انتقاد رئيس مجلس تركيه از برخورد برخي كشورها با بيانيه تهران

در ديدار با متكي مطرح شد؛
انتقاد رئيس مجلس تركيه
از برخورد برخي كشورها با بيانيه تهران
خبرگزاري فارس: رئيس مجلس تركيه بيانيه تهران را برخاسته از نگاه مبتني بر به كارگيري ديپلماسي و گفت‌وگو دانست و از برخورد برخي كشورها در اين زمينه انتقاد كرد و گفت: اين بيانيه هنوز روي ميز است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان صبح امروز دوشنبه با «محمدعلي شاهين» رئيس مجلس تركيه كه در رأس هيئتي از اعضاي پارلمان اين كشور و بنا به دعوت علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در تهران به سر مي‌برد، ديدار و گفت‌وگو كرد.
وزير امور خارجه كشورمان در اين ديدار با مرور روابط دو كشور در حوزه‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي دوجانبه، همكاري‌هاي منطقه‌اي و همچنين روابط رو به توسعه پارلمان‌هاي دو كشور، به تشريح همكاري صميمانه ايران، تركيه و برزيل در چارچوب بيانيه تهران پرداخت و اقدام سه كشور در اين زمينه را نمونه‌اي از يك رويكرد مبتني بر همكاري براي حل مسئله دانست. متكي با اشاره به اينكه آنكارا در موضوع بيانيه تهران ظرفيت و توانمندي ديپلماتيك خود را به نمايش گذاشت، پاسخ آمريكا به اين اقدام تعاملي سه كشور را اقدامي ناپخته دانست كه در صفحه شطرنج تحولات سياسي بين‌المللي و رويكردهاي مرتبط با آن يك گام آمريكا را به سمت كيش و مات شدن جلوتر خواهد برد. وي در ادامه اقدام آمريكا در تقابل با بيانيه تهران را نشانه‌اي از حقانيت جمهوري اسلامي ايران در 30 سال گذشته در بي اعتمادي به سياست‌هاي دولت آمريكا دانست كه در حال حاضر براي افكار عمومي جهان آشكار شده است و گفت: در حالي كه از ماه‌ها قبل شخصاً رئيس جمهور آمريكا از رئيس جمهور برزيل و نخست‌وزير تركيه خواستار نقش آفريني براي تبادل سوخت شده بود، اما فرصت پيش آمده را از دست داد و چهره واقعي سياست‌هاي دولت آمريكا را در جهان به نمايش گذاشت. وزير خارجه كشورمان ضمن ابراز همدردي با مردم و دولت تركيه در خصوص 9 شهيد ناوگان غزه، رويكرد دوگانه شوراي امنيت در مقابل 2 پرونده حمله به كماندوهاي رژيم صهيونيستي به ناوگان غزه و شهادت 9 شهروند تركيه از يك سو و موضوع هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران از سوي ديگر را اقدامي دانست كه به جايگاه شوراي امنيت لطمه وارد كرده است. وي افزود: در مورد ناوگان غزه 9 نفر در آب‌هاي بين‌المللي به شهادت رسيدند ولي شوراي امنيت اقدامي عليه رژيم صهيونيستي انجام نمي‌دهد در حالي كه در موضوع هسته‌اي ايران به رغم 20 گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در زمينه عدم انحراف فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران و همچنين 4 هزار و 500 نفر روز بازرسي و هزاران صفحه اسناد ارائه شده و همكاري‌هاي گسترده جمهوري اسلامي ايران با آژانس، شوراي امنيت مبادرت به صدور قطعنامه مي‌كند و اين آسيبي است كه به اعتبار شوراي امنيت وارد شده و اينك آشكارا افكار عمومي جهان نحوه برخورد با اين دو پرونده را مشاهده مي‌كنند. محمدعلي شاهين رئيس مجلس تركيه نيز در اين ديدار با اشاره به روابط دو كشور همسايه و داراي فرهنگ مشترك، بر لزوم حل و فصل مسائل منطقه توسط مردم منطقه و حل مشكلات در چارچوب سازوكارهاي ديپلماتيك و مبتني بر گفت‌وگو تأكيد و بيانيه تهران را برخاسته از نگاه مبتني بر به كارگيري ديپلماسي و گفت‌وگو دانست و برخورد برخي كشورها با بيانيه مذكور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: برخوردهاي انجام شده از اهميت اين بيانيه حكايت مي‌كند و به همين دليل تركيه معتقد است اين بيانيه هنوز روي ميز است. وي همچنين با اشاره به مشكلات موجود در فلسطين، عراق و افغانستان، همكاري نمايندگان پارلمان‌هاي منطقه براي رفع مشكلات و همچنين همكاري‌هاي هر چه بيشتر پارلمان‌هاي ايران و تركيه و همكاري‌هاي پارلماني منطقه‌اي را مورد تأكيد قرار داد.

0 نظرهای شما: