محمدرضا لطفی:
فارس باید مرکز موسیقی کشور باشد
اجرای کنسرت در تخت جمشید شیراز
- خبرگزاری مهر: مرکزیت قرار گرفتن فارس به عنوان قطب موسیقی کشور، لزوم تغییر در نوع نگاههای فرهنگی، تدوین استراتژیهای کلان و پایدار فرهنگی و هنری از جمله مباحثی است که
محمدرضا لطفی در آستانه برگزاری کنسرت خود در شیراز طی نشستی خبری مطرح کرد. به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، لطفی ظهر شنبه در نشستی با خبرنگاران با اشاره به پیشینه فارس در حوزه موسیقی بیان کرد: شیراز باید مرکز موسیقی کشور باشد زیرا موسیقی دستگاهی و ردیفی از این شهر به شهرهای دیگر انتقال یافته است.
وی با اشاره به اینکه 70 درصد از بزرگترین موسیقیدانان گذشته ایران شیرازی و استان فارسی بوده اند متذکر شد: با توجه به سیاستهای موجود در حوزه تمرکز زدایی در مرکز و گسترش مراکز فرهنگی در سطوح شهرستانها، مرکزیت دادن موسیقی به شیراز و استان فارس می تواند نقش آفرین باشد.
برنامه های کنسرت در شیراز
لطفی پیرامون جزئیات برنامه های کنسرت گروه همنوازان شیدا در شیراز نیز بیان کرد: این کنسرت در چارچوب کنسرت تهران خواهد بود و البته تفاوتهایی دارد.
وی با اشاره به اینکه خود در قسمت اول تکنوازی خواهد داشت افزود: عنوان تکنوازی با تهران متفاوت خواهد بود چرا که کار بر پایه بداهه پردازی است و بر روی صحنه قطعه انتخاب می شود.
قوانین برگزاری کنسرتها ساده شود
خبرنگاری در ادامه جلسه پیرامون توجه به زمینه های مختلف موسیقی و تولیدات موسیقی برای استان فارس پرسید که لطفی پاسخ داد: اینکه کار بر روی زمینه های هنری منطقه فارس انجام نشده مربوط به فقط استان فارس نیست.
وی توضیح داد: در ایران بیش از 40 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن داریم یعنی این تعداد نفرات افراد بزرگسال هستند و برای ارتباط با این تعداد امکانات موسیقیایی بسیار ضعیف است و بیشترین ضعف نیز در ارتباط با تدارکات و سازماندهی کنسرتها و تولیدات به شمار می رود.
این هنرمند با اشاره به اینکه مشکلی از موسیقیدانان نیست زیرا آنها ایده های زیادی دارند ولی برای اجرا مشکل ایجاد می شود افزود: باید برای سازماندهی کنسرتها تلاش شود موسسات قوی وجود داشته باشد و قانون برگزاری کنسرتها در شهرستانها و حتی در تهران نیز ساده تر شود تا موسسات بتوانند با آسودگی خیال اجازه کنسرتها را دریافت و از هنرمندان دعوت کنند.
لطفی در ادامه نشست پیرامون این سئوال که "حضور شما پس از سالها در ایران از سالهای بود که در حوزه های هنر با کاهش کمیتی و کیفیتی مواجه هستیم" گفت: من خود تصمیم گرفتم که به ایران بیایم و باید در نظر داشت که حضور من در ایران نیز مربوط به سال 85 نیست بلکه در سال 72 بود.
وی با اشاره به مشکلات موسیقی بیان کرد: مشکلات موسیقی مشکلاتی نیست که به این زودیها حل شود بلکه مسئله ای تاریخی بوده و از گذشته های دور می آید و از قرن دوم هجری ما مشکلات موسیقی داشتیم.
دو دوره زندگی اجتماعی
این موسیقیدان در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد رشد موسیقیهای زیرزمینی و اینکه این موسیقیها در اثر چه کاستیهایی رشد می کنند به تشریح دو دوره از زندگی اجتماعی مردم جامعه پرداخت و گفت: دوره اول دوره خودجوشی و ساختن و پرداختن با امکانات ذهنی ایرانیها بوده است و خلاقیت نیز در هر زمینه ای به خصوص هنری و فرهنگی خیلی بالا بود.
لطفی با اشاره به اینگه گفته می شود وقتی نگاهها به بیرون نباشد مجبور هستید به درون خودتان نگاه کنید و این نگاه کردن به درون یعنی نگاه به هویت ملی خود افزود: این دوره مربوط به اوایل انقلاب و تا چند سال بعد از جنگ بود و بیشترین آثار هنری ما به ویژه موسیقی که خلاقیت درونی دارد و می تواند گفتگویی با بیرون داشته باشند در این دوره ساخته شد.
وی اضافه کرد: دوره دوم دوره ای بوده که ما بیشتر وارد عرصه بین المللی می شویم و خیابانها نیز از کالاهای خارجی پر می شود و با هر کالای خارجی فرهنگ آن نیز ورود پیدا می کند.
این هنرمند افزود: در دوره دوم که زندگی مصرفی نیز بار زیادی پیدا می کند و از طرفی اینترنت، موبایل و.. نیز وجود دارد متوجه خواهیم شد که با یک بمباران فرهنگی و هنری قرار گرفته ایم.
لطفی با اشاره به راه حلهای این امر نیز بیان کرد: راه حل این مسئله نیز این است که فرهنگهای خیلی خوب دنیا را بپذیریم و استفاده کنیم و موازی با آن برای ارائه هنر و فرهنگ خودمان بالاترین توان را به کار بگیریم.
استراتژی کلان فرهنگی پایدار باید تدوین شود
این هنرمند گفت: باید نگاهمان را از نظر فرهنگی گسترده کنیم اما بیرون از مرزها فقط آمریکا و اروپا نیست.
لطفی در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم برخورداری از استراتژی کلان فرهنگی پایدار نیز گفت: استراتژی فرهنگی و هنری ما نباید با تغییر رؤسای جمهور تغییر کند بلکه باید یا یک تعادل در حوزه فرهنگ و هنر مواجه باشیم.
وی تصریح کرد: در این خصوص باید یک استراتژی کلان فرهنگی و هنری وجود داشته باشد که هر زمان که رؤسای جمهور تغییر می کنند استراتژی مذکور دچار تغییر نشود و در این خصوص باید گفت که موسیقیدانان دارای مشکلات زیادی هستند که با تمام تغییرات باید خودشان را تطبیق دهند.
اجرای کنسرت بزرگ در تخت جمشید
در ادامه جلسه خبرنگاری پیرامون توجه به موسیقی بومی و محلی در کارهای او پرسید که وی نیز پاسخ داد: در مورد موسیقی بومی و محلی باید خود موسیقیدانان بومی کار را دنبال کنند و آن را در سطح کشور از طریق توزیع کنندگان موجود در مرکز منتشر کنند.
وی اما از یک پروژه در حوزه موسیقی بومی خبر داد و گفت: در حال پیگیری پروژه ای در این رابطه هستم که در مورد موسیقی قشقایی است و پیرامون آن با خیلی از موسیقیدانان قشقایی ملاقات داشته و آثاری را جمع آوری کرده ام.
این موسیقیدان اعلام کرد: در صورت اخذ اجازه کنسرت بزرگی در تخت جمشید اجرا می کنم که در این خصوص باید اسپانسرهای خوبی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در این رابطه می توان ارتباطاتی نیز با سازمانهای علاقمند با این کار مثل اکو برقرار کرد افزود: قرار است سفری به کشورهای اکو یعنی آسیای میانه داشته باشم و موسیقیدانان آنها را نیز در این کار داشته باشیم.
گروه همنوازان شیدا قرار است در روزهای چهارم و پنجم تیرماه در باغ عفیف آباد شیراز اجرا داشته باشند و بلیتهای کنسرت نیز برای اولین بار به صورت آن لاین و خرید اینترنتی انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه 70 درصد از بزرگترین موسیقیدانان گذشته ایران شیرازی و استان فارسی بوده اند متذکر شد: با توجه به سیاستهای موجود در حوزه تمرکز زدایی در مرکز و گسترش مراکز فرهنگی در سطوح شهرستانها، مرکزیت دادن موسیقی به شیراز و استان فارس می تواند نقش آفرین باشد.
برنامه های کنسرت در شیراز
لطفی پیرامون جزئیات برنامه های کنسرت گروه همنوازان شیدا در شیراز نیز بیان کرد: این کنسرت در چارچوب کنسرت تهران خواهد بود و البته تفاوتهایی دارد.
وی با اشاره به اینکه خود در قسمت اول تکنوازی خواهد داشت افزود: عنوان تکنوازی با تهران متفاوت خواهد بود چرا که کار بر پایه بداهه پردازی است و بر روی صحنه قطعه انتخاب می شود.
قوانین برگزاری کنسرتها ساده شود
خبرنگاری در ادامه جلسه پیرامون توجه به زمینه های مختلف موسیقی و تولیدات موسیقی برای استان فارس پرسید که لطفی پاسخ داد: اینکه کار بر روی زمینه های هنری منطقه فارس انجام نشده مربوط به فقط استان فارس نیست.
وی توضیح داد: در ایران بیش از 40 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن داریم یعنی این تعداد نفرات افراد بزرگسال هستند و برای ارتباط با این تعداد امکانات موسیقیایی بسیار ضعیف است و بیشترین ضعف نیز در ارتباط با تدارکات و سازماندهی کنسرتها و تولیدات به شمار می رود.
این هنرمند با اشاره به اینکه مشکلی از موسیقیدانان نیست زیرا آنها ایده های زیادی دارند ولی برای اجرا مشکل ایجاد می شود افزود: باید برای سازماندهی کنسرتها تلاش شود موسسات قوی وجود داشته باشد و قانون برگزاری کنسرتها در شهرستانها و حتی در تهران نیز ساده تر شود تا موسسات بتوانند با آسودگی خیال اجازه کنسرتها را دریافت و از هنرمندان دعوت کنند.
لطفی در ادامه نشست پیرامون این سئوال که "حضور شما پس از سالها در ایران از سالهای بود که در حوزه های هنر با کاهش کمیتی و کیفیتی مواجه هستیم" گفت: من خود تصمیم گرفتم که به ایران بیایم و باید در نظر داشت که حضور من در ایران نیز مربوط به سال 85 نیست بلکه در سال 72 بود.
وی با اشاره به مشکلات موسیقی بیان کرد: مشکلات موسیقی مشکلاتی نیست که به این زودیها حل شود بلکه مسئله ای تاریخی بوده و از گذشته های دور می آید و از قرن دوم هجری ما مشکلات موسیقی داشتیم.
دو دوره زندگی اجتماعی
این موسیقیدان در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد رشد موسیقیهای زیرزمینی و اینکه این موسیقیها در اثر چه کاستیهایی رشد می کنند به تشریح دو دوره از زندگی اجتماعی مردم جامعه پرداخت و گفت: دوره اول دوره خودجوشی و ساختن و پرداختن با امکانات ذهنی ایرانیها بوده است و خلاقیت نیز در هر زمینه ای به خصوص هنری و فرهنگی خیلی بالا بود.
لطفی با اشاره به اینگه گفته می شود وقتی نگاهها به بیرون نباشد مجبور هستید به درون خودتان نگاه کنید و این نگاه کردن به درون یعنی نگاه به هویت ملی خود افزود: این دوره مربوط به اوایل انقلاب و تا چند سال بعد از جنگ بود و بیشترین آثار هنری ما به ویژه موسیقی که خلاقیت درونی دارد و می تواند گفتگویی با بیرون داشته باشند در این دوره ساخته شد.
وی اضافه کرد: دوره دوم دوره ای بوده که ما بیشتر وارد عرصه بین المللی می شویم و خیابانها نیز از کالاهای خارجی پر می شود و با هر کالای خارجی فرهنگ آن نیز ورود پیدا می کند.
این هنرمند افزود: در دوره دوم که زندگی مصرفی نیز بار زیادی پیدا می کند و از طرفی اینترنت، موبایل و.. نیز وجود دارد متوجه خواهیم شد که با یک بمباران فرهنگی و هنری قرار گرفته ایم.
لطفی با اشاره به راه حلهای این امر نیز بیان کرد: راه حل این مسئله نیز این است که فرهنگهای خیلی خوب دنیا را بپذیریم و استفاده کنیم و موازی با آن برای ارائه هنر و فرهنگ خودمان بالاترین توان را به کار بگیریم.
استراتژی کلان فرهنگی پایدار باید تدوین شود
این هنرمند گفت: باید نگاهمان را از نظر فرهنگی گسترده کنیم اما بیرون از مرزها فقط آمریکا و اروپا نیست.
لطفی در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم برخورداری از استراتژی کلان فرهنگی پایدار نیز گفت: استراتژی فرهنگی و هنری ما نباید با تغییر رؤسای جمهور تغییر کند بلکه باید یا یک تعادل در حوزه فرهنگ و هنر مواجه باشیم.
وی تصریح کرد: در این خصوص باید یک استراتژی کلان فرهنگی و هنری وجود داشته باشد که هر زمان که رؤسای جمهور تغییر می کنند استراتژی مذکور دچار تغییر نشود و در این خصوص باید گفت که موسیقیدانان دارای مشکلات زیادی هستند که با تمام تغییرات باید خودشان را تطبیق دهند.
اجرای کنسرت بزرگ در تخت جمشید
در ادامه جلسه خبرنگاری پیرامون توجه به موسیقی بومی و محلی در کارهای او پرسید که وی نیز پاسخ داد: در مورد موسیقی بومی و محلی باید خود موسیقیدانان بومی کار را دنبال کنند و آن را در سطح کشور از طریق توزیع کنندگان موجود در مرکز منتشر کنند.
وی اما از یک پروژه در حوزه موسیقی بومی خبر داد و گفت: در حال پیگیری پروژه ای در این رابطه هستم که در مورد موسیقی قشقایی است و پیرامون آن با خیلی از موسیقیدانان قشقایی ملاقات داشته و آثاری را جمع آوری کرده ام.
این موسیقیدان اعلام کرد: در صورت اخذ اجازه کنسرت بزرگی در تخت جمشید اجرا می کنم که در این خصوص باید اسپانسرهای خوبی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در این رابطه می توان ارتباطاتی نیز با سازمانهای علاقمند با این کار مثل اکو برقرار کرد افزود: قرار است سفری به کشورهای اکو یعنی آسیای میانه داشته باشم و موسیقیدانان آنها را نیز در این کار داشته باشیم.
گروه همنوازان شیدا قرار است در روزهای چهارم و پنجم تیرماه در باغ عفیف آباد شیراز اجرا داشته باشند و بلیتهای کنسرت نیز برای اولین بار به صورت آن لاین و خرید اینترنتی انجام می شود.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۶:۴۴ , ۱۳۸۹/۰۳/۲۹
0 نظرهای شما:
Post a Comment