باهنر در نشست خبري:

باهنر در نشست خبري:
هيچ اجباري براي حمايت از احمدي‌نژاد احساس نمي‌كنيم
*هاشمي در نامه به قوه قضاييه خواستار رسيدگي به اتهامات فرزندانش شده است
*جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين در قوه قضاييه از خود دفاع كنند
*حرف‌هاي اخير اوباما، ديوانگي محض بود
*بايد جلوي فضاي اتهام‌زني گرفته شود
جريان اصلاح‌طلب با زندان رفتن يك‌نفر از بين نمي‌رود*

ايلنا- :دبير كل جامعه اسلامي مهندسين با تاكيد بر اينكه معتقديم از نظر سياسي و تصميم‌گيري، فتنه تمام شده است؛ تاكيد كرد :اينكه عده‌اي بخواهند كه مجلس، دولت و قوه قضاييه، فضاي فتنه‌انگيزي را در فضاي عمومي كشور ادامه دهد، تلقي درستي نيست
به گزارش خبرنگار ايلنا، محمدرضا باهنر در نشست خبري پيش از ظهر امروز كه در جامعه اسلامي مهندسين برگزار شد، در پاسخ به سوالي در خصوص اينكه مردم 9 دي و 22 بهمن پيام واضح خود را اعلام كردند، ولي قوه قضاييه به آن توجه نكرد، گفت: فتنه سال گذشته را عده‌اي يا به دليل ساده‌لوحي يا عدم شناخت از مردم راه انداختند. شايد هم فكر مي‌كردند بايد از نظام انتقام بگيرند. اين كار خسارات و منافعي هم داشت و در واقع يك جنگ تمام عيار در بعد سياسي، اجتماعي و حمله به كيان نظام اتفاق افتاد.وي با بيان اينكه مانور نهايي را مردم در 9دي و 22 بهمن انجام دادند، ادامه داد: البته درباره اينكه قوه قضاييه آيا به وظيفه خود عمل كرده است يا خير؟، تحليل‌ها كاملاً متفاوت است.
نايب رئيس مجلس خاطرنشان كرد: مردم در اين دو روز حرف خود را زدند و حجت را تمام كردند. ما از نظر سياسي و تصميم‌گيري فتنه را تمام شده تلقي مي‌كنيم. حالا اينكه عده‌اي بخواهند مجلس، دولت و قوه قضاييه به فضاي فتنه‌‌انگيزي در فضاي عمومي كشور ادامه دهد، تلقي درستي نيست.
به گفته وي معتقدم يكي از دلايل نامگذاري سال 89 به نام كار و همت مضاعف، پاسخ دادن به مطالبات بحق مردم و تلاش براي توسعه فضاي كار است. در حال حاضر مسائل مهمي را پيش رو داريم كه بايد حل كنيم.
* بايد جلوي فضاي اتهام‌زني گرفته شود
باهنر در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا مبني بر فضاي اتهام زني در جامعه گفت: اتهام زني جزو ناهنجاري‌هاي اجتماعي است و براساس قوانين موضوعه هر كس از كسي شكايت دارد، بايد از طريق قوه قضاييه پيگيري كند. مسير قانوني اين‌كار مشخص است. البته كسي كه متهم است مجرم نيست و جرم متهمين بايد در دادگاه اثبات شود و افشاي نام متهمين بدون اثبات در دادگاه از نظر ما محكوم است.
وي ادامه داد: به خصوص اگر قرار باشد اين اتهام علاوه بر شخصيت حقيقي افراد به شخصيت حقوقي آنها نيز وارد شود. البته ما در مورد اتهاماتي كه به آقاي رحيمي زده شده شنيده‌ايم كه شكايت‌هايي مطرح شده و بايد جلوي فضاي اتهام‌زني گرفته شود.
*هاشمي در نامه به قوه قضاييه خواستار رسيدگي به اتهامات به فرزندانش شده است
دبير كل جامعه اسلامي مهندسين در خصوص صدور حكم جلب مهدي هاشمي از سوي وزارت اطلاعات و اينكه انتظار شما از آقاي هاشمي براي رسيدگي به پرونده فرزندش چيست؟،گفت: تا آنجايي كه بنده اطلاع دارم آقاي هاشمي بارها به صورت رسمي و غير رسمي در نامه‌هايي به قوه قضاييه خواستار رسيدگي به اتهامات مطروحه شده است كه در رسانه‌ها بر عليه خانواده ايشان عنوان مي‌شود. يعني درخواست رسيدگي را ارائه دادند. ما هم طرفدار اين مساله هستيم تا براي هميشه حل شود.
*جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين در قوه قضاييه از خود دفاع كنند
دبيركل جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به سوالي در خصوص ممنوعيت فعاليت حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي از سوي كميسيون ماده 10 احزاب، گفت: فعاليت‌هايي كه در كشور ما انجام مي‌شود، بايد در چارچوب قوانين موضوعه باشد و اگر كسي فكر مي‌كند به بهانه لزوم وجود آزادي، مي‌تواند از آزادي مطلق بهره ببرد به مسائل حقوقي دنيا آگاهي ندارد. چرا كه قانون يعني تفاهمي بين مسوولين و مردم براي نظم و انضباط سياسي و اجتماعي.
وي تاكيد كرد: فعاليت احزاب نبايد بگونه‌اي باشد كه منافع و امنيت‌ملي را به خطر بياندازد.و اگر حزبي از خط قرمز اين مساله عبور كند، كميسيون ماده 10 مي‌تواند به صورت موقت با آن برخورد كند. مسوولين اين احزاب نيز مي‌توانند دفاع از عملكرد خود را در حضور قوه قضاييه ارائه دهند و هر حكمي كه قاضي مربوطه داد مبناي كار خواهد بود.
به گفته وي جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين نيز از اين قاعده مستثني نيستند و مسوولين آن مي‌توانند اگر احساس كنند كه حقي از آنها ضايع شده، به قوه قضاييه پاسخگو باشد.
*فضاي عمومي كشور، فضاي رقابت احزاب نيست
دبير كل جامعه اسلامي مهندسين در خصوص محدود كردن فعاليت احزاب اصلاح‌طلب و اينكه انتخابات شوراها به بازي يك طرفه براي اصولگرايان تبديل خواهد شد، گفت: بنده به‌عنوان يك نيروي تشكيلاتي معتقدم هنوز فضاي عمومي كشور فضاي رقابت احزاب نيست و رقابت جناح‌هاست. يعني در كشور ما جناح‌ها هستندكه يا مي‌برند يا مي‌بازند. البته من اين رويه را نمي‌پسندم. بايد در كشور چند حزب قدرتمند باشد كه هم مردم تكليف خود را بدانند و نظام بداند كه با چه كسي طرف است.
*جريان اصلاح‌طلب با زندان رفتن يك‌نفر از بين نمي‌رود
وي ادامه داد: تعطيل شدن دو حزب مشاركت و سازمان مجاهدين به معناي تعطيلي فعاليت اصلاح‌طلبان نيست. اگر كسي تصور كند جريان اصلاح‌طلبي با زندان رفتن يك نفر از بين مي‌رود، اين گونه نيست.
باهنر ادامه داد: جناح‌هاي كشور بايد حواس خود راجمع كنند تا در چارچوب نظام و قانون اساسي فعاليت داشته باشند و منافع و مصالح ملي را بر منافع شخصي خود ترجيح دهند.
*درباره انتقادات غيرمنصفانه نيز سعه صدر داشته باشيم
باهنر در پاسخ به سوالي كه مي‌پرسيد برخي نمايندگان از چه موضعي اعلام كرده‌اند كه نمايندگان اقليت مجلس به دليل ديدار با سران اصلاحات، بايد رد صلاحيت شوند، گفت: كساني كه اين حرف‌ها را در مجلس گفته‌اند، نماينده مجلس هستند و حق اظهار نظر دارند. البته درست است كه نبايد تهمت به فرد حقيقي زد اما اگر حرفي در جايگاه نمايندگي زده شده باشد، اشكالي ندارد. بايد اجازه دهيم سخنان گفته شود و سعه صدر خود را افزايش دهيم حتي اگر نقدي غير منصفانه مي‌شنويم.
*هيات نظارت بر مطبوعات كار قانوني خود را انجام مي‌دهد
نايب رئيس مجلس در پاسخ به سوالي كه به توقيف روزنامه بهار و عدم واكنش نمايندگان مردم در مجلس به اين مساله اشاره داشت، گفت: نظرات مطروحه گاهي نظرات شخصي است، گاهي نظرات نهادي و حقوقي است و زماني نيز نظرات قانوني است. از نظر قانوني، هيات نظارت بر مطبوعات وظيفه رسيدگي به عملكرد مطبوعات و صدور يا لغو مجوز آنها را برعهده دارد كه براساس اختيارات قانوني تصميم‌گيري مي‌كند.
وي ادامه داد: ممكن است در يك هفته يك روزنامه توقيف شود و چهار تاي ديگر مجوز انتشار بگيرد. بنابراين هيات نظارت كار قانوني خود را انجام مي‌دهد. البته ما بايد پيگيري كنيم كه حقي ناحق نشود و ناحقي حق نشود.
باهنر خاطرنشان كرد: اگر قرار باشد هر مرجع قانوني مورد هجمه بقيه نهادهاي قانوني قرار بگيرد، كار را سخت مي‌كند. از سوي ديگر، نشريات بايد در چارچوب قانون اظهار نظر كنند و اگر شاكي خصوصي و يا مدعي‌العموم داشتند، بايد بتوانند از عملكرد خود دفاع كنند.
*هيچ اجباري براي حمايت از احمدي‌نژاد احساس نمي‌كنيم
نايب رئيس مجلس در پاسخ به سوالي در خصوص انشقاق بين اصولگرايان و اينكه منشا اجبار حمايت اصولگرايان از احمدي نژاد چيست؟، گفت: ما هيچ اجباري و فشاري را احساس نمي‌كنيم و آقاي احمدي‌نژاد را در اردوگاه اصولگرايان مي‌دانيم. انجام وظيفه شرعي ما نبايد تحت تاثير دوستي‌ها و خصومت‌ها باشد. اگر مساله قابل نقدي را از رئيس‌جمهوري مي‌بينيم، نقد خواهيم كرد. ايشان نيز اگر نقدي به عملكردمان دارند مطرح مي‌كنند و اين به معناي جدا كردن ايشان از جناح اصولگرا نيست.
*برگزاري هرسال يك انتخابات، پس‌لرزه‌ها و پيش لرزه‌هايي دارد
باهنر در پاسخ به سوال در مورد تجميع انتخابات نيز گفت: اين مساله چند سال است كه در محافل تصميم‌سازي و تصميم گيري بحث شده است. به دليل حساسيت مردم در مورد انتخابات‌ها معمولاً چون هر سال يك انتخابات داريم، پيش لرزه‌ها و پس لرزه‌هاي آن در طول يك سال ادامه دارد. اين مساله در امور اجرايي تاثير مي‌گذارد كه هزينه سنگيني براي كشور دارد.
وي ادامه داد: براساس قانون اساسي عمر مجلس و رياست‌جمهوري مشخص است و نمي‌توان آنها را كم يا زياد كرد. ولي انتخابات خبرگان و شوراها چون در قوانين موضوعه زمان آنها مشخص شده است، مي‌توان در مورد تجميع آنها با دو انتخابات فوق تصميم گرفت.
به گفته باهنر براين اساس مجمع تشيخص قانوني را تصويب كرد كه مجلس خبرگان براي 9 سال و چند ماه باشد و شوراها نيز در يك دوره 22 ماه باشد. اگر اين اتفاق بيفتد مي توان انتخابات شوراها و رياست‌جمهوري و انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري را در يك روز برگزار كند.
* زرادخانه ‌خانه‌هاي هسته‌اي دنيا مي‌تواند چند بار كره زمين رانابود كند
وي در پاسخ به سوالي كه به ارزيابي وي از اظهارات رئيس‌جمهور دراجلاس تهران اشاره داشت، گفت: مقوله مبارزه با سلاح‌هاي كشتار جمعي از نظر تئوري و حقوقي، تاريخ طولاني دارد و سخنراني‌ها و برنامه‌هاي زيادي ظرف 60 سال گذشته در اين زمينه وجود داشته است.
باهنر با بيان اينكه يكي از محورهاي شعارهاي نهادهاي بين‌المللي خصوصا كساني كه مدعي حمايت از حقوق بشر هستند، مساله مبارزه با سلاح‌هاي كشتار جمعي است؛ ادامه داد: اين سلاح‌ها شيميايي، ميكروبي و هسته‌اي هستند و مساله محدودكردن آنها در بسياري از قطعنامه به امضا رسيده است. ولي افكار عمومي ملت‌ها به عملكرد واقعي سردمداران دارنده اين سلاح نگاه مي‌كند.
نايب رئيس مجلس با بيان اينكه آمريكا اولين دستاوردهاي خود در زمينه بمب‌هاي هسته‌اي خود را بر سرمردم ناكازاكي وهيروشيما خالي كرد، آن را فاجعه بزرگ تاريخي خواند و گفت: امروز پس از 60 سال، عليرغم وجود شعارها، روشن شده كه صاحبان اين سلاح‌ها نه تنها به دنبال جمع‌آوري آنها نيستند، بلكه بدنبال فناوري‌هاي جديد براي كشتار و تخريب وسيع‌تر مي‌باشند. امروز همه مي‌دانند كه ذرات‌خانه‌هاي هسته‌اي دنيا مي‌تواند چند بار كره زمين رانابود كند.
*حرف‌هاي اخير اوباما، ديوانگي محض بود
باهنر با اشاره به اظهارات اخير رئيس‌جمهورآمريكا گفت: رئيس‌جمهور آمريكا حرف‌هاي بي‌بديلي در هفته گذشته مطرح كرد. اين حرف‌ها بي‌نظير بود و تعبيري كه در اين زمينه مي‌توان كرد ديوانگي محض، جاه طلبي محض و يا عدم تشخيص افكار عمومي دنياست. فكر مي‌كنيم مجامع بين‌المللي و نهادهاي حقوقي دنيا نبايد از اين خبط رئيس‌جمهور آمريكا دست بردارند، تا زماني كه تكليف صاحبان سلاح‌هاي هسته‌اي روشن شود.
نايب رئيس مجلس با قدرتمندانه ارزيابي كردن نشست هسته‌اي تهران گفت: اين نشست گامي بسيار مثبت در جهت محدود كردن سلاح هسته‌اي است و به تحليل خود اروپاييان موفق‌تر از نشست آمريكا بود. ما امروز ماموريت جهاني خود را تا خلع سلاح كامل جهان تشخيص مي‌دهيم و به آن ادامه خواهيم داد.
*هدفمندكردن يارانه‌ها قانون يك شبه نيست

دبير كل جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به سوال پاياني مبني بر اينكه قانون هدفمند كردن يارانه‌ها از چه زماني اجرا خواهد شد؟، تصريح كرد: اين قانون يك روزه يا يك شبه نيست. مجلس به دولت تكليف كرده است كه در سال 89 اين قانون را اجرا كند. اينكه چه كاري در چه زماني افزايش پيدا كند در اختيار دولت است اما فضاي كلي را در قانون پيش‌بيني كرديم كه مجموع فشارهاي قيمتي چگونه بايد باشد.
باهنر تاكيد كرد: فكر مي‌كنم در سه ماهه دوم سال 89 قانون به صورت كامل اجرايي شود.
1389/2/2 - 13:21 کد خبر : 119092

0 نظرهای شما: