عطری که پیر می کند!

عطری که پیر می کند!

دانشمندان آمریکایی با بررسی بر روی مدلهای حیوانی نشان دادند که رایحه خوش غذا موجب تحریک شدن پیری می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه میشیگان دریافتند که یک درک حسی ساده رایحه خوش یک غذای دلپذیر می تواند منجر به پیری شود.
این پژوهشگران با کار بر روی مدلهای حیوانی شامل کرمهای نماتود و پشه میوه (مگس سرکه) نشان دادند که بدون حواس بویایی و چشایی این ارگانیسمها می توانند به مدت طولانی تری عمر کنند.
با استفاده از تکنیکهای ژنتیک مولکولی و دستکاری محیطی و رفتاری، این دانشمندان موفق شدند دی اکسید کربن را به عنوان اولین ماده معطر که قادر است فیزیولوژی را تغییر دهد و بر روی پیری اثر بگذارد شناسایی کنند.
نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که مگسهای میوه ای که حس درک دی اکسید کربن در آنها از بین رفته بود نسبت به مگسهای با توانایی درک طبیعی بیشتر عمر می کردند.
این مگسها همچنین می توانستند مقاومت بهتری نسبت به استرس از خود نشان دهند.
برای بسیاری ازحشرات از جمله مگس میوه، دی اکسید کربن یک رایحه مهم طبیعی است که می تواند حضور یک منبع غذایی و یا حضور یک منبع استرس منفی (خطر) را نشان دهد.
تاکنون مشخص شده بود که درک ساده یک منبع غذایی ساده می تواند فواید مرتبط با سلامت و عمر طولانی مرتبط با یک رژیم غذایی سرشار از کالری را از بین ببرد اکنون این دانشمندان نشان دادند که منشای این پدیده دی اکسید کربن است.
براساس گزارش Science Now، این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "ما در حال کار بر روی این نکته هستیم که چگونه درک حسی بر روی سلامت اثر می گذارد حدود 50 نورون وظیفه اولیه درک دی اکسید کربن را دارند و می توانند تغییراتی را القا کنند که به پیری ارگانیسم شتاب می بخشند بی شک در انسان رایحه یک مخمر و یا درک دی اکسید کربن نمی تواند بر روی طول عمر اثر بگذارد اما درک غذاهای لذیذ و یا درک خطر می تواند اثرات مشابهی بر کاهش طول عمر برجای بگذارد.

" تاریخ انتشار، تهران: ۱۴:۲۸ , ۱۳۸۹/۰۲/۰۱

0 نظرهای شما: