اخباری از روزنامه ها

اخباری از روزنامه ها


کشف فساد عميق اقتصادي در برخي شرکت‌هاي دولتي
سرويس خبر: رئيس قوه قضائيه از کشف فساد بسيار عميق در برخي شرکت‌هاي دولتي خبر داد و گفت: افرادي را در اين باره دستگير کرده‌ايم و بعداز قطعي شدن احکام، نام آنها اعلام خواهد شد.
آيت الله صادق لاريجاني در يك گفت وگوي زنده تلويزيوني از شبکه اول سيما افزود: با هر هزينه‌اي با قدرت‌هاي فاسد اقتصادي مقابله مي‌کنيم اما احساس مي‌کنم به هر دليلي اين عزم يک جاهايي تضعيف شده است واين قول را به مردم شريف مي‌دهم که دستگاه قضايي بنا و عزم قطعي را براي مبارزه با فساد اقتصادي دارد، ولي نبايد براي برخورد با مفاسد اقتصادي قوانين را زير پا بگذاريم
رئيس قوه قضائيه گفت: مواردي از مفاسد اقتصادي را که کشف شده است، بعد از رسيدگي و قطعي شدن مجازات‌ها، حتماً اعلام مي‌کنيم و فرقي نمي‌کند مجرمان چه کساني باشند.

بي حجابي جرم است
به گزارش ايرنا، آيت الله لاريجاني در ادامه با تاکيد به اين که حسب قانون مجازات اسلامي بي حجابي جرم است و براي آن مجازات تعيين شده است، تاکيد کرد: قــوه قضائيه و نيروي انتظامي به عنوان ضابط دستگاه قضايي حق ندارند از قانون تخلف کنند و اين نيرو موظف است با جرم مشهود برخورد کند.
وي با تاکيد بر اين که در مقابله با بي حجابي از افراط کاري حتما بايد اجتناب شود، افزود: از کساني که تابحال حجاب را رعايت نکرده‌اند، مي‌خواهيم حداقل از باب احترام به قانون کشور و حقوق مردم در يک جامعه مردم سالار ديني،آن را رعايت کنند.

پرونده دانشگاه آزاد
رئيس قوه قضائيه در بخش ديگري از اين گفت وگو، شوراي عالي انقلاب فرهنگي را نهادي مفيد و داراي اعتباري کاملاً قانوني دانست و گفت: دستگاه قضايي حق ورود به دايره وظايف اين شورا را ندارد.
آيت الله لاريجاني در پاسخ به سئوالي درباره مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيرامون دانشگاه آزاد و دستور توقف اين مصوبه توسط يکي از قضات، افزود: هشت سال در شوراي نگهبان براي مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي اثري در حد قانون قائل مي‌شديم و طبق فرمايشات حضرت امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب مصوبات اين شورا اعتبار قانوني دارد.
وي يادآور شد: در قانون ديوان عدالت اداري نيز تصريح شده است که مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي مانند مصوبات شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديوان قابل بررسي نيست، بنابراين در مواردي که جزو حيطه وظايف شوراي عالي انقلاب فرهنگي است دستگاه قضايي حق ورود ندارد، اما اگر نظر قاضي اين باشد که حق ورود دارد، بنده به هيچ‌وجه نمي‌توانم چيزي را به او تحميل کنم.
رئيس قوه قضائيه با تاکيد برحفظ احترام و استقلال قضات افزود: بنده به هيچ وجه بنا ندارم از اهرم‌هاي قانوني براي فشار به قاضي استفاده کنم، چرا که حتي اگر قاضي اشتباه کند، حفظ استقلال او به نفع دستگاه قضايي است.
وي اختيارات شوراي انقلاب فرهنگي را داراي چارچوب خاصي دانست و تأکيد کرد: اگر در حيطه اختيارات اين شورا به کسي ظلم شود قوه قضائيه صلاحيت دارد به اين موضوع رسيدگي کند. آيت الله لاريجاني گفت: در بند5 اساسنامه دانشگاه آزاد گفته شده که اين دانشگاه نهاد عمومي غير دولتي است که اين موضوع تصرف خاصي در املاک و مستغلات دانشگاه آزاد ايجاد مي‌کند و اين تصرف قابل شکايت در دادگاه است. وي با بيان اين که نبايد بحث‌هاي حقوقي را با تبليغات سياسي بياميزيم، تاکيد کرد:‌ در روزهاي اخير جرياني مشاهده مي‌شود که به نفع نظام، قوه قضائيه و مجلس نيست و عده‌اي آن را اسباب توهين به مجلس و قوه قضائيه قرار داده‌اند و فضا را آلوده مي‌کنند. رئيس قوه قضائيه ضمن انتقاد به برخي مطالب مطرح شده در رسانه‌ها عليه مجلس شوراي اسلامي در خصوص دانشگاه آزاد، گفت: دستگاه قضايي توهين به نهادهاي قانوني را به هيچ‌وجه نمي‌پذيرد. آيت الله لاريجاني همچنين دستور توقف مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي توسط يک دادگاه را اشتباه دانست و افزود: نبايد استقلال قاضي مورد هتاکي قرار بگيرد.

بر خورد بامخلان امنيت

رئيس قوه قضائيه همچنين ضمن دفاع از عملكرد قوه قضائيه در مقابله با حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوري، تاكيد كرد: قوه قضائيه با كساني كه خلاف امنيت كشور اقدام كنند برخورد قاطع كرده است و خواهد كرد.آيت‌الله لاريجاني تاكيد كرد: از قوه قضائيه فقط بايد توقع داشت كه قانونمدار باشد و بنده هم به همه دستگاه‌هاي قضايي تاكيد كرده‌ام حق تخطي از قانون را ندارند.

0 نظرهای شما: