اكسپو را باد برد...

سازماني كه تشكيل نشده از يادها رفت؛
اكسپو را باد برد...


اگرچه سازمان اكسپو سال گذشته و همزمان با اكسپوي آثار هنري در خانه هنرمندان تشكيل شد، موجوديت خود را اعلام كرد ولي هنوز نتوانسته هيچيك از مجوزها و حمايت‌هاي لازم براي فعاليت خود را دريافت كند.

ایلنا-: ‌درحالي‌كه سازمان اكسپو در سال گذشته موجوديت خود را اعلام كرد ولي تاكنون هنوز نتوانسته‌است مجوزها و حمايت‌هاي لازم براي فعاليت خود را بگيرد.
امير عبدالحسيني، دبير اكسپوهاي 87 و 88 تهران و دبير سازماني به نام سازمان اكسپو كه قرار بود برپا شود و در زمينه خريد و فروش آثار هنري فعاليت كند و به اين بازار رونق بخشد و از بخش خصوصي حمايت بيشتري كند، در گفتگو با خبرنگار ايلنا گفت: سازمان اکسپو در بدو تاسیس بلاتکلیف مانده و منتظر تصمیم‌های معاونت هنری است تا پس از تسویه حساب، جلسات هیئت امنا ازسرگرفته و مراحل قانونی طی شود. وي درباره كارهايي كه براي سازمان اكسپو انجام شده، توضيح داد:‌ مقدمات کار فراهم شد و جلساتی برای شروع بکار سازمان اکسپو برگزار کردیم. درنظر داشتیم هیئت امنای سازمان اکسپو متشکل از دبیر اکسپو، روسای انجمن‌های هنری، نمایندگان نگارخانه‌ها، یک شخصیت دانشگاهی و مدیر خانه هنرمندان را تشکیل دهیم. اما ‌درحاليكه سازمان اكسپو در سال گذشته و همزمان با اكسپوي آثار هنري كه در خانه هنرمندان برگزار شد، موجوديت خود را اعلام كرد هنوز نتوانسته‌ايم مجوزها و حمايت‌هاي لازم براي فعاليت خود را بگيريم. عبدالحسيني درمورد اهداف سازمان توضيح داد:‌ هدف از راه‌اندازي سازمان اكسپوي آثار هنري در كشور، نظارت بر روند خريد و فروش آثار هنري، ايجاد ارتباط بين بازارهاي داخلي با بازارها و حراج‌هاي بين‌المللي آثار هنري و از همه مهم‌تر؛ ايجاد فرهنگ خريد و فروش آثار هنري و سرمايه‌گذاري در اين بخش ذكر شده است. وي خاطرنشان كرد: تمام تلاشمان را بر اين استوار كرده‌ايم كه سازمان اكسپو يك سازمان خصوصي باشد و به‌عنوان يك سازمان خصوصي در راه نيل به اهداف اصل 44 قانون اساسي فعاليت كند. وي بيان كرد:‌ همزمان با اکسپوی 88 اولین فعالیت این سازمان هم به شکل محدود و کوچک همزمان با همین اکسپو در خانه هنرمندان انجام شد. ازآنجاکه سازمان خصوصی اکسپو هنوز مجوز لازم را نگرفته بود و مرکز هنرهای تجسمی برگزارکننده آن نبود، خانه هنرمندان را به‌عنوان بخش خصوصی اکسپو معرفی کردیم. دبیر اکسپو هنرهای تجسمی تهران با بیان اینکه بدهی این نهاد به برخی نگارخانه‌ها باعث توقف شکل‌گیری سازمان خصوصی اکسپو شده‌است، تاکید کرد: تا زمانی‌که تسویه حساب‌ها انجام نشود، هنرمندان و نگارخانه‌دار‌ها اعتماد خود را به‌دست نمی‌آورند. عبدالحسيني در پايان گفت: سازمان اکسپو در بدو تاسیس بلاتکلیف مانده و منتظر تصمیم‌های معاونت هنری است تا پس از تسویه حساب، جلسات هیئت امنا ازسرگرفته و مراحل قانونی طی شود.

چون تا زمانی که تعهدات مالی پرداخت نشود، نگاه هنرمندان و نگارخانه‌داران به تاسیس سازمان خصوصی اکسپو مثبت نیست و به همین دلیل آنها از شکل‌گیری این سازمان حمایتی انجام نمی‌دهند. سال گذشته درخواست صدور مجوز و اعلام رسمی فعالیت سازمان اکسپو به مرکز هنرهای تجسمی و معاونت هنری وزارت ارشاد داده شد تا این سازمان به عنوان یک تشکل غیردولتی، ساماندهی اقتصاد هنرهای تجسمی کشور را به عهده بگیرد. در اساسنامه اين سازمان برگزاری اکسپوهای سالیانه، نظارت بر خرید و فروش آثار هنری، کارشناسی و قیمت‌گذاری آثار، صدور شناسنامه اثر و صدور مجوز برای اکسپوهای داخلی و نظارت برآنها جزو وظايف اين سازمان ذكر شده است. هیأت امنای این سازمان ازمیان نمایندگان انجمن‌های هنری و نمایندگان گالری‌دارها انتخاب می‌شوند. اين درحالي است كه محمود شالويي‏‌(مدیر مرکز هنرهای تجسمی) پیشنهاد تأسیس سازمان اکسپو را اتفاقی دانست که مجموعه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن حمایت می‌کند. وي پيش از اين به ايلنا گفته بود: ما به شکل‌گیری این سازمان به عنوان یک نهاد خصوصی بسیار خوشبین و امیدوار هستیم چراکه اقتصاد هنر نهایتاً باید توسط هنرمندان و نگارخانه‌‌دارها سامان بگیرد و رونق یابد. اگر هیأت امنا، اساسنامه و پیش‌نویس سازمان اکسپو مورد تأیید قرار گیرد، این مرکز موافق است که کلیه امتیازات برگزاری اکسپوها را به آن سازمان واگذار کند.
1389/3/19 - 13:38 کد خبر : 128347

0 نظرهای شما: