شناسائی بین المللی نسل کشی ارمنیان

شناسائی بین المللی نسل کشی ارمنیان
توسط مجالس و دولت های مختلف جهان


آرژانتین
در 31 مارس 2004 سنای آرژانتین اعلامیه ای به این شرح صادر کرد:آقای رئیس جمهور،به منظور اعلام همبستگی با جامعه ارمنی، این قربانیان اولین نسل کشی قرن بیستم، و یادآوری جرمی که موجب نابودی بیش از یک و نیم میلیون تن از آنان بین سال های 1915-1918 توسط دولت ترکیه گردید، و نیز محکوم کردن هرنوع تعرض به حقوق بشر ملت ها و به منظور جلوگیری از بی مجازات ماندن جرائم علیه بشریت، این مجمع شریف بعد از سالیان متمادی با همسویی با بسیاری دیگر از مجالس کشورها (اوروگوئه، برزیل، فرانسه، سوئیس، یونان، ایتالیا، لبنان، بلغارستان، بلژیک، روسیه، پارلمان اروپا و...) یادبود 24 آوریل، روز آغاز نسل کشی ارمنیان به دست دولت ترکیه در سال 1915 را گرامی می دارد. این مجلس از سال 1984 تا به امروز این رسم را حفظ کرده است.
در 20 اوت 2003 سنای این کشور اعلامیه ای به این مضمون صادر کرده است:با اندوه فراوان هشتادوهشتمین سالگرد نسل کشی و قتل یک و نیم میلیون ارمنیان را که توسط دولت ترکیه بین سال های 1915 و 1923 صورت گرفت گرامی می داریم. اولین نسل کشی قرن بیستم که توسط دولت ترکیه به صورت از پیش طرح ریزی شده انجام گرفته و یک و نیم میلیون ارمنی در این راه نابود شده و مجبور به جلای وطن شدند، زیرا دولت ترکیه اراضی آنها را غصب نموده و اجازه اقامت در سرزمین های تاریخی شان را به آنان نمی دهد.
در 5 مه 1993 سنای این کشور اعلامیه همبستگی کامل خود را با جامعه ارمنی که قربانی اولین نسل کشی قرن بیستم شده و یک و نیم میلیون قربانی به دست دولت ترکیه بین سال های 1913 و 1917 داده است، اعلام نمود.
آلمان

در 16 ژوئن 2005 مجلس آلمان با انجام رای گیری علنی و به اتفاق آرا، لایحه ای را که از طرف جزب مخالف دولت ارائه شده بود تصویب کرد. طی این لایحه از مقامات حکومتی ترکیه خواسته شده است تا موضوع "آواره سازی و کشتار از پیش طراحی شده بیش از یک میلیون تن از ارمنیان را پی گیری کنند" واقعه ای که در دوره حکومت عثمانی صورت گرفته است. در متن این لایحه از واژه نسل کشی ذکری نشده است، با این حال آمده است که برخی از کشورها، سازمان های بین المللی و شمار زیادی از مورخین قبلا در این مورد اعلام نظر قطعی نموده و کشتارهای انجام گرفته در 1915 را نسل کشی اعلام نموده اند.
نمایندگان مجلس آلمان بر این موضوع تاکید نموده اند که هدف از ارائه این لایحه کاهش تنش های موجود در روابط ارمنستان و ترکیه و نیز ترغیب دولت آلمان له پذیرفتن نقش فعال خود در تحقق این کشتارها بوده است. در لایحه آمده است که آلمان نیز به طور نسبی در کشتار ارمنیان مسئول شناخته می شود زیرا هیچ اقدامی در راه جلوگیری از وقوع این حوادث صورت نداده است. در متن این لایحه، دولت ترکیه مورد انتقاد قرار گرفته است زیرا آنکارا همچنان به انکار این موضوع ادامه داده و مانع از مبادلات آزادانه آرا در این زمینه می شود.
اسلواکی
در 30 نوامبر 2004 مجلس ملی اسلواکی واقعه نسل کشی ارمنیان را که طی آن صدها هزار تن از ارمنیان ساکن امپراتوری عثمانی کشته شدند، به رسمیت شناخت و این عمل را به عنوان جرمی علیه بشریت مورد توجه قرار داد. این رای گیری با نتیجه 70 رای مثبت و بدون رای منفی انجام گرفت.
ایالات متحده امریکا
مجالس قانون گزاری و سنای ایالت های زیر طی سال های 1965 تا به امروز (2010) نسل کشی 1915 ارمنیان را شناسایی نموده اند:
کالیفرنیا
آیلند
ویرجینیا
جورجیا
کارولینای جنوبی
ایلینویز
پنسیلوانیا
میشیگان
نیویورک
نوادا
مین
ویسکانسین
آریزونا
مری لند
آرکانزاس
نیوجرسی
کلرادو
مونتانا
ماساچوست
اکلاهاما
آلاسکا
واشنگتن
قلوریدا
کانکتیکات
اورگون
همپشایر

اوروگوئه

در 26 مارس 2004 مجلس اوروگوئه لایحه ای در دو ماده به منظور شناسایی روز 24 آوریل، به عنوان روز نسل کشی ارمنیان به تصویب رسانید. نخست روز 24 آوریل به عنوان "روز شناسایی شهدای ارمنی" به منظور ادای احترام به قربانیان نسل کشی ملی در سال 1915 اعلام شد.
در 23 آوریل 1985 اجلاس ملی اوروگوئه نسبت به محکومیت نسل کشی ارمنیان تصمیم گیری نمود.
20 آوریل 1965 مجالس سنا و نمایندگان کشور اوروگوئه طی جلسه مشترکی تصمیمات زیر را اتخاذ نمودند:
ماده 1. روز 24 آوریل سال جاری به یاد قربانیان کشتار سال 1915 "روز یادبود شهدای ارمنی" اعلام می شود.
ماده 2. شبکه های رادیوی دولتی کشور موظفند بخشی از برنامه های عادی خود را به طرح مطالبی پیرامون مسائل این ملت اختصاص دهند.
ماده 3. برای ارمنیان بازمانده از این نسل کشی که در موسسات دولتی این کشور مشغول به خدمت هستند روز 24 آوریل روز غیر کاری اعلام می شود.
ماده 4. دبیرستان شماره 156 شهر مونته ویدئو از این پس به نام "ارمنستان" نامگذاری شود.
ایتالیا

در 16 نوامبر 2000 مجلس نمایندگان ایتالیا با توجه به مصوبات سازمان های بین المللی در خصوص مجازات و پیش گیری از نسل کشی ها، لایحه ای را به تصویب رسانده و از دولت ایتالیا خواستار آن شد که این نسل کشی را شناسایی کند.
در متن لایحه مربوط آمده است: مجلس نمایندگان ایتالیا همچنین به این موضوع توجه داشته است که قطعنامه 15 نوامبر 2000 پارلمان اروپا توجه خود را به مسائل ارمنیان در سه پاراگراف با اهمیت خاصی معطوف داشته است: "ما شناسایی نسل کشی را که نسبت به اقلیت ارمنی [در امپراطوری عثمانی] قبل از استقرار جمهوری ترکیه امروزی صورت گرفته است اکیدا توصیه می کنیم، بهبود روابط با همسایگان ترکیه در قفقاز چنانچه توسط خود دولت ترکیه نیز پیشنهاد شده است و در حمایت از پیشنهاد مطرح شده توسط عالیجناب کوهن بندیت رئیس کمیسیون پارلمانی "بای پارتیزان" در موضوع روابط اتحادیه اروپا و ترکیه "از دولت ترکیه دعوت می کنیم مذاکرات با جمهوری ارمنستان را آغاز نموده ارتباطات دیپلماتیک و تجاری بین دو کشور را از نو آغاز کنند و به محاصره اقتصادی که در حال حاضر حاکم است پایان دهند".
بلژیک
در 21 آوریل 2005 مجلس بلژیک با نتیجه آرای 108 رای مثبت و 21 رای ممتنع بدون هیچ رای منفی لایحه ای به تصویب رسانید که بنا بر آن هر کس نسل کشی ارمنیان در سال 1915 را انکار کند به 8 روز تا یک سال حبس یا 26 یورو تا 5000 یورو جریمه نقدی محکوم خواهد شد.
در 26 مارس 1998 مجلس سنای این کشور تصمیمی باین شرح اتخاذ نمود: با توجه به نتیجه تحقیقات متعددی که در خصوص اوضاع و شرایط زندگی ارمنیان ترکیه در شروع قرن بیستم صورت گرفته است، و نیز با توجه به کنوانسیون پیش گیری و مجازات نسل کشی مصوبه سازمان ملل، همچنین تصمیم 18 ژوئن 1987 شورای اروپا که تاییدی است بر اعمال نسل کشی از پیش طراحی شده نسبت به ارمنیان ترکیه در سال 1915 و با توجه به این امر که مصوبه 1987 شورای اروپا موفق نشد دولت ترکیه را وادار به پذیرش واقعیت نسل کشی سال 1915 نماید، بدینوسیله خواهان اعلام واقعیت نسل کشی به دست آخرین دولت امپراطوری عثمانی از دولت ترکیه می باشیم.
بلغارستان

در 20 آوریل 1995 مجلس بلغارستان با حفظ یک دقیقه سکوت یاد و خاطره یک و نیم میلیون شهدای اولین نسل کشی قرن بیستم را گرامی داشت. سنتوف عضو آکادمی و رئیس مجلس آن کشور اعلامیه ای رسمی در ارتباط با کشتارهایی که نسبت به ارمنیان صورت گرفته است قرائت نمود. رئیس مجلس در بخشی از سخنان خود گفت: "روز 24 آوریل مقارن با هشتادمین سالگرد اعمال وحشیانه نسل کشی توسط امپراطوری عثمانی علیه ملت ارمنی است. این وقایع اندوهبار که منجر به نابودی بی دلیل بیش از یک میلیون تن از ارمنیان می باشد امروز نیز مایه خشم و نفرت بشریت است. در دنیای معاصر تلاش های به کار رفته در راه ارتکاب این نسل کشی بود که مجریان آن را به افتضاح و بی آبرویی محض روبرو ساخت. ما به عنوان یک کشور متمدن که معاهده مورد تایید سازمان ملل متحد و همچنین تمامی معاهدات مهم حافظ حقوق بشر را امضا نموده ایم، این سالگرد را رسما برگزار می کنیم تا اعلام نماییم که از طریق مبارزه می توانیم اطمینان حاصل کنیم که دیگر هرگز و در هیچ نقطه ای از دنیا در آستانه ورود به قرن بیست و یکم آثاری از نسل کشی تکرار نخواهد شد".
روسیه

در 14 آوریل 1995، دومای دولتی روسیه فدرال، اعلامیه "محکومیت نسل کشی سال های 1915-1922 ارمنیان" را به تصویب رسانید. در متن این اعلامیه آمده است: "با پیروی از کنوانسیون بین المللی 1948 سازمان ملل در موضوع پیش گیری از نسل کشی ها، به منظور احیای سنت های بشردوستانه ملت روس، با توجه به این امر که نابودسازی فیزیکی ملت برادر ارمنی در سرزمین های اجدادی خود هدف فروپاشی روسیه را به دنبال داشته است، دومای دولتی روسیه مسئولان نسل کشی سال های 1915-1922 ر محکوم نموده، و با ابراز همدردی با ملت ارمنی، روز 24 آوریل را روز یابود قربانیان نسل کشی اعلام می نماید". سوئد در 29 مارس 2000 مجلس این کشور لایحه شناسایی و تایید نسل کشی ارمنیان را به تصویب رسانید. اظهارات مربوطه به این شرح است: اعلام رسمی و شناسایی نسل کشی ارمنیان حائز اهمیت و مورد لزوم است. در 1985 سازمان ملل و پارلمان اروپا این حقیقت را تایید نمودند که در شروع قرن بیستم امپراطوری عثمانی نسل کشی علیه ارمنیان صورت داده است. این موضوع که افزایش آزاداندیشی و درک تاریخی وقایع سال 1915 و سال های پس از آن هرچه بیشتر توسعه پیدا کند از اهمیت زیادی برخوردار است. پیشرفت و بهبود حاصل شده در این زمینه همچنین اهمیت زیادی برای ثبات و توسعه تمامی منطقه قفقاز خواهد داشت.
سوئیس

در 16 دسامبر 2003 شورای ملی سوئیس لایحه مربوط به شناسایی نسل کشی ارمنیان را تصویب کرد. در مقدمه متن این لایحه آمده است که شورای ملی سوئیس نسل کشی 1915 ارمنیان را شناسایی نموده و از دولت آن کشور درخواست می کند این موضع گیری را از طریق مجاری معمول دیپلماتیک منتقل سازد. در بند الف لایحه همچنین ذکر شده است که کشتار ارمنیان امپراطوری عثمانی در دوره جنگ جهانی اول باعث نابودی بیش از یک میلیون تن از مردمی شده است که بنا به دستور حاکمان دولت عثمانی به آوارگی دچار شده و به مرگ محکوم شده اند. این حقایق که از نظر اهمیت و عظمت خود غیرقابل انکارند، به عنوان نمونه قابل ارجاع توسط رافائیل لمکین Raphael Lemkin حقوق دانی که واژه نسل کشی Genocide را تدوین کرد به کار گرفته شده است. هنجارهایی که توسط سازمان ملل در کنوانسیون 1948 تثبیت شده است دقیقا با روند نابودسازی که ارمنیان آن را متحمل شده اند مطابقت دارد. با شناسایی نسل کشی ارمنیان، سوئیس عدالت را در حق قربانیان، بازماندگان و نیز نسل های آینده آنها اعمال می دارد و سهم خود را در جلوگیری از جرائم دیگری علیه بشریت عرضه می کند.
در 10 دسامبر 2001 شورای دولتی ژنو (سوئیس) طی اعلامیه ای نسل کشی 1915 ارمنیان را شناسایی نمود. در این اعلامیه گفته شده است که به پاس احترام به موافقت نامه های بین المللی در خصوص ممانعت از تکرار نسل کشی ها این تصمیم را اتخاذ نموده و خود را در ردیف کشورهایی که این جرم را شناسایی نموده و نیز سازمان ملل متحد و شورای اروپا قرار می دهد.
فرانسه

در 30 ژانویه 2001 رئیس جمهور به همراه نخست وزیر این کشور، قانونی را در ارتباط با شناسایی نسل کشی 1915 ارمنیان به امضا رساندند. پیرو این اقدام، فرانسه در حال حاضر تنها کشوری است که به صورت قانونی، نسل کشی ارمنیان را شناسایی نموده است.
در 7 نوامبر 2000 سنای فرانسه لایحه ای را در رابطه با شناسایی نسل کشی ارمنیان در سال 1915 به تصویب رسانید.
در 28 مه 1998 مجمع ملی فرانسه نسل کشی ارمنیان را در سال 1915 شناسایی کرد.

0 نظرهای شما: