تعديل جهان‌نما کمترين کمک مسئولان به جفظ ميراث فرهنگي كشور است

تعديل جهان‌نما کمترين کمک مسئولان به جفظ ميراث فرهنگي كشور است


سخنگوي ائتلاف ملي حاميان ميراث اصفهان معتقد است که چون يونسکو در صورت تعديل برج جهان‌نما براي ثبت جهاني ديگر آثار اصفهان با الحاق به ميدان نقش جهان قول مساعد داده است، تعديل اين برج کمترين کمک مسئولان استان براي حافظت از ميراث فرهنگي اصفهان است.
خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ سخنگوي ائتلاف ملي حاميان ميراث اصفهان با انتقاد از کوتاه نشدن طبقه چهارم برج جهان‌نما، تعديل اين برج را کمترين کمک مسئولان شهري و استاني اصفهان به اين شهر تاريخي دانست.
به گزارش CHN زمان تعديل برج جهان‌نما پايان يافت و هنوز يک طبقه از اين برج باقي‌مانده است. اين درحالي است که دولت جمهوري اسلامي ايران تا اول فوريه سال 2010 فرصت تعديل جهان‌نما را داشت و يونسکو اعلام کرده بود که در صورت تعديل نشدن آن، ميدان نقش‌جهان از فهرست ميراث جهاني حذف مي‌شود. «مجتبي کنعاني»، سخنگوي ائتلاف ملي حاميان ميراث اصفهان دراين‌باره به CHN گفت: «يونسکو پيش از اين اعلام کرده بود که در صورت تعديل برج جهان‌نما، براي ثبت ديگر آثار محور فرهنگي تاريخي اصفهان در فهرست ميراث جهاني، با الحاق به ميدان نقش جهان همکاري مي‌کند. پس تعديل برج جهان‌نما کمترين کاري است که مسئولان مي‌توانند براي ميراث فرهنگي و آينده اصفهان انجام دهند.» وي در ادامه گفت: «امروز ديگر بحث تعديل جهان‌نما تنها به موضوع ميدان‌ نقش‌جهان مربوط نمي‌شود. بلکه جهان‌نما منظر تاريخي فرهنگي اصفهان را بر هم زده است. از سوي ديگر هنگام راه‌اندازي اين برج وضعيت فرهنگي منطقه نيز تغيير مي‌کند و به اعتقاد کارشناسان، جمعيت غيرفرهنگي به سمت اين منطقه از اصفهان سرازير مي‌شود.» کنعاني با اشاره به تداخل دو مشکل جهان‌نما و مترو در اصفهان گفت: «يکي از بحث‌هاي مهم اصفهان امروز مترو بوده که با موضوع تعديل جهان‌نما تداخل دارد. برخي کارشناسان معتقدند که فرصت سوزي در تعديل برج جهان‌نما به راه‌اندازي و ساخت ادامه تونل مترو کمک مي‌کند. زيرا در نهايت طرفين به پيشرفت يکي از اين پروژه‌هاي عمراني رضايت مي‌دهند. اين در حالي است که هر دو پروژه بايد متوقف شده و طبق ضوابط ميراث فرهنگي پيش روند.» وي در ادامه و با بيان اين مطلب که گفته مي‌شود جهان‌نما يک پروژه شکست خورده است گفت: «برخي کارشناسان معتقدند که اين پروژه هنوز به بهره‌برداري نرسيده با مشکلات زيادي مواجه شده و امکان اين موضوع که به يک پروژه کاملا شکست خورده تبديل شود زياد است.» در حالي‌که فرصت تعديل برج جهان‌نما امروز 12 بهمن‌ماه به پايان رسيده، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اصفهان از تعديل قطعي جهان‌نما مي‌گويد و معتقد است که جهان‌نما کوتاه مي‌شود. اين درحالي است که نماينده اصفهان از احتمال تعديل نشدن جهان‌نما خبر مي‌دهد.

0 نظرهای شما: