*قرارداد اس300 را اجرا مي‌كنيم

معاون وزيرخارجه روسيه:
قرارداد اس300 را اجرا مي‌كنيم
ايران شريک، دوست و همسايه بسيار نزديک ماست
«تحريمات فلج کننده» مسلما براي ما قابل قبول نيست
1388/12/04 02-23-2010 17:27:43 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي خارجي
سرگي ريابکوف، معاون وزير خارجه روسيه در گفت‌وگو با خبرگزاري روسي «اينترفكس» درباره ايران گفت: اصطلاح "تحريمات فلج کننده" مسلم است که براي ما اصلاً قابل قبول نيست
. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، متن كامل اين گفت‌وگو كه نووستي آن را منتشر كرده به شرح زير است:
پرسش: درمدت اخير بنظر مي رسد که روسيه در موضع خود نسبت به ايران دچار تزلزل شده است و در محافل سياسي اظهاراتي ضد و نقيض شنيده مي شوند، دليل اين چيست؟
پاسخ: از مباحث در جامعه و بين کارشناسان امور سياسي بايد استقبال کرد، اين بدين معناست که جامعه به اوضاع در جهان و مشکلات بين المللي علاقمند است. بويژه که صحبت درباره کشوري است که براي ما اهميت دارد، درباره شريک، دوست و همسايه بسيار نزديکمان و ما نسبت به اين که رويکرد جامعه بين الملل نسبت به اين کشور چگونه باشد، بي تفاوت نيستيم.
اما درباره موضع روسيه بايد گفت که چيزي مداوم تر از موضع ما نسبت به ايران وجود ندارد. ما همواره خواستار حل مشکلات بوجود آمده در رابطه با برنامه هسته اي ايران از طريق ديالوگ و در صورت امکان تعامل با طرف ايراني بوده و هستيم. در برهه هاي مختلف اين کار ممکن است با تاکتيک‌هاي متفاوت باشد. ممکن است زماني بر ابتکاراتي تاکيد شود که مستقيماً به فعاليت 1+5 و ميانجيگران بين المللي مربوط نباشند و گاهي نيز مسائلي مبرم شوند که به اصطلاح تحريم آميز هستند. اما بدون توجه به نوسانات تاکتيکي، محور موضع روسيه همواره تکيه بر مذاکرات، جستجوي راه حل به روش ديپلماتيک و جذب طرف ايراني به اين کار مشترک بوده و خواهد بود.
پرسش: در بين شرکت کنندگان 1+5 موضع چه کشوري نزديک تر به روسيه است؟
پاسخ: موضع ما مربوط به اوضاع سياسي نمي شود و ثابت است. ساير شرکت کنندگان در 1+5 بايد ارزيابي کنند که موضع کدام از آنها نزديک تر به موضع روسيه است.
پرسش: نظر شما در رابطه با اعمال تحريمات جدي و "فلج کننده" آنطور که اسرائيل پيشنهاد مي کند، از جمله در رابطه با توقف صدور بنزين به ايران و واردات نفت از ايران چيست؟
پاسخ: اصطلاح "تحريمات فلج کننده" مسلم است که براي ما اصلاً قابل قبول نيست. تحريم بايد با هدف تحکيم رژيم منع گسترش سلاح هسته اي باشد. مسلم است که ما نمي توانيم درباره تحريماتي صحبت کنيم که بعنوان تنبيه يک کشور و مردم آن بخاطر هر اقدامي و يا بي اقدامي تعبير شوند. ما مسائل را در چنين عرصه اي بررسي نخواهيم کرد.
پرسش: يعني در روسيه تحريمات مربوط به بخش نفت را کاملاً غير قابل قبول مي دانند؟
پاسخ: تاکيد مي کنم: از نظر موضعي که روسيه اتخاذ مي کند، تنها تحريماتي که ارتباطي به رژيم منع گسترش سلاح هسته اي دارند، مي توانند بررسي شوند.
پرسش: ايران در مسئله تبادل سوخت، نگران است آنچه که براي غني سازي تکميلي مي دهد را باز پس نگيرد، آيا شما اين نگراني را مستدل مي دانيد؟ چرا 1+5 مخالف تبادل همزمان سوخت در خاک ايران است؟
پاسخ: بايد درباره چند نکته توضيح دهم. اول اين که صحبت درباره فرمول جابجايي سوخت براي رآکتور تهران است که از ابتدا در چارچوب 1+5 تدوين نشده بود، اين ابتکار آژانس بين المللي انرژي اتمي است که بطور مشترک با روسيه، آمريکا و فرانسه تنظيم شد و ايران نيز به اين روند ملحق شد. فرمول قابل درک است: صحبت درباره معاوضه اورانيوم غناي پايين اندوحته شده در نطنز با کپسول هاي سوختي براي رآکتور تحقيقاتي تهران است که مهلت استفاده از سوخت موجود در آن رو به پايان است. حال سوال اين است که اين معاوضه کجا انجام شود. بي‌اعتمادي متقابل طرفين بسيار محرز است و اين بر هر مسئله مرتبط با برنامه هسته اي ايران، و از جمله مسئله فوق تاثير مي گذارد. تهران پيشنهاد آژانس، روسيه، آمريکا و فرانسه مبني بر اينکه اورانيوم غناي پايين براي معاوضه آتي آن با سوخت به خارج از ايران منتقل شود را مناسب نمي داند. طرف ايراني ترديد دارد که اگر کنترل بر اين اورانيوم را از دست بدهد، چيزي در عوض دريافت کند. تا جايي که به ياد مي آورم، "محمود رضا سجادي" سفير ايران در روسيه و دوست و همکار خوب من نيز در مصاحبه با خبرگزاري شما درباره همين صحبت کرده بود.
کاملاً قابل درک است که انعطاف پذيري مي تواند و بايد از سوي هر دوطرف نشان داده شود. در حقيقت ما اکنون در وضعيتي هستيم که تنها در مسئله محل تحقق چنين تبادلي اختلاف نظر داريم. روسيه درباره اين پيشنهاد، بعنوان يکي از طرفين معتقد است که معاوضه در خارج از ايران مي تواند براي ايرانيان قابل قبول باشد. بايد اين را در نظر داشت که ما تنها پيشنهاد مي دهيم اورانيوم غناي پايين از خاک ايران خارج شود، اما تا زمان مبادله از سوي آژانس مهر و موم شود و تحت ضمانت مطمئن آژانس باشد که اين هرگونه سياسي سازي مسئله و يا تاثير گذاري عوامل سياسي بر تحقق اين فرمول را منتفي مي سازد.
انجام يک چنين معاوضه اي مي توانست اقدام بزرگي در راه اعتماد باشد و تحقق آن مي توانست اتمسفر پيرامون برنامه هسته اي ايران را بطور قابل توجهي بهبود بخشد. هرچند که من تاکيد مي کنم که اين مسئله ارتباطي با فعاليت در چارچوب 1+5 ميانجيگران بين المللي ندارد. همچنين به مباحثي که در محافل گسترده تر بين المللي پيرامون امور هسته اي ايران انجام مي شوند نيز ارتباطي ندارد.
پرسش: آيا روسيه در مسئله عرضه اس-300 به ايران موضع منفي آمريکا و اسرائيل را در نظر مي گيرد؟ گفته مي شود که عرضه اين سيستم ها خط بطلاني بر امکان تصويب قرارداد جديد کاهش تسليحات تهاجمي استراتژيک در آمريکاست. شايد همين نيز دليل تاخير در عرضه است؟
پاسخ: قرارداد عرضه اين سيستم ها به ايران وجود دارد و ما آن را اجرا خواهيم کرد. تاخير مربوط به مشکلات فني است که اکنون در دست رفع هستند. مسائل مربوط به همکاري هاي فني - نظامي ما با ايران بسيار سياسي مي شوند. اين به کار کمک نمي کند. ما همواره نسبت به همه تعهدات خود براي عرضه محصولات نظامي به ساير کشورها رويکردي بسيار مسئولانه داشته ايم و کاملاً بر اساس مطالبات داخلي خود که ضمناً نسبت به چنين فعاليت هايي بسيار سختيگرانه هستند، عمل مي کنيم.
اما موارد بسياري وجود دارند که درک متعادل و آمادگي متقابل براي بحساب آوردن منافع ما، از جمله در اين عرصه را نمي بينيم. بسياري از اشخاص حقوقي در روسيه همانند سابق مشمول تحريمات آمريکا هستند و در ضمن بايد گفت که اساسي براي آن وجود ندارد. اين مسئله اي است که ما را نگران مي کند. موارد ديگري هم هستند که منافع ما به ميزان کافي بحساب آورده نمي شوند. از اين رو روي دست گرفتن موضوع عرضه اس-300 ها از کل موضوع و تبديل آن تقريباً به مشکل اصلي و بويژه مربوط ساختن آن به مباحث پيرامون اعتماد سازي نسبت ماهيت صرفاً صلح آميز برنامه هسته اي ايران، کاملاً نادرست است. در اينجا دو مسئله کاملاً مجزا وجود دارند که نسبت به هريک بايد رويکردي بر اساس ويژگي ها و ماهيت آن داشت و نبايد سعي شود که ارتباط و يا مطالبه اي مصنوعي که ارتباطي با موضوع ندارد، بدان تحميل گردد.

0 نظرهای شما: