اشمي: ايجاد يك ظرفيت سفر با مونوريل 4 برابر مترو هزينه دارد

واكنش‌ها به برچيدن پايه‌هاي مونوريل صادقيه
هاشمي: ايجاد يك ظرفيت سفر با مونوريل 4 برابر مترو هزينه دارد

خبرگزاري فارس: مدير عامل متروي تهران و حومه گفت: ايجاد يك ظرفيت سفر با مترو هزار دلار هزينه دارد، در حالي كه ايجاد ظرفيت سفر با مونوريل بيش از 4 هزار دلار هزينه دارد.
محسن هاشمي در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبري فارس «توانا»، با بيان اين مطلب اظهار داشت: متأسفانه افرادي در كشور به دنبال اين هستند كه با راه‌اندازي مونوريل اين پروژه را به نام خود به ثبت برسانند، چرا كه اين افراد مترو را متعلق به خانواده هاشمي مي‌دانند،‌ در صورتي كه مترو متعلق به همه مردم در كشور است.
وي در ادامه با اشاره به اينكه افراد سودجو و فرصت‌طلب از صحبت‌هاي رئيس جمهور در رابطه با قطار هوايي برداشت‌هاي نادرستي را به جامعه القاء مي‌كنند، افزود: نظر شخصي رئيس جمهور مبني بر راه‌اندازي قطار هوايي در شهرها به دليل هزينه كمتر و صرفه اقتصادي بيشتر است كه متأسفانه افراد سودجو اين نظر را به مونوريل نسبت مي‌دهند. وي در ادامه به قراردادي كه به تازگي براي احداث و راه‌انداري مونوريل در استان قم منعقد شده است اشاره كرد و افزود: اين قرارداد با مبلغ 27 ميليون دلار براي ساخت مونوريل منعقد شده است كه متأسفانه به هزينه‌هاي زياد آن توجهي نشده است، چرا كه با محاسبات انجام شده هزينه راه‌اندازي اين مونوريل بيش از 36 ميليون دلار خواهد شد. مديرعامل متروي تهران و حومه در ادامه با اشاره به اين مطلب كه در حال حاضر از 9 هزار كيلومتر راه آهن شهري در جهان تنها 300 كيلومتر به مونوريل اختصاص پيدا كرده است، اظهار داشت: اين موضوع نشان دهنده استقبال عمومي از اين وسيله حمل و نقل در كشورهاي مختلف و گسترش سيستم حمل و نقل ريلي و مترو در جهان است. هاشمي در ادامه با بيان معايب استفاده از مونوريل و هزينه‌هاي ساخت و راه‌اندازي اين وسيله حمل و نقل گفت: حداكثر سرعت مونوريل 90 كيلومتر است در حالي كه مترو مي‌تواند تا 100 كيلومتر در ساعت حركت كند. وي در ادامه افزود: انتقال مونوريل از يك مسير به مسير ديگر به وسيله سوزن‌هاي سنگين با قيمت 5/1 ميليون دلارانجام مي‌شود و اين در حالي است كه قيمت همين سوزن‌هاي انتقال دهنده در مترو برابر 50 هزار دلار است. هاشمي در ادامه يادآور شد: شبكه مترو شهري شبكه‌اي بسيار منعطف با امكان گسترش آسان و ساده است و مترو مي‌تواند در بخش‌هايي به زيرزمين انتقال پيدا كند در حالي كه مونوريل تنها بر روي يك ريل فلزي و در يك مسير مشخص با پايه‌هايي به طول 2 متر حركت مي‌كند كه اين پايه‌ها و در حقيت ستون‌هاي نگهداري مونوريل يك هزينه اضافه‌تر از مترو است. مديرعامل مترو تهران با بيان اينكه سازوكارهاي هيدورليكي، الكتريكي و الكترونيكي در مونوريل بسيار پرهزينه است،‌ گفت: مونوريل علاوه بر هزينه و استهلاك بالاي آن نيازمند فضاي زياد در محل نصب و يا نقاط تبادل خطوط است. هاشمي خاطرنشان كرد: با توجه به ويژگي‌هاي مترو نسبت به مونوريل ساخت و گسترش مترو ضروري و غيرقابل اجتناب است و راه‌اندازي مونوريل در شرايط كنوني با توجه به بافت شهري تهران و شهرهاي ديگر مستلزم مطالعه و تجزيه و تحليل دقيق تمامي عواملي است كه به صورت مستقيم و غيرمستقيم براي راه‌اندازي مونوريل ضروري است.

0 نظرهای شما: