معاون سابق دبیر شورای امنیت ملی تاکید کرد:

معاون سابق دبیر شورای امنیت ملی تاکید کرد:
اهمیت موضوع ایران در تصمیم گیری های ارامنه
ایسکانیوز: معاون سابق دبیر شورای امنیت ملی تاکید کرد: موضوع ایران همواره در تصمیم گیری های ارامنه در مورد طرح های منتهی به سازش از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است .
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، دکتر جواد وعیدی معاون سابق دبیر شورای امنیت ملی در همایش چشم انداز امنیت و همکاری در قفقاز جنوبی 2010 در سخنرانی خود به عنوان بهبود روابط ترکیه و ارمنستان؛ اراده های داخلی و بازیگران خارجی گفت: باید در تحولات منطقه ای رد پای نیروهای قابل توجه و راهبردی آمریکا، روسیه و فرانسه مورد ملاحظه قرار گیرد به ویژه هنگامی که به موضوع گشایش مرز ارمنستان و ترکیه بخشی از طرح کلی برای محدود سازی قدرت مانور ایران وجود دارد به آن توجه کرد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه موضوع ایران همواره در تصمیم گیری های ارامنه در مورد طرح های منتهی به سازش از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است گفت: اما واقعیت این است که همواره امکان تحقق بازگشایی مرز بین ترکیه و ارمنستان وجود داشته زیرا این نیاز دو طرفه برای ارمنی ها و ترکیه ای ها بوده است. وعیدی با اعلام اینکه ترک ها به گشایش این مرزها نیاز دارند باری اینکه بازیشان در قفقاز جنوبی محدود به همان مرز 9 کیلومتری با نخجوان بوده است و ترکیه در راستای منافع دراز مدتش همیشه نیاز جدی به گشایش این مرزها داشته است.
استاد دانشگاه شیراز همچنین تصریح کرد: از سوی دیگر یکی از شروط مهم اتحادیه اروپا برای ترکیه جهت الحاق به اتحادیه اروپا نیز بهبود روابط با ارمنستان بوده که این اشتیاق ترکیه ها را برای بهبود این وضعیت افزایش می دهد، اضافه بر این ترکها می دانند که اگر آمریکایی ها از پیوستن آنها به اتحادیه اروپا پشتیبانی کامل نمی کنند باز یکی از دلایل عمده اش این است لابی ارامنه مانع این ارتقاء حمایت آمریکا از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپاست.
وعیدی با بیان اینکه این مساله باز موکول به نقش مثبت لابی ارامنه است که آن هم در گرو بهبود روابط است گفت: منافع و سیاست های خود این قدرت ها هم تعیین کننده است چنانچه که برای نمونه آشکار می توان به جنگ گرجستان اشاره کرد چنانکه بر خلاف آنچه برخی اعتقاد دارند که روس ها سفارش جنگ گرجستان را داده اند من معتقدم که این سفارش آمریکایی هاست.
وی افزود: آمریکایی ها در راستای تقویت محور شرق – غرب قفقاز محور شمال – جنوب در قفقاز بازی های پیچیده ای را در منطقه انجام می دهند که جنگ اوت 2008 یک تبلور آن است.
وی افزود: روسها در پاسخ نشان دادند که آمده اند گرجستان را بازگردانند چون خود روسها اعتقاد دارند که گرجستان کلید قفقاز است و روسها با اعتقاد استراتژیک به این مطلب تکلیف آبخازیا و آسیای جنوبی را دارند روشن می کنند. وی در پایان گفت: به نظر می رسد در راستای بازگشت افتخار آمیز روسها به گرجستان در واقع آنها سفارش دهنده ترکیه بودند که برای آلترناتیو خط لوله سراغ ارمنستان بروند از سوی دیگر برای ارمنی ها نیز عبور این خط لوله به معنای فرصتی برای احیای اقتصادیشان است./07

0 نظرهای شما: