آیت‌الله مکارم شیرازی:

آیت‌الله مکارم شیرازی:
وفاداران به آرمان‌هاي انقلاب
که اختلاف نظر دارند را نباید گوشه‌نشین کرد
تقويت آشتي و دوستي ميان همه آحاد جامعه ضرورت امروز است و باید از قهر کردن که به عنوان يکي از صفت هاي ناپسند و رذايل اخلاقي دوری کرد///اگر در مسائل سعه صدر رعایت شود، قهر‌ها زود تبدیل به آشتی خواهد شد
ایلنا:- یک مرجع تقلید گفت: اشخاصي که در چار چوب نظام و وفادار به آرمان‌هاي آن اختلاف نظر و سيلقه دارند را نبايد با قهر به گوشه‌نشيني و انزوا سپرد بلکه بايد با صميميت و رافت اسلامي با آنها بر خورد کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت‌الله مکارم شیرازی امروز صبح در ابتدای درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت:تقويت آشتي و دوستي ميان همه آحاد جامعه ضرورت امروز است و باید از قهر کردن که به عنوان يکي از صفت‌هاي ناپسند و رذايل اخلاقي دوری کرد.
وی افزود:افراد آلوده‌ای هستند که هر چه نصیحت و موعظه می‌کنیم در آنها اثر نمی‌کند، ناچاریم حساب‌مان را از آنها به دلیل آلودگی‌هایی که دارند، جدا کنیم، گاهی در گوشه و کنار افراد عجیبی پیدا می‌شوند که اگر موعظه و نصیحت و تذکر برای هدایت آنها کارساز نبود، باید از آنها جدا شد.
این مرجع تقلید در بیان علت این نکته که دین مبین اسلام برای قهر محدودیت سه روز را مشخص کرده است، اظهار داشت:معمولاً افراد در این مواقع عصبانی هستند؛ از این رو اسلام سه روز فرصت داده تا آتش خشم فرو نشسته و بعد آنها را باید دعوت به صلح و آشتی کرد، تا قهر آنها ادامه پیدا نکند.
وی افزود: اگر مسائل یادشده و سعه صدر در جامعه رعایت شود، قهر‌ها زود تبدیل به آشتی خواهد شد و محبت و عطوفت جای کینه را خواهد گرفت.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اختلافات سیاسی موجود در کشور، خاطر نشان ساخت:اگر مسائلی وجود داشته باشد باید نشست و با سعه صدر آن را حل کرد، البته این غیر از آنهایی است که برنامه‌، اعتقاد و خط‌شان با ما و نظام جدا است.
وی خاطرنشان کرد:قهر کردن با کسي تنها به علت حفظ ارزش هاي اسلامي و در صورت به محاطره افتادن آن ضروري است والا هيچ ضرورتي ندارد که دو فرد مسلمان با يکديگر بر سر مسايل بي ارزش دنيوي متارکه کنند.
این استاد حوزه علمیه با بیان این که بسیاری از اختلافات در جامعه به خاطر مسائل جزئی است، گفت:عفو و گذشت مشکلات را حل می‌کند‌، گاهی با یک عذرخواهی مسائل حل می‌شود؛ اما متأسفانه در کوچه و خیابان مشاهده می‌شود بر اثر مسائلی کوچک گاهی نزاع‌های بزرگ به وجود می‌آید.
1389/2/1 - 13:36:13 کد خبر : 118907

0 نظرهای شما: