گفتوگو با هنرمند سینما و تلویزیون رویگری:
خلاقیت در سینمای ایران وجود ندارد
ایسکانیوز : رضا رویگری بازیگر سینما و تلویزیون گفت: سینمای ایران به سناریو و قصههای جدید نیاز دارد. متاسفانه به دلیل یکنواختی داستانها سینما در حال حاضر از جذابیت لازم برخوردار نبوده و بزرگترین مشکل سینمای ایران عدم وجود قصههای همگون و نبودن خلاقیت در داستانها است.
رضا رویگری درگفت و گو با خبرنگارسینمایی گروه فرهنگی هنری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" دررابطه با فعالیتهای خود اظهار داشت:بعد از سریال آقای ده نمکی بیشتر استراخت می کنم . خسته ام دوست دارم کمی بیشتر استراحت کنم.
از طرفی به دلیل این که روی نقشهایی که ایفا میکنم، حساسیت . قصد دارم کیفیت کارهایم را حفظ کنم و نمیخواهم درهرکاری بازی کنم .دلم نمی خواهد کارم با افت روبرو شود.
ایسکانیوز: بااین حساب همه کارها را رد کردید؟
ایسکانیوز: بااین حساب همه کارها را رد کردید؟
***گفتم که خستم ودوست دارم استراحت کنم؛ به همین دلیل همه پیشنهادهایی را که برای فعالیت در ایام عید به من داده شد، نپذیرفتم و فعالیتم را به پس از پایان تعطیلات موکول کردم. هرچند یک سریال 90 قسمتی و یک فیلم سینمایی پیشنهاد شده که مشغول مطالعه آنها هستم. من خودم را به زحمت تا به اینجا کشاندهام و نمیخواهم نقشی را قبول کنم که برایم افت داشته باشد. میدانم که با پخش سریال تلویزیونی «تاوان» و نیز مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» کارم روند صعودی خواهد داشت.
ایسکانیوز: چه کارهایی را آماده پخش دارید؟***سریالهای «تاوان» به کارگردانی«شهرام شاهحسینی» و« مختارنامه» به کارگردانی «داوود میرباقری» و فیلمهای سینمایی «زمهریر» ساخته «علی روئینتن» و «پشت در خبری نیست» ساخته«شبنم عرفینژاد» آماده نمایش دارم.
ایسکانیوز: وضعیت سینمای ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟***متاسفانه در سینمای ما بازیگرانی که مقداری از موهایشان سفید شود، دائما برایشان نقشهای تکراری و کلیشهای پدر، دایی و از این تیپها در نظر میگیرند، من علاقهای به این نوع بازی ندارم. من نقشی را بازی میکنم که حتی اگر 3 سکانس باشد، دیده شود و قابل بازی باشد.
ایسکانیوز: ایراد کار را درکجا می بینید؟***ضعف شدید فیلمنامهنویسی و خلق شخصیتها. همین امر باعث شده سینمای کشور رشد زیادی نداشته باشد و محصولات ساخته شده صرفا در داخل کشور دیده شود و راهی به بیرون نداشته باشد، البته به جز چند موردی که صرفا برای جشنوارهها و مسابقات خارج از کشور ساخته میشود. ولی در مقابل شما، سینمای هند را میبینید که در اکثر کشورها طرفدار دارند.
ایسکانیوز: فضای کار در سینما مناسبتر است یا تلویزیون؟***قاعدتا در تلویزیون مناسب تر است. آن هم به دلیل تنوع داستان و دیدگاهی که برای ساخت آن مجموعه به کار می رود.
ایسکانیوز: به جزء بازیگری مشغول کار دیگری هستید؟***نه وقت دارم، نه کاری دیگر به جز بازیگری بلدم. درحالحاضر بعداز سریال «داراوندار» چند پیشنهاد شده که مشغول مطالعه هستم .هرچند خیلی خستم ودوست دارم کمی استراحت کنم. از آلبومهایتان بگویید، چرا دیگر نمی خوانید؟***من موسیقی را برای آرامش دلم می خوانم و هیچ دید مالی به آن ندارم ولی متاسفانه چون قانون کپیرایت در کشور رعایت نمیشود اولین آلبوم را که با سروش قرارداد بستم هنوز هزینههایم را جواب نداده.
ایسکانیوز: نظرتان درباره موسیقی در داخل کشور چیست؟***سنتی را که می توان گفت حضورش در میان مردم کمرنگ شده ولی موسیقی پاپ پیشرفت چشمگیری داشته و به جرات میتوانم بگویم با در نظر گرفتن کلیه امکانات جایگاه جوانان ما بالاتر از خارج کشور است.
ایسکانیوز: چقدر کیفیت یک کار هنری برایتان اهمیت دارد؟***صددرصد اهمیت دارد. خیلی از کارها بودجه کم دارند و باید خیلی تند کار کنند. پروداکشنهایشان ضعیف است و برای بازیگر چیزی ندارند. ممکن است از لحاظ مالی برای من کار کردن در این فیلمها و سریالها خوب باشد اما کار خوب برایم اهمیت بیشتری دارد و قبول نخواهم کرد.
ایسکانیوز: چند روز قبل آخرین قسمت سریال «به کجا چنین شتابان » پخش شد؛واکنش مخاطبان نسبت ***به این سریال چگونه بود؟کاملا همه راضی بودند. چون به نظرم تلویزیون جای وعظ و موعظه نیست و فکر میکنم به همین دلیل مردم این سریال را دوست داشتند.
ایسکانیوز: گویا سریال «مختارنامه را خیلی دوست دارید؟***باید این سریال را ببینید چون هرچه من بگویم بیفایده است. به نظرم مختار یک کار نمونه در تلویزیون ایران به شمار میرود.
ایسکانیوز: نقشتان در این سریال چیست؟***من نقش شاهزاده «کیان»، شاهزاده ایرانی را دارم که از ابتدا تا انتها همراه مختار است.
ایسکانیوز: تابه حال به کارگردانی فکر کردید؟***بله، دو فیلمنامه خاص دارم که به دلیل همین خاص بودنش هنوز موفق به ساخت آنها نشدهام البته احتمالا یکی از آنها را بسازم.
ایسکانیوز: آقای رویگری به چند درصد باورهای خود و خواستههایتان از بازیگری رسیدهاید؟***افق دید من با گذشت این سالها از عمر کاری روشن بوده و به 70 الی 80 درصد خواستههایم رسیدهام و امیدوارم در این چند سال باقیمانده به 20 درصد دیگر دست پیدا کنم. البته هیچ انسانی کامل نیست و به کلیه خواستههایش نمی رسد ولی من سعی خود را میکنم.
ایسکانیوز: به فکر بازگشت به تئاتر هستید؟***چرا که نباشم، به شدت دلتنگ بازی در یک تئاتر خوبم. ولی حیف که متن ضعیف است. تئاتر مقوله عشق و دل است و تمام وجود انسان را درگیر خود میکند. من سالیان سال روی صحنه تئاتر حضور داشتم و لذت تئاتر را چشیدهام. شما در تئاتر هر شب بعد از اجرا مزد خودتان را با تشویقی که از سوی تماشاچیان میشوید، میگیرید. ولی نمیتوانم بگویم که از بازی در سینما یا تلویزیون لذت نمی برم. در تئاتر، درشتنمایی بیشتری صورت میگیرد و در کنار این موضوع شما در تئاتر یک نقش را از اول شروع میکنید و به پایان میرسانید، اما در سینما یا تلویزیون ممکن است شما از روز اول فیلمبرداری نباشید و کار شما از وسط فیلمنامه کلید بخورد.
ایسکانیوز: برای انتخاب یک نقش چه فاکترها والویتهایی برای شما وجود دارد؟***در درجه اول، اولویتم برای انتخاب نقش، قصه خوب است. در وهله بعدی نقش خوب و جذاب و دیالوگهای زیبا و کارگردانی خوب و گروه تولید حرفهای برایم مهم است. پول در درجه بعدی اهمیت است ولی اگر یک کاری تمام ویژگیهای مدنظر من را داشته باشد اما پولی که حق من است را ندهند کار نخواهم کرد، چون چهل و یک سال است که دارم کار میکنم و همیشه حقم را گرفتهام.
ایسکانیوز: چقدر اهل مطالعه هستید وفکر می کنید چقدر مطالعه برای یک بازیگر مهم است؟ ***متاسفانه الان خیلی فرصت مطالعه ندارم ولی بیشتر کتابهای روانشناسی را مطالعه میکنم. درمورد بخش دوم سوالتان باید گفت که بازیگر حتماباید اهل مطالعه باشد وکتابهای مختلفی بخواند . ازطرفی بازیگرباید فیلمهای روزدنیا را تماشاکند تابتواند با افزودن برتجربه هایش گام های مثبتی درراه بازیگری بردارد.
ایسکانیوز: تاچه اندازه سینمای امروز کشورمان را پیگیری می کنید ***خیلی کم ؛البته اگر فیلم خوب باشد حتما تماشا می کنم.
ایسکانیوز: مشکل سینمایی ما را درچه چیزی می دانید؟***فکر میکنم سینمای ما الان نیاز دارد که انسانهایی واردش شوند که استعداد فعالیت در این عرصه را داشته باشند و با خلاقیت خودشان به سینما خدمت کنند. همچنین سینما الان به سناریوهای نو و قصههای جدید نیاز دارد. متاسفانه الان داستانها همه یک جور و یکنواخت شده است و همه، قصههایی را انتخاب میکنند که امتحانش را پس داده است و بازده مالی خوبی داشته است. به همین دلیل است که سینما در حال حاضر از جذابیت لازم برخوردار نیست و فقط گاهی اوقات فیلمهایی با قصههای متفاوت دیده میشود مثل؛ «درباره الی...» که هر چند سال یک بار، از این دست فیلمهای خوب در سینمای ما ساخته میشود که البته نمیشود گفت که سینمای ما این است. در نهایت فکر میکنم بزرگ ترین مشکل سینمای ایران وجود قصههای همگون و نبودن خلاقیت در داستانها است. ودلیل دوم این که ما واقعا فقرنویسندگی درسینما داریم. به نظرم اگر قرار است که سینمای ایران با سینمای غرب رقابت داشته باشد باید ابزار و امکانات حرفهای در اختیار سینماگران قرار داده شود. در ایران نقش خوب و البته قرارداد 60 ، 70 میلیونی تنها به جوانان تعلق دارد، در حالی که در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست. من نمیدانم چرا تهیهکنندگان ما ریسک نمیکنند و همیشه میخواهند از مسیرهای امتحانشده بروند؛ یک کمدی دختر و پسری و… این شده تمام سینمای ایران.
ایسکانیوز: و حرف آخر؟***نویسندگان ما باید با استفاده از داستانهای ایرانی قصه های نو وزیبایی را از روی ادبیات کشورمان بنویسند.به عنوان مثال چندین سریال وفیلم نامه درجه یک می توان از روی شاهنامه فردوسی نوشت یا از روی «خسروشیرین» نظامی وچندین نمونه که همه جزءمفاخر ملی ما هستند.باید ازنویسندگان ما داستانها ومتن های تازه ونویی بنویسند تا سینما ،تلویزیون وتئاتر ما شکوفا شود.
ایسکانیوز: چه کارهایی را آماده پخش دارید؟***سریالهای «تاوان» به کارگردانی«شهرام شاهحسینی» و« مختارنامه» به کارگردانی «داوود میرباقری» و فیلمهای سینمایی «زمهریر» ساخته «علی روئینتن» و «پشت در خبری نیست» ساخته«شبنم عرفینژاد» آماده نمایش دارم.
ایسکانیوز: وضعیت سینمای ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟***متاسفانه در سینمای ما بازیگرانی که مقداری از موهایشان سفید شود، دائما برایشان نقشهای تکراری و کلیشهای پدر، دایی و از این تیپها در نظر میگیرند، من علاقهای به این نوع بازی ندارم. من نقشی را بازی میکنم که حتی اگر 3 سکانس باشد، دیده شود و قابل بازی باشد.
ایسکانیوز: ایراد کار را درکجا می بینید؟***ضعف شدید فیلمنامهنویسی و خلق شخصیتها. همین امر باعث شده سینمای کشور رشد زیادی نداشته باشد و محصولات ساخته شده صرفا در داخل کشور دیده شود و راهی به بیرون نداشته باشد، البته به جز چند موردی که صرفا برای جشنوارهها و مسابقات خارج از کشور ساخته میشود. ولی در مقابل شما، سینمای هند را میبینید که در اکثر کشورها طرفدار دارند.
ایسکانیوز: فضای کار در سینما مناسبتر است یا تلویزیون؟***قاعدتا در تلویزیون مناسب تر است. آن هم به دلیل تنوع داستان و دیدگاهی که برای ساخت آن مجموعه به کار می رود.
ایسکانیوز: به جزء بازیگری مشغول کار دیگری هستید؟***نه وقت دارم، نه کاری دیگر به جز بازیگری بلدم. درحالحاضر بعداز سریال «داراوندار» چند پیشنهاد شده که مشغول مطالعه هستم .هرچند خیلی خستم ودوست دارم کمی استراحت کنم. از آلبومهایتان بگویید، چرا دیگر نمی خوانید؟***من موسیقی را برای آرامش دلم می خوانم و هیچ دید مالی به آن ندارم ولی متاسفانه چون قانون کپیرایت در کشور رعایت نمیشود اولین آلبوم را که با سروش قرارداد بستم هنوز هزینههایم را جواب نداده.
ایسکانیوز: نظرتان درباره موسیقی در داخل کشور چیست؟***سنتی را که می توان گفت حضورش در میان مردم کمرنگ شده ولی موسیقی پاپ پیشرفت چشمگیری داشته و به جرات میتوانم بگویم با در نظر گرفتن کلیه امکانات جایگاه جوانان ما بالاتر از خارج کشور است.
ایسکانیوز: چقدر کیفیت یک کار هنری برایتان اهمیت دارد؟***صددرصد اهمیت دارد. خیلی از کارها بودجه کم دارند و باید خیلی تند کار کنند. پروداکشنهایشان ضعیف است و برای بازیگر چیزی ندارند. ممکن است از لحاظ مالی برای من کار کردن در این فیلمها و سریالها خوب باشد اما کار خوب برایم اهمیت بیشتری دارد و قبول نخواهم کرد.
ایسکانیوز: چند روز قبل آخرین قسمت سریال «به کجا چنین شتابان » پخش شد؛واکنش مخاطبان نسبت ***به این سریال چگونه بود؟کاملا همه راضی بودند. چون به نظرم تلویزیون جای وعظ و موعظه نیست و فکر میکنم به همین دلیل مردم این سریال را دوست داشتند.
ایسکانیوز: گویا سریال «مختارنامه را خیلی دوست دارید؟***باید این سریال را ببینید چون هرچه من بگویم بیفایده است. به نظرم مختار یک کار نمونه در تلویزیون ایران به شمار میرود.
ایسکانیوز: نقشتان در این سریال چیست؟***من نقش شاهزاده «کیان»، شاهزاده ایرانی را دارم که از ابتدا تا انتها همراه مختار است.
ایسکانیوز: تابه حال به کارگردانی فکر کردید؟***بله، دو فیلمنامه خاص دارم که به دلیل همین خاص بودنش هنوز موفق به ساخت آنها نشدهام البته احتمالا یکی از آنها را بسازم.
ایسکانیوز: آقای رویگری به چند درصد باورهای خود و خواستههایتان از بازیگری رسیدهاید؟***افق دید من با گذشت این سالها از عمر کاری روشن بوده و به 70 الی 80 درصد خواستههایم رسیدهام و امیدوارم در این چند سال باقیمانده به 20 درصد دیگر دست پیدا کنم. البته هیچ انسانی کامل نیست و به کلیه خواستههایش نمی رسد ولی من سعی خود را میکنم.
ایسکانیوز: به فکر بازگشت به تئاتر هستید؟***چرا که نباشم، به شدت دلتنگ بازی در یک تئاتر خوبم. ولی حیف که متن ضعیف است. تئاتر مقوله عشق و دل است و تمام وجود انسان را درگیر خود میکند. من سالیان سال روی صحنه تئاتر حضور داشتم و لذت تئاتر را چشیدهام. شما در تئاتر هر شب بعد از اجرا مزد خودتان را با تشویقی که از سوی تماشاچیان میشوید، میگیرید. ولی نمیتوانم بگویم که از بازی در سینما یا تلویزیون لذت نمی برم. در تئاتر، درشتنمایی بیشتری صورت میگیرد و در کنار این موضوع شما در تئاتر یک نقش را از اول شروع میکنید و به پایان میرسانید، اما در سینما یا تلویزیون ممکن است شما از روز اول فیلمبرداری نباشید و کار شما از وسط فیلمنامه کلید بخورد.
ایسکانیوز: برای انتخاب یک نقش چه فاکترها والویتهایی برای شما وجود دارد؟***در درجه اول، اولویتم برای انتخاب نقش، قصه خوب است. در وهله بعدی نقش خوب و جذاب و دیالوگهای زیبا و کارگردانی خوب و گروه تولید حرفهای برایم مهم است. پول در درجه بعدی اهمیت است ولی اگر یک کاری تمام ویژگیهای مدنظر من را داشته باشد اما پولی که حق من است را ندهند کار نخواهم کرد، چون چهل و یک سال است که دارم کار میکنم و همیشه حقم را گرفتهام.
ایسکانیوز: چقدر اهل مطالعه هستید وفکر می کنید چقدر مطالعه برای یک بازیگر مهم است؟ ***متاسفانه الان خیلی فرصت مطالعه ندارم ولی بیشتر کتابهای روانشناسی را مطالعه میکنم. درمورد بخش دوم سوالتان باید گفت که بازیگر حتماباید اهل مطالعه باشد وکتابهای مختلفی بخواند . ازطرفی بازیگرباید فیلمهای روزدنیا را تماشاکند تابتواند با افزودن برتجربه هایش گام های مثبتی درراه بازیگری بردارد.
ایسکانیوز: تاچه اندازه سینمای امروز کشورمان را پیگیری می کنید ***خیلی کم ؛البته اگر فیلم خوب باشد حتما تماشا می کنم.
ایسکانیوز: مشکل سینمایی ما را درچه چیزی می دانید؟***فکر میکنم سینمای ما الان نیاز دارد که انسانهایی واردش شوند که استعداد فعالیت در این عرصه را داشته باشند و با خلاقیت خودشان به سینما خدمت کنند. همچنین سینما الان به سناریوهای نو و قصههای جدید نیاز دارد. متاسفانه الان داستانها همه یک جور و یکنواخت شده است و همه، قصههایی را انتخاب میکنند که امتحانش را پس داده است و بازده مالی خوبی داشته است. به همین دلیل است که سینما در حال حاضر از جذابیت لازم برخوردار نیست و فقط گاهی اوقات فیلمهایی با قصههای متفاوت دیده میشود مثل؛ «درباره الی...» که هر چند سال یک بار، از این دست فیلمهای خوب در سینمای ما ساخته میشود که البته نمیشود گفت که سینمای ما این است. در نهایت فکر میکنم بزرگ ترین مشکل سینمای ایران وجود قصههای همگون و نبودن خلاقیت در داستانها است. ودلیل دوم این که ما واقعا فقرنویسندگی درسینما داریم. به نظرم اگر قرار است که سینمای ایران با سینمای غرب رقابت داشته باشد باید ابزار و امکانات حرفهای در اختیار سینماگران قرار داده شود. در ایران نقش خوب و البته قرارداد 60 ، 70 میلیونی تنها به جوانان تعلق دارد، در حالی که در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست. من نمیدانم چرا تهیهکنندگان ما ریسک نمیکنند و همیشه میخواهند از مسیرهای امتحانشده بروند؛ یک کمدی دختر و پسری و… این شده تمام سینمای ایران.
ایسکانیوز: و حرف آخر؟***نویسندگان ما باید با استفاده از داستانهای ایرانی قصه های نو وزیبایی را از روی ادبیات کشورمان بنویسند.به عنوان مثال چندین سریال وفیلم نامه درجه یک می توان از روی شاهنامه فردوسی نوشت یا از روی «خسروشیرین» نظامی وچندین نمونه که همه جزءمفاخر ملی ما هستند.باید ازنویسندگان ما داستانها ومتن های تازه ونویی بنویسند تا سینما ،تلویزیون وتئاتر ما شکوفا شود.
0 نظرهای شما:
Post a Comment