نتخابات ریاست جمهوری و انتظارات جامعه ارامنه ایران

انتخابات ریاست جمهوری و انتظارات جامعه ارامنه ایران
(بخش دوم)

اجازه دهید قبل از پرداختن به موضوع روز به تذکر یکی از بازدید کنندگان پاسخ دهم. یکی ار دوستان که گویا مطلب را به خوبی درک نکرده بودند، در تذکری بجا اینگونه اظهار نظر کردند: که شورای خلیفه گری یا هر نهاد دیگری نمی تواند ارادهء مردم را در مورد انتخاب نامزد مورد نظر، تحت تاثیرتصمیم گیری خود قرار دهد. در جواب این دوست باید گفت که دقیقا" همین گونه است. اما آنچه که در مورد آن صحبت کردیم، این بود که هیچ شخصیت حقیقی یا حقوقی جز خلیفه گری ارامنه که نماینده رسمی و حقوقی جامعه ارامنه نزد دولت است، نمی تواند با نام جامعه و به عنوان سخنگوی این جامعه در محافل حضور داشته باشد. اما مردم می توانند آزادانه به نامزد مورد علاقهء خود رای دهد.

+++

اما ادامهء بحث ما...گفته بودیم که در طول سی سال گذشته، همهء دولتها ازجمله دولت جناب آقای مهندس میر حسین
موسوی در دوران نخست وزیری ایشان به نوعی با پکیج مشکلات جامعه ارامنه کشور به کرار برخورد کرده اند. آن زمان اینگونه مسائل در دیدار رویاروی رهبریت اجتماعی و دینی جامعهء ارامنه با نخست وزیران، روسای جمهور، روسای مجلس، روسای دیوان عالی کشور، روسای قوهء قضائیه، وزرا و... خلاصه مسئولین رده بالا و تصمیم گیرندهء نظام مطرح می شدند.
اینکه در این گونه دیدارها مسائل چگونه بررسی می شدند وبا توسل به چه شیوه ها، مواد قانونی یا مصلحت اندیشی مقتضی زمان رفع و رجوع می شدند، بحث دیگری است.
آما انچه مورد نظر است این که آن بزرگواران نه تنها اشراف کامل بر مسائل و دغدغه های ارامنه داشتند، بلکه اطلاعات جامعی از وضعیت کنونی و حتی تاریخ و فرهنگ ارامنه نیز داشتند.
به عنوان مثال شهید با هنر چه در زمان عهده دار بودن مسئولیت وزارت آموزش و پرورش و چه در مسند نخست وزیری و صدارت نه تنها یک به یک از خدمات ارامنه به کشور در عرصه های علمی، فرهنگی، صنعتی و فنی را برمی شمردند، بلکه از اساتید ارمنی دانشگاه های کشور با ذکر نام یاد می کردند.
یا در دیداری با مهندس میر حسین موسوی در زمان نخست وزیری، ابشان حتی از مهندس آلبرت عجمیان (مدیر مسئول روزنامهء آلیک) که در دانشگاه هم کورسی ایشان بوده اند را نیز با ذکر نام به یاد می آوردند.
شهید بهشتی به عنوان رئیس دیوان عالی کشور، آیت ا... هاشمی رفسنجانی چه در زمان ریاست مجلس شوای اسلامی و چه در زمان تصدی ریاست جمهوری کشورو همچنین مسئولین تاثیر گذار دوران مختلف تاریخ معاصر ایران از خدمات و صنعت ارامنه در کشور به نیکی یاد کرده اند.
ذکر شواهد و مصادیق از این دست بسیارطولانی خواهد شد، اما جان کلام اینکه آن بزرگواران با شناخت کامل ازفرهنگ و سنن ارامنه و نیز مشکلات پیش روی، از سعی و کوشش خود دررفع معضلات موجود دریغ نمی ورزیدند.
جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد که در چهار سال اخیر سکاندار ریاست قوه مجریه کشور بوده اند، به نظر میرسد بیش از همه و از تازه ترین وضعیت این جامعهء پویا آگاهی دارند.
بیش از همه حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی که هم در زمان ریاست بنیاد شهید و هم در مسند ریاست مجلس از ارامنه و اوازهء آنان چه شهادت در راه استقلال و حفظ تمامیت ارضی و چه در سنگر صنعت و اقتصاد آگاهی کافی و وافی دارند. بازدیدهای مکرر ایشان از مزار شهدای ارمنی و خلیفه گری ارامنه تهران و صمیمیت ایشان با نخستین رهبر دینی ارامنه تهران مرحوم عالیجناب اسقف اعظم آرذاک مانوکیان را خیلی ها بخاطر دارند.معاشرتهای مسئولانه و دوستانهء این بزرگوار با جامعهء ارامنه باعث شد که ایشان مشرف بر مسائل عدیدهء ارامنه باشند.
و اما جناب اقای دکتر محسن رضائی با توجه به سوابق و مقامشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام، قطعا" اطلاعات جامعی از وضعیت ارامنه دارند. اما آنچه که می تواند ایشان را در به یاد آوری وضعیت سالهای اول پیروزی انقلاب اسلامی یاری دهد، بخشنامهء معروف بیست ماده ای وزارت آموزش وپرورش در دههء شصت است که رونوشت آن همان زمان به سازمانی که ایشان ریاست آن را بر عهده داشتند ارسال شد.
با توجه به همهء موضوعات مذکور، نه تنها از سی سال قبل تا به امروز خیلی از دیدگاهها و بینش های اجتماعی و طرز تلقی و برخورد مسئولین با پیده ها تغیر کرده و متحول شده اد، بلکه با حفظ جهان بینی عقیدتی، مسئولین قادر به ایجاد تحول در زمینه هائی هستند که تا یک دهه قبل غیر قابل تصور می نمود.
من با مد نظر داشتن همهء این واقعیتها انتخاب خود را کرده ام، اما مانده ام در دو دلی و می خواهم این شعر را با کمی تغیر زمزمه کنم:

سبز زردم، ریشه دارم.

با من بمانید.

افتاب هماره بر بامتان بتابد...
وارتان

0 نظرهای شما: