خريداران مراقب باشند؛

خريداران مراقب باشند؛
مانور سكه‌هاي تقلبي در بازار

اگر براي خريد سكه به بازار برويد حتي به سكه‌هاي وكيوم ‌شده نيز اعتماد نكنيد /// سكه‌هايي هستند كه اگرچه از طلا ساخته شده‌اند اما وزن آنها در مقايسه با ساير سكه‌ها كمتر است. اين نوع سكه‌ها با وزن كردن قابل شناسايي هستند
ايلنا-: بازار پر از انواع سكه است كه گهگاه سكه‌هاي تقلبي و يا با وزني كمتر از سكه‌هاي مشابه در آن موج مي‌زند. اگر مي‌خواهيد براي خريد سكه به بازار برويد حتي به سكه‌هاي وكيوم ‌شده نيز اعتماد نكنيد زيرا ممكن است عده‌اي سودجو از نام سكه‌فروشان معتبر در بازار استفاده كرده و سكه‌هاي تقلبي يا با وزني كمتر از ساير سكه‌ها را همراه با وكيوم روانه بازار كرده باشند.
يكي از فعالان بازار سكه در گفت‌وگو با ايلنا مي‌گويد: سكه‌هاي تقلبي يا سكه‌هاي سبك‌تر از انواع مشابه چنان به مهارت ضرب شده‌اند كه افراد عادي توانايي تشخيص نوع ضرب را ندارند. تمامي سكه‌ها توسط بانك مركزي ضرب مي‌شوند اما اين سكه‌ها به طور قاچاق و مخفيانه توسط برخي افراد در مكاني خارج از ضرابخانه بانك مركزي ضرب شده‌اند. البته سكه‌فروشان با سنگ محك مي‌توانند سكه‌هاي تقلبي را تشخيص دهند. براي اين كار آنان مجبورند سكه‌ها را از وكيوم خارج كرده و براي تشخيص به سنگ محك بسپارند. البته جوان‌ترها نمي‌توانند سكه‌هاي تقلبي و اصل را به راحتي شناسايي كنند. جداي از سكه‌هاي تقلبي كه در انواع مختلف از طرح جديد و قديم گرفته تا سكه كامل و نيم و ربع بهار آزادي كه در بازار وجود دارند سكه‌هاي ديگري نيز هستند كه اگرچه از طلا ساخته شده‌اند اما وزن آنها در مقايسه با ساير سكه‌ها كمتر است. اين نوع سكه‌ها با وزن كردن قابل شناسايي هستند. يكي از سكه‌فروشان در اين‌باره مي‌گويد: معمولا ماموران خريد شركت‌ها از اين سكه‌ها استقبال مي‌كنند زيرا اين گروه از سكه‌ها را مي‌توانند در شكل و شمايل سكه‌هاي رايج در بازار اما ارزان‌تر تهيه كنند و شركت‌هاي مزبور نيز آنها را به مناسبت‌هاي مختلف به كاركنان هديه دهند. در نتيجه ماموران خريد مي‌توانند فاكتور خريدي معادل بهاي روز سكه‌ها دريافت كنند اما وجوهي كمتر به دليل سبك‌تر بودن سكه‌ها در مقايسه با نمونه‌هاي اصل به سكه‌فروشان بپردازند. البته گويا سكه‌هاي تقلبي و سكه‌هاي كم‌وزن‌تر از سكه‌هاي رايج در بازار را نمي‌توان از همه‌جا تهيه كرد. او در اين‌باره مي‌گويد: معمولا برخي از افراد سودجو و دلال وجود دارند كه سكه‌ها را به افراد نابلد مي‌فروشند افرادي كه سوداي خريد ارزان‌تر سكه‌ها را در سر دارند. دلالان براي گمراه كردن خريداران، سكه‌هاي وكيوم‌شده‌اي نيز مي‌فروشند. بر روي وكيوم‌ها شماره تماس و نام فروشنده ديده مي‌شود اما شما نمي‌دانيد كه در وكيوم‌ها چه سكه‌اي نهفته است. محمد كشتي‌آراي رئيس اتحاديه طلا و جواهر در گفت‌وگو با ايلنا شرايط آشفته فعلي را چنين توصيف مي‌كند: سكه‌هاي تقلبي و حتي سبك‌تر از وزن معمول چند سال گذشته و توسط افراد سودجو ضرب و وارد بازار شد كه اعضاي آن باند توسط ماموران آگاهي دستگير شدند. اين سكه‌ها همان سكه‌هايي هستند كه از آن زمان در بازار مانده‌اند اما به تازگي سكه‌هاي تقلبي و يا كمتر از وزن سكه‌هاي اصل ضرب نشده است. اما با اين وجود خيالتان چندان آسوده نباشد زيرا كشتي‌آراي مي‌گويد: برخي از خريداران سكه با اين بهانه به دنبال خريد سكه‌ها به ميزاني كمتر از قيمت رايج در بازار هستند بنابراين شما بايد علاوه بر اينكه مواظب باشيد تا به دام دلالان و فروشندگان سكه‌هاي تقلبي نيفتيد بايد مواظب خريداران سكه‌ها نيز باشيد.

1389/2/1 - 14:36 کد خبر : 118947

0 نظرهای شما: