*اطلاع‌رساني صحيح در شرايط بحراني*

اطلاع‌رساني صحيح در شرايط بحراني
استاد ارتباطات تاكيد كرد:
ضرورت ايجاد اتاق خبر در شرايط بحران انتشار اخبار بحران در رسانه‌هاي داخلي پيش از بيگانه‌ها

1388/12/03 02-22-2010 10:21:43
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: رسانه
يك استاد ارتباطات با اشاره به ايده‌ي روزنامه‌نگاري در بحران گفت: طبق اين ايده اخبار منتشر شده از حوادث مرتبط با بحران بايد پيش از رسانه‌هاي بيگانه از سوي رسانه‌هاي داخل باشد
. محمد سلطاني‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: انتشار اخبار دسته اول در موارد بحراني از سوي رسانه‌هاي غيرخودي باعث سلب اعتماد از مخاطبان و مردم در داخل مي‌شود و در صورتي كه در ادامه بحران اخبار صحيحي از سوي رسانه‌هاي داخلي منتشر شود، به دليل بي‌اعتمادي ايجاد شده مردم در حل بحران همكاري نكرده و از خواست‌هاي مسوولان كه در رسانه‌ها منتشر مي‌شود سرباز مي‌زنند.
وي با بيان اين كه در شرايط بحران وجود يك اتاق خبر كه اخبار را هدايت كند، الزامي است، افزود: اينكه چه كسي متولي اتاق خبر باشد به شرايط بحران بستگي دارد اما طبيعي است كه حضور خبرنگاران و مديران ارشد رسانه‌يي در آن اتاق لحاظ شود؛ تصميم‌گيرندگان حوزه‌هاي خبر بايد در لحظات بحراني در آن حضور فعال داشته باشند.
سلطاني‌فر با تاكيد بر اينكه اگر خبر در شرايط بحران به‌موقع و از يك منبع موثق منتشر نشود، به طور حتم به ايجاد شايعه منجر خواهد شد، اظهار كرد: در موارد عادي شايد نياز به اطلاع‌رساني با جزئيات و در لحظه چندان مشهود نباشد اما اينكه مردم در بحران نياز بيش‌تري به اطلاعات دارند را نمي‌توان ناديده گرفت.
اين استاد ارتباطات در بيان ويژگي‌هاي خبري كه در شرايط بحراني منتشر مي‌شود، خاطرنشان كرد: انتشار اخبار متمركز بر روي موضوع و پرهيز از پراكندگي اطلاعات و افرادي كه خبر از آنان نقل مي‌شود، براي جلوگيري از احساس ترس و وحشت در بيش‌ترين حجم به نحوي كه تمام سوالات مردم بحران‌زده را پاسخگو باشد، در اولين فرصت از ويژگي‌هاي خبر رساني در شرايط بحراني است.
او در پاسخ به اين سوال كه چرا برخي مسوولان در شرايط بحراني از ابراز اطلاعات پرهيز مي‌كنند، گفت: به دليل امنيتي شدن فضا در شرايط بحران كه به واسطه نوع عملكرد نهادهاي ذي‌ربط درباره معضلات و مشكلات منجر به بحران پيش مي‌آيد، مسوولان از بروز اطلاعات پرهيز مي‌كنند.
وي تاكيد كرد: به‌طور طبيعي براي حل هر بحران به اطلاعات نياز است و هر قدر حجم دانش مسوولان و مردمي كه با آن مواجهند بيش‌تر باشد، بحران پيش آمده سريع‌تر و بهتر رفع مي‌شود. اطلاعات مورد نياز براي حل مشكلات حين و پس از بحران به وسيله خبرنگاران از هر دو سوي مسوولان و مردم جمع‌آوري مي‌شود و با انتشار آن هر دو گروه از اتفاقات و تصميمات در حال جريان مطلع مي‌شوند. اين جريان اطلاعات كه بايد به صورت آزاد شكل بگيرد مهمترين راه رسيدن به چگونگي حل موضوع است.
سلطاني‌فر در پايان خاطر نشان كرد: اگر اطلاع‌رساني در جريان بحران و درباره آن در درجه اول از سوي رسانه‌هاي داخلي انجام نشود، جامعه به ايجاد شايعه پرداخته و تنها به اطلاعات رسانه‌هاي خارجي كه با سياست‌هاي ما همسو نيستند روي مي‌آورند.

0 نظرهای شما: