گزارشي از كنسرت‌هاي جهاني گروه‌هاي موسيقي ايراني در نوروز

گزارشي از كنسرت‌هاي جهاني گروه‌هاي موسيقي ايراني در نوروز
1389/01/13 04-02-2010 12:07:21 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقي
در تعطيلات نوروز سپري شده بازار برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي در خارج از كشور داغ بود و همچنان‌ برگزاري برخي از كنسرت‌ها ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سالار عقيلي به همراهي گروه «دستان» از شنبه سوم آوريل برابر با هفت فروردين به مدت 22 روز و در 11 شهر در اروپا در حال برگزاري تور كنسرت‌هايش است.
اين تور كنسرت كه اجراي آلبوم «به نام گل سرخ» و برمبناي اشعار شفيعي كدكني نامگذاري شده است، روز شنبه سوم آوريل در «استكهلم»، يكشنبه چهارم آوريل در «گونبورگ»، چهارشنبه هفتم آوريل در «مونيخ»، جمعه نهم آوريل در «آنتوئرپن»، شنبه دهم آوريل در «آمستردام»، چهرشنبه 14 آوريل در «فرانكفورت»، جمعه 16 آوريل در «كارلزروهه»، شنبه 17 آوريل در «زوريخ»، چهارشنبه 21 آوريل در «بيلفلد»، جمعه 23 آوريل در «مونستر» و شنبه 25 آوريل در «وين» خواهد بود.
در گروه دستان حميد متبسم با تار، سعيد فرج‌پوري با كمانچه، حسين بهروزي‌نيا با بربط، پژمان حدادي با تنبك و بهنام ساماني با دف و سازهاي كوبه‌اي و نوازندگان آلبوم «به نام گل سرخ»: پويا سرايي با سنتور، رضا آبايي با قيچك و سيدرات كيشنا نوازنده سيتار، سالار عقيلي را همراهي مي‌كنند.
~*~*~
گروه آريان از گروه‌هاي موسيقي پاپ هم شب عيد نوروز در سالن KLCC مالزي در برج‌هاي دوقلوي مالزي به اجراي كنسرت پرداخت.
~*~*~
گروه فرهنگ و هنر ناي هم در نوروز در كشور ارمنستان و گرجستان، كنسرتي را با عنوان «نوروزنامه» برگزار كرد.
در اين كنسرت، محمدصادق اسحاقي برخي از اشعار خاقاني شرواني و شفيعي كدكني را به آواز ‌خواند.
~*~*~
عبدالحسين مختاباد به همراه گروه رودكي هم در روزه‌هاي 2، 4، 7 و 9 فروردين در شهرهاي مختلف ايتاليا كنسرت برگزار كرد.
~*~*~
«گروه حنانه» هم از شب عيد نوروز به مدت 10 روز در شهرهاي مختلف چين كنسرت برگزار كرد.
در اين اجرا «حسن خدايي نيا» كمانچه، «آهو ايراني» تنبور و عود، «آسيه احمدي» تنبور و دف، «فريد قاسمي» دف، تنبك و دهل، همت پور را به عنوان نوازنده تنبور، سه تار و ديوان همراهي مي‌كند و «علي خدايي» نيز آواز خواند.
و اما به غير از برگزاري كنسرت‌ها؛ پژمان حدادي كه با همکاري کمپاني Remo دف‌هاي جديدي را به بازار جهان عرضه کرده است، از هشتم فروردين ماه در كنار دو تن از نوازندگان گروه موسيقي ضربانگ در نمايشگاه موسيقي فرانكفورت به معرفي اين ساز پرداخت.
گفته مي‌شود؛دف‌هاي نسل جديد،حاصل 12 سال تلاش و همکاري «پژمان حدادي» با کمپاني Remo است که از ژانويه 2010 توليدات گسترده اين ساز را در آمريکا آغاز کرده است.
اين دف جديد براي اولين بار از 24 تا 27 ماه مارس 2010 (8 تا 11 فروردين ماه سال جاري) ، به عنوان سازي ايراني ‌در نمايشگاه موسيقي فرانکفورت (
www.musik.messefrankfurt.com ) توسط کمپاني آمريکايي Remo در سطح بين‌المللي ارائه شد.
«پژمان حدادي»؛ نوازنده تمبک و دف به همراه بهنام و رضا ساماني؛ نوازندگان گروه سازهاي کوبه‌اي ضربانگ نيز در اين نمايشگاه شرکت داشتند و گوشه‌هايي از ريتم‌هاي دف و موسيقي ايراني را به نمايش گذاشتند.

0 نظرهای شما: