پروژه تبادل ببر سيبري و پلنگ ايراني كليد خورد/

پروژه تبادل ببر سيبري و پلنگ ايراني كليد خورد
طنين غرش ببر سيبري در ارم ايران
در روسيه هم مانند ايران مخالفت‌هايي براي اين تبادل وجود دارد/اقامت ببرها در باغ‌وحش ارم منوط به آمادگي پناهگاه حيات وحش ميانكاله است.

ایلنا:- پروژه تبادل ببر سيبري و پلنگ ايراني روز گذشته در حالي با ورود دو ببر سيبري به باغ وحش ارم كليد خورد كه كارشناسان معتقدند براي نتبجه دادن اين پروژه 10سال وقت نياز است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، محمد جواد محمدي‌زاده رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در جمع خبرنگاران درمورد مشخصات ببرها و پلنگ‌هاي مبادله شده گفت: اين دو قلاده ببر نر و ماده كه از روسيه وارد شده 5/4 ساله و ديگري 2 ساله است؛ ببر ماده آبستن است و به زودي توله خود را به دنيا مي‌آورد. محمدي زاده با بيان اينكه دو قلاده پلنگ ايراني كه به روسيه داده مي‌شوند ماده و حدود يك سال سن دارند، گفت: در سنوات گذشته روس‌ها از تركمنستان دو قلاده نر پلنگ ايراني را گرفته بودند و مشكل كمبود پلنگ ماده داشتند كه از طريق سفارت روسيه در تهران درخواست خود را مبني بر گرفتن دو پلنگ ايراني ماده مطرح كردند و قرار بر اين شد در برابر تحويل دو قلاده ببر، دو پلنگ ايراني دريافت كنند. رئيس سازمان محيط‌زيست در مورد احياي نسل ببر مازندران تاكيد كرد: روس‌ها به مدت پنج سال پناهگاه حيات‌وحش ميان‌كاله را در اختيار داشته و اقدامات لازم را براي سازگاري و عادت دادن ببر سيبري به شرايط زيستگاه ميانكاله مديريت مي كنند. وي افزود: به همين صورت كارشناسان محيط‌زيست ايران هم به روسيه مي‌روند و در مدت پنج سال شرايط را براي زندگي پلنگ ايراني در روسيه مهيا مي كند.
در روسيه هم مانند ايران مخالفت‌هايي براي اين تبادل وجود دارد در ادامه محمد باقر صدوق معاون سازمان حفاظت محيط‌زيست نيز در مورد مخالفت‌هاي داخلي پيرامون انجام اين مبادله تصريح كرد: براي انجام اين پروژه مطالعه و كار كارشناسي گسترده اي توسط كارشناسان مجرب كشور انجام شده و براي مشخص شدن نتيجه نهايي آن زمان بيشتري مي ‌طلبد. البته در روسيه هم مانند ايران مخالفت‌هايي در مورد اينكه چرا به ايران ببر داده شده وجود دارد.
اقامت ببرها در باغ‌وحش ارم منوط به آمادگي پناهگاه حيات وحش ميانكاله است هوشنگ ضيايي كارشناس سازمان محيط زيست واز مسئولين اصلي اين پروژه در مورد مدت زمان لازم براي بارور شدن ببرها گفت: مدت زمان لازم براي باروري يك ببر چهار تا پنج سال است از اين رو، تا دو، سه سال آينده ورسيدن ببر نر به بلوغ جنسي، نمي‌توان منتظر تغييري در تعداد ببرهاي پروژه بود. ضيايي مدت زمان اقامت ببرها در باغ‌وحش ارم را منوط به آمادگي شرايط پناهگاه حيات وحش ميانكاله دانست و گفت: با آماده شدن شرايط اوليه نگهداري ببرها كه احتمالا بين شش ماه تا يك سال به طول مي‌انجامد ببرها به ميانكاله منتقل مي‌شوند. او تعداد دو قلاده ببر را براي احياء نسل كافي ندانست و گفت: احتمالا دو قلاده پلنگ ديگر به روس‌ها داده مي‌شود و دو قلاده ببر سيبري در ازاي آن دريافت مي‌شود و براي به نتيجه رسيدن اين پروژه حداقل ده سال زمان نياز است. به گزارش خبرنگار ايلنا،‌ به گفته كارشناسان براي استفاده ازيك گونه جهت احيا نسل يك گونه منقرض شده يا در خطر انقراض بايد تشابه در سه شاخص ژنتيك ، ريخت شناسي و جغرافيايي مورد توجه و مطالعه قرار گيرد، اين در حاليست كه به اعتراف كارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست بين ببرسيبري و ببرمازندران، تنها شباهت هايي در شاخص ژنتيكي دارد واز لحاظ ريخت شناسي و جغرافيايي تفاوت هاي بسياري بين اين دو گونه مشاهده مي شود. با اين حال پروژه احياي نسل ببر مازندران در حالي با انتقال ببرها به ايران آغاز شد كه حتي مقدمات اوليه پناهگاه حيات‌وحش ميانكاله هم آماده نيست و معلوم نيست تا چه زماني اين ببرها قرار است در باغ‌وحش ارم بمانند. از سوي ديگر رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست عنوان مي‌كند كه ببرها در شرايط طبيعي زندگي مي‌كردند و اميدوار است تا دو سال آينده تعداد ببرها از تعداد انگشتان يك دست فراتر رود. در مقابل ضيايي معتقد است كه ببرها از دو باغ‌وحش بزرگ روسيه آورده شده‌اند و تا 3 سال آينده منتظر زاد و ولد ببرها نباشيد. به گزارش خبرگزاري ايلنا، شايد ديگر وقت آن رسيده باشد كه تفكر مديريت حيات وحش در كشور با تفكر مديريت زيست محيطي در كشور جايگزين شود تا هرچه سريعتر جلوي تخريب محيط زيست كشور و ميراث ما براي آيندگان گرفته شود.
1389/2/4 - 13:09:17 کد خبر : 119406

0 نظرهای شما: