بیانیه تهران اعتقاد ماست / آینده خاورمیانه نباید با جنگ همراه باشد

سفیر ترکیه در مهر
بیانیه تهران اعتقاد ماست


/ آینده خاورمیانه نباید با جنگ همراه باشد "امید یاردیم" سفیر ترکیه در کشورمان با تاکید بر حمایت قطعی کشورش از بیانیه سه جانبه تهران و لزوم پیگیری موضوع هسته ای ایران از راه دیپلماتیک، همکاری دو کشور را ضامن حل معضلات منطقه ای دانست. "امید یاردیم" ضمن حضور در خبرگزاری مهر در نشستی به تشریح روابط ایران و ترکیه در ابعاد مختلف به ویژه مواضع کشورش در قبال موضوع هسته ای پرداخت.

سفیر ترکیه درباره سطح روابط تهران و آنکارا و چشم انداز این روابط با توجه به تحولات اخیر بین المللی گفت: ترکیه و ایران از دیرباز در زمینه های سیاسی و اقتصادی همکاریهای گسترده ای داشته و در حال حاضر نیز در حال برداشتن قدمهای مهمی در این زمینه ها هستند. با این حال این دو کشور باید برای تعمیق روابط خود شناخت کاملتری از یکدیگر بدست آورند و این امر مستلزم ایجاد زیرساختهای جدیدی است که با تکیه بر نزدیکی فرهنگی و علمی بیشتر از قبیل همکاریهای بین دانشگاهی، بین مردمی و بین رسانه ای به دست می آید. از این لحاظ خبرگزاریها و مطبوعات نقش و وظیفه مهمی در روابط فیمابین دارند. نزدیکی روابط بین دو ملت سبب بهبود روابط دولتها شده و نیز به گسترش هر چه بیشتر مناسبات می انجامد. وی با تاکید بر لزوم افزایش همکاریهای بین رسانه ای دو کشور افزود: همانگونه که رسانه های ترکیه به منظور فهم بهتر مسائل ایران باید با فرهنگ، اندیشه و تفکرات ایرانیها آشنا شوند، رسانه های ایران نیز باید با فرهنگ ترکها و اندیشه های مردم این کشور آشنا شده و این مسئله را به مخاطبان خود منتقل کنند. در حقیقت نزدیکی روابط بین دو ملت سبب بهبود روابط دولتها شده و نیز به گسترش هر چه بیشتر مناسبات می انجامد. البته ما هنوز در آغاز این راه هستیم و هنوز کارهای بسیار مهمی در این راستا وجود دارد، از این رو ما به عنوان سفارت ترکیه در ایران خواستار داشتن سهمی در این روند و پیشگام شدن در مسیر جدید هستیم.
وی با اشاره به اظهارات اخیر"احمد داود اوغلو" وزیر خارجه ترکیه در مورد پایبندی دولتهای ترکیه و برزیل به توافقنامه تهران گفت: مقامهای سه کشور در هفدهم ماه می بیانیه تهران را امضا کردند و دائما نیز حمایت خود را از این بیانیه اعلام کرده اند. ما پیگیر این مسئله هستیم و همانند تهران و آنکارا، برازیلیا نیز پشتیبان این توافق است. امضای این بیانیه نشان داد که این کشورها چقدر به دیپلماسی اهمیت می دهند. ما معتقدیم که فشار و تهدید در دنیای امروز کارآیی ندارد، برای همین خواستار حل موضوع هسته ای ایران از راه مذاکره هستیم. من معتقدم که این روند ادامه خواهد داشت و ما نیز این مسئله را در تمام دیدگاههای خود خواهیم گنجاند؛ این روند مثبت ادامه داشته و به نتیجه خواهد رسید. همانطور که با رای منفی خود در شورای امنیت نشان دادیم، تحت هر شرایطی از توافقنامه تهران حمایت می کنیم. به بیان دیگر مواضع دیروز و امروز ما در این مورد هر چه بوده، در آینده نیز همین خواهد بود. امید یاردیم حمایت ترکیه از توافق تهران را قطعی دانست و اظهار داشت: ما نیز همانند ایران به ارزشهایی قائل بوده و به مسائلی اعتقاد داریم، از این رو تحت هر شرایطی به تعهدات خود پایبندیم، از این رو ما همانطور که با رای منفی خود در شورای امنیت نشان دادیم، تحت هر شرایطی از توافقنامه تهران حمایت می کنیم. به بیان دیگر مواضع دیروز و امروز ما در این مورد هر چه بوده، در آینده نیز همین خواهد بود. سفیر آنکارا در تهران خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید منطقه خاورمیانه منطقه ای حساس و استراتژیک بوده و دو کشور ایران و ترکیه جزو مهمترین کشورهای این منطقه هستند. در حال حاضر نیز مشکلاتی اساسی در منطقه وجود دارد که در سطح جهانی تاثیر گذار است؛ مسائل عراق، افغانستان و فلسطین از جمله این مسائل است که بطور مستقیم به ما ارتباط دارد. به همین دلیل ما اصرار داریم که این مشکلات بطور کامل و پایدار حل و فصل شود. سعی آنکارا بر این است که با همکاری ایران و سوریه به این هدف برسد. وی تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است که آینده خاورمیانه نباید با جنگ همراه باشد، به همین دلیل باید این معضلات با همکاری ایران، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه حل شود تا خاورمیانه با ایجاد ثبات و آرامش به الگویی برای دیگر مناطق جهان تبدیل شود. از این لحاظ رابطه ما با ایران بسیار مهم بوده و از لحاظ سیاسی نیز این روابط بسیار خوب و سازنده است. همچنین ما با داشتن روابط در سطوح بالا تلاش داریم که این مناسبات را مستحکم تر کرده و حفظ نماییم. این اراده سیاسی در ملاقاتهای مقامهای دو کشور قابل مشاهده است، به عنوان نمونه می توان از سفر رئیس جمهوری ایران در هفته گذشته به ترکیه، سفر مکرر وزیران دولت ترکیه به ایران، سفر رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به آنکارا و سفر متقابل اخیر رئیس پارلمان ترکیه به تهران نام برد. به گفته وی در عین حال مناسبات زیر مجموعه این مقامها نیز شامل استانداران، شهرداران با مقامهای ایرانی مستحکم شده و همکاریهای دو جانبه در زمینه های اقتصادی و تجاری پیگیری می شود. با این حال این مناسبات کافی نیست و باید بسیار بیش از میزان کنونی گسترش یابد. دو کشور ایران و ترکیه قبل از هر چیز صاحب فرهنگ و اعتقادات مشترک هستند و زمینه های همکاری آنها بسیار گسترده است.

تاریخ انتشار، تهران: ۱۰:۴۴ , ۱۳۸۹/۰۴/۰۵


کشتار کاروان آزادی حمله به ترکیه بود

آخرین تحولات ترکیه وجنگ با پ ک ک


سفیر ترکیه در تهران قتل عام کاروان آزادی را حمله به کشورش دانست و بر لزوم پایان یافتن محاصره غزه طبق قطعنامه 1860 شورای امنیت تاکید کرد. "امید یاردیم" در ادامه نشست با خبرنگاران مهر حمله نظامیان صهیونیست به کاروان آزادی در آبهای بین المللی را برای آنکارا بسیار مهم ارزیابی کرد. به گفته وی از دیدگاه ترکیه، این اقدام به معنای حمله به ترکیه بود، چرا که در جریان آن افراد بی سلاحی کشته شدند که تنها قصد کمک به مردم تحت محاصره غزه را داشتند.
وی معتقد است که این حمله شکاف بین جامعه جهانی و رژیم صهیونیستی را گسترش داده و موجب بروز اختلاف بین تل آویو و همپیمانان غربی اش شد، به گونه ای که بسیاری از مقامها، اعضای پارلمانها و مجامع بین المللی جهان این جنایت را محکوم کردند. وی همچنین سیاست آنکارا در سطح بین المللی را پیگیری این اقدام و انتظار از رژیم صهیونیستی برای پذیرش جرم خود و عذرخواهی بابت آن از ترکیه عنوان کرد. کاروان آزادی تنها حامل کمکهای انساندوستانه برای مردم غزه بود و ادعای اسرائیل مبنی بر وجود سلاح در این کاروان کذب محض است. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما خواستار تشکیل یک کمیته بین المللی برای تحقیق در این مورد هستیم. کاروان آزادی متشکل از 600 فعال صلح از 30 کشور جهان بود و هیج رابطه مستقیمی با دولت ترکیه نداشت، از سوی دیگر اسرائیل در آبهای بین المللی به این کاروان حمله کرده و شهروندان ترکیه ای را به گلوله بسته است. اینکه سازمان دهندگان این کاروان چه برآوردی از واکنش اسرائیل داشتند، مشخص نیست اما قدرمسلم، این کشتیها تنها حامل کمکهای انساندوستانه برای مردم غزه بوده اند و ادعای اسرائیلیها مبنی بر وجود سلاح در این کاروان کذب محض است.
وی خاطرنشان کرد: حمله مذکور در حالی انجام گرفته که کشتیها در 70 کیلومتری سواحل اسرائیل و 50 کیلومتری سواحل غزه بوده اند و از سویی شلیک به قربانیان از فاصله نزدیک صورت گرفته است، به همین دلیل ما این اتفاق را حمله ندانسته و آن را قتل عام می دانیم. به گفته وی این در حالی است که محاصره غزه تنها به بهانه اسیر شدن یک نظامی اسرائیلی در دستان حماس صورت گرفته و این منطقه با همه ساکنانش به خاطر یک نفر در این وضعیت قرار گرفته اند. به همین دلیل محاصره غزه به خاطر یک نفر و کشتن 9 نفر بدلیل مخالفت با ادامه این محاصره، قابل قبول نیست. در حقیقت دست رژیم اشغالگر اسرائیل به خونهای زیادی آلوده است. طبق قطعنامه 1860 شورای امنیت، محاصره غزه قطعا باید شکسته شود. در این قعطنامه سازمان ملل از اسرائیل خواسته است که هر چه سریعتر به محاصره این منطقه پایان دهد. یاردیم در مورد اقدامات بعدی آنکارا در قبال حمله صهیونیستها به کاروان آزادی یادآور شد: هم اکنون پیگیری مسئله حمله به کاروان آزادی مهمترین موضوع آنکارا در سطح بین المللی است، اما هنوز هیچ برنامه ای برای ترتیب دادن کاروان کمکی دیگر به غزه و یا حضور سران ترکیه در این کاروانها وجود ندارد. با این حال طبق قطعنامه 1860 شورای امنیت، محاصره غزه قطعا باید شکسته شود. در این قعطنامه سازمان ملل از اسرائیل خواسته است که هر چه سریعتر به محاصره این منطقه پایان دهد. وی اظهار داشت: روابط ترکیه با اسرائیل دوران حساسی را سپری می کند و شرایط ما برای ادامه این روابط نیز اعلام شده است. همانطور که گفتم یکی از این شرایط این است که ما خواستار تشکیل یک کمیته تحقیق بین المللی در مورد حمله مذکور شده ایم و کاری که می توانیم انجام دهیم این است که مناسباتمان را کاملا با مواضع آتی اسرائیل در قبال خواسته هایمان، تنظیم نماییم. البته این مسئله می تواند تاثیرات منفی بر روابط ما بگذارد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات دولت "رجب طیب اردوغان" برای تغییر در قانون اساسی ترکیه خاطرنشان کرد: این فعالیتها در چارچوب قانون انجام می شود و رای گیریها و هر اقدامی که انجام می گیرد در همین چارچوب بوده و خارج از آن نیست، این مسئله روندی قانونی را طی می کند و مردم با رای خود، سرنوشت آن را تعیین می کنند، در حقیقت این امر بخشی از روند طبیعی دمکراسی در کشور است و در نهایت ملت تصمیم گیرنده خواهند بود. سفیر ترکیه در تهران با اشاره به تحولات اخیر منطقه و تاثیر آن در عضویت این کشور در اتحادیه اروپا گفت: ترکیه به تمامی همسایگان خود به یک چشم نگاه می کند، ما فقط رویمان به سمت اروپا نیست، هر چند روابط ما با اروپا تنگاتنگ است، تاریخی طولانی در همکاری با کشورهای این منطقه داریم، بخشی از شهروندان ما در این کشورها زندگی می کنند و ما نامزد پیوستن به این منطقه هستیم، اما این مسئله از اهمیت حفظ روابط ما با کشورهایی مانند ایران و روسیه نمی کاهد. یعنی آنکارا می کوشد روابط خود را با همه طرفها بطور شفاف و با صمیمیت کامل حفظ نموده و تعمیق بخشد.
وی در پایان به درگیریهای اخیر ارتش ترکیه با شبه نظامیان کرد در مناطق مرزی این کشور با عراق اشاره و تاکید کرد: نمی توان صراحتا گفت که این گروه اقدامات خود را در راستای خواسته کشوری خاص انجام می دهد، با این حال مشخص است که برخی کشورها از فعالیتهای این گروه حمایت می کنند و به نظر می رسد که این فعالیتها بیشتر با هدف به آشوب کشیدن منطقه صورت می گیرد.




تاریخ انتشار، تهران: ۱۴:۳۹ , ۱۳۸۹/۰۴/۰۵

0 نظرهای شما: