در گفتوگوي فارس با مدير عامل هما اعلام شد:
دلايل زياندهي هما
و آغاز واگذاري هتلهاي هما از فردا
خبرگزاري فارس: مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با تشريح دلايل زيان دهي هما از آغاز واگذاري هتل هاي هما به بخش خصوصي از فردا خبر داد و گفت: قيمت هتلهاي هما در هيئت واگذاري حدود 520 ميليارد تومان تصويب شده است.
فرهاد پرورش در گفتوگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، ضمن اعلام اين خبر، تصريح كرد: همچنين هماكنون ارزيابيهاي واگذاري شركت هواپيمايي ايران ايرتور توسط كارشناسان امر در حال انجام است كه پس از اتمام ارزيابيهاي مذكور، اين شركت هواپيمايي نيز به بخش خصوصي واگذار ميشود.
* براي واگذاري هما ابتدا بايد زياندهي اين شركت برطرف شود
وي با اشاره به آمادهسازي زيرساختهاي لازم براي واگذاري شركت هواپيمايي ايراناير، تصريح كرد: در شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران امكانات، شرايط و بستر واگذاري فراهم است. مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با تأكيد بر اينكه ايراناير كماكان يك شركت زيانده است، گفت: اين ايرلاين براي واگذاري به بخش خصوصي بايد از زياندهي خارج شود. پرورش با بيان اينكه شرايط براي خصوصيسازي هما در حال فراهم شدن است، تصريح كرد: اين شركت هواپيمايي را نميتوان با سيستم دولتي اداره كرد و بايد حتمأ خصوصي شود.
* وظايف حاكميتي هما در اختيار دولت ميماند
پرورش با بيان اينك وظايف حاكميتي هما بايد از وظايف تصديگري جدا شود، تصريح كرد: ايراناير به عنوان يك شركت هواپيمايي ملي نوعي وظايف حاكميتي نيز دارد كه مصالح كشور اقتضاء ميكند برخي مسيرهاي پروازي را اين ايرلاين پوشش دهد و ارتباطات بين ايران و برخي كشورها برقرار باشد. مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: طبق مصوبه واگذاري، بخش حاكميتي ايراناير در اختيار دولت ميماند و بخش ديگر آن كه وظيفه تصديگري است واگذار ميشود. پرورش تأكيد كرد: واگذاري شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با ايران ايرتور و هتلهاي هما متفاوت است زيرا 100 درصد ايران ايرتور و هتلهاي هما واگذار ميشوند.
* دو فرودگاهي بودن هما؛ يكي از دلايل اصلي زيان ايراناير
مديرعامل هما با بيان اينكه راهكارهاي متفاوتي از سوي اينجانب به دولت، سازمان خصوصيسازي و كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي براي خروج هما از زياندهي ارائه شده است، ادامه داد: دو فرودگاهي بودن هما (امام خميني (ره) و مهرآباد)، انجام پروازهاي عمره از فرودگاه مهرآباد و انجام پروازهاي بينالمللي از فرودگاه امام خميني(ره) چند دليل زيانده بودن هما است. پرورش خاطرنشان كرد: اجبار انجام پروازهاي عمره از 10 نقطه ايران هزينه بالايي براي شركت هواپيمايي هما دارد، زيرا هواپيماهاي اين ايرلاين بايد از تهران تا شهرستان مقصد بدون مسافر پرواز كند تا از آن شهرستان به انجام پروازهاي عمره بپردازد. مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: بدان دليل كه حركت هواپيماها از تهران به شهرستان براي انجام پروازهاي حج عمره غيربرنامهاي است، نميتوان براي آن بليت فروخت زيرا بستگي به ساعت پروازي است كه كشور عربستان ارائه ميدهد؛ بنابراين چون ساعت پرواز قابل پيشبيني نيست، قابليت فروش بليت نيز از تهران به شهرستان مقصد وجود ندارد. پرورش در تشريح ميزان زيان يك پرواز هما براي انجام پرواز حج عمره در شهرستان، خاطرنشان كرد: اينگونه پروازها ابتدا از تهران به سمت شهرستان موردنظر بدون مسافر پرواز ميكنند، سپس از آنجا مسافر به سمت مدينه جابهجا ميشود، سپس هواپيماي مذكور دوباره از مدينه به سمت جده بدون مسافر پرواز ميكند تا حجاجي كه قبلأ در جده بودهاند را از آن نقطه به سمت شهرستان موردنظر جابهجا كند؛ دوباره از شهرستان تا تهران اين هواپيما بدون مسافر پرواز ميكند بنابراين همين يك پرواز موجب بروز زيان زيادي براي هما ميشود.
* آزادسازي قيمت بليت براي جلوگيري از زيان ايرلاينها
مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با اشاره به وجود راهكارهايي براي حذف زيانهاي هما، تصريح كرد: نرخ بليتهاي هواپيماي در ايران بايد آزاد شود زيرا هماكنون با توجه به هزينههاي بالاي عملياتي ايرلاينها كه به واسطه شرايط ويژه تحريم ايجاد شده است، شركتهاي هواپيمايي قادر به تأمين مخارج خود نيستند.
* ورود 16 فروند هواپيما در گرو اختصاص بودجه
پرورش در خصوص ورود 16 فروند هواپيمايي كه مقرر شده است در سال 1389 به ناوگان ايران اير افزوده شود، خاطرنشان كرد: همه ساله تجهيز و نوسازي ناوگان و جايگزيني هواپيماي نوين با هواپيماي قديمي در برنامه شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران مدنظر است. مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران ادامه داد: زماني كه برنامه سالانه ارائه شده و و پيشبيني بودجه صورت ميگيرد، تعدادي هواپيما نيز براي خريد در دستور كار قرار ميگيرد تا براي اخذ اعتبارات لازم آن اقداماتي صورت گيرد. پرورش با اشاره به افزوده شدن مسيرهاي جديد پروازي براي هما در سال جاري، تصريح كرد: در صورت كاهش اثرات تحريم، تخصيص اعتبارات و فراهم شدن شرايط، شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران قصد دارد 16 فروند هواپيما به ناوگان خود بيافزايد. مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرد: در حال حاضر اين پتانسيل در بخش فني و عملياتي هما وجود دارد كه اگر هواپيما به ناوگان افزوده شد، بتوان آن را عملياتي كرد.
* بازديد سافا از هما
پرورش در خصوص بازديد كارشناسان سافا از قسمتهاي مختلف اداري و فني شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، تصريح كرد: اين سؤال در ذهن كارشناسان سافا ايجاد شده بود كه قطعات هواپيما در هما با وجود شرايط تحريم ورود هواپيما و قطعات آن به ايران، چگونه تأمين ميشود؟ مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران توضيح داد: كارشناسان سافا علاوه بر بخشهاي فني، قسمتهاي اداري هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران را نيز بررسي كردند. پرورش با اشاره به لزوم رعايت مصالح كشور و انتقاد از برخي رسانهها مبني بر انتشار برخي اخبار غير ضروري، گفت: همگي بايد به اين امر اذعان داشته باشند كه نبايد با انتشار برخي اخبار محرمانه در آسياب حريف آب بريزند. به گزارش فارس، كميته ايمني هوانوردي اتحاديه اروپا (سافا) كه از سوي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به منظور بازرسي از ايمني پروازهاي آسمان اين كشورها تشكيل شده است، اواخر هفته گذشته بازديد خود را از ناوگان هما به اتمام رساند.
وي با اشاره به آمادهسازي زيرساختهاي لازم براي واگذاري شركت هواپيمايي ايراناير، تصريح كرد: در شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران امكانات، شرايط و بستر واگذاري فراهم است. مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با تأكيد بر اينكه ايراناير كماكان يك شركت زيانده است، گفت: اين ايرلاين براي واگذاري به بخش خصوصي بايد از زياندهي خارج شود. پرورش با بيان اينكه شرايط براي خصوصيسازي هما در حال فراهم شدن است، تصريح كرد: اين شركت هواپيمايي را نميتوان با سيستم دولتي اداره كرد و بايد حتمأ خصوصي شود.
* وظايف حاكميتي هما در اختيار دولت ميماند
پرورش با بيان اينك وظايف حاكميتي هما بايد از وظايف تصديگري جدا شود، تصريح كرد: ايراناير به عنوان يك شركت هواپيمايي ملي نوعي وظايف حاكميتي نيز دارد كه مصالح كشور اقتضاء ميكند برخي مسيرهاي پروازي را اين ايرلاين پوشش دهد و ارتباطات بين ايران و برخي كشورها برقرار باشد. مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: طبق مصوبه واگذاري، بخش حاكميتي ايراناير در اختيار دولت ميماند و بخش ديگر آن كه وظيفه تصديگري است واگذار ميشود. پرورش تأكيد كرد: واگذاري شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با ايران ايرتور و هتلهاي هما متفاوت است زيرا 100 درصد ايران ايرتور و هتلهاي هما واگذار ميشوند.
* دو فرودگاهي بودن هما؛ يكي از دلايل اصلي زيان ايراناير
مديرعامل هما با بيان اينكه راهكارهاي متفاوتي از سوي اينجانب به دولت، سازمان خصوصيسازي و كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي براي خروج هما از زياندهي ارائه شده است، ادامه داد: دو فرودگاهي بودن هما (امام خميني (ره) و مهرآباد)، انجام پروازهاي عمره از فرودگاه مهرآباد و انجام پروازهاي بينالمللي از فرودگاه امام خميني(ره) چند دليل زيانده بودن هما است. پرورش خاطرنشان كرد: اجبار انجام پروازهاي عمره از 10 نقطه ايران هزينه بالايي براي شركت هواپيمايي هما دارد، زيرا هواپيماهاي اين ايرلاين بايد از تهران تا شهرستان مقصد بدون مسافر پرواز كند تا از آن شهرستان به انجام پروازهاي عمره بپردازد. مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: بدان دليل كه حركت هواپيماها از تهران به شهرستان براي انجام پروازهاي حج عمره غيربرنامهاي است، نميتوان براي آن بليت فروخت زيرا بستگي به ساعت پروازي است كه كشور عربستان ارائه ميدهد؛ بنابراين چون ساعت پرواز قابل پيشبيني نيست، قابليت فروش بليت نيز از تهران به شهرستان مقصد وجود ندارد. پرورش در تشريح ميزان زيان يك پرواز هما براي انجام پرواز حج عمره در شهرستان، خاطرنشان كرد: اينگونه پروازها ابتدا از تهران به سمت شهرستان موردنظر بدون مسافر پرواز ميكنند، سپس از آنجا مسافر به سمت مدينه جابهجا ميشود، سپس هواپيماي مذكور دوباره از مدينه به سمت جده بدون مسافر پرواز ميكند تا حجاجي كه قبلأ در جده بودهاند را از آن نقطه به سمت شهرستان موردنظر جابهجا كند؛ دوباره از شهرستان تا تهران اين هواپيما بدون مسافر پرواز ميكند بنابراين همين يك پرواز موجب بروز زيان زيادي براي هما ميشود.
* آزادسازي قيمت بليت براي جلوگيري از زيان ايرلاينها
مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با اشاره به وجود راهكارهايي براي حذف زيانهاي هما، تصريح كرد: نرخ بليتهاي هواپيماي در ايران بايد آزاد شود زيرا هماكنون با توجه به هزينههاي بالاي عملياتي ايرلاينها كه به واسطه شرايط ويژه تحريم ايجاد شده است، شركتهاي هواپيمايي قادر به تأمين مخارج خود نيستند.
* ورود 16 فروند هواپيما در گرو اختصاص بودجه
پرورش در خصوص ورود 16 فروند هواپيمايي كه مقرر شده است در سال 1389 به ناوگان ايران اير افزوده شود، خاطرنشان كرد: همه ساله تجهيز و نوسازي ناوگان و جايگزيني هواپيماي نوين با هواپيماي قديمي در برنامه شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران مدنظر است. مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران ادامه داد: زماني كه برنامه سالانه ارائه شده و و پيشبيني بودجه صورت ميگيرد، تعدادي هواپيما نيز براي خريد در دستور كار قرار ميگيرد تا براي اخذ اعتبارات لازم آن اقداماتي صورت گيرد. پرورش با اشاره به افزوده شدن مسيرهاي جديد پروازي براي هما در سال جاري، تصريح كرد: در صورت كاهش اثرات تحريم، تخصيص اعتبارات و فراهم شدن شرايط، شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران قصد دارد 16 فروند هواپيما به ناوگان خود بيافزايد. مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرد: در حال حاضر اين پتانسيل در بخش فني و عملياتي هما وجود دارد كه اگر هواپيما به ناوگان افزوده شد، بتوان آن را عملياتي كرد.
* بازديد سافا از هما
پرورش در خصوص بازديد كارشناسان سافا از قسمتهاي مختلف اداري و فني شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، تصريح كرد: اين سؤال در ذهن كارشناسان سافا ايجاد شده بود كه قطعات هواپيما در هما با وجود شرايط تحريم ورود هواپيما و قطعات آن به ايران، چگونه تأمين ميشود؟ مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران توضيح داد: كارشناسان سافا علاوه بر بخشهاي فني، قسمتهاي اداري هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران را نيز بررسي كردند. پرورش با اشاره به لزوم رعايت مصالح كشور و انتقاد از برخي رسانهها مبني بر انتشار برخي اخبار غير ضروري، گفت: همگي بايد به اين امر اذعان داشته باشند كه نبايد با انتشار برخي اخبار محرمانه در آسياب حريف آب بريزند. به گزارش فارس، كميته ايمني هوانوردي اتحاديه اروپا (سافا) كه از سوي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به منظور بازرسي از ايمني پروازهاي آسمان اين كشورها تشكيل شده است، اواخر هفته گذشته بازديد خود را از ناوگان هما به اتمام رساند.
0 نظرهای شما:
Post a Comment