17 ميليون دلار جريمه براي فروش بويينگ به ايران*

17 ميليون دلار جريمه براي فروش بويينگ به ايران
رييس سازمان هواپيمايي:
تحريم‌كنندگان آگاهانه با جان مردم بي‌گناه بازي مي‌كنند


1388/11/28 02-17-2010 10:48:22 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: راه و ساختمان
در پي اعمال جريمه وزارت دادگستري آمريكا عليه يك شركت هواپيمايي انگليسي به دليل فروش بويينگ به ايران، رييس سازمان هواپيمايي كشوري اعلام كرد: تحريم‌كنندگان با عدم همكاري‌هاي فني و عدم ارسال و فروش‌ قطعات به بخش هوانوردي ايران كه بخشي غيرنظامي است و در واقع مسافرانش هيچ نقشي در مسائل سياسي ندارند، آگاهانه با جان مردم بي‌گناه بازي مي‌كنند
. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بنا بر اعلام وزارت دادگستري آمريكا، يک شرکت هواپيمايي انگليسي به دليل آنچه فروش غيرقانوني هواپيماي مسافربري بوئينگ 747 به ايران و نقض تحريم‌هاي آمريکا عنوان شده، به پرداخت 17 ميليون دلار جريمه محکوم شد.
اين وزارت‌خانه اعلام کرد، شرکت هواپيمايي بالي که در انگليس به ثبت رسيده است، روز جمعه در يک دادگاه فدرال آمريكا اتهام مربوط به فروش غيرقانوني هواپيماي مسافربري بوئينگ 747 به يك شرکت هواپيمايي ايراني را پذيرفته است.
گفته مي‌شود كه اين شركت هواپيمايي ايراني، ماهان بوده است.
بر اين اساس، گروه تجاري بالي که مالک شرکت هواپيمايي با همين نام است، به علت واگذاري غيرقانوني شش فروند هواپيماي بوئينگ 747 به شرکت ايراني در مجموع به پرداخت 17 ميليون دلار جريمه محکوم شده است كه دو ميليون دلار از جريمه، در صورت تغيير روش اين شرکت قابل بخشش خواهد بود.
قوانين آمريکا فروش هواپيما و قطعات مورد استفاده در صنايع هواپيماسازي به ايران را منع مي‌کند و شرکت بوئينگ نيز يک شرکت آمريکايي است.
مقام‌هاي قضايي آمريکا مي‌گويند بالي پيش از واگذاري هواپيماهاي مورد بحث بايد از دولت آمريکا مجوز دريافت مي‌کرده است.
گزارش‌ها بيانگر آن است که بالي سه هواپيما را به طور مستقيم به ايران واگذار کرده است و سه فروند هواپيماي ديگر هم از طريق اجاره به يک شرکت هوايي در ارمنستان به ايران منتقل شده بود.
در اين زمينه رضا نخجواني - رييس سازمان هواپيمايي كشوري در گفت‌وگو با خبرنگار راه ايسنا تاكيد كرد: با وجود تحريم و همه مشكلات در بخش هوانوردي، همه سفرهاي هوايي و پروازهاي كشورمان ايمن و مطمئن است و هيچ پروازي انجام نمي‌شود؛ مگر آنكه تمام مقررات پروازي رعايت شود و اگر شركت يا فردي در زمينه رعايت مقررات، سلامت و ايمني پروازها به‌گونه‌اي برخورد كند كه ممكن است ايمني مردم را به خطر بيندازد، قطعا برخورد خواهيم كرد.
وي گفت: دست‌اندركاران صنعت هوانوردي كشور به سختي و با تحمل مشكلات مالي فراوان فعاليت مي‌كنند؛ اما مردم بايد مطمئن باشند كه مسوولان آن‌ها در صنعت، چه بخشي خصوصي و چه بخش دولتي، چه در شركت‌هاي هواپيمايي و چه در بخش‌هاي خدماتي تمام تلاش خود را به‌كار مي‌گيرند تا سفر ايمن و مطمئن براي مردم به وجود آورند.
معاون وزير راه و ترابري اظهار كرد: در اينكه آمريكا در حمايت از حقوق بشر دروغ مي‌گويد، براي مردم ما ترديدي باقي نمانده است و در موارد مختلف نقض حقوق بشر توسط آمريكا به اثبات رسيده است.
نخجواني افزود: تحريم‌كنندگان با عدم همكاري‌هاي فني و عدم ارسال و فروش‌ قطعات به بخش هوانوردي ايران كه بخشي غيرنظامي است و در واقع مسافراني هستند كه هيچ نقشي در مسائل سياسي ندارند، آگاهانه با جان مردم بي‌گناه بازي مي‌كنند كه كاملا محكوم است.

0 نظرهای شما: