کاش اینجا همیشه نوروز بود
... تهرانی متفاوت
ایسکانیوز: این روزها رفت و آمد در خیابان ها، بزرگراه ها، اماکن عمومی و ادارات پایتخت لذت خاصی دارد، آنچنان که آرامش دل انگیزی به همراه داشته و همه در آرزوی داشتن چنین تهرانی برای همیشه هستند اما... همه ساله و در ایام نوروز که اکثر شهروندان پایتخت این کلان شهر را برای دید و بازدید و سفر به شهرهای دیگر ترک می کنند، آرامش خاصی بر شهر حاکم می شود و افراد باقیمانده با فراغ بال در رفت و آمد و انجام کارهایشان هستند البته این پدیده در مواردی نادر که تعطیلات چندروزه ایجاد می شود به وجود می آید اما به مانند تعطیلات نوروز نیست.
شهری بدون ترافیک، هیاهو و دود و دم، شلوغ نبودن ایستگاه های اتوبوس و مسافرتی راحت در سطح شهر، استفاده از مترو بدون تاخیر، فشار و هل دادن های عجیب و غریب، انجام کارهای اداری و بانکی بدون ایستادن در صف های عریض و طویل، قدم زدن در پیاده روها بدون دغدغه، رسیدن به محل کار بدون معطلی و تاخیرهای طولانی و مورادی از این دست، زندگی راحتی برای شهروندان فراهم کرده است اما افسوس که این شیرینی تا دو سه روز آینده به پایان می رسد و دوباره آش همان آش و کاسه همان کاسه.کاهش یک میلیونی مسافران روزانه مترو از آغاز تعطیلات نوروزی و رسیدن آن به حدود 600 تا 700 هزار نفر و همین طور کاهش قابل توجه مسافران اتوبوس نشان از آن دارد که نزدیک به دو سوم جمعیت پایتخت در تهران حضور ندارند و از طرفی نشان می دهد چنین جمعیتی که در حال حاضر در پایتخت حضور دارند می تواند جمعیتی نرمال برای تهران بوده تا شهری آرام، بدون ترافیک و آلودگی داشته باشیم.
ترافیک، واژه ای آشنا برای همه شهروندان تهرانی و معضلی حل ناشدنی بخصوص در پایتخت و کلانشهر تهران برای مدیران بوده و تاثیرات منفی و رقت بار آن بر همگان مبرهن و آشکار است تا جایی که آن را غولی وحشتناک دیده و سرطانی لاعلاج می دانند که بر پیکره شهر چنگ انداخته است، این روزها اما خبری از این غول نیست حتی در شلوغ ترین نقاط شهر.مدیران شهرداری تهران هم در این ایام فرصت را غنیمت شمرده و تمام تلاش خود را به کار گرفته تا از این خلوتی شهراستفاده و در تعطیلات نوروزی پروژه های زیادی را در دست اجرا و تکمیل قرار دهند.رشد روزافزون تولید خودرو، خروج کند خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل، نبود خیابان و بزرگراه متناسب با رشد تولید خودرو، استفاده از خودروهای شخصی و بی اعتنایی به فرهنگ ترافیک، نبود همدلی و همکاری بین نهادها و سازمان های ذی ربط با شهرداری و مدیریت ترافیک و موارد بسیاری دیگر از این دست، عوامل به وجود آمدن ترافیک و ماندگاری این معضل در کلانشهر تهران شده است.
حال با توجه به اینکه روزانه 1400 خودرو به تهران اضافه و خودروهای فرسوده به کندی از چرخه خارج می شود هر چه بزرگراه هم ساخته شود و محورهای پرتردد اصلاح شود، تاثیری در تسهیل ترافیک نخواهد داشت، سال گذشته حدود 400 هزار خودروی جدید در تهران شماره گذاری شد، متاسفانه اما افزایش بدون برنامه ریزی خودروها روز به روز مشکل ترافیک را بدتر می کند.بنابراین توسعه حمل و نقل عمومی، فرهنگ ترافیک و محدودیت در ورود خودرو به تهران و خروج خودروهای فرسوده باید به طور مکمل و کنار هم انجام شود و مسوولان امر هم باید با کمک دیگر نهادها و سازمان ها با ایجاد محدودیت در ورود خودرو به تهران و تسریع در خروج خودروهای فرسوده و همچنین توسعه حمل و نقل عمومی همچون مترو، اتوبوسرانی، توجه به فرهنگ ترافیک و ... مشکل ترافیک تهران را حل کنند تا شاهد شهری این گونه که الان هست باشیم در غیر این صورت تحولی در این زمینه صورت نخواهد گرفت و لطمات جبران ناپذیری درپی خواهد داشت.
اما ای کاش تهران همیشه نوروز بود...
0 نظرهای شما:
Post a Comment