيستند و براي كار به تهران مي‌آيند و به طور موقت در تهران حضور دارند، 70 ميليون خودرو در سال در تهران تردد مي‌كنند و اين درحالي است كه معابر ما ظرفيت يك هفتم اين تعداد خودرو را دارد ،‌بنابراين بايد وضعيت تردد خودرو را در تهران سامان داد ضمن اينكه مردم تهران در تمام سال در آلودگي زنگي مي‌كنند و براي حل اين مشكل آنچه از دست پليس برمي‌آيد اين است كه محدوديت‌هاي ترافيكي ايجاد كنند كه ديده شده است اثرگذار بوده است.
او درباره نظر اعضاي شوراي شهر تهران گفت: من نشنيده‌ام كه شوراي شهر با اين طرح مخالفت كرده باشد و اين طرح فعلاً به عنوان يك روش در نقاط پر تردد كه نزديك به 440 نقطه است، كنترل مي‌شود و مقدمات آن آغاز شده و بايد براي آن اطلاع‌رساني شود. او افزود: اين طرح در حال حاضر در ارتباط با موتورسيكلت‌ها اجرا نمي‌شود. رئيس‌پليس راهنمايي رانندگي تهران بزرگ در ادامه با اشاره به ورود جرثقيل‌هاي جديد به سازمان راهنمايي و رانندگي گفت: پليس با يك شركت خصوصي در ارتباط با استفاده از جرثقيل‌هاي جديد همكاري كرده بود كه اكنون اين جرثقيل‌ها واگذار شده است.
او با اشاره به گله مردم از نحوه جابه‌جايي خودرو گفت: در بحث حمل خودرو گله‌هاي زيادي داشته‌ايم كه يكي از آنها مربوط به عدم آگاهي صاحب خودرو از حمل خودرو بوده است و يكي ديگر مربوط به آسيب‌ديدن خودرو در حين حمل خودرو بوده است. او افزود: امروز با ورود جرثقيل‌هاي جديد سعي شده از آسيب‌ ديدن خودرو جلوگيري شود ضمن اينكه در ستاد ترخيص پيش‌بيني شده است كه افسران كارشناس به شكايت افرادي كه مدعي آسيب‌ ديدن خودرو شده‌اند، رسيدگي كنند و در صورت ايجاد خسارت شركت خصوصي دارنده خودرو و يا شركت خصوصي صاحب پاركينگ خسارت را به شاكي بدون دريافت هيچگونه هزينه‌اي از شاكي پرداخت كند. او درباره شكايت مردم مبني بر عدم آگاهي از محل خودروي خود گفت: مردم مي‌توانند با ارسال پيامك به شماره 30005353 از محل خودروي خود باخبر شوند.
او همچنين تاكيد كرد: هيچ جرثقيلي اجازه ندارد بدون حضور افسر پليس خودرويي را حركت دهد. رحيمي درباره ميزان رضايتمندي مردم از عملكرد پليس گفت: طبق آماري كه از مركز نظارت همگاني ناجا به پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ ابلاغ شده است در 4 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ميزان رضايتمندي مردم به عملكرد پليس راهنمايي و رانندگي 123 درصد افزايش داشته است همچنين ميزان تقدير مردم 24 درصد افزايش داشته است و انتقاد به پليس راهنمايي و رانندگي 46 درصد و انتقاد از عملكرد ماموران 22 درصد كاهش داشته است. او با اشاره به بحث پارك‌باني‌ها كه قرار بود تاكنون ساماندهي شده باشند، گفت: تمام مقدمات اين كار به اتمام رسيده است و در حال حاضر 21 شركت با 700 نيرو در حال ساماندهي وضعيت پارك‌ها هستند و بيش از 70 شركت كه پاركبان غيرمجاز داشته‌اند،جمع‌آوري شده‌اند و قرار است شركت متصدي طرح ساماندهي پاركبان‌ها قيمت‌هاي پيشنهادي خود را به شوراي شهر ارائه دهد كه پس از تصويب ابلاغ خواهد شد.
او در پايان تاكيد كرد: هيچ شركت، اداره، پاساژ و كارخانه‌اي اجازه ندارد حريم خيابان را به عنوان پاركينگ اختصاصي استفاده كند.
1389/11/6 - 10:44 کد خبر : 176484

Armenia managed to spark debates

on genocide in Turkey



17:02 • 26.01.11
Even though the Armenian-Turkish normalization process is currently in a passive stage, Armenia has managed to spark a debate on the Genocide issue in Turkey, MP Gagik Minasyan of the Republican Party of Armenia told a news conference Wednesday.
"In the aftermath of the process we managed to move the debate to Turkey. It was a problem we were unable to solve for several decades," he said.
Minasyan characterized the process a triumphant march which will not stop under any circumstances.
Another positive achievement for Armenia, he said, was that the country managed to make the international community realize it is open for a dialogue and has approaches perceivable to all countries (including the United States and EU) except Turkey.
"If a country's policy conflicts with the general logic of international developments, sooner or later certain forces inside that country attempt to bring it on the right path. Situations like this often may split up countries. I don't want to say Turkey may face such threats but that's the general logic," he added.
Speaking of Turkish President Abdullah Gul's recent statement at the Parliamentary Assembly of the Council of Europe (PACE), he said the Turkish leader's statement on the liberation of the so-called Azerbaijani lands attests Turkey's policy of imposing preconditions on Armenia.


Tert.am

بارش شديد برف و باران كشور را فرا مي‌گيرد

مدير كل هواشناسي استان تهران در گفت‌وگو با ايسنا:

بارش برف و باران از اواخر امروز در پايتخت آغاز مي‌شود



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - محيط زيستمدير كل هواشناسي استان تهران از آغاز بارش برف و باران از اواخر چهارشنبه در پايتخت خبر داد.
مهندس محسن جباري در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به ورود سامانه بارشي كه مناطقي از شرق و جنوب شرق كشور را در بر گرفته است گفت: بر اين اساس بارش باران در تهران از اواخر چهارشنبه در تهران آغاز مي‌شود و پس از آن، اين بارش به برف تبديل شده و متعاقبا بارش برف همراه با باران را نيز شاهد خواهيم بود.
وي با اشاره به اينكه اين بارش‌ها تا پنجشنبه نيز ادامه خواهد يافت افزود: ‌در عين حال سامانه موجود سامانه ضعيفي بوده و بجز قسمت‌هاي شرقي استان تهران يعني شهرهاي دماوند، آبعلي و فيروزكوه در ساير مناطق استان تهران بارش زيادي را شاهد نخواهيم بود.
مدير كل هواشناسي استان تهران با اشاره به اينكه از بعدازظهر پنجشنبه شاهد كاهش اين پديده و صاف شدن هوا خواهيم بود تصريح كرد: در روز جمعه نيز آسمان پايتخت صاف خواهد بود.
وي با اشاره به قرارگيري شاخص كيفيت هواي تهران در شرايط «هشدار» طي چند روز گذشته به ايسنا گفت: با ورود اين سامانه بارشي با توجه به وزش مناسب باد قائم و افقي آلودگي هواي پايتخت برطرف شده و بدين ترتيب تهران از «هشدار» خارج مي‌شود.
وي در عين حال در خصوص تغييرات دمايي در پايتخت يادآور شد: تا پايان هفته تغييرات دما در تهران خيلي زياد نيست و حدود 2 درجه تغيير دما را در تهران شاهد خواهيم بود.
مدير كل هواشناسي استان تهران گفت: بر اين اساس آسمان تهران در روز پنجشنبه نيمه ابري در ارتفاعات ابري همراه با بارش برف خواهد بود كه حداقل و حداكثر دما در اين روز به صفر و 6 درجه سانتيگراد مي‌رسد. همچنين در روز جمعه كمي ابري و در اواخر وقت ابري پيش‌بيني مي‌شود كه حداقل و حداكثر دما در اين روز صفر و 7 درجه سانتيگراد خواهد بود.
به گزارش ايسنا، سازمان هواشناسي كشور نيز در اطلاعيه ويژه‌اي از بارش شديد برف و باران خبر داد.
بر اين اساس سامانه‌اي كه هم اكنون در نيمه غربي كشور فعال است، تا اواخر پنجشنبه به فعاليت خود در بخش‌هاي مختلف كشور ادامه مي‌دهد و در روز جمعه همراه با كاهش دما در سطح كشور بويژه‌ در نيمه غربي، بارش اين سامانه به صورت پراكنده به نيمه شمالي كشور محدود مي‌شود.
در روز شنبه با نفوذ سامانه جديد به كشور، در مناطق غربي و شمال غربي بارش برف شروع مي‌شود و در روزهاي يكشنبه و دوشنبه نيمه غربي و بخش‌هاي جنوبي كشور تحت تاثير اين سامانه، درگير بارش‌هاي شديد برف و باران خواهند بود.
به گزارش ايسنا، بنابر آخرين داده‌هاي هواشناسي به سبب فعاليت سامانه بارشي بر روي كشور استان‌هاي واقع در نيمه غربي كشور با بارش باران و برف مواجه خواهند بود. در روز پنجشنبه علاوه بر مناطق فوق بارش باران به تدريج مناطق شمال شرق و شرق كشور را نيز در بر مي‌گيرد كه در اين روز در شمال غرب، غرب و ارتفاعات البرز، بارش‌ها به صورت پراكنده است. از سوي ديگر در روز جمعه در اغلب استان‌هاي كشور بارش‌هاي پراكنده دور از انتظار نيست.
از مركز هماهنگي اطلاع‌رساني آلودگي هواي تهران نيز خبر مي‌رسد شاخص كيفيت هوا همچنان در شرايط «ناسالم» است.
به گزارش ايسنا، بر اساس اطلاعات رسيده از ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هواي شهر تهران بر ميزان غلظت آلاينده‌هاي منوكسيدكربن و دي اكسيد گوگرد افزوده و از ميزان غلظت آلاينده‌هاي دي اكسيد نيتروژن و ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون و ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون نسبت به روز گذشته در همين ساعت كاسته شده است همچنين در ميزان غلظت آلاينده ‌اوزون تغييري ملاحظه نمي‌شود كه بدين ترتيب ميانگين غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص كيفيت هوا در شرايط «ناسالم» است.
گزارش هواشناسي حاكي از آسماني نيمه ابري در بعد از ظهر ابري، در اواخر وقت بارش پراكنده و وزش باد است كه به اين ترتيب انتظار مي‌رود شاخص كيفيت هوا در «ناسالم» باقي‌ بماند.
1389/11/06 01-26-2011 14:52:25 8911-03738: كد خبر

Karabakh defense ministry says
Azerbaijan spreads misinformation


“Fourteen cases of ceasefire violation were

registered yesterday and during night”



January 26, 2011 13:02
Defense Ministry of Nagorno-Karabakh dismissed allegations on Wednesday that Azerbaijani officer was killed in a ceasefire violation.
“Forward units of Karabakh defense army respect the ceasefire regime. Azerbaijan is just spreading regular misinformation,” Senor Hasratyan, spokesperson for the ministry, told Armenian News-NEWS.am. According to him, Azerbaijani side itself is violating ceasefire regime. “Fourteen cases of ceasefire violation were registered yesterday and during night,” he added.
Press service of Azerbaijani defense ministry said officer Jamin Mamedov was killed yesterday in a ceasefire violation by the Armenian side. The incident allegedly occurred in Aghdam region.

News from Armenia - NEWS.am

بانك مركزي:

ايران‌چك‌هاي 100 هزار توماني از چرخه

مبادلات حذف نمي‌شوند


خبرگزاري فارس: درحالي كه رئيس كل بانك مركزي چندي پيش از آغاز فرآيند جمع آوري ايران چك‌هاي 100 هزار توماني از 5 بهمن ماه خبر داده بود امروز روابط عمومي اين بانك با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه هدف از ابلاغ بخشنامه ياد شده حذف ايران چك يك ميليون ريالي از چرخه مبادلات كشور نبوده است.



به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، روابط عمومي بانك مركزي با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد: پيرو بخشنامه صادره از سوي اين بانك، موضوع ابلاغ " دستور العمل نحوه توليد، توزيع، جمع آوري و ابطال ايران چك بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران "بدين وسيله به اطلاع مي‌رساند؛ هدف از ابلاغ بخشنامه ياد شده حذف ايران چك يك ميليون ريالي از چرخه مبادلات كشور نبوده و تنها در مرحله خريد و فروش ايران چك در شعب بانك‌ها از خريدار و فروشنده احراز هويت به عمل خواهد آمد. بانك مركزي در اين اطلاعيه آورده است: بديهي است گردش ايران چك مذكور در مبادلات روزمره ميان مردم و معتمدين برقرار بوده و محدوديتي براي آن وجود نخواهد داشت. البته آنچه در اخبار مختلف نيز آمده بود حكايت از ادامه مبادلات چك‌پول‌هاي 100 هزار توماني در بازار دارد اما فقط با اين تفاوت كه از اين پس اين چك‌پول‌ها با احراز هويت مبادله خواهد شد. به گزارش فارس، به صورت رسمي و عملي از روز جاري هر گونه مبادله ايران چك 100 هزار توماني بايد همراه با احراز هويت باشد به اين معني كه استفاده‌كنندگان از اين چك‌پول‌ها هنگام مبادله بايد ابتدا اقدام به پشت‌نويسي چك‌پول هاي مذكور كرده و هنگام تحويل به شعب بانك كارت ملي خود را همراه داشته باشند. دارندگان و گيرندگان ايرن چك‌‌هاي 100 هزار توماني هنگام ارائه و دريافت اين چك‌پول‌ها به شعب بانك‌ها بايد حتماً اين چك‌پول‌ها را پشت‌نويسي و امضاء نمايند و در عين حال بايد شماره ملي خود را نيز در پشت اين چك‌ها بنويسند. طبق اعلام رئيس كل بانك مركزي، بعد از اينكه ايران‌چك‌ها از بانك‌ها دريافت و در مبادلات روزمره مورد استفاده قرار گرفتند و در نهايت به بانك‌ها برگشتند، بانك‌ها مجدداً از آورنده ايران چك امضاء گرفته و چك‌پول‌ها را سوراخ و باطل مي‌كنند. محمود بهمني براي اولين بار در گفت‌وگو با فارس از جمع‌آوري ايران چك‌هاي 100 هزار توماني از 5 بهمن ماه خبر داده و تأكيد كرده بود:‌ كنترل پولشويي يكي از مهمترين اثرات جمع‌آوري ايران‌چك‌هاي 100 هزار توماني است با اين طرح بانك مركزي، جلوي مسائل پولشويي در فرايند رد و بدل شدن پول گرفته مي‌شود. وي در عين حال درباره وضعيت ايران‌چك‌هاي 50 هزار توماني پس از جمع‌آوري ايران‌چك‌ها، تصريح كرده بود:‌ به دليل اينكه هم‌اكنون ايران‌چك‌هاي 50 هزار توماني در دستگاه‌هاي خودپرداز قرار دارند و بانك مركزي قصد دارد فشار اسكناس به مردم وارد نشود، جمع‌آوري اين چك‌ها را منوط به افزايش اسكناس‌هاي 10 هزار توماني و يا انتشار اسكناس‌هاي 50 هزار توماني مي‌داند.

پيگير ديدار با مراجع و شخصيتها،به خصوص هاشمي‌رفسنجاني هستيم

عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات؛


پيگير ديدار با مراجع و شخصيتها،به خصوص

هاشمي‌رفسنجاني هستيم

امروز اتحاد و همگرايي در اصلاح‌طلبان به مراتب بيشتر از اصولگرايان است/جريان اصلاحات جرياني دائمي است كه در چهارچوب قانون عمل مي‌كند.


ايلنا :– عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات گفت : ديدار با مراجع و شخصيت‌هاي سياسي در دستور كار اين شورا است . در همين راستا ديدار با هاشمي رفسنجاني در اولويت است كه پيگيري مي‌شود.
احمد حكيمي پور در گفتگو با خبرنگار ايلنا در پاسخ به سوالي در خصوص آخرين فعاليت‌هاي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات اظهار كرد: در اين جلسات ضمن بحث در خصوص مسائل جاري موضوع اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، آثار و نقاط ضعف و قوت آن همواره بررسي مي‌شود و همچنين بحث تعامل اصلاح‌طلبان درخصوص انتخابات آينده و شروط اعلام شده از سوي برخي شخصيت‌ها توسط گروه‌ها به طور جداگانه مورد بحث قرار مي‌گيرد تا به شوراي هماهنگي بيايد و به يك تصميم واحد برسيم. وي افزود: مسايل مطرح شده براي حضور در انتخابات، كف خواسته‌هاي اصلاح‌طلبان است چرا كه تاكيد بر اجراي قانون اساسي است لذا جنجال برخي نيروهاي رقيب براي ما تعجب‌آور بود. حكيمي‌پور تصريح كرد: امروز اتحاد و همگرايي در اصلاح‌طلبان به مراتب بيشتر از اصولگرايان است و جريان اصلاح‌طلب جرياني دائمي است كه در چهارچوب قانون عمل مي‌كند و بايد ديد در ارتباط با عمل سياسي و عمدتاً انتخابات چه تصميمي گرفته مي‌شود. عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در ادامه افزود: در جلسات اين شورا همچنين منشور اصولگرايي مورد بحث قرار گرفت و ما تلاش براي ارائه آن را، نشانه شكاف در جريان اصولگرا مي‌دانيم .
وي با اشاره به اينكه ديدار با مراجع و شخصيت‌هاي سياسي در دستور كار اين شورا است خبر داد كه ديدار با هاشمي رفسنجاني در اولويت است و پيگيري مي‌شود.

1389/11/5 - 13:53 کد خبر : 176373

فهرست نامزدهاي اسكار هشتاد و سه اعلام شد


آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي آمريكا، فهرست نامزدهاي 24 بخش،
هشتاد و سومين دوره جوايز اسکار رامعرفي كرد.


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين فهرست در بخش بهترين فيلم: «127 ساعت»، «قوي سياه»، «مشت‌زن»، «آغاز»، «حال بچه‌ها خوب است»، «گفتار پادشاه»، «شبکه اجتماعي»، «داستان‌اسباب‌بازي 3»، «شهامت»، «استخوان زمستان» قرار داد.
در بخش بهترين کارگرداني: دارن آرونوفسکي، «قوي سياه» / جوئل کوئن، ايتن کوئن، «شهامت» / ديويد فينچر، «شبکه اجتماعي» / تام هوپر، «گفتار پادشاه» / ديويد ا. راسل، «مشت‌زن» معرفي شده‌اند.
بهترين فيلمنامه اقتباسي: «127 ساعت»، دني بويل، سايمن بوفوي / «شبکه اجتماعي»، آرون سورکين / «داستان اسباب‌بازي 3»، مايکل آرنت، جان لسه‌تر، اندرو استنتن، لي آنکريچ / «شهامت»، جوئل کوئن، ايتن کوئن / «استخوان زمستان»، دبرا گرانيک، آن روسليني
بهترين فيلمنامه غيراقتباسي: «سال ديگر»، مايک لي / «مشت زن»، اسکات سيلور، پل تامسي، اريک جانسن / «آغاز»، کريستوفر نولان / ليسا چولودنکو، استيوارت بلومبرگ، «حال بچه‌ها خوب است» / ديويد سايدلر، «گفتار پادشاه»
بهترين بازيگر مرد: خاوير باردم، «بيوتيفول» / جف بريجز، «شهامت» / جسي آيزنبرگ، «شبکه اجتماعي» / کالين فيرث، «گفتار پادشاه» / جيمز فرانکو، «127 ساعت»
بهترين بازيگر زن: آنت بنينگ، «حال بچه‌ها خوب است» / نيکول کيدمن، «مخمصه» / جنيفر لارنس،«استخوان زمستان» / ناتالي پورتمن، «قوي سياه» / ميشل ويليامز، «ولنتاين آبي»
بهترين بازيگر مرد مکمل: کريستين بيل، «مشت‌زن» / جان هاوکز، «استخوان زمستان» / جرمي رنر، «شهر» / مارک روفالو، «حال بچه‌ها خوب است» / جفري راش، «گفتار پادشاه»
بهترين بازيگر زن مکمل: ايمي آدامز، «مشت‌زن» / هلنا بونهم کارتر، «گفتار پادشاه» / مليسا لئو، «مشت‌زن» / هيلي استاينفلد، «شهامت» / جکي ويور، «قلمرو حيواني»
بهترين فيلم بلند انيميشن: «چگونه اژدهاي خود را تربيت کنيد»، «شعبده‌باز»، «داستان اسباب‌بازي 3»
بهترين فيلم غيرانگليسي‌زبان: «بيوتيفول»، الخاندرو گونزالز ايناريتو، مکزيک / «سگ‌دندان»، يورگوس لانتيموس، يونان / «در يک دنياي بهتر»، سوزان بير، دانمارک / «آتش‌افروزان»، دني وينو، کانادا / «خارج از قانون»، رشيد بوغريب، الجزاير
بهترين فيلمبرداري: «قوي سياه»، ماتيو ليباتيک / «آغاز»، والي فيستر / «گفتار پادشاه»، دني کوهن، «شبکه اجتماعي»، جف کراننوث / «شهامت»، راجر ديکينز
بهترين تدوين: «127 ساعت»، جان هريس / «قوي سياه»، اندرو وايزبلوم / «مشت‌زن»، پاملا مارتين / «گفتار پادشاه»، طارق انوار / «شبکه اجتماعي»، کرک بکستر، آنگس وال
بهترين طراحي هنري: «آليس در سرزمين عجايب»، استفان دشان / «هري پاتر و يادگاران مرگ: قسمت 1»، اندرو اکلند-اسنو / «آغاز»، گاي هندريکس دياز / «گفتار پادشاه»، نتي چاپمن / «شهامت»، استفن دشان»
بهترين طراحي لباس: «آليس در سرزمين عجايب»، کالين آتوود / «من عشق هستم»، آنتونلا کاناروتسي / «گفتار پادشاه»، جني بيون / «توفان»، سندي پوول / «شهامت»، «ماري زوفرس».
بهترين چهره‌پردازي: «نسخه بارني»، «راه بازگشت»، «مرد گرگ‌نما»
بهترين موسيقي: «127 ساعت»، اي. آر. رحمن / «چگونه اژدهاي خود را تربيت کنيد»، جان پوول / «آغاز»، هانس زيمر / «گفتار پادشاه»، الکساندر دپلا / «شبکه اجتماعي»، ترنت رزنور، آتيکس راس
بهترين ترانه: «127 ساعت»، اي. آر. رحمن، رولو آرمسترانگ، دايدو، «اگر برخيزم»

/ «Country Strong»، باب دي پي‌يرو، تام داگلاس، هيلاري لينزي، تروي ورگاس، «بازگشت به خانه» / «ژوليده پوليده»، آلن منکين، گلن اسليتر، «نور را مي‌بينم» / «داستان اسباب بازي 3»، رندي نيومن، «ما به هم تعلق داريم»
بهترين صداگذاري: «آغاز»، ««گفتار پادشاه»، «سالت»، «شبکه اجتماعي»، «شهامت»
بهترين تدوين صدا: «آغاز»، «داستان اسباب بازي 3»، «ترون: ميراث»، «شهامت»، «توقف ناپذير»
بهترين جلوه‌هاي تصويري: «آليس در سرزمين عجايب» / «هري پاتر و يادگاران مرگ: قسمت 1» / «زندگي پس از مرگ» / «آغاز» / «آيرون من 2»
بهترين مستند بلند: «خروج از ميان فروشگاه اشياء کادويي»، بنکسي

/ «Gasland»، جاس فاکس / «دزدي داخلي»، چارلز فرگوسن / «رسترپو»، تيم هيدرينگتن، سياستين يونگر / «زمين باير»، لوسي واکر
بهترين مستند کوتاه: «به نام کشتن»

، «Poster Girl»، «نه ديگر بيگانگان»، «خورشيد طلوع مي‌کند»،«جنگجويان کيگانگ»
بهترين فيلم کوتاه انيميشن: «روز و شب»، تدي نيوتن

/ «The Gruffalo»، جاکوب شو، مکس لانگ / «بيا آلوده کنيم»، جيفي بودو / «چيز گمشده»، شان تان، اندرو روهمان / «Madagascar, Carnet de Voyage»، باستين دوبوا
بهترين فيلم کوتاه زنده: «اعتراف»، تانل توم / «شکست دادن»، مايکل کريگ / «خداي عشق»، لوک ماتني

/ «Na Wewe»، ايوان گلدشميت / «آرزوي 143»، ايان بارنز و سامانتا ويت.
به گزارش ايسنا، هشتاد و سومين مراسم اعطاي جوايز اسكار روز 27 فوريه 2011 ـ هشتم اسفند ماه ـ در لس‌آنجلس برگزار مي‌شود.

1389/11/05 01-25-2011 21:35:12 8911-03260: كد خبر

مرگ10دلفين در سواحل جاسك؛

معاون سازمان محيطزيست در گفت‌وگو با ايسنا:

يك دلفين نجات يافته است

عوامل توپوگرافي علت اصلي مرگ دلفين‌ها بوده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - محيط زيست معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست علت مرگ 10 دلفين در خور جاسك را عوامل توپوگرافي منطقه عنوان كرد.
دكتر سيدمحمدباقر نبوي روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اعزام تيم كارشناسي براي بررسي علت مرگ و مير دسته جمعي دلفين‌ها در خور جاسك گفت: بررسي‌هاي اين تيم نشان داده است كه 10 دلفين از روز جمعه تا روز دوشنبه در خور جاسك تلف شده و يك دلفين نيز با تلاش امدادگران به دريا بازگشته و مجددا به ساحل نيامده است.
وي تصريح كرد: بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه علت اصلي به گل نشستن دلفين‌ها در اين منطقه شرايط توپوگرافي آن بوده كه در اين راستا سازمان حفاظت محيط زيست شبكه امداد و نجات پستانداران دريايي را با تمركز در منطقه جاسك (سواحل شرقي و غربي) و خوريات منطقه مستقر خواهد كرد.
مديركل دفتر اكوبيولوژي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست:
تمامي دلفين‌هاي تلف شده ماده بوده و حداقل دو قطعه از آنها حامله بوده‌اند
مهندس اميد صديقي، مديركل دفتر اكوبيولوژي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست و مسئول تيم بررسي علت مرگ و مير دلفين‌ها كه به جاسك سفر كرده است نيز به ايسنا گفت: بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد تمامي دلفين‌هاي تلف شده ماده بوده و حداقل دو قطعه از آنها حامله بوده‌اند.
وي گفت:‌ تمامي اين دلفين‌ها از نوع دلفين معمولي پوزه بلند (Common Dolphin) بوده‌اند كه از روز جمعه تا دوشنبه در منطقه جاسك تلف شدند.
مديركل دفتر اكوبيولوژي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: 8 دلفين تلف شده در داخل خور مركزي جاسك گرفتار شدند و تنها دو دلفين خارج از خور در كنار ساحل جسد آنها يافت شده است.
وي با اشاره به بررسي‌هاي انجام شده بر روي دلفين‌ها افزود: آثار جراحت و نشانه‌هاي ظاهري كه ناشي از فعاليت‌هاي صد و صيادي باشد بر روي بدن دلفين‌ها ديده نشده و تنها از چشم و دهان برخي از آنها خون آمده كه اين امر ناشي از ماندگاري لاشه در زير آفتاب بوده است.
مديركل دفتر اكوبيولوژي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به پيچ در پيچ بودن خور جاسك كه حدود 8 كيلومتر طول دارد به ايسنا گفت: بررسي‌هاي تيم كارشناسي نشان مي‌دهد علت مرگ و مير دسته جمعي دلفين‌ها در اين منطقه شرايط توپوگرافي بوده است كه در اين خصوص 2 احتمال وجود دارد.
وي افزود: احتمال اول آن است كه اين دلفين‌ها به دنبال ماهي‌ها وارد خور شده‌اند و پس از آن با عقب نشيني آب به گل نشسته و نتوانسته‌اند مجددا به دريا بازگردند.
صديقي ادامه داد: احتمال ديگر آن است كه يك سرگروه دلفين‌ها دچار استرسي شده كه به دليل رفتارهاي اجتماعي مابقي گروه نيز به دنبال آن به سمت ساحل آمده‌اند و پس از آن مجددا نتوانسته‌اند به دريا برگردند.
وي با اشاره به اينكه ماموران محيط زيست و مردم محلي براي نجات جان چند دلفين به گل نشسته طي چند روز گذشته تلاش كردند به ايسنا گفت: متاسفانه عليرغم بازگرداندن تعدادي از آنها به دريا، مجددا اين دلفين‌ها به ساحل بازگشتند و تنها يك قطعه از آنها زنده به دريا بازگشته و به ساحل نيامده است.
مديركل دفتر اكوبيولوژي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به نمونه برداري‌هاي انجام شده از بافت دلفين‌هاي تلف شده گفت: آزمايشات تكميلي به خصوص در تهران انجام مي‌شود اما مسوولان تيم دامپزشكي در خصوص بيماري باكتريايي يا ويروسي احتمالي اين دلفين‌ها اعلام كردند كه به دليل گذشتن بيش از شش ساعت از مرگ آنها امكان انجام آزمايش در اين خصوص وجود ندارد.
1389/11/05 01-25-2011 14:42:40 8911-03167: كد خبر

Turkish FM admits preconditions

for reconciliation

January 25, 2011 01:02
Turkish Foreign Minister Ahmet Davutoglu has openly admitted that the unsettled Nagorno-Karabakh conflict accounts for the failed Armenian-Turkish reconciliation, Naira Zohrabyan, a member of the Armenian delegation to the CE Parliamentary Assembly, told Armenian News-NEWS.am.
"I asked him the following question: `Under Azerbaijan`s overt pressure your country caused the reconciliation process to reach stalemate. What are your guarantees that, as chair of the Ministers` Council, Turkey will not follow the principle different than the European ones or disregard modern values?` He did not give a clear answer, but said that, in signing the protocols, Turkey was pursuing three goals, namely, reopening of border, historical reconciliation and settlement of the Nagorno-Karabakh conflict," Zohrabyan said. In his speech the Turkish FM pointed out that 20% of Azerbaijan`s territory are occupied. "He admitted that preconditions were actually a `starting point` for Turkey," Zohrabyan said.
Last November Turkey took over the chairmanship of the CE Ministers` Committee.
Armenian News-NEWS.am reminds readers that Armenia and Turkey attempted to normalize relations in autumn 2009. However, official Yerevan has to suspend the process because of Turkey linking reconciliation to settlement of the Nagorno-Karabakh conflict.
Armenian-Turkish protocols were signed in Zurich, Oct. 10, 2009.

در سه جلسه فوق‌العاده اخير، مباحث كاملاً شفاف بوده است

پاسخ مجمع تشخیص مصلحت نظام به جوسازی ها:

در سه جلسه فوق‌العاده اخير، مباحث

كاملاً شفاف بوده است

اظهارات زارعی در خصوص بهانه‌جويي برخي اعضاي ذي‌نفوذ مجمع براي جلوگيري و اصرار آنان بر ناديده گرفتن نظر معظم‌له و تصويب آنچه كه خود مي‌خواستند، توهيني آشكار به رهبري، رئيس مجمع، سران قواي مقننه و قضائيه و ساير اعضاء است.


ایلنا:- روابط عمومي مجمع در پاسخ به برخي حاشيه‌سازي‌هاي مغرضانه در مورد جلسات اخير مجمع تشخيص مصلحت نظام، اطلاعیه ای را صادر کرد.
به گزارش ایلنا، در این اطلاعیه آمده است: پس از ارجاع موارد اختلافي لايحه برنامه پنجم توسعه كشور ميان مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان به مجمع تشخيص مصلحت نظام، حسب دستور صريح آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و جدّيت جناب آقاي دكتر رضايي، دبير مجمع، كميسيون اقتصاد كلان اين مجمع به عنوان كميسيون مربوطه در اسرع وقت براي تسريع در رفع اختلافات و ابلاغ به موقع اين لايحه براي اجرا، با تشكيل جلسات فوق‌العاده صبح و عصر اقدام به بررسي كارشناسانه با حضور نمايندگان و كارشناسان ذيربط از مجلس شوراي اسلامي، دولت و شوراي نگهبان كرد و موارد پيشنهادي خود را براي طرح در صحن علني جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام، به دبيرخانه ارائه كرد.
مجمع نيز با تشكيل سه جلسه فوق‌العاده و فشرده در صبح و عصر روز سه‌شنبه 21/9/89 و صبح روز شنبه 25/9/89 ، روند بررسي و پيگيري رفع موارد اختلافي را براساس پيشنهادهاي كميسيون اقتصاد كلان اين مجمع و با حضور سران قواي مقننه و قضائيه و اكثريت اعضاء و كارشناسان مربوطه از شوراي نگهبان، دولت و مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي قرار داد و مصوبات نهايي خود را اعلام داشت كه در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي، مورد تقدير و تشكر رئيس مجلس نيز قرار گرفت. اين در حالي بود كه قبل از جلسات فوق‌العاده مجمع تشخيص مصلحت نظام كه نهادي قانوني و برگرفته از اصول 111 ، 112 و 177 قانون اساسي است و اعضاي آن مستقيماً توسط رهبري معظم انقلاب منصوب مي‌شوند، از سوي افراد خاص و رسانه‌هاي حامي دولت مورد هجمه و تهمت‌هاي فراوان بي‌پايه و اساس با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن تصميمات آن قرار گرفت و جنجال‌آفريني‌هاي بي‌مورد اين گروه به اوج خود رسيد كه البته از اين طيف و رسانه‌هاي آنها انتظاري نيز بيش از اين نبود.
ولي آنچه بيشتر موجب تأسف شد، اظهارنظرهاي ناصواب، كذب و خلاف واقع جناب آقاي زارعي به عنوان نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي بود كه دور از شأن و جايگاه يك نماينده مجلس است. متأسفانه اظهارات ايشان در خصوص بهانه‌جويي برخي اعضاي ذي‌نفوذ مجمع از جمله رئيس مجمع و رئيس مجلس شوراي اسلامي براي جلوگيري از اظهارات دبير مجمع براي اعلام‌نظر رهبري معظم انقلاب و اصرار آنان بر ناديده گرفتن نظر معظم‌له و تصويب آنچه كه خود مي‌خواستند، توهيني آشكار به رهبري نظام، رئيس مجمع، سران قواي مقننه و قضائيه و ساير اعضاي محترم مجمع است كه جمعي از مجتهدين و بزرگان باتجربه و برگزيده هستند.
اظهارات جناب آقاي زارعي كه خود در جلسه حضور نداشته و از جانب ديگران نقل قول مي‌نمايد كه دليل مخفي نگاه داشتن اسامي منابع خبري‌اش را نمي‌دانيم و معلوم نيست به چه دليل توسط شخص ثالثي نظراتشان را بيان مي‌كنند، با عرض معذرت بيشتر شبيه داستان‌سرايي و خيال‌پردازي‌هائيست كه با هدف تخريب مجمع انجام شد و بلافاصله توسط رسانه‌هاي حامي دولت با ولع و وسواس خاص مورد توجه قرار گرفت. اين در حاليست كه نظر رهبري معظم توسط جنابان آقايان دكتر رضايي، دكتر ولايتي و دكتر لاريجاني مطرح شد و در تصميمات نظر معظم‌له، لحاظ گرديد و مصوبات قبل از اعلان خدمت ايشان ارسال شد و رياست مجمع نيز مراتب را تلفني خدمت رهبري گزارش دادند.
با تكذيب مطالب خلاف واقع ايشان، جهت تنوير افكار عمومي و رسانه‌هايي كه بدون حب و بغض‌هاي سياسي، رسالت اطلاع‌رساني شفاف را دنبال مي‌كنند، اعلام مي‌داريم كه در سه جلسه فوق‌العاده اخير و همچنين كليه جلسات فوق‌العاده، براساس بند ب ماده 22 آيين‌نامه داخلي مجمع تشخيص مصلحت عمل مي‌شود و به شهادت اعضاي محترم كه از طيف‌هاي مختلف سياسي هستند، مباحث كاملاً شفاف بوده و اعضا و ميهمانان جلسه كاملاً آزاد هستند و محدوديتي در اعلام مواضع اعضا و افراد وجود ندارد.

1389/11/4 - 18:11:15 کد خبر : 176246

در پي تلفات اخير كفال ماهيان خزر
موسسه تحقيقات شيلات اعلام كرد:

«نکروز عصبي» عامل مرگ ماهي‌ها

بي خطر بودن مصرف كفال ماهيان صيد شده



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: پژوهش - پايان - براساس نظر تخصصي موسسه تحقيقات شيلات ايران يکي از فرضيه هاي مطرح در خصوص علت تلفات اخير ماهيان کفال در درياي خزر، بروز نوعي بيماري ويروسي جديد به نام بيماري «نکروز عصبي ويروسي» (VNN) در ميان ماهيان مذکور مي باشد.
به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين بيماري که در اکثر نقاط دنيا به استثناي قاره افريقا رخ داده است نوعي بيماري جهان گستر و فراگير مي باشد که تاکنون در بيش از 40 گونه از ماهيان دريايي و پرورشي جهان گزارش شده است.
اين بيماري از سال 1382 و به دنبال وقوع تلفات عديده اي که در ماهيان کفال درياي خزر مشاهده شده بود مورد توجه دقيق و بررسي محققان و کارشناسان موسسه تحقيقات شيلات ايران قرار گرفته و بررسي هاي لازم در قالب يک طرح ملي در پژوهشکده هاي سه استان شمالي کشور از سال 1385 به مرحله اجرا درآمده است.
نتايج اين طرح ملي نشانگر وجود اين عامل بيماريزا در منطقه بوده و به جز ايران در آب‌هاي دريايي کشورهاي منطقه مديترانه همچون يونان، ترکيه، ايتاليا و فلسطين اشغالي نيز ردپاي اين بيماري به اثبات رسيده است.
با توجه به طبيعت ويروس عامل اين بيماري، هيچگونه درمان موثري عليه آن در ماهيان مبتلا وجود ندارد لذا اجراي اقدامات اساسي در خصوص رعايت مديريت بهداشتي و كاهش بار آلودگي دريا و استرس ناشي از آن اجراي برنامه هاي کنترل وپيشگيري از بروز بيماري و تلاش درجهت جلوگيري از انتقال آن به ساير گونه هاي اقتصادي درياي خزر،اساس و مبناي برنامه هاي اجرايي کشور بايد قرار گيرد.
بنابر اعلام محققان بخش بهداشت و بيماري‌هاي آبزيان موسسه تحقيقات شيلات، در خصوص امکان انتقال اين بيماري به انسان از طريق خوراکي و مصرف ماهيان مبتلا، مطالعات و بررسي هاي انجام شده توسط محققان دنيا، تاکنون بيانگر آن است که در حال حاضر امکان انتقال بيماري به انسان از طريق خوراکي وجود ندارد زيرا سلول هاي انساني فاقد گيرنده‌هاي لازم جهت استقرار عامل بيماري در بدن انسان مي باشند لذا در صورتي که ماهيان صيد شده سالم بوده و فاقد علائم باليني همچون اتساع محوطه شکمي، خونريزي جلدي و يا لاغري مفرط باشند و ويژگي هاي ماهيان سالم همچون سلامت ظاهري و استحکام فلس ها، فقدان زخم وخونريزي، شفافيت چشم و آبشش ها و قوام گوشت در آنها مشاهده شد، مصرف ماهيان زنده صيد شده براي مصرف کنندگان بلامانع خواهد بود.
همچنين مطالعات تکميلي در خصوص ساخت کيت تشخيص سريع بيماري و نيز بررسي هاي اپيدميولوژيک براي شناخت بيشتر اين بيماري توسط محققان موسسه تحقيقات شيلات ايران در دست اقدام مي باشد.
1389/11/04 01-24-2011 12:48:43 8911-02332: كد خبر

آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم اربعین حسینی:

قدرت دلهاي شكسته از هر شمشيري برنده‌تر است

مهمترين درس جامعه‌شناسي سياسي واقعه عاشورا اين است كه با دلهاي مردم بايد به اهداف رسيد/حكومت تونس ظرف بيست سال اخير به سركوب مردم آن كشور پرداخته بود و نتيجه آن شد كه مردم، پايان ديكتاتوري در آن كشور را رقم زدند.


ایلنا: جمعي از روحانيون و اقشار مردم صبح دوشنبه با حضور در مجمع تشخيص مصلحت نظام به مناسبت اربعين حسيني به ذكر مصيبت و عزاداري پرداختند. به گزارش اینا، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در مراسم اربعین حسینی با تأكيد به تأمل بر درس‌هاي عاشورا، اظهار کرد پيروزي مبتني بر مادي‌گرايي زودگذر است و حق هميشه پايدار و پيروز است. وی تصريح كرد: منبع قدرت الهي اسلامي هيچ‌گاه پايان‌پذير نيست و اتصال و هماهنگي با آن مي‌تواند هر قدرت ستمگري را با شكست مواجه كند.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به سير تحولات پس از عاشوراي حسيني و ذكر رشادت‌هاي حضرت زينب(س)، تأكيد كرد: قدرت دلهاي شكسته از هر شمشيري برنده‌تر است و آنجا كه از سيل خون كاري برنمي‌آيد سيل اشك مي‌تواند راههاي زيادي را براي پيروزي ايجاد كند.
وی افزود: مهمترين درس جامعه‌شناسي سياسي از واقعه عاشورا و پس از آن اين است كه در صورت نداشتن قدرت فيزيكي، با دلهاي مردم بايد به اهداف رسيد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پيروزي انقلاب اسلامي در ايران را مرهون واقعه عاشورا و تأثيرات آن عنوان كرد و گفت: قساوت، رياكاري و دروغ‌گويي خاندان پهلوي و دشمني آنها با اسلام حقيقي، دلها را متراكم از نفرت و خشم نسبت به آنها كرده بود و زماني كه امام(ره) رهبري مردم را در دست گرفت به سرعت مسير انقلاب طي شد و پيروزي را با خود به همراه داشت.
هاشمی رفسنجانی همچنين با اشاره به وقايع اخير كشور تونس و تشابه آن با انقلاب اسلامي در ايران، اضافه كرد: حكومت تونس ظرف بيست سال اخير مبتني بر قدرت پليسي و امنيتي به سركوب مردم آن كشور پرداخته بود و نتيجه آن شد كه مردم خسته از ظلم و ستم، قيام كرده و پايان ديكتاتوري در آن كشور را رقم زدند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: انقلاب اسلامي ايران موهبتي است كه همگان بايد قدر آن را بدانيم و با درس هايي كه از تاريخ اسلام مي‌گيريم، با همان سرمايه الهي راه را به‌گونه‌اي ادامه دهيم كه اين انقلاب را به حكومت امام زمان(ع) وصل كنيم. در ابتداي اين مراسم حجت‌الاسلام رستگاري در سخناني با تشريح دلايل و اهداف قيام عاشورا به ذكر مصيبت پرداخت.

1389/11/4 - 18:16:08 کد خبر : 176248

اختصاصي فارس

متن نامه رئيس‌جمهور به نمايندگان مجلس

در خصوص لايحه برنامه پنجم توسعه

خبرگزاري فارس: احمدي‌نژاد طي نامه‌اي به نمايندگان مجلس به
موضوع تغييرات لايحه برنامه پنجم توسعه پرداخت.



به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس، محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهوري اسلامي ايران طي نامه‌اي خطاب به نمايندگان مجلس به موضوع تغييرات لايحه برنامه پنجم توسعه پرداخت.
متن نامه رئيس‌جمهور به مجلس بدين شرح است:
سلام عليكم
از تلاش ارزشمند شما در تصويب برنامه پنجم صميمانه تقدير مي‌نمايم. متاسفانه مديريت محترم مجلس شوراي اسلامي در فرايند بررسي و تصويب اين لايحه برخلاف رهنمودهاي راهگشاي مقام معظم رهبري و حتي در مواردي با بي‌توجهي به آئين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي و بر خلاف صريح قانون اساسي بر لغو اختيارات قانوني قوه مجريه و دخالت در اموري مانند انتخاب و نصب و عزل مقامات اجرايي و اداره اموال دولتي اصرار مي‌ورزد و بعد از اعلام مغايرت مصوبه يادشده با قانون اساسي و ارجاع موضوع به مجمع تشخيص مصلحت نظام، مديريت مجمع نيز برخلاف وظايف قانوني و حتي آيين‌نامه داخلي آن مجمع تلاش كرد اختيارات مصرح قوه مجريه را مخدوش نمايد.
تلاش مديريت مجمع و برخي اعضاي آن به ويژه رئيس محترم مجلس و متاسفانه همراهي رئيس محترم قوه قضائيه در دخالت دادن مديريت مجلس و قوه قضائيه در اموري مانند تصميم‌گيري‌هاي صندوق توسعه ملي و عزل و نصب رئيس كل بانك مركزي يك بدعت آشكار و متضمن تغيير قانون اساسي و مخدوش‌كردن روند مديريت كشور است.
شما بهتر مي‌دانيد كه به موجب اصل هفتاد و يكم قانون اساسي، مجلس شوراي اسلامي، "در حدود مقرر در قانون اساسي " مي‌تواند "قانون " وضع كند، بنابراين مجمع تشخيص در مواردي اختيار ورود دارد كه مصوبه مجلس در حدود اختيارات و صلاحيت مجلس باشد و شوراي نگهبان مفاد مصوبه را مغاير قانون اساسي يا موازين شرع مقدس بداند و در مواردي كه مصوبه مجلس اساساً در حدود صلاحيت‌ وي نيست ارجاع مورد به مجمع تشخيص مصلحت موضوعيت ندارد.
به عنوان مثال آيا ممكن است مجلس اعلام جنگ با كشوري نمايد و مجمع به بهانه مصلحت نظام اين نظر مجلس را تأييد كند؟ همچنين تفسير قانون اساسي با شوراي نگهبان است، آيا مجلس مي‌تواند اصلي از اصول قانون اساسي را تفسير كند و بعد از ايراد شوراي نگهبان، مجمع صلاحيت مجلس را به تفسير قانون اساسي تسري دهد؟ يا في‌المثل آيا قانون اساسي اجازه مي‌دهد مجلس تصويب آيين‌نامه اجرايي را در صلاحيت خود اعلام كند و بعد از ايراد شوراي نگهبان مجمع تشخيص مصلحت نظام، برخلاف اصل يكصد و سي و هشتم و هفتاد و يكم قانون اساسي صلاحيت مجلس را به تصويب آيين‌نامه اجرايي گسترش دهد؟
آيا مي‌شود مجلس راي صادره از محكمه‌اي را ملغي اعلام نمايد و بعد از ايراد قانون اساسي، مجمع با ترجيح‌نظر مجلس اختيار قوه قضائيه را به نفع مجلس شوراي اسلامي محدود كند؟
آيا با وضع قانون عادي و اتكا به نظر مجمع تشخيص مصلحت مي‌توان مقرر نمود در راس وزارتخانه‌اي وزير قرار نگيرد و يا وزيران نيازمند اخذ راي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي نباشند؟
آيا ممكن است مجمع به بهانه تشخيص مصلحت مفاد اصل هشتاد و هفتم در مورد ضرورت راي اعتماد مجلس به وزرا را به ساير مقامات اجرايي تسري دهد؟
آيا مي شود مجلس يك مقام اجرايي را عزل يا نصب كند و مجمع، مصوبه مجلس را به بهانه "مصلحت " تائيد تأييد نمايد؟
تغيير قانون اساسي مطابق اصل يكصد و هفتاد و هفتم آن نيازمند فرمان رهبري و تشكيل شوراي بازنگري و نهايتاً رفراندوم و همه‌پرسي از مردم است و مجمع تشخيص مصلحت نمي‌تواند اختيارات خود (موضوع اصل 112) را به نحوي اعمال كند كه منجر به تغيير قانون اساسي گردد. كما اينكه تفسير قانون اساسي نيز در انحصار شوراي نگهبان است و نه مجلس و نه مجمع تشخيص مصلحت نمي‌توانند در مقام قانون‌گذاري يا اعمال مصلحت به تفسير قانون اساسي مبادرت ورزند.
به‎علاوه براساس اصل يك‎صد و دهم قانون اساسي حل اختلاف و تنظيم روابط قواي سه‏گانه از اختيارات رهبري است و مجمع نمي‌تواند به بهانه رسيدگي به مصلحت در موضوعي كه مورد اختلاف دو قوه است و در مراحل قبلي به استحضار مقام معظم رهبري نيز رسيده و رهنمودهاي ايشان مورد بي‌توجهي مديريت مجلس قرار گرفته است، تغيير قانون اساسي را رقم بزند.
در شرايطي كه مهمترين طرح اقتصادي تاريخ كشور با همراهي قاطبه نمايندگان محترم مردم در مجلس شوراي اسلامي و با آرامش و همراهي مثال‌زدني مردم شريف - كه يادآور ايثارگري‌ها و امداد‌هاي غيبي دوران دفاع مقدس است - انجام مي‌شود چه مشكلي حادث شده است كه در كمال تاسف عده‌اي با اصرار بر موارد خلاف و بدتر از آن مقابله با نصايح و نظرات دلسوزانه رهبري گران‏قدر براي كشور مشكل ايجاد مي‌نمايند.
چه بحراني در مديريت بانك مركزي حادث شده است كه اين واحد سازماني دولتي و امور اجرايي آن را مي‌خواهند از قوه مجريه خارج سازند. همان‏طوري كه مستحضريد مجلس محترم در خصوص عزل و پذيرش استعفاي رئيس كل بانك مركزي هيچ‎گونه مصوبه‌اي نداشته است بنابراين دخالت مجمع در اين خصوص بر خلاف نص صريح قانون اساسي و آئين‎نامه داخلي مجمع بوده و از مصاديق بارز قانون‎گذاري محسوب مي‌شود. به علاوه مجمع براي رئيس‌جمهور حتي حق پيشنهاد اعضاي هيات عامل صندوق توسعه - علي‌رغم اينكه در مصوبه مجلس چنين بوده است- را قائل نمي‌شود.
اصل يك‎صد و دوازدهم قانون اساسي ناظر و محدود به موارد مصلحت ارجاعي است. كدام مصلحت اقتضاي دخالت قواي مقننه و قضائيه در عزل و نصب‌هاي مقامات اجرايي را دارد؟ اين چه روشي است كه استثنا تبديل به قاعده مي‌شود و مجمع تشخيص كه تدبير رهبري كبير انقلاب براي تشخيص مصلحت و ارائه مشورت در رفع معضل ارجاعي در موارد خاص و استثنايي است برخلاف حكمت تشكيل آن، بزرگترين مصلحت نظام را كه همانا التزام به قانون اساسي و اصل قانون‌گرايي است زير پا مي‌گذارد و اين خود تبديل به چالش براي نظم و مديريت كشور مي‌شود.
آيا مصلحت كشور در تداخل قوا و لوث شدن مسئوليت‌ها و مسلوب الاختيار نمودن منتخب مردم است؟ آيا تجربه تاريخي عدم تمركز و تداخل مسئوليت‌ها - كه منجر به فرمان تاريخي امام راحل براي بازنگري در قانون اساسي و رفراندوم گرديد- تجربه موفقي بوده است كه عده‌اي بخواهند نوع شديدتر آن را بدون رعايت اصول مسلم حقوقي و منطقي و بدون هيچ‎گونه نظرخواهي از مردم به نام مصلحت به مردم تحميل كنند و بدين ترتيب محصول راي و نظر مردم يعني ميثاق ملي و ديني (قانون اساسي) را زيرپا گذاشته و مصلحت خواص را بر مصلحت ملت ترجيح دهند؟
نه رهبري معظم انقلاب و نه مردم انقلابي ايران اجازه تغيير قانون اساسي را به مجمع تشخيص مصلحت نداده‌اند.
به موجب اصل يك‎صد و دوازدهم قانون اساسي اولاً مجلس محترم در صورتي مي‌تواند مصوبه‌اي را به مجمع ارجاع دهد كه علاوه بر رعايت صلاحيت قانوني مجلس، متضمن مصلحت ملزمه‌اي باشد كه لااقل عرف آن را تصديق كند.
مجمع نيز در رسيدگي به اين تشخيص مجلس پيش از ورود به بررسي بايد دلايل توجيهي مجلس شوراي اسلامي مبني بر مصلحت بودن را مطالبه كند و از اين طريق صلاحيت خود براي ورود به موضوع را احراز نمايد.
در مقام رسيدگي نيز روشن است كه اصل، رعايت مفاد قانون اساسي و شرع مقدس است . هر مصلحتي كه ادعاي وجود آن مي‌شود بايد به درجه‌اي از وضوح و روشني و مقبوليت عرفي باشد كه بتواند دست برداشتن از نظر شوراي نگهبان به عنوان مرجع قانوني تطبيق و تفسير قانون اساسي را توجيه كند. در مقام تشخيص مصلحت نيز نبايد مرزهاي روشن قانون اساسي درنورديده شود و به نام تشخيص مصلحت تغيير قانون اساسي يا تفسير آن انجام شود و يا اينكه خروج از حدود صلاحيت‌هاي قانوني و يا قانون‌گذاري جديد صورت پذيرد. همه اين اقدامات بايد در حدود مقرر در محدوده قانون اساسي صورت پذيرد.
قاعده‌اي كه در قالب اصل، با راي مردم، جزئي از قانون اساسي شده است جز از راه همه‏پرسي و رفراندوم قابل تغيير نيست. به عبارت روشن‌تر حتي "مصالح ملزمه " نيز به موجب خود قانون اساسي مستثني از مفاد قواعد اين قانون شده است و صلاحيت مجمع صرفاً تشخيص مصداق مصلحت است كه امري استثنايي بوده و بايد حدود و ثغور و زمان آن نيز مشخص باشد.
استثنا نمي‌تواند اصل قاعده را مخدوش كند. متاسفانه رويكرد به نحوي است كه گويا با تمسك به مصلحت نظام كه در يكي از اصول قانون اساسي آمده است- خارج از حدود صلاحيت قانوني مقرر در همين اصل- مي‌توان تمامي اصول قانون اساسي را دستخوش تغيير قرار داد.
با اين وصف علاوه بر اينكه رفراندوم و همه‌پرسي و راي مردم به اصل قانون اساسي زير پا گذاشته مي‌شود اصل يك‎صد و هفتاد و هفتم در مورد تشريفات بازنگري در قانون اساسي نيز موضوعيت خود را از دست مي‌دهد. در چنين صورتي آيا نيازي به قانون اساسي باقي مي‌ماند؟
شايسته و ضروري است كه نوار كامل جلسه مجمع و كميسيون مربوط آن منتشر شود تا مردم در جريان امور قرار گيرند و ببينند كه چگونه عده اي نمي‌خواهند تن به قانون و راي مردم بدهند و درصددند ديدگاه خود را به نام مصلحت بر مردم تحميل نمايند.
قانون اساسي ميثاق ديني و ملي مردم است و هر سه قوه و نهادهاي سياسي مانند مجمع تشخيص بايد فقط در حدود صلاحيت‌هاي تعريف‌شده در قانون اساسي عمل نمايند و هيچ‎يك از اصول قانون اساسي نبايد به نحوي مورد استناد و كاربرد قرار گيرد كه اصل قانون اساسي و قانون‎مداري نظام اسلامي را مورد خدشه قرار دهد.
قانون اساسي ديواري نيست كه از بالاي آن بگذرند، بلكه سد مستحكمي است كه بايد پشت آن بايستند و به حدود آن پايبند باشند.
برخي از اعضاي دولتهاي قبلي كه قبلا براي افزايش اختيارات قوه مجريه تلاش مي كردند اكنون هماهنگ با مديريت مجمع و مديريت مجلس در صدد كاهش اختيارات قانوني اين قوه هستند.
اكنون كه به لطف پروردگار متعال و عنايات حضرت ولي‌عصر(عج) و ايستادگي ملت و همراهي نمايندگان عزيز مردم و نيز به بركت رهبري فرزانه انقلاب و علي‌رغم بدخواهي دشمنان و شيطنت‌هاي هرروزه آنان، ايران عزيز در قله قرار دارد و به نحو مطلوب اداره مي‌شود و از جمله طرح هدفمندي يارانه‌ها و مهار تورم و گراني- با وجود عدم استفاده از بيست درصد منابع صادرات نفت و گاز و فرآورده‌هاي نفتي به دليل تاخير در تصويب اساسنامه صندوق توسعه ملي- در حال اجراست، كدام دليل منطقي و كدام توجيه شرعي و قانوني مستند محدودساختن هرروزه دولت از اختيارات قانوني مي‌شود و تكاليف مالايطاق و مسئوليت‌هاي بدون اختيار را با سوء استفاده از قدرت به خادمان ملت تحميل مي‌كنند و هزينه آن را بايد ملت عزيز بپردازند؟
دولتي كه در اوج فشارهاي خارجي با اتكال به خداوند متعال و پشتيباني رهبري عزيز و ملت بزرگ و بسياري از نمايندگان محترم عهده‌دار اجراي مهمترين برنامه‌هاي اقتصادي اجتماعي كشور شده است چرا بايد در داخل نيز هرروز آماج فشارهاي غيرقانوني و مخرب شود؟
همان‎طور كه مي‌دانيد در دولت‌هاي گذشته معمولا مجالس جهت تامين نظر دولت اصرار به ارجاع مصوبه به مجمع تشخيص مصلحت مي‌كردند و غالبا اين مجمع نيز در راستاي تامين نظر دولت مصوبه مجلس را تأييد مي‌كرد، كدام ابزار قانوني براي وصول به اهداف چشم‌انداز و تحقق برنامه‌هاي مهم كشور و سياست‌هاي كلي ابلاغي به اهميت بانك مركزي و صندوق توسعه ملي است؟
با چه انگيزه‌اي فرصت خدمت‌گزاري براي تعالي و عمران و آباداني كشور از ملت عزيز سلب مي‌شود؟
به خوبي مي‌دانيد كه خادمان ملت در دولت با وجود همه بي‌مهري‌ها و مانع‌آفريني‌ها و محدوديت‌ها همچون گذشته لحظه‎اي از ادامه خدمتگزاري براي پيشرفت و عدالت باز نخواهند ايستاد.
در پايان به رهبري عزيز، ملت بزرگ و شما نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي اطمينان مي‌دهم كه اين‎جانب به عنوان خادم و سرباز كوچك جمهوري اسلامي به سوگند شرعي خود كه طبق اصل يك‎صد و بيست و يكم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ادا نموده‌ام پايبندم و بر اجراي دقيق قانون اصرار دارم.
سؤال اين است كه: با توجه به مضمون سوگند رئيس‌جمهور و نمايندگان محترم در برابر قرآن مجيد آيا مي‌توان تغيير غيرقانوني و آشكار قانون اساسي را پذيرفت؟

نجيب ميقاتي نماينده 8مارس

براي نخست‌وزيري لبنان اعلام شد


خبرگزاري فارس: جريان هشت مارس "نجيب ميقاتي " نخست‌وزير اسبق لبنان را براي تصدي پست نخست‌وزيري در دولت آينده اين كشور انتخاب كرد.



به گزارش فارس به نقل از الجزيره، جريان مخالف دولت لبنان اعلام كرد كه "نجيب ميقاتي " را براي نامزدي خود براي نخست‌وزيري لبنان انتخاب كرده است.
از سوي ديگر دبيركل حزب‌الله لبنان اعلام كرده است كه در صورت پيروزي نامزد مخالفان براي تصدي پست نخست‌وزيري اين جريان دولت مشاركت ملي را تشكيل خواهد داد.
رايزني‌ها براي تشكيل دولت لبنان از امروز (دوشنبه) آغاز شده است. ميقاتي 55 ساله در سال 2005 براي مدت 3 ماه نخست‌وزير لبنان بود، وي نامزدي ميانه‌رو است و در اين زمينه گفته است كه كانديداتوري وي براي نخست‌وزيري عليه هيچ‎كس نيست و فرصتي براي بازگرداندن مناسبات ميان رهبران سياسي لبنان است.
خبرنگار الجزيره در ادامه اين گزارش اعلام كرد كه "محمد الصفدي " وزير لبناني، "قاسم عبدالعزيز " و "احمد كرامي " نمايندگان پارلمان به ميقاتي رأي خواهند داد، به اين ترتيب مخالفان دولت مي‌توانند به‏راحتي اكثريت را در پارلمان به دست آورند.
اين در حالي است كه با اعلام موضع "وليد جنبلاط " رئيس دروزي‌هاي لبنان، حزب‌الله و هم‌پيمانان اين حزب مي‌توانند به راحتي سعد حريري را از رسيدن به پست نخست‌وزيري لبنان بازدارند.
در همين خصوص، سعد حريري نخست وزير پيشبرد امور لبنان در بيانيه‌اي اعلام كرد كه وي و جريان المستقبل در دولت جديد لبنان كه رياست آن به‏عهده نامزدي از جريان 8 مارس (از متحدان حزب‌الله) باشد، مشاركت نمي‌كنند.


Turkey pursues “cave anti-Semitism”,

Aznavour says


January 24, 2011 10:43
World renowned French chansionnier Charles Aznavour called on Israel to officially recognize Armenian Genocide, perpetrated under Ottoman Empire in 1915, Kol Israel radio reports.
Speaking at the ceremony of International Award of Jerusalem University on January 23, Aznavour said “cave anti-Semitism” has been observed in Turkey in recent years, which took obvious anti-huomanit positions on all Middle East problems, Nashe.orbita.co.il reports.

News from Armenia - NEWS.am

اعتماد يا عدم اعتماد؛ صالحي وبهبهاني از ايستگاه بهارستان مي‌گذرند؟

اعتماد يا عدم اعتماد؛

صالحي وبهبهاني از ايستگاه بهارستان مي‌گذرند؟

آزمون جديد مجلس و دولت



ابتکار- گروه سياسي- در طي روزهاي آينده مجلس شوراي اسلامي بايد درباره دو صندلي وزارت در کابينه دهم تصميم گيري کند. دو کرسي که اگر چه يکي خالي است ، اما دولت مي‌خواهد که آن را پر کند و ديگري اگرچه خالي نيست ، اما برخي از نمايندگان مجلس مي‌خواهند فرد نشسته بر اين صندلي را به زير بکشند. پس از برکناري ناگهاني منوچهر متکي و اعلام نام علي اکبرصالحي به عنوان سرپرست وزارت خارجه گمانه زني بر اين بود که اين رئيس سازمان انرژي اتمي انتخاب قطعي احمدي نژاد خواهد بودوسرانجام براي اخذ راي اعتماد نمايندگان به مجلس معرفي خواهد شد.
از سوي ديگر اتفاقات رخ داده در حوزه وزارت راه به ويژه سقوط هواپيماهاي مسافربري برخي از نمايندگان را متقاعد کرده است که سکوت بيش از اين درباره عملکرد وزير اين وزارت خانه به صلاح نيست و به همين جهت نامه استيضاح وي را تهيه کرده وبرخلاف نامه‌هاي استيضاح چندسال اخير قبل از پس گرفتن امضاهاو لغو استيضاح آن را به هيئت رئيسه مجلس ارسال کرده و افراد متنفذ هيئت رئيسه نيز گويي اين بار تلاشي براي پس گرفتن آن نکرده اندفرصت 10روزه براي وزير راه روز گذشته اعلام شد که استيضاح وزير راه اعلام وصول شد.
نامه استيضاح را 22 نماينده مجلس امضا کرده اند و داراي11 محور است که مهمترين محور آن مربوط به سانحه هوايي در اروميه و قزوين است. در جلسه علني صبح ديروز مجلس حجت الاسلام سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس با اعلام وصول استيضاح وزير راه و ترابري با امضاي 22 نماينده و در 11 محور، اين محورها را قرائت کرد. بر اين اساس استيضاح حميد بهبهاني با اين محورهاي صورت مي‌گيرد: وقوع سوانح هوايي پي در پي در قزوين و اروميه، اعلام نظرات غير کارشناسي، استفاده غير موجه از ناوگان هوايي مستهلک، عدم اجرايي کردن قانون برنامه چهارم در خصوص نوسازي ناوگان هوايي، عدم توجه در استفاده از بودجه سنواتي، دادن قول‌ها و وعده‌هاي فراوان غير عملياتي از سوي وزير، عدم وجود جديت در اصلاح مسيرهاي حادثه خيز کشور، عزل و نصب‌هاي پي در پي، کم توجهي به مسير ريلي کشور، کم توجهي به ايثارگران شاغل در وزارت راه، ناتواني در حل مشکل پيمانکاران طرف قرارداد در وزارت راه و عدم توجه به ايستگاههاي هواشناسي.
به گزارش فرارو به اين ترتيب طبق آيين نامه مجلس بهبهاني 10روز فرصت دارد که در صحن علني حاضر شود و به سوالات نمايندگان استيضاح کننده پاسخ دهد. وي اگر توانست نمايندگان را قانع کند در جايگاه خود باقي خواهد ماند در غير اين صورت دومين وزير دولت دهم خواهد بود که بايد جاي خود را به شخص ديگري دهد. سانحه اي براي تقويت احتمال استيضاحاستيضاح وزير راه پس از سانحه هوايي اروميه کليد خورد هر چند که پيش از آن تعداد ديگري از نمايندگان به دلايل مختلف خواهان استيضاح وي شده بودند اما اين سانحه انگيزه نمايندگان را تقويت کرد.
در سانحه هوايي اروميه که 19 دي ماه به وقوع پيوست، بويينگ 727 مسافربري به شماره 277 متعلق به شركت هواپيمايي ايران‌اير كه با يک ساعت تاخير تهران را به مقصد اروميه ترک كرده بود در ساعت 19:45در دشت نزديک به"كليسا كندي" سقوط كرد. در اين سانحه دلخراش بيش از 77 نفر از مسافران جان باختند. در ابتدا دليل اين حادثه مه شديد و بدي آب و هوا اعلام شد. اما پس از گذشت چند روز يکي از نمايندگان مجلس دليل حادثه را نقص فني هواپيما اعلام کرد. ديروز نيز با اعلام محتويات جعبه سياه هواپيما احتمال نقص فني تقويت شد. رئيس کميسيون عمران مجلس در اين باره گفت: «بر اساس اطلاعات جعبه سياه اول هواپيما، بوئينگ سانحه ديده به جاي ارتفاع گرفتن(ميس اپروچ) يا آمدن به اول باند براي قدرت گرفتن يا نشستن روي باند، ارتفاع کم کرده است.» وي با بيان اينکه احتمالا موتورهاي هواپيما عمل نکرده است افزود به اين ترتيب خلبان هواپيما نمي‌تواند مقصر باشد.
آقايي تاکيد کرد که احتمال غالب درباره اين سانحه اين است که موتورها توانايي صعود و قدرت را نداشته اند و هواپيما ارتفاع کم کرده است. مجلس با تقويت احتمال نقص فني به استقبال استيضاح وزير راه رفت. وزيري که همان روز سقوط خود را به محل حادثه رساند با اين وجود نمايندگان اروميه اين اقدام او را موثر ندانستند. وزير راه يک روز پس از حادثه به مجلس فراخوانده شد تا درباره اين سانحه دلخراش توضيح دهد. معرفي سرپرست براي وزارتاز سوي ديگر رييس‌جمهور، دكتر علي‌اكبر صالحي را به عنوان وزير پيشنهادي امور خارجه به مجلس شوراي اسلامي معرفي كرد.
به گزارش ايسنا، سبحاني‌نيا عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز يك‌شنبه با اعلام وصول نامه دكتر احمدي‌نژاد متن اين نامه را قرائت كرد. در اين نامه آمده است: در اجراي اصول 87 و 134 قانون اساسي جناب دكتر علي‌اكبر صالحي را به عنوان وزير پيشنهادي امور خارجه جهت اخذ راي اعتماد به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي‌كنم. خلاصه سوابق وزير پيشنهادي به پيوست اين نامه به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده است.دكتر علي لاريجاني بر اين اساس اعلام كرد كه هفته آينده بايد بحث راي اعتماد در دستور كار قرار گيرد.آزمون جديد مجلس براي دولتاگرچه پس از راي اعتماد مجلس هشتم به کابينه محمود احمدي نژاد ، سه وزير آموزش و پرورش، رفاه و نيرو از ورد به کابينه بازماندند ، اما دومين آزمون مجلس براي تکميل کابينه در روزيکشنبه 24 آبان 1388 با راي اعتماد به حميدرضا حاج بابايي، صادق محصولي ومجيد نامجو با موفقيت براي دولت به اتمام رسيد.
از آن زمان تاکنون اگر چه بارها برخي از نمايندگان مجلس تلاش کرده بودند با استيضاح برخي از وزراي کابينه دهم از اين ابزار نظارتي خود استفاده کنند، اما هربار به دلايلي اين موضوع منتفي شد. به گونه اي که حتي انتقاد برخي از چهره‌هاي فعال مجلس را نيز در پي داشت.اکنون اما مجلس در موقعيتي قرار گرفته است که آزموني ديگر هم براي خود و هم براي دولت برگزار کند. ازموني براي احياي حق نظارت خود وامتحاني براي رد يا قبولي دونفر. يکي براي ادامه خدمت و ديگري براي آغاز خدمت.اگر چه فضاي کلي مجلس نسبت به عملکرد علي اکبرصالحي در دوران سرپرستي بر وزارت خارجه مثبت به نظر مي‌رسد، اما انتقادات متعدد ونمايندگان از عملکرد وزير راه و اتفاقات ناگوار در حوزه تحت مديريت وي کار او را براي جلب راي اعتماد نمايندگان دشوار کرده است.
مگر اين که تلاش‌هايي که بارها پيش از اين براي جلوگيري از به نتيجه رسيدن استيضاح‌ها موثر افتاده بود دوباره در صحن وراهروهاي مجلس آغاز شود.

باز هم مرگ و مير دسته‌جمعي دلفين‌ها در سواحل جاسك

معاون سازمان محيط زيست:

لاشه 6 دلفين پيدا شده و 2 دلفين نجات يافتند

عمليات نجات يك دلفين همچنان ادامه دارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - محيط زيست معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست از به گل نشستن 9 قطعه دلفين پوزه بلند (بيني بطري) در سواحل جاسك خبر داد.
دكتر سيد محمد باقر نبوي دقايقي پيش از مخابره اين خبر در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اينكه به گل نشستن دلفين‌هاي پوزه بلند در سواحل جاسك از روز جمعه آغاز شده است گفت: با مشاهده به گل نشيني دو قطعه دلفين بيني بطريي در روز جمعه اداره محيط زيست جاسك با همكاري مردم محلي نسبت به بازگرداندن آنها به دريا اقدام كردند.
وي با اشاره به اينكه اين حادثه در خور مركزي جاسك رخ داده است تصريح كرد: متاسفانه در روز شنبه نيز لاشه 6 دلفين كه بر اساس اطلاعات اوليه از نوع بيني بطريي بوده‌اند در حوالي همان منطقه ديده شد كه مسوولان محيط زيست منطقه نسبت به دفن لاشه و انجام اقدامات تكميلي اقدام كردند.
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست افزود: روز شنبه همچنين يك قطعه دلفين بيني بطريي كه زنده بود در همان منطقه مجددا رويت شد كه عليرغم تلاش كارشناسان محيط زيست منطقه و مردم محلي براي بازگرداندن آن به دريا، مجددا دلفين مذكور به گل نشست.
وي با اشاره به اينكه هم‌اكنون تلاش براي بازگرداندن اين دلفين و عمليات امداد و نجات آن ادامه دارد به ايسنا گفت: با فعال شدن شبكه امداد و نجات محيط زيست مسوولان دامپزشكي و شيلات به همراه مسوولان محيط زيست براي نمونه‌برداري و بررسي علل مرگ شش دلفين ديگر به منطقه اعزام شدند.
مهندس اميد صديقي، مدير كل دفتر اكوبيولوژي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست نيز با اشاره به اينكه به گل نشستن دلفين‌ها عوامل متعددي از جمله شرايط توپوگرافي، آلودگي، شرايط آب و هوايي، سموم، بيماري، وابستگي‌هاي اجتماعي، صوت و صيد و صيادي دارد به ايسنا گفت: مسوولان سازمان محيط زيست و شبكه امداد و نجات دريايي در تلاشند تا علت اين حادثه كه از روز جمعه آغاز شده است را مشخص كنند.
وي در عين حال تاكيد كرد: هم اكنون كارشناسان اداره محيط زيست جاسك و كارشناسان مربوطه در منطقه مستقر هستند و با فعال شدن شبكه امداد و نجات پستانداران دريايي، عمليات پايش ادامه دارد تا در صورت مشاهده موارد مشابه عمليات امداد و نجات را آغاز كنند.
مدير كل دفتر اكوبيولوژي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر اين كه تا كنون علت به گل نشيني اين دلفين‌ها مشخص نشده است تصريح كرد: بايد مشخص شود كه علت مرگ دسته جمعي اين دلفين‌ها عوامل طبيعي بوده يا عوامل ديگري مانند صيد و صيادي و انساني در اين پديده دخيل بوده است كه در اين خصوص تيم كارشناسي به محل اعزام شده است.
وي اظهار اميدواري كرد كه با دريافت اطلاعات بيشتر از اين حادثه جزئيات بيشتري از آن به اطلاع عموم برسد.
به گزارش ايسنا 73 قطعه دلفين دوم آبان ماه سال 86 در سواحل «كوه ‌مبارك» جاسك و 79 دلفين نيز 2 مهرماه همان سال در نواري 13 كيلومتري، در منطقه حد فاصل كليرك تا بياهي بندر جاسك تلف شدند.

1389/11/03 01-23-2011 13:27:54 8911-01901: كد خبر

كبگانيان در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:

علل طرح افزايش سن بازنشستگي اساتيد به 75 سال


خبرگزاري فارس: عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاكبد بر لزوم استفاده حداكثري از توان فيزيكي و فكري اساتيد دانشگاهي، از پيشنهاد افزايش 5 ساله سن بازنشستگي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها در اين شورا خبر داد.


منصور كبگانيان عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، به تشريح دستور جلسه اين شورا براي افزايش سن بازنشستگي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌هاي كشور پرداخت و اظهار داشت: وزارت علوم در اين زمينه پيشنهاداتي را براي افزايش سن بازنشستگي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها ارائه كرده بود كه استفاده بهتر، مفيدتر و طولاني‌تري از اين اساتيد دانشگاهي شود.
وي با بيان اينكه وزارت علوم پيشنهادي را براي افزايش 5 ساله سن بازنشستگي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها ارائه كرده بود، افزود: بر اين اساس سن بازنشستگي يك استاد تمام در دانشگاه‌هاي كشور به 75 سال مي‌رسد كه در اين صورت مي‌توان بيشترين بهره را از اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها برد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنين به برخي از مباحث مطروحه در اين خصوص در جلسه 28 دي ماه شوراي عالي انقلاب فرهنگي اشاره كرد و گفت: تمام اين مباحث براي تقويت موضوع و رفع برخي اشكالات احتمالي بوده و نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، تاكيد بر حداكثر استفاده از توان فيزيكي و فكري اساتيد و اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌هاي كشور است.
كبگانيان در همين زمينه يادآور شد: در پيشنهادات مطرح شده در اين باره، نكاتي وجود داشت كه نيازمند بررسي جدي‌تر قانوني و فني بود و اين كار به دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي محول شد تا نتايج بررسي‌هاي صورت گرفته به شوراي معين شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه شود تا در نهايت در جلسات شورا مطرح و تصويب شود.
وي با بيان اينكه بايد دقت شود تا تغيير قوانين موجب تضييع برخي از حقوق و مزاياي كنوني اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها نشود، خاطرنشان كرد: در حال حاضر در قوانين موجود كشور، مانند تمام نقاط جهان محدوديت‌هايي براي استفاده از توان اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌هاي كشور وجود دارد كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي با استفاده از اختيارات قانوني خود به دنبال انعطاف‌پذيرتر كردن آن است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه مجموعه شوراي عالي انقلاب فرهنگي از پيشنهاد افزايش سن بازنشستگي اعضاي هيئت علمي استقبال كرده است، گفت: برنامه اصلي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين خصوص افزايش سن بازنشستگي اعضاي هيئت علمي براي نهايت استفاده فيزيكي و فكري از توان اعضاي هيئت علمي است.
كبگانيان همچنين به تصويب نهايي نقشه جامع علمي كشور در جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي اشاره كرد و اظهار داشت: با برنامه‌ها و اقداماتي كه در نقشه جامع علمي كشور طراحي شده است، بايد امكان استفاده بيشتر و بهتر از اعضاي هيئت علمي و محققان كشور در دانشگاه‌ها را فراهم كرد.
وي در پايان يادآور شد: پيش از اين نيز شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ارتباط با تكريم اساتيد و استفاده از اعضاي هيئت علمي بازنشسته مصوباتي داشته است.

دبيركل بانك مركزي به ايسنا خبر داد:

خروج ايران‌چك‌هاي 100 هزار توماني از پنجم بهمن


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اقتصاد دبيركل بانك مركزي نگراني درباره خروج ايران‌چك‌هاي 100 هزار توماني از چرخه مبادلات پولي را بي‌مورد دانست و تاكيد كرد كه از پنجم دي‌ماه هنگام خريد و فروش اين ايران‌چك‌ها تنها احراز هويت انجام مي‌شود.
سيدمحمود احمدي در گفت‌وگو با خبرنگار بانك وبيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه مردم نبايد هيچ نگراني درباره خروج ايران‌چك‌هاي 100 هزار توماني اظهار كرد:‌ آيين‌نامه خروج ايران‌چك‌ها ابلاغ شده و همه چيز مشخص است. مانند گذشته، هنگام خريد چك در بانك، بايد احراز هويت انجام شود و موقع فروش ايران‌چك هم همين احراز هويت انجام مي‌شود.
به گفته وي بانك مركزي فعلا برنامه‌اي براي خروج ايران‌چك‌هاي 50 هزار توماني از چرخه مبادلات پولي كشور ندارد.
دبيركل بانك مركزي در پاسخ به اين سوال كه آيا مردم هنگام خريد ايران‌چك 100 هزار توماني از بانك بايد فرم پر كنند؟ گفت: در حال اجراي تمهيداتي هستيم كه عمل احراز هويت در حداقل زمان ممكن انجام شود و مردم در خريد و فروش ايران‌چك‌ها دغدغه‌اي نداشته باشند و معطل نشوند.
احمدي درباره برخي شبهات در روزهاي اخير كه باعث شده مردم در قبول ايران‌چك‌هاي 100 هزار توماني محتاط باشند، توضيح داد: مردم نبايد ‌هيچ دغدغه‌اي در اين باره داشته باشند و مانند گذشته كه چك‌پول بانك‌ها بين مردم در بازار مي‌چرخيد فقط در موقع خريد و فروش بايد امضا گرفته شود.
وي با بيان اينكه ايران‌چك‌هايي كه به بانك تحويل داده مي‌شوند ديگر تجديد چاپ نخواهند شد درباره جايگزين كردن معادل آن‌ها با اسكناس 10 هزار توماني گفت: تاكنون 170 ميليون قطعه اسكناس 10 هزار توماني وارد بازار شده است و ‌اين رقم تا پايان سال به حدود 230 تا 240 ميليون قطعه خواهد رسيد.
وي همچنين بر توسعه بانكداري الكترونيكي براي جا‌جايي پول تاكيد كرد و گفت: نياز به پول زياد كه مبتني بر دريافت ايران‌چك باشد بايد كاهش يابد و به همين دليل بانكداري الكترونيكي مي تواند جايگزين مناسبي باشد.
1389/11/03 01-23-2011 12:14:52 8911-01760: كد خبر

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر لزوم پرهيز از تفرقه:

به دور از جنجال‌هاي سياسي پيگير مواضع خود هستم

جامعه آگاه، دير يا زود وضعيت خود را اصلاح مي‌كند/ مهمترين عنصر در حفاظت از انقلاب اسلامي رضايت مردم است/ شاهديم گروهي حتي حاضر به تمكين در مقابل قانون نيز نيستند و نخواهند بود.


ايلنا:- رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: در خصوص مسائل كشور مواضع خود را به صورت مشخص در آخرين حضورم در نماز جمعه تهران اعلام كردم و اكنون نيز به آن معتقدم.تفرقه را در شرايط فعلي كشور به صلاح نمي‌دانم و به همين دليل تلاش مي‌كنم تا به دور از جنجال‌هاي سياسي، پيگير مواضع خود باشم.
به گزارش ايلنا، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ديدار شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گيلان به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد، در جواب سؤال يكي از حاضران گفت: در خصوص مسائل كشور مواضع خود را به صورت مشخص در آخرين حضورم در نماز جمعه تهران اعلام كردم و اكنون نيز به آن معتقدم. وي افزود: تفرقه را در شرايط فعلي كشور به صلاح نمي‌دانم و به همين دليل تلاش مي‌كنم تا به دور از جنجال‌هاي سياسي، پيگير مواضع خود باشم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص نحوه مواجهه با فضاي تهاجم عليه خانواده خود گفت: اين فضا براي من موضوع تازه‌اي نيست و همواره به دلايل مختلف با آن روبرو بوده‌ام. در ابتداي انقلاب از سوي سازمان منافقين، سپس از سوي دشمنان خارجي، در دوران رياست جمهوري از سوي جناح راست افراطي و پس از آن از سوي جناح چپ افراطي و امروز نيز از سوي گروهي كه اهدافشان براي من مشخص است.
وي افزود: گروه اخير كه در پوشش دفاع از اصول اخلاقي و اسلامي اتهامات كذب خود را مطرح مي‌كند، عملاً شاهديم حتي حاضر به تمكين در مقابل قانون نيز نيستند و نخواهند بود. هاشمي رفسنجاني در پاسخ به سؤال يكي از حاضران، مهمترين عنصر در حفاظت از انقلاب اسلامي را رضايت مردم عنوان كرد و گفت: اگر همراه مردم كه صاحبان اصلي اين انقلاب هستند، حركت كنيم، دشمنان داخلي و خارجي نخواهند توانست گزندي به نظام جمهوري اسلامي وارد كنند.
وي افزود: رهبري از وضع جامعه مطلّع هستند و گزارش‌ها و نامه‌هاي فراواني از سوي افراد و گروه‌هاي مختلف به ايشان مي‌رسد كه بعضاً متضاد نيز هست و قضاوت كردن در اين موارد آسان نيست. هاشمي رفسنجاني در پاسخ به سؤال ديگري گفت: وقوع انقلاب اسلامي در ايران و تشكيل حكومتي براساس مكتب اهل بيت عليهم‌السلام كار بزرگي بود كه به همت و با حضور امام، روحانيت و مردم از طبقات مختلف شكل گرفت. وي افزود: موانع و مشكلات در مسير انقلاب همواره وجود داشته و پس از رهايي از جنگ، گام‌هاي بسياري براي توسعه زيرساخت‌ها و بالا بردن توان علمي كشور برداشته شد.
اكنون نيز با توجه به زحماتي كه در گذشته صورت گرفت و همچنين قيمت بالاي نفت و با حركت در مسير برنامه‌ها به ويژه سند چشم‌انداز و سياست‌هاي كلي مي‌توانيم به جايگاه‌ بالاتري برسيم. وي آگاهي را مهمترين عنصر در تحول هر جامعه‌اي عنوان كرد و افزود: جامعه آگاه، دير يا زود وضعيت خود را اصلاح مي‌كند. وي با اشاره به حوادث اخير در كشور تونس و برخي كشورهاي ديگر عربي و آفريقايي تأكيد كرد: اين حوادث بيانگر اين است كه جهان سوم از خواب قديمي خود بيدار شده و به سمت صحيحي در حركت است. هاشمي‌رفسنجاني در پاسخ به سؤالي در خصوص رسالت دانشجويان،تأكيد كرد: مهمترين وظيفه دانشجو، تحصيل علم است و همواره بايد با درك شرايط، فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي خود را به نحوي به انجام برساند كه خللي به اين موضوع وارد نشود. وي افزود: تحصيل علم بالاترين آرمان يك دانشجوست و بايد براي ساختن آينده‌اي درخشان و رو به پيشرفت خود را آماده سازد.

1389/11/3 - 16:34 کد خبر : 176130