پرونده نوروزی دانش و دانشگاه/

پرونده نوروزی دانش و دانشگاه
داستان تلخ یک تقلب
خبرگزاری مهر - پرونده نوروزی دانش و دانشگاه: تقلب و فروش سئوالات در آزمون دستیاری سال 88 یکی از مهمترین اتفاقات حوزه آموزش عالی در سالی که گذشت بود. داستانی تلخ که هنوز به انتهای خود نرسیده است و همچنان 16 هزار پزشک شرکت کننده در این آزمون آزرده خاطر از اتفاق رخ داده به سرانجام آن می اندیشند.
به گزارش خبرنگار مهر، ثبت نام سی و هفتمین دوره آزمون دستیاری از آبان 88 آغاز شد. آزمون دستیاری برای گروه پزشکان عمومی برگزار می شود و این گروه پس از شرکت در این آزمون و قبولی در آن می توانند وارد دوره های 4 تا5 ساله تخصص های 25 گانه پزشکی شوند.
ظرفیت دوره های تخصصی در هر دانشگاه علوم پزشکی محدود است و رقابت بسیار در این گروه فشرده. به طور معمول از میان شرکت کنندگان در این آزمون 10 تا 12 درصد پذیرفته می شوند.
این آزمون در سی و هفت سال گذشته با فراز و نشیب های متعددی برگزار شده، از سال های دور که بخش شفاهی و کتبی همراه با هم برگزار می شد، تا زمان هایی که دانشگاهها خود دستیاران تخصصی را جذب می کردند و تا امروز که 200 سئوال چهار گزینه ای سرنوشت آینده 16 هزار پزشک عمومی را که در امید آینده ای بهتر هستند، رقم می زند.
از سوی دیگر به دلیل شرایطی که برای پزشکان عمومی از نظر میزان کار، درآمد و سطح زندگی وجود دارد، این گروه ترجیح می دهند که آینده خود را در دوره های تخصصی جستجو کنند. عدم اجرای کامل طرح هایی همچون پزشک خانواده نیز موجب شده که این گروه اجتماعی نتوانند به جایگاه مناسب خود دست یابند.
نکته دیگر در برابر آزمون دستیاری این است که دانشجویان پزشکی عموماً از دانشجویانی هستند که دارای بالاترین رتبه های کنکور سراسری بوده اند و در زمان شرکت در آزمون دستیاری نیز این هوش و ذکاوت به کمک آنها می آید.
تمام این نکات بخشی از حساسیت آزمون دستیاری را روشن می سازد. آزمون دوره سی و هفتم صبح روز پنجشنبه 29 بهمن با حضور 16 هزار و 648 داوطلب در 34 حوزه امتحانی و 25 رشته تخصصی برگزار شد. در این آزمون 7 هزار و 172 نفر زن و 9 هزار و 476 نفر مرد شرکت کردند که مسن ترین آنها مردی 66 ساله و جوانترین آنها زنی 24 ساله بود.
آزمون‌ شامل 200 سئوال چهار جوابی بود که داوطلبان در مدت 240 دقیقه‌ به آن پاسخ دادند و در انتظار انتشار کلید اولیه سئوالات در روز شنبه‌ اول اسفند ماه در سایت‌ اینترنتی مرکز سنجش آموزش پزشکی بودند.
آخرین ساعات جمعه شب 30 بهمن ماه اطلاعیه ای بر روی سایت رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درج شد که نشان از اتفاق بزرگی می داد. وزارت بهداشت اعلام کرد در بررسی اعتراضات و شکایات برخی از داوطلبین پس از برگزاری آزمون و وارد دانستن برخی از آنها به دستور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی سی هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی ابطال شد.
در ادامه این اطلاعیه آمده بود: کلیه دست اندرکاران مرکز سنجش آموزش پزشکی تا حصول نتیجه نهایی پس از رسیدگی کامل به کلیه ابعاد موضوع از سمت های خود عزل میشوند . داوطلبان نیز با حفظ آمادگی علمی خود را برای شرکت در آزمون جایگزین که به زودی زمان آن اعلام خواهد شد، مهیا کنند. جزئیات برگزاری آزمون مجدد اعلام خواهد شد.
در اولین ساعات صبح شنبه اول اسفندماه شوک بزرگی به داوطلبان وارد آمد و با آزمونی مواجه شدند که سئوالات آن سه روز پیش از آزمون مورد خرید و فروش قرار گرفته بود و تا ساعاتی پیش از آن هم خرید و فروش ادامه داشته است.
تکاپوی اولیه وزارت بهداشت در مورد زمان برگزاری آزمون مجدد به اعلام دو تاریخ منجر شد و در حالیکه روز شنبه اول اسفند اعلام شد، آزمون 27 فروردین 89 برگزار می شود اما پس از بررسی هایی، دوباره اعلام شد که آزمون 13 اسفند همزمان با آزمون های جامع علوم پایه و پیش کارورزی برگزار خواهد شد.
زوایای خرید و فروش سئوالات در لابه لای اخبار پیگیری شد و یکی از گزارشها حاکی از این بود که یکی از داوطلبان که بسته ای از سئوالات را خریداری کرده است پیش از آزمون بسته سئوالات را به دفتر رئیس یکی از دانشگاههای علوم پزشکی در استان تهران تحویل می دهد و رسید دریافت می کند. مسئولان آزمون پس از برگزاری آزمون با بررسی بسته مورد نظر درمی یابند که سئوالات کاملاً مشابه سئوالات آزمون است و همین امر از تخلف گسترده ای خبر می داد.
حدس و گمان های متعددی در مورد میزان خریداری سئوال از سوی بیش از 200 داوطلب نشان می داد که تخلف در حد کمی نبوده است و ابطال آزمون تنها راه پیش روی وزیر بهداشت بوده است.
در این میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولین بازخوردهای این موضوع خواستار پیگیری جدی موضوع شدند و در عین حال اقدام دکتر مرضیه وحید دستجردی اولین وزیر زن در دولت جمهوری اسلامی ایران را شجاعانه توصیف کردند.
روزشمار اول اسفند تا 13 اسفند نشان می داد که هر روز اتفاقی نو در این عرصه رخ می داد. از تعیین رئیس جدید مرکز سنجش آموزش پزشکی تا برگزاری کلاس فوق العاده دستیاری برای داوطلبان از سوی موسساتی سودجو.
آزمون مجدد 13 اسفند ماه 88 برگزار شد و پس از برگزاری آزمون دکتر مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشست خبری برای روشن شدن کلیه ابعاد این اتفاقات برگزار کرد.
دکتر وحیددستجردی در جایی از اظهارات خود در برابر این پرسش که شایعات در مورد آزمون دستیاری همواره وجود داشته و چرا وزارت بهداشت دقت لازم را به خرج نداده است، می گوید: همانطور که پرونده دستیاری 82 نیز هنوز مفتوح است اگر پرونده ای کوچک تر و موردی به صورت مستدل وجود داشت مطمئن باشید که آزمون را برگزار نمی کردیم.
دو هفته پرتنش برای پزشکان عمومی، وزارت بهداشت، رسانه ها و خانواده های داوطلبان به پایان رسیده و اکنون کلید نهایی آزمون هم منتشر شده است و این بار داوطلبان در انتظار اعلام رتبه های آزمون و انتخاب رشته هستند.
در این میان داوطلبانی که سئوال خریده بودند، متخلفانی که سئوال فروخته بودند و متخلفانی که در بازداشت مراجع قضایی بسر می برند نیز حال و هوای خاص خود را دارند.
آزمون دستیاری سال 88 شاید مهمترین اتفاق آموزش عالی در سال 88 بود و با این حال مهمتر از این اتفاق داستان تلخ یک تقلب بود که تا زمانی که ریشه آن کاملاً از میان نرود اعتماد آسیب دیده نخبگان جامعه به مجموعه های اجرایی ترمیم نمی شود.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۲:۲۵ , ۱۳۸۹/۰۱/۰۳

0 نظرهای شما: