نامه کروبی به شورای نگهبان



نامه کروبی به شورای نگهبان



مشروطه نیوز : شب گذشته دو تن از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در نامه‌ای به شورای نگهبان به تخلفات صورت‌گرفته اشاره و مواردی را بیان کردند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی نامه‌های خود را جداگانه خطاب به اعضای شورای نگهبان ارسال کردند.

همزمان برخی فعالان سیاسی نیز به کمیته‌ای که شورای نگهبان برای بازشماری آرا تشکیل داده است، انتقاد و برخی اعضای آن را کسانی می‌دانند که نسبت به نامزدها یا نتیجه انتخابات ازپیش اعلام‌نظر کرده و بی‌طرفی خود را زیرسوال برده‌اند.

شورای نگهبان جمعه شب خبر از تشکیل کمیته‌ای داد که غلامعلی حدادعادل، علی‌اکبر ولایتی، محمدحسن ابوترابی، گودرز افتخار جهرمی، محمدحسن رحیمیان و قربانعلی دری نجف‌آبادی اعضای آن بودند. در این جمع به نظر می‌رسد محمدحسن ابوترابی نایب‌رئیس مجلس هشتم به نمایندگی از قوه مقننه، دری نجف‌آبادی دادستان کل کشور به نمایندگی از قوه قضائیه، گودرز افتخار جهرمی به‌عنوان حقوقدان مستقل شرکت دارند.اما برخی از اعضای این کمیته یا نسبت به کاندیداها از پیش اعلام‌نظر داشته و برخی اعتراضات را قانونی نمی‌دانند.

از جمله آنها غلامعلی حداد عادل است. او در یک برنامه تلویزیونی، نه‌تنها از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرد، بلکه اعتراضات به وجود آمده را قانونی ندانست و گفت از پیش مشخص بودکه احمدی‌نژاد پیروز انتخابات است.حداد عادل البته از مجلس هفتم، حامی احمدی‌نژاد شد. او در مجلس هفتم که ریاستش را برعهده داشت، در حمایت از احمدی‌نژاد تا آنجا پیش رفت که صدای نمایندگان اصولگرای مجلس مانند عماد افروغ، محمد خوش‌چهره و … درآمد. به همین دلیل در مجلس هشتم او دیگر نتوانست نمایندگان ملت را قانع کند که ریاستش را بپذیرند. به همین دلیل نیز مجلس هشتم تصمیم گرفت از علی لاریجانی که نماینده‌ای اصولگرا با گرایش منتقد دولت بود، برای ریاست مجلس دعوت به عمل آورد و آرای خود را به سبد او بریزند.حداد عادل پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در یک برنامه تلویزیونی که دو بار از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، اعتراضات نامزدها و مردم حامی آنها را به نتیجه انتخابات وارد ندانست.

او اکنون با این گرایش، یکی از اعضای کمیته‌ای است که قرار است شمارش آرا را برعهده داشته باشند. همچنین علت حضور حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان، رئیس بنیاد شهید نیز در این جمع نامعلوم است و مشخص نیست او چرا باید در این جمع حاضر شود. مهدی کروبی، نامزد این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری معتقد است دو نفر از اعضای این کمیته باید تغییر کنند. چون مواضع آنها از قبل مشخص است و بی‌طرف نیستند. در حالی که اعضای هیات بررسی‌کننده مسائل انتخابات باید بی‌طرف باشند.متن نامه کروبی به شورای نگهبان عطف به نامه مورخ ۵/۴/۸۸ آن شورا، ضمن استقبال از اینکه تصمیم بر تعیین هیاتی مستقل برای رسیدگی به شمارش ۱۰ درصد از صندوق‌ها گرفته و نماینده‌ای را نیز از سوی اینجانب دعوت کرده‌اید، نکات زیر جهت تکمیل این تصمیم پیشنهاد می‌گردد:

۱ -برخی از آقایان هیات، پیش از این مواضع شدید و جانبدارانه‌ای داشته‌اند و طبعا از هم‌اکنون موضع آنان و نقشی که در هیات ایفا خواهند کرد، روشن است. از این رو پیشنهاد می‌شود موضوع به حکمیتی مستقل و مرضی‌الطرفین و با عضویت افرادی معتدل‌تر واگذار شود.۲

ـ تعیین شمارش آرا به عنوان تنها وظیفه این هیات کافی نیست، زیرا اعتراض بنده به چهار عنوان ذیل که قبلا هم طی نامه مورخ ۲۵/۳/۸۸ به‌طور مشروح اعلام کرده‌ام مربوط است که هر یک از آنها به تنهایی برای [...] کافی است:الف- بررسی صلاحیت فردی و انطباق آن با اصل ۱۱۵ قانون اساسی ب- تخلفات پیش از برگزاری انتخابات ج- تخلفات روز انتخاباتد- تخلفات در نحوه اعلان نتایج انتخابات ملاحظه می‌کنید که هرگز شمارش ۱۰ درصد صندوق‌ها مشکلی را حل نمی‌کند. مخصوصا اینکه معلوم نیست در این دو هفته چه تغییراتی درون صندوق‌ها برای توجیه آرا اعلان شده به‌عمل آمده باشد.

لازم به‌ذکر است که دو روز پس از برگزاری انتخابات و به‌دنبال مصاحبه وزیر محترم کشور دال بر اینکه اطلاعات مربوط به صندوق‌ها را در اختیار نامزد‌ها می‌گذاریم و طی نامه شماره ۴۸۷۲ مورخ۲۴/۳/۸۸خواستار ارسال CD حاوی اطلاعات صندوق‌ها شدیم؛ اما متاسفانه این اطلاعات که از روز بعد از رای‌گیری در اختیار وزارت کشور بود به نامزد‌ها داده نشد و پس از تاخیر ۱۰ روزه بتدریج آن‌هم به‌طور ناقص در سایت وزارت کشور قرار گرفته است.وزارت کشور باید به این سوال بزرگ پاسخ دهد که چرا اطلاعات صندوق‌ها را در اختیار نامزد‌ها قرار نداد. آیا این بدان مفهوم نیست که مجریان انتخابات درصدد [...] در چنین شرایطی چگونه می‌توان با بازشماری چند صندوق ابهامات را برطرف نمود.۳

- مساله اصلی اصالت آرا موجود در صندوق‌هاست که این کار با رسیدگی اسامی رای‌دهنگان وتطبیق با سایت سازمان ثبت‌احوال و نیز رسیدگی کارشناسی به تکراری بودن خط در برگه‌های رای امکان‌پذیر است. به‌علاوه بالاتر بودن آرای بسیاری از حوزه‌ها از ۹۰ درصد مشارکت موضوع بسیار شبهه‌برانگیزی است که معرف خیلی از مسائل است و قبلا هم شورای نگهبان با همین استدلال در مواردی انتخابات را باطل کرده است. و در نهایت مطالعات آماری متعدد و علمی که موید تخلف گسترده در [...] انتخابات و عددسازی است هم باید مورد توجه قرار گیرد. با همه اینها چنانچه هیات مستقلی از جانب آن شورا مسوولیت حکمیت کامل در امر بررسی همه جانبه انتخابات را به عهده بگیرد اینجانب از آن استقبال کرده و متعاقبا نماینده خود را معرفی خواهم کرد.
برخی اعضای کمیته‌ای که شورای نگهبان برای بازشماری ۱۰ درصد آرا درنظر گرفته، عموما افرادی هستند که گرایش آنها به اصولگرایان آشکار است. اغلب آنها درباره انتخابات و نتایج پس از آن ابراز نظر کرده‌اند. ضمن آنکه، این کمیته در حالی تشکیل شد که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان برگزاری انتخابات را «سالم» توصیف کرده و گفته «هیچ‌گونه تخلف عمده‌ای مشاهده نشده است و ما انحرافی در انتخابات ندیده‌ایم.»

این سخن در حالی بیان شد که هنوز زمان شورای نگهبان برای اعلام نظر درباره انتخابات به اتمام نرسیده است و این نوع گفتار، نگرانی‌های پیشین نامزدها و اصلاح‌طلبان را که برعدم بی‌طرفی شورای نگهبان و حمایت برخی اعضای آن از احمدی‌نژاد داشتند، دامن می‌زند. بدین ترتیب این «پیام» مخابره می‌شود که هیچ تغییر چشمگیری که امیدی به بهبود نتایج داشته باشد، مشاهده نخواهد شد.

پیش از این سخنگوی شورای نگهبان که آخرین روز هفته گذشته با اطمینان از عدم تقلب در عرصه انتخابات دهم خبر داده بود جمعه شب در بخش خبری شبکه اول صدا‌و‌سیما به بیان تصمیم تازه شورای نگهبان پرداخت. او اعلام کرد که این شورا تصمیم گرفته تا با توجه به تمدید مهلت رسیدگی به شکایات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری دهم هیات ویژه‌ای را برای رسیدگی به شکایات معترضان انتخابات دهم تشکیل دهد. به گفته وی ابوترابی فرد، دری نجف‌آبادی، حداد عادل، ولایتی و رحیمیان از اعضای این هیات ویژه هستند. این پیشنهاد به دنبال آن ارائه شد که جلسات مشترک کاندیداها و نمایندگانشان برای رسیدگی به شکایات کاندیداها به نتیجه‌ای نرسید و حتی محسن رضایی که تنها کاندیدای شرکت کننده در آخرین جلسه این نشست‌های مشترک بود دیگر نماینده اش را برای بازشماری صندوق‌ها نفرستاد و به علت عدم همکاری شورای نگهبان از ادامه پیگیری شکایتش منصرف شد تا همچنان ابهام‌ها باقی بماند. اما شورای نگبهان تسلیم این شرایط نشده است و دوباره پیشنهادی ارائه کرده تا شاید در سایه آن باز هم کاندیداهایی که معترض به نتیجه انتخابات بودند را دور یک میز بنشاند و اعتماد آنها را نسبت به اینکه هیچ گونه تخلف عمده‌ای در انتخابات صورت نگرفته است جلب کند.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی که با صدور بیانیه‌ای مشترک به این دعوت شورای نگهبان پاسخ دادند. ولی باز این محسن رضایی بود که به‌رغم انصراف از پیگیری شکایتش از این پیشنهاد استقبال کرد. او مطابق روال هفته‌های گذشته نگارنده یک نامه بود، نامه‌ای که مخاطبش احمد جنتی دبیر شورای نگهبان شد. وی تاکید کرده که نمایندگانش را برای شرکت در این هیات ویژه معرفی می‌کند هرچند او از لفظ «مشروط» ‌استفاده کرده است و خطاب به دبیر شورای نگهبان نوشته:

‌«اظهارات سخنگوی شورای محترم نگهبان در بخش خبری ساعت ‌٢١ سیما در مورخ جمعه ‌۵ / ‌۴ / ‌٨٨ مبنی بر تصمیم آن شورای محترم در تشکیل هیات ویژه رسیدگی به شکایات نامزدهای انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری، هرچند اعلام آن دیرهنگام بود، ولی اقدامی پسندیده است، که این جانب از آن استقبال کرده و نماینده خود را مشروط به حضور دیگران در آن شرکت می‌دهم.»رضایی از شروطی که قصد دارد مبنی بر آن نمایندگانش را به این شورا معرفی کند سخنی به میان نیاورده است ولی ابراز امیدواری کرده که کروبی و موسوی با مشارکت و معرفی نماینده خود به هیات ویژه در جهت رفع ابهامات و شبهات انتخابات و ایفای حقوق ملت، فرصت به وجود آمده را مغتنم شمارند.

رضایی تاکید کرده که پیگیری فردی شکایات به نتیجه‌ای نمی‌رسد و عدم همراهی دیگر کاندیداها برای پیگیری شکایات را از علل انصراف خود اعلام کرده بود اما این تنها خود کاندیداها نبودند که به این پیشنهاد واکنش نشان دادند بلکه همراهان کاندیداها نیز اظهار‌نظرات متفاوتی درباره تشکیل این هیات داشتند. برخی به ترکیب هیات تعیین شده معترض بودند و بیش از هر چیز به حضور حداد عادل که انتقادات صریحی را از تریبون رسانه ملی نسبت به میرحسین موسوی وارد کرده بود اعتراض کردند.

برخی دیگر تشکیل این هیات از سوی شورای نگهبان را اتمام حجت با کاندیداها و معترضان انتخابات عنوان کرده‌اند و از همه درخواست کرده‌اند که قضاوت نهایی این هیات را بپذیرند.انتقاد اصلاح‌طلبانبه ترکیب هیات ویژهسید‌رضا نوروز‌زاده قائم‌مقام ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات، گام برداشتن شورای نگهبان در جهت تشکیل این هیات را قدمی مثبت دانست اما او در جرگه منتقدان به ترکیب این هیات قرار دارد. وی چنین گفت: «در مورد ترکیب این هیات باید گفت عمدتا اعضای وابسته به همین جریان فعلی هستند؛ گر چه دو سه حقوقدان نیز در بین آنها حضور دارد. آن چه انتظار می‌رود این است که اگر قرار است انتخابات را بررسی کنند باید در مورد کلیات انتخابات و تخلفاتی که مد نظر نامزدهای مختلف است نیز بحث شود.» وی افزود: «کسانی که قدرت در اختیارشان است باید اعتماد مردم را به‌دست بیاورند و به‌دست آوردن اعتماد هم ابزار خودش را می‌خواهد. باید مردم را بپذیریم، وجودشان را قبول کنیم، با آنها مذاکره کنیم و پیشنهاد منطقی بدهیم. در این تیم هم همه‌افراد و جریان‌ها باید حضور داشته باشند تا مردم آن را بپذیرند.»

اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز با استقبال از تشکیل این هیات گفت: «ما از اینکه هیات حکمیتی از سلایق مختلف برای رسیدگی به تخلفات انتخابات تشکیل شود حمایت و استقبال می‌کنیم.» البته وی با اشاره به ترکیب آن گفت: «تشکیل هیات ویژه رسیدگی به شکایات معترضان انتخابات شورای نگهبان از اعضایی با سلایق مشخص و یکطرفه هستند و ما خواهان اصلاح و تغییر این هیات با سلایق مختلف هستیم.»محمدرضا تابش دبیر کل فراکسیون خط امام(ره) از ترکیب یکسویه هیات ویژه بررسی شکایات گله مند است.

وی معتقد است که با توجه به موضع‌گیری‌های این آقایان در ایام انتخابات کفه این هیات به سوی رئیس‌جمهور سنگین‌تر است. وی در این باره تصریح کرد: «محدود کردن فعالیت هیات ویژه شورای نگهبان به بازشماری تنها ۱۰ درصد از صندوق‌ها چندان به جلب نظر کاندیداهای مرتبط نمی‌انجامد و افکار عمومی را قانع نمی‌کند.» سید‌حسین موسوی‌تبریزی دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم انتقادات صریح تری را نسبت به ترکیب این هیات دارد. او چنین گفت:‌«معتقدم در این هیات باید افراد بی‌طرف و آشنا با مباحث حقوقی و قانونی حضور داشته باشند، در حالی که برخی از افراد معین شده برای این هیات، دارای این خصوصیات نیستند.

برخی افراد معرفی شده جهت حضور در این شورا مناسب هستند، اما بعضی دیگر مانند حداد عادل که در تلویزیون به نفع یکی از نامزدان سخنان ناعادلانه‌ای گفت، دارای مشخصه بی‌طرفی نیستند، این افراد می‌خواهند داوری کنند، در حالی که یک قاضی نباید قبلا طرف کسی را گرفته باشد.»

وی با انتقاد از سخنان دیروز خطیب جمعه تهران تصریح کرد: «ممکن است رسیدگی شکایات به نتایجی چون برگزاری مرحله دوم بکشد و چنین قضاوت‌هایی قبل از رسیدگی، موجب ایجاد شک و تردید در جامعه می‌شود.»حمایت اصولگرایان از تشکیل هیات ویژهاما طیف‌های اصولگرا واکنش‌های متفاوتی داشتند. آنها بر این باورند که نتیجه این هیات اتمام حجت با تمام معترضان به نتیجه انتخابات دهم است.در این راستا حجت‌الاسلام سالک یک عضو جامعه روحانیت مبارز برای اصلاح‌‌طلبانی که به ترکیب این هیات انتقاداتی را داشتند یک پاسخ داشت. وی با حمایت از عملکرد شورای نگهبان چنین گفت: «شورای نگهبان در انتخاب اعضای هیات ویژه، کاری به حمایت آنها از کاندیدای خاصی نداشته است.

این افراد، انسان‌هایی بافضیلت هستند و در مجموع نظر جمع مهم است، نه فرد.» وی گفت: «در این هیات افرادی هم هستند که ممکن است نظرات دیگری داشته باشند و مساله اصلی این است که مسائل در حضور یک هیات بررسی و جمع‌بندی می‌شود.» وی این اقدام را یک اتمام حجت دیگر با کاندیداهای معترض دانست و افزود: «شورای نگهبان برای حل مشکلات انتخاباتی ماموریت قانونی دارد و در این دوره برای پاسخگویی به معترضان، اقدامات ویژه‌ای انجام شد.» امیر محبیان عضو موسس حزب نواندیشان ایران اسلامی نیز معتقد است همه باید قضاوت نهایی این گروه را بپذیرند.

وی گفت: ‌«به گمان من شورای نگهبان با تشکیل چنین هیاتی ـ گرچه در چارچوب قانون نیست ولی کار عرفی و ارزشمندی است ـ می‌تواند براساس فرمول کدخدا‌منشی که همواره در ایران وجود داشته است، تا حدودی از مشکلات بکاهد و وقتی نماینده کاندیداها در این گروه حضور داشته باشند و در عین حال افرادی که در این گروه شرکت کردند افرادی مورد اعتماد برای آنها باشند، به نتیجه نهایی و قضاوت نهایی این افراد و حکم‌ها باید تمکین کنیم.»

مریم بهروزی دبیرکل جامعه زینب با استقبال از تشکیل هیات ویژه شورای نگهبان برای رسیدگی به شکایات کاندیداهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، گفت: «پیشنهاد تشکیل هیات ویژه مانند بحث تشکیل شورای حکمیت در مجمع تشخیص نظام از قبل مطرح بود و این دو پیشنهاد در مقابل همدیگر نیستند.» وی درباره اینکه با توجه به مصاحبه و موضع‌گیری صریح برخی اعضای هیات ویژه مانند حدادعادل علیه موسوی و حمایت ولایتی از احمدی‌نژاد، ترکیب این هیات بی‌‌‌طرف نیست و در مجموع یک‌طرفه انتخاب شده‌اند، اظهار داشت: «قبول ندارم. آقای ولایتی کسی نیست که حق را ضایع کند. برخی از این افراد عضو مجمع تشخیص مصلحت هستند و ترکیب در مجموع بسیار خوب است.»
اعضای هیات ویژه پی‌گیری شورای نگهبان
علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس گودرز افتخارجهرمی حقوقدان و عضو سابق شورای نگهبان قربانعلی دری‌نجف‌آبادیدادستان کل کشورمحمدحسن رحیمیان، رئیس سابق بنیاد شهید
کروبی: مساله اصلی اصالت آرا موجود در صندوق‌هاست که این کار با رسیدگی اسامی رای‌دهندگان وتطبیق با سایت سازمان ثبت‌احوال و نیز رسیدگی کارشناسی به تکراری بودن خط در برگه‌های رای امکان‌پذیر استموسوی خطاب به شورای نگهبان: پیشنهاد می‌کنم موضوع به حکمیت شرعی، قانونی و مستقل که مورد اتفاق نامزدها و حمایت حضرات آیات و مراجع باشد واگذار شود
.

0 نظرهای شما: