عضو هيات رييسه كميسيون عمران درگفتوگوباايسنا تشريح كرد؛
گزارش وزير راه از سانحه هوايي اروميه
پخش مكالمات خلبان با برج مراقبت در جلسه
كميسيون عمران
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: مجلس يك عضو هيات رييسه كميسيون عمران مجلس، با اشاره به حضور وزير راه و مديران صنعت هوايي در جلسه روز گذشته - يكشنبه - اين كميسيون گفت: دراين جلسه ابعاد حادثه بوئينگ 727 و راههاي توقف يا كاهش اين حوادث مورد بررسي قرار گرفت.
مهرداد لاهوتي در گفتوگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به تشريح گزارش وزير راه و ترابري و مديران صنعت هوايي كشور درباره سانحه هوايي اروميه پرداخت.
وي با اشاره به اظهارات و گزارشهاي مديران صنعت هوايي كشور، گفت: براساس اظهارات وزير راه، رييس سازمان هواپيمايي كشوري، مديرعامل هما و مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور هنوز دليل اصلي سانحه هوايي اروميه به دليل كامل نشدن استخراج اطلاعات جعبه سياه مشخص نيست.
نماينده مردم لنگرود با بيان اينكه متن مكالمات خلبان با برجهاي مراقبت تهران و اروميه در اين جلسه پخش شد، گفت: آقايان معتقدند هواپيما با يك ساعت تاخير به پرواز درآمده بود و علت تاخير نيز اين بود كه ساعت 15:45 از سازمان هواشناسي اعلام وضعيت هوا درخواست شد كه ميزان ديد 500 متر اعلام شد.
وي افزود: طبق گفتهي مسوولان، يك ساعت بعد مجددا درخواست وضعيت هوا اعلام شده بود كه اين بار ميزان ديد 700 متر اعلام و البته بار سوم ميزان ديد 800 متر افزايش يافته بود.
وي با بيان اينكه در نهايت به خلبان پرواز ديد 800 متر اطلاع داده و اجازه پرواز صادر شده بود، تصريح كرد: مكالماتي كه بين برج مراقبت تهران و خلبان رد و بدل شد حاكي از عادي بودن شرايط پرواز در طول مسير بود، حتي وقتي كه برج مراقبت اروميه كنترل هواپيما را بر عهده گرفت تا لحظهاي كه خلبان درخواست فرود كرد، وضعيت عادي بود؛ برج مراقبت فرودگاه اروميه مشخصات باند پرواز را به خلبان اعلام كرد و حتي به وي گفته بود كه تا چهار - پنج سانتيمتر برف اطراف باند نشسته است.
لاهوتي اظهار كرد: پس از دريافت اطلاعات از سوي خلبان، وي براي نشستن اعلام آمادگي كرده بود و دقايقي بعد برج مراقبت فرودگاه اروميه مجددا از خلبان درخواست اعلام وضعيت كرد كه خلبان در پاسخ، با انصراف از فرود در فرودگاه اروميه درخواست بازگشت به فرودگاه تهران را مطرح ميكند.
وي آخرين مكالمه رد و بدل شده بين برج مراقبت اروميه و خلبان بوئينگ 727 را سوال برج كنترل از خلبان عنوان كرد و گفت: برج كنترل از خلبان پرسيد كه تصميم شما چيست؟ ولي خلبان جواب مشخصي نداد و در حقيقت فرصت پاسخ به برج مراقبت را پيدا نكرد و لحظاتي بعد هواپيما سقوط كرد.
اين عضو هيات رييسه كميسيون عمران، با اشاره به گزارش مديرعامل هما گفت: مديرعامل هما در گزارشي مشخصات هواپيما بوئينگ 727 را اينطور اعلام كرد كه اين هواپيما تا 660 ساعت ديگر اجازه پرواز داشت و پس از اين ميزان پرواز به مرحله بازرسي كامل ميرفت، به گفته وي، وضعيت هواپيما تا لحظه بروز سانحه، وضعيت مطلوبي بوده است و شاهد اين موضوع پروازهاي مكرر اين هواپيما در همان روز اعلام شد.
لاهوتي با اشاره به اينكه هواپيماي فوق در ساعت 6:15 دقيقه همان روز از تهران به مقصد شيراز پرواز كرده و از آنجا به كويت رفته و مجددا به شيراز و بعد به به تهران پرواز كرده بود، ادامه داد: در پرواز آخر نيز اين هواپيما از تهران به مقصد اروميه پرواز كرده بود كه حادثه اروميه رخ داد؛ به گفته مديرعامل هما، هواپيماي بوئينگ 727 هواپيمايي كاملا فعال بود.
لاهوتي افزود: گزارش سازمان هواپيمايي كشوري همچنين ميافزايد كه در هنگام حادثه آسمان اروميه برفي و باراني بود ولي شرايط جوي به نحوي نبود كه هواپيما نتواند پرواز كند، به عبارت ديگر تا لحظه بروز حادثه شرايط جوي بازدارنده و طوفاني گزارش نشده بود.
نماينده مردم لنگرود با اشاره به مباحث مطرح شده از سوي اعضاي كميسيون عمران، گفت: خطاب به وزير راه و مديران صنعت هوايي كشور دو مطلب را بيان كرديم، اول اينكه وزير راه به عنوان مدير ارشد صنعت هوايي كشور هيچ نقشي در نصب مديريت سازمان هواپيمايي كشوري نداشته و ندارد و تا زماني كه سازماني تخصصي به اين شيوه مديريتش منصوب شود، وضعيت به همين روال خواهد بود.
وي ادامه داد: سوال نمايندگان از آقاي بهبهاني اين بود كه چرا شما به عنوان مدير عالي رتبه صنعت هوايي كشور در عزل و نصب مديران سازمان تخصصي هواپيمايي كشوري هيچ نقشي ايفا نميكنيد و اين مجموعه هرگاه اراده كند نيروهاي خود را تغيير ميدهد؟!
لاهوتي با يادآوري سابقه جلسات كميسيون عمران با مديران صنعت هوايي كشور، گفت: در گذشته جلسات مشابهي در اين رابطه برگزار كردهايم ولي به جز حرفهاي تكراري هيچ تصميمي براي اصلاح وضعيت فعلي اتخاذ نشده است، اكنون نيز اگر همين رويه ادامه يابد تكرار چنين اتفاقاتي محتمل خواهد بود.
عضو هيات رييسه كميسيون عمران با اشاره به گزارشهاي گذشته رييس سازمان هواپيمايي كشوري به اعضاي كميسيون عمران، گفت: آقاي نخجواني در جلسات گذشته از احتمال بروز خرابي در موتورهاي 23 هواپيماي توپولوف موجود و از بروز حادثه در اين هواپيماها خبر داد ولي هيچ اقدام موثري انجام نشد؛ اگر فردا توپولوفي سقوط كند مسئول كيست؟ آقاي نخجواني پاسخ خواهد داد كه «من مشكل را بيان كردم» و كميسيون عمران نيز ميگويد «من جلسه گذاشتم» پس تكليف چيست؟
عضو هيات رييسه كميسيون عمران با اشاره به سن بالاي هواپيماهاي كشور گفت: ميانگين سني هواپيماهاي ايران 21 سال است و اين در حالي است كه بايد بر اساس برنامه چهارم توسعه به 15 سال كاهش مييافت، بوئينگ 727 سقوط كرده نيز 37 سال سن داشت خب كاملا مشخص است كه هواپيمايي كه اين تعداد سال پرواز كرده است، نميتواند به موقع در شرايط خاص و بحراني از خود واكنش مناسب نشان دهد.
وي افزود: ميانگين حادثه در دنيا يك ميليون و 500 هزار سيكل پروازي است و اين عدد در ايران 150 هزار سيكل پروازي است يعني ده برابر ميانگين دنيا در صنعت هوايي ايران، حادثه رخ ميدهد، اگر براي سن هواپيماهاي كشور فكري اساسي نشود باز هم بايد منتظر چنين سوانح دلخراشي بود.
وي با اشاره به جمعبندي اين جلسه نيزگفت: پس از بحث و بررسيهاي فراوان تصميم گرفته شد در وهله اول دليل اصلي سقوط هواپيما مشخص شود و تاكيد شد تا آن زمان نميتوان اظهارنظر قطعي كرد كه آيا شرايط جوي باعث سانحه شده است يا ساير عوامل، به عبارت ديگر تا اطلاعات جعبه سياه هواپيما كاملا استخراج نشود، نميتوان گزارش نهايي داد.
اهوتي با تاكيد به اينكه در خصوص صنعت هوايي كشور بايد چارهانديشي اساسي شود، افزود: با اين رويكرد مقرر شد مشروح مذاكرات انجام شده و پيشنهادات اعضاي كميسيون براي اتخاذ تصميم جمعبندي و تعيين راهبرد شود.
اين عضو هيات رييسه كميسيون عمران مجلس افزود: پيشنهادات اعضاي كميسيون در جلسهاي مستقل جمعبندي و براي قرائت به صحن علني مجلس خواهد رفت، زماني كه تكليف مشخص شد وزير راه و ساير مديران صنعت هوايي كشور بايد بر اساس معيارها و ضوابط تعيين شده به مجلس پاسخگو باشند.
وي در پايان تاكيد كرد كه با نهايي شدن گزارش كميسيون عمران به زودي اين گزارش در مجلس قرائت خواهد شد.
1389/10/27 01-17-2011 12:48:07 8910-18284: كد خبر
مهرداد لاهوتي در گفتوگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به تشريح گزارش وزير راه و ترابري و مديران صنعت هوايي كشور درباره سانحه هوايي اروميه پرداخت.
وي با اشاره به اظهارات و گزارشهاي مديران صنعت هوايي كشور، گفت: براساس اظهارات وزير راه، رييس سازمان هواپيمايي كشوري، مديرعامل هما و مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور هنوز دليل اصلي سانحه هوايي اروميه به دليل كامل نشدن استخراج اطلاعات جعبه سياه مشخص نيست.
نماينده مردم لنگرود با بيان اينكه متن مكالمات خلبان با برجهاي مراقبت تهران و اروميه در اين جلسه پخش شد، گفت: آقايان معتقدند هواپيما با يك ساعت تاخير به پرواز درآمده بود و علت تاخير نيز اين بود كه ساعت 15:45 از سازمان هواشناسي اعلام وضعيت هوا درخواست شد كه ميزان ديد 500 متر اعلام شد.
وي افزود: طبق گفتهي مسوولان، يك ساعت بعد مجددا درخواست وضعيت هوا اعلام شده بود كه اين بار ميزان ديد 700 متر اعلام و البته بار سوم ميزان ديد 800 متر افزايش يافته بود.
وي با بيان اينكه در نهايت به خلبان پرواز ديد 800 متر اطلاع داده و اجازه پرواز صادر شده بود، تصريح كرد: مكالماتي كه بين برج مراقبت تهران و خلبان رد و بدل شد حاكي از عادي بودن شرايط پرواز در طول مسير بود، حتي وقتي كه برج مراقبت اروميه كنترل هواپيما را بر عهده گرفت تا لحظهاي كه خلبان درخواست فرود كرد، وضعيت عادي بود؛ برج مراقبت فرودگاه اروميه مشخصات باند پرواز را به خلبان اعلام كرد و حتي به وي گفته بود كه تا چهار - پنج سانتيمتر برف اطراف باند نشسته است.
لاهوتي اظهار كرد: پس از دريافت اطلاعات از سوي خلبان، وي براي نشستن اعلام آمادگي كرده بود و دقايقي بعد برج مراقبت فرودگاه اروميه مجددا از خلبان درخواست اعلام وضعيت كرد كه خلبان در پاسخ، با انصراف از فرود در فرودگاه اروميه درخواست بازگشت به فرودگاه تهران را مطرح ميكند.
وي آخرين مكالمه رد و بدل شده بين برج مراقبت اروميه و خلبان بوئينگ 727 را سوال برج كنترل از خلبان عنوان كرد و گفت: برج كنترل از خلبان پرسيد كه تصميم شما چيست؟ ولي خلبان جواب مشخصي نداد و در حقيقت فرصت پاسخ به برج مراقبت را پيدا نكرد و لحظاتي بعد هواپيما سقوط كرد.
اين عضو هيات رييسه كميسيون عمران، با اشاره به گزارش مديرعامل هما گفت: مديرعامل هما در گزارشي مشخصات هواپيما بوئينگ 727 را اينطور اعلام كرد كه اين هواپيما تا 660 ساعت ديگر اجازه پرواز داشت و پس از اين ميزان پرواز به مرحله بازرسي كامل ميرفت، به گفته وي، وضعيت هواپيما تا لحظه بروز سانحه، وضعيت مطلوبي بوده است و شاهد اين موضوع پروازهاي مكرر اين هواپيما در همان روز اعلام شد.
لاهوتي با اشاره به اينكه هواپيماي فوق در ساعت 6:15 دقيقه همان روز از تهران به مقصد شيراز پرواز كرده و از آنجا به كويت رفته و مجددا به شيراز و بعد به به تهران پرواز كرده بود، ادامه داد: در پرواز آخر نيز اين هواپيما از تهران به مقصد اروميه پرواز كرده بود كه حادثه اروميه رخ داد؛ به گفته مديرعامل هما، هواپيماي بوئينگ 727 هواپيمايي كاملا فعال بود.
لاهوتي افزود: گزارش سازمان هواپيمايي كشوري همچنين ميافزايد كه در هنگام حادثه آسمان اروميه برفي و باراني بود ولي شرايط جوي به نحوي نبود كه هواپيما نتواند پرواز كند، به عبارت ديگر تا لحظه بروز حادثه شرايط جوي بازدارنده و طوفاني گزارش نشده بود.
نماينده مردم لنگرود با اشاره به مباحث مطرح شده از سوي اعضاي كميسيون عمران، گفت: خطاب به وزير راه و مديران صنعت هوايي كشور دو مطلب را بيان كرديم، اول اينكه وزير راه به عنوان مدير ارشد صنعت هوايي كشور هيچ نقشي در نصب مديريت سازمان هواپيمايي كشوري نداشته و ندارد و تا زماني كه سازماني تخصصي به اين شيوه مديريتش منصوب شود، وضعيت به همين روال خواهد بود.
وي ادامه داد: سوال نمايندگان از آقاي بهبهاني اين بود كه چرا شما به عنوان مدير عالي رتبه صنعت هوايي كشور در عزل و نصب مديران سازمان تخصصي هواپيمايي كشوري هيچ نقشي ايفا نميكنيد و اين مجموعه هرگاه اراده كند نيروهاي خود را تغيير ميدهد؟!
لاهوتي با يادآوري سابقه جلسات كميسيون عمران با مديران صنعت هوايي كشور، گفت: در گذشته جلسات مشابهي در اين رابطه برگزار كردهايم ولي به جز حرفهاي تكراري هيچ تصميمي براي اصلاح وضعيت فعلي اتخاذ نشده است، اكنون نيز اگر همين رويه ادامه يابد تكرار چنين اتفاقاتي محتمل خواهد بود.
عضو هيات رييسه كميسيون عمران با اشاره به گزارشهاي گذشته رييس سازمان هواپيمايي كشوري به اعضاي كميسيون عمران، گفت: آقاي نخجواني در جلسات گذشته از احتمال بروز خرابي در موتورهاي 23 هواپيماي توپولوف موجود و از بروز حادثه در اين هواپيماها خبر داد ولي هيچ اقدام موثري انجام نشد؛ اگر فردا توپولوفي سقوط كند مسئول كيست؟ آقاي نخجواني پاسخ خواهد داد كه «من مشكل را بيان كردم» و كميسيون عمران نيز ميگويد «من جلسه گذاشتم» پس تكليف چيست؟
عضو هيات رييسه كميسيون عمران با اشاره به سن بالاي هواپيماهاي كشور گفت: ميانگين سني هواپيماهاي ايران 21 سال است و اين در حالي است كه بايد بر اساس برنامه چهارم توسعه به 15 سال كاهش مييافت، بوئينگ 727 سقوط كرده نيز 37 سال سن داشت خب كاملا مشخص است كه هواپيمايي كه اين تعداد سال پرواز كرده است، نميتواند به موقع در شرايط خاص و بحراني از خود واكنش مناسب نشان دهد.
وي افزود: ميانگين حادثه در دنيا يك ميليون و 500 هزار سيكل پروازي است و اين عدد در ايران 150 هزار سيكل پروازي است يعني ده برابر ميانگين دنيا در صنعت هوايي ايران، حادثه رخ ميدهد، اگر براي سن هواپيماهاي كشور فكري اساسي نشود باز هم بايد منتظر چنين سوانح دلخراشي بود.
وي با اشاره به جمعبندي اين جلسه نيزگفت: پس از بحث و بررسيهاي فراوان تصميم گرفته شد در وهله اول دليل اصلي سقوط هواپيما مشخص شود و تاكيد شد تا آن زمان نميتوان اظهارنظر قطعي كرد كه آيا شرايط جوي باعث سانحه شده است يا ساير عوامل، به عبارت ديگر تا اطلاعات جعبه سياه هواپيما كاملا استخراج نشود، نميتوان گزارش نهايي داد.
اهوتي با تاكيد به اينكه در خصوص صنعت هوايي كشور بايد چارهانديشي اساسي شود، افزود: با اين رويكرد مقرر شد مشروح مذاكرات انجام شده و پيشنهادات اعضاي كميسيون براي اتخاذ تصميم جمعبندي و تعيين راهبرد شود.
اين عضو هيات رييسه كميسيون عمران مجلس افزود: پيشنهادات اعضاي كميسيون در جلسهاي مستقل جمعبندي و براي قرائت به صحن علني مجلس خواهد رفت، زماني كه تكليف مشخص شد وزير راه و ساير مديران صنعت هوايي كشور بايد بر اساس معيارها و ضوابط تعيين شده به مجلس پاسخگو باشند.
وي در پايان تاكيد كرد كه با نهايي شدن گزارش كميسيون عمران به زودي اين گزارش در مجلس قرائت خواهد شد.
1389/10/27 01-17-2011 12:48:07 8910-18284: كد خبر
0 نظرهای شما:
Post a Comment