بازخواني پرونده قرارداد خريد توپولف‌هاي مدرن 204؛ از انعقاد تا تعليق

فارس گزارش مي‌دهد:
بازخواني پرونده قرارداد خريد توپولف‌هاي
مدرن 204؛ از انعقاد تا تعليق
خبرگزاري فارس: قرار داد ساخت توپولف‌هاي پيشرفته روسي كه در سال 85 مراحل نهايي خود را پشت سر گذاشته بود، پس از طي مراحل مختلف هم‌اكنون در هاله‌اي از ابهام به سر مي‌برد و ظاهرا در هيچ يك از طرفين قرارداد عزمي براي اجرايي شدن آن وجود ندارد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» در حالي كه مبحث استفاده از هواپيماهاي نو غربي در ناوگان هوايي كشور در حال جان گرفتن است، به نظر مي‌رسد قراردادهاي خريد و ورود توپولف‌هاي 204 كه به عقيده دست‌اندركاران صنعت هوايي كشور پيشرفته و قابل اطمينان است، به فراموشي سپرده شده و ظاهرأ همگان از سرنوشت اين توپولف‌هاي به ظاهر مدرن كه قرار بود به ناوگان ايران‌ اير‌تور سپرده شود، بي اطلاعند.
‌* برتري‌هاي توپولف 204 نسبت به توپولف‌هاي موجود در ناوگان
هواپيماي توپولف 204 در كلاس هواپيماهاي 200 نفره و ميان‌برد (حدود 5 هزار كيلومتر) طراحي شده است‌. ‌توپولوف 204 هواپيمايي دو موتوره با برد متوسط بوده و در واقع با هدف جايگزيني توپولف‌154 طراحي شده است؛ ايده اوليه براي توليد و ساخت اين هواپيما در سال 1983 شكل گرفت و اولين پرواز اين هواپيما در سال 1989 انجام شد. دومين نمونه از اين هواپيما كه داراي موتورهاي RB-553-211 بود در 14 اوت 1992 پرواز كرد. در 12 ژانويه 1995 گواهينامه صلاحيت پروازي كشور روسيه به اين هواپيما كه در ابتدا به عنوان هواپيماي باربري مورد استفاده قرار مي‌گرفت، اعطا شد و اولين پرواز اين هواپيما به عنوان هواپيماي مسافربري هم توسط خطوط هوايي "ونوكوفو " در 23 فوريه 1993 انجام شد. ‌بنا به گفته كارشناسان سه ويژگي مهم و برجسته‌اي كه طراحان اين هواپيما بر آن تأكيد دارند شامل ارتفاع كابين، مصرف سوخت كم و قيمت پايين هواپيما، است. ‌كابين اين هواپيما با توجه به سفارش مشتريان به اشكال مختلف قابل ارائه است كه نوع كلاس A با 212 مسافر و كلاس B و كلاس C با 164 تا 193 مسافر از جمله آن‌ها است.‌
* مروري بر گذشته قرارداد خريد توپولف 204 ‌ بنابراين گزارش در تاريخ 31 شهريور 85 ‌پس از پايان مذاكرات چند ساله ايران و روسيه، شركت هواپيمايي ايران‌اير ‌موافقت كرد طي قراردادي به ارزش 200 ميليون دلار، هواپيماهاي «توپولف-204» را از شركت "ايلوشن فينانس " خريداري كند؛ هواپيماهاي خريداري شده توسط شركت ايران‌اير براي ايران‌ايرتور در نظر گرفته شده بود كه همگي از نوع 204 سري 100 بودند. بنابراين گزارش رئيس هيئت مديره سابق ايران ايرتور در تاريخ 2 مردادماه 1385 در اين‌باره به فارس گفته بود: قرارداد خريد پنج فروند هواپيماي توپولف 204 از روسيه، نهايي شده و مذاكرات پاياني آن با طرف روسي در حال انجام است. ‌پورمحمدي با بيان اينكه اين قرارداد در مرحله مذاكره قرار داشته و در مورد نحوه و ميزان خدمات پس از فروش در حال تعامل هستيم، گفته بود: به دليل اينكه اين نوع هواپيماي توپولف تا‌كنون در كشور وجود نداشته، مجبوريم شرايط خاصي را از طرف روسي در مورد خدماتي كه بعد از عقد قرارداد براي تعمير و نگهداري اين هواپيماها احتياج داريم، درخواست كنيم. اين در حاليست كه وي اواخر سال 84 نيز در گفت و گو با فارس، گفته بود: موضوع خريد اين پنج فروند توپولوف از روسيه به مرحله نهايي رسيده و تنها امضاء قرارداد آن باقي مانده است. ‌سعيد حسامي مدير عامل سابق هما نيز در 14 مرداد 1388 در خصوص خريد پنج فروند هواپيماي مدرنيزه شده "توپولف-204 اس.ام. " توسط ايران‌ايرتور، به فارس گفت: توپولف 204 كه به زودي وارد ايران‌ايرتور خواهد شد، به هيچ عنوان قابل مقايسه با توپولف 154 نيست و بسيار پيشرفته‌تر است. همچنين مديركل سابق دفتر مهندسي و قابليت پرواز سازمان هواپيمايي در تاريخ 18 شهريور‌ماه 1388با اشاره به اينكه طبق برنامه چهارم توسعه كشور لازم است عمر ناوگان هوايي مسافري به زير 15 سال كاهش يابد، به فارس گفته بود: در حال حاضر سازمان هواپيمايي منتظر تحويل هواپيماهاي توپولف 204 از كشور روسيه است كه اين هواپيماها همگي نو هستند. محمدرضا كاظمي‌پور با بيان اينكه حداكثر سن هواپيماهاي كاركرده غربي كه از اين پس به كشور وارد مي‌شوند، 12 الي 15 سال است، تأكيد كرد: ‌به جز قرارداد خريد توپولف‌هاي 204 كه چندي پيش سازمان هواپيمايي ايران با كشور روسيه منعقد كرد، در حال حاضر ايران هيچگونه قرارداد خريد هواپيما با اين كشور امضاء نكرده است. وي در خصوص توپولف‌هاي 204 خريداري شده توسط ايران‌ايرتور، گفته بود: هواپيماهاي مذكور، نو و بسيار مدرن، داراي موتور اروپايي و در حد كلاس ايرباس هستند و كاملا با توپولف‌هاي قبلي تفاوت دارند. در حالي كه مديركل سابق دفتر مهندسي و قابليت پرواز سازمان هواپيمايي كشوري در شهريور‌ماه سال گذشته خبر از ورود توپولف‌هاي 204 در آينده نزديك داده بود، امروز و پس از گذشت 7 ماه از اين گفته‌ها به نظر مي‌رسد هيچ‌يك از مسئولان قصد ندارند درباره سرنوشت اين توپولف‌ها اظهار نظر كنند. ‌براي تأييد اين ادعا مي‌توان به گفته سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري در تاريخ 9 ارديبشت‌ماه سال جاري اشاره كرد كه از سرنوشت هواپيماهاي توپولف 204 كه طبق قرارداد مقرر شده بود به ايران ‌اير‌تور تحويل شود، اظهار بي‌اطلاعي كرده و گفته است: فعلأ ورود اين هواپيماها به كشور در هاله‌اي از ابهام است و خبري از وارد شدن آنها به ناوگان هوايي كشور نيست. اين در حالي است كه "نيكولاي ويچ ميناشكين " معاون سرطراح شركت هواپيمايي توپولف و مسئول غرفه اين شركت در نهمين نمايشگاه بين‌المللي هوا و فضاي مسكو، در حاشيه اين نمايشگاه به خبرنگار فارس گفته بود: تاكنون 50 فروند از هواپيماي "توپولف 204 " در كارخانه "اوليانوفسك " توليد شده و در حال بهره‌برداري است، اما دليل تعويق در تحويل دادن پنج فروند سفارش جمهوري اسلامي ايران عمدتاً به دليل تغييرات مورد نظر ايران است كه براساس آن تغييراتي در موتور متناسب با شرايط اقليمي ايران ايجاد شده و تاحدي مصرف سوخت و وزن هواپيما هم كاهش مي‌يابد. بنا به گفته وي در توليدات جديد توپولف 204 تمامي سيستم‌هاي هواپيمايي مدرنيزه شده و ضمن افزايش طول عمر هواپيماها، فعاليت زيادي نيز براي بهينه‌سازي خدمات رفاهي مسافران انجام شده است‌. با اين وجود مدير عامل ايران ‌اير‌تور در تاريخ 10 ارديبهشت‌ماه سال جاري در خصوص سرنوشت ورود هواپيماهاي توپولف 204 به ناوگان اين ايرلاين به فارس گفته بود: فعلأ هيچ خبري در خصوص ورود اين توپولف‌ها به كشور در دست نيست. ‌مهدي صادقي‌ در پاسخ به سؤال فارس مبني بر وجود يا عدم وجود ضمانت اجرايي قرارداد خريد توپولف بين ايران و روسيه، گفت: لازم بود روس‌ها آمادگي خود را براي فروش توپولف 204 قبل از انعقاد قرارداد اعلام مي‌كردند اما كارخانه سازنده روسي توپولف 204 هنوز آمادگي خود را براي شروع فعاليت و واگذاري اين توپولف‌ها به ايران، اعلام نكرده‌ است. مديرعامل ايران ايرتور با رد اين موضوع كه ورود هواپيماهاي 204 توپولف به ايران ملغي شده است، تصريح كرد: عدم واگذاري اين توپولف‌ها تنها به عدم برنامه‌ريزي كارخانه سازنده روسي بازمي‌گردد.
و اما امروز 11 ارديبهشت 1389 است و كماكان هيچ‌يك از مسئولان قصد ندارند در مورد ورود يا عدم ورود توپولف 204 به ناوگان هوايي كشور اظهار نظر كنند و يا شايد از سرنوشت‌ قرارداد خريد اين هواپيماي شرقي بي‌اطلاعند‌. به نظر مي‌رسد دست‌اندر كاران صنعت هوايي كشور فعلأ به دليل ترس پنهان مردم از هواپيماهاي شرقي و بخصوص ‌توپولف كه پس از سانحه 24 تير‌ماه و سقوط توپولف كاسپين‌اير قوت گرفت، قصد ندارند به اين زودي‌ها براي دريافت هواپيماهاي توپولف 204 عزم جدي از خود نشان دهند؛ بنابراين توپ را در زمين كشور سازنده انداخته و روسيه را مقصر عدم تحويل اين توپولف‌ها معرفي مي‌كنند. اين گزارش حاكي است با گذشت چندين سال از اين قرارداد و توليد روز‌افزون هواپيماهاي مدرن، هر روز بهتر از روز قبل، وارد كردن توپولف‌هاي 204 نيز در آينده دور چندان منطقي نيست.
گزارش از سعيد مؤذني

0 نظرهای شما: