گران شدن خانه و عرضه در آن زمان اميدي واهي است

خانه‌هاي خالي در انتظار يك تصميم*
گران شدن خانه و عرضه در آن زمان اميدي واهي است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: راه و ساختمان
يك كارشناس مسكن تصريح كرد: با وضعيت عمومي كه در حال حاضر حاكم بر بازار مسكن و اقتصاد كشور است بعيد به نظر مي ‌رسد كه قيمت‌ها در آينده نزديك تغيير معناداري داشته باشد و صاحبان خانه‌هاي خالي بدانند كه اگر به اميد گران شدن و بالا رفتن قيمت‌هاي خانه و عرضه در آن زمان نشسته‌اند اين اميد تقريبا محال است و امكان عملي شدن آن شايد در حد دو سه درصد هم نباشد.
مهندس احمدرضا سرحدي در گفت‌ وگو با خبرنگار مسكن، خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه از نظراصولي شناسايي خانه‌هاي خالي كار مناسبي است، افزود: البته نحوه عمل مسوولان در اين رابطه جاي تامل دارد.
وي با بيان اينكه خانه‌هاي ساخته و خالي نگه داشته شده است سرمايه‌هاي ملي محسوب مي‌شوند، ادامه داد: هر چند كه مالكيت اين خانه‌ها مالكيت خصوصي و محترم است ولي افرادي كه اين خانه‌ها را نگه داشته‌اند به طور قطع مي‌خواهند سود بيشتري ببرند.
سرحدي ادامه داد: توصيه كارشناسي ما به صاحبان خانه‌هاي خالي اين است كه املاكي در اختيار خود را يا به بازار فروش يا به بازار استيجاري وارد كنند ولي اگر اين مالكان نخواهند چنين كاري را انجام دهند، نمي‌توان به زور آنها را وادار به فروش و يا اجاره كرد.
اين كارشناس مسكن افزود: دولت فقط مي‌تواند از اين مالكان ماليات بخواهد و با قراردادن يك مالكيتي براي خانه‌هاي خالي بدون مستاجر و بدون ارائه به بازار آنها را تشويق به عرضه اين املاك كند ولي در غير اين صورت هزينه اين سود را هم بپردازند و البته بايد اين ماليات به بخش توليدي مسكن بازگردانده شود و به عنوان يك درآمد براي دولت تلقي نشود بلكه مي تواند به عنوان كمكي براي رونق بخش مورد استفاده قرار گيرد.
وي با بيان اينكه براي حل مشكلات بخش مسكن راه‌هاي بسياري وجود دارد، ادامه داد: بازار مسكن كشور ما بازار يكنواختي نيست و افرادي كه وارد بازار مسكن مي‌شوند اعم از فروشنده و خريدار با يكديگر متفاوت هستند بنابراين مي‌توان راه ‌حل‌هاي مختلفي براي اين كار در نظر گرفت.
سرحدي از وجود صدها هزار واحد مسكوني خالي در كشور خبر داد و گفت:‌ جدا از ساختمان‌هايي كه در كلان‌شهرها و به خصوص در مناطق شمال شهر و مركزي تهران هستند ساختمان‌هاي فراواني نيز در كشور وجود دارند كه خالي از سكنه هستند و البته برخي نيز براي نجات از خطرات چنين تصميماتي، پرده‌اي به پنجره‌ها زده و چراغي روشن كرده‌اند تا نشان دهند كه اين ساختمان‌ مسكوني است در حاليكه آنها خالي هستند.
وي افزود: هرگونه تلاش در بازار براي اينكه تقاضا را بالا ببريم باعث گراني قيمت مي‌شود بنابراين آنچه كه مي‌تواند به عنوان سياستگذاري از سوي دولت انجام شود در بخش عرضه است يعني بايد امكانات و وام‌هايي براي توليد مسكن داده شود كه اين اقدامات در شهرستان‌ها بسيار مناسب است و همين مسكن مهر توانسته جو كلي مسكن را به هم بزند و با ارائه مسكن در شهرهاي كوچك زير 25 هزار نفر و شهرهايي كه زمين در آنها مساله‌اي نيست تقريبا توانسته تا حدود بسياري مردم را اميدوار كند و حداقل اميد مسكن به آنها رسيده و منتظر هستند كه در آينده نزديك به آنها مسكن بدهند.
سرحدي افزود: متاسفانه در كلان‌شهرهايي مثل تهران زميني براي واگذاري در چارچوب مسكن مهر وجود ندارد و اين شهرها به دليل جاذبه‌هاي اقتصادي باعث مي شوند تا مردم از شهرها خالي شوند و كلان شهرها به طور مرتب در حال متورم شدن بيشتر و به تبع آن افزايش تقاضاي مسكن است.
اوادامه داد: در اين گونه شهرها تنها راه باقي مانده احياي بافت‌هاي فرسوده است چراكه هزاران هكتار بافت فرسوده در كلان شهرها داريم كه اگر براي توليد مسكن روي آنها برنامه‌ريزي شود مي‌تواند بخش زيادي از نياز مسكن را برطرف كند بويژه اينكه از تبعات منفي اين بافت‌ها نيز جلوگيري كند چراكه اين بافت‌ها بافت‌هايي هستند كه افرادي خاص در آنها زندگي مي‌كنند و مساله ساز هستند و نوسازي اين بافت‌ها مي‌تواند كمك بسياري از لحاظ امنيت اجتماعي و جبران كمبودهاي مسكن باشد.
1389/11/16 02-05-2011 09:01:53 8911-06566: كد خبر


0 نظرهای شما: