باز آمد این نوبهار

باز آمد این نوبهار
ایسکانیوز: واپسین لحظات سال 1388 در حال سپری شدن است و سال نو برای حلول بی تابی می کند. خرمی و شکوفایی طبیعت در بهار نویدبخش تحولی شگرف برای روح و جسم آدمیان و جانمایه تحول و پویایی است. باز هم سالی گذشت و گردش ایام ما را با نوازش نسیم ملایم بهاری از روزمرگی و سردی در زندگی به خود آورد. نسیم زندگی بخش بهاری هر ساله در این ایام با نوازش نباتات ، درختان و موجودات زنده جانی تازه در کالبد آنها می دمد و رستخیزی نو در طبیعت سرد برپا می کند.ابرها بارور می شوند، درختان جامه سبز می پوشند و شکوفه های رنگارنگ زینت بخش قامت آنان در دشت و دمن می گردد و جای و جای طبیعت از این خیزش دوباره به نوعی رخ می نمایند.
*بهار آموزه ای توحیدی آغاز فصل بهار و فرا رسیدن نوروز همراه با موسم اعتدال طبیعت ، تعدیل روز و شب و کاهش سوز و سرمای زمستان و تاریکی شبهای سرد می شود و به نوعی رستاخیز و بیداری طبیعت خفته است، روزی که با گرمای خورشید و نزول رحمت آسمانی دامن کوه ها و صحراها با سبزه ها و گلهای رنگارنگ آذین یافته و گسترده می شود و جسم و تن آدمی نیز از این تغییر و تحول بی بهره نمی ماند.از نوروز و رستخیز طبیعت و زنده شدن دوباره نباتات، درختان، طراوت و خرمی باغها، جنگلها و حتی تاثیر آن بر روح و جان آدمیان باید درس توحید و قدرت الهی و رستاخیز و رجوع نهایی به سوی پروردگار را بیاموزیم . در قرآن کریم نیز خداوند متعال بارها درباره احیای زمین و رویش گیاهان تذکر داده که از آن می توان به عنوان درسی توحیدی یاد کرد.
*نوروز در میان ایرانیانایران با برخورداری از یک پیشینه چند هزار ساله تمدنی و میراث بی پایان فرهنگ مادی و معنوی، از تعداد بیشماری عناصر شکل دهنده هویت ملی برخوردار بوده و هست . اکنون که جشن نوروز به ثبت جهانی به نام فرهنگ ایرانی رسیده اما از لحاظ تاریخی و حقوق بین المللی دارای اهمیت بسزایی در عصر کنونی است و شناساندن آن به جهانیان موجب افزایش و گسترش دامنه ارزشی آن به لحاظ فرهنگی کهن و مانا در میان مردم جهان خواهد شد و این امر گویای مفهوم و پنداره نمادین از فرهنگ ایران فراتر از یک پهنه سرزمینی است.نوروز، از جشن‌های باستانی ایرانیان است. در زمانهای کهن، جشن نوروز در نخستین روز فروردین (معمولاً مطابق با 21 مارس ) آغاز می‏شد، ولی مشخص نیست که چند روز طول می‏کشیده‏ است. گفته شده است در بعضی از دربارهای سلطنتی در دوره های باستان جشن‏ نوروز یک ماه ادامه داشته ‌است. مطابق برخی از اسناد، جشن عمومی نوروز تا پنجمین روز فروردین برپا می‏شده و جشن خاص نوروز تا آخر ماه ادامه می یافته است . شاید بتوان گفت، در طی پنج روز اول فروردین جشن نوروز جنبه ملی و عمومی داشته و طی باقیمانده ماه، مردم عادی با رفتن به دربار حکومت کمی جنبه خصوصی پیدا می نموده است.آنچه مسلم است نوروز در ایران جشن آغاز سال نوست و بهار از محبوبترین فصول سال نزد ایرانیان محسوب می شود و برگزاری مراسم عید و برپایی آیین های ویژه در آغاز فصل بهار همراه با رویش زمین و نباتات از ویژگی های رفتاری ایرانیها و اقوام دیگر که این آیین هارا گرامی می دارند، است .در ادبیات کهن و معاصر نیز بهار از مطرح ترین موضوعات در شعر و ادب فارسی است . شاید سرسبزی این فصل در ایران و نوزایی جهان و شکوفایی طبیعت از دلایلی باشد که بهار را از محبوبترین موضوعات در ادب فارسی ساخته است.نوروز در ایران همراه است با گسترده شدن سفره هفت سین، خانه‌تکانی، درست کردن و خوردن غذاهای رنگین و متنوع و مخصوص در شب آغازین سال نو، دید و بازدید، ، مسافرت و...ایرانیان نوروز را با آداب دینی و اسلامی آمیخته اند و یکی از نمونه‌های آمیختگی فرهنگ ایرانی و اسلامی در مراسم عید‌نوروز حضور ایرانیها در هنگام تحویل سال نو در مکان‌های مقدس و پس از آن به جای آوردن صله‌ ارحام است که این امر پیام وحدت دینی و آیینی را به همراه دارد.
1388خداوردی اسدی
ایسکانیوز

0 نظرهای شما: