خانه های تاریخی در کشور احیا می شود

علویان:
خانه های تاریخی در کشور احیا می شود

تدوین ضوابط حفاظت از بافتهای تاریخی
گرگان - خبرگزاری مهر: معاون حفظ و احیا و ثبت آثار تاریخی کشور: امسال سال احیای خانه های تاریخی است و در این راستا مشارکتهای مردمی نیز باید درنظر گرفته شود. به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، مسعود علویان صدر پیش از ظهر یکشنبه در نشست شورای بافت تاریخی گلستان افزود: بافت گرگان جزیی از شهر گرگان و قلب تپنده آن است و حفظ و نگهداری از این بافت ارزشمند از ضروریات است.
وی با اشاره به هدایت و ساماندهی بافتهای تاریخی گرگان و گمیشان تصریح کرد: در بافتها به خصوص بافتهای تاریخی دچار فرسودگی شده ایم و باید نسبت به رفع این فرسودگی اقدامات لازم را به عمل آوریم.
معاون حفظ و احیا و ثبت آثار تاریخی کشور ادامه داد: دراین راستا ستادی تشکیل شده که در گام اول مشارکت مردمی و حمایت 50 درصد از هزینه های مرمت آثار را درنظر گرفته و سپس ضابطه های حفاظت از بافت تاریخی در هر استان تعیین شده و شورای بافت نیز با برنامه ریزی های لازم هدایت این بافت ها را برعهده دارد.
وی همچنین به تخفیفات مالیاتی و تخفیف بیمه کارکنان بافت ها در مرحله بعدی اشاره داشت که به عنوان راهکارهای حمایتی به شمار می روند.
علویان صدر با تاکید بر قانون برنامه چهارم توسعه و نظارت شهرداران بافت های تاریخی براین بافت ها از نقش شهرداران بافت های تاریخی در هدایت این بافت های ارزشمند یاد کرد و افزود: این شهرداران بافت قدیم باید متناسب با طرح و مشارکت مستقیم مردم و در چارچوب خاص نسبت به ساماندهی و هدایت بافت ها اقدام کنند. وی همچنین بر حضور بلندمدت در ساماندهی بافتهای تاریخی تاکید داشت و حضور مقطعی را دراحیای این بافت جوابگو ندانست. معاون حفظ و احیا و ثبت آثار تاریخی کشور، حضور سرمایه گذاران فعال در بافت ها را ضروری دانست و افزود: با اعتبارات دولتی و مشارکت مردمی و سرمایه گذاران بخش خصوصی و با مدیریت صحیح و با الگوی مناسب فرهنگی و ساخت و ساز و با رعایت طرح و الگو و نما حرکت عظیمی را در ساماندهی و احیای بافتهای تاریخی آغاز کنیم. وی تشکیل شورای بافت تاریخی گرگان و گمیشان را ایجاد فضایی جهت رفع مشکلات و همراهی وهمدلی در ساماندهی این بافت ها عنوان کرد و افزود: همکاری وهماهنگی بین دستگاه های مرتبط در هدایت این بافت موثر بوده و امیدورایم با این همراهی نتیجه مطلوبی حاصل گردد. تدوین ضوابط حفاظت از بافتهای تاریخی این مسئول هدف از تدوین ضوابط حفاظت از بافت های تاریخی را تعیین چارچوب راهبردی - اجرایی برای ساماندهی و هدایت هرگونه اقدام و مداخله دربافت های تاریخی به منظور حفاظت از آن ها برشمرد و دراین راستا توجه، پشتیبانی و حفاظت از ارزش های معنوی وغیرمادی اهالی شهر درکنار ارزش های مادی وملموس ان هارا ضروری دانست. وی همچنین اظهار امیدواری کرد: طرح های جاندار ومعنی دار در این بافت ها تعریف شده و با در نظرگرفتن مشارکت ها و اعتبارات به احیای بافتهای فرسوده تاریخی منجر شوند.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۷:۲۱ , ۱۳۸۹/۰۳/۲۳

0 نظرهای شما: