ایران کوچک درگیر جدال بر سر ساختار استان البرز

مهر گزارش می دهد
ایران کوچک درگیر جدال بر سر ساختار استان البرز
استان تهران - خبرگزاری مهر: در حالیکه از چندی پیش در استان تهران به خصوص کرج حرف از تصویب لایحه استان البرز است و شهروندان و مسئولان به خصوص در کرج از این قضیه خوشحال هستند اما برخی از مسئولان در شهرستانها از اینکه می خواهند جزئی از البرز شوند، نگران و مخالف هستند. به گزارش خبرنگار مهر در کرج، طی سفرهای اول و دوم ریاست جمهوری به کلانشهر دو میلیونی کرج، مصوب شد تا استان البرز به مرکزیت کرج و با تحت پوشش قرار گرفتن شهرستانهای غرب استان تهران ایجاد شود.
در این راستا طی چند سال گذشته، مسئولان مربوطه به خصوص در کلانشهر کرج به دنبال افزایش سرعت و روند اجرایی این مصوبه بودند که چندی پیش معاون اول رئیس جمهور در جمع خبرنگاران از تصویب این لایحه از سوی دولت خبر داد.
با توجه به اینکه کرج یکی از 10 کلانشهر بزرگ کشور است و جمعیت دو میلیونی آن از 16 استان کشور بیشتر است، اجرای این لایحه کمک شایانی در رفع مشکلات در بخشهای مختلف به خصوص اشتغال و کاهش بیکاری جوانان دارد.
با توجه به نامگذاری کرج به عنوان "ایران کوچک" توسط رهبری، مشخص است که از تمامی قومها و قبایل در این کلانشهر زندگی می کنند همچنین وجود چهارمین جاده زیبای جهان در کرج بر پتانسیلهای این کلانشهر افزوده است.
اما در گیر و دار تصویب استان البرز و فراهم کردن زیرساختها و مراحل اولیه این لایحه، برخی از مسئولان در شهرستانهای غرب استان تهران و همجوار با کرج، مخالف این قضیه هستند که جزء ساختار استان البرز باشند و اعتبارات زیر سایه این استان به آنها اختصاص یابد.
آنها مدعی این هستند که شهرستان آنها از نقاط و پتانسیلهای خوبی برخوردار است که در صورت قرار گرفتن در استان البرز به هدر می رود و باید فکری اساسی برای آن شهرستانها شود.
شهرستانهای مخالف با ساختار استان البرز ضرر می کنند

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در لایحه پیشنهادی دولت در مورد ساختار تشکیلاتی استان البرز، کرج از اشتهارد تا تونل کندوان، گرمدره تا کمالشهر، فردیس، ماهدشت، محمدشهر، مشکین دشت و شهرستانهای ساوجبلاغ و نظرآباد و شهر طالقان جزء این استان هستند.
عزیز اکبریان افزود: تمامی این شهرستانها و شهرها بیش از سه میلیون نفر جمعیت دارند که همگی در استان البرز ساماندهی می شوند.
این مسئول خاطرنشان کرد: در این میان برخی از شهرستانهای غرب استان تهران مخالف این هستند که جزء ساختار تشکیلاتی استان البرز باشند و می خواهند که جزء استان تهران باقی بمانند.
مخالفان تنها اسم استان تهران را به یدک می کشند
اکبریان بیان داشت: این در حالیست که به طور قطع آنان که با تهران می مانند، ضرر می کنند چون تهران کلانشهری است که تمام بودجه کشور در آنجا برنامه ریزی می شود.
نماینده مردم کرج، اشتهارد و آسارا در مجلس عنوان کرد: شهرستانهایی که می خواهند زیر سایه تهران باشند، تنها اسم استان تهران را به یدک می کشند و همان وضعیت قبلی یعنی کمبود اعتبارات ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: با تشکیل استان البرز به طور قطع ثمرات و برکات در بخشهای مختلف نصیب مردم می شود.
این مسئول یادآور شد: با توجه به اینکه در اتوبان تهران - کرج و جاده قدیم کرج کارخانجات صنعتی بسیاری وجود دارد، با تعیین دقیق حریم، تعدادی از این صنایع جزئی از استان البرز می شود و می توانیم از پتانسیلهای آنان استفاده های مطلوبی کنیم.

30 درصد صنعت ایران در استان تهران / 35 درصد صنایع استان تهران در کرج

اکبریان گفت: در حال حاضر 30 درصد صنایع ایران در استان تهران و شهرستانهای این استان است و از کل صنایع استان تهران 35 درصد در کلانشهر کرج است.
نماینده مردم کرج در مجلس اعلام کرد: کلانشهر کرج صنایع و شهرکهای صنعتی زیادی دارد اما چون استان نیست، نمی تواند از پتانسیلها و درآمدهای آنها جهت افزایش ارائه خدمات به شهروندان استفاده کند.
وی افزود: این صنایع مالیات و عوارضی دارند که در صورت استان شدن، به خود کرج بر می گردد و می توان از این مبالغ در بخشهای مختلف استفاده کرد.
کلانشهر دو میلیونی کرج حتی یک بزرگراه هم ندارد/ نیاز به 700 تخت بیمارستانی

این مسئول اظهار داشت: کلانشهر دو میلیونی کرج که در بسیاری از بخشها رتبه های اول تا سوم استان تهران و کشور را داراست، هنوز یک بزرگراه ندارد و رانندگان مجبورند که از میان معابر شهری و پر ترافیک عبور کنند.
اکبریان گفت: همچنین تعداد بانکهای این کلانشهر پاسخگوی نیاز شهروندان نیست و افراد ساعتها در صفهای بانک وقت خود را تلف می کنند.

نماینده مردم کرج در مجلس اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به جمعیت این کلانشهر، حدود 700 تخت بیمارستانی نیاز است تا تقریبا نیاز درمانی مردم برطرف شود از طرفی در کرج یک بیمارستان وجود دارد که 60 سال پیش احداث شده و هر بار گوشه ای از آن ترمیم می شود و باید برای این مشکلات فکری اساسی شود.
سرمایه گذاران بخش خصوصی را با بن بست اداری مواجه نکنید

وی عنوان کرد: با توچه به پتانسیلهای کرج به خصوص در بخش صنعت، سرمایه گذاران زیادی در بخش خصوصی خواهان مشارکت هستند اما به محض وارد شدن به عرصه اقتصادی با بن بست اداری مواجه می شوند و این یکی از دلایلی است که آنها از ادامه همکاری دلسرد می شوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: در حال حاضر سه شهرک صنعتی اشتهارد، سیمین دشت و بهارستان در کرج فعالیت می کنند که تنها در شهرک صنعتی سیمین دشت 280 واحد وجود دارد که از این تعداد 160 واحد صنعتی فعال و بیش از 12 هزار نفر مشغول به کار هستند.
این مسئول گفت: در مواقعی مسئولی از تهران به شهرکها می آید و به دلیل یک اشکال کوچک، دستور عدم فعالیت را می دهد و باید این صنایع ساماندهی شوند تا دچار این مشکلات نشویم.
شهروندان شهریار، قدس و ملارد تمایلی ندارد که جزء استان البرز باشند

همچنین در این زمینه نماینده مردم شهرستانهای شهریار، قدس و ملارد در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به پیشنهاد دولت و تشکیل استان البرز به مرکزیت کرج و تحت پوشش قرار گرفتن شهرستانهای ساوجبلاغ و نظرآباد، باید هرچه سریعتر مراحل اجرای این لایحه طی شود.
حسین گروسی افزود: جمعیت حدود سه میلیونی این سه شهرستان ایجاب می کند که یک تشکیلات سازماندهی شده برای حل مشکلات داشته باشند.
وی ادامه داد: جمعیت این سه شهرستان برای تشکیل استان کافی است و فکر نمی کنم که دیگر نیازی به این باشد که شهرستان دیگری به استان اضافه شود.
این مسئول اعلام کرد: همچنین ارتباطات این سه شهرستان با تهران تنگاتنگ است و تعامل خوبی برقرار شده و هم اکنون نیز خواهان ادامه ارتباطات هستیم.
تشکیل استان البرز توجه تهران را به شهرستانهای دیگر استان افزایش می دهد

این مسئول اظهار داشت: تشکیل استان البرز می تواند بار بزرگی را از دوش استان تهران بردارد و توجه مسئولان استان تهران به شهرستانهای باقیمانده معطوف شود.
گروسی گفت: به طور قطع با تشکیل این استان، سهم بیشتری از اعتبارات در بخشهای مختلف به شهرستانهای باقیمانده مانند شهریار، قدس، رباط کریم، ملارد و ... اختصاص می یابد.
نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس عنوان کرد: به هر حال در تقسیمات کشوری باید همگراییها را در نظر گرفت، به طور مثال ضرورتی ندارد که شهریار، ملارد و قدس جزء استان البرز شوند چون جمعیت این استان به حد نصاب رسیده است.
البرز یا تهران فرقی نمی کند؛ ارائه خدمات باید مطلوب باشد

وی یادآور شد: با توجه به اینکه هدف اصلی نظام و دولت ارائه خدمات مطلوب به شهروندان است، باید در هر جایی که هستیم به فکر ارائه خدمات به مردم باشیم، البرز یا تهران فرقی نمی کند، ارائه خدمات باید در شان مردم باشد.
این مسئول متذکر شد: مردم این سه شهرستان مخالف با تشکیل این استان نیستند بلکه نمی خواهند که جزء استان البرز باشند.
به هر روی نباید تصمیمات به گونه ای باشد که تشکیل استان البرز به ضرر عده ای از شهروندان در شهرستانها شود و باید با انجام کار کارشناسی و دقیق بر سر این مسئله، حقوق شهروندان در هیچ یک از شهرستانها ضایع نشود و تصمیم منصفانه ای در این راستا گرفته شود.
تاریخ انتشار، تهران: ۰۸:۵۵ , ۱۳۸۸/۱۲/۱۸

0 نظرهای شما: