امضاء پروتکل همکاری ایران و ترکیه/

در رامسر انجام شد؛
امضاء پروتکل همکاری ایران و ترکیه
هدفگذاری روابط اقتصادی 30 میلیارد دلاری
ساری - خبرگزاری مهر: پروتکل همکاری ایران و ترکیه با حضور وزیر اقتصاد و دارایی ایران و وزیر مشاور دولت ترکیه در شهر گردشگر پذیر رامسر امضاء شد.
به گزارش خبرنگار مهر در رامسر، سید شمس الدین حسینی ظهر سه شنبه درحاشیه امضای این قرارداد همکاری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مازندران یک و نیم درصد مساحت کشور و بیش از چهار درصد جمعیت کشور را دارد که به لحاظ جغرافیایی و فرهنگی می‌تواند موقعیت منحصر به فردی در توسعه کشور داشته باشد.
حسینی تصریح کرد: این موافقتنامه ابعاد مختلفی را دربر می‌گیرد و در آن بر روان سازی، ساده سازی و اجتناب از دوباره کاری تاکید شده است و همچنین تبادل الکترونیکی اطلاعات بین گمرکات دو کشور صورت گرفته و کمیته‌های کاری نیز بین دو کشور تشکیل می‌شود که حداقل سالی یک با جلسه کمیته برگزار شود.
وی اظهار داشت: مازندران با توجه به اینکه از جاذبه‌های گرشگری بالایی برخوردار است و به لحاظ موقعیت جغرافیایی و دسترسی به دریای خزر و همچنین همجواری با کشورهای توسعه یافته پلی برای توسعه کشور خواهد بود‌.
وزیر اقتصاد ایران در ادامه به نیروهای ماهر و دلسوز استان اشاره کرد و ادامه داد: مازندران علاوه بر موقعیت‌های فوق از نیروی انسانی فعال، دلسوز، ماهر و قابل توجهی برخوردار است که در جهت به ثمر رسیدن ظرفیت‌های استان تلاش می‌کنند.
وی با اشاره به امضای پروتکل گمرکی بین ایران و ترکیه اظهار داشت: به دلیل همسایگی باید روابط خود را به ویژه در بخش گمرگی گسترش دهیم و علاوه بر فعال کردن گمرکات موجود گمرکات دیگری را نیز ایجاد کنیم.
حسینی به روابط ایران و ترکیه اشاره کرد و اظهار داشت: روابط ایران و ترکیه در بالاترین سطح قرار دارد و درحال حاضر نیز دولت ما و دولت ترکیه فصل جدیدی از روابط را نیز آغاز کرده اند که جای بسی خوشحالی است.
وی خاطرنشان کرد: هدفگذاری روابط اقتصادی به میزان 30 میلیارد دلار حکایت از آن دارد که سران هر دو کشور آگاهی کامل داشته و برای این هدف اقدامات زیادی انجام داده و می‌دهیم در این راستا توسعه روابط گمرکی در اولویت قرار دارد.
وزیر اقتصاد و دارایی افزود: در حال حاضر گمرکات فعالی را داریم ولی بسیار اندک است و باید افزایش یابد.
حایاتی یازیجی وزیر مشاور دولت ترکیه با اشاره به همسایگی دو کشور گفت: با توجه همسایگی ایران و ترکیه نیاز است که روابط دو ملت و دولت بیشتر و بهتر شود.
وی بیان داشت: در ایجاد و حفظ این روابط نقش دو دولت بسیار مهم بوده و بدین لحاظ دولت ترکیه و ایران باید با نگاه وی‍ژه‌تری این روابط را دنبال کنند.
یازیجی افزود: بعد از ملاقات سران دو کشور روابط ایران و ترکیه شدت بیشتری یافته و باید تلاش کنیم تا توانمندی‌‌های دو کشور را شناسایی و زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم.
وی افزود: در برقراری روابط هماهنگی بسیار مهم است و یکی از فعالیت‌های مهمی که نیاز به هماهنگی دارد بحث گمرکی است.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۶:۰۵ , ۱۳۸۹/۰۱/۰۳

0 نظرهای شما: