شهري كه ميان ماندن و رفتن بيغوله شد

حاشيه‌نگاري ايلنا از بازديد يك روزه كميسيون اجتماعي مجلس از معضلات تهران
شهري كه ميان ماندن و رفتن بيغوله شد

سال گذشته آقاي احمدي نژاد در زمان انتخابات برايمان نان غني شده و سي‌دي آورد،اما از آن زمان به بعد ديگر كسي سراغي از ما نگرفت! /// ‌در روستا نه زمين مزروعي داريم نه زمين مسكوني، با 6 بچه كجا برويم؟

ايلنا- : يك‌سال مانده به پايان فعاليت نمايندگان مجلس هشتم، تعدادي از اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس يك روز كاري خود را خارج از دفتر نمايندگي و در بيغوله‌ها و حاشيه‌هاي شهر تهران گذراندند، تا به گفته رييس كميسيون اجتماعي با تهيه گزارشي نسبي از وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي پايتخت براي اين معضلات راهي انديشيده شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايلنا 6 تن از اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس به‌عنوان نمايندگان مردم از حاشيه شهر تهران و برخي از آسيب‌هاي اجتماعي بازديد كردند. پروژه نوسازان منطقه 15 شهرداري(واقع در محله اتابك)، مركز اورژانس اجتماعي شهيد نواب صفوي در منطقه 15، مجتمع ساماندهي آسيب ديدگان اجتماعي(گرم خانه خاوران) واقع در منطقه 15، منازل مسكوني خارج از تهران واقع در شهرك رضويه خاوران (محله كوچك تپه) و مركز بهبودي و اقامتي شفق بازديد كردند. اگرچه تنها شش تن از نماينده‌ها در بازديد حضور داشتند اما يك جماعت 40 نفري آنها را همراهي مي‌كرد! با اين همه تدبير اما بازهم بازديد نمايندگان از پروژه نوسازان منطقه اتابك و مركز اورژانس اجتماعي شهيد نواب صفوي بسيار كوتاه بود .
زن معتاد: آمپول و كتك در برابر اعتراض بازديد اعضا از مركز گرم خانه خاوران اگرچه با عجله همراه بود اما حواشي مربوط به زنان آسيب ديده در اين گرم خانه آنها را اندكي به تامل وا داشت. نمايندگان مجلس پس از بازديد از گرمخانه سراغي از مركز نگهداري زنان نيز گرفتند و جوياي احوال آنها شدند. يكبار زن‌ها كه روسري خود را به روي پيشاني سفت كرده بود و متوجه حضور مسوولان شده بود نجواكنان مي‌گفت: هر زمان براي غذا اعتراض مي‌كنيم آمپول تزريق مي‌كنند يا كتك مي‌زنند! اگرچه مجال بيشتري براي ادامه اعتراضات اين زن داده نشد اما جعفرزاده رئيس كميسيون همراه با سايرين وارد اتاق آنها شده و بدون حضور خبرنگاران با چند زن صحبت كرد. جعفرزاده از يك زن اراكي پرسيد: دولت چقدر بدهد بر مي‌گردي به شهرخودت ؟‌ زن اراكي در پاسخ گفت: پول بدهد بر مي‌گردم، ‌اينجا غذا و چايمان را نمي‌توانم بخورم!. يكي از ديگر از زن‌ها كه اصرار بر معتاد نبودن داشت،گفت:دوساله در تهران زندگي مي‌كنم، برجي 70 هزار تومان كرايه مي‌دهم من معتاد نيستم، ‌از من خون بگيريد الان 45 سال دارم و بد و خوب را تشخيص مي‌دهم؛ من را بيخود گرفتند.
مرد معتاد: 100 هزار تومان بدهيد به شهرم بر مي‌گردم جعفرزاده رئيس كميسيون اجتماعي مجلس و همراهان او، در زمان خروج از اين مركز با يكي از معتادان كه به تازگي دستگير شده بود ملاقات كردند. مردي ميانسال كرمانشاهي كه به سختي توان ايستادن داشت و پسربچه ده ساله خود را هم در دستانش مي‌فشرد از ازدياد جمعيت در اطراف خود تعجب كرده بو دو از استقبال گرم و ناگهاني اين جمعيت آشفته بر نظر مي‌رسد. جعفرزاده از او پرسيد: دولت چقدر بدهد به شهر خود بر مي‌گردي؟ و مرد معتاد كه تازه دستگير شده بود گفت 100 هزار تومان بدهند بر مي‌گردم!
اهالي پشت تپه و نمايندگان مردم به گزارش خبرنگار اجتماعي ايلنا، بازديد اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس از منازل مسكوني خارج از محدود تهران، محله پشت تپه (واقع در شهرك رضويه) در حالي صورت گرفت كه اهالي اين محله از حضور تعداد زيادي از افراد و وارسي كردن منازلشان تعجب كرده بودند چرا كه باورشان نمي‌شد مسوولي آن هم در رده مجلسي‌ها گذرشان به اين محله خورده باشد! دختر و پسرها قد و نيم‌قد محله اغلب سر و وضع نابسمان دارند وجوراب در پايشان پاره يا نخ نما شده است آنها از همديگر سوال مي‌كنند كه احمدي نژاد كداميكي است! اهالي پشت تپه نه برق دارند، نه آب دارند، نه مدرسه. آنها از تحصيل محرومند و آن دسته از كودكاني هم كه به مدرسه مي‌روند از خيرسري ماشين فرسوده پدرشان است! اغلب زندگي اين اهالي با وجود 6 – 7 كودك قد و نيم قد در يك اتاق پنجاه متري آن هم در زير زمين خلاصه مي‌شود. زن بيرجندي با 5 پسر بيكار خود درد و دل دارد اما حاضر نيست به بيرجند باز گردد؛ از كميته امداد گله دارد كه او را تحت حمايت قرار نمي‌دهد او كه شوهرش را از دست داده مي‌گويد شوهرم زير خاك است با نداري چه كنم؟ جعفرزاده رئيس كميسيون اجتماعي مجلس از او هم مي‌پرسد: اگر دولت 100 هزار تومان بدهد بر مي‌گردي ؟ و زن ناتوان مي‌گويد: نه نمي‌توان در بيرجند زندگي كنم، خشك است!
نان شب پيدا نمي‌شود اما ديش ماهواره دارند يكي از منازلي كه مورد بازديد اعضا قرار گرفت تنها 50 متر كه زن صاحبخانه براي زندگي در همين بيغوله ماهيانه 100 هزار تومان بابت كرايه مي‌دهد. به گفته صاحبخانه، كودكش وقت پيش دبستاني‌اش شده اما مدرسه نمي‌رود. ظاهر خشتي و نابسامان خانه در كنار ديش ماهواره‌اي كه نصب كرده‌اند آنچنان خودنمايي مي‌كند كه براي خبرنگاران هم بحث زيادي راه مي‌اندازد! جعفرزاده رئيس كميسيون اجتماعي مجلس باز مي‌گويد: دولت يارانه دهد شهرستان بر مي‌گرديد! كه البته اين بار اين جمله را به گونه‌اي متفاوت‌تر يعني به زبان آذري مطرح كرد!
پارسال آقاي احمدي‌نژاد نان غني شده و سي‌دي مي‌داد يكي از زنان اهالي پشت تپه با التماس از نمايندگان مجلس درخواست كرد تا نگاهي هم به منزل فرسوده‌اش بياندازند و مي‌گفت: حتي نمي‌توانيم خواستگار به خانه راه دهيم؛ خودم و كودكان اغلب براي حمام رفتن به منزل خواهرم مي‌روند، ‌كميته امداد هم پولم را با هفت بچه يتيم و با اين گفته كه پسر بزرگ دارم قتل كرده است. يكي ديگر از اهالي كه داد اعتراضش بلند شده بود اعلام كرد: سال گذشته آقاي احمدي نژاد در زمان انتخابات برايمان نان غني شده و سي‌دي آورد و درزمان شهردار بودن هم تنها درصدي كمي از مشكل برق منطقه را حل كرد اما از آن زمان به بعد ديگر كسي سراغي از ما نگرفت!
ساكن پشت تپه‌اي: گوشمان را بكشيد با 6 بچه نمي‌رويم اين بار هم جعفرزاده رئيس كميسيون اجتماعي مجلس كه تنها عضو سخنگو از ميان 4 تن ديگر از نماينده‌ها بود نيز اين سوال را مطرح كرد كه اگر دولت پول دهد به شهر يا روستاي خود بر مي‌گرديد! كه يكي از اهالي با عصبانيت گفت: بيا گوش ما را بكش! ما با 6 بچه كجا برويم؛ كه جعفرزاده هم به آنها گفت: ميل خودتان است نرويد! به گزارش خبرنگار ايلنا، ‌جعغراده در جمع خبرنگاران نيز قول مساعد داد كه با هدفمند كردن يارانه‌ها اين مشكل برطرف شود.
درو ديوار شفق غم دارد ديدار اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس از مركز بهبود و اقامتي شفق نيز انجام شد و اگر اصرار معتادان ترك نبوده اعضا هر چه سريعتر بازديد از اين مركز هم را فيصله مي‌دادند. مركز ترك اعتياد شفق (شورآباد سابق) واقع در كهريزك از سال 1365 فعال بوده و طي دوراني هم تحت عنوان زندان زنان فعاليت داشته و بعد از راكدبودن و رايزني‌هاي صورت گرفته ميان شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر و شهرداري، مجدد به‌عنوان مركز بهبودي واقامتي شفق راه‌اندازي شده است. معتادان در اين مركز كه از در و ديوارهايش غم مي‌بارد طي 28 روز تحت مداواي رايگان درماني و روحيه قرار مي‌گيرند وهرگز از دارويي استفاده نمي‌كنم. ورود اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس براي بازديد از اين مركز زماني صورت گرفت كه نزديك به 200 نفر از آنها در سالن اجتماعات گردهم آمده بودند و چهره آنها با مشاهده افرادي كه تازه وارد بودند با نگراني همراه بود.
معتاد ترك‌كرده: كرايه ماشين بعد از ترخيص هم نداريم يكي از معتادان ترك كرده كه با هدايت ساير همراهانشان براي سخنراني بلند شد خطاب به حاضرين اعلام كرد: 30 سال از عمرم را تباه كردم اما با حضور در اين مركز براي اولين بار طعم محبت را چشيدم. او از مسوولان حاضر خواست تا به فكر دوران پس از ترخيص معتادان از اين مراكز باشدچرا كه حتي پول كرايه ماشين بعد از ترخيص هم ندارند و به دليل فشارهاي مضاعف به دوران قبل باز مي‌گردند.
رئيس كميسيون اجتماعي مجلس: نيامده‌ام وعده و وعيد دهم آمدم سلام برسانم! جعفرزاده رئيس كميسيون اجتماعي مجلس هم با قصد سخنراني براي معتادن ترك كرده اعلام كرد: شما فرزندان جامعه هستيد، مجلس و دولت شما را فراموش نكرده‌اند؛ نيامده‌ام وعده و وعيد دهم بلكه مي‌خواهم بگويم كه به ياد شما هستيم و سلام گرم نمايندگان مجلس و مسوولان را به شما برسانم! او ادامه داد: دشمنان نظام هم كور خوانده‌اند كه مي‌توانند غده سرطاني اعتياد رابه جوان تزريق كنند. بعد از اين گفته‌ها دعاي پاياني و دسته جمعي معتادان در حال ترك هم يك صدا و بدون مكث خوانده شد و دستان دعا نيز همراه با زمزمه دعا نجواگونه بالا رفت. آنها يكصدا و فرياد گونه دعا خواندن و نجوا كردند: (براي مواد مخدر گدايي‌هاي زيادي كرديم اما امروز گداي درگاه حقيم... ) عضاي كميسيون اجتماعي مجلس بعد از ترك سالن اجتماعات به استقبال عليرضا محجوب ديگر عضو كميسيون كه تازه به جمع آنها ملحق شده بود نيز رفتند و همگي از اتاق‌هاي آرامش، ورزش، آشپزخانه و حمام مركز شفق بازديد كردند.
گزارش: سميه جاهدعطائيان

0 نظرهای شما: