معرفي شبكه‌ي ديجيتالي سرويس‌هاي يكپارچه

معرفي شبكه‌ي ديجيتالي سرويس‌هاي يكپارچه


1388/12/04 02-23-2010 10:51:55 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات
شبكه ISDN (شبكه ديجيتالي سرويس‌هاي يكپارچه) با قرار گرفتن در بخش لبه شبكه به‌راحتي اطلاعات و تقاضاهاي مربوط به شبكه‌هاي PSTN (شبكه مخابراتي عمومي) و PDN (شبكه ديتاي عمومي) وارد شده از طرف كاربران را جدا كرده و در حالي كه مشترك از سرويس‌هاي صوت و تصوير و ديتا به‌صورت يكپارچه استفاده مي‌كند، اثرات ترافيكي هر يك از شبكه‌هاي مذكور بر يكديگر را از بين مي‌برند.
به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ايجاد شبكه ديتا جهت استفاده عموم مردم از دهه 70 ميلادي آغاز شد، با گسترش اين شبكه در كنار شبكه تلفني شبكه مخابراتي عمومي، نياز به يكپارچه‌سازي آن در دهه 80 احساس و منجر به ايجاد شبكه ديجيتالي سرويس‌هاي يكپارچه - ISDN - شد. اين شبكه به‌دليل توانمندي‌هاي خود، علاوه بر ايجاد يكپارچگي صوت و تصوير و ديتا، سرويس‌هاي افزودني متنوعي را نيز ارائه مي‌دهد.
ISDN به دو شاخه اصلي تقسيم مي‌شود: B-ISDN كه بر تکنولوژي ATM استوار است و شبکه‌اي با پهناي باند بالا براي انتقال داده مي‌باشد که اکثر بك‌بون‌هاي جهان از اين نوع شبکه براي انتقال داده استفاده مي‌کنند (از جمله شبکه ديتاي ايران) و نوع ديگر N-ISDN يا ISDN با پهناي باند پايين است که براي استفاده‌هاي شخصي طراحي شده است.
از جمله امكانات ايجاد شده توسط اين شبكه طبق اعلام سايتهاي تخصصي مخابرات، اتصال هشت ترمينال از انواع تلفن ديجيتال و آنالوگ، رايانه شخصي، فاكس ديجيتال و آنالوگ، تلكس و تله تكس به يك خط است، بطوريكه هر يك از ترمينال‌ها اطلاعات مربوط به خود را دريافت و يا ارسال مي‌كند كه اين امر ضمن چند برابر كردن بهره‌وري از خطوط دسترسي، مشكلات تعويض ترمينال توسط كاربر را منتفي مي‌كند.
*سخت‌افزار مورد نياز براي ISDN
خط ISDN مانند خطوط آنالوگ از دو رشته سيم تشکيل شده است که به‌طور مستقيم نمي‌توان دستگاه آنالوگ مثل تلفن‌هاي معمولي را به آن متصل کرد.بدين منظور از سخت افزاري استفاده مي شود که پورت هاي ديجيتال و آنالوگ مورد نياز شما را تامين ميکند.
*سرعت بالاتر براي انتقال اطلاعات

ISDN سرعت بالاتري را براي انتقال اطلاعات فراهم كرده است. اگر براي انتقال فايل‌ها از مودم استفاده شود و يا در حال استفاده از اينترنت، محدوديت قابل قبول يک مودم آنالوگ مشخص است اما با استفاده از خطوط ISDN بطور عمده‌اي کارايي افزايش پيدا مي‌کند.
اين شبكه مي تواند يک صداي ديجيتال واضح کريستالي را فراهم كند. حتي اگر هنوز يکي از خطوط آنالوگ باشد،همچنان مي توان مکالمه را واضح شنيد. يک خط ISDN مي‌تواند دو خط تلفن (دو شماره تلفن) و يک خط سومي را جهت پيوند ارتباط داده اي در بر داشته باشد.
در حال حاضر سرويس‌ها به عنوان مفهومي مستقل از شبكه‌ها مطرح است بطوريكه شبكه‌ها به‌صورت مبتني بر سرويس طراحي و ايجاد مي‌شوند زيرا بخش وسيعي از نيازهاي اجتماعي و اطلاعاتي مردم در بيش‌تر زمينه‌ها از طريق سرويس‌هاي مخابراتي برآورده و مرتفع مي‌شود.
*امكان دستيابي به بانكهاي اطلاعاتي

به‌دليل توانمندي برقراري ارتباطات ديتا در اين شبكه، امكان دستيابي كاربران به بانك‌هاي اطلاعاتي و رايانه مادر (Host) و PBX (شبكه تلفن خصوصي) امكانپذير است. همچنين انجام امور بانكي و تجارتي در صورت وجود ارتباط مورد نياز براي دسترسي مشتريان، ميسر است. اين امر در كاهش ترافيك شهري و آمد و شدهاي بي‌شمار، اثر به‌سزايي داشته و با بررسي كلان، در كاهش هزينه‌هاي ارتباطي نيز مؤثر خواهد بود.
*يكپارچگي سرويس و دسترسي

برقراري ارتباطات صوت و تصوير و ديتا از جمله مشخصات بارز شبكه ISDN است و لذا مي‌توان گفت كه اين شبكه در هر دو زمينه سرويس و دسترسي، يكپارچه‌سازي مناسبي را انجام داده و بطور مطلوبي نيازهاي اغلب كاربران را بعنوان نقاط انتهايي شبكه تأمين كرده است يعني كاربر با استفاده از يك جفت سيم مسي موجود با دسترسي به شبكه تلفني توانسته است از سرويس‌هاي صوت، تصوير به‌صورت همزمان استفاده كند.
*كيفيت و سرعت مطلوب
نظر به اينكه شبكه ISDN مبتني بر ارتباط ديجيتالي تا نقطه انتهايي شبكه (ترمينال كاربر) است، لذا توانسته است كه ارتباطي سريع تا 144 كيلوبيت بر ثانيه با كيفيت بسيار مناسب بدون خطا، تداخل و همشنوايي را براي كاربران خود فراهم كند و نيز از آنجا كه اين شبكه مبتني بر سيگنالينگ كانال مشترك (CCS7) مي‌باشد، زمان برقراري ارتباط كاهش پيدا كرده و صحت برقراري ارتباطات در آن فزوني خواهد يافت. به همين دليل از منابع موجود شبكه به‌صورت بهينه استفاده شده كه اين امر باعث كاهش ترافيك كاذب در شبكه مي‌گردد.
*سرويس‌هاي افزودني ISDN

شبكه ISDN سرويس‌هاي افزودني مختلفي را به كاربران خود ارائه مي‌دهد؛ تعداد محدودي از اين سرويس‌ها را مراكز سوئيچ ديجيتالي موجود نيز مي‌توانند ارائه دهند ولي در شبكه ISDN، استفاده از اين سرويس‌ها توسط كاربران به مراتب سريع‌تر و آسان‌تر خواهد بود.
بارزترين توانمندي CCS.7 و ISDN امكان نمايش شماره مشترك تلفن كننده (برخوان) برروي صفحه نمايش ترمينال مشترك تلفن شونده (برخوانده) است كه با به‌كارگيري و فعال كردن سرويس مزاحم ياب، امكان شناسايي مزاحمان تلفني شبكه مخابراتي را براي مراكز سوئيچ مربوطه فراهم سازد.
*31 نوع سرويس براي شبكه‌هاي ISDN

طبق توصيه‌نامه‌هاي ITU هفت گروه با مجموع حدود 31 نوع سرويس براي شبكه‌هاي ISDN تعريف شده است كه عبارتند از : سرويسهاي تكميلي شناسايي شماره كه از ان جمله سرويسي است كه كاربر را قادر مي‌سازد كه به‌طور مستقيم و بدون نياز به اپراتور، با هر كاربري در شبكه مراكز خصوصي و يا هر سيستم خصوصي ديگر، ارتباط برقرار كند.
سرويس بعدي عبارت است از امكان تخصيص چند شماره از شماره‌هاي شبكه ISDN به يك اينترفيس تا قدرت تشخيص ترمينال‌هاي مختلفي كه به آن اينترفيس وصل شده‌اند را بدهد.
با استفاده از سرويس ديگر توسط مشترك خوانده، به او امكان داده مي‌شود كه شماره ISDN و يا احتمالاً شماره آدرس فرعي مشترك خواهان را مشاهده كند. (يعني شماره مشترك خواهان همراه با شماره آدرس فرعي).
سرويس تكميلي ديگر هم به مشترك خواهان ارائه مي‌شود تا با استفاده از آن شماره ISDN و آدرس فرعي او (SUB)، به مشترك خوانده ارسال نشود.
يا دسته دوم سرويس‌هاي تكميلي واسپاري مكالمه هستند كه از آن جمله ميتوان به سرويسي اشاره كرد كه امكان انتقال ارتباط برقرار شده يكي از دو مشترك در حال ارتباط را با مشترك سوم ايجاد مي‌كند.
سرويس ديگر مكالمات ورودي كاربر مشترك سرويس را در صورت اشغال بودن او به شماره معين ديگري راهنمايي مي كند. شماره‌اي كه مكالمات به آن راهنمايي مي‌شود توسط شبكه حفظ مي‌شود. مشترك سرويس مي‌تواند براي هر سرويس پايه كه در اختيار دارد تقاضاي يك شماره متفاوت براي پياده ساختن CFB روي آن سرويس پايه بكند.
سرويس ديگر هم مكالمات ورودي كابر مشترك سرويس را در صورت عدم پاسخ ، به شماره معين ديگري منتقل مي كند.
اما سرويس ديگر هم همه مكالمات ورودي به مشترك را به شماره مشخص ديگري منتقل مي‌كند مكالمه بدون توجه به شرايط ترمينال مشترك خوانده راهنمايي مي‌شود.
دسته سوم سرويس‌هاي تكميلي به انجام رساندن مكالمات هستند كه از آن جمله سرويس انتظار مكالمه است كه كاربر را قادر مي‌سازد در هنگام داشتن يك مكالمه از دريافت مكالمه ورودي ديگر آگاه شود. كاربر مي‌تواند با قطع مكالمه جاري به آن جواب دهد و يا آنرا رد كند.
دسته چهارم سرويس‌هاي تكميلي چند جانبه مانند سرويسي است كه به كاربر استفاده كننده از آن اجازه مي‌دهد كه بطور همزمان با چندين مشترك ديگر ارتباط داشته باشد، همچنين مي‌تواند ارتباط اين مشتركين را با همديگر نيز بطور همزمان برقرار كند. يا سرويسي كه كاربر را به برقراري مكالمه همزمان با دو مشترك قادر مي‌سازد اين ارتباط به‌صورت متناوب صورت مي گيرد.
دسته پنجم سرويسهاي تكميلي مجموعه مشتركين ذينفع كه يكي از اين سرويس‌ها كاربران را قادر مي‌سازد تا گروهي را تشكيل دهند كه دسترسي به آن گروه و يا دسترسي از طريق آن گروه محدود گردد. يك كاربر مي‌تواند عضو بيش از يك CUG بوده و در عين حال عضو شبكه عمومي مخابراتي باشد.
سرويس ديگر به مشترك اجازه مي‌دهد كه با استفاده از يك طرح شماره‌گذاري خصوصي بين اينترفيس‌هاي تعريف شده و معين شده در داخل يك يا چند شبكه، ارتباط برقرار كند. با استفاده از اين سرويس تعدادي كاربر با استفاده از ترتيب ارقامي با ساختار شماره‌گذاري متفاوت از طرح شماره‌گذاري عمومي، مي توانند ارتباط ايجاد كنند.
دسته ششم سرويس‌هاي تكميلي هزينه مكالمات است كه با استفاده از اين سرويس مشترك اين امكان را مي‌يابد كه در انتهاي مكالمه، اطلاعات مربوط به صورتحساب مكالمه خود را دريافت كند. همچنين اطلاعات مربوط به نرخ ارتباط در هنگام برقراري ارتباط با فعال شدن اين سرويس در اختيار كاربر قرار مي‌گيرد.
اطلاعات مربوط به شارژينگ و يا تغيير نرخ مكالمه را در حين مكالمه و در فاز فعال مكالمه هم با استقادا از اين سرويس‌ها در اختيار مشترك قرار داده مي‌شود.

0 نظرهای شما: