آمريكا آماده است غني سازي اورانيوم در ايران را بپذيرد

نيويورك تايمز از پيام خصوصي اوباما به ايران خبر داد:
آمريكا آماده است غني سازي اورانيوم
در ايران را بپذيرد


خبرگزاري فارس: نيويورك تايمز در مقاله‌اي به نقل از "اريك بريل " نوشت كه باراك اوباما با ارسال پيامي خصوصي به مقامات ايران اعلام كرده آمريكا آماده است براي حل و فصل مناقشه هسته‌اي غني‌سازي اورانيوم را در ايران بپذيرد.

به گزارش فارس، پايگاه اينترنتي "فارن‌پالسي " در مقاله‌اي تحليلي به بررسي مواضع گزارشگران و تحليلگران غربي در قبال حوادث انتخابات رياست‌جمهوري ايران و پس از آن پرداخته و اين تفسيرها و پوشش‌هاي خبري غلط و گمراه‌كننده را باعث تباهي و ضعف سياست خارجي دولت "اوباما " در قبال ايران معرفي كرده است.
در ادامه بررسي تأثير پوشش خبري مغرضانه انتخابات و حوادث پس از آن بر سياست خارجي آمريكا آمده است: سه هفته قبل از انتخابات، در مقاله‌اي منتشر شده در روزنامه "نيويورك‌تايمز " اعلام كرديم كه علاقه وافر باراك اوباما به درگير ساختن ايران در فرآيند مذاكرات در خطر انفجار دروني قرار دارد. "اريك بريل " (Eric Brill)، حقوقدان آمريكايي در اين مقاله كه در روزنامه نيويورك تايمز به چاپ رسيد، يادآور شد: خط‌ مشي مذاكره اوباما از آن جهت در خطر است كه وي هيچ علاقه‌اي به اتخاذ گام‌هاي ملموس ندارد؛ يعني، اعلان رسمي رد سياست تغيير رژيم، لغو برنامه‌هاي پنهاني براي بي‌ثبات كردن جمهوري اسلامي كه در زمان گذشته وي يعني جرج بوش آغاز شده‌اند، و ارسال خصوصي پيامي مبني بر اينكه آمريكا آماده است تا به عنوان قدمي كلي براي حل و فصل مناقشه هسته‌اي، غني‌سازي اورانيوم را در ايران بپذيرد، اين عوامل مي‌توانستند جديت وي را در بازسازي روابط بين ايران و آمريكا اثبات كنند. بريل در ادامه تأكيد كرده است: اوباما حتي به نامه بي‌سابقه تبريك از جانب احمدي‌نژاد نيز پاسخ نداد، وي به جاي آن نامه‌اي مبهم به رهبر جمهوري اسلامي نوشت، ‌اقدامي كه تكرار يك سابقه تاريخي شكست خورده بود. در زمان "دونالد ريگان " و در ماجراي ايران-كنترا نيز سعي شد به جاي نظام جمهوري اسلامي مستقيماً با رهبري آن تماس برقرار شود كه به شكست انجاميد. اين حقوقدان آمريكايي در ادامه تصريح كرده است: گزارش‌هاي گسترده اشتباه در مورد انتخابات رياست‌جمهوري ايران و ترسيم وجهه‌اي غيردقيق از جنبش سبز باعث شد آن دسته از مقامات دولت اوباما كه قصد دارند آمريكا فراي سخنان صرف حركت كند به حاشيه رانده شوند، در نتيجه، كاخ سفيد به موضع عمومي و هميشگي عقب‌نشيني كرد و اعلام داشت كه واشنگتن مايل به مذاكره با تهران بود اما تهران علاقه‌اي به اين كار نداشت. نيويورك تايمز در بخش ديگري از اين مقاله آورده است: ايران پيشنهاد البرادعي را رد نكرد، دولت ايران در ملأ عام و به طور رسمي اعلام كرد كه اصل اين پيشنهاد را مي‌پذيرد اما در مورد برخي جزئيات بايد مذاكره ادامه يابد. اين دقيقاً دولت اوباما بود كه پيشنهاد البرادعي را به صورت گزينه "يا قبول كن و يا رد كن " تعريف نمود، چيزي كه خود البرادعي مي‌گفت نبايد اين‌گونه مي‌شد، دولت آمريكا فقط فشار وارد آورد كه يك قطعنامه تحريمي ديگر عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل تصويب شود اگرچه كه در دولت هيچ‌كس باور ندارد اين تحريم‌ها تأثير قابل ملاحظه در فرآيند تصميم‌گيري ايران خواهد داشت.

0 نظرهای شما: