شاليزارها تا زانو در رطوبت آفت


گزارش ايلنا از چگونگي تعيين قيمت تضميني محصولات كشاورزي؛

شاليزارها تا زانو در رطوبت آفت


به دليل سياست‌هاي اقتصادي كه در چند سال گذشته حاكم بوده است و همچنين واردات شديد برنج، شاليزارها در گيلان به عنوان پايتخت برنج بيش از هر مان ديگري نيازمند ياري هستند. آيا قيمت‌هاي تضميني مي‌توانند اين نقش را ايفا كنند؟



ایلنا- : امسال با توجه به درخواست استانداران و نمایندگان مجلس در استان‌های شمالی، مبنی بر حمایت بیشتر از شالیکاران کشور، وزارت بازرگانی پیشنهادی برای افزایش قیمت خرید به هیات دولت ارائه داد که به تصویب رسید.
بر خلاف نظر برخی مبنی بر این‌که تعیین قیمت خرید تضمینی برنج در مرداد ماه ضربه زدن به کشاورزان است، باید گفت که اولاً قیمت خرید تضمینی در آبان ماه سال گذشته اعلام شده و ثانیاً در تصمیم جدید حمایت از کشاورزان بیشتر شده و قیمت خرید نسبت به سال گذشته بین 12 تا 20 درصد رشد داشته که می‌تواند انگیزه کشاورزان را برای تلاش بیشتر ارتقا دهد. به گزارش خبرنگار ايلنا، دولت هر ساله با هدف حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی، ایجاد تعادل در نظام تولید، به حداقل رساندن ضایعات محصولات، جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان و حذف پدیده واسطه‌گری، نرخ خرید تضمینی محصولات زراعی را برای سال بعد تعیین مي‌كند.
اين امر در راستاي قانون خريد تضميني محصولات كشاورزي در سال 1368و اصلاحيه‌هاي بعدي آن صورت مي‌گيرد. اما زمان اعلام قيمت تضميني محصولات كشاورزي چه زماني است؟ بررسي مصوبات دولت و آيين نامه‌هاي تعيين قيمت تضميني بيان‌گر آن است كه اين قانون قبل از شروع دوره كاشت در سال زراعي و معمولا در آبان ماه هر سال صورت مي‌گيرد. بر اين اساس دولت قيمت تضميني محصولات كشاورزي از جمله برنج را آبان ماه سال گذشته براي فصل 9ـ1388تعيين كرده است. اما چرا در سال جاري بحث افزايش قيمت تضميني برنج توسط برخي افراد دنبال مي‌شود؟
بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه قيمت تضميني در دو سال گذشته از افزايش شديدي برخوردار بوده به طوري كه قيمت برنج خزر، فجر و ساحل از 7 هزار و 350 ريال به 13 هزار و 500 ريال افزايش يافته است (رشد 84 درصد)، قيمت برنج ندا، نعمت از 6 هزار و 50ريال به 10هزار و 500ريال به ازاي هر كيلوگرم رسيده است (رشد73 درصدي) و نرخ رشد قيمت برنج سپيد رود نيز 92 درصد بوده و قيمت آن از 6 هزار و 250 ريال به 12 هزار ريال افزايش يافته است.
اين سمت و سو در مورد برنج آمل نيز صادق است و قيمت آن از رشد 60 درصد برخوردار بوده است. علیرغم این رشد، دولت قيمت خرید تضميني اين محصول را برای سال جاری 8 تا 13درصد افزایش داد که تقریباً معادل نرخ تورم است و به نظر نيز منطقي مي‌رسد. اما سوال بعدي اين است كه از آنجا كه قيمت تضميني تنها براي ارقام پرمحصول است، توليد و سطح زيركشت برنج چه سهمي از كل توليد و سطح زيركشت محصول برنج دارد؟ بررسي وضعيت توليد، سطح زيركشت و عملكرد انواع برنج در دوره 15سال اخير بيان‌گر آن است که سطح زيركشت برنج دانه بلند مرغوب وضعيت با ثبات‌تري نسبت به ساير گروه‌ها داشته و سطح زيركشت آن از رشد مناسبي برخوردار بوده است.
در حالي‌كه توليد و سطح زيركشت ساير ارقام و به ويژه ارقام پرمحصول كاهش نشان مي‌دهد. از سوي ديگر بررسي سطح زيركشت برنج دانه بلندمرغوب از كل سطح زيركشت آن بيان‌گر ان است كه در اين دوره سهم آن از 47درصد به 72درصد افزايش يافته كه حاكي از تمايل شاليكاران به توليد برنج مرغوب در كشور است. لازم به ذكر است كه توليد اين نوع برنج به دليل ويژگي‌هاي كيفي از بازار پسندي بسيار مناسبي برخوردار است و قابل رقابت با محصولات وارداتي است. اين امر نشان مي‌دهد كه تمام سياست‌هاي دولت بايد معطوف به توليد اين گونه از برنج باشد. شايان ذكر است كه سياست خريد تضميني كاملاً با سياست قيمت توافقي مغاير است.
زيرا در سياست قيمت توافقي، دولت با گروهي از كشاورزان براي نمونه نمايندگان اتحاديه‌هاي توليدكنندگان در رابطه با يك قيمت به توافق مي‌رسند اما قيمت خريد تضميني بر اساس هزينه توليد، سود كشاورزان و ساير پارامترهاي ديگر تعيين مي‌شود و توافق كشاورزان مبنا و ملاك عمل نيست. نكته جالب توجه اين است كه در اين نوع قيمت‌گذاري، توليدكننده آزاد است محصول خود را به قيمت‌هاي بالاتر از قيمت تضمين شده بفروشد، اما چنانچه قيمت در بازار آزاد از حداقل قيمت اعلام شده كمتر باشد، دولت موظف است براي جلوگيري از ضرر و زيان توليدكنندگان، نسبت به خريد محصولات مورد نظر اقدام كنند.
بر همين اساس سهم محصول برنج پرمحصول خريداري شده توسط دولت در اين سال‌ها در بهترين فصل خريد 25درصد كل توليد است. در نهايت البته نبايد اين نكته را از ياد برد كه اكنون به دليل سياست‌هاي اقتصادي كه در چند سال گذشته حاكم بوده است و همچنين واردات شديد برنج، شاليزارها بيش از هر مان ديگري نيازمند ياري مسئولين دولتي هستند. وقتي در خبرها مي‌آيد كه گيلان به عنوان پايتخت برنج كشور با ورشكستگي شاليزارها مواجه است هيچ چاره‌اي باقي نمي‌ماند كه مسئولين دولتي نيز با جديت سناريوي قيمت‌هاي تضميني را به نفع كشاورزان تجهيز كنند. كشاورزاني كه اين روزها شاليزارهاي آنها در پهناي خورشيد گرفتار رطوبت آفت شده است.

گزارش از علي پيرولي
1389/6/1 - 09:07

0 نظرهای شما: