قابل توجه مشتركان تلفن همراه؛

قابل توجه مشتركان تلفن همراه؛
سيم‌كارتي كه زياد پيامك بزند زودتر مي‌سوزد
تعويض رايگان سيم‌كارت، سوختن آن به‌شرط قديمي بودن است
1388/12/26 03-17-2010 10:50:34
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: جامعه اطلاعاتي - ارتباطات
مدير كل امور مشتركين شركت ارتباطات سيار ايران مي‌گويد ما معمولا سوختن سيم‌كارت را صدمه ديدن فيزيكي سيم‌كارت مي‌دانيم ولي تعدادي از مشتركان سوختن سيم‌كارت را قطع سيم‌كارت مي‌دانند، درصورتي كه اين دو مقوله جداست و سيم كارت وقتي مي‌سوزد كه فيزيك سيم‌كارت صدمه ديده و بايد به دفاتر بخش خصوصي مراجعه و نسبت به تعويض سيم‌كارت اقدام كنند تا اين مشكل حل شود.
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مشتركي كه سيم‌كارتش سوخته و درواقع عمر مفيد آن به پايان رسيده مي‌تواند با در دست داشتن كارت شناسايي به دفاتر مراجعه كرده و سيم‌كارت جديدش را به صورت رايگان دريافت كند و رايگان بودن به شرطي است كه سيم‌كارت به دليل قديمي بودن سوخته باشد و مواردي مثل غير استاندارد بودن گوشي يا از اين قبيل نباشد.
علي حميدي در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا در اين باره گفت: عمر مفيد سيم‌كارت‌ها به اندازه زيادي به ميزان مصرف، مكالمه و ارسال پيامك و به‌طور كلي نحوه نگهداري از آن بستگي دارد.
وي گفت: سيم‌کارت يک کالاي مصرفي و داراي عمر معيني است اما اين که چرا برخي سيم‌کارت‌ها مي سوزد و برخي ديگر نمي‌سوزد، به ميزان استفاده از سيم‌کارت بستگي دارد؛ همچنين تعداد ارسال پيامک در سوختن سيم‌کارت موثر است و مشترکاني که زياد پيامک ارسال مي‌کنند، سيم‌کارتشان زودتر مي‌سوزد زيرا هرچه بيش‌تر از سيم‌کارت استفاده شود، طول عمر آن کم‌تر مي‌شود.
به گزارش خبرنگار ايسنا معاون فني و مهندسي شرکت ارتباطات سيار ايران هم در اين باره گفته بود: غير استاندارد بودن گوشي از جمله مهم‌ترين موارد سوختن سيم‌کارت محسوب مي‌شود، هر گوشي غيراستاندارد سيم‌کارت را متاثر خواهد کرد؛ زيرا پايه‌ها غيراستاندارد است و ولتاژها به ميزان کمتر و يا بيش‌تر به سيم‌کارت وارد مي‌شود.
رضوي کثيف شدن گوشي را عامل ديگر سوختن سيم‌کارت دانسته و گفته بود: ورود ذراتي از نقطه‌اي که باتري شارژ و يا گوشي به رايانه وصل مي‌شود يا گذاشتن نامناسب سيم‌کارت در گوشي نيز چون اجازه مي‌دهد ولتاژها به جايي که نبايد وارد شود، موجب سوختن آن مي‌شود.
گفتني است؛ اگر فرض را بر آن بگيريم كه روزانه به طور متوسط يك دستگاه تلفن همراه 10 بار روشن و خاموش يا دوباره در شبكه ثبت شود، در سال در حدود سه تا چهار هزار بار اين تجديد ثبت در شبكه انجام‌ مي‌گيرد كه با در نظر گرفتن اين تعداد، عمر مفيد سيم‌كارت بيش از 10 سال طول مي‌كشد.
اصولا زمان سوخته شدن سيم‌كارت آشكار نيست ولي در برخي مواقع ممكن است كه قبل از سوخته شدن، سيم‌كارت ظرفيت پذيرش پيامك‌ها را نداشته باشد و يا پيامكي نيز ارسال نكند و در آن زمان مي‌توان فهميد كه سيم‌كارت در آستانه سوخته شدن قرار دارد.
به گفته مسوولان امكان اين كه قبل از سوخته شدن سيم‌كارت مشترك از اين موضوع اطلاع يابد، فعلا وجود ندارد و امكانش به وجود نيامده مگر اينكه نرم‌افزاري طراحي شود كه نيم‌سوز شدن سيم كارت را اطلاع دهد.
اما جاي سوال دارد كه آيا مشترك حق ندارد از سوخته شدن سيم‌كارتش قبل از موعد اطلاع يابد كه مدير كل روابط عمومي شركت مخابرات ايران در اين باره گفته است: البته سوخته شدن سيم‌كارت به اين دليل كم اتفاق مي‌افتد اما به اعتقاد ما هميشه حق با مخاطب و مشتركان ما است.
بايد گفت كه مسوولان و كارشناسان معتقدند كه درصد زيادي از علل سوختن سيم‌كارت‌ها، بي‌اطلاعي مشتركان از نحوه استفاده و رعايت نكردن مواردي است كه باعث سوختن آن‌ها مي‌شود.
آن‌ها درباره اينكه ميزان سوختن سيم‌كارت‌ها افزايش يافته است، بر اين عقيده‌اند كه اين موضوع به مخابرات ارتباطي ندارد، زيرا همه سيم‌كارت‌ها عمر مفيد دارند كه كم يا زياد شدن آن به نحوه نگهداري مشترك از سيم‌كارت بستگي دارد.
در هر حال مهم‌ترين عواملي كه به سوختن سيم‌كارت منجر مي‌شود، علاوه بر ميزان مصرف، نزديكي به آب دريا و در معرض نور خورشيد قرار دادن سيم‌كارت است و البته جابه‌جايي سيم‌كارت از ديگر عوامل است و يا استفاده سيم‌كارت در گوشي‌هايي كه غيراستاندارد است نيز از ديگر عوامل مؤثر به شمار مي‌رود.
اما در مقاطعي خاص، خود مخابرات عامل سوختن سيم‌كارت‌ مي‌شود؛ مثلا اين اتفاق به دليل تغييرات ولتاژ برق و بالا و پايين آمدن آن مي‌افتد؛ در اين زمان‌ها مخابرات به دفاتر اعلام مي‌كند كه سيم‌كارت‌هايي كه داراي فلان كد هستند، مي‌سوزند و نبايد هزينه‌اي براي تعويض سيم‌كارت از آن‌ها دريافت كرد.
هنگامي كه دليل سوختن سيم‌كارت خود مخابرات باشد، مشتركان در هنگام مراجعه به دفاتر، سيم‌كارتشان به صورت رايگان تعويض مي‌شود؛ بنابراين، نيازي نيست مشتركان هزينه‌اي در اين رابطه پرداخت كنند.
در هر حال طبق اظهارات‌ مسوولان مربوطه نمي‌توان عمر استانداردي براي سيم‌كارت‌هاي موبايل تعريف و مشخص كرد و بر اساس آخرين آمار هر ساله حدود هفت تا10 درصد سيم‌كارت‌ها به دلايل مختلف مي‌سوزند و مي‌توان گفت كه حدود 95 درصد آن‌ها به دلايل مختلف و به غير از اشكالات فني دچار اين مشكل شده‌اند و كمتر از پنج درصد از اين تعداد به دليل مسائل شبكه‌يي و نقائص فني دچار سوختگي شدند.

0 نظرهای شما: