گزارش نشست «دختران» در فرهنگسرای انقلاب
جعفری: شرایط حاکم بر اقتصاد سینما مانع تولید زودتر دختران شد
ایسکانیوز:«قاسم جعفری» کارگردان فیلم «دختران» گفت: فیلم سینمایی «دختران» جزء دغدغههای همیشگی ام بوده است .اما شرایط حاکم بر اقتصاد سینمای ایران متاسفانه امکان تولید زودتر آن را به من نداد.
به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگی هنری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، نشست نقد و بررسی فیلم «دختران» با حضور قاسم جعفری «کارگردان» فیلم، «صوفیا دژاکام»، «شیدا خلیل»، «ارشیا زرین» بازیگران فیلم، «پریسا شمس» فیلمنامهنویس، «شهرام رفیعی فر» مشاور علمی، «علیرضا پورصباغ» مجری و «دنیا خمامی» منتقد در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد.
بنابراین گزارش، در ابتدا این نشست «قاسم جعفری» در مورد فیلم «دختران»، اظهار داشت: فیلم سینمایی «دختران» جزء دغدغههای همیشگی ام بوده که شرایط حاکم بر اقتصاد سینمای ایران متاسفانه امکان تولید زودتر آن را به من نداد، نگاه اجتماعی جاری در فیلم را دوست دارم و امیدوارم در فیلمهای بعدیام نیز بتوانم مضامین انسانی را با ساختی ساده و فارغ از هیاهو بدنه سینما ادامه دهم. وی افزود: این فیلم به تمام «دختران» سرزمینام ایران تقدیم می شود و امیدوارم بتواند تاثیری در نگاه جامعه به دختران داشته باشد. فیلم سوپراستار ندارد و برخلاف کارهای قبلیام که از محمدرضا فروتن ، محمدرضا گلزار، میترا حجار، الناز شاکردوست استفاده کردم در «دختران» ستاره نداشتم اما از بازیگرانم انرژی مثبتی دریافت کردم. بنابراین گزارش ، در ادامه این نشست «دنیا خمامی» در مورد فیلم «دختران»، اظهار داشت: در مجموع فیلم دارای کارگردانی مناسب است، اما روایت در فیلم مخدوش است. داستان سه دختر با هم مچ نمی شود و چه بهتر که این سه داستان با هم مچ میشد و ما در 45 دقیقه آخر فیلم واقعا خسته شدیم. در ادامه «پریسا شمس» نویسنده فیلم نامه دختران در پاسخ به این سوال، گفت: ما در این فیلم از روایت متقاطع استفاده کردهایم و سه داستان مجزا داشتیم که در طرح اولیه مسیرها طولانی بود و سعی کردیم برای سه کاراکتر ساده ترین کار را انجام دهیم و عناصر قصه خودمان را ساده بیان کنیم. وی خاطرنشان کرد: به نظر من قصه اول که به زندگی «یاسمن» می پرداخت، باید روایت میشد تا تأثیرش را در دو قصه بعدی بگذارد. این قصه متقاطع را من قبلا در فیلمهای «کافه ستاره» ساخته سامان مقدم و «تقاطع» ساخته ابوالحسن داوودی، دیدم. شمس در مورد این که چطور شد که «شوکا» روانی شد گفت: متأسفم که امروز فیلم بد نمایش داده شد و خیلی لحظات ناب از دست تماشاگر رفت. «شوکا» در ابتدا دوست صمیمی اش را از دست میدهد و در ارتباط با اطرافیانش دچار مشکل است و ارتباط با اطرافیان بازخورد منفی دریافت کرده که رفتار او را دچار خدشه کرده است. «شوکا» مانند بمبی است که در حال منفجر شدن است پس از بازخورد منفی از اطرافیان ناگهان دیوانه می شود. در ادامه «دنیا خمامی» از «قاسم جعفری» در مورد استفاده از کولاژی از فیلمهای قبلی تاریخ سینمای ایران در این فیلم سوال کرد که وی در پاسخ، اظهار داشت: من برای اولین بار است که این مطلب را می شنوم و خیلی از فیلمهایی که شما نام بردید را ندیدهام. اگر در فیلمی موهای دختری تراشیده شود شما حتما باید یاد فیلم «سرب» ساخته مسعود کیمیایی بیفتید؟ سه گانه «رسول صدرعاملی» را هم کامل ندیدهام. یا استفاده از کفش حتما یاد فیلم «دختری با کفشهای کتانی» ساخته رسول صدرعاملی نیست. کارگردان «کمکم کن» در ادامه افزود: فیلم پنج سال پیش ساخته شده و خیلی از فیلمهایی که شما نام بردید، بعد از این تاریخ ساخته شد. من فیلم «کتاب قانون» ساخته مازیار میری را ندیدهام و به فیلمهای دیگر نگاهی نداشتم، فقط دوست داشتم با ساخت این فیلم در جامعه تاثیرگذار باشم. در ادامه این نشست، یکی از حضار از «قاسم جعفری» در مورد این که این فیلم مانند کارهای تلویزیونی ساخته شده، سئوال کرد که وی در پاسخ، گفت: این بی انصافی است. نوع دکوپاژ در تلویزیون و سینما فرق میکند. ما در آخر کار دو کلیپ فیلم را حذف کردهایم. من میتوانستم این قصه را جور دیگری روایت کنم تا پرفروش شود، اما این کار را انجام ندادم. بیشتر دوست دارم در این وقت کم روی مسائل اجتماعی جامعه و اطراف مان حرف بزنیم. در ادامه «پریسا شمس» در مورد نمادپردازی و استفاده از عناصرفیلم خاطرنشان کرد: استفاده از جعبه، سمبل المان تصویری است و ما می بینیم که در هر مرحله، دخترانی که در فشار معضلات اجتماعی قرار دارند، این سمبل را کنار خود دارند و در پلان آخر وقتی «شوکا» جعبه را به «باران» اهدا میکند، نشان امید است و او می تواند این مسیر را راحتتر بپیماید. به گزارش ایسکانیوز، در ادامه «شهرام رفیعیفر»مشاورپزشکی در مورد این فیلم، گفت: به نظر من از از نظر روانشناسی این فیلم نشان میدهد که جامعه ما به یک روند دیگری سوق داده شده و ما باید با درک عمیق به مسائل در فرهنگ جوانان این سرزمین تاثیر گذار باشیم. حتما این جمله جمله معروف رفیق ناباب را شنیدهاید. فکر می کنید که این جمله از کجا آمده است؟ ما فرزندان خودمان را در دنیایی پرخطر پرورش می دهیم و با آنها گفتمان نداریم، پس آنها هم از صحبت با ما لذت نمی برند و برای خودشان جزیرهای میسازنند و ما به عنوان راهکار میتوانیم برای آنها راهنمای خوبی باشیم. وی تصریح کرد: قهرمانان ما سه دختر تنها بودند و در این فیلم دیدیم که نسل فعلی خوب تربیت نشدهاند. ما باید برای این نسل فضای گفتمان ایجاد کنیم تا آنها به مسائل مثل: خودکشی، اعتیاد ، الکل و ... نروند و امیدوارم هر چه زودتر این معضل از جامعه ما رخت ببندد و «قاسم جعفری» فیلم بعدی اش را درباره پسران بسازد. در ادامه «صوفیا دژاکام» در مورد نقش خود گفت: در طول کار از راهنمایی های «قاسم جعفری» خیلی استفاده کردم و در اطرافم دخترانی را می بینم که دست به خودکشی می زنند که برای ایفای نقش «یاسمن»، از آن افراد استفاده کردم. «دنیا خمامی» درپایان این نشست اظهار داشت: به نظر من با سابقه قدیمی «قاسم جعفری» در تلویزیون و سینما، این فیلم نمره قبولی دریافت نمیکند.
0 نظرهای شما:
Post a Comment