گزارش فارس از روند توليد و پخش فاخرترين سريال صداوسيما؛
آخرين قسمت «در چشم باد» اين هفته روي آنتن ميرود
خبرگزاري فارس: آخرين قسمت از مجموعه تلويزيوني «در چشم باد» به كارگرداني «مسعود جعفريجوزاني» اين هفته به پايان ميرسد.
به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، آخرين قسمت مجموعه تلويزيوني «در چشم باد» روز جمعه 28 خردادماه ساعت 22 به روي آنتن شبكه يك سيما ميرود. بنابراين گزارش، مجموعه تلويزيوني «در چشم باد» به تهيه كنندگي «مسعود جعفريجوزاني» و «عباس اكبري» در50 قسمت 50 دقيقهاي براي پخش از شبكه اول سيما تهيه و توليد شد.
** سريالي با چهار تهيه كننده
** سريالي با چهار تهيه كننده
فيلمنامه اين سريال كه در زمره سريالهاي «الف» سيما به شمار ميرود، توسط «مسعود جعفري جوزاني» در مدت دوسال نوشته شده است. سريال تاريخي «در چشم باد»، وقايع سياسي و اجتماعي سه دوره از تاريخ در سالهاي 1300، 1320و 1360 را بررسي ميكند كه دوره اول پايان دوره قاجار و دوره پهلوي و دوره دوم جنگ جهاني دوم و دوره سوم يك دوره زماني خاص در بعد از انقلاب را كه دوره فتح خرمشهر است، در بر ميگيرد. در اين پروژه كه «حسين عليزاده» موسيقي آن را ساخته، بازيگراني چون پارسا پيروزفر، اكبر عبدي، كامبيز ديرباز، سعيد نيكپور، سحر جعفري جوزاني، لاله اسكندري، جهانگير الماسي، محمود پاك نيت، محمد رضا هدايتي، هومن سيدي و ... ايفاي نقش كردهاند و «حسين عليزاده» موسيقي متن آن را ساخته است. ساخت اين سريال يكي از سختترين پروژههاي سريالسازي در تلويزيون است كه براي ساخت آن تا به حال از 480 لوكيشن استفاده شده و به بيش از 10 شهرستان و استان ديگر سفر شده است. «در چشم باد» قصه زندگي خانوادهاي است كه رويدادها و لحظات تلخ و شيرين زندگيشان از دوره قيام ميرزا كوچكخانجنگلي تا فتح خرمشهر در آن به تصوير كشيده ميشود، قصه از زماني آغاز ميشود كه ميرزا كوچك خان جنگلي، در گيلان اعلام جمهوري ميكند و با اين اقدام دوران پر حادثه تاريخ معاصر ايران آغاز شد. پدر خانواده معروف به «ايراني» از ياران ميرزا كوچك خان جنگلي است. پس از كشته شدن ميرزا، ايراني همراه خانوادهاش به تهران كوچ ميكند و با داير كردن يك چاپخانه فعاليتهاي سياسياش را پي ميگيرد. در اين سريال 150 بازيگر در نقشهاي اصلي ايفاي نقش كردهاند. «سعيد نيكپور» نقش «ايراني» پدر خانواده را بازي ميكند. او از ابتداي سريال در قصه حضور دارد و در فاز دوم از قصه خارج ميشود. ايراني 2 پسر دارد كه نام يكي از آنها «بيژن» است و نقش او را «پارسا پيروزفر» بازي ميكند. «بيژن» خلبان است و در جنگ جهاني دوم با متفقين ميجنگد. او پس از جنگ دستگير و به خارج از كشور تبعيد ميشود. بيژن زمان جنگ تحميلي به ايران ميآيد و براي پيدا كردن پسرش مجبور ميشود به جبهه برود. نقش پسر ديگر ايراني به نام «نادر» را «كامبيز ديرباز» بازي ميكند. «نادر» تاجر است و تمايل زيادي به دخالت در ماجراهاي سياسي ندارد. نقش همكار و دوست او را «رضا شفيعيجم» بازي ميكند.
* طرحي كه «جعفريجلوه» آن را حركت داد «محمدرضا جعفريجلوه»مدير وقت شبكه اول طرح «در چشم باد» را با عنوان پروژهاي فاخر حركت داد. مجموعه تلويزيوني «در چشم باد» به تهيهكنندگي «رضا انصاريان» آغاز شد و بعد از چند ماه «حبيبالله كاسهساز» جايگزين وي شد.پس از 2 سال تهيهكنندگي به «مسعود جعفريجوزاني» و «عباس اكبري» واگذار شد. كل اين اثر حدود 2500 دقيقه زمان دارد كه حدود نيمي از آن در زمان تهيهكنندگي انصاريان و كاسهساز فيلمبرداري شده و50 درصد بقيه زمان تهيهكنندگي جوزاني و اكبري به تصوير كشيده شده است. به گزارش فارس، فيلمبرداري سريال را «عليرضا زريندست» آغاز كرد اما او اواخر سال 82 از گروه رفت و «حسن پويا» به مدت يك ماه، جاي او را به عنوان مدير فيلمبرداري گرفت و بعد از آن فيلمبرداري به «امير كريمي» سپرده شد كه او كار را به پايان رساند. بازسازي خيابانهاي طالقاني، لالهزار و پامنار براي گرفتن سكانسهاي مربوط به سالهاي 60 و 61 در محل خود خيابانها بازسازي شد و بازسازي مسجد خرمشهر حدود 8 ماه طول كشيد كه اين بازسازي هم در خود مسجد اصلي انجام شد. شهرك غزالي لوكيشن اصلي فاز دوم سريال بوده است. حساسيت اين مجموعه تلويزيوني براي توليدكنندگان آن به حدي بود كه برنامهريزيها را به شيوهاي انجام دادند كه پخش حوادث مربوط به فتح خرمشهر با زمان آن در تقويم يكسان از آب درآيد. همچنين تقويم ديواري سال 89 ويژه مجموعه تلويزيوني «در چشم باد» با طرحهايي از بهزاد خورشيدي در 12 برگ منتشر شد كه هر صفحه از اين تقويم كه عكس روي جلد آن متعلق به «مسعود جعفري جوزاني» است، حاوي عكسهايي از بازيگران اين مجموعه تلويزيوني را دربرميگرفت.
**ضرغامي: «در چشم باد» پيامهاي متنوعي به مخاطبان ميدهد
به گزارش فارس، رئيس سازمان صداوسيما نيز در اظهارنظري پيرامون اين سريال گفت: معتقدم «در چشم باد» مجموعه خوب و موفق سازمان صداوسيماست كه پيامهاي متعدد و متنوع در حوزه تاريخ معاصر به مخاطب ميدهد.
**برازش: «در چشم باد» فاخرترين سريال پس از انقلاب است
اين مجموعه تلويزيوني در زمان پخش خود نظر بسياري از منتقدان را به عنوان يك اثر فاخر به خود جلب كرد و در آستانه پخش سريال از شبكه يك، عليرضا برازش مدير وقت اين شبكه در سخناني پيرامون اين سريال گفته بود: پس از 5/5 سال، سريال «در چشم باد» كه يكي از فاخرترين و ماندگارترين سريالهاي ايراني در 30 سال انقلاب است به روي آنتن ميرود.
**«در چشم باد» خيلي خوب به مساله تهاجم بيگانگان به كشور پرداخت
همچنين مهدي فرجي كه در زمان پخش اين سريال مديريت شبكه يك را برعهده گرفت در گفتوگو با خبرنگار فارس در پاسخ به اين سوال كه نظر شما درباره سريال «در چشم باد» چيست؟نيز تصريح كرد: اين سريال يكي از سريالهاي فاخري است كه طي سالهاي اخير ساخته شده و خيلي خوب به مساله دخالت بيگانگان و تهاجم بيگانگان به كشور پرداخته است و دلايل عقب ماندگي در آن سالها را بيان كرده است. برخي ميگويند كه ريتم اين سريال كند است كه من مخالف آن نيستم و ميشد كه ريتم اين سريال در جاهايي تندتر باشد. وي گفت: اما دقت كنيد كه شرايط زندگي مردم در آن دوره و ريتم زندگي مردم در آن دوره ريتم كندي بوده و سريال تلاش ميكند تا واقعبينانه اين مسائل را به تصوير بكشد. از نظر من سريال موفق بوده و بينندگان بسياري دارد و جزو كارهاي پربيننده شبكه اول محسوب ميشود. البته هر كاري را ميتوان بهتر از آنچه ساخته شده، ساخت و توليد كرد. نميگويم اين كار اشكالي ندارد ولي در بخش عمدهاي از هدفي كه دنبال ميكرده، موفق بوده است.
**جعفري جوزاني: من را با سريال «در چشم باد» ياد كنيد
به گزارش فارس، مسعود جعفري جوزاني نيز در آخرين اظهاراتش درباره «در چشم باد» گفت: اگر اين فيلم خوب است، مردم آن را ميبينند و آمارهايي هم كه گرفته شده همه حكايت از موفقيت اين سريال دارد. من پيش از اين هم گفتهام كه سريال «در چشم باد» وصيت نامه من است. امروز هم ميگويم كه دلم ميخواهد وقتي از دنيا رفتم، مردم مرا با اين سريال به ياد بياورند. وي در ادامه سخنانش خطاب به دانشجويان اظهارداشت: دانشجويان همواره عدالتخواه و آزادي طلب بودهاند و به اين اميد كه روزي آزادي را به دست آوريم، اين تلاش ادامه خواهد داشت كه تا ظهور ادامه خواهد داشت. هركس ميتواند از آزادي برداشت خود را داشته باشد كه در برخي از موارد هم ممكن است ناحق باشد. كارگردان فيلم سينمايي شيرسنگي تصريح كرد: ما تاريخ را از لابه لاي دست نوشتهها بيرون ميكشيم و وقتي اين اتفاق ميافتد، ميبينيم كه چقدر تكراري است و هميشه حكومت ما آن قدر آزار داشته كه گروهي به تنگ آمده و پرچم عدالت برافراشتهاند و در طلب عدالت به قدرت رسيدهاند، اما تاريخ دوباره تكرار شده و همان گروه به زورگويي پرداختهاند. اگر ما مفاهيم و اتفاقها را به طور دقيق نگاه كنيم، ميبينيم تاريخ چيزي است كه بيگانگان هميشه از ما پنهان ميكنند و فقط در تاريخ تولدها و غيره محدود ميشود و تعامل آدمها و حقيقت پنهان ميشود كه چه شيرهايي در مملكت بودهاند، به همين دليل در چشم باد براي من بسيار عزيز است و در اوج تكنولوژي ايران، اتفاقي را راه انداخت. وي تصريح كرد: ما يكسال و نيم به هيچ وجه اجازه نداديم كه اتفاقي براي سريال بيافتد و بسياري از مسائل را بيان كرديم تا بگوييم كه مراقب حرفزدنمان باشيم. پيشينيان ما اعمالي را انجام دادند كه ما را به دردسر انداختند، اعمالي انجام دادند كه ما را بيشتر در دردسر انداختند و اين آثار بايد ساخته شوند تا چراغ راه آيندگان باشند.
* طرحي كه «جعفريجلوه» آن را حركت داد «محمدرضا جعفريجلوه»مدير وقت شبكه اول طرح «در چشم باد» را با عنوان پروژهاي فاخر حركت داد. مجموعه تلويزيوني «در چشم باد» به تهيهكنندگي «رضا انصاريان» آغاز شد و بعد از چند ماه «حبيبالله كاسهساز» جايگزين وي شد.پس از 2 سال تهيهكنندگي به «مسعود جعفريجوزاني» و «عباس اكبري» واگذار شد. كل اين اثر حدود 2500 دقيقه زمان دارد كه حدود نيمي از آن در زمان تهيهكنندگي انصاريان و كاسهساز فيلمبرداري شده و50 درصد بقيه زمان تهيهكنندگي جوزاني و اكبري به تصوير كشيده شده است. به گزارش فارس، فيلمبرداري سريال را «عليرضا زريندست» آغاز كرد اما او اواخر سال 82 از گروه رفت و «حسن پويا» به مدت يك ماه، جاي او را به عنوان مدير فيلمبرداري گرفت و بعد از آن فيلمبرداري به «امير كريمي» سپرده شد كه او كار را به پايان رساند. بازسازي خيابانهاي طالقاني، لالهزار و پامنار براي گرفتن سكانسهاي مربوط به سالهاي 60 و 61 در محل خود خيابانها بازسازي شد و بازسازي مسجد خرمشهر حدود 8 ماه طول كشيد كه اين بازسازي هم در خود مسجد اصلي انجام شد. شهرك غزالي لوكيشن اصلي فاز دوم سريال بوده است. حساسيت اين مجموعه تلويزيوني براي توليدكنندگان آن به حدي بود كه برنامهريزيها را به شيوهاي انجام دادند كه پخش حوادث مربوط به فتح خرمشهر با زمان آن در تقويم يكسان از آب درآيد. همچنين تقويم ديواري سال 89 ويژه مجموعه تلويزيوني «در چشم باد» با طرحهايي از بهزاد خورشيدي در 12 برگ منتشر شد كه هر صفحه از اين تقويم كه عكس روي جلد آن متعلق به «مسعود جعفري جوزاني» است، حاوي عكسهايي از بازيگران اين مجموعه تلويزيوني را دربرميگرفت.
**ضرغامي: «در چشم باد» پيامهاي متنوعي به مخاطبان ميدهد
به گزارش فارس، رئيس سازمان صداوسيما نيز در اظهارنظري پيرامون اين سريال گفت: معتقدم «در چشم باد» مجموعه خوب و موفق سازمان صداوسيماست كه پيامهاي متعدد و متنوع در حوزه تاريخ معاصر به مخاطب ميدهد.
**برازش: «در چشم باد» فاخرترين سريال پس از انقلاب است
اين مجموعه تلويزيوني در زمان پخش خود نظر بسياري از منتقدان را به عنوان يك اثر فاخر به خود جلب كرد و در آستانه پخش سريال از شبكه يك، عليرضا برازش مدير وقت اين شبكه در سخناني پيرامون اين سريال گفته بود: پس از 5/5 سال، سريال «در چشم باد» كه يكي از فاخرترين و ماندگارترين سريالهاي ايراني در 30 سال انقلاب است به روي آنتن ميرود.
**«در چشم باد» خيلي خوب به مساله تهاجم بيگانگان به كشور پرداخت
همچنين مهدي فرجي كه در زمان پخش اين سريال مديريت شبكه يك را برعهده گرفت در گفتوگو با خبرنگار فارس در پاسخ به اين سوال كه نظر شما درباره سريال «در چشم باد» چيست؟نيز تصريح كرد: اين سريال يكي از سريالهاي فاخري است كه طي سالهاي اخير ساخته شده و خيلي خوب به مساله دخالت بيگانگان و تهاجم بيگانگان به كشور پرداخته است و دلايل عقب ماندگي در آن سالها را بيان كرده است. برخي ميگويند كه ريتم اين سريال كند است كه من مخالف آن نيستم و ميشد كه ريتم اين سريال در جاهايي تندتر باشد. وي گفت: اما دقت كنيد كه شرايط زندگي مردم در آن دوره و ريتم زندگي مردم در آن دوره ريتم كندي بوده و سريال تلاش ميكند تا واقعبينانه اين مسائل را به تصوير بكشد. از نظر من سريال موفق بوده و بينندگان بسياري دارد و جزو كارهاي پربيننده شبكه اول محسوب ميشود. البته هر كاري را ميتوان بهتر از آنچه ساخته شده، ساخت و توليد كرد. نميگويم اين كار اشكالي ندارد ولي در بخش عمدهاي از هدفي كه دنبال ميكرده، موفق بوده است.
**جعفري جوزاني: من را با سريال «در چشم باد» ياد كنيد
به گزارش فارس، مسعود جعفري جوزاني نيز در آخرين اظهاراتش درباره «در چشم باد» گفت: اگر اين فيلم خوب است، مردم آن را ميبينند و آمارهايي هم كه گرفته شده همه حكايت از موفقيت اين سريال دارد. من پيش از اين هم گفتهام كه سريال «در چشم باد» وصيت نامه من است. امروز هم ميگويم كه دلم ميخواهد وقتي از دنيا رفتم، مردم مرا با اين سريال به ياد بياورند. وي در ادامه سخنانش خطاب به دانشجويان اظهارداشت: دانشجويان همواره عدالتخواه و آزادي طلب بودهاند و به اين اميد كه روزي آزادي را به دست آوريم، اين تلاش ادامه خواهد داشت كه تا ظهور ادامه خواهد داشت. هركس ميتواند از آزادي برداشت خود را داشته باشد كه در برخي از موارد هم ممكن است ناحق باشد. كارگردان فيلم سينمايي شيرسنگي تصريح كرد: ما تاريخ را از لابه لاي دست نوشتهها بيرون ميكشيم و وقتي اين اتفاق ميافتد، ميبينيم كه چقدر تكراري است و هميشه حكومت ما آن قدر آزار داشته كه گروهي به تنگ آمده و پرچم عدالت برافراشتهاند و در طلب عدالت به قدرت رسيدهاند، اما تاريخ دوباره تكرار شده و همان گروه به زورگويي پرداختهاند. اگر ما مفاهيم و اتفاقها را به طور دقيق نگاه كنيم، ميبينيم تاريخ چيزي است كه بيگانگان هميشه از ما پنهان ميكنند و فقط در تاريخ تولدها و غيره محدود ميشود و تعامل آدمها و حقيقت پنهان ميشود كه چه شيرهايي در مملكت بودهاند، به همين دليل در چشم باد براي من بسيار عزيز است و در اوج تكنولوژي ايران، اتفاقي را راه انداخت. وي تصريح كرد: ما يكسال و نيم به هيچ وجه اجازه نداديم كه اتفاقي براي سريال بيافتد و بسياري از مسائل را بيان كرديم تا بگوييم كه مراقب حرفزدنمان باشيم. پيشينيان ما اعمالي را انجام دادند كه ما را به دردسر انداختند، اعمالي انجام دادند كه ما را بيشتر در دردسر انداختند و اين آثار بايد ساخته شوند تا چراغ راه آيندگان باشند.
0 نظرهای شما:
Post a Comment