تجربه تريلرسازي در سينماي ايران وجود ندارد

نشست نقد و بررس فيلم سينمايي آل با حضور عوامل فيلم در موزه سينما عنوان شد :
تجربه تريلرسازي در سينماي ايران وجود ندارد
بهرام بهراميان كار گردان فيلم آل در نشست نقد و بررسي فيلم آل گفت : مردم از هنرمندان مي‌خواهند تا فيلم فرهنگي بسازند و ما نيز اين فيلم را ساختيم و حال قضاوت با خود مردم است

ايلنا :- نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي آل با حضور عوامل فيلم در موزه سينما برگزار شد به گزارش خبرنگار ايلنا، علي معلم تهيه‌كننده فيلم آل با اشاره به روند ساخت اين فيلم گفت: پروژه آل از يك فيلمنامه و فيلم‌نوشته بهرام عظيمي آغاز شد و بعد بسط و گسترش يافت و به نظرم آمد كه سوژه خوبي است و از آنجا كه به اين موضوع در ايران پرداخت نشده بود تلاش كرديم تا موضوع را سينمايي كنيم و در طي 6 ماه فيلمنامه 4 بار بازنويسي شد.
وي با اشاره به ساخت اين فيلم در ارمنستان گفت: فضاي فيلم اقتضا مي‌كرد كه اين فيلم در ارمنستان ساخته شود. وي ادامه داد: از فروردين 87 بحث ساخت فيلم جدي شد و در همان زمان نيز سريال ساعت شني به كارگرداني بهراميان در حال پخش بود و پس از ديدن كار او از وي دعوت كردم تا در اين پروژه با ما همكاري كند و ايشان نيز پذيرفت و دي‌ماه توليد فيلم شروع شد البته پس از 2 ماه توليد در ارمنستان به ايران آمديم و حدود 5 ماه نيز فيلم در ايران توليد شد و چند ماه نيز متوقف بود. وي با اشاره به اينكه اين فيلم يك فيلم تريلري است گفت: اگر بخواهيم اسم درستي براي اين فيلم بگذاريم بايد بگويم كه اين فيلم يك تريلر رواني است كه عناصر وحشت در آن وجود دارد اما به‌طور كامل بر اساس ژاندر وحشت نيست و اينجا بايد اضافه كنم تجربه تريلرسازي در سينماي ايران نداريم. بهرام بهراميان كارگردان فيلم نيز درباره ساخت فيلم آل گفت: فيلمنامه آل از نظر من ويژگي‌هاي زيادي دارد و مهم‌ترين آن اين است كه بيننده را به خود جذب مي‌كند و به نوعي در اوهام فيلم همراهي مي‌كند. وظيفه اصلي آل اين است كه بيننده را در فضاي ذهني كه در تيتراژ هم وجود دارد قرار دهد فيلم بلافاصله پس از آغاز اعلام مي‌كند كه با خواب‌هايي كه بيننده مي‌بيند بيننده وارد يك فضاي قصه مشكوك مي‌شود. نكته اينكه متن ما را تبديل به يك متن برجسته مي‌كند اين است كه المان‌هاي ضد قهرمانان است. وي ادامه داد: پايان و نتيجه‌گيري به عهده بيننده است اوايل ساخت آن هدف ما اين بود كه بعد از بيرون آمدن از سالن بيننده دچار ترس شود اما خوشحالم كه بايد بگويم كه آنچه كه دوست داشتيم و در فيلم آل اتفاق افتاد آن است كه در ذهن تماشاچي ماندگار شود. وي با اشاره به صحبت علي معلم درباره نظر دوران در جشنواره فيلم فجر گفت: به نظر مي‌رسد داوران فيلم آل را فقط شنيدند و آن‌را نديدند حالا نمي‌دانم چرا فيلمبرداري فرشاد محمدي ديده نشد و هم‌چنين طراحي لباس و صحنه فيلم نيز از ديگر نكات جالب و اصلي فيلم بود كه در آن از رنگ به خوبي استفاده شده بود. وي اضافه كرد: بازي‌هاي فيلم نيز بسيار خوب بود و مردم با ديدن بازي‌هاي همايون ارشادي و مصطفي زماني، آنا نعمتي به خوبي مي‌توانند قضاوت كنند زيرا از ما فيلم فرهنگي مي‌خواهند و ما نيز در حد تلاش خود اين فيلم را ساختيم. مصطفي زماني نيز با اشاره به حضور خود در اين فيلم گفت: فكر مي‌كردم با بازي در سريال حضرت يوسف فرد محبوبي مي‌شوم اما تصور نمي‌كردم كه در اين فيلم بتوانم از نقش حضرت يوسف تفكيك شوم اما اين امر اتفاق افتاد. آنا نعمتي بازيگر ديگر فيلم آل گفت: مطمئن بودم در اين فيلم حضور خوبي خواهم داشت زيرا مطمئن بودم كه پروژه‌اي كه علي معلم مي‌سازد قطعا فيلم خوبي خواهد شد. هنگامه حميدزاده نيز همكاري با علي معلم را و تيم كارگرداني را بسيار خوب اعلام كرد. فرشاد محمدي تصويربردار فيلم نيز با اشاره به فيلمبرداري آل گفت: فيلم آل از اول قرار بود توسط نعمت حقيقي فيلمبرداري شود و من نيز قصد داشتم تا شاگردي وي را بكنم اما به دليل بيماري ايشان اين كار را نپذيرفتند و متاسفانه چند روز بعد از اكران فيلم نيز وي فوت كرد. وي با اشاره به اهميت‌ المان‌هاي تصويري فيلم‌هاي ترسناك گفت: بهراميان در راهنمايي فيلمبردار براي فيلمبرداري فيلم‌هاي خوب بسيار تلاش مي‌كند. بهرام عظيمي يكي از فيلمنامه‌نويسان نيز گفت: اين فيلمنامه يكي از اولين فيلمنامه‌هايي بود كه اين‌گونه نوشتند و بسيار از آن راضي‌ام. امير پوريا توانست با استفاده از تجربه خود فيلم را به خوبي بازنويسي كند و شايد اگر فيلمنامه اوليه من ساخته مي‌شد به اين اندازه جذاب نبود. وي ادامه داد: محدوديت‌هايي در سينماي ايرن وجود دارد كه ساخت فيلم‌هايي مثل آل را مشكل مي‌كند. امير پوريا درباره فيلم آل گفت: از واكنش‌هاي مردم متوجه شدم كه تعدادي از تماشاگران ايراني تجربه تماشاي درست فيلم‌هاي تريلري را ندارند و عده‌اي قصد دارند با خنده و فرافكني از ترس فيلم فرار كنند. شاه‌حسيني طراح صحنه و لباس فيلم گفت: اين فيلم از لحاظ ساخت بسيار شرايط سختي را داشت و ما در اين فيلم وقت كمي داشتيم و با همكاري اعضاي گروه توانستيم فيلم خوبي توليد كنيم.
1389/2/17 - 13:41:19 کد خبر : 122252

0 نظرهای شما: