مرگ در خواب تالاب انزلي مي‌رقصد

به بهانه روز جهاني تالاب‌؛

مرگ در خواب تالاب انزلي مي‌رقصد


خبرگزاري فارس: تالاب انزلي يكي از پايدارترين تالاب‌هاي جهان است كه به دليل بي‌مبالاتي‌هاي بشر در ليست تالاب‌هاي در معرض خطر قرار دارد و با مرگ دسته و پنجه نرم مي‌كند.



به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، در روز جهاني تالاب‌ها بيشتر كشورهاي دنيا مراسم جشني‌ به پاس وجود اين نعمت خدادادي و تبعات و آثاري كه در زندگي مردم دارد برگزار مي‌كنند و دستاوردهاي حفاظت و بهره‌برداري از اين محيط به همگان اعلام مي‌شود. كنوانسيون رامسر قديمي‌ترين معاهده بين‌المللي با تاكيد بر حفاظت از طبيعت در جهان است كه در سال 1975 جنبه قانوني يافت. اين معاهده 158 كشور عضو را ملزم به تعيين و حفظ تالاب‌هاي با اهميت بين‌المللي و تشويق به استفاده خردمندانه از آنها كرده است. كنوانسيون رامسر بر حفاظت و بهره‌برداري معقول از تالاب‌ها به‌ويژه در راستاي فراهم كردن زيستگاهي براي پرندگان آبزي تأكيد مي‌كند. كنوانسيون رامسر موجب دستاوردهاي قابل توجهي در حفاظت از تالاب‌ها شده ولي حفاظت و نگهداري از تالاب ايد‌ه‌آل‌هاي شكننده‌اي است كه بايد تمام موافقتنامه‌ها، معاهدات، قوانين و كنوانسيون‌هاي زيست‌محيطي با شدت و وحدت پيگيري شوند. تالاب زيباي انزلي در سواحل جنوبي درياي خزر در گيلان واقع شده و زيستگاه مناسبي براي پرندگان مهاجر است. به دليل اهميت بين‌المللي، تالاب انزلي در خرداد سال 1354 در سايت رامسر به ثبت رسيد. امروزه كيفيت آب تالاب انزلي به دليل ورود فاضلاب و زباله جامد از مناطق اطراف و آلودگي حاصل از فعاليت‌هاي كشاورزي كاهش يافته و قطع بي‌رويه درختان و چراي مفرط دام در مناطق ييلاقي سبب حمل رسوبات از اين مناطق شده است. به منظور بهبود شرايط زيست‌محيطي تالاب، دولت ژاپن و ايران تصميم گرفتند كه مطالعات مشتركي را براي احياي تالاب انزلي آغاز كنند و سرمايه‌گذاري در اين بخش توسط آژانس همكاري‌هاي بين‌المللي ژاپن «جايكا» صورت گرفته است. در اين راستا سه منطقه حفاظت شده شامل سياه‌كيشم، پناهگاه حيات وحش سلكه و پناهگاه حيات‌وحش سرخانكل در تالاب انزلي تعيين شده‌اند. شكار، ماهيگيري، قطع درختان و بسياري از فعاليت‌هاي مختلف ديگر در اين مناطق اكيدأ ممنوع شده است و طبق قانون اين مناطق تنها مناطق حفاظت شده در داخل تالاب هستند. فعاليت‌هاي حفاظتي فعلي در تالاب انزلي توسط محيط‌بانان، كنترل تصرف اراضي، آموزش زيست‌محيطي، پايش كيفيت آب، سرشماري سالانه پرندگان و موارد مربوط به صدور جواز شكار و ماهيگيري است.
* تالاب انزلي يكي از پايدارترين تالاب‌هاي كشور است مديركل حفاظت محيط زيست گيلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با تأكيد بر ضرورت حفظ تالاب‌ها، درباره مشكلات تالاب بين‌المللي انزلي اظهار داشت: تالاب انزلي يكي از پايدارترين و تكامل‌ يافته‌ترين تالاب‌هاي ايران است. امير عبدوس با اشاره به اينكه بيش از 12 رودخانه به اين تالاب مي‌ريزد، افزود: تالاب انزلي از يك طرف به دريا متصل است و پهنه وسيعي دارد. وي تالاب انزلي را داراي تنوع‌زيستي منحصربه‌فرد و بسيار بالا دانست و گفت: اين تالاب به فهرست تالاب‌هاي در معرض خطر پيوست ولي در بين تالاب‌هاي داخل كشور از پايدارترين تالاب‌ها محسوب مي‌شود. عبدوس بيان داشت: ندانم كاري‌هاي بشر در مدت 50 سال گذشته بلاهايي را بر سر اين تالاب آورده كه اگر امروز فكر و اقدام اساسي براي نجات اين تالاب صورت نگيرد آن را براي هميشه تبديل به تشت فاضلاب خواهيم كرد.
* 95 ميليارد تومان براي احياي تالاب انزلي اختصاص يافت وي با بيان اينكه مسئله اصلي از بالادست حوزه آبخيز تالاب انزلي آعاز مي‌شود، خاطرنشان كرد: محل دفن زباله تا ورود فاضلاب تصفيه نشده شهر صنعتي رشت، ورود فاضلاب تصفيه نشده كلانشهر رشت و ديگر حوزه‌هاي آبخيز به رودخانه‌هاي منتهي به تالاب انزلي متصل است. مديركل حفاظت محيط زيست گيلان ادامه داد: توان اكولوژيكي تالاب انزلي و ظرفيت خودپالايي تالاب به لحاظ وجود نيزارهاي فراوان و پوشش گياهي بالا و ارتباط تالاب به دريا و نيز امكان خروج آلاينده‌ها و تخليه آنها به دريا در نجات اين تالاب از مرگ حتمي تاثيرگذار است. وي اضافه كرد: در شرايط كنوني حجم آلاينده‌ها در تالاب انزلي بسيار زياد است و به همين منظور دولت براي خروج تالاب انزلي از وضعيت فعلي، طرح احياي تالاب انزلي را با اعتباري بالغ بر 95 ميليارد تومان به مدت پنج سال در دستور كار قرار داده است. عبدوس خاطرنشان كرد: اميدواريم با اجراي اين طرح بخشي از معضلات تالاب بين‌المللي انزلي برطرف شود. به گفته وي، طرح احياي تالاب انزلي در مرحله مناقصه است و نتايج آن حداكثر تا 25 بهمن جاري اعلام مي‌شود و پيمانكار برنده مناقصه، اين پروژه را از اول اسفند امسال اجرايي مي‌كند.

0 نظرهای شما: