روسيه و چين از رويكرد فرامنطقه‌اي ايران نگران هستند

روبرت بگلريان در گفت‌وگو با فارس:
روسيه و چين از رويكرد فرامنطقه‌اي ايران
نگران هستند

خبرگزاري فارس: نماينده ارامنه جنوب كشور در مجلس گفت: رويكرد فرامنطقه‌اي و تعامل ايران با برزيل و كشورهاي آمريكاي لاتين دو كشور روسيه و چين را دل نگران كرده و براي رفع نگراني‌ها به قطعنامه رأي مثبت دادند.
روبرت بگلريان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به قطعنامه شوراي امنيت بر ضد ايران اظهار داشت: بيانيه تهران از سوي سه كشور ايران، تركيه و برزيل خود گام بزرگ و عزمي جدي براي رسيدن به اهداف و پايه‌ريزي يك نظام مستقل در دستيابي به دانش هسته‌اي براي ايران بود.
وي افزود: صدور اين قطعنامه از سوي شوراي امنيت سازمان ملل تاكيد كننده اين است كه جهان غرب اهداف خود را دنبال مي‌كند و به همان نظام سلسله مراتبي كشورهايي كه خود را جزو كشورهاي رده اولي مي‌دانند، تاكيد دارد. نماينده ارامنه جنوب كشور در مجلس با اشاره به محتواي قطعنامه شوراي امنيت تصريح كرد: محتويات اين قطعنامه با توجه به انعكاسي كه در بين افكار عمومي و كارشناسان به وجود آورده نشان دهنده اين است كه اين قطعنامه ضمانت اجرايي چنداني ندارد و اگر هم داشته باشد مقطعي است. بگلريان ادامه داد: اين قطعنامه نشان دهنده تلاش محدود غرب براي مقابله با ايران است و اينكه قدرت‌ها به اهداف خود پايبند بوده،‌ اما در عمل كاري از پيش نمي‌برند. وي با اشاره به مواضع دو پهلوي روسيه و چين در مورد انرژي هسته‌اي ايران بيان داشت: مواضع روسيه به اهدافي كه در منطقه دنبال مي‌كند بازمي‌گردد و دورنماي روسيه از ايران نشان دهنده اين است كه ايران در جهت‌گيري هسته‌اي استوار است و تنها هدف روسيه از همراهي با ايران امتيازگيري از غرب بوده است. نماينده ارامنه جنوب كشور در مجلس گفت: روسيه در حال باز تعريف راهبرد استراتژيك و ژئوپولتيك خودش در منطقه است و درصدد است كه نگاهي از سياست خارجي مد نظر خودش را به تصويب برساند و احساس روسيه به ظرفيت‌هاي بالقوه رو به گسترش ايران است كه در اين راستا از هر تلاشي فرو گذار نيست. بگلريان همچنين با اشاره به مواضع دوگانه چين نسبت به ايران بيان داشت: چين درصدد است كه با اين مواضع دوگانه اقتصاد خود را در سطح بين‌المللي و با توجه به بحران‌هاي اقتصادي حال حاضر بازسازي كند و نقش‌آفريني بيشتري در اقتصاد بين‌الملل نزد غرب و آمريكا داشته باشد. وي افزود: دليل اينكه روسيه و چين در همكاري با ايران تعلل كرده و از طرفي نيز درصدد تامين منافع خودشان هستند را مي‌توان در رويكرد فرا منطقه‌اي ايران و تعامل با برزيل و كشورهاي آمريكاي لاتين جستجو كرد كه اين دو كشور از اين جهت دل نگراني‌هايي دارند و در جهت تبلور دل نگراني‌هاي خود با قطعنامه شوراي امنيت همراه شدند.

0 نظرهای شما: