"هملت، ماشین" پاییز 89 به صحنه می رود

"هملت، ماشین"
پاییز 89 به صحنه می رود
ناصر حسینی مهر- پاییز 89 نمایشنامه "هملت، ماشین" نوشته هایر مولر را روی صحنه می برد. کارگردان نمایش اتاق شماره شش، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بعد از سه سال و ارائه چند نمایشنامه به مرکز هنرهای نمایشی بالاخره توانستیم مجوز اجرای نمایش "هملت ماشین" را بگیریم.
وی توضیح داد: بعد از اجرای نمایش اتاق شماره شش اثری از چخوف گروه نمایش شش موفق نشد کاری را روی صحنه ببرد و با وجود تمام پیشنهادهایی که در مورد نمایشنامه های مختلف به مرکز هنرهای نمایشی دادیم این بار اثری از هایر مولر را در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می بریم.
حسینی مهر با یادآوری اینکه این نمایشنامه اولین اثر پست مدرن دراماتیک است افزود: هایر مولر یکی از شاگردان برتولت برشت و از تاثیرگذاران موج نو تئاتر است و این نمایشنامه را در سال 1979 نوشته است. " هملت، ماشین"رویکردی مدرن به هملت شکسپیر دارد ولی مثل گذشته به دنیای کهن شکسپیر نمی پردازد. ما در این نمایشنامه با هملتی که دیوانگی و انتقام جویی بخشی از ویژگی اوست رو به رو نیستیم. این اثر قرار است تمام فجایعی که کشورهای پیشرفته به انسانها تحمیل می کند را آشکار کند و شخصیت هملت در این اثر با این رویکرد پرورش می‌یابد.
وی ادامه داد: مولر در این نمایشنامه شیوه ای بسیار تلخ و سیاه و پرخاشگر نسبت به امروز و آینده هستی و آینده انسان دارد. به نوعی همان تئاتر خشن آرنو را روایت می کند. نگاه تندخویانه ای که در نظر آرنوست حالا به سبک و ساختاری جدید و ترکیب نامانوسی درنمایشنامه "هملت، ماشین" دیده می شود.
نمایشنامه "هملتٰ،ماشین" را چندی پیش نشر افراز با ترجمه ناصر حسینی مهر به چاپ رساند.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۱:۰۳ , ۱۳۸۹/۰۱/۰۲

0 نظرهای شما: