ايران بايد به سمت جدا شدن از چتر روسيه و چين حركت كند

فلاحت پيشه در گفت‌وگو با ايلنا:
ايران بايد به سمت جدا شدن از چتر روسيه و چين
حركت كند
نبايد به دنبال مبادله سوخت با آژانس باشيم، چراكه اصل مبادله به صورت يكجانبه از سوي كشورهاي غربي فسخ شده است/ با صدور قطعنامه نبايد از گوشزد كردن بيانيه تهران غافل شويم.

ايلنا- : يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: ايران بايد به سمت جدا شدن از چتر روسيه و چين حركت كند،چراكه اين كشورها بارها روابط خود با ايران را در بازار معامله با غرب فروخته‌اند.

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه در گفت‌وگو با خبرنگار ايلن، در رابطه با راي مثبت چين و روسيه به قطعنامه اخير شوراي امنيت سازمان ملل عليه پرونده هسته‌اي ايران گفت: واقعيت معادلات قدرت همين است و رفتار اين كشورها قابل پيش‌بيني بود. وي افزود: در حال حاضر آمريكا در سطح كلان اختلافات خود را با روسيه و چين به حالت تعليق در آورده است و كشورهاي كوچك را به محل تباني سياست‌هاي خود مبدل ساخته است كه اين معادلات هم‌اكنون در رابطه با كشور ما صورت گرفته است. اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: با صدور قطعنامه نبايد از گوشزد كردن بيانيه تهران غافل شويم،چراكه كشورهاي خارج از باشگاه قدرت راي خود را برخلاف تلاشي كه ايران براي تنش‌زدايي داشت به اين شكل جبران كردند. وي تصريح كرد: بيانيه را با گوشزد كردن حق ايران و به رسميت شناختن دستيابي كشورمان به چرخه كامل سوخت هسته‌اي بايد دنبال كنيم و در عين حال نبايد موضوع مبادله سوخت با آژانس را ادامه دهيم. فلاحت‌پيشه متذكر شد: دولت و مجلس بايد در روابط خود با كشورهايي كه در صدور قطعنامه با غرب تباني كرده‌اند مديريت تازه‌اي را اعمال كنند؛ دليلي ندارد چين و روسيه كه ايران را حياط خلوت تعاملات سياسي خود را با غرب مي‌دانند بتوانند مانند گذشته با ما در ارتباط باشند. وي متذكر شد: ايران بايد به سمت جدا شدن از چتر روسيه و چين حركت كند،چراكه اين كشورها بارها روابط خود با ايران را در بازار معامله با غرب فروخته‌اند. اين نماينده مجلس تاكيد كرد: تاريخ مناسبات كشورها نشان مي‌دهد كشورهايي كه به چين و روسيه دل بسته شده بودند همواره با شكست مواجه شده‌اند. وي افزود: ما معتقديم در سال‌هاي اخير به دليل بازي‌هاي فريب‌آميز چين و روسيه از اصل نه شرقي نه غربي دور شده‌ايم و بايد با تجديدنظر در روابط خود به اين اصل بازگرديم؛ ايران كشوري متفاوت است كه نبايد محل تباني كشورها قرار گيرد. فلاحت‌پيشه همچنين در رابطه با طرح نمايندگان مجلس براي كاهش سطح روابط با آژانس نيز گفت: پيش‌تر از اين مجلس هفتم تاكيد كرده بود كه در صورت صدور قطعنامه جديد به اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي پايان خواهد داد و بلافاصله پس از صدور قطعنامه قانوني را تصويب كرد كه براساس آن به حسن‌نيت ايران در اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي به حالت تعليق در آمد. وي افزود: در حال‌حاضر نيز طرحي دوفوريتي در دست طراحي است كه كاهش روابط با ان‌پي‌تي را در دستور كار قرار مي‌دهد. ما احساس مي‌كنيم يكي از دلايل برخورد با ايران زمينه سياسي است كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي آن را فراهم كرده است چراكه براي نخستين‌بار شوراي حكام پرونده را به شوراي امنيت ارسال كرد. اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس متذكر شد: شوراي حكام پرونده ايران را به شوراي امنيت فرستاد تا به قول خودشان ايران را خلع سلاح كرده باشند. وي اظهار داشت: ما معتقديم تركيه و برزيل در به حقانيت شناختن برنامه‌هاي هسته‌اي كشورمان سعي در تنش‌زدايي از اين پرونده داشتند، اما در عين‌حال چين و روسيه با تباني در رابطه با پرونده هسته‌اي ما قصد دارند تا صدور قطعنامه بعدي هم از ايران و هم از غرب امتياز بگيرند. فلاحت‌پيشه گفت: آمريكا، انگليس و فرانسه در قالب گروه 1+5 تلاش مي‌كنند از موضع قدرت ايران را دعوت به مذاكره كنند و بخواهند از موضع قدرت با ما وارد مذاكره شوند كه البته ايران با اشرافي كه نسبت به اين موضوع دارد تن به خواسته‌هاي غيرقانوني آنها نمي‌دهد.

1389/3/21 - 13:25

0 نظرهای شما: