توقف پیشرفت سرطان با کشف یک نقص سلولی جدید

توقف پیشرفت سرطان با کشف یک نقص سلولی جدید
ایسکانیوز:‌ محققان مرکز سرطان UCSF یک نقص سلولی‌ را کشف کردند که تولید پروتئین ها را در سلول های‌ انسانی دچار اختلال کرده و باعث بروز سرطان می‌ شود.


به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، به نقل از Science Daily، محققان دریافتند که نسل جدیدی‌ از داروهای‌ بازدارنده می توانند در اصلاح این نقش کمک کننده باشند.
این کشف جدید افقی تازه را در خصوص اقدام علیه سرطان و درمان سرطان غدد لنفاوی‌ و سایر انواع بیماری ها همچون سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان مغز به روی‌ محققان می‌ گشاید. محققان روی‌ واحد چند پروتئینی به نام mTOR تمرکز کرده اند که کنترل کننده فرآیندهای مهمی‌ مانند بقا و تکثیر سلولی در سلول های‌ پستانداران است. یکی از این فرآیندها تولید پروتئین هایی در سلول است که کنترل انتقالی‌ را به عهده دارد. این پروتئین اطلاعات مربوط به نیازهای‌ تغذیه ای‌ و انرژی‌ سلول را جمع کرده و سلول را وادار به ساخت پروتئین های‌ کلیدی‌ برای‌ رشد سلول می کند. سلول های‌ سرطانی از این قابلیت این پروتئین برای رشد خود استفاده می‌ کنند. به گفته محققان، با از دست دادن توانایی بدن در کنترل فعالیت mTOR ، این پروتئین دچار افزایش فعالیت شده و میزان تولید پروتئین در سلول بالا می‌ رود. سلول ها بدون محدودیت تکثیر شده و ایجاد تومور می‌ کنند. برخی‌ از داروهای‌ بازدارنده می‌ توانند از این تکثیر جلوگیری‌ کنند. علاوه بر این، برخی‌ ژن های‌ سالم هم به خاطر تولید پروتئنی، سرطانی می‌ شوند. محققان برای‌ مقابله با این حالت، دارویی‌ را به نام PP242 را تولید کردند که میزان تولید پروتئین ها و تکثیر سلولی‌ را به حالت طبیعی‌ بازمی‌ گرداند. این دارو در حال حاضر در فاز اول آزمایش خود قرار دارد. نتایجی که تا کنون به دست آمده حاکی از تأثیر زیاد این دارو نسبت به سایر داروهای دیگر در درمان سرطان است.

0 نظرهای شما: