علاقمندی برای گسترش روابط ایران و آذربایجان

علاقمندی برای گسترش روابط ایران و آذربایجان
پیشنهاد تبادل سوخت
تبریز - خبرگزاری مهر: در دیدار استاندار آذربایجان شرقی با رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان بر گسترش همکاری های ایران و آذربایجان تاکید شد.
به گزارش خبرنگار مهر در تبریز،‌ احمد علیرضا بیگی بعد از ظهر دوشنبه در دیدار با اوکتای اسد اف در تبریز با اشاره به اشتراکات ایران و جمهوری آذربایجان اظهار داشت:ظرفیت های همکاری های دو جانبه بسیار بیشتر اط سطح فعلی مناسبات است.
وی آذربایجان شرقی را یکی از استان های مهم در عرصه های اقتصادی،‌ فرهنگی و علمی کشور دانست و با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه و مجاورت با جمهوری آذربایجان خواستار تعمیق ارتباطات طرفین شد.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به آمادگی این استان برای افزایش مراودات با جمهوری آذربایجان، زمینه همکاری در حوزه های انرژی، راه،‌ صنعت،‌ حمل و نقل و فناوری را فراهم دانست و گفت: افزایش همکاری های دو جانبه به نفع دو کشور برادر و مسلمان است.
بیگی همچنین پیشنهاد داد تبادل سوخت بین جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان به صورت "سوآپ" و از طریق مبادی مشکین شهر و جلفا صورت گیرد.
استاندار آذربایجان شرقی توضیح داد: ترانزیت سوخت از جمهوری آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان از طریق مرز جلفا که تنها راه ورود به این جمهوری خودمختار است علاوه بر مسایل ترافیکی و خطرات جانی و مالی برای شهروندان ایرانی باعث اتلاف هزینه ها می شود؛ در حالیکه اگر همین سوخت در مرز مشکین تحویل و در مرز جلفا تحویل طرف نخجوانی شود این مشکلات برطرف خواهد شد.
بیگی همچنین با اشاره به ترافیک سنگین خودروهای سنگین ترانزیتی برای ورود به ایران از مرز بازرگان تصریح کرد: اگر عوارض150دلاری ورود به خاک نخجوان از مرز کشور ترکیه توسط کشور جمهوری آذربایجان حذف شود تعداد زیادی از خودروها از مرز نخجوان وارد جلفای ایران می شود که از جانب گمرگ منطقه آزاد ارس نیز 15 درصد تخفیف اعمال می گردد.
در ادامه این دیدار، اوکتای اسد اف رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز با اظهار خرسندی از حضور در تبریز،‌ از این شهر به عنوان زادگاه خود و شهر برادر باکو یاد کرد و گفت: دیدار از آذربایجان شرقی آرزوی من بوده و اگر بار دیگر به این استان زیبا سفر کنم قطعاً از تمام شهرهای آن دیدن خواهم کرد.
وی به مساعدت مسئولان آذربایجان شرقی به ویژه در زمینه تامین گاز و امکان تردد اتباع جمهوری خودمختار نخجوان اظهار خرسندی کرد و بر گسترش ارتباطات اقتصادی جمهوری آذربایجان با آذربایجان شرقی تاکید کرد.
اسد اف، همچنین اقدام دولت جمهوری اسلامی در لغو یک طرفه صدور روادید به اتباع جمهوری آذربایجان را اقدامی مثبت خواند و یادآور شد: دیروز در دیدار با رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر امور خارجه ایران مذاکرات خوبی در مورد روابط بین دولت ها و پارلمان های دو کشور و همچنین در مورد رژیم حقوقی دریای خزر صورت گرفت.
رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان درباره معاوضه زمین هشت هزار و 300 متری اعطایی از سوی الهام علی اف رئیس جمهور سابق جمهوری آذربایجان به تاجران آذربایجان شرقی برای حضور و فعالیت تجاری در باکو که در اراضی نامرغوب این شهر اعطا شده بود، قول مساعد داد.
رئیس مجلس ملی آذربایجان هم اکنون با استاندار آذربایجان شرقی به صورت خصوصی در حال مذاکره است.
اوکتای اسد اف تا ساعتی دیگر با امام جمعه تبریز دیدار و گفتگو کرده و پس از حضور بر مزار استاد شهریار و بازدید از کارخانه تراکتورسازی، تبریز را به مقصد باکو ترک خواهد کرد.رئیس مجلس ملی آذربایجان را در این سفر سفیر و 15 نماینده پارلمان این کشور همراهی می کنند.اسد اف دیروز در تهران با رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد.

رئیس مجلس ملی آذربایجان وارد تبریز شد تبریز
- خبرگزاری مهر: رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان ظهر دوشنبه با هواپیمای جمهوری آذربایجان وارد فرودگاه بین المللی تبریز شد و مورد استقبال استاندار آذربایجان شرقی قرار گرفت. به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، "اکتای اسداف" در بدو ورود به تبریز به خبرنگاران گفت: تبریز را شهر خود می دانیم و از حضور در این شهر بسیار خرسندیم.
وی که به همراه سفیر این کشور در ایران و 15 تن از نمایندگان مجلس آذربایجان به تبریز سفر کرده افزود: تبریز برای جمهوری آذربایجان شهر عزیزی است.
اسداف درباره اهداف سفرش به تبریز اظهار داشت: پس از دیدار با استاندار تبریز بر مراز استاد محمد حسین شهریار حضور یافته و همچنین از کارخانه تراکتورسازی این شهر بازدید خواهیم کرد.
رئیس پارلمان جمهوری آذربایجان از دیروز به ایران وارد شده و بعد از ظهر امروز تبریز را به مقصد باکو ترک خواهد کرد.

0 نظرهای شما: